Ogos 23, 2008

Nilai 15 Sen Ikut Utusan Malaysia

Seorang eksekutif jualan, Faridzul Anuar Narawi, 22, berkata, pengurangan harga petrol itu boleh membantunya mengurangkan perbelanjaan bahan api antara 15 hingga 20 peratus.

“Saya banyak melakukan kerja di luar kawasan. Sebelum ini, kos perbelanjaan bahan api boleh mencecah sehingga RM400 sebulan, jadi dengan pengurangan harga minyak ini, ia boleh menjimatkan perbelanjaan,’’ katanya.

Pekerja syarikat swasta, Haslindaroha Hawari, 26, berkata, penurunan harga bahan api itu membolehkannya merancang semula perbelanjaan harian terutama bagi yang sudah berumahtangga selain membolehkan menabung untuk masa depan.

Pekerja swasta, Muhaizenizam Abd. Karim, 29, pula menyifatkan penurunan harga minyak tersebut terlalu sedikit berbanding kenaikan pada Jun lalu.‘‘Bagi saya, turun sebanyak 15 sen tidak beri banyak kesan, terutama kepada golongan berpendapatan rendah,” katanya.

Pengurus restoran, Mohd. Fairuz Zainal, 28, pula berkata, penurunan harga runcit petrol itu sedikit sebanyak dapat membantunya mengurangkan perbelanjaan minyak motosikal yang mencecah RM200 sebulan sejak kenaikan minyak, Jun lalu.Mohd. Fairuz gembira dengan langkah yang diambil kerajaan yang sekali gus menunjukkan keprihatinan terhadap rakyat yang semakin terbeban dengan kenaikan harga barangan.

Berbeza dengan seorang tukang masak, Mohd. Rafaei Mohamed, 28, yang beranggapan penurunan harga runcit petrol masih lagi rendah jika dibandingkan dengan kenaikan mendadaknya sebanyak 78 sen sebelum ini.‘‘Masa naik 70 sen, tetapi turun hanya 15 sen padahal harga minyak dunia mengalami kejatuhan yang ketara, ’’ katanya yang menggunakan kereta untuk ke tempat kerja.

Di IPOH, seorang pengguna Nizam Ramli, 37, yang turut melahirkan rasa lega dengan penurunan itu berharap kerajaan mengkaji kadar harga baru itu dari semasa ke semasa bagi kepentingan pengguna terutama golongan berpendapatan rendah.

Md. Yusof Ali, 45, berkata, penurunan harga minyak ini membuktikan kerajaan memahami masalah yang dihadapi rakyat di negara ini.

Seorang pengguna, Yao Cheng Kim, 59, berkata, penurunan harga minyak itu boleh membantu rakyat tetapi ia sepatutnya diturunkan dengan kadar yang lebih rendah berbanding kadar sekarang.‘‘Saya tidak setuju kalau kerajaan menurunkan harga minyak 15 sen ini kerana ia tidak banyak membantu rakyat,” katanya.

Seorang pemandu teksi, S. Subramaniam, 50, berkata, penurunan harga petrol dan diesel dapat mengurangkan beban yang dihadapi oleh pemandu teksi di bandar raya ini.

Di BUKIT MERTAJAM, seorang peniaga makanan, Fauzi Sazali, 35, memberitahu, beliau menyambut baik langkah kerajaan mengumumkan penurunan harga petrol walaupun jumlah hanya 15 sen.‘‘Baguslah, saya menanti-nantikan pengumuman harga minyak diturunkan dan akhirnya setelah beberapa bulan terpaksa menanggung kos yang tinggi, harga minyak akhirnya turun.

Kereta Kancil satu tank muat 32 liter petrol.Penurunan harga minyak ialah Rm4.80.Isi full tank harga lama RM86.40.Harga baru RM81.60.

Motor aku full tank 15 liter harga lama RM40.50.Harga baru RM38.25.Perbezaan RM2.25. Satu full tank bole la pakai 5 hari ulang alik 60 kilometer sehari kalau bawak ikut had laju.Jadi penjimatan seminggu aku RM2.25 darab 4 minggu sebulan.Dapatlah Rm9 aku save akibat penurunan harga ni.

Ingat lepas ni boleh la aku simpan2 nak buat beli BMW.
Terima kasih Kerajaan Barisan Nasional.



3 ulasan:

otaku berkata...

member aku ada wat kira2 skit. masa harga minyak rm2.70, subsidi kerajaan adalah rm0.30. sedangkan, member aku kata, harga minyak dunia skang lebih kurang rm2.60. kalau skang kerajaan dan turun kan harga minyak sebyk rm0.15 dan jadi rm2.55 ... so kalo kiraan member aku tu tepat dan betul, subsidi kerajaan cuma rm0.05. pandai betul depa ni~

kelembai berkata...

memang baguih la sapa2 yg tau menilai 15sen tu terlalu banyak penurunannya.. dan aku heran la mcm mana la depa ni bleh jimat.. tang mana jimat..aku tak nampak langsung jimat dia..sama aja.. tak paham aku..tak paham..hang paham ka mantot..kalau hg simpan 1 bulan RM9 agak2 brp ratuih ribu tahun hg boleh beli keta idaman hang tu..

Tanpa Nama berkata...

tuan rumah berfikiran sempit.... penurunan harga minyak mungkin x beri effectsgt kpg hang...bayangkan lah berapa ribu kepada sykt2 dan kilang2 besar dan sederhana dan juga effect nyer kepada harga barangan... think b4 u say....