November 14, 2013

Cuba Kau Potong Astro di Rumah Kau dan Kau Tengok Apa Reaksi Keluarga Kau

Mengimbas kembali 2 hari lepas, bila aku menulis pasal dunia muzik yang makin lama makin caca merba, ikhlas aku cakap, aku cukup takut dengan satu trend yang telah dimulakan oleh Amerika dan makin lama makin diadapt satu dunia. Trend ini aku gelarkan "latih anak dari kecik supaya dia jadi slut."Aku dah perasan benda ni satu masa dulu. Waktu aku tengok "Parents Trap" lakonan Lindsay Lohan kecik dan "Leon The Professional" lakonan Natalie Portman masa muda. Tapi time tu tak macam sekarang.

Amerika tengah didik dunia supaya pandang gadis2 muda Hollywood sebagai satu Holy Grail yang seksi tapi tidak boleh disentuh dan kemudian tayang mereka, tubuh mereka, gaya mereka supaya kita semua rasa excited nak tunggu diorang besar. Kau tengok sendiri dalam Parents Trap tu ada scene Lindsay Lohan mandi. Dalam The Professional, ada scene Matilda (Natalie Portman) cuba ajak Jean Reno romen dia siap dah bukak baju tinggal panties dan singlet. Waktu tu, Natalie Portman berapa tahun? Lindsay Lohan waktu tu muda sangat lagi.

Bila kau tengok scene2 macam tu, apa kau sebagai lelaki nak rasa? Kau nak rasa ghairah? Budak lagi! Kau nak rasa bersalah? Natalie Portman tu bang, hot stuff! Diorang try create confusion dalam diri kita supaya kita duduk  antara borderline seorang paedophile dan seorang lelaki bernafsu. Kemudiannya, kalau kau declare diri kau terghairah tengok tu, masyarakat dunia dah dilatih supaya kutuk kita sebagai paedophile. Kalau kau kutuk scene tu pulak, kau pulak dikecam sebagai seorang yang tak menghargai seni dan ekspresi artis dan lakonan tersebut.

Bila dah confuse camtu, diorang latihlah kita supaya ambik benda2 tu sebagai normal. Terima yang budak2 seksi adalah biasa dan kau tak sepatutnya anggap itu sebagai simbol seks sebab itu semua, adalah normal.

Dunia hiburan sekarang pulak sebab nampak macam berkesan aje marketing tu, diorang pun all out sekarang. Budak2 dah digalakkan jadi artis yang mempunyai talent macam orang besar dan berlagak macam orang besar. Contohnya, anak Will Smith, Willow Smith. Kau dah tengok video klip dia? Mak aih! Even Miranda Cosgrove, gadis comel dalam School of Rock pun dah cuba disexualizekan oleh diorang ni. Dakota Fanning dan Elle Fanning? Hahaha...seksi dah. Tak masuk lagi kisah tragedi yang menimpa Hannah Montana....Miley Cyrus...yang sekarang ni rasanya dah tak pakai baju langsung. 24 jam separa bogel.

Kau comparekan lah adik beradik kembar dalam siri TV Full House (orang berumur mesti tau) dan adik beradik tu sekarang ni. Dah macam rangka mayat yang seksi!Paling penting, kalau kau tengok, semua contoh tu adalah perempuan. Kenapa? Sebab sex sells! Bukan setakat dapat target market budak2 malahan berapa ramai lelaki baya aku yang mengharapkan Emma Watson/Hermionie tunjuk nipple dia? Berlambak! Jadi muzik untuk mass consumerism, image untuk lelaki2 gersang macam aku. Cover semua market.

Dulu2 ada jugak innocence dia, tapi sekarang ni diorang dah tak segan silu jadikan budak2 sebagai simbol seks. Kita pun dah start nampaknya. Kita train budak2 menari dalam Macam-Macam Aznil. Kita dah ada rancangan Astro Ceria Superstar. Idola Kecil dah mula gilap bakat anak2 ni supaya bergaya macam artis yang dah besar.

Produser2 hiburan ni bijak. Alang2 mereka dah berjaya market benda ni kepada budak2 dan lelaki berumur, mereka cuba capture market wanita pulak. Contoh artis international paling hebat pasal benda ni adalah Beyonce.

Beyonce ni; dia dapat capture semua market straight. Imej seksi dan tarian lucah untuk lelaki. Lagu untuk semua orang. Imej feminism dan perempuan yang strong digunakan untuk beli peminat perempuan. Kau cuba tengok kebanyakan lagu Beyonce merupakan lagu2 yang membangkitkan semangat feminis supaya bangun menegakkan hak wanita. Mesti ramai wanita yang inspired dengan lagu dia....tapi......kau tak rasa dia hipokrit ke bila dia menyanyi benda camtu sambil pakai bikini dan terkangkang?

Apa pointnya kau jadi strong woman kalau kau jaja tubuh kau supaya lelaki berair tengok?

Begitulah hebatnya teknik marketing Amerika kepada pelusuk dunia sehinggakan perempuan2 boleh merasakan, berbogel adalah hak mereka. Tunjuk kelentit kepada dunia adalah simbol wanita yang berdikari. Kalaulah kau jumpa minah Melayu seksi, kau tanya dia, kenapa dia pakai seksi. Dia sure akan jawab "ini style saya, ini imej saya, this is me being myself. Ini adalah pilihan saya."

Jawapan tipikal perempuan bodoh yang tak sedar dirinya jadi bahan pameran. Atau mungkin dia sedar, dia suka, tapi dia tak nak admit. Admit aje lah kau suka orang tengok kau! Kan senang? "Saya sukalah abang dari tadi duk renung saya punya clavage! Membuatkan saya rasa cantik!"

Hebat sekali Barat dalam mengubah identiti bangsa satu dunia.

...............

Cuba kau fikirkan, kalaulah kau ada anak, anak kau dah dibesarkan dengan menghadap benda ni setiap hari, tiap2 hari dah terbiasa tengok perempuan menari seksi, lelaki hulur konek dekat wanita atas pentas dan wanita tu menadah aje mulut dia, budak2 seksi dan terkinja2 macam beruk, wanita2 tua pulak sanggup tanggal panties kalau Justin Bieber suruh bukak (baru terjadi minggu lepas)...kau rasa apa respon dia kalau kau cuba tarik semua benda tu dari dia?

Mengamuk bang.

Anak kau akan mengamuk kalau dia tak dapat hiburan yang dia dah selalu tengok. Inilah dia apa yang mereka mahu kita jadi. Mereka nak kita bantah kalau hiburan kita disekat. Mereka nak kita rasa tak selesa kalau tak dapat tengok perempuan menari atas pentas.

Malaysia sebagai negara yang majoritinya Islam, kalau kita sekat kemasukan hiburan2 dari Hollywood ni apa reaksi kita? Hahaha, aku sure ramai yang akan mengamuk.

Orang yang bantah benda popular sebab benda tu tak betul dilabel sebagai orang jahat, villain, tak ikut peredaran zaman, sebab masyarakat kita dah dibentuk jadi camtu. Aku cukup tak suka apa2 rancangan dalam Astro Mustika punya package. Kalau aku kutuk sapa2 yang suka benda tu, mesti akan ada yang kutuk aku balik kan? Pada aku, majoriti rancangan popular yang ada dalam Astro Mustika adalah hiburan paling bangang yang aku pernah jumpa.

BANGANG!

Benda tu popular dan benda popular takleh ditegur. Makcik2 yang tergilakan artis sampaikan kalau terjumpa nak peluk2 nak cium pun takleh ditegur. Kita kena accept yang makcik2 ni ada hak nak peluk artis nak cium macam diorang cium laki diorang. Kita kena terima yang pelakon perlu bersentuh-sentuhan lelaki dan wanita, kalau tak nanti macam mana nak lakonkan watak suami isteri dengan realistik.

Itulah dia perihal orang Melayu!
Kita dah accept zina sebagai keperluan.

Itulah sebab nya hudud tak akan dijalankan di Malaysia. Kita sayang budaya hiburan ni dan kita expect artis mesti tayang cleavage dan berzina-zina berat dan ringan dalam filem. Kalau kita tak dapat, kita rasa tak complete. Kalau ada yang berani lawan, kita pandang diorang serong. Macam aku kutuk mak-mak yang tayang depan orang ramai macam mana diorang menyusu anak. Hahaha. Husband gila aje yang sapot benda2 camtu. Ni semua ajaran Barat la nih!

Kita ni macam sponge yang absorb culture popular dengan sangat cepat dan sangat mudah.

Sedar tak sedar, orang Malaysia adalah antara market Hollywood yang paling berjaya. Kita bukan sekadar beri mereka duit kita tapi kita juga beri mereka jiwa kita. Kita dah jadi end consumer yang ketagih dengan apa yang mereka boleh provide dan kita sanggup spend beribu semata2 nak dapatkan semua tu. Kalau tak dapat, jiwa kita jadi kosong. Tak berisi. Bila dapat hiburan, kita isi pulak dengan benda yang tak ada isi.

Macam majoriti filem Melayu.
Macam majoriti drama Melayu.
Macam majoriti isu2 gosip artis Melayu.
Macam rancangan dalam pakej Astro Mustika.
Macam majoriti NOVEL MELAYU yang popular sekarang ni!

Kalau aku usulkan supaya mana2 lelaki yang pegang tangan awek dia perlu disebat, mesti ramai yang bantah kan? Dah selama ni duk pegang awek, tiba2 tak dapat mengamuk bang. Cuba kerajaan luluskan wanita Islam wajib pakai tudung. Mesti riot! Habis mengamuk FLOM!

Mungkin, itu aje solution untuk kita lawan anasir2 barat ni? Kalau undang2 sedia ada tak mencegah zina....kenapa perlu kita kekalkan undang2 ajaran barat ni? Tanya la diri sendiri.

Mulut kita sebut "Islam Is The Way of Life" tapi kenapa implementasinya sangatlah kurang, khasnya kat negara kita sendiri.Mungkin sedar tak sedar2, kita dah dipengaruhi supaya lebih prefer hidup cara barat tapi kita takut nak admit yang itu preferences kita.

69 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku tak amek pakej astro mustika tu..siryes menyampah tgk budak2 muda tergedik2 bajet hot..bkn muda belasan masalahnya,umur 5,6 tahun pun mak bapak dah ajar tergedik tergolek trkangkang atas pentas. siryes aku xpaham cemana otak parents cmni berfungsi.

Tanpa Nama berkata...

Well said :-) dulu bg jugak anak aku tgk Astro Ceria now dh jd big NO. hanya allow tgk Disney Junior and Oggy, even stgh org ckp Oggy tu katun x elok but at least dia tak pernah bercakap dgn bahasa yg tak elok n takde tarian mengarut. bila aku teramat jarang layan cerita MELAYU, ada yg kata sikit2 mat saleh elok sangat ka? sikit2 cium tu bagiuh ka... aku kata kurang2 kita tau dah dia tu mat saleh n bukan ISLAM. dari tgk cerita MELAYU ISLAM yg baju tak cukup kain, kdg2 ada cium jugak, n berpeluk seolah - olah tu laki/bini dia.

Tanpa Nama berkata...

ni la post paling ikhlas dab bijak

Don berkata...

aku lama dah batalklan astro, walaupun yg dulu pun basic aje...skrg njoi shj....alhijrah siaran pilihan......alhamdulillah...rancangan terkinja kinja, tergedik gedik ...isteri dan anak2 menyampah tengok.....kesedaran dakyah barat/yahudi melalui hiburan perlu terus dihebahkan agar kita tidak terperangkap

D berkata...

Mantot, aku bengang ni. Ak tak nmpak lg org komen bab scene dlm filem dampak antara farid kamil ngn intan ladyana. Aku tertengok peh menyirap seh. Ak rase tk lame lg mmg bercium la artis kte ni. Agh. Ak bengang. Mcm mane ak nk besokan anak ak. Satu lg, umah aku tkde tb, tkde astro jiran aku pelik giler. Dia taktau mmbazir aje amek astro tu

E berkata...

Ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak ak

eja betul-betul takleh ke?

Tanpa Nama berkata...

aku kene kutuk tot kat opis aku ni sebab aku la satu2nya level bos/pegawai yang tak subscribe astro kat rumah..aku amik njoi pun sebab nak dptkan channel biasa je tot...guna arial biasa tu tak dapek akak nak tengok berita tot..hahaha...tengok betapa hina nya aku sebab kedekut/tak mampu nak subscribe astro walaupun gaji level pegawai lebih dari mampu! hahaha. lagi satu akak tak layan cita cinta kamu encik berlagak dgn mat kasanova tu laki aku. gile ke aku nak berimaginasi bukan2 pasal jantan tak berwibawa dalam cerita macam tu. baik aku hadap muka laki aku tot!! haha. dah la tayang time maghrib. gila ke ape!!

Nurulni

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan pandangan ini, walaupun saya bukan MUSLIM tetapi ISLAM itu sebenarnya indah, dan perlu saya katakan segala apa yang terjadi sekarang ini harus dimulakan dari rumah oleh ibu bapa yang bijak yang arif tentang agama yang berilmu tentang kehidupan, nescaya anak yang dididik dengan bai dan betul akan boleh berfikir menimbang dimana hadnya untuk menjadi manusia yang tidak melampaui batas agama dan kehidupan sebagai makhluk ciptaan TUHAN

jay berkata...

xyah tunggu astro, ko bukak cerita tv3 kol 7 yg ganti mr arrogant, episode smlm(rabu)... ya Allah, nak menitik air mata aku tgk.. dia kuar rumah ikut jantan, dia herdik mak dia, pakai jgn ckp lah.. sapa punya buku la playboy itu suami aku.. betapa nk tunjuk budak tu naughty. herdik ibu kot, bukan bende main2.. aku rasa bodohnye aku pg tgk cerita tu. apa nak jadi dgn org islam skrg... T_T hahah

Tanpa Nama berkata...

aku dah potong astro dari bulan lapan hari tu..... hahahaha

Unknown berkata...

rumah aku memang takde astro.. buang masa.. mengarut..

Tanpa Nama berkata...

Tot, mak bapak yg dua-dua bekerja biasanya kat rumah diorang ada benda2 camni plus PS/BBox.

kalau balik kerja, letih nak layan anak suruh anak layan benda2 camtu.

kalau tanya aku, diorang tu aku kategorikan sebagai bad parenting :)

Tanpa Nama berkata...

Wow. Ade non muslim baca blog ko mantot.

Tanpa Nama berkata...

Unifi lg best..psl xde drama2 melayu ni sume..hari2 tgok nat geo..knowledge pun dpt..kalau ada astro aku rasa aku pun xde nk layan nat geo..haha

Tanpa Nama berkata...

umah aku ada tv tapi tak ada astro. anak sorang, umo setahun. nak katun? anime bersepah dalam external - dari mospeda sampai one pis, naruto.Dan kitaorang tak akan sesekali pasang astro langsng - x kempunan la.

THE Unknown berkata...

hahaha..
dulu waktu astro dipotong..sekitar 2001 tak silap..sebab takmau ke sekolah mau tengok karton..habis mengamuk sakan..

nasib baik dapat hadiah libasan hanger kalau tak..huish taktau laa jadi apa..

apapon sampai skang rumah takde astro..nasib baik mak bapak eden lihat jauh kedepan..nak layan nat geo pon dekat forum rilek jerr...hahaha

Aslina berkata...

Kat umah aku layan radio je. Malas nak sambung bayar astro. Dah la hari2 call suh tukar decoder. Lantak ko la astro... So kat umah tak tengok tv. Layan la ape yang ade. Nak pasang aerial tv, keliling rumah aku ade rumah pangsa. Signal tak sampai.

Tapi dalam tak tengok tv pon, anak2 buah aku masih jugak dpt tengok tv mase mak ayah dorg pegi keje. Dah jiran lak tolong ngasuh kan... Same je.

Tanpa Nama berkata...

Saya masih tgk astro sbb mmg nat geo..discovery..disney channel (anak sy tiga tahun vocab english sgt bagus sbb tgk disney)...channel life inspire..channel awani..asian food channel....berita semua saya tgk...tapiii mtv walaupun ada dlm package x pernah bukak sbb byk aksi
terlampau...

Tanpa Nama berkata...

Tot, ada satu filem baru scene Marsha Milan Londoh jimak ngan sekor jantan ni. Mula2 LPF tapis part tu, pastu produser bagi la surat rayuan kat LPF kata part tu kena ada jgak sebab nak menunjukkan kasih sayang antara suami isteri. Yg si bangang LPF ni plak boleh luluskan scene tu. Ada yg tak kena la dgn Malaysia ni.

Tanpa Nama berkata...

dahnye; penulis pun termakan jualan mereka juga kerana merasakn ok je nk maki orang sesuke hati; eh tu kan cara saya; saya punya suka la nk carut pe pun yea. betul ke?

Tanpa Nama berkata...

sepatah haram cerita artis-artis kau sebut kat atas aku tak tahu hujung pangkal. mungkin sebab aku jarang nonton astro. layan psv dengan ps3 lagi bagus. ~~

Bapa Cheapskate berkata...

Tv adalah ejen penghasut dalam setiap rumah.

Pilihan baik atau buruk berada di alat kawalan tv anda.

Astro atau bukan astro.

Akal atau nafsu.

Quran dan hadis berhabuk atas meja.

Fikir.

Bapa Cheapskate.

nurul berkata...

dulu masa ada astro asyik gaduh je ngan anak.. sbb mak nk tgk drama anak nk tgk karton... asyik karton je x henti2...

lepas potong x perlu gaduh... bukak tv sekadar nk tgk berita atau just bukak je sebab x nak rumah sunyi (duduk be2 ngan anak)..

yg bagus, bila x de astro, anak bosan je bukak buku.. mak pun senang hati..

x rasa rugi pun x de astro.. kalau nak sangat layan tumpang je rumah member/jiran... hehehe

Unknown berkata...

Breastfeeding (susukan anak dikhalayak ramai) bukan ajaran barat. Dlm quran ada sebut susukan anak selama 2 tahun. Selama 2 tahun tu takkan budak tu tak mintak masa dkt luar? Aku bg kau 75% facts, lg 25% kau kene improve source of information dan ton bahasa kau

Tanpa Nama berkata...

serius aku cakap, aku tak pakai astro... buh lah banyak mana rancangan pun. aku ttap takkan pakai astro selagi aku dok di PG. aku dapat chennel yg puas hati... 3 channel indon. yg tiap2 minggu ambik live EPL, Laliga, UCL, 6 channel singapore yg ambil movie terbaru stiap hujung thn. dan channel malaysia 6 channel... apa mau lagi??? tgk tv 2 jam jer... yg lain waktu kat opis dan tido.

penulis amatur berkata...

Aku ada Astro, aku guna untuk record benda berfaedah di Astro. Banyak benda ilmiah didalam tu. Tapi kalau minda sempit untuk melihat benda tu sebagai perangsang seks, well. Jangan kerana kau ni Melayu kau ada alasan nak jadi bodoh.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih bro, membuat aku terasa & sedar.

Tanpa Nama berkata...

mamat kat atas ni sengal betol..la ..x bacaagaknya pasal breastfeeding ituhari..memangla boleh bagi susu badan ..isi dalam botol la..bukan selak baju terus sumbat depan orang ramai..baca dulu baru komen

Tanpa Nama berkata...

ibu bapa boleh lock channel tertentu kalo taknak bagi budak2 tengok. aku pun ada lock beberapa channel yg tak senonoh yg anak aku suka tengok macam astro warna,ceria dan radio era. aku amik astro pon pasal nak tengok animal planet & pakej sports tu je. sukan itu penting untuk kesihatan.

Tanpa Nama berkata...

disney channel tu pun tak elok jugak sebenarnya,banyak sangat masukkan subliminal images dalam tu. senang cerita,tak payah tengok tv lah sebab tv tu lah senjata dajjal untuk mind control populasi dunia. kebanyakan ustaz dan tok guru yg soleh takde tv pon kat rumah diorang. kalau kita mampu hadapi cemuhan masyarakat dan rasa ketidaklengkapan hidup tanpa tv, insha Allah selamat dunia dan akhirat.

Master Yoda berkata...

astro?? hantu apa tu?? kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Yer, kami tau ko laki gersang, tp tak perlu la cerita detail, nanti dari tak tau jadi nk g cari lak...

Tp penjelasan ko tu betul laa, cuma contoh tak menahan..

Aku sejak keje jauh, dok umah sewa, tv aku tak bwk,bahagia jer...travel tgk alam nyata lagi bagus..segala mak nenek cite melayu aku abaikan..

Adala satu hari ni aku buang tebiat,g baca satu novel kwn aku,aku carik yg plg nipis dalam kotak besar tu..sekali tajuk dia: Projek memikat suami,hahaha..ye yer..gelakkanla aku..mmg byk adegan laki bini,sekali aku tgk akan kuar tv,aku mcm...r u out of your freaking mind?? giler takut aku,tak leh byg camnela diorg nk visual kan..
dan org kita mmg suke pulak crite2 ala2 kena kawin paksa,pastu lama2 baik...masyarakat kita sgt perlu ke hiburan camtu utk release tension dr hidup diorg yg suck?

Tak cukup ke bala2 yg timpa mesia ni, jgnla tambah lagi..aku takut...

Tanpa Nama berkata...

Cmner ko download mospeada???

Tanpa Nama berkata...

Abis ko rela la org tgk payudara bini ko?? Satu lg..fuck chealsea......asshole punya komen.....

Tanpa Nama berkata...

aduh.. org nak susukan anak depan org ramai pon xse la bodoh nqk selak baju cenggitu je.. baju breatsfeed banyak,kalau mak muslimah pakai tudung labuh org x tau pon bawah tudung dia anak tengah menyusu. cover utk baby menyusu pon bersepah dah dijual.. adoilaaaaaa jgn la singkatkan sgt pemikiran tu. if x sokong bf kat tempat terbuka pon dah bnyk disediakan tempat tertutup utk ibu2 bf,tolong la galakkan guna tempat tertutup tu dr membodohkan org suka hati

Insania berkata...

Sedara Shaharuddin... memang dalam Islam ader pasal breastfeeding, tapi paham2 la aurat wanita dari mana ke mana. Takkan la pasal anak nak nyusu, wanita tersebut kena bukak bra dier n sumbat puting 'melon' dier dalam mulut anak dier depan public? Apa daaaaa.....

Insania berkata...

Nak dload Mospeada? Guna torrent je bro... cuba carik kat nyaa.eu atau bakabt.me

L berkata...

tgu la hujung bulan ni..ramai la anak2 melayu terkinja2 sbb konsert avicii..mule la keluar dgn pakaian xckup kain pdhal kaya mampu beli tiket konsert yang mahal tu..ntah ap nk jd dgn bangsa melayu kita ni..sedih sbnrnye

L berkata...

tgu la hujung bulan ni..ramai la anak2 melayu terkinja2 sbb konsert avicii..mule la keluar dgn pakaian xckup kain pdhal kaya mampu beli tiket konsert yang mahal tu..ntah ap nk jd dgn bangsa melayu kita ni..sedih sbnrnye

Tanpa Nama berkata...

Bini dia xpakai tudung mmg susah nak bagi susu kt baby masa kt luar. Tu pasal meroyan cam org gila. Bini aku pakai tudung labuh so xder masalah nak susukan baby. Org xnmpak pun.

Tanpa Nama berkata...

mmg la dlm quran ada sebut... tp dia tak sebut suruh susukan depan orang ramai...
tu la gunanya akal... haiwan mmg xde masalah susukan anak depan org ramai.. tu la beza haiwan n manusia....

Ami Scott berkata...

Pasang Astro kat umah sebab takde unifi dan yang tu yang mampu aku afford dalam bajet bulanan aku..tengok astro bukan nak tengok mende terkinja2 tu tapi lebih pada chanel mainstream sebab aku nyampah giler tengok tv3 dan sekutu dorang..tak mencabar minda langsung, aku galakkkan anak aku tengok ilmiah macam Crime Investigation punya chanel...nak ajar dorang lari dari rancangan tv yang ngarut2 tapi camne pun aku protect dorang ada je lagi orang lain yang minat mende lagho sampai anak2 aku dalam tak sedar leh nyanyi lagi tegar ngan lagu ntah aku tak kenal pun sape penyanyinya...susahnya nak besarkan anak2 dalam suasana macam sekarang kalau aku je sorang2 beria-ria tapi orang sekeliling aku tak ada effort yang sama

Tanpa Nama berkata...

Pasang astro nak tgk bola jaa..:)

Anna berkata...

Sebab tu kami satu famili bersepakat utk buang astro mustika..tapi..sampai sekarang astro x potong2..aku rs dah byk kali dah aku kol bgtau nak buang..ni nak kene kol lagi nak kene bgtau lg..duit org nak..huh!

Tanpa Nama berkata...

kalau dah potong astro tapi tengok gak rancangana astro kat ytube sama la jugak macam mantot cakap "hidup cara barat tapi kita takut nak admit yang itu preferences kita"

Tanpa Nama berkata...

Ajaran barat mmg menyesatkan. Tapis, potong astro, tak tengok tv. Semua tu boleh sekat.

Masa diorg kecik je la.

Dah masuk universiti, jumpe kawan2 yg x pernah bersekat, tetiba culture shock. Jadi pendownload porno tegar. Dapat pulak sambung belajar kat oversea (andai kata malaysia dah amal hukum hudud dan dah xde unsur2 seks). Dapat sekat ke kemahuan budak bujang teruna yg nampak perempuan menyusu budak pon boleh terangkat nafsu?

Kau boleh ke nak sekat orang amerika dok sebar kejahatan?

Yang penting ajaran dan didikan agama. Dari rumah. Mak bapak ajar akidah yg betul. Kalau pon dalam tv ade cerita yg x sesuai dgn ajaran islam, cakap dan bgtau anak2 perbuatan dalam tv tu x betul dan bercanggah dgn ajaran islam. Kalau anak dok tgk tv tapi mak bapak sebok tulis blog, mengadap facebook. Sape yg nk bgtau ape yg die tgk tu salah? Dalam setiap cerita ade yg baik dan buruk. Yg baik tu ikut. Yg tak baik tu buat jadi pedoman. Tapi kalau main lepas je suruh budak tu pk sendiri mane baik mane buruk mmg la die pk semua kat dalam tv tu perkara biasa.

Jangan salahkan orang lain kalau anak sendiri tak pandai beza mane baik mane buruk. Semuanya bermula di rumah.

Tanpa Nama berkata...

jadi apa masalahnya?

seronok apa rancangan astro

apa kau ingat ko bajet alim bakal masuk syurga la tak buat dosa, tak tengok astro, konon2 islamic


Tanpa Nama berkata...

Anak x pandai belajar. Salahkan cikgu.

Anak rogol anak orang lain. Salahkan media. Salahkan ombak rindu.

Anak pakai seksi. Salahkan tv. Salahkan artis hollywood.

Anak kurang ajar dgn orang tua. Salahkan drama tv.

Dah tu. Kau x salah ape2 dalam mendidik anak-anak kau?

Ibubapacemerlang berkata...

Haruslah salahkan semua. I tak bersalah okay. Kalau takde semua, senang sikit aku nak jaga anak

Tanpa Nama berkata...

bestnye LADY GAGA .. X sabar nk g GermanY pulak.. tgk konsert GAGA & BEYONCE ... HELLO HELLO BABY

Tanpa Nama berkata...

NAK SALAHKAN BARAT, TP XSEDAR YANG MELAYU SENDIRI DAH PUN ROSAK DGN AKIDAH SENDIRI, DGN FILEM2 MELAYU SENDIRI

Tanpa Nama berkata...

tak baca sampai habis pun article ni. bca komen je, tengok sume bersyukur tak ambik astro. hahahah. jadinye astro lah penyebab segalanya? lawak siot. perkara paling senang dalam hidop adalah tuding jari dan salahkan orang/perkara/menda tu. wuhuuu. senangnya.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak pernah subscribe Astro sejak azali dan tak akan utk selamanya. Anak seorang, 6 tahun. Subscribe internet laju tahap gaban dan youtube bersepah. Decision on your finger tips. Nak ceramah? zikir? abis2 anak aku layan upin ipin. cukup. Astro banyak mudharat dari kebaikan dan MEMBAZIR! TQ

Tanpa Nama berkata...

Aku takder Astro, nuff said. Buat apa aku mengkayakan orang yang dah sedia kaya sedangkan ilmu yang dapat dari Astro tu tak seberapa berbanding hiburan.

Tanpa Nama berkata...

Betul sangat cakap kau. Aku rasa mcm kau rasa cuma aku tk pandai nk tulis pnjg2 mcm ni..

krisluk7 berkata...

Betulah aku sokong.....sebenarnye x payah tengok tv......mengaji AL Quran dan terjemahannya adalah yang terbaik

Tanpa Nama berkata...

Dulu terpengaruh juga ngn astro, kononya astro penting sbb balik keje badan penat nak relax2 tengok citer sampai tengah malam.... Skang kat rumah baru dah tak pasang astro, alhamdulillah boleh ja hidop, kalau dulu sebok layan tengok citer kat astro sampai tengah malam, skang malam2 lepas tengok berita boleh mengaji Al-Quran dan boleh tidur awal dan bangun awal g keje.... Hidup rasa lebih normal dan fresh tanpa pengaruh astro....

Tanpa Nama berkata...

Kite x bley salah kn tv 100%..didikan mak bapak tue yg penting..macam2 channel yg ade kat tv tue..pilih je yg mne kite na..xkan la na ckp rancangan memasak tue pn bdosa..padahal memasak je..pasal bf..zaman skang byk baju2 utk bf..siap ade kain ag utk cover lau na bf anak..mmg la mak2 slalu bwk botol dlm susu..tp kalau botol dlm susu pn da abis..tmpt na bf anak pn x disediakan..xkan la na bf anak dlm toilet..zaman skang aku ase mak2 bkn nye x cerdik..lau diaorg bf baby pn..confirm diaorg cover..xde nye trus selak baju n trus bf baby..x perlu la na jdi kan tue sbg isu..sbg suami,suh la wife pakai tudung n cover time bf..snang cite

Tanpa Nama berkata...

:)

Unknown berkata...

good thought:)
thank u so much:)

Tanpa Nama berkata...

blum tgk lg melayu pompuan sunway lagoon ahad lepas terkinja2. bertudung dgn baju lengan pendek arghhh serabut aku
er aku pegi sb pemili day. klu bayar xde nye haha

Tanpa Nama berkata...

aku sendiri teringat betapa kecewanya aku bila Astro rumah kena potong masa Akademi Fantasia 1 lagi..waktu tu baru darjah 6..lepas tu Astro pasang balik kat rumah masa Akademi Fantasia 3 terus aku dah tak selera nak tengok. Mungkin masa tu dah tahu berfikir sikit dan geli bila tengok orang terkinja-kinja atas pentas. Idola kecil? lagi lah aku geli. sekarang ni aku tak tengok tv berbulan -bulan. Astro kat rumah masih ada tapi takde sapa sentuh.

kesian.

Tanpa Nama berkata...

Ada astro umah nie.. tapi anak duk minat tengok discobery chanel ajek..

Tanpa Nama berkata...

aku pasang astro sbb housemate aku terkinta2 nak tgk final AF..padahal aku dah ada Unifi dan dalam HyppTv tu aku banyak layan documentary..sport ke nyanyi ke aku tak layan...sekali sekala layan movie2 baru yang aku tak sempat layan dekat cinema..tapi bile kira2 balik rasa membazir je pasang dua benda alah ni sbb aku more to internet surfing...bile balik kerja aku tak layan langsung TV..semua ini membazir..bayar yuran bulanan dengan gst lagi rasa sangat tak berbaloi dek kerana siarannya hanyalah ulangan semata2...kita harus berfikir secara ilmiah dan islamik supaya perbuatan kita di masa ini tidak akan menjadi cermin kepada keburukan akhlak anak2 kita di masa hadapan....bayangkanlah..ibu bapa zaman 60an 70 an dulu ranggi2 kaki rambu anaknya di zaman 80an dan 90an sudah menunjukkan taring...apa akan jadi pada anak generasi Z masa hadapan jika ibu bapa abad ke 21 sudah lebih teruk dari haiwan....

Si teNang berkata...

hahah..best topik ni..
ade astro memang serius merepek..lagi2 bila subscribe skali channel starworld..masalahnye orang tak kuat iman gini laa..skali dah tertengok, jadi nak tengok lagi sebab cerita bersiri...
bila mantot tulis pasal ni, memang betul..cerita2 yg dihidangkan kat starworld tu..memang dasat2..
parenthood..ye..memang citer pasal family n ada la jugak sikit2 tunjuk cara nak didik anak..tapi dia jugak ajar "it's ok" kalo anak remaja ade bf/gf pastu slalu lepak sama2..kissing scene punye banyak..mujur dorang 'cut' supaya x terlalu lama..
sitkom baru..don't trust the b**** in apartment 23..kadang2 tertengok citer ni..ni memang dia macam sokong it's okay and it's good to be a slut..
lagi satu yg mantot tak tulis..maybe belum tulis kot..pasal citer dari hollywood ni..skarang dorang start buat banyak cerita pasal being a gay is okay..nothing wrong to be a gay because it is the real you, yourself..contoh cerita2 yg nak didik masyarakat bahawa gay/lesbian tu okay adalah citer Glee, the carrie diaries (prequel sex & the city), greek..(kantoi byk tgk cerita..haha)..ni semua cerita remaja2..
hurmm..saya sebenarnye mengharapkan jugak astro umah ni kene potong supaya saya dah tak dapat tgk semua crita2 ni lagi...
wassalam.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum, sambungan dari topik penyusuan terbuka tadi..saya salah seorang yang menyertai sebelum ini..kami yang beragama islam menyusukan anak dengan keadaan yang menutup aurat..dipantau oleh suami masing2..bukan la dalam keadaan terbuka iaitu menampakkan aurat kami..
dan pembetulan seterusnya adalah tujuan penyusuan terbuka itu dibuat adalah memberi ilmu dan kepentingan memberi susu ibu yang sangat digalakkan oleh agama Islam..bukan la mengikut budaya barat..buat pengetahuan semua,kebanyakan ibu masa kini kurang ilmunya mengenai kepentingan menyusu penuh pada bayi mereka..
saya tau penulis agak emo dengan keadaan masa kini namun saya minta penulis agar menulis dengan akal bukan lah dengan mengikiut hati tanpa berfikir panjang..terima kasih

Unknown berkata...

Walaupun post ni dah lama, tapi aku nak kasik tahu... bini aku dah lama disconnectkan ASTRO. bukan disconnectkan tapi didisconnectkan sebab tak bayar dan memang malas dah nak bayar sebab cerita yang asyik berulang + main tambah-tambah harga plak. Bini aku bayar sikit-sikit nak habiskan hutang ngan ASTRO tu tapi belum habis bayar tunggakan haram jadah punyer ASTRO ada caj baru plak untuk apa ntah dan bini aku dah malas nak call orang ASTRO lagi nak bertekak pasal apa ada caj tambahan walhal dia tak ada minta untuk tambah apa-apa lagi dah. Sekarang bini aku biarkan ajer. Bagus bila ASTRO dah tak ada ni, anak-anak aku tak payah nak ngadap kartun sangatlah... otak tak berkembang. tidur pun awal.

Tak ada ASTRO pun bleh jer hidup.

Master Yoda berkata...

astro ni menatang gapo??

Hafiz iskandar berkata...

Hangpa ni jgn ckp ja gempaq2 tp lain yg hangpa buat,punya la banyak saluran pi la tukaq hat lain dh tau meluat tengok bdk2 menari hangpa tukaq tk payah byk cerita.rasanya tv tu perlu utk zaman ni utk mencari perkara2 yg elok mcm tgk berita,dokumentari,masak2,dekorasi rumah,ceramah agama .daripada dok main whatsapp sambil bawak kereta,nk mkn pon dok main .sampai ke tahap tk dak internet mcm nk gila.jgn la marah bila saya kata lagu ni sebab dh tau rancangan tu tk elok jgn la tengok ,tgk yg la .kt rmh saya ada astro dan internet pilih yg mana satu kami nk bukak asalkan bukak benda yg berfaedah