November 14, 2016

Masalah Disiplin Pelajar Di Sekolah Mampu Di Atasi Kalau Ibu Bapa Kena Bayar Yuran Bulanan

1. Melihat masalah yang berlaku di sekolah, khasnya sekolah menengah memang mampu menerbitkan rasa risau.

2. Dilaporkan sebanyak 13,359 pelajar sekolah menengah dan rendah terlibat dengan salah laku yang bertaraf jenayah.

3. Setiap hari, sepanjang seminggu dua ni aku membaca keluh-kesah golongan pendidik. Begitu jugalah bila aku dengar kawan-kawan aku bercerita mengenai masalah moral dan sivik anak murid mereka.

4. Terlalu banyak kekangan yang dikenakan oleh pihak kerajaan sehingga membuatkan golongan guru seolah-olah takut untuk mendisiplinkan anak murid mereka sendiri. Itu tekanan yang wujud dari pihak pembuat dasar yang kebanyakannya terlalu membanggakan diri dengan jumlah A dan statistik peningkatan markah, lalu diambil sebagai bukti penambahbaikan berlaku.

5. Begitu juga kekangan dari pihak ibu bapa sendiri yang dah terlalu membiasakan anak mereka sehinggakan lebih menyebelahi anak daripada guru dalam pelbagai situasi. Anak sebut sikit dah melenting dan datang menyerang pihak sekolah.

6. Apatah lagi dengan wujudnya ancaman viral pada zaman sekarang. Salah sikit viralkan. Anak mengadu, datang sekolah tangkap gambar guru, post di fesbuk dengan tujuan "nak bagi kesedaran pada masyarakat."

7. Kita semua tahu tingkah laku memviralkan sesuatu kes itu kebanyakannya dilakukan tanpa usu periksa. Majoritinya, begitulah. Asal nak viral, asal tersebar. Betul atau tidak, belakang kira.

8. Pada pandangan aku ini semua juga berpunca daripada meningkatnya tahap kurang kepercayaan kita kepada sistem sedia ada, yang sebenarnya berpunca daripada kelesuan Kementerian Pendidikan yang lebih gemar menjadikan anak murid, guru dan sekolah sebagai tikus hamster makmal untuk pelbagai eksperimen yang akan bertukar setiap kali dasar/menteri bertukar.

9. Orang muak dengan pengaruh politik ke atas dasar pendidikan sehingga sampai ke peringkat akar umbi, guru pun kena tempias sama dalam mendapat ketidakpercayaan masyarakat.

10. Jika kita bandingkan, mengajar di sekolah rendah dan menengah merupakan dua pengalaman yang agak berbeza dari segi tingkah laku murid. Apatah lagi apabila kita bandingkan pengalaman mengajar guru sekolah harian dan guru sekolah pelajar terpilih.

11. Aku diceritakan satu pengalaman menakutkan di mana seorang guru wanita baru menghadapi masalah diganggu oleh pelajar sehingga membuatkan dia tidak mampu mengajar.

12. Bila mendengar kes-kes tersebut, membuatkan aku terfikir, apa akan berlaku jika kita kekurangan guru yang mahu ke sekolah menengah? Masyarakat mudah menyalahkan guru kerana guru ada, tetapi masyarakat juga akan menyalahkan sistem pendidikan kalau guru tak cukup.

13. Aku cenderung untuk setuju dengan pendapat sesetengah pihak yang inginkan berlaku usaha untuk menjadikan guru peringkat pra sekolah dan peringkat sekolah rendah sebagai fokus kepada penambahbaik sistem pendidikan kita.

14. Bagaimanapun, dengan peningkatan kemahiran guru dari segi pedagogi dan juga kandungan pendidikan, apa pula usaha kita sebagai ibu bapa dalam membantu pihak sekolah dalam membantu mengawal disiplin para pelajar yang juga anak-anak kita?

15. Siapa yang melatih ibu bapa dalam memastikan disiplin anak terjaga supaya guru lebih banyak menumpukan perhatian dari segi aspek pendidikan dan bukan dari aspek membetulkan tingkah laku anak anda?

16. Tahap kesedaran ibu bapa amat perlu dalam membantu mempertingkatkan tahap disiplin murid. Seorang ibu bapa pun tahu mereka tidak akan menghukum anak jika tidak ada kesalahan dilakukan, jadi kenapakah prasangka tersebut tidak berapa diaplikasikan untuk golongan guru juga?

17. Langkah pertama dalam memperbetulkan persepsi kita terhadap masalah yang semakin kerap kita hadapi ini adalah dengan mempercayai golongan guru.

18. Kita sebagai masyarakat harus percaya yang guru mampu membuat keputusan yang efektif, bertindak mengikut budi bicara dan tidak berlaku penilaian yang selektif antara guru dengan pelajar, selagi tidak ada berlaku sebarang unsur jenayah digunakan.

19. Masyarakat kita saban hari membuka internet dan membaca berita-berita kurang enak mengenai kelakuan guru terhadap anak murid membuatkan tahap kepercayaan kita pada guru semakin menipis.

20. Itu, adalah saranan langkah kedua. Hentikanlah menyebar berita yang kita sendiri tak tahu apa punca dan kejadian. Sedikit demi sedikit kita sendiri sedang mensabotaj masyarakat kita dan lama-kelamaan, kita akan terpengaruh dengan apa yang kita sebarkan sehingga kita sendiri diulit rasa kurang percaya. Bukan setakat dalam pendidikan anak-anak kita, bahkan dalam pelbagai perkara lain.

21. Saranan ketiga pula, adalah dengan ibu bapa sendiri menanamkan sikap skeptikal terhadap anak mereka.

22. Come on lah. Kau sendiri tau waktu zaman kau kecik macam mana dan macam mana kreatifnya kita reka alasan dan bukti supaya kita terlepas dari kena hukum. Zaman sekolah menengah lagi lah, dah buat salah mana pernah kita mengaku kita salah. Semua benda kita cuba justifikasi kenapa kita lakukan.

23. Saranan terakhir aku pula adalah dengan memperkenalkan yuran bulanan sebanyak RM30 kepada penjaga yang berpendapatan isi rumah RM3000 ke atas dan dibayar kepada pihak sekolah melalui PIBG.

24. Entah kenapalah orang kita ni, bila dia kena bayar, baru dia ambik peduli. Pasal duit, senitif orang kita.

25. Hari-hari ada aje mak bapak kongsi bagaimana kejamnya pihak sekolah terhadap anak mereka. Duduk atas tar pun, salah. Kalau kena pumping atas tar, mau dia buat report polis.

November 10, 2016

Donald Trump dan Sikap Anti Islam Ikut Situasi


1. Satu benda yang aku tak faham benar mengenai geng-geng yang agak pro pembangkang ni adalah..

2. Bila bab dalam negara, mereka sanggup menolak Islam ke tepi

3. Hanya semata-mata untuk memastikan pembangkang boleh menang.

4. Bagaimana JAKIM dipermainkan, Tabung Haji diserang, bagaimana Mufti diperbodohkan dan pelbagai cadangan lain untuk membuang identiti Islam di Malaysia melalui pelbagai mesej-mesej yang kononnya memperjuangkan kebebasan.

5. Tapi bila propaganda Donald Trump berbunyi agak anti Islam...

6. Anda risau.

7. Tidakkah anda sedar agenda perjuangan pembangkang itu sendiri berbau anti Islam?

8. Anti Islam macam Trump ni senang nak nampak. Dia cakap jelas. Tapi buatnya belum lagi pun.

9. Anti Islam macam pembangkang dan gerakan NGO dia tu, susah sikit nak nampak. Dah buat dah.

10. Mereka takkan sebut mereka anti Islam.

11. Mereka akan sebut mereka tak mau agama dalam IC.

12. Mereka nak orang bukan Islam boleh kahwin orang Melayu Islam tanpa tukar agama.

13. Mereka nak Islam tidak lagi dapat keistimewaan dan bantuan kerajaan.

14. Mereka nak siapa-siapa pun boleh berkahwin dengan siapa-siapa atas dasar suka sama suka.

15. Mereka nak penganjuran kepada festival kebebasan seksual dibenarkan di negara kita.

16. Segala keputusan mahkamah yang mempertahankan Islam akan disanggah mereka.

17. Bukankah tindak tanduk itu juga mencerminkan anti Islam?

18. Anda tak risau?

19. Tak salah anda risaukan nasib komuniti Muslim di USA tu.

20. Tetapi perlu diingatkan, apa hujah kita nak pakai kalau ada orang tanya "habis tu, orang Israel kena sekat masuk Malaysia tak apa pulak eh?"

21. Anda nak jawab apa?

22. Kerajaan kita buat apa yang dia rasa elok untuk kita semua.

23. Kerajaan Donald Trump akan buat apa yang dia rasa elok untuk rakyat dia.

24. Orang kita bila bab politik especially belah pembangkang, sedaya upaya akan elak menggunakan hukum Islam sebagai hujah.

25. Contohnya kenapa pemimpin bukan Islam tak boleh naik pimpin negara majoritinya Islam. Ini hal yang mencetuskan perhimpunan orang Islam di Jakarta baru-baru ni.

26. Agak memelikkan apabila ada rakyat Malaysia risau benar keadaan umat Islam di USA dan Palestine, tetapi tidaklah berapa peduli dengan nasib umat Islam di negara sendiri hanya sebab dia nak kerajaan Barisan Nasional jatuh.

27. Ada la jugak beberapa orang yang mentertawakan pandangan Mufti Perak yang keluar Buletin Utama 2 hari lepas, yang mengharamkan umat Islam sertai Bersih 5 kerana dibiayai Yahudi.

28. Anda pro pembangkang tak tau ke? Mungkin sebab dalam portal kegemaran anda tak sebut.

29. Kelakar sebenarnya bila tengok semua ramalan pasal Presiden Trump. Dulu waktu Obama naik, ramai orang Islam yang puji sebab dia ada susur galur Islam.

30. Sekali dia luluskan bantuan kewangan ketenteraan paling besar dalam sejarah US untuk Israel dalam menentang kerajaan Palestin.

31. Apa yang penting sebenarnya, jagalah negara sendiri dan kekalkanlah keharmonian negara kita yang berbilang bangsa dan agama.

32. ...dan kepentingan Islam sebagai agama rasmi negara kita.

33. Apa yang Donald Trump, kita doakanlah dia buat yang baik-baik.

November 04, 2016

Apa Reaksi Kita Jika Sistem Manfaat Perlindungan Pemberhentian Kerja Diperkenalkan di Negara Kita?


1. Apa pandangan anda kalau kerajaan kita memperkenalkan "sistem perlindungan hilang pekerjaan" ?

2. Satu sistem di mana rakyat yang hilang pekerjaan, hidupnya ditanggung oleh kerajaan selagi mereka tidak mendapat peluang pekerjaan...

3. Dan syaratnya, mereka perlu membuktikan ada permohonan kerja dilakukan.

4. Pasti ada yang dah terfikir "mesti ramai yang akan salah guna."

5. Ada juga yang akan fikir "bagus juga buat begitu. Akhirnya ada juga sistem ni."

6. Sayangnya, ada juga yang akan fikir "yes. Peluang melepak sambil ada gaji jalan.

7. Untuk sebuah masyarakat yang kerapkali menyalahkan kerajaan dalam semua perkara, mari kita lihat apa penilaian kita pada diri kita sendiri.

8. Apa reaksi pertama anda tadi terhadap cadangan aku tu? Poin 4,5 atau 6?

9. Pandangan mana yang anda rasakan majoriti?

10. Bagaimana tahap kepercayaan kita kepada kita sebagai sebuah masyarakat?

11. Sekarang cuba bezakan kita dengan orang Finland yang diidolakan sistem pendidikan dia atau kita dengan masyarakat Jepun yang amat terkenal dengan budaya dan disiplin mereka.

12. Ada beza?

13. Kita rasa kita kurang, setara atau kita lebih hebat?

14. Mesti anda pernah nampak orang lain atau mungkin anda sendiri ada kongsikan pepatah...

15. "Aku berjalan ke negara bukan Islam dan aku nampak Islam, aku berada di Malaysia aku tak nampak Islamnya."

16. Ini masalah aku pasal mereka yang bersetuju dengan ayat ni;

17. Anda agama apa?

18. Kalau anda tak nampak Islam dekat negara sendiri, kenapa nak menuding jari pada orang lain?

19. Kita ada satu masalah besar berkaitan jiwa.

20. Kita senantiasa rasa tak cukup, kita senantiasa rasa tak puas hati, kita selalu mencari pihak untuk dipersalahkan atas rasa tak cukup dan tak puas hati kita.

21. Yang paling teruk, kita selalu mahukan apa yang orang lain ada.

22. Sedangkan kuasa untuk ada apa yang kita mahukan itu sebenarnya ada pada tangan kita.

23. Anda tak nampak Islam di negara kita kerana apa sebenarnya?

24. Tak ada orang boleh buat rumah anda nampak Islamnya melainkan anda sendiri Islamkan rumah anda.

25. Orang kita bila ramai pergi oversea, dia balik buat perbandingan.

26. Kririk sana, kritik sini. Sana tak betul, sini tak betul. Duk tanya kenapa orang kita camni, camtu. Duk nampak yang luar baik.

27. Tapi bila dia dah balik sini, dia buat balik tabiat lama dia. Yang berubah tu pandangan dia aje. Mata terbuka. Hati tertutup balik.

28. Jadi katakanlah kita ambil satu sistem dari luar seperti contoh yang aku berikan di atas sana tu;

29. Sistem tu baik sebenarnya dan banyak akan membantu orang yang hilang pekerjaan.

30. Tapi nak tak nak kita sendiri walau macam mana pun nak tolong orang susah, kita akan ada perasaan skeptikal tu.

31. Patut tak kalau aku mintak kita buang skeptikal tu untuk kerajaan boleh wujudkan sistem yang aku sebutkan tu?

32. Atau anda rasakan masyarakat kita belum bersedia? Kenapa pula kita rasa kita belum sedia?

33. Bila kita nak kata kita dah sedia? Orang dah hilang pekerjaan dah ni, anak bini nak makan apa. Nak tolong ke tidak ni wahai masyarakatku?

September 21, 2016

Bagaimana Rasanya Menghadapi Kematian Orang Tersayang?

Apa yang kau akan belajar dari kematian?

Setakat ni bukan semua orang menghadapi kematian orang yang dekat dengan dia. Kita takkan tahu macam mana rasanya kematian tetapi kita boleh tahu macam mana rasanya hilang orang tersayang ni. Ada beberapa benda aku boleh ajar pasal psikologi menghadapi kematian ni kepada mereka yang belum pernah lalui lagi.

1. Duit atau harta peninggalan itu penting

Jom kita clearkan awal-awal dulu benda paling banyak membawa gaduh. Isu duit, isu harta. Pasal harta ni, percayalah cakap aku, apa yang kau tinggalkan nanti boleh membawa kepada perpecahan. Oleh itu, sementara sempat, gi buat wasiat, gi hibahkan harta.

Ramai orang sementara dia hidup di dunia ni, kita nampak dia tak tamak. Tapi bila dah berlaku sesuatu kematian, entah kenapa sifat tamak tu akan tiba-tiba muncul sehingga boleh membawa sengketa antara keluarga.

2. Tempoh dapat terima kematian adalah tempoh paling aneh kau akan lalui

Selepas kau kematian orang tersayang, dalam diri kau akan ada satu kekosongan yang kau sendiri tak tau nak cerita macam mana. Ye lah, kau dah biasa nampak orang tu hari-hari, kemudian satu hari dia tak ada. Macam magik.

3. Kau akan hargai kematian yang kau jangka

Aku rasa salah satu anugerah dalam kematian yang Allah bagi pada kau adalah apabila kau ada masa untuk faham dan hadam betul-betul yang dia ni, yang kau sayang, akan meninggal. Tu nikmat tu. Walaupun kita tau dia sengsara sakit, sebab selalunya kes macam ni kes sakit panjang la.

Sebab sedikit sebanyak pengalaman kau tu akan bantu kau adaptasi hidup kau dan kau takkan mengalami perasaan terkejut yang kau akan hadapi. Setiap kematian ada trauma masing-masing, tapi trauma yang kau sedia hadapi lebih mudah nak diuruskan.

4. Ajar anak-anak pasal kematian dari kecil

Aku tak tau kenapa kita takut benar nak berbicara soal kematian sedangkan dalam dunia ni, itu aje satu-satunya benda yang pasti. Anak-anak kita perlu diajar dan dididik mengenai kenapa manusia akan mati dan kenapa lepas mati, manusia itu akan ditanam.

Jangan ajar anak-anak kita yang kita akan senantiasa ada sebab tak ada siapa tahu, bila kita akan tiada. Tengok perangai budak sekolah menengah bawak motor, nampak benar ramai yang tak faham apa itu erti mati dan apa kesannya nanti pada mak ayah dia.

5. Semuanya akan OK

Mungkin ada yang ambil masa sebulan, 2 bulan, 6 bulan, 2 tahun, 5 tahun tapi percayalah, kita akan pulih dan kembali hidup selepas menghadapi kematian. Setiap kali kau hadap kematian dan kau nampak jasad diturunkan dalam kubur, Insya Allah hati kau akan ingat Allah.

Setiap kematian ni ada hikmah dia, cuma hikmah dia kau kena cari.

6. Nikmat dalam kematian

Bila masa dah ubat sakit kehilangan tu, akan ada masa-masa di mana kau akan teringat balik memori kau dulu. Kadang-kadang bukan kau sengaja teringat tapi tiba-tiba teringat.

Memori baik, memori buruk, memori tak berapa indah, semua benda yang kau ingat, tak kiralah kau suka atau tidak, akan buat kau senyum.

7. Kau akan ingat apa yang kau nampak

Ni cabaran paling besar zaman sekarang. Mak ayah kerja kuat sangat carik nafkah, bila mak ayah mati pun memori anak hanya dia duk ingat dia duduk rumah dengan bibik dan bibik jaga dia. Memori dia dengan bibik lagi banyak.

Kalau kau terasa dengan apa yang aku tulis ni, buatlah sesuatu.
Sementara sempat.

8. Jangan mesej perkataan pelik-pelik dekat kawan yang baru menghadapi kematian dan kemudian menjawab yang dia tak faham bahasa yang kau gunakan

"Apa bro? Your mom died? Adios bro. May there be peace." Ada beberapa lagi perkataan tak sesuai digunakan, antaranya ; hasta la vista baby, good riddance, see you sucka dan go to hell.

Ogos 11, 2016

Cerpen : Melayu, Kalau Mindanya Besar Sebesar Jiwanya, Takkan Hilang Tercampak Di Mana-Mana

Azam bersemangat betul hari itu. Dah berbulan dia berlatih untuk pertandingan "Interschool Pidato Championship" untuk tahun 2032.

"We would like to welcome Mr.Jason Lim, who will talk about Global Cooling Phenomenon," jemput pengacara majlis.

"My fellow audience, as we all know, part of Middle East is already covered in snow, is this a widespread phenomenon? Is it a sign that something is not right with our world?" tanya Jason Lim. Jason menyambung ucapannya dan disudahi dengan tepukan bergemuruh.

Peserta berikutnya dipanggil, Ramalingam a/l Pillai. Dia bersyarah dengan penuh keyakinan.

"Let's talk about safe sex. We all know the government initiatives of providing free regular condoms distributions is not working. Every year, the government is spending almost 200 millions for this program but the rate of aborted pregnancy has been increasing steadily. Why? Why is it not working as we planned?" soal Ramalingam kepada penonton.

Tepukan bergemuruh sekali lagi kedengaran selepas Ramalingam menghabiskan ucapannya.

"Nice speech Ram," kata Jason Lim.

"Thanks bro, glad we can spread some real awareness finally," jawab Rama. Azam sengih sahaja melihat perbualan mereka berdua.

"Good luck Azam!" kata Jason dan Ramalingam serentak.

"Okeh bro, no sweat, I ken do this!" balas Azam.

Azam bangun, berjalan ke atas pentas lalu menarik nafas panjang.

"Ting!" Loceng dibunyikan menandakan jam sudah dimulakan.

"Assalamualaikum and a very good monin to all, I am here to talk on why is it not good for our country, Multisia, to start develop nuclear best energy....ermmm.....as my research has show dat nuclear best enerji is not safe and annessessari," kata Azam sambil dahinya berpeluh.

"I am sori, my English is not very gud but since I am can be the represen....apa tu, wakil, of my school, I would like to take this oppotunidi to help you make an inform disizion," kata Azam lagi.

Kedengaran suara mengeluh dari belakang. Azam nampak ramai orang menguap mulut membuatkan dia jadi tak keruan.

Berdegup kencang jantung Azam menghabiskan ucapannya. 5 minit itu dirasakan terlalu lama. Akhirnya, loceng dibunyikan sementara ucapannya pula, masih lagi tinggal suku.

Azam merenung pihak hakim dan dia menundukkan pandangan kerana tidak berani hendak melihat penonton. Kemudian dia angkat kaki, beredar dari pentas.

Hanya kedengaran sedikit tepukan. Tidak layak disebut bergemuruh. Tak cukup kuat untuk digelarkan mampu meruntuhkan bangunan. Reban pun kembali kukuh dengan tepukan itu.

"Bro, what happen there?" tanya Jason.

"I donn know la...I panik," kata Azam.

"It's okay bro. Don't worry," pujuk Ramalingam.

Selepas Azam, beberapa orang peserta lagi mengambil tempat memberikan ucapan masing-masing. Kesemuanya hebat-hebat belaka. Azam hanya mampu melihat. Harapan dia, hanya tiga pemenang teratas akan diumumkan kepada penonton.

Tak mahu dia dinobatkan sebagai peserta paling corot.

"Now, we will start our second part of the competition, The Malay Language Section. In this category we have 4 foreign exchange student who will be competing with 5 others. The four foreign student will be representing their exchange schools in this competition. Good luck to all contestant. May you do well," ucap pengacara.

"I would like to call upon Andrew Graham, a student from England and is currently studying in Eastwood Hill High School, Sunway, Petaling Jaya. Give a big hand of applause!" pinta pengacara.

Tepukan bergemuruh kedengaran.

"Shelamat pagi dan shelamat shejahtera kepada semuwa. Nama saya Andrew, saya dari England. Pertama sekali, saya mahu sebut, saya amat suka Multisia dan ini kali pirtama saya datank ke sini," kata Andrew.

"Hari ini, saya ingin memberi ucapan berkenaan kenderaan tanpa pemandu dan kesannya, kepada kita. Adakah patut Multishia memperkenalkan law....oh, sorry, undeng-undeng yang shama yang diwujudkhan di England," kata Andrew.

Ucapan itu disudahi dengan tepukan bergemuruh oleh seluruh dewan yang kagum dengan kebolehan Andrew.

Bergegar kerusi Azam yang sedang duduk tertidur.
Terjaga dia. Dia menjenguk kembali kepada penonton.

Seluruh dewan sedang berdiri memberikan tepukan kepada Andrew Graham.