Disember 13, 2016

Konspirasi Menjahanamkan Melayu Kerana Melayu Ini Bangsa Istimewa

1. Adakah "Moana" satu konspirasi mempromosikan Dajjal?

2. Tidak. "Moana" adalah sebuah filem yang ingin menceritakan mengenai watak seorang wanita yang berkawan dengan seorang Demi God berdasarkan kisah dan kepercayaan orang Maui.

3. Begitu juga filem seperti Exodus, Noah dan termasuklah Thor dalam Avengers itu sendiri yang memaparkan watak manusia sebagai Tuhan atau pelakon memegang watak sebagai Nabi.

4. Bila kita berbicara mengenai konspirasi, apa yang kita bayangkan sebenarnya?

5. "Satu mesyuarat dihadiri orang-orang musuh Islam, di mana ada meja bersidang sambil berbincang bagaimana nak luaskan agenda Dajjal dan menyesatkan orang Islam supaya semuanya murtad, kemudian angkat tangan untuk undi jalan cerita mana yang mereka nak buat selepas itu supaya orang Islam lalai dan putuskan production house mana yang akan produce cerita tersebut? Disudahi dengan makan karipap."

6. Kalau itu adalah apa yang kau rasakan berlaku, anda silap.

7. Semua yang kau katakan sebagai satu konspirasi atau gerakan terancang itu sebenarnya adalah sesuatu yang dilakukan secara semulajadi oleh pihak-pihak yang kau katakan merencanakan konspirasi.

8. Kita nampak macam konspirasi, tapi apa yang mereka buat adalah rutin harian mereka kerana itu adalah apa yang mereka percayai. Mereka percaya penghasilan penerbitan yang memaparkan watak Demi-God, Son of God, Dewa, Dewi, Tuhan mereka sendiri atau apa saja yang berkaitan pegangan spiritualiti mereka adalah langkah yang bagus untuk memvisualkan cerita yang ingin disampaikan.

9. Mereka menyampaikan cerita kerana mereka ada cerita ingin disampaikan dan mereka percaya apa yang mereka buat itu berfaedah untuk semua, termasuklah kita orang Melayu Islam.

10. Cuma, kita pandang benda tu sebagai konspirasi kerana apa yang dipaparkan, contohnya dalam filem 'Noah' tidak sepatutnya divisualkan dan menjadi satu kesalahan untuk mereka memfilemkan watak Noh dan bagaimana kisah bahtera Noh mengalami banjir besar.

11. Aku faham kenapa ada yang katakan ini semua konspirasi. Kau dah tengok 'Noah'? Akan ada adegan dalam filem tersebut di mana kau akan 'terpercaya' yang Russell Crowe itu memang Noh sebenar dan kau pun akan terpedaya yang Noh memang cakap English pada zaman dia. Kau akan masuk dalam filem tu.

12. Itu sebabnya sesetengah filem diharamkan di negara kita. Bukan kerana kita ni lemah benar iman, tetapi kerana keberkesanan paparan filem-filem seperti itu boleh membuatkan seseorang itu masuk ke dalam filem dan mula sedikit-sedikit terbuka minda terima apa yang ingin disampaikan oleh pembuat filem.

13. Filem adalah medium yang sangat efektif. Berapa orang jadi takut hantu lepas tengok filem hantu? Kau aplikasikanlah perkara sama lepas kita tengok filem-filem berkenaan spiritualiti yang memaparkan watak Tuhan ni. Kau akan terpengaruh.

14. Sekali kau dah anggap Tuhan itu ada watak dan bentuk pun, dah boleh rosak akidah kau, kan?

15. Berbalik kepada soalan asal, adakah itu semua konspirasi?

16. Pada aku tidak. Apa yang mereka lakukan adalah berdasarkan apa yang mereka rasakan hendak buat, sesuai buat, seronok buat dan akan diterima oleh orang ramai.

17. Begitu juga dengan penglibatan George Soros dalam politik kita. George Soros benar-benar percaya apa yang dia buat itu akan membantu politik kita dan kita benar-benar memerlukan bantuan kewangan dari dia kerana dia benar-benar percaya kerajaan kita sekarang perlu diturunkan. (Nota : tolong jangan benarkan dia masuk campur urusan negara kita, tolong boikot pihak yang nak dia campur tangan)

18. Konspirasi adalah pakej mudah untuk mensensasikan sebarang bentuk aktiviti yang tidak sehaluan dengan kita, supaya senang nak disampaikan dan tidak perlu banyak keperluan berfikir untuk fahami kenapa sesuatu itu perlu ditentang.

19. Sama juga seperti konspirasi gerakan Kristian di Malaysia. Konspirasi apa bendanya? Benda dah jelas, Malaysia berada dalam garis 10/40 yang pihak Kristian rasakan perlu dan wajar untuk diajarkan agama Kristian supaya Malaysia terus aman dan damai. Even deklarasi "mahukan Malaysia jadi negara Kristian" pun dah banyak kali dilaungkan. Semua tu ada dalam internet kalau kau carik.

20. Cuma agak sukar untuk terima konsep yang apa saja yang orang lain lakukan yang tidak sehaluan dengan kita bukanlah satu konspirasi, tapi sebenarnya perbuatan yang lahir dari kepercayaan yang mereka benar-benar percaya apa yang mereka buat tu, mereka rasakan baik untuk kita. Orang Kristian tu nak kita masuk Kristian kerana mereka percaya kita perlu dibantu.

21. Tetapi, sayangnya, jika kita tengok, kita sendiri walaupun nak memperjuangkan Islam berdegar-degar tapi perbuatan kita tak ada. Kau masih lagi pakai short main futsal. Bini kau masih lagi pakai baju ketat pergi kerja. Kita masih lagi tak peduli bila anak kena solat.

22. Lihat pula dari segi perbuatan kita. Kita berpecah belah. Agak jelas kurangnya suntikan elemen Ketuhanan dalam media kita. Jika kita hasilkan animasi, animasi kita lebih mirip kartun Barat atau kartun Jepun. Kalau ada pun animasi yang memaparkan elemen-elemen Islam, selalunya tak laku kerana produknya setengah masak atau dihasilkan bukan untuk ditayang di Malaysia, untuk pasaran negara Arab.

23. Masyarakat kita suka perihal konspirasi tetapi kita sendiri segan-segan mahu ambil elemen agama, spiritualiti, ketuhanan dan dimasukkan ke dalam apa yang kita hasilkan. Entah kenapalah. Mungkin kerana kita terlalu mengamalkan prinsip sekular, ibadah lain, kerja lain. Tak boleh campur-campur agaknya.

24. Jadilah kita masyarakat suka konspirasi, kerana kita lemah. Kita jaja konspirasi kerana itu cara mudah nak terangkan kenapa kita lemah. Yang pandai antara kita pula, tak ramai yang nak usahakan promosi elemen Islam dalam produk, kerana takut tak boleh masuk pasaran antarabangsa.

25. Kepakaran dah ada, kenapalah kita tidak ada filem orang Islam yang hendak berperang melawan makhluk perosak yang secara tersiratnya adalah Dajjal? Kita pula yang terhegeh-hegeh nak masukkan watak Thor, anak Tuhan bernama Odin ke dalam filem keluaran kita.

26. Kita orang Islam sendiri tak percaya yang Islam ini yang terbaik untuk umat satu dunia, kerana kita hanya percaya Islam ini terbaik untuk kita dan kita saja.

November 14, 2016

Masalah Disiplin Pelajar Di Sekolah Mampu Di Atasi Kalau Ibu Bapa Kena Bayar Yuran Bulanan

1. Melihat masalah yang berlaku di sekolah, khasnya sekolah menengah memang mampu menerbitkan rasa risau.

2. Dilaporkan sebanyak 13,359 pelajar sekolah menengah dan rendah terlibat dengan salah laku yang bertaraf jenayah.

3. Setiap hari, sepanjang seminggu dua ni aku membaca keluh-kesah golongan pendidik. Begitu jugalah bila aku dengar kawan-kawan aku bercerita mengenai masalah moral dan sivik anak murid mereka.

4. Terlalu banyak kekangan yang dikenakan oleh pihak kerajaan sehingga membuatkan golongan guru seolah-olah takut untuk mendisiplinkan anak murid mereka sendiri. Itu tekanan yang wujud dari pihak pembuat dasar yang kebanyakannya terlalu membanggakan diri dengan jumlah A dan statistik peningkatan markah, lalu diambil sebagai bukti penambahbaikan berlaku.

5. Begitu juga kekangan dari pihak ibu bapa sendiri yang dah terlalu membiasakan anak mereka sehinggakan lebih menyebelahi anak daripada guru dalam pelbagai situasi. Anak sebut sikit dah melenting dan datang menyerang pihak sekolah.

6. Apatah lagi dengan wujudnya ancaman viral pada zaman sekarang. Salah sikit viralkan. Anak mengadu, datang sekolah tangkap gambar guru, post di fesbuk dengan tujuan "nak bagi kesedaran pada masyarakat."

7. Kita semua tahu tingkah laku memviralkan sesuatu kes itu kebanyakannya dilakukan tanpa usu periksa. Majoritinya, begitulah. Asal nak viral, asal tersebar. Betul atau tidak, belakang kira.

8. Pada pandangan aku ini semua juga berpunca daripada meningkatnya tahap kurang kepercayaan kita kepada sistem sedia ada, yang sebenarnya berpunca daripada kelesuan Kementerian Pendidikan yang lebih gemar menjadikan anak murid, guru dan sekolah sebagai tikus hamster makmal untuk pelbagai eksperimen yang akan bertukar setiap kali dasar/menteri bertukar.

9. Orang muak dengan pengaruh politik ke atas dasar pendidikan sehingga sampai ke peringkat akar umbi, guru pun kena tempias sama dalam mendapat ketidakpercayaan masyarakat.

10. Jika kita bandingkan, mengajar di sekolah rendah dan menengah merupakan dua pengalaman yang agak berbeza dari segi tingkah laku murid. Apatah lagi apabila kita bandingkan pengalaman mengajar guru sekolah harian dan guru sekolah pelajar terpilih.

11. Aku diceritakan satu pengalaman menakutkan di mana seorang guru wanita baru menghadapi masalah diganggu oleh pelajar sehingga membuatkan dia tidak mampu mengajar.

12. Bila mendengar kes-kes tersebut, membuatkan aku terfikir, apa akan berlaku jika kita kekurangan guru yang mahu ke sekolah menengah? Masyarakat mudah menyalahkan guru kerana guru ada, tetapi masyarakat juga akan menyalahkan sistem pendidikan kalau guru tak cukup.

13. Aku cenderung untuk setuju dengan pendapat sesetengah pihak yang inginkan berlaku usaha untuk menjadikan guru peringkat pra sekolah dan peringkat sekolah rendah sebagai fokus kepada penambahbaik sistem pendidikan kita.

14. Bagaimanapun, dengan peningkatan kemahiran guru dari segi pedagogi dan juga kandungan pendidikan, apa pula usaha kita sebagai ibu bapa dalam membantu pihak sekolah dalam membantu mengawal disiplin para pelajar yang juga anak-anak kita?

15. Siapa yang melatih ibu bapa dalam memastikan disiplin anak terjaga supaya guru lebih banyak menumpukan perhatian dari segi aspek pendidikan dan bukan dari aspek membetulkan tingkah laku anak anda?

16. Tahap kesedaran ibu bapa amat perlu dalam membantu mempertingkatkan tahap disiplin murid. Seorang ibu bapa pun tahu mereka tidak akan menghukum anak jika tidak ada kesalahan dilakukan, jadi kenapakah prasangka tersebut tidak berapa diaplikasikan untuk golongan guru juga?

17. Langkah pertama dalam memperbetulkan persepsi kita terhadap masalah yang semakin kerap kita hadapi ini adalah dengan mempercayai golongan guru.

18. Kita sebagai masyarakat harus percaya yang guru mampu membuat keputusan yang efektif, bertindak mengikut budi bicara dan tidak berlaku penilaian yang selektif antara guru dengan pelajar, selagi tidak ada berlaku sebarang unsur jenayah digunakan.

19. Masyarakat kita saban hari membuka internet dan membaca berita-berita kurang enak mengenai kelakuan guru terhadap anak murid membuatkan tahap kepercayaan kita pada guru semakin menipis.

20. Itu, adalah saranan langkah kedua. Hentikanlah menyebar berita yang kita sendiri tak tahu apa punca dan kejadian. Sedikit demi sedikit kita sendiri sedang mensabotaj masyarakat kita dan lama-kelamaan, kita akan terpengaruh dengan apa yang kita sebarkan sehingga kita sendiri diulit rasa kurang percaya. Bukan setakat dalam pendidikan anak-anak kita, bahkan dalam pelbagai perkara lain.

21. Saranan ketiga pula, adalah dengan ibu bapa sendiri menanamkan sikap skeptikal terhadap anak mereka.

22. Come on lah. Kau sendiri tau waktu zaman kau kecik macam mana dan macam mana kreatifnya kita reka alasan dan bukti supaya kita terlepas dari kena hukum. Zaman sekolah menengah lagi lah, dah buat salah mana pernah kita mengaku kita salah. Semua benda kita cuba justifikasi kenapa kita lakukan.

23. Saranan terakhir aku pula adalah dengan memperkenalkan yuran bulanan sebanyak RM30 kepada penjaga yang berpendapatan isi rumah RM3000 ke atas dan dibayar kepada pihak sekolah melalui PIBG.

24. Entah kenapalah orang kita ni, bila dia kena bayar, baru dia ambik peduli. Pasal duit, senitif orang kita.

25. Hari-hari ada aje mak bapak kongsi bagaimana kejamnya pihak sekolah terhadap anak mereka. Duduk atas tar pun, salah. Kalau kena pumping atas tar, mau dia buat report polis.

November 10, 2016

Donald Trump dan Sikap Anti Islam Ikut Situasi


1. Satu benda yang aku tak faham benar mengenai geng-geng yang agak pro pembangkang ni adalah..

2. Bila bab dalam negara, mereka sanggup menolak Islam ke tepi

3. Hanya semata-mata untuk memastikan pembangkang boleh menang.

4. Bagaimana JAKIM dipermainkan, Tabung Haji diserang, bagaimana Mufti diperbodohkan dan pelbagai cadangan lain untuk membuang identiti Islam di Malaysia melalui pelbagai mesej-mesej yang kononnya memperjuangkan kebebasan.

5. Tapi bila propaganda Donald Trump berbunyi agak anti Islam...

6. Anda risau.

7. Tidakkah anda sedar agenda perjuangan pembangkang itu sendiri berbau anti Islam?

8. Anti Islam macam Trump ni senang nak nampak. Dia cakap jelas. Tapi buatnya belum lagi pun.

9. Anti Islam macam pembangkang dan gerakan NGO dia tu, susah sikit nak nampak. Dah buat dah.

10. Mereka takkan sebut mereka anti Islam.

11. Mereka akan sebut mereka tak mau agama dalam IC.

12. Mereka nak orang bukan Islam boleh kahwin orang Melayu Islam tanpa tukar agama.

13. Mereka nak Islam tidak lagi dapat keistimewaan dan bantuan kerajaan.

14. Mereka nak siapa-siapa pun boleh berkahwin dengan siapa-siapa atas dasar suka sama suka.

15. Mereka nak penganjuran kepada festival kebebasan seksual dibenarkan di negara kita.

16. Segala keputusan mahkamah yang mempertahankan Islam akan disanggah mereka.

17. Bukankah tindak tanduk itu juga mencerminkan anti Islam?

18. Anda tak risau?

19. Tak salah anda risaukan nasib komuniti Muslim di USA tu.

20. Tetapi perlu diingatkan, apa hujah kita nak pakai kalau ada orang tanya "habis tu, orang Israel kena sekat masuk Malaysia tak apa pulak eh?"

21. Anda nak jawab apa?

22. Kerajaan kita buat apa yang dia rasa elok untuk kita semua.

23. Kerajaan Donald Trump akan buat apa yang dia rasa elok untuk rakyat dia.

24. Orang kita bila bab politik especially belah pembangkang, sedaya upaya akan elak menggunakan hukum Islam sebagai hujah.

25. Contohnya kenapa pemimpin bukan Islam tak boleh naik pimpin negara majoritinya Islam. Ini hal yang mencetuskan perhimpunan orang Islam di Jakarta baru-baru ni.

26. Agak memelikkan apabila ada rakyat Malaysia risau benar keadaan umat Islam di USA dan Palestine, tetapi tidaklah berapa peduli dengan nasib umat Islam di negara sendiri hanya sebab dia nak kerajaan Barisan Nasional jatuh.

27. Ada la jugak beberapa orang yang mentertawakan pandangan Mufti Perak yang keluar Buletin Utama 2 hari lepas, yang mengharamkan umat Islam sertai Bersih 5 kerana dibiayai Yahudi.

28. Anda pro pembangkang tak tau ke? Mungkin sebab dalam portal kegemaran anda tak sebut.

29. Kelakar sebenarnya bila tengok semua ramalan pasal Presiden Trump. Dulu waktu Obama naik, ramai orang Islam yang puji sebab dia ada susur galur Islam.

30. Sekali dia luluskan bantuan kewangan ketenteraan paling besar dalam sejarah US untuk Israel dalam menentang kerajaan Palestin.

31. Apa yang penting sebenarnya, jagalah negara sendiri dan kekalkanlah keharmonian negara kita yang berbilang bangsa dan agama.

32. ...dan kepentingan Islam sebagai agama rasmi negara kita.

33. Apa yang Donald Trump, kita doakanlah dia buat yang baik-baik.

November 04, 2016

Apa Reaksi Kita Jika Sistem Manfaat Perlindungan Pemberhentian Kerja Diperkenalkan di Negara Kita?


1. Apa pandangan anda kalau kerajaan kita memperkenalkan "sistem perlindungan hilang pekerjaan" ?

2. Satu sistem di mana rakyat yang hilang pekerjaan, hidupnya ditanggung oleh kerajaan selagi mereka tidak mendapat peluang pekerjaan...

3. Dan syaratnya, mereka perlu membuktikan ada permohonan kerja dilakukan.

4. Pasti ada yang dah terfikir "mesti ramai yang akan salah guna."

5. Ada juga yang akan fikir "bagus juga buat begitu. Akhirnya ada juga sistem ni."

6. Sayangnya, ada juga yang akan fikir "yes. Peluang melepak sambil ada gaji jalan.

7. Untuk sebuah masyarakat yang kerapkali menyalahkan kerajaan dalam semua perkara, mari kita lihat apa penilaian kita pada diri kita sendiri.

8. Apa reaksi pertama anda tadi terhadap cadangan aku tu? Poin 4,5 atau 6?

9. Pandangan mana yang anda rasakan majoriti?

10. Bagaimana tahap kepercayaan kita kepada kita sebagai sebuah masyarakat?

11. Sekarang cuba bezakan kita dengan orang Finland yang diidolakan sistem pendidikan dia atau kita dengan masyarakat Jepun yang amat terkenal dengan budaya dan disiplin mereka.

12. Ada beza?

13. Kita rasa kita kurang, setara atau kita lebih hebat?

14. Mesti anda pernah nampak orang lain atau mungkin anda sendiri ada kongsikan pepatah...

15. "Aku berjalan ke negara bukan Islam dan aku nampak Islam, aku berada di Malaysia aku tak nampak Islamnya."

16. Ini masalah aku pasal mereka yang bersetuju dengan ayat ni;

17. Anda agama apa?

18. Kalau anda tak nampak Islam dekat negara sendiri, kenapa nak menuding jari pada orang lain?

19. Kita ada satu masalah besar berkaitan jiwa.

20. Kita senantiasa rasa tak cukup, kita senantiasa rasa tak puas hati, kita selalu mencari pihak untuk dipersalahkan atas rasa tak cukup dan tak puas hati kita.

21. Yang paling teruk, kita selalu mahukan apa yang orang lain ada.

22. Sedangkan kuasa untuk ada apa yang kita mahukan itu sebenarnya ada pada tangan kita.

23. Anda tak nampak Islam di negara kita kerana apa sebenarnya?

24. Tak ada orang boleh buat rumah anda nampak Islamnya melainkan anda sendiri Islamkan rumah anda.

25. Orang kita bila ramai pergi oversea, dia balik buat perbandingan.

26. Kririk sana, kritik sini. Sana tak betul, sini tak betul. Duk tanya kenapa orang kita camni, camtu. Duk nampak yang luar baik.

27. Tapi bila dia dah balik sini, dia buat balik tabiat lama dia. Yang berubah tu pandangan dia aje. Mata terbuka. Hati tertutup balik.

28. Jadi katakanlah kita ambil satu sistem dari luar seperti contoh yang aku berikan di atas sana tu;

29. Sistem tu baik sebenarnya dan banyak akan membantu orang yang hilang pekerjaan.

30. Tapi nak tak nak kita sendiri walau macam mana pun nak tolong orang susah, kita akan ada perasaan skeptikal tu.

31. Patut tak kalau aku mintak kita buang skeptikal tu untuk kerajaan boleh wujudkan sistem yang aku sebutkan tu?

32. Atau anda rasakan masyarakat kita belum bersedia? Kenapa pula kita rasa kita belum sedia?

33. Bila kita nak kata kita dah sedia? Orang dah hilang pekerjaan dah ni, anak bini nak makan apa. Nak tolong ke tidak ni wahai masyarakatku?

September 21, 2016

Bagaimana Rasanya Menghadapi Kematian Orang Tersayang?

Apa yang kau akan belajar dari kematian?

Setakat ni bukan semua orang menghadapi kematian orang yang dekat dengan dia. Kita takkan tahu macam mana rasanya kematian tetapi kita boleh tahu macam mana rasanya hilang orang tersayang ni. Ada beberapa benda aku boleh ajar pasal psikologi menghadapi kematian ni kepada mereka yang belum pernah lalui lagi.

1. Duit atau harta peninggalan itu penting

Jom kita clearkan awal-awal dulu benda paling banyak membawa gaduh. Isu duit, isu harta. Pasal harta ni, percayalah cakap aku, apa yang kau tinggalkan nanti boleh membawa kepada perpecahan. Oleh itu, sementara sempat, gi buat wasiat, gi hibahkan harta.

Ramai orang sementara dia hidup di dunia ni, kita nampak dia tak tamak. Tapi bila dah berlaku sesuatu kematian, entah kenapa sifat tamak tu akan tiba-tiba muncul sehingga boleh membawa sengketa antara keluarga.

2. Tempoh dapat terima kematian adalah tempoh paling aneh kau akan lalui

Selepas kau kematian orang tersayang, dalam diri kau akan ada satu kekosongan yang kau sendiri tak tau nak cerita macam mana. Ye lah, kau dah biasa nampak orang tu hari-hari, kemudian satu hari dia tak ada. Macam magik.

3. Kau akan hargai kematian yang kau jangka

Aku rasa salah satu anugerah dalam kematian yang Allah bagi pada kau adalah apabila kau ada masa untuk faham dan hadam betul-betul yang dia ni, yang kau sayang, akan meninggal. Tu nikmat tu. Walaupun kita tau dia sengsara sakit, sebab selalunya kes macam ni kes sakit panjang la.

Sebab sedikit sebanyak pengalaman kau tu akan bantu kau adaptasi hidup kau dan kau takkan mengalami perasaan terkejut yang kau akan hadapi. Setiap kematian ada trauma masing-masing, tapi trauma yang kau sedia hadapi lebih mudah nak diuruskan.

4. Ajar anak-anak pasal kematian dari kecil

Aku tak tau kenapa kita takut benar nak berbicara soal kematian sedangkan dalam dunia ni, itu aje satu-satunya benda yang pasti. Anak-anak kita perlu diajar dan dididik mengenai kenapa manusia akan mati dan kenapa lepas mati, manusia itu akan ditanam.

Jangan ajar anak-anak kita yang kita akan senantiasa ada sebab tak ada siapa tahu, bila kita akan tiada. Tengok perangai budak sekolah menengah bawak motor, nampak benar ramai yang tak faham apa itu erti mati dan apa kesannya nanti pada mak ayah dia.

5. Semuanya akan OK

Mungkin ada yang ambil masa sebulan, 2 bulan, 6 bulan, 2 tahun, 5 tahun tapi percayalah, kita akan pulih dan kembali hidup selepas menghadapi kematian. Setiap kali kau hadap kematian dan kau nampak jasad diturunkan dalam kubur, Insya Allah hati kau akan ingat Allah.

Setiap kematian ni ada hikmah dia, cuma hikmah dia kau kena cari.

6. Nikmat dalam kematian

Bila masa dah ubat sakit kehilangan tu, akan ada masa-masa di mana kau akan teringat balik memori kau dulu. Kadang-kadang bukan kau sengaja teringat tapi tiba-tiba teringat.

Memori baik, memori buruk, memori tak berapa indah, semua benda yang kau ingat, tak kiralah kau suka atau tidak, akan buat kau senyum.

7. Kau akan ingat apa yang kau nampak

Ni cabaran paling besar zaman sekarang. Mak ayah kerja kuat sangat carik nafkah, bila mak ayah mati pun memori anak hanya dia duk ingat dia duduk rumah dengan bibik dan bibik jaga dia. Memori dia dengan bibik lagi banyak.

Kalau kau terasa dengan apa yang aku tulis ni, buatlah sesuatu.
Sementara sempat.

8. Jangan mesej perkataan pelik-pelik dekat kawan yang baru menghadapi kematian dan kemudian menjawab yang dia tak faham bahasa yang kau gunakan

"Apa bro? Your mom died? Adios bro. May there be peace." Ada beberapa lagi perkataan tak sesuai digunakan, antaranya ; hasta la vista baby, good riddance, see you sucka dan go to hell.