Disember 16, 2013

Macai UMNO Memang Banyak Cadangan Tapi Satu Aje Yang Jangan Dipersoalkan

A : Aku cukup gelisah lah dengan kos sara hidup yang makin menjerat ni.

B : Apa yang kau perlu lakukan adalah cuba cari sumber pendapatan lain.

A : Maksud kau, macam mana?

B : Kau boleh try masuk MLM ke, jual Skor A ke, jual gelang magnetik Dato' AC Mizal ke..banyak possibilities. Kan PM dah kata, kita negara yang mempunyai kemungkinan infiniti.

A : Aku tak minat la masuk MLM-MLM ni. Aku cuma nak cari macam mana nak tampung kos kenaikan harga minyak ni aje.

B : Mungkin kau boleh start rancang perjalanan. Berkongsi kereta ke? Takpun pastikan kau drive dengan kelajuan yang tidak laju. Kan ini akan menjimatkan petrol?

A : Aku dah cuba dah, tapi kau pun tau aku memandu sebuah kereta yang kuat minyaknya.

B : Apa kata kau cuba tukar kereta lain pula. Mungkin kau patut beli kereta nasional.

A : Kereta yang aku pakai adalah kereta nasional. Ni tol pun nak naik dah ni. Berapa percent kenaikan?

B : 30% maksimum. Tapi ini perlu kerana kos penyelenggaraan lebuhraya semakin hari semakin meningkat. Aku yakin kenaikan ni takkan membebankan kerana ia akan melatih kita menjadi pemandu yang bijak.

A : Bagaimana pula?

B : Bila kadar tol dinaikkan, sudah pasti kita akan merancang terlebih dahulu jalan mana yang akan kita lalui. Lagipun, kan masih banyak jalan alternatif yang ada?

A : Tapi selalunya jalan2 alternatif yang ada kualitinya tidak elok. Lubang merata2 dan jalan pun tidak rata.

B : Sebab itulah perlunya kita membayar tol. Dengan membayar tol, kos  penyelenggaraan jalan yang lebih baik dapat dinikmati bersama. Kan lebih baik melalui lebuhraya? Jalan berkualiti dan tidak berlaku kerosakan kereta. Kos membaiki dapat diminimakan.

A : Kau tau kan pasal kenaikan tarif elektrik? Nasib baik rumah aku tak pakai air cond.

B : Tau. Tapi itu pun bagus untuk rakyat sebab lepas ni kita pastinya akan memantau penggunaan elektrik kita dengan lebih lagi. Lagipun, bukan semua yang terlibat merasai kenaikan. Hanya orang2 yang mampu sahaja merasai kenaikan ini.

A : Apa maksud kau?

B : Kan kerajaan dah terangkan dah, jika rumah tersebut hanya mempunyai satu televisyen yang dipasang sejam sehari, dua lampu kalimantang yang dipakai selama 3 jam sehari dan keluarga yang membeli bahan mentah setiap hari tanpa memerlukan penyimpanan dalam peti sejuk, mereka tidak akan terasa kenaikan ini kerana hanya golongan yang menggunakan RM20 elektrik ke atas sahaja yang dikenakan tarif baru ini.

A : Jadi, pada kau, rakyat Malaysia perlu menjual peti sejuk mereka jika mahu elektrik murah?

B : Ya. Mungkin apa yang orang ramai boleh buat, on the top of my head now ; kita beli bahan mentah hari-hari, segar dan baru. Kita simpan bahan mentah dalam kotak polisterin. Selain itu, jika kita tidak ada peti ais, kita tidak akan minum ais.\

A : Kenapa dengan ais?

B : Ais ni, kau pun tau...melemahkan tenaga batin. Kau pun tau...kau kan suka minum ais?

A : Ehem....aku anak tiga, kau? .......Memang banyak betul cadangan yang kau keluarkan. Camni, aku sebenarnya dah betul2 susah hati. Kos membesarkan anak pun seorang dah beratus sebulan. Anak aku tiga orang pulak tu. Dah habis dah ikhtiar aku ni...

B : Bila kita dah habis ikhtiar ni, kita kena la bersabar. Semua ni ketentuan Tuhan. Kita ambik apa Nabi pesan, bila kita dah cuba semua cara dan kita masih lagi bertemu jalan buntu, sabar, bertenang dan ingat itu semua dugaan Tuhan.

A : Masalahnya, ada lagi satu jalan lain...

B : Kau kata dah habis ikhtiar tadi?

A : Ada.....aku rasa kita kena tukar kerajaan.

B : Pasal tu, aku tak berapa setuju la. Lagipun, aku rasa kalau si penjubor tu jadi PM, habis dia LGBT kan kita semua ni. Kau nak jadi Kristian? Kau nak Malaysia jadi negara Kristian? Kau takkan tak tau Kristian main kotor edar Bible berkuasa solar nak jadikan Melayu murtad. Dah la syiah makin merebak!

A : Mungkin kerajaan perlu tukar kepalanya?

B : Kau buang Najib siapa lagi ada? Mana ada lagi dah. Muhyiddin? Huh! Mukhriz? Orang UMNO tak nak dia. Khairy? Muntah aku tengok bapuk gay tu. Yang paling layak memerintah Malaysia lepas Najib...bini Najib. Rosmah. Bila Rosmah naik jadi PM, kalau jadi apa2 kau mesti wish Najib jadi PM balik.

A : Jadi, pada kau, lagi elok aku dan kau ubah gaya hidup, kurangkan penggunaan elektrik, bawak kereta ikut jalan takde tol, terus membayar harga kereta yang mahal dan try sertai MLM sebelum aku cuba ubah kerajaan?

B : Ya. Betul. Jangan perjudikan nasib Melayu.

A : Aku juga perlu bersabar dapat seorang PM yang tah hapa2 sebab dalam UMNO sendiri tak ada pemimpin lain yang boleh ganti dia?

B : Betul. Kau takkan nak si peliwat tu naik jadi PM bro!Kau tengok lah, sampai sekarang tak berani dia sumpah yang dia tak liwat pun...

A : Jadi, pada kau, kalau si Anwar ni sumpah dia tak liwat, kau ok la kalau jadi PM?

B : Bukan boleh percaya pun dia tu lidah bercabang. Even kalau dia bersumpah pun, bukannya boleh pakai orang camtu bro. Dia tu chameleon....sanggup buat apa saja untuk kepentingan diri. Jual agama pun dia sanggup.

A: Habis tu apasal kau nak suruh dia sumpah?

B : Sebab Saiful Bukhari dah sumpah! Kau ni bangang aa!

A : Kalau dua2 dah sumpah kau nak percaya mana?

B: Saiful la bodoh. Anwar tu penipu!

A : Kau dapat BR1M?

B : Dapat. Satu family aku dapat BR1M bai! Kau tengokla, kerajaan mana lagi yang bagi duit cash direct dekat rakyat macam BN ni?

A : Jap..jap...meh aku recap balik....kau cadangkan aku ubah gaya hidup aku, jangan lalu tol, jangan pakai elektrik banyak, drive slow-slow, belajar berjimat cermat gila-gila, sabar dengan ketentuan Allah, sabar dengan PM yang lemah sebab tak ada orang lain boleh ganti dia, paksa Anwar Ibrahim bersumpah tapi tak percaya pun sumpah dia sejak awal-awal lagi, pastikan Melayu kekal walaupun betapa tingginya hutang negara naik, bayar aje harga kereta mahal, kurangkan perbelanjaan rumah dan cuba buat MLM malam2 atau buat dua kerja sehari.......aku perlu sabar dan buat semua ni tapi aku tak boleh tukar kerajaan?

B : Ya.

A : Kau boleh usaha mati2 an tukar hidup kau tapi kau takleh nak cuba tukar kerajaan kau?

B : Ye la, apa la bebal benar kau ni bro? Biar hidup susah asal jangan Melayu musnah! Lagipun, Kristian bai! Kristian! Kalau Pakatan naik habis kita semua jadi Kristian!

....................

Makan laksa di Teluk Kechai,
Cubalah borak dengan macai.

Cedok laksa dengan sudu,
Dasar macai memang begitu.

Ubah hidup serta bersabar
Bawak basikal jual motokar

Kuah laksa habis dihirup
Rakyat la kena ubah gaya hidup

Jangan diubah kerajaan yang ada
Ikatlah perut, lapangkan dada.

Biarlah macai tak cukup makan
Asalkan Kerajaan berbelanja sakan

Ubah hidup sampai pengsan
Ingat itu ketentuan Tuhan.

Dekat PRU BR1M ditabur
Terus jinak macam tekukur

Cium tangan bila bersalam
Tangan Rosmah tu kan haram?

Baik kau pegang kulit babi
Tak percaya gi tanya Fathul Bari

Kalau salam Rosmah jadi peraturan
Itu tandanya kena tukar kerajaan

Tak cium Rosmah tanda tak hormat
Itulah dia tanda kiamat.

Lai lai lai lai lai lai lai
Cai cai cai la cai cai cai



34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pertama x

Tanpa Nama berkata...

Gambar 1st yang tak tahan. Mamat tu cium tangan Rosmah macam budak kecik di pagi raya untuk nak dapatkan 'duit raya' hehe..

Master Yoda berkata...

Pantun2 tu mmg terbaik bro

Tanpa Nama berkata...

mmg mantop la mantot.....ape lu ckp mmg tepat dan jitu..macai mmg selamanya begitu...jom kita hyahkan macai..hapuskan etnik macai dgn apa saja cara...sbab depa ni bukan saja wat rosak negara tp wat rosak agama jgk..

NowPhal berkata...

Apa la yg hang merapek ni? Hang kena la berkorban. Rosmah pun banyak pengorbanan untuk negara, tau dak?

Tanpa Nama berkata...

betul tu bro....ade sorang bos sini macai (keturunan machaiie) bile bercakap, gitulah jawapan dia.


Aslina berkata...

Ahhh amende la macai ni. Aku muslim (masih lagi muslim sampai saat ini) join sukarelawan buddhist bagi sumbangan kat kuantan. Takde apape masalah pun? Aku sorg je muslim beb. Dorg pun takde masalah. Langsung takde unsur2 psycho aku suh join buddha, malah dorg lagi hepi bile aku citer pasal Islam. Pasal Islam je la. Pasal melayu, aku pun segan nak citer...

Tanpa Nama berkata...

BN = tahi lembu

Unknown berkata...

awesome =)

Adzri berkata...

Terbaik.
Aku pernah bersembang dengan macai macam ni, memang rasa macam nak cekik je.. Belajar tinggi-tinggi sampai universiti, tapi mind set
macam lembu kena cucuk hidung

Unknown berkata...

conditioned fools always pay

Tanpa Nama berkata...

aku tak kawan macai gred A

Insania berkata...

LOL... memang btol ape yg Mantot nukilkan kat sini. Macai sampai mati pon akan cakap UMNO lah penyelamat Melayu... Sia2 solat kalo 'sesungguhnya solatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk UMNO'...

mijao berkata...

hahah lawak2..saya suka.saya suka!

Ah Beng berkata...

I have a lot of friends with macai gred super A mindset. What ever you said they will have shortcut to settle the issues, mcm masalah tu sgt simple tp org mcm aku ni still bengap tak boleh nk settle. Siap boleh keluar statement, "komplen byk sgt ni, apa jasa korg kt negara? kalo dh tak suka sila keluar dr Malaysia". Kadang2 aku nak gelak pun ada... nk kata stupid belajar sampai ke menara gading, nak kata clever, err?

TumpangLalu berkata...

Sejarah.
Kejatuhan kerajaan melaka sbb belot paling tadah.
Kejatuhan kerajaan malaysia sbb BN.

SHE berkata...

penyakit bodoh ni takde ubat. kalau diorg tak bunuh diri, tggu je kebodohan membunuh mereka. kah kah

Tanpa Nama berkata...

macai dan ngok berpisah tiada.

Tanpa Nama berkata...

bn cipap

Tanpa Nama berkata...

Apa jasa pada negara...
looser machai gred A.

Apa jasa pada agama?
See what they can say...

Tanpa Nama berkata...

perghh..kagum gila dgn pantun tuh...

Tanpa Nama berkata...

BN = Babi Negara..!!

Tanpa Nama berkata...

hanye umenoooooo saje....kahkahkahkah.nta mn tawheed aqidahnye ntah...

Tanpa Nama berkata...

Fuhh.. ni la post paling superb selama aku follow blog kau.

Chairman Tabung haji pun dah cium tangan. JAKIM, MAIWP, Fathul Bari bila lagi?

Tanpa Nama berkata...

Fuhh.. ni la post paling superb selama aku follow blog kau.

Chairman Tabung haji pun dah cium tangan. JAKIM, MAIWP, Fathul Bari bila lagi?

Tanpa Nama berkata...

Aku pernah gak borak dgn org jenis ni..tau susah tau perit tp bila ckp kita ubah kerajaan depa ckp nnt melayu dok jd keldai dap..aku xfaham !

si tenang berkata...

Makan laksa di Teluk Kechai,
Cubalah borak dengan macai.

Cedok laksa dengan sudu,
Dasar macai memang begitu.

yup...couldn't agree more! :D

Tanpa Nama berkata...

macai memang ramai

tapi selagi PR tak cuba capture hati orang2 kat rural areas, selagi tu nak tukar kerajaan.

yang bagi menang BN, dorang lah puncanya.

And kebanyakan kenaikan, rasanya orang bandar yang lebih terasa, berbanding orang2 di rural areas

dan...siapa wakil rakyat orang Bandar? Kebanyakannnya pembangkang. Mungkin ini masa pembalasan....

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak brbual dgn macai bawak parang sekali, tegok dia malalut, ko pancung atau tikam je sbb org2 macai memang bodoh & tolol. Jadi org mscam ni hidup pun tak berguna. Sompan dlm tanah je. hi
hi hi

Unknown berkata...

Hidup pakatan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Ermm, maaf nak join komen. Xtahu la aku ni dah dikira kategori macai ke belum..

tetapi bila baca koMen yg kbnyakan dari pnyOkong pmbangkang, aku jadi takut sama ada patut ke tidak aku pilih pmbangkang...sikit nak bunuh macai, jumpa nak tetak. mcm bila dpt bunuh macai ekonomi jadi baik, anda boleh jadi kaya raya.

cakap bab agama pula. ada yg komen cer ckp apa jasa anda pada agama? tpi skit2 nak bunuh macai (pngundi kerajaan sekarang)? itu agama ada ajar ke? itu ke yg di mksudkan jasa pada agama? dan aku tak tahu itu nada gurau ke hape...



p/s: sorry bro2 sis2 skalian. aku baru nk ngundi tOk prtama kali..tpi nmpak gayanya mcm aku bakal jadi macai...dan gaji aku masih bawah 1000 dan masih jadi kuli...dan aku masih dalam research nak pilih kerajaan pada masa akan datang...minta tunjuk ajar...

Tanpa Nama berkata...

Adik Anon December 19, 2013 at 9:46:00 AM GMT+8,

dah obvious sangat UMNO ni ter'fucked up' buat apa nak back up .. mintak maaf la on behalf kami geng2 yang tolak umno ni .. susah nak sekolahkan geng2 macai ni tu yg rage overlimit,..manusia biasa kalau dah emo paham2 la dik,..bukan beranggapan kami ni betul, tapi kami tak nak diperbodohkan ... make the right choice buddy, may Allah bless you.

Tanpa Nama berkata...

think for the next generation...

Tanpa Nama berkata...

bila melayu jatuh, yang dipersalahkan kompem cina. bila islam jatuh, yang dipersalahkan kristian.

apa orang melayu yang kononnya islam tak mampu beli cermin ?

macai are just so plain stupidly bullshit.