April 08, 2010

Pengguna Genius : Syarikat Kereta Sewa Larikan Duit Aku,Bank Pulak Dah Tarik Kereta Aku

Cerita ini dikirimkan kepada aku.Aduan di bawah tidak ditapis dan diambil seperti tulisan asal pengirim email.Aku tidak bertanggung jawab jika maruah anda tercalar atau bisnes anda terganggu jika cerita ini tidak benar.Jika benar anda terbabit,sila jangan lari dan bayar balik duit yang anda hutang.Aku tidak bertanggungjawab terhadap dengan kesahihan cerita ini.Bang,kalau ada salinan report polis tu lagi cantik.Baru bukti kukuh.

Jika anda mempunyai sebarang aduan kepenggunaan,sila emailkan ke pengguna.genius@gmail.com 

.............

Pada awal tahun 2008 aku diperkenalkan oleh rakan aku untuk melabor dalam syarikat ini. Dia telah melabor dalam awal tahun, selepas beberapa bulan aku pun terbabit sama..pelaboran nya adalah seperti berikut:

Membuat pinjaman bank untuk mengeluarkan kereta untuk dibagi sewa dan dikendalikan oleh syarikat ini.. Syarikat ini membuat kenyataan bahawa pelabor tidak perlu risau untuk mengeluarkan kenderaan, mereka akan bayar downpayment 10% kepada bank untuk mengeluarkan kenderaan.

Dia punya staf (Zaki) adalah agen kereta dari Raza Motor Gombak boleh mengeluarkan sekurang2nya 5 biji keatas untuk setiap org..So aku berilah slip gaji utk syarikat ini tengok.. dia kata boleh keluar naza ria ni...So profit bulanan aku akan dapat RM 400 sebuah selama 5 tahun. Dia pon uruskan dengan bank sebanyak 4 buah naza ria untuk aku dengan pinjaman bank 100 ribu lebih dengan bank berlainan.. aku pon setuju sebab naza full spec ...tak tengok pon kereta sebab percaya dekat boss dia si Areff (owner syarikat Cantuman Corporation) ni. Perjanjian nya dia akan bayar bulanan loan ke bank. beri profit kepada pelabor setiap bulan. saman kereta kalau ada beri kepada mereka, mereka akan bayar. roadtax dan insurans mereka bayar dan cukup 5 tahun kereta akan dijual dan ditukar nama kat bank.

Selepas genap setahun, profit aku dikurangkan menjadi RM 350..Aku sabar lagi. selepas 1 tahun 6 bulan(2009).. sampai surat bank kereta tak berbayar sebulan..aku tanya si areff ni dia kata ada masalah komputer so payment lewat sikit. Pastu bulan kebulan semua kereta aku ada sangkut kat bank 3-4 bulan..Semua pelabor aku tanya kereta mereka pon macam tu juga..kebanyakan kereta naza .. ada juga myvi.. bulan 12 (2009) kereta aku bank dah tarik..so aku tanya lagi bila nak buat keluar dia kata sabar akan dikeluarkan. Bulan Feb ada bank mengeluarkan surat saman ke mahkamah untuk aku kerana tak bayar loan kereta kat bank. pada bulan mac aku semak kat bank kereta aku yang ditarik oleh salah satu bank, itu dah pon dilelong. aku pon fed up.. ambik semua kereta bagi sebanyak 3 buah ni.tapi kat bank ada 5 bulan tak bayar tak pe le aku kata.kereta tu kena tarik kat tangan aku puas hati.

Si Areff ni dengan bangga nya kata jangan dengar cerita orang, dia janji akan bayar, rupa2nya kekawan aku pon kereta mereka ada dah kena lelong. sehingga hari ini ada lebih kurang 40 buah kereta dari pelabor lain termasuk aku dah kena lelong. Harga kena bayar kat bank linkungan 50 ribu lagi..

Kalau tak percaya tanya bahagian (Hire Purchase) Maybank Ampang, RHB islamic jalan Ipoh, Ambankbank Yap Kwan Seng, pihak bank pun ada berjumpa sendiri dengan Areff (Cantuman Corporation) ni. Si Areff ni bongkak kata dia akan bayar semua kereta pelabor tu..Yang kesian kawan aku , hari ahad kereta nak kena lelong, jadi aku terbaca surat khabar pada hari Rabu sebelumnya. dan aku bagi tau dia. Dia pun telefon si Areff jahanam ni, dengan gigi lembut si Areff ni kata tak pe le syarikat akan bayar pada hari khamis jgn bimbang. Last2 hari Ahad tergadai jugak..

Aku semak dgn RAZA MOTOR gombak, mereka kata syarikat ini ambik kereta tak bayar pon 10%. Banyak nya mereka untung dalam 10 ke 20 ribu sebuah kereta patutlah boleh bayar profit dan loan bank untuk setahun sahaja.. Harga kereta aku lebih kurang dalam 70 ribu lebih shj bukan full spec. Aku pon check Syarikat ni ( tak de pon nama si Areff ni).. Aku cakap kat member aku kena tipu kita ni Aku ada le tanya staff mereka nama nya Che Wan dan Zaidi (org yang mengeluarkan kereta kalau ada penyewa), mereka kata tiap2 hari bawa balik duit sewa. Kalau Naza Ria boleh bagi sewa dalam RM 2500 sebulan. Aku pon hairan kenapa Si Areff ni buat naya kepada aku dan kekawan..Kekawan aku ada buat report polis...pada bulan feb dan ada buat repot polis pada mac.. sebab kawan aku cakap polis cakap polis akan siasat sehingga hari ini. namun tiada apa yang polis buat kot. Kebal mereka ini kot.

Aku dengar berita, ada pelabor lagi akan masuk untuk melabor..Tu aku tulis benda ni supaya orang lain tidak terpedaya..Sebab polis pon tak ambik tindakan..(nak cerita ada lagi panjang)

Ni nama syarikat yang menipu tu (duit mark up kereta dalam 10-20 ribu) patut la boleh beli rumah bertingkat2.

Cantuman Corporation
Suite 1029-B, Fasa 2B-2, Jalan Samudra Utama,
Taman Samudra, 68100 Batu Caves,
Selangor Darul Ehsan
dia laki bini

Nama pembelit : Areff b Ariffin (owner)
Bini dia : Mas Ayu bt Abdullah (executive account)
Staff : Zaki b Mohamad(operation manager)

from,
Anuar
Kuala Lumpur

20 ulasan:

ejaMaria berkata...

eerrr ngeri la pulak... jiran setaman ni...

Tanpa Nama berkata...

so lepas ni jangan la percaya kat orang lagi.. pasal percaya kat orang la jadi camni. walaupon kawan.. kena la cek.. jgn la lepas pandang ke apa.. pasal ko dah melabor beratus ribu. pastu plak.. profit yg ko dapat tu fix. so klu dah fix tu maknanya riba klu tak salah aku. psl aku penah dgr ceramah dr sorang ustaz.. klu keuntungan tu takleh bagi fix.. kena ikut kadar jumlah keuntungan dan persen yg dah dipersetujui baru adil. so klu tahun tu company tu rugi sama2 tanggung, klu company tu untung sama2 dapat. klu dah fix kira tak adil utk 2-2 pihak.

zzztidola berkata...

Terima kasih Mantot.

macam-macam jenis Melayu ada... yang ni jenis Melayu makan Melayu.

Kesian pd yg nak senang dgn cara senang;
kena tipu senang-senang dengan yang senang-senang jual impian pada orang yang nak senang dengan cara senang...

dunia, dunia.

Aslina berkata...

tak hengat punya aniaya orang...

what goes around, comes around...

tunggu dan lihat je laa...

Tanpa Nama berkata...

taklah hangat sangat cerita pelabur kena tipu ni...masa urusniaga bertahun dg company tu...dah dpat untung tanpa keluar modal..tak bising pun...tapi bila bila company tu ada masalah company saja yg salah..rugi sama2 tanggunglah bro..baru adil..aku sokong komen anonymous tu...

Tanpa Nama berkata...

aku dan kawan2 aku beratus org melabur dg company tu...tak ada masalah kena tipu dan ditipu pun...perniagaan masih dijalankan sepeti biasa..cuma kamu saja yg tak puashati..dengki kot..tak baik doh heboh2 hal org...

Tanpa Nama berkata...

Si Anuar Kuala Lumpur tu..apa hal dok buka kebodohan sendiri..masa dapat untung niaga tak timbul pulak..bila dah rugi salah kan syarikat pulak..adat berniaga kena tanggunglah...usahlah dok burukkan org lain pulak...saya kawan pelabur dan kawan baik kamu..syarikat perunding macam tu kena berunding dengannya...baru sama2 dpt untung...pasal cerita2 kamu tu boleh membawa fitnah pada org lain...saya dan kawan2 masih sokong syarikat tu..saya doakan syarikat tu blh maju satu ketika nanti...

Tanpa Nama berkata...

saya salesman Raza Motor..buat saudaraku Si Anuar..soal mark up loan kereta tu dah jadi trend pembeli kereta sekarang..tak nak bayar dowpayment..kena markup..takkan syarikat tu bodoh nak bayar dowpayment kereta..lepas tu bagi untung free pd kamu tiap2 bulan..dah betul tu cara org niaga...Si Aref tu bekas used car dealer..tentu dia nak untung..

Tanpa Nama berkata...

Hello.. Bro Anuar..dah kira bagus tu..kena tipu..kata P.Ramlee..Penyamun tipu Penyangak...Booooooo.......

Tanpa Nama berkata...

aku dan kawan2 aku beratus org melabur dg company tu...tak ada masalah kena tipu dan ditipu pun...perniagaan masih dijalankan sepeti biasa..cuma kamu saja yg tak puashati..dengki kot..tak baik doh heboh2 hal org...

bagus lah komen2 korang... dulu si Areff keparat ni janji macam2. bila investor x nak sain ckp keter dah kuar.. kena gak sain.. Mula2 kata nak check nama blacklist ke tak.. tetiba jer ckp keter dah kuar & kesian kat dia. siap ckp sapaer nak tolong melayu klu bukan melayu sendiri.. skrg nih saper nak bunuh melayu klu bukan melayu sendiri...

Buat bro yg salesman Raza Motor... ko dah tau yg perkara ni salah ko tolong buat gak... mmg ko pon sama2 sial.. pikir pasal untung sorang jer.. nikmati kesenangan atas kesengsaraan org lain...

Tanpa Nama berkata...

Sape tak nak jadi kaya kan?...zaman sekarang duit halal or duit haram dah tak dikisahkan sangat janji masyuk!

Satu lagi kalau ada orang buat cerita or ceritakan benda-benda macam ini ...memang wajib akan dituduh pendengkilah, buat ceritalah, fitnahlah dan sebagainya.

Ada dapat saham ker?

Cuma jadikan teladan ler kisah nih, tak mustahil kalau terjadi pada diri sendiri..beza cara kena tipu saja hahaha.

Tanpa Nama berkata...

aku dengar cerita dari staff cantuman ..org tua (che wan) kata dia pon x tahan nak kerja dengan si areff ni..tunggu masa saja dia nak blah tunggu dia buat kutipan banyak sikit dia nak blah

Tanpa Nama berkata...

kau org ni semua ni bodoh macam tahi.....aku dengar mamat tu ada kat ofis dia..dok mengumpat kat dia tak guna,kalau berani sangat pergilah bersemuka dengannya...cakap saja pandai....

Tanpa Nama berkata...

kau orang ni bodoh macam tahi...aku dengar mamat tu ada kat ofis..buat apa dok mengumpat...kalau kamu ni gentlement..pergi bersemuka dengannya...

Tanpa Nama berkata...

bro..nak tanya kat ko ni...masa ko join dengan syarikat ni ada tak ko sain buku agrement di hadapan peguam yang dilantik...biasanya kalau nak bagi orang jalan kan perniagaan macam ni mesti ada surat hitam putih dihadapan peguam...kalau cik arief tu buat indah tak indah biasanya kita akan buat saman terhadap dia tu...pasal dah ada hitam putih...

Tanpa Nama berkata...

Aku pun kena tipu gak dengan si Areff ni. Stahun lebih x bayar profit aku, duit saman berlambak...kantoi aku nak idupkan roadtax keta yg aku guna sekarang. Isuran keta aku yg berumur 2 tahun tu di beli 10 ribu je...hampeh. Aku doakan dia dan company dia di laknat Allah.

Tanpa Nama berkata...

pergh.. mangkok tgkt btul. dh lama wat keja mcmni rupa2nya..pttla.. dh besa menipu. readers, ade lg kes penipuan dr pembelit ni. xlingkup plak bisnes die.mmg belagak, ckp bsr xmo kalah. dia 'putih', baik, suci n murni., org yg against die 'hitam', jahat. dia asik dok menipu, bg jnji manis kalah YB. dlm dok menipu, masih xmalu offer, nk tarik org 'tlg' hidupkn bisnes die lg. company still alive n berjaya, siap bka bisnes mcm2. alhamdulillah.. rezeki melimpah ruah. hrp2 halal la. tp tau ke mkna halal haram, klo kes aniaya org? umat seagama pulak tu. what goes around will comes around. Areff, Zaki, Mas Ayu, n kuncu2 kaki pembelit, karma will slap ur face. dh terkna bru nnt jatuh terduduk. bru tau Allah tu ada.

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah,yg memiliki al asma alhusna, yg menguasai langit dan bumi, yg mengetahui setiap sesuatu yg nyata dan yg tersembunyi,yg maha membalas, maha adil, maha saksama, maha berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. aku memohon agar ditunjuki jalan kepada si areff dan konco2nya yang telah byk menipu tanpa diketahui, membuat janji palsu, mengkhianati janji, berbohong dgn perkara yg xpasti,yg sgt menindas org lain dan bercakap seolah-olah dia xkan mati, yg membuat jiwa merana dan hidup terseksa... tunjuklah kekuasaanmu terhadap insan yg sgt angkuh dan bongkak ini dgn harta yg dikurniakan olehmu... tunjukilah ya Allah dgn kekuasaanmu..tiap2 sesuatu ada balasannya... setiap titik peluh ini, setiap sen dan ringgit yg tergadai, setiap kesusahan hati ini, setiap keperitan hidup ini kerana kedurjanaannya...berilah pembalasanmu dgn sebaik2nya... hanya padamu ttempat kami memohon pertolongan...aminn.

Tanpa Nama berkata...

salam. cerita di atas tu benar ke tipu? sebab saya di offer dgn syarikat cc empire group yg menawarkan pajak kerata baru. ownernye en areef. alamat pun sama. macammane ni?

Tanpa Nama berkata...

salam. sy ditawarkan bisnes yg sama di atas. owner n alamatnya sama. nak join ke x ni. confius plak?