April 30, 2010

Kisah Seorang Diktator Yang Kelakar

Saparmurat Niyazov adalah Presiden kepada negara pecahan Soviet Union iaitu Turkmenistan. Dia telah menjadi presiden kepada Turkmenistan dan mendakwa dirinya adalah "Presiden Popular Pilihan Rakyat" selepas kemenangannya di dalam pemilihan presiden negara itu pada 1992,yang hanya mempunyai satu calon bertanding,iaitu dirinya sahaja.Pada 1999,Parlimen Turkmenistan mengisytiharkan Saparmurat sebagai "Presiden Seumur Hidup" hasil daripada pemilihan ahli-ahli Parlimen yang telah dipilih oleh dirinya sendiri.

Terdapat pelbagai sumbangan dia kepada negara nya,antaranya:

1. Memperkenalkan cuti-cuti baru yang berkaitan dengan budaya negaranya.

2. Melaksanakan penukaran penggunaan huruf-huruf yang digunakan semasa zaman Soviet Union dan digantikan dengan huruf-huruf baru Turkmenistan.

3. Membangunkan ekonomi Turkmenistan dengan pelaksanaan ekonomi berasaskan minyak dan gas asli.

4. Melaksanakan model ekonomi yang memeberikan kemudahan air,elektrik,gas dan garam yang diproses secara percuma kepada semua rakyat.

5. Menamakan semula bulan dan hari di Turkmenistan mengikut nama-nama tokoh negara itu.Yang menyeronokkan,dia juga menggantikan nama dia dan keluarga dia untuk digunakan sebagai ganti nama hari dan bulan.

6. Memberikan keampunan kepada penjenayah yang ditangkap setiap kali tiba malam Lailatul Qadar (kerana penduduk di situ majoritinya Islam)

..........

Dengan pelbagai sumbangan itu,sudah pastilah dia disayangi dan dihormati.Sayangnya,dia juga :

1. Memasukkan elemen-elemen yang memuji dirinya ke dalam lagu kebangsaan negaranya.

2. Menarik balik atau mengurangkan wang pencen yang telah diberikan kepada persara.

3. Menutup SEMUA hospital kerajaan kecuali yang berada di ibu negara dengan alasan,jika rakyat sakit,mereka perlu datang ke Asgabat,ibu negara Turkmenistan.

4. Mengharamkan artis dan penyanyi daripada menggunakan kaedah lip-sync semasa persembahan,dengan alasan industri muzik tidak akan maju dengan kaedah lip-sync.

5. Meminta sebuah istana untuk dirinya dibina menggunakan AIS disebuah negara yang beriklim panas.Istana itu tidak dibina.

6. Mengharamkan rakyat merokok apabila dia ingin berhenti merokok selepas pembedahan jantungnya.

7. Melaksanakan akta yang mengharamkan lelaki berjanggut dan berambut panjang.

8. Mengharamkan pembaca berita di TV memakai alat solek kerana merasakan wanita Turkmenistan sudah cantik.

9. Mengharamkan pertunjukan circus,panggung wayang,opera dan ballet dancing.

10. Mendirikan patung dirinya yang perbuat daripada emas yang akan sentiasa berpusing mengikut kedudukan matahari.

Pada 2006,Saparmurat meninggal dunia akibat serangan jantung dan Presiden baru Turkmenistan telaah pun memansuhkan semua akta mengarut yang dikenakan kepada rakyatnya sebelum itu. Pada 23 April 2010,akhirnya pertunjukan circus pertama kali diadakan semula selepas sembilan tahun dilarang dan penduduk Turkmenistan pun bergembira.Amat menarik apa kuasa boleh lakukan kepada seseorang manusia yang berkuasa terlalu lama.Happy ending untuk semua.(Bacaan lanjut)


Trivia :  Turkmenistan juga adalah negara di mana terletaknya jurang besar yang dikenali sebagai "Hells Gate" atau "Pintu ke Neraka." (Gambar di sebelah)

12 ulasan:

Nerzhul berkata...

yang mula-mula to ok dah. lepas tu merepek dah.

Lina Rahim berkata...

memang dia kelakar, tapi kebanyakkan polisi dia patut dicontohi (kecuali patung emas tu la).
Selalunya negara yang diperintah diktator makmur dan kaya, walaupun hidup dalam ketakutan pada diktator tu.
ada research pasal dictatorship dgn negara makmur ni, dia bg contoh - Iraq di zaman Saddam Hussein dan Indonesia di zaman Sukarno (mohon betulkan fakta jika ada kesilapan)

Tanpa Nama berkata...

dia ada tulis buku agama dia sendiri.

Ruhnama.

brat2104 berkata...

ganti nama bulan dengan nama tokoh itu agak lawak.. mesti selalu tersasul masa mula2 tu kan?

memang patut pun dia haramkan merokok tu.. kan x baik utk kesihatan?

wah.. dia memang menyanjung wanita negara itu.. i like!!!

patung emas? eh, macam ada je kat sini? =p

SyDen berkata...

Haramkan merokok mmg undang2 yg terbaik.

Yang lain adalah sampah belaka.

gadis melayu berkata...

takla semuanya sampah..

..........

6. Mengharamkan rakyat merokok apabila dia ingin berhenti merokok selepas pembedahan jantungnya.

8. Mengharamkan pembaca berita di TV memakai alat solek kerana merasakan wanita Turkmenistan sudah cantik.

9. Mengharamkan pertunjukan circus,panggung wayang,opera dan ballet dancing.


these are okay..

Kap berkata...

"Mengharamkan rakyat merokok apabila dia ingin berhenti merokok selepas pembedahan jantungnya."

ok what?

Ika Troubled-ta berkata...

sependapat ngan gadis melayu.

4. Mengharamkan artis dan penyanyi daripada menggunakan kaedah lip-sync semasa persembahan,dengan alasan industri muzik tidak akan maju dengan kaedah lip-sync.

yg ini aku setuju gak. ngeh3~

milo boyd berkata...

facts yg menarik. thanks.

milo boyd berkata...

facts yg menarik. thanks.

akuDiLautKasapian berkata...

FYI, aku skrg kt negara toomanysetan (turkmenistan).wlupn dgn kekurangn yg ko ckp tu mantot i think government cni much better dpd malaysia. much better,wlupun baru 19thn merdeka.sbb nye:
1) merokok mmg diharamkan.merokok dkt public,confirm mmg kena tahan polis.denda on the spot 50usd.
2)bila anwar kata klu menang pilihnraya,hrga minyak trn,ramai yg sangsi.but the truth is,here sebiji keta dpt subsidi petrol 700ltr/6months for free!hrga lps subsidi,only 0.25usd. +free air, gas,n subsidi mknan (roti).klu dok sini mmg xkan kebulur.
3)jln mmg cantik dkt ashgabat,n xde tol lgsung.
4)hiburan yg mendorong kearah maksiat mmg diharamkn, eg cinema,konsert2...
5)gen Y yg bermbut ceracak,kolar trngkat dan brshuffle mmg xwujud kt cni.sbb semuanye brmbut kemas.pakai kot mmg 1st class wlupun ko keje welder.
6)pncegah maksiat yg sgt efisien.tryla bwk msk pmpuan dlm bilik hotel,insyallah denda 5000usd+2weeks jail + banned trus masuk tukmen.mata2 mmg byk.
7)jenayah trlalu sedikit.ragut2 sume ni xgentlemen katenye,sbb diorang lg takut masuk kandang anjing (jail). (diorg pggl kndg anjing sbb ko xbleh brdiri pn dlm jail die)
8)kete mmg murah.xpyh serabut dgn tax or insuran.new toyota camry=usd20k, rekon merc 4wd=usd8k!
9)bekas presiden mmg btul,gadis turkmen mmg lawa.the only prblm org luar xbleh kawin ngn local girls. :)
10)negara die industri very limited,gas n minyak pn baru je.tourism mmg zero cni.still bleh jaga kebajikan rakyat die.ibu tunggal mmg dibela.education totally free.malaysia lg kaya,tp mane pegi sume duit?

so,fikir2kan la... :)

spasiba!

Tanpa Nama berkata...

I like milo boyd statements.... pasal apa malaysia xleh heh??.... hmmm