April 14, 2009

Membantu Kesempurnaan Mencari Sang Setia


Pernah tak korang perasan,dalam member2 korang ramai2,ada seorang yang sebenarnya sangat2 cool dan mempunyai peribadi yang agak unik.Bila aku kata unik,maksud aku unik yang baik.Takde orang lain yang semacam dia.Seolah-olah Tuhan jadikan dia macam tu punya cool sampai korang terpaksa admit yang dia makhluk yang jauh lagi baik dari korang sendiri.

Aku ada sorang member camtu.Walaupun aku baru kenal dia lebih setahun,tapi selepas aku mengenali dia,kehidupan aku jadi lebih bermakna.Dia mengajar aku mengenai erti hidup dan macam mana nak menyedut intipati hidup dengan lebih baik.Aku masih ingat kata-kata dekat aku satu hari,bila aku terasa diri ini seolah2 terasing berada kat tempat mewah,

"Walaupun aku tak kaya,tapi aku cuba jugak lifestyle rich and famous.Sebab pada aku,kalau kau tak try cara hidup lifestyle orang kaya,ko takkan push diri ko nak jadi orang kaya.Bila ko rasa camne hidup orangkaya,ko akan push diri ko nak tambah rezeki.Tengok,sekarang ni,aku dah rich and famous."

Kata-kata dia membuatkan aku jadi terdiam kejap.Ye lah,ini bukan calang-calang orang yang cakapnya.Bukan kutu2 MLM yang tiba-tiba muncul dalam hidup aku dengan janji2 BMW atau Mercedes.Bukti sudah ada depan mata.Bila aku cerita aku beli sofa bed kat Balakong,harga RM400,dia hanya mampu tergelak kecik.Apa yang dia kat aku,aku jadikan pedoman tiap2 kali aku beli barang lepas tu.

"Kau spend Rm400,beli barang camtu,2 tahun hancur.Kau spend Rm3000,ko beli satu sofa sedap dan terbaik,seumur hidup ko takyah beli sofa dah.Jom,gi tengok sofa kat rumah aku,aku baru beli,harga ribu2,yang penting aku puas hati."

Paling penting aku puas hati.Member aku ni sangat pentingkan kepuasan dalam kehidupan dia.Apa-apa yang dia buat,dia akan buat terbaik yang dia mampu."Kalau tak mampu buat the best,jangan buat langsung!"Memula tu aku terasa marah gak la dengar cakap dia,tapi lama kelamaan aku dapat menerima maksud dia.Memang betul,kalau kita tak try sesuatu sedaya upaya kita,maksudnya kita takkan deserve the best.Aku tak layak,jadi aku tak patut expect the best akan aku dapat.Tak macam dia.Member aku ni,yang aku rasakan perfect dan sempurna,rupa-rupanya mempunyai satu kelemahan

Cintanya tak pernah dihargai.

Aku tanya dia,"Kau demanding sangat ke?",dia jawab tak.Aku tanya lagi,"Kau nak awek cun sangat kot?",dia kata takde lah.Aku jadi pelik.Ye lah,biasanya kalau lelaki yang sebegini rupanya,ramailah perempuan2 materialistik yang mendampinginya.Tapi rupa-rupanya hari ni, aku baru dapat tangkap apa masalah dia dengan perempuan selama ni.

Daripada ayat2 yang dia perkatakan hari ni,dia sangat2 berharap dapat seorang perempuan yang faham macam mana dia berfikir.Apa yang aku nampak,dia seorang yang mementingkan perfection.Dia tak peduli perempuan itu tak perfect asalkan apa yang dia dapat lakukan kepada perempuan itu satu perfection.Jika dia dapat seorang perempuan materialistik,dia wish perempuan tu senyap,tak mintak apa-apa,sebab dia yang akan penuhi kemahuan material wanita itu tanpa perlu disoal.Dia mahu jadi teman lelaki yang sempurna dan dia mahu teman wanitanya juga merasa begitu,walaupun teman wanitanya tidak sesempurna mana.

Aku fikir-fikir,tak susah sangat pun permintaan dia ni.Mungkin kalau aku perempuan,aku pun akan tutup mulut aku,semata-mata kerana satu spesimen lelaki yang hebat ini berjaya aku dampingi.Tapi aku lelaki,tak perlulah aku berimaginasi lebih jauh dari itu,ye?

Tak ramai yang nak kat member aku ni,mungkin sebab takut dengan gaya dia yang sangat2 mementingkan kualiti.Tapi bukan kualiti yang dia cari pada perempuan,dia hanya mahukan seorang perempuan yang memahami diri dia dan dapat menerima dia.Nak kata tak hensem,member perempuan aku cakap hensem (aku cakap tak hensem la..) jadi,entah lah.Aku pun tak tau apa lagi yang kaum hawa nakkan?

Jadi,sebab aku nak membantu member aku yang kesunyian ni,aku ceritakan la serba sedikit pasal dia dalam blog aku ni.Dia tak tau pasal ni (dia tak tau pun pasal blog ni).Mungkin apa yang aku ceritakan kat atas tu agak menakutkan perempuan,tapi aku percaya dengan penilaian aku dekat dia.Dia hanya cuba berusaha membahagiakan orang2 di sekeliling dia.Mungkin cara dia agak extreme tapi aku percaya ada perempuan yang sesuai dengan dia.Umur dia 29 tahun,berketurunan Arab-Pattani dan dia adalah ofismate aku.Kulit putih kemerah-merahan tapi bila blushing,tak nampak sangat,sebab muka dia sentiasa blushing.Soft spoken dan orang pantai Timur.

Kalau ada sesiapa yang nak berkenalan dengan dia,letak la komen dalam post ni.Kalau ada,nanti aku bagitau kat dia pasal blog aku ni.PASTIKAN ANDA PEREMPUAN,tak mahu separuh2.Kalau nak tanya lebih lanjut pasal dia,boleh YM aku kat profile aku.Sila tinggalkan offline msg.Aku online waktu2 tertentu.

Aku ingatkan,aku tak main2 ni.Aku serius dan tujuan aku baik ni,nak tolong member.Kesian tengok member selalu kena tinggal dengan perempuan ni.Aku pun tak sure apsal.Nak kata dia gatal ke,tak pun,dah la duduk rumah sorang-sorang.Kesian lak aku tengok dia lonely.Umur pun dah makin lanjut.Tiap2 malam bila dia bosan,dia akan msg aku,tanya pasal awek aku.Aku pun jadi risau lak,kang tetibe awek aku sangkut kat dia lak.

Jadi,ada sesiapa sudi?
Tinggalkan pertanyaan anda di bawah.

(Aku tak berapa reti nak buat ruangan mencari jodoh camni,jadi aku harap bahasa aku ok la,cukup sejuk la untuk kaum hawa baca.Gambar tu,aku rasa muka yang paling dekat dia,Freddie Prinze Jr version kecik sket)

42 ulasan:

emma songall berkata...

LOL.
asal lmbt sgt wut entry nie.
huhuhu.
good luck on finding the perfect match for him.
wish u both luck.
perghhh, nie kira ayat kecew kew nak sedap aty sebab melepas.haha.

Sarah berkata...

Kami sangat sesifat! Lain bahasanya, perfectionist. Kalau boleh taknak dengar orang meminta-minta sebab sendiri dah tau apa yang orang macam kami ni kena buat untuk menyempurnakan kehendak orang lain. Saya faham sangat Mantot. Memang susah nak jumpa orang yang memahami orang yang fikir macam kitorang ni. Semoga kawan awak tu bertemu yang terbaik untuk dia.

DaRk AnGeL berkata...

Can try for my cousin but I don't have your YM.

Tanpa Nama berkata...

nak kawan2 buleh x? hahahaa..

Mantot berkata...

ko laki ke pempuan?

geen_E berkata...

salam..

boleh juga tu kalo sy rekomenkan ngan kwn sy.. same age. kita hy usahakan.. kalo dah jodoh diorang... Alhamdulillah.. ape nye id YM Mantot ni?

buruh berkata...

macam cerita miss match pulak bhai

konkon berkata...

matreh tu kategori arab pattani ke?

Xeno berkata...

Waaah........ini baek punya jantan. Susa nk cari org camni. Berfilosuf pulak

Tanpa Nama berkata...

agak kelakar betul ayat2 tue..ngeh ngeh...ape kate gi tgk blog nie hanalalala.blogspot. dier tgh single mingle pas2 baik bagi aku,confirm pompuan tulen...dapat atau tidak itu lain citer..:)

Tanpa Nama berkata...

biar je mamat tu cari sendiri, lambat laun, jumpa la idaman hati tu..asyik dapat awek dari cyber je!! cuba sesekali ko komen pasal jodoh cyber ni mantot!!

Unknown berkata...

adakah lelaki sunti itu matreh!
i loike~

-ajek

Tanpa Nama berkata...

he..aku stuju ngn ape yg dia ckp..klu xmampu wat d best..jgn wat lgsg..aku pun mcm tu..klu xdpt apa yg aku nk..aku xnk yg 2nd or 3rd..wish him d best bcoz i noe how it feel...inside here...=) peace!!

Syiera berkata...

Wish him for the best..Adanya tu..tengok nyorok kat mana2lah tu..:)

hijau aman berkata...

Tot

haha
jadi agensi cari jodoh plak
kamek nak tanya oghe kelate ke tu
tu la..kat sini pun tgh mencari2 gak ni :)

hijau aman berkata...

Tot

haha
jadi agensi cari jodoh plak
kamek nak tanya oghe kelate ke tu
tu la..kat sini pun tgh mencari2 gak ni :)

Tanpa Nama berkata...

lalalala... (^_^)

wahai sahabat "mantot".
chill2..
"Life Is Great~!!".
tak perlu rasa lonely.
Be Happy Alwizzz~!!
Jodoh tu akan sampai jugaks ONE DAY.you don't have to worry.(=

Saya wanita.
Saya 23 tahun.
Saya Single. :P
And Saya happy dengan "status" ini. mwahahaaa...

have you heard the song by nickelback? - "Gotta be Somebody"

just keep on believing that THERE WILL DEFINITELY BE SOMEBODY FOR Y.O.U~! *wHeee..~*


p/s :
banyak2-kn doa.lupe doa dier neh.

-S.i.l.e.n.t S-

Mantot berkata...

terharu dia kalo dia tau pasal bende2 yg korang cakap ni.aku takut lak nak bgtau dia pasal ni.kang dia mengamuk ke..

korang sbg kaum hawa merasa org mcm ni ok ke?mmg la ok,tapi tak ke susah kalau semua benda dia nak kontrol?

saje je la aku cube bagi pandangan berlawanan sket..saje nak provoke2

milo boyd berkata...

hai saya milo. 26thn. sangat nakal tapi baik hati. tak cun tapi cute jer. tak pernah perfect jadi sila perfectkan saya.

awak ade goatie tak? then i'm urs.

aku dah ckp jgn tulis..degil..kan aku dah cair dah..

*gantung diri lepas type menda nih...wahahahahahaha

geen_E berkata...

salam...

hmm bg sy... sesungguhnya Allah jadikan semua menda di muka bumi ini adalah berpasang-pasangan... jadi nye kawan awak tu w pun pangai dia agak king control tp insyaAllah.. dia akan dapat sum1 yg perfect utk dia.. i mean utk mlayan karenah dia.. yg ptg ada usaha utk mencari jodoh tu.. jgn nunggu je bulan jatuh ke riba.. tp erpp... kalo jatuh tak ke dah kiamat tu... dah x sempat cari jodoh dh..

Tanpa Nama berkata...

"ko laki ke pempuan?"...tak kisahla laki ke pompuan janji ati mau baek!

aku lelakila..tp straight dowh! cume kisah aku serupe gak, tp versi len kot! hahahaaha....peace tot!

RhyZe berkata...

aku ada sorang kawan.. umur skarang nak masuk 30.. cikgu... maseh single.. sangat comel.. tp agak x confident bila bab2 berchinta neh... kot2 berminat ley laa kasitau aku..

DaRk AnGeL berkata...

dalam sesuatu hubungan ni, bukan sejauh mana kita boleh terima dia seadanya tapi sejauh mana diri kita jujur kita boleh terima kekurangan diri dia.hidup dgn kekurangan diri dia. semua org boleh terima kelebihan diri kita tapi tak semua org boleh terima kekurangan diri kita.

jadi, cari lah seseorang yang boleh terima kekurangan diri kita and mampu utk hidup dgn kekurangan diri kita. and plg penting, sejauh mana org tu sanggup jadi peneman kita bile dah tua nanti. it's really important to have someone yg mampu teman kita berckap biler dah tua nanti.
nak sesuatu hubungan itu berjaya, mesti lah fikir jauh.

also kena ingat, kelebihan diri kita jua boleh jadi kekurangan diri kita jugak. so it's all about balance lah. maybe your friend tak jumpa lagi orang yg boleh balance him. just like the lesson i learnt (in hard way) Tuhan saje nak temukan kita dgn orang yang salah sebelum Dia temukan kita dgn orang yang betol. Dia nak kita belajar dari orang2 yang salah ni so that kita boleh perbaiki diri jadi yang terbaik utk pasangan kita yang betol nanti. tak semestinya yang sempurna tapi cukup lah sekadar yang terbaik yang termampu kita buat utk pasangan kita kelak.

tapi kan, cakap memang senang kan.. when it comes to ourselve utk apply whatever we advice to people, thats another story. tapi sampai biler kita nak tunggu org perfect dtg kasi nasihat kan?

i understand how your friend feels...

DaRk AnGeL berkata...

dalam sesuatu hubungan ni, bukan sejauh mana kita boleh terima dia seadanya tapi sejauh mana diri kita jujur kita boleh terima kekurangan diri dia.hidup dgn kekurangan diri dia. semua org boleh terima kelebihan diri kita tapi tak semua org boleh terima kekurangan diri kita.

jadi, cari lah seseorang yang boleh terima kekurangan diri kita and mampu utk hidup dgn kekurangan diri kita. and plg penting, sejauh mana org tu sanggup jadi peneman kita bile dah tua nanti. it's really important to have someone yg mampu teman kita berckap biler dah tua nanti.
nak sesuatu hubungan itu berjaya, mesti lah fikir jauh.

also kena ingat, kelebihan diri kita jua boleh jadi kekurangan diri kita jugak. so it's all about balance lah. maybe your friend tak jumpa lagi orang yg boleh balance him. just like the lesson i learnt (in hard way) Tuhan saje nak temukan kita dgn orang yang salah sebelum Dia temukan kita dgn orang yang betol. Dia nak kita belajar dari orang2 yang salah ni so that kita boleh perbaiki diri jadi yang terbaik utk pasangan kita yang betol nanti. tak semestinya yang sempurna tapi cukup lah sekadar yang terbaik yang termampu kita buat utk pasangan kita kelak.

tapi kan, cakap memang senang kan.. when it comes to ourselve utk apply whatever we advice to people, thats another story. tapi sampai biler kita nak tunggu org perfect dtg kasi nasihat kan?

i understand how your friend feels...

mantul berkata...

tot, aku rase kawan ko tu jenis yg pompuan kene first move dlu, baru ok..

apa lak pendapat korang tentang lelaki yg jenis ni?

huhuhuhu..

M berkata...

mantul said...

tot, aku rase kawan ko tu jenis yg pompuan kene first move dlu, baru ok..

yup..aku stuju sgt ngan si mantul tu..sbab aku nyer adik mmg yg jenis camtu..and awek dier yg wat first move..now diorang dah tunang dan akan kawen bulan 6 ni..diorang da bercinta almost 6 years..its true beb!she gotta make the first move.C`mon ladies give it a try..maner la tau kot2 korang jumpe ngan jejake idaman korang.ahaks!

p/s;aku single lagi..hahaha

DaRk AnGeL berkata...

siti khadijah dulu pun make first move utk kenal nabi kan...
bukan nak sama kan dgn nabi & siti khadijah, its just that tak salah if girl buat first move dulu..

cumanya sebagai perempuan melayu, kita terdidik dgn sifat malu yg tebal...

buruh berkata...

matreh ke tot?
style2.. haha
jodoh housemate ko, ko tak carikan?
die pun keje besar,style,rumah pun dah ade, yang penting... dia kurus..
haha

sayee berkata...

wah!aku ngan dia sama
perfectionist. tp tak sampai tahap kronik laa
kdg2 susah bkeja ngan org sbb diorang tak paham n nampak apa yg kita nak.
kualiti.kualiti.
payah...aku tau.

ade je tu aku rase
myorok tak keluar2 lg
sabar okei n all d best!

orgbaru berkata...

mamat duk sebelah meja yg slalu aku duduk ni ke wahai mantoto???

orgbarusebulan berkata...

tak payah cari2 wahai robocop...
ade jodoh..ade la..takde jodoh takpela..kt dunia je pon...

buat sakit kepala je

Tanpa Nama berkata...

perfectionist?...what do u mean by perfectionist.....mane ade org yang perfect kat dunia ni..kecuali nabi Muhammad s.a.w.

Tanpa Nama berkata...

Kenal sape dia nih...dia ensem..agak menarik..baik kan ..selalu tegor time keje kat sana dulu...
putih2 cam u gak kan..?
hehe...xsangka dia kesunyian...

Tanpa Nama berkata...

mmg type ak jns complicated guy....
sbb ak suke org yg byk philosophy n deep thinking. jenis yang boleh naikkan iq kiter, xde la asik citer psl hanset baru, baju baru, game baru n thpaper lagi bender trend yg x kemana...

yang kalau duk gan die boleh debat berjam2 psl teori kehidupan. wah!
cam mak n ayah ak jer...x kire la kalau muke x ensem n perut ala2 teddybear asal isi kat grey matter tu penuh!

sayangnye kepala ak tgh berserabut sbb lelaki. nak single je skrg...huhuhu...

doakan die dapat yang terbaik. dan kalau kiter ni benar2 jodoh, maybe akan ketemu la. amin...

;;;zantyshinrei;;;

Tanpa Nama berkata...

yeke perfect?

Kisah saya, bercinta dgn seorang lelaki yg kelihatan sungguh perfect.
Part 1 - jmp sy selalu nasihat pasal agama. merasa selamat dgnnya sy terima dia.selalu tawarkan nk belikan keretala,emas la,bajua mahal la saya tolak.dia senyum..bila sy cerita kat ayah..ayah kata dia nk uji tgk keikhlasan

Part 2- setelah beberapa lama dia rupanya sudah berkahwin.sy terima niat dia jd isteri kedua dgn syarat.bg sy jumpa isteri dia. nak kelabukan mata sy bwk pegi habib.sy emas putih. sy tolak..dia kata sy bodoh

Part 3- sy mntk berpisah sbb setelah 2tahun dia masih xbwk jmp isteri dia.dia bg la dalil whatever semua..nasihat la..sy berhenti kerja di syarikat dia.

Part 4- xlama lps berpisah dia ajak sy bkak sykt sama.sy percaya sbb dia masih sering bagi nasihat pasal agama..walaupun sy pelik knp dia selalu xsolat jumaat.kami bukak sykt perkongsian.sbb kompeni lama dia bungkus. sy jaga bahagian event dia speaker.

Part 5- Dia songlap duit sykt sbnyk 150 ribu.ms tu br 10bulan kompeni bukak and account company cuma ada 100lebih xsmpi 150ribu.kantoi dia songlap duit sbb sy call bank accidently buat acc check ms dia bg bank surat signed by me secara fake.dia tipu org suruh masuk DCL tp smpi skrg xde org berani take action..ada yg hilang lifetime saving..(panjang cerita)

Part6- sy lepaskan dia dgn syarat,break partnership.close company.return back BMW yg dia beli guna nama sy.pay me 50k refund and he can teruskan what he wants to do.sbb dia still xnak close down the company after menipu org.skrg dia b sahaja berkahwin lari di Thailand dgn seorg pompuan yg mengaku lawyer gaji rm8k setelah grad dr uni selama 4bulan lebih kurang.bini dia call sy mntk tlg.Dia belikan perempuan merc guna nama pompuan tu...beli kereta posche cayenne utk dia.pegi ke cape town bercuti bersama bini baru.

and bini dia yg tua sibuk mntk tlg sy sbb laki dia yg satu ni nk ceraikan dia.Perfect ke?

Ada duit
Nampak baik
Big on stage

Dia buat talk selalu ckp pasal agama,keluarga bla..bla..bla..and bg tau pasal personaliti diri orang tp dalaman?anak ada 3 org nk tgglkan dgn bini..skrg bini dia mntk tlg sy..apa yg sy blh tlg utk seorg yg baik n perfect ni?(plus xberapa kacak)

Othman Juliana berkata...

Mantit, eh Mantot..
ala, dia laki takpe kawen lambat-aku dh 3siri dah, takpe je. Bf pun takde. InsyaAllah ada jodoh, dtg la tu (^.^)

errr.. pantai timur? org kelantan ek? biase la, org kelantan ni nak org negeri dia gk (atas kata2 kwn2 dr kelantan gk ni).

Pesan kat member ko tu, jodoh ni rahsia Tuhan. So, no problemo!

Othman Juliana berkata...

Anonymous: Yeke Perfect?

Dari cerita kau, dia CUMA kelihatan perfect. But, reality sucks-his not.

*aku jwb je soalan ko kat atas tu. hehe, jgn mare! Plus,i do salute you! You are strong to be in that position-where not everyone can. Sungguh kan, Tuhan takkan memberi kita sesuatu masalah tu kalau sememangnya kita tak mampu-sebab kita memang mampu!

Yana berkata...

aku hope. kau notify comment aku ni. Aku ter'came' across this entri dari link latest post. So, aku bace lah. Now, aku just nak tau, after 1 year and a half, apakah update kawan kau ni? dah bertunang? kawin? macam mane bini dia? Hiks. respond plis.

Tanpa Nama berkata...

aku suka dgaq ayt ini"Dia mahu jadi teman lelaki yang sempurna dan dia mahu teman wanitanya juga merasa begitu,walaupun teman wanitanya tidak sesempurna mana."
aku gak mau jd sempurna utk org yg aku cintai.:p
tp bolekah aku?

anna berkata...

erm..
saya baru terbaca this post. masih ada peluang or dia sudah berpunya? hihi :)

firzana berkata...

hei..baru baca ur post yang nih..*nmpk sgt bkan follower kau..
tp i have a fren yg kecewa dgn lelaki..smpi dh giveup dgn kaum adam..if your frens still single..can reach her at her mail..lyaharis@gmail.com

dill berkata...

arghh..baru terbaca entry ni!
agak2 masih ada peluang ke??hehe