April 09, 2009

Budaya Pertelingkahan Pendapat Adalah Sesuatu Yang Sihat


Kalau anda ada menonton filem Fahrenheit 9/11,filem tu ada menunjukkan kesan-kesan psikologi yang berlaku ke atas ibu bapa yang telah kehilangan anak mereka yang telah dipaksa bertugas di Iraq.Dalam filem tu,ada menunjukkan 2 contoh orang ibu bapa yang berlainan pendapat,tapi apa yang terjadi kepada mereka itu serupa ; anak mereka terkorban di Iraq. Cuba kita letakkan diri kita sebagai seorang warganegara Amerika Syarikat dan kita adalah seorang bapa atau ibu.Anak kita pula,seorang askar,telah dihantar ke Iraq untuk satu misi yang penting,seperti kata Kerajaan Amerika.

1) Ada ibu bapa yang merasakan pengorbanan anak mereka di Iraq berbaloi dan merasa sangat bangga anak mereka terkorban demi keselamatan dunia dan khususnya Amerika sendiri.Dengan terkorbannya anak mereka itu,mereka merasakan anak mereka mati sebagai seorang patriot,memperjuangkan hak manusia dan keselamatan awam.Sedih memang sedih,tapi pada mereka,anak mereka mati demi Amerika.

2) Golongan lagi satu adalah golongan yang meratapi pemergian anak mereka ni,memang merasakan satu kehilangan yang sangat besar dan merasakan terkorbannya anak mereka itu adalah satu tindakan yang sangat tidak berbaloi,semata-mata hanya untuk menghapuskan musuh2 Amerika dari muka bumi ni.Pengorbanan anak mereka dirasakan sia-sia dan pada ibu bapa ini,lebih baik anak mereka kembali ke pangkuan keluarga daripada berjuang tak tentu hala.

Apa perbezaan antara kedua-dua keluarga itu?

Keluarga nombor 1 adalah golongan yang menyokong tindakan kerajaan dan keluarga kedua adalah golongan yang tidak menyokong tindakan kerajaan Amerika menghantar anak mereka ke Iraq.Perbezaan pendapat yang berlaku adalah sangat2 ketara tetapi hasilnya tetap serupa,anak mereka terkorban.Satu dapat menerima hakikat,walaupun perit,yang lagi satu hanya mampu menangis dan marah,sebab hati sakit kena paksa.Begitu juga dalam kehidupan kita,kita punya pandangan masing-masing.Mungkin ada antara kita yang akan memandang tindakan kerajaan Amerika adalah satu tindakan yang baik tetapi bagi mereka yang skeptikal ,mereka akan terus memperjuangkan pendapat mereka yang Amerika tidak perlu campur tangan dalam negara Iraq.

Keseimbangan ini perlu kerana jika semua pandangan berpihak hanya kepada satu pihak,tidak akan ada langsung perubahan yang berlaku kepada dunia.Keseimbangan itu perlulah dilihat dari segi sumbangan yang terlibat kepada Amerika dan kesannya yang terkena kepada keluarga-keluarga di sana.Jika yang menyokong,mungkin mereka akan merasakan pengorbanan mereka berbaloi tetapi bagi yang terpaksa pula,kesan itu akan lebih dalam dirasai kerana mereka tidak suka sesuatu tindakan itu diambil tanpa kerelaan mereka,mengakibatkan kecelakaan menimpa.

Mari kita aplikasikan cara pemikiran diorang ni kepada kita.

Kerajaan Malaysia mewajibkan semua lepasan SPM pergi ke PLKN untuk menjalani kursus selama 3 bulan.Pasti ada ibu bapa yang bersetuju dengan tindakan kerajaan ni,maklumlah,anak-anak muda akan mendapat latihan dan motivasi daripada latihan tersebut secara percuma.Tak perlu hantar pergi kem motivasi beratus-ratus ringgit.Akan ada juga ibu bapa yang tak mahu anak-anak mereka dihantar ke sana kerana bimbangkan keselamatan anak mereka.Maklumlah,dah bermacam cerita keluar...

Jadi,katakanlah....katakanlah....ibu bapa yang bersetuju dan gembira itu mendapat berita anak mereka patah kaki kerana jatuh di kem,mengakibatkan lumpuh seumur hidup..Adakah pandangan mereka akan berubah? Aku rasa sudah pasti persepsi mereka akan berubah,mula membenci PLKN ini dan menyalahkan kerajaan kerana memaksa mereka menghantar anak mereka ke kem latihan.Mahu saja disaman kerajaan Malaysia kerana mengakibatkan anak mereka lumpuh seumur hidup.

Tapi,pada awalnya,salah siapa sebenarnya di situ?Adakah patut mereka menyalahkan kerajaan yang mewajibkan anak-anak mereka ke situ?Bukankah salah mereka juga kerana tidak langsung menghalang atau paling kurang,berasa berat hati ingin melepaskan anak mereka.Ikhtiar memang patut ikhtiar,tawakkal memang patut tawakkal,tapi,bukankah benda tu dapat dielakkan?Tak pulak,sebab kerajaan dah wajibkan semua yang dipanggil mesti pergi.Kalau yang patah kaki tu pulak anak-anak yang ibu bapa dia halang dari pergi,macam mana pulak tu? Siapa patut pikul tanggungjawab tu?

Kebanyakan kita di Malaysia ni mempunyai pandangan yang berbelah bahagi,tidak tetap,terlalu sopan untuk menjaga hati orang lain.Asalkan sesuatu benda tu tak merugikan kita,kita akan menyokongnya.Yang masalahnya,bila benda yang terjadi memberikan impak negatif yang besar dekat sesuatu pihak,tak ada pulak pihak yang sanggup mengaku "itu salah saya" atau "itu tanggungjawab saya!" Banyak isu yang sebenarnya mampu membuat kita bersatu tapi sebab kononnya kita punya pendirian dan pegangan yang mendalam,membuatkan kadang2 seseorang itu menjadi lurus,tidak mahu menentang kerana punya kepentingan.

Inilah masalahnya yang paling besar dalam negara kita.Aku percaya ramai orang dalam kerajaan yang masih punya sifat rasional.Masih memikirkan mengenai rakyat dalam hatinya, sedih melihat ketidak adilan yang berlaku di depan matanya, sakit melihat jurang taraf hidup yang besar makin meningkat.Tapi, mereka masih diam.Mereka masih tak mahu cakap sepatah pun.Mereka ada pendirian yang bercanggah dengan impian orang2 atasan mereka tetapi,mereka membisu dan terus menyokong walaupun tak suka.

Mungkin,mungkinlah...mereka takut anak mereka akan dihantar ke PLKN.Mereka takut nanti akan dikenakan tindakan yang membawa masalah kepada mereka. Tapi,bila ada upacara pembukaan PLKN,mereka inilah organizernya.Mereka ini yang mengangkat tangan bersetuju PLKN dijalankan.Yang penting sokong!Asalkan anak sendiri tak perlu menyertai PLKN.

Inilah sakit sebenar kerajaan pusat sekarang.Terlalu ramai yang hanya mementingkan kedudukan mereka di atas walaupun mereka sebenarnya sedar golongan di bawah hidup tak seindah mana.Pejamkan saja mata mereka,butakan telinga,asalkan mereka terus ada kuasa,mereka rasa selamat tak perlu risau banyak.Hati memang sakit kena paksa buat keputusan tak ikut budi bicara, pendirian tolak ke tepi bila rasa diri tergoyang sedikit.Habis,kenapa tertanya-tanya rakyat tak dapat terima?Atau buat-buat tak paham sebab nak jaga kuasa?Asal bos masih percaya,menurut perintah sajalah,jadi talam dua muka dengan diri sendiri.

Kenapa aku ceritakan pasal rakyat Amerika tu? Letak diri kita kat tempat diorang,sanggup tak kita berpegang dengan pendirian awal kita dan stick dengan pendapat kita yang sudah kita decide,walaupun kita tak tahu buruk baik akibat dia? Ramai orang dalam kerajaan dan juga aku nampak dalam pembangkang yang hanya mampu play safe nak jaga periuk nasik.Sepatutnya, mana boleh bila kerja kerajaan mesti sokong membuta tuli keputusan kerajaan. Kalau benda tak betul sepatutnya pemimpin-pemimpin kat atas tu kena la jugak ditegur oleh orang2 bawahan diorang.Tetapi budaya tu tak pernah terjadi kat Malaysia.

Sebab tu keseimbangan dalam pentadbiran tu tak wujud, membuatkan makin lama,akan makin ramai la rakyat yang menyokong pembangkang sebab pada mata rakyat,pihak pembangkang yang menyuarakan suara rakyat.Orang kerajaan pusat hanya tahu jaga rezeki sendiri, asalkan tak dianggap melawan orang atasan.Sepatutnya,saluran kerajaan adalah saluran rakyat,berkhidmat untuk rakyat,bukan untuk orang atasan.

Tapi ramai takut sakit.Jadi,mereka diamkan saja mulut dan maki hamun orang atasan dalam hati,bila bertentang mata habis basah punggung dijilatnya.Sama juga macam pembangkang,berapa ramai yang berani lawan pemimpin2 kuat mereka?Semua nak jaga nama baik dalam parti dan takut dianggap terpengaruh dakyah UMNO.

Macam mana demokrasi nak berjalan sepenuhnya kalau yang dah di atas rasa tak layak langsung ditegur sesiapa dan yang bawah pulak takut nak tegur bos mereka.Perubahan perlu dilakukan dalam kerajaan dan juga pembangkang,kita perlu hentikan budaya lompat2 parti bila sesuatu keputusan tak mengikut kehendak kita. Kebebasan memegang prinsip dan pendapat masing-masing,tak kira pembangkang atau kerajaan pusat perlu dijalankan.Baru sistem sebenar demokrasi dapat dilaksanakan.Dengan harapan satu sistem kerajaan/pembangkang yang kuat dan mempunyai idea yang menguntungkan rakyat dan negara dapat dimulakan.

Berperang mulut itu sesuatu yang sihat dan sepatutnya digalakkan dalam pentadbiran negara.Apa yang ditakutkan adalah bila terlalu banyak mulut yang hanya tahu berkata "Yes Boss!" dan buat-buat berlakon seolah-olah tak punya kemampuan dan ideologi sendiri.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rasullullah s.a.w pernah bersabda, yg membawa maksud, perbezaan pendapat di antara umatnya adalah satu rahmat.

Tanpa Nama berkata...

semata-mata alasan..

Jila Jenglot berkata...

IMHO, kerajaan DAN pembangkang memang kena berkerjasama dan saling menegur. sebabnya, power corrupts most of the time, so those who have more power tend to abuse it. that's when the pembangkang came in to remind those who are abusing power.

basically, kerajaan dan pembangkang complement each other. financially, kerajaan punya advantage. suara rakyat pihak pembangkang lebih ambil tahu. when these two emerges but remains two different entities, baru ada benefit untuk rakyat.

the balance needs to be there, baru demokrasi tu dikatakan wujud.

Blood Seeker berkata...

Dalam citer Fahrenheit 9/11 cume golongan kelas bawahan je yg anak diorg dihantar gi Iraq. Anak senator? jangan harap.

Michael moore tanya la sorg senator tu bagus ke hntr troop gi iraq. dia kata, oo bagus, demi mempertahankan freedom. tapi bila ditanya sanggup tak tuan hantar anak tuan? dia kata ooo tak boleh....

Nice guy berkata...

salam bro mantot..ko rasa democracy yg kita amalkan sejak 50 tahun ni berkesan x? ade x kemungkinan kita bole ubah system? juz a thought...