April 12, 2009

Mahu Kahwin Pun Takut-Takut Sebab Ekonomi


Tiap-tiap petang lepas balik dari kerja,aku dan member2 aku akan lepak minum.Banyak sangat topik yang keluar dan biasanya topik kitorang merangkumi politik,gosip-gosip artis dan ofis serta kutukan2 tak berasas kepada individu tertentu yang selalunya ada di meja itu,maknanya kutuk depan-depan.Haha.Dalam kehidupan aku,tak ramai member aku yang dah kawin.Yang nak kawin tu ramai,yang dah kawin tu ada la sekerat dua dan yang paling semput,yang rasa perit lepas kawin pun ada.Seolah-olah perkahwinan itu satu belenggu yang merantai jiwa.

Bila aku kata aku nak kahwin sebab aku dah gatal nak berkahwin,ada member aku yang kata jangan la kawin,ko cube tengok si polan bin si polan ni.,nak balik rumah pun malas.Ada yang kata,kawin la,seronok kawin ni,ada orang jaga ko bila ko demam.Banyak pandangan daripada orang yang dah kawin aku dengar,kebanyakannya berbeza.

Aku tegaskan,aku adalah seorang yang sangat konservatif.Maksudnya aku percaya dengan nasihat orang-orang tua ni.Ramai pakcik-pakcik aku yang kata kawin cepat2."Hang tak buleh la kawin lambat sangat.Nanti jadi cam Pak Ndak,anak baru nak masuk Universiti,dah nak kena pencen dah..",kata Pak Ndak aku,seorang pegawai kerajaan.Aku mau kahwin.Aku sudah gatal mahu kahwin sebab aku sudah bosan hidup seorang dan aku ulangi lagi sekali,aku sudah gatal mahu ada gadis baring di sebelah aku.

Tapi bila aku ulangi statement aku tu mengatakan aku sudah "tak sanggup menahan derita" berseorangan,akan ada la mulut yang mengatakan,"Ko rasa camtu sebab ko tak kawin lagi Tot,sebab tu kau nak sangat.Cuba la lepas kawin,masa tu baru la ko rasa "benda-benda" ni takde apa maknanya.Lama-lama nanti bosan je."

Aku mahu kahwin.Tapi aku takut nak kahwin.Aku takut nanti ekonomi tak elok,aku tak dapat nak bagi apa yang aku patut bagi dekat family aku.Walaupun aku rasa kerja aku sekarang ni ok dan Insya Allah stabil,tapi taraf ekonomi negara kita yang sangat2 crap membuatkan aku jadi sedikit sangsi.Bukan untuk berkahwin,tapi untuk sustain family tu.

Aku tak mau family aku nanti hanya ngam-ngam survive.Aku nak bagi anak aku makan makanan yang cukup sampai dia gemok2.Aku nak bagi bini aku pakai rantai2 emas dan berlian yang beratnya jauh lagi berat dari bini aku.Aku nak belikan lingerie yang mahal-mahal untuk bini aku supaya dia dapat tidur nyenyak tersenyum tiap-tiap malam sebelah aku dan macam-macam lagi la..haha.

Tapi,kalau pendapatan laki bini tu 2 ribu seorang,maknanya 4 ribu sebulan,cukup ke nilai tu untuk hidup kat KL ni?Cukup tu cukup la tapi...cukup-cukup.Tapi bila kita masuk dengan kereta,beli rumah,minyak dan barangan keperluan,aku takut angka tu tak cukup untuk buat simpanan.Cukup untuk hidup time tu,bulan tu tapi simpanan agak teruk.

Bukannya apa,sebab kalau kita kaji kos hidup kat KL ni sebenarnya agak teruk,agak tinggi.Jauh lagi teruk berbanding negara-negara maju.Itu baru sekarang.10 tahun lagi macam mana pulak?

Harga Tiket bas ke Alor Setar dari KL:
1998 - RM21.50
2009 - RM39.00
2020 - RM60.00?

Harga Air Botol Coca-Cola
1998 - RM2.50
2009 - RM3.50
2020 - RM 5.00?

Harga Buku Rujukan SPM
1998 - Rm15++
2009 - RM22++
2020 - RM 35++ ?

Harga rumah baru 2 tingkat kat area sekitar Lembah Kelang
1995 - RM130 ribu hingga RM160 ribu
2009 - RM 230 ribu ke atas
2020 - RM350 ke atas?

Harga Ambil Lesen Kereta
1998 - RM500 lebih
2009 - RM800 lebih
2020 - RM1200?

Harga Ambik Lesen Motor
1998 - Rm200 lebih
2009 - RM400 lebih

Harga Maggi Kari Sepeketx5
1998 - RM2.50
2009 - RM3.80

Dengan pola kenaikan ekonomi sekarang ni, jika contohnya bekerja dalam sektor awam,kenaikan minimum setiap tahun ialah RM80-RM100 setiap tahun (tak termasuk kenaikan gred) gaji anda pada tahun 2020 akan bertambah RM1000-Rm1200.Waktu tu,akan ada kemungkinan harga-harga barang sudah bertambah dengan mendadak,jadi anda akan tetap berada ditakuk yang sama,tidak ada perubahan.Dan yang paling perit nya adalah kepada mereka-mereka yang baru saja nak memulakan hidup berdikari ni.Aku tak rasa akan ada perubahan kepada gaji starting fresh graduate.Diploma RM1400.Degree RM1800.Waktu tu,macam mana pulak diorang ni nak survive? (Aku ambik tangga gaji sektor awam sebab senang nak kategorikan)

Adakah kenaikan kos ini tidak dapat dibendung?Atau sebenarnya kerajaan kita memang tak punya cara untuk membendungnya?Aku bukan pakar ekonomi jadi dalam benda2 ni aku tak mampu bagi cadangan,kecuali aku mengharapkan kita sebagai rakyat Malaysia jangan berfikir bisnes semua nak untung cepat.

Dan kita juga sebagai rakyat Malaysia perlu sedar dalam berbelanja.Bukak sikit mata kita,jangan main berbelanja suka hati.Sebab kebanyakan peniaga bila nampak ada peluang nak naikkan harga,diorang akan ambik,sebab apa diorang berani?Sebab rakyat Malaysia bukan particular sangat pasal benda-benda ni.Naik pun bukannya ramai sangat yang ambik peduli.Bila kita dah terbiasa bayar dengan harga-harga yang tinggi,kita akan secara automatiknya assume sesuatu yang murah tu adalah murah (padahal sebenarnya tak) contohnya seperti kereta Proton atau Perodua.Tak murah tu sebenarnya,bang!

Jangan biasakan diri kita,rakyat Malaysia,dengan membayar harga yang melampau dan tak patut.Terlalu banyak benda yang kita over pay dan tak setimpal dengan harga yang kita bayar.Nilai duit kita dalam negara kita ni sangatlah sikit.Cubalah pergi ke pasaraya dan tengoklah sendiri apa yang kita mampu dapat dengan RM50.Akan makin ramailah antara kita yang terpaksa makan megi sebab itu aje yang murah.Itu pun dah naik,dulu megi Rm2 je 5 bungkus sepeket.Sekarang?

Takut aku nak kawin sebab aku takut dengan direction Malaysia ni.Pemimpin-pemimpin kat atas tak rasa apa yang rakyat rasa jadi pandangan diorang akan lebih kepada apa yang diorang lalui dan selagi tidak wujud kerajaan yang berjiwa rakyat,selagi tu lah majoriti rakyat Malaysia akan terus hidup ikut gaji bulan-bulan.Ngam-ngam untuk hidup bulan tu sampai lah dapat gaji yang seterusnya.

Nak kawin pun takut.Camne aku nak buat anak ramai-ramai macam impian aku?Aku nak anak ramai,cukup untuk buat satu team bola.Kalau berterusan camni,aku rasa dapat anak sorang suruh jadi goalkeeper pun jadi la.Kalau lingerie tu mahal sangat bila aku dah kawin nanti,takpelah yang...I akan selimutkan U dengan tubuh I yang sasa ni.

Jangan biasakan diri kita dengan harga mahal.Negara mana lagi yang kita boleh nampak tiang-tiang lampu jalan dan pencawang elektrik penuh dengan iklan-iklan "Ingin Pinjaman Wang?" Kalau dah iklan macam tu punya banyak,maksudnya benda tu ramai yang ambik kan?Sebab tu banyak betul peminjam-peminjam wang tak bertauliah ni.Rakyat tak cukup duit ramai,peluang banyak,untung besar.

(Gambar sekadar hiasan,first time aku tengok lelaki yang betul-betul hepi dalam gambar kawin dia)

20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalo ko kawin, lagi save tot... makan leh masak sendiri, ekonomi dah double sebab campor gaji bini ko, budget dating dah takde (selalu kalo dating makan fast food n beli hadiah mahal2, topup @ bil dah save sebab kalo dah kawin takperlu nak gayut2 lagi... dan banyak lagi yg boleh kite save kalo dah kawin.. murah rezeki kalo dah kawin ni.. percaya lah..

Tanpa Nama berkata...

Kalau kawen nyusahkan umat takkan rasulullah jadikan ia sunnah.. Sebenarnya Tot,nko punya gaji dh cukup utk sara anak istri. Dan yg penting rajin la sedekah tak kira walau hanya seringgit je pun.. Henfon kita semua leh beli yg mahal2 ..ade camera pulak tu. Takkan nak sedekah sikit2 tak der duit.. Janji ikhlas hati. Insya ALLAH Tot. rezeki nko sentiasa ada..
Kalau aku pikir mcm tu mgkin aku tak kawen smpai skrang...
Alhamdulillah...anak2 cukup makan pakai dan ubat2 smpai skrang...
Tapi anak2 aku tak gemuk2 la ehehe..Sbb keturunan kapel aku tinggi lampai..
Dari AKU...bye bye....^_^
KAWEN JGN TAK KAWEN TOT..!!! Heee...

Xeno berkata...

ala....kalau belanje kenduri tu memang tinggi. tapi dari jangka masa panjang, untung woooo. xyah beli makanan siap, beli ramuan je - isteri yg masak. pastu kalau keje gomen, ada COLA beb...

ephol berkata...

gambo tu gambo pa'din raja skaters malaysia kan...

Tanpa Nama berkata...

aah tot. betul ckp depa ni. b4 kawin aku rs camtu gak. tapi pas kawin..mmg tak sangka, rezeki datg curah2.kalu hantaran tu pn, nnti biasanya duit yg wife dpt tu dia akan share blk dgn husband, cvr barang2 rumah .at least ada duit on hand dah. aku rs before kawin, takda la nak bayar byk bende tapi still balance tiap2 bulan 200 je tinggal. after kawin, byk kene bayar ini itu, tapi balance still 200-300 jugak.
aku serius tak caya, tapi ni hakikat. coz duit makan aku yg byk jimat. betul tot..caya lah.

Yg penting, kene toleransi. tu jer..kalo duit byk, tak toleransi, mmg hancur la. kene abai je bende remeh temeh tu..

Tanpa Nama berkata...

duit makan dpt lg jimat if tinggal dgn rumah mak mentua or rumah mak sendiri. kalau ada rumah sendiri, weekend gi la rumah depa, makan free beb agagaga

Mantot berkata...

kata-kata korang membuatkan aku tak sabar2 nak kawin dan merangsang aku untuk mempercepatkan kawin aku.hahhaha!terime kasih.

tapi posting aku tu sebenarnya aku nak cerita pasal harga barang tu,bukan pasal kawin tu.kawin2 tu side story je

AKU MEMANG NAK KAHWIN.BANYAK BENDA AKU NAK BUAT LEPAS KAWIN!MACAM-MACAM.HAHHAHAHAHHA.

kpd ephol,
aku tak tau gambar siapa tu.aku ambik aje gambar paling cool yg aku jumpe

Mantot berkata...

sori la kalo aku berbunyi excited.

kucai berkata...

bleh mantot kalu nk kawen..
tpi biaq la hang stabil dlu..
satgi nk pi ligan kt sana, yg kt cni hapa pon xdak..
biaq la dlm bank tue ada dlm 4-50 ribu ka..
esk bla dah kawen bru la syiok skit..
jgnkan nk lingerie yg mahai,sekotak g string pon hang bley bli..huahauhaua

Tanpa Nama berkata...

well try ask that stupid goverment... kenapa tak kaji betul2 dulu, then buat keputusan.
tau naik harga minyak then everything juga naik,, sekarang harga minyak dah turun pun still barang2 juga masih mahal... i understand ur point that even i nak pi pasar with 50 ringgit pun tak cukup.. seriously.

steven seagal berkata...

sbnrnya kita ni kena cari passive income kalau nk senang. keje makan gaji, mmg x kan senang. lg besar gaji kita dpt, lagi besar blanja kita kena kluar. nafsu dh besar la katakan. ni smua sbb dr kecik kita dh di didik mcm ni, nak berjaya kena gi sekolah, blajar rerajin, masuk u, keje kuat2 sampai berjaye. wht the neraka man! ni smua kalau korang kaji halus2 balik adalah satu sistem yg membuatkan kita m'jadi seorang hamba. keje utk org kuat2 pastu diorang yg kayer! kita? dpt la bonus kalau ada(jrng yg ada).dpt bonus, habis joli sane sini. x kira la doktor ke, engineer ke, jururawat ke, ahli bomba ke, smuanye hamba yg terancang. keje gomen lagila hamba yg malang. senang criter nak senang , nk kaya, meniaga la, cari passive income. x kan sampai umur ko 50 ko nak buat 3d je tot. he he. jadila pulak org yng ada kompeni buat 3d. lu boleh ! yakin boleh! kita boleh!aku boleh! ter emo pulak. maaf.

kehidupan berkata...

tapi steven seagal, at least kite kene la syukur gak.. kalau dah rezeki kat situ, kira ok laa tu.. dari orang yang struggle carik keje tak dapat2? mesti time tu "Tak kesah la encik baper2 pun saye tak kesah, saye akan keje betul2"..

pastu kalau ko rasa org yg buat bisness sendiri, ada hamba2 bawah dia segala nih, diorang pun struggling gak.. kalau boss ko pemalas, tak jaga networking dia, goyang kaki, enjoy duit yang ada, aku rasa dia n sume hamba2 dia pun lingkup..

so kalau ko usaha lebih tak kesah la ko rasa ko hamba ker ape ker, then ko yakin, ko sabar, ko tawakal, insya Allah ada la rezeki yang lebih banyak utk ko.. tul dak?

percaya pada rezeki beb!

hehehehe!

wankedah berkata...

hahah tu gambaq padin musa
skater pro malaysia
member aku

web dia www.padinmusa.com

hahaha nanti aku habaq kat dia

Tanpa Nama berkata...

Jodoh , rezki, ajal, maut tu sumer kententuan Allah.Aku percaya setiap perbuatan baik tu, Allah akn rahmati dgn rezeki. Org yg berkahwen, dpt anak tu sume Allah iringkan sekali dgn rezeki, cuma kdg2 manusia ni tk sedar.tkde org yg kawen jatuh miskin, tkde org yg miskin beranak ramai jd papa. if dinilai dr perspektif logik akal, bg yg materialist mmg tk kawen lah smpai bile2. Penah tk kita fikir, org yg hidup ckup2 mkn, isteri tk bekerja tp mempunyai anak yg ramai. dgn pendapatan tk seberapa, anak2 leh survive n berjaya lagi.Nmpk mcm susah tp kite tgk diorg hepi jer...Rahmat dan kasih syg Allah bkn dtg dgn limpahan material semata, tetapi ia dtg dgn 'keberkatan' dan 'ketenangan' yg ada dlm diri setiap insan.
Drpd ber'cople' tnpa matlamat yg jelas, duit pun abis, dosa pun dpt..lebih baiklah berkahwin, kan. Ramai dlm dunia ni pasangan yg hebat2, profesional,kaya raya. tp rumahtangga berakhir dgn scandal lah,perempuan simpanan lah mcm2 n last skali divorce.Apa2 pun landasan hidup mesti berasaskan agama. insyallah, bahagia dunia akhirat; -selimutputih-

steven seagal berkata...

encik/cik kehidupan. aku x stuju langsung dgn pendapat kau. mintak maaf dulu, pd aku pemikiran mcm tu hanya untuk org pemalas, hanya berserah, bersyukur apa yg ada. salah tu beb. mentaliti mcm tu kau kena ubah. org MELAYU keseluruhannya ada mentaliti mcm tu. pemalas.bukan aku menidakkan ketentuan ALLAH, ya btl rezeki tu dr ALLAH tp kalau kita x push diri kita utk dpt rezeki lebih itu dh salah. kau pegi la tanya mana2 org kaya yg dah berjaya, apa resipi diorang. aku berani bet, diorang akan ada jwpn ni, " buat sesuatu yg luar biasa dlm hidup kalau nk berjaya". org cina, yg kaki meniaga & berjaya tu manusia jgk beb. kita org melayu ni manusia jgk. x de beza. yg bezanya mentaliti kita je. just a thought. peace.

Tanpa Nama berkata...

thanks mr steven for the comments. dont judge me wrong. the key point of my arguments are...jgnlah krn takot 'krg duit' sb tu tk kawen...jgn krn takut nk kawen tanpa disedari, duit dh bnyk dihabeskan utk sesuatu yg tk bermatlamat.tu sumer ketakutan yg tk berasas. Dlm Islam bekerja kuatlah seolah2 kamu akn idup seribu tahun lagi, dan b'amallah seolah2 kamu akn mati esk.tp kite ni hnya kuat bekerja tp krg amal.kite kena realistik tnpa menafikan kepentingan utk merubah status kehidupan ke arah yg lebih baik. yg penting jgn smpai menolak fitrah. dan pastikan fitrah itu dipraktikkan secara insani (yg m'bezakan manusia n makhluk lain).sekali lg, sy tegaskan, bg sesipa yg nk kahwen, berkahwenlah teruskan niat yg baik tu. insyallah, hidup akn lebih berkat. -selimutputih-

Boy Ipoh berkata...

Huhu..tu Gambar bekas Skateboader Negara Padin..ya aku sms Padin pasal blog ni..check www.padinmusa.com

yg benar

Boy Ipoh
Skatemalaysia.com

Mantot berkata...

aiseh,
bila ko sebut tu baru la aku perasan ada watermark kat bwh tu.seorang skaters yang aku rasa sepatutnya dah dapat Datuk dah skrg ni dengan pencapaian dia masa X Games dulu.

adik aku kenal dia ni sbb dulu adik aku poyo2 nak jadi skaters dekat Alor Setar.tapi lepas tu dia jadi punk kejap,skrg jadi mat jiwang.

lepas gak la dia ber ollie2 sakan dengan skateboard dia dulu.kagum gak aku tgk.

Tanpa Nama berkata...

klu nak senang mantot, banyak bos-bos kat kementerian wife aku yang anak dara lg... kira klu ko kawin dgn diorang, ko boleh tumpang merasa kesenangan yang diorang ada.... takyah pening2 pasal duit....

kehidupan berkata...

steven seagal,

aku rasa aku ada cakap ayat nih kat komen aku :

"so kalau ko usaha lebih tak kesah la ko rasa ko hamba ker ape ker, then ko yakin, ko sabar, ko tawakal, insya Allah ada la rezeki yang lebih banyak utk ko.. tul dak?"

Aku cakap kalau USAHA LEBIH, then u will get MORE... ok? hehehee!