Disember 15, 2010

Aku Rasa Tak Lama Lagi Ada Fatwa,Siapa Yang Lawan Ketuanan Melayu,Dia Murtad


 1. Ummi Hafilda Ali suruh Azmin Ali,Anwar Ibrahim dan Wan Azizah bertaubat.

Ummi Hafilda berkata memutuskan untuk kembali menentang Azmin dan Anwar atas alasan mereka sengaja mempertikaikan ketuanan Melayu.“Sekiranya saya bercakap lebih-lebih, ia akan libatkan maruah keluarga.
“Bak kata pepatah tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri,” kata ahli perniagaan ini“Tetapi atas perjuangan, saya terpanggil untuk menentang mereka yang sengaja mempertikaikan ketuanan Melayu,” katanya.

2. Mahathir Mohammad suruh orang yang lawan ketuanan Melayu bertaubat.

Menurut Dr. Mahathir, PKR perlu dibubarkan dan pengikut parti itu sewajarnya kembali menyertai UMNO berikutan kekalutan yang berlaku dalam parti itu.Kata beliau, sudah tiba masa bagi semua pengikut parti berkenaan 'bertaubat' dan kembali ke pangkal jalan dengan menyertai UMNO yang merupakan sebuah parti besar Melayu.Beliau memberitahu, dengan pembubaran PKR, orang Melayu serta umat Islam akan kembali bersatu teguh dalam sebuah parti untuk mendokong perjuangan sebenar, sekali gus menjadi penebus maruah bangsa. (link)

3. Sultan Pahang ampunkan perempuan minum arak.

"Sultan adalah pemerintah tertinggi dalam bidang agama Islam. Baginda boleh menentukan apa saja hukuman berdasarkan kepada kepentingan orang awam. Baginda telah melaksanakan apa yang betul," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Persatuan Peguam Syarie Malaysa (PGSM) sebelum ini yang mempertikai keputusan Sultan Pahang menarik balik hukuman sebat yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan ke atas Kartika baru-baru ini dan diganti dengan khidmat masyarakat selama tiga minggu. (link)

4. Utusan tanya "Apa akan terjadi bila blogger mesra kerajaan beralih kiblat?"

Blog AIDC yang hebat menghentam pembangkang hampir-hampir mati (sudah mati pun) kerana tiada bantuan. Kos untuk mengekalkan jentera pelayarnya sahaja sekitar RM26,000 sebulan. Siapakah yang menjaga mereka?Apakah pihak-pihak tertentu sedar perkara ini?

Bukan tujuan saya untuk mendapatkan atau mencari jawapannya. Kita sedar pihak tertinggi ada bertemu mereka. Tapi mana susulan (follow-up)? Mereka juga manusia yang mempunyai perasaan dan perlu makan.
Cuba bayangkan jika esok mereka beralih kiblat? (link)

...................

APA BENDA NI?

Kiblat?Taubat?Sultan overwrite mahkamah Syriah?
Kibat ada satu aje kat Mekah tu.Pegangan politik bukan kiblat.
Apa kaitannya Ketuanan Melayu dengan taubat atau dosa?
Kalau aku murtad Melayu,perlu ke aku mintak ampun dengan Tuhan?

Kalau aku sokong ketuanan Melayu,
perlu ke aku mengaku Kahar Ahmad adalah Nabi aku sebab dia mengaku diri dia Rasul Melayu?

Makin lama makin ramai yang guna agama nak main politik.

32 ulasan:

Anoneemus™ berkata...

First!

Oh, seluruh keluarga aku dah lama murtad kalau camni. kena bertaubat.Mana Kahar Ahmad? aku nak minta syafaat.

sastraboy berkata...

kehkehkeh. part sultan tu ha.

tak boleh blah. so, baik matikan je mahkamah syariah tu. biar sultan je jadi pemutus undang2 islam.

kehkehkeh!

naikkan martabat mahkamah syariah my ass lah!

Othman Juliana berkata...

"no heart feeling brother,.."

*dialog pakcik Kahar Ahmad ;p

karl berkata...

artikel utusan yang last tu membuatkan aku tergamam

aku ingatkan ade lagi sisa-sisa profesionalism atau integriti kewartawanan dalam Utusan Malaysia.

Sampai camtu sekali kualiti artikel dlam surat kabar tu? wtf

MATAHARI berkata...

aku bukan melayu.

eszol berkata...

yup,x lama lg akan ade fatwa sebegitu rupa

Nazif Taicho berkata...

apa yang melayu nya aku pun tak tahu..

redbean berkata...

jgn cakap "jgn brubah kiblat" tu, kalo betol "berubah kiblat" baru tau. jgn buat maen hal agama. silap langkah buruk padahnya. nauzubillah

Sue Anna Joe berkata...

Istilah patut ditukar ke ketuhanan Melayu.

angah berkata...

style!!!

wrotejak berkata...

Daripada suruh orang yang lawan ketuanan melayu bertaubat, baik suruh rakyat yg beragama Islam hanya pada nama tuh bertaubat dulu. bini pm as well. balik pangkal jalan. tutup jambul betul2 jangan kasi nampak. Insya'Allah orang melayu bangga nak mengaku melayu.

Malaysian Politics are all rubbish. Gadai agama demi bangsa. Bodoh. Gadai bangsa demi agama baru jihad namanya. Habislah generasi sy nanti...akan datang dah takda identiti. sebab 'warga emas' dok sebuk judikan agama dan bangsa sendiri.

Tanpa Nama berkata...

adakah ini salah satu ajaran sesat??hehehe

-miss izza-

eRaY berkata...

thumbs up mantot...apekah same islam & melayu?
waddaa......

publish berkata...

kiblat tu bahasa arab
bahasa melayunya membawa maksub arah

tapi orang melayu ni dah fix dalam kepala hotak yang maksud perkataan kiblat itu ertinya kaabah

contoh :

arah kiblat
kalau ikut erti perkataan kiblat, maka ayat di ayat di atas tu bermasud arah arah

tapi disebabkan kepala hotak melayu ni dah fixkan maksud perkataan kiblat itu sebagai kaabah maka makna arah kiblat tu kita paham sebagai arah kaabah

Tanpa Nama berkata...

betul ckp encik publish tu...

si mantot pun satu..
pas pulak tak dulu mainkan agama ke? tak vote masuk neraka?? aduhaii..teruk lagi pas berbanding mereka..nik aziz tu aku suka dia, tapi dia langsung tak boleh jaga anak buah dia, so apa cerita??

aku tak suka la cerita politik ni, ada tahi je nak tunjuk, ada tahi je nak tunjuk...fine...tunjuk tunjuk la..tapi dah lama bertaik-taik dalam tu...nak buat apa tunjuk lagi dah? ntahla...

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu taubat!Jadi "melayu" tidak menjamin dapat masuk syurga.Nabi Muhammad pun tidak pernah berkata tentang ketuanan arab baru boleh masuk syurga.

Ketuanan melayu itu hanya ciptaan pemerintah kita untuk mengekalkan kuasa. Istilah "ketuanan melayu" ini adalah bertujuan untuk brainwash orang melayu supaya terus menyokong umno.

Mantot berkata...

ai...mesti ade je yg nak bukak pasal PAS dan statement2 bodoh diorang..apa kaitannya PAS dgn apa yg aku letak ni?Salah ke aku maki diorang tanpa aku jadi seorang pembangkang?tgk la benda ni dr pandangan neutral..kalau kau Melayu,kau Islam dan tak terpengaruh dgn politik.

Semua artikel tu..main issue dia,Ketuanan Melayu.4-4 benda tu semua keluar kat Utusan,satu media yang di baca oleh semua orang sbb dia adalah aku assume "akhbar premier" Malaysia.

ok,kalau kalau kau tau psl maksud kiblat,fine..aku pun tau.cuma,kau sendiri tau masyarakat kita mcm mana.

cuba bayangkan,org kampung ceruk hulu mana,setiap hari baca Utusan..."oh wow,bagus negara kita skrg..byk ckp pasal agama,setiap hari,masuk frontpage lg tu."

Cerita pasal ketuanan Melayu,bangsa..tapi diselitkan dengan elemen agama...pada aku,benda tu salah.

Perjuangan bangsa dgn perjuangan agama tu lain.Kalau perjuangan bangsa tu dibasis kan atas perjuangan agama,bagusla..tapi,kalau setakat selit2 supaya perjuangan tu nampak suci,tak payah la

osip berkata...

patutnya junjung agama, bukan bangsa. Malaysia ni nanti akan berakhir macam negara Turki aku rasa kalau dipimpin orang2 camni.

getoffthebox.blogspot.com

akuxbacautusan berkata...

oo mantot..ko ni pembaca utusan yang setia ae..haha ;p

rompa berkata...

bangganye aku jadi orang melayu..selit agama sikit, dah leh nampak suci..wahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkhakhakahkahkahkahkah!!!!!

Master Yoda berkata...

Kah kah kah

Bosan dowh klu dgr citer psl Ketuanan Melayu ni

Ntah ape yg ketuanan pon, aku tak tau...Setakat dpt diskaun 5% beli rumah je kot...Itu pon aku tgk mcm dah takde je skang...

Bagi aku yg dlm IC ni berstatus bangsa Melayu, perlu ke BANGGA sgt ngan status bangsa tu??

Darjat kite di sisi Tuhan (ALLAH Ta'ala) lagi penting...

Dh cukup dan istiqamah solat lima waktu?

Dh byr zakat (klu cukup syarat)?

Dh byr qada' puasa (klu tertinggal)?

Dh gi haji (klu dh mampu)??

Kalau basci2 ni masih kantoi bg org yg mengaku Melayu dan AUTOMATICALLy berstatus agama ISLAM, please BUANG la citer KETUANAN MELAYU ni...

Improve diri (akhlak, peribadi, morality) dulu...

Ayyman Rahim berkata...

Nak cakap pasal Ummi Hafilda. Dia suruh org bertaubat, tapi dia tu macam mana? Cakap orang tu tgk la diri sendiri dulu kan? Azwan Ali adik/abang dia tu pun dah 'taubat' ke?

Tanpa Nama berkata...

Bagi aku isu ketuanan melayu ni xde pe2 pun.Org mlayu dpt faedah,kaum lain same2 bleh cari mkn.tp ble dh dipolitikkan ni la jadinya.sme nk jd hero.in the end,melayu gaduh sama melayu.nama islam busuk skali pdhal ni sikap bangsa kita.so,back to the basic.kita sokong amal makruf,kita tentang kemgkaran.dr sudut politik pilihla parti yg dpt membela agama dan negara kita.dan penting utk pemimpin kita gak adalah org islam sejati.aku dh bsn dgr isu ketuanan melayu ni..klu sme syp,msti xtimbul dh isu ni.melayukan mudah lupa..

lebuhraya berkata...

aku pun tak paham apa ketuanan melayu.yang aku nampak dah habis dah keratapi tanah melayu,kampung2 melayu pun banyak dah hancur..kampong kerinci pun nak di tukar nama ea..Tanah Melayu dah lama pupus.

yang aku paham one malaysia,pemaju2 dengan bangga letak nama berbau penjajah(mcm pemaju2 ini benci betul kat nama melayu..jadilah Midvalley,Percint2..ntah apa2..

Kita kan One Malaysia...krismasraya..deeoaraya,hanturaya.

Hidup Sihat berkata...

aku rasa elok Malaysia jadi negara republik. takde sultan/ raja. lagi elok.

anak malaya... berkata...

nak buat mcm mana, dah mg melayu dilahirkan dgn PHD..
tgk jer lah, post membuka minda dari mantot pown ada org nk politikkan..
ntah tang mana dlm post ni yg menyatakan [as tuh baik or umno itu lebih baik pown aku x faham..
tibe2 die nk sbt pasal pas..
org mcm ko ni lah yg memporak perandakan bangsa sendiri..
bile lah org islam malaysia nak bersatu, sampai kiamat pown x boleh kowt..
haah lps ni musti ada org yg nk kata aku dokong pas plak kn?
baik aku tulis siang2, aku F*ck semua politician yg bodoh..!!
x kisah lah daro parti mana pown...
setiap parti ada si bodoh yg mejadi kebanggaan masing2..

Tanpa Nama berkata...

kesian wan azizah, elok2 pakai tunung, sopan, kene suruh bertaubat. kekeke, lawak2.
Ummi ni mengidam nk jdk senator ke?
Nama naik sbb pandai memburukkan org.

ridzuan berkata...

seriously Parpu Kari?! Hebat?! watefak?!

Tanpa Nama berkata...

kalau kita tak yakin, x pasti. lebih baik jgn menyemarakkan keadaan. Bangsa lain sedang tertawa kan kita, or agama lain sedang senyum.. Even, sy yakin 70 % orang yg komen kat sini tak kenal Ummi, or Ketuanan melayu tu sendiri apa maksud dia.

syara berkata...

ketuanan melayu? mainan kerajaan yg sungguh rubbish! aku kesah apa melayu ke tak ke yg pnting aku sembah Allah.

INSANE berkata...

even saya tak suka melibatkan diri dengan hal politik, lecturer saya pernah beritahu something. kita kena fikir masa panjang. kalau kita tak undi orang Melayu, maka malaysia akan jatuh ke tangan orang Cina. Bila orang Cina memerintah Malaysia, anda boleh fikir sendiri apa yang akan berlaku kan? So, nak tak nak, kita kena undi orang Melayu jugak supaya orang Cina tak boleh rampas Malaysia dari orang Melayu. Tak semua orang teruk and bukan semua orang boleh jadi pemimpin.

Tanpa Nama berkata...

aku cuma nk bgtahu ko mantot, org yg ckp psl kiblat kt atas2 ni dia sbnanye x habes belajar lg..
kiblat ade makna dari segi bahasa arab & dari segi syariah. makna yg dia amek 2, yakni 'arah', adalah dari segi makna bahasa j. mne boleh pakai! ko kan tgh ckp kiblat dr syariat islam. gne lah makna dr segi syariah.

:) 2 je aku nak ckp.

and ak setuju ko ckp melayu byk bangang. selalu perasan pandai. padahal apa yg dia tahu sumenye suap punye. ntah sahih ke batil. sumenye bantai.
stress aku. belajar tinggi pn x pki otak. logik xdak.
stress gua tgk!