Mac 20, 2012

Kau Nak Kerja Orang Gaji Dengan Gaji RM700?

Pasti semua orang tau pasal kekecohan mengenai isu gaji amah Indonesia yang ditetapkan RM700 dengan tanggungjawab satu tugas sahaja.FIrst sekali...aku merasakan, orang yang ada orang gaji adalah orang yang mampu. Jadi kebanyakan daripada orang2 macam aku yang berpendapatan biasa2 aje tak mampu nak hire orang gaji. Ye lah..bayar rumah,bayar kereta..macam mana nak support lagi RM700 tu?

Orang gaji adalah satu bentuk luxury. Kemewahan yang sepatutnya tak jadi isu nasional. Sebab taraf hidup dah tunjuk...kalau kau ada hire orang gaji, itu maksudnya kau mampu afford luxury itu.

Orang gaji hanya layak digaji oleh orang yang money is no objection.

Tapi aku tak kisah sangat pasal hal orang gaji ni. Ini sesuatu yang orang kaya kena hadapi, bukan majoriti kita. Tapi aku kelakar bila baca respon orang kita yang tiba2 marah dengan kerajaan Indonesia. Kenapa nak marah? Sebab kita yang jadi mangsa,kan? Kerajaan Indonesia sudah main kotor langgar MOU yang Najib bangga announce tahun lepas.

Tapi cuba kita yang jadi negara pengeksport amah, orang kita yang kerja kat Indonesia, bukankah kita sendiri mahukan sebuah kerajaan yang protect hak semua pekerja dia yang bekerja di luar?

Memang senang menyalahkan kerajaan Indonesia dalam hal ni. Itu taktik biasa kerajaan kita..dalam apa2 hal pun, kerajaan kita selalu buat supaya kita rasa diri kita seolah-olah mangsa keadaan.

It doesn't work that way dalam kes ni. Kau beli atau order barang...adakah kau yang setkan harga barang yang kau beli?

Jadi, pada aku, apa yang kerajaan Indonesia buat adalah satu tindakan yang baik, untuk rakyat dia. Bukankah itu yang kita nak ; sebuah kerajaan yang protect kepentingan orang2 dia. KIta adalah end user dalam bab ni jadi nak tak nak, untuk luxury sesetengah golongan, kita kena ikut syarat dan cara yang ditetapkan.

Nak buat macam mana.... Kalau tak ada orang luar takde lah bangunan baru terbina, kan? Macam mana kita boleh jadi macam ni? Ekonomi kita sangat bergantung dengan orang luar sementara orang local tak merasakan minat untuk bekerja dalam bidang yang dipenuhi orang luar ni sebab tak berbaloi.

Macam mana ekonomi orang kita boleh sampai level macam tu, di bawah pemerintahan hebat kerajaan BN ni yang sangat2 mementingkan Melayu?

................

Ada banyak lagi benda yang boleh kita improve on our own level dan maybe kerajaan BN ni diharapkan bolehlah berenti menyalahkan kerajaan SIngapura atau kerajaan Thailand atau kerajaan SIngapore tiap2 kali BN fucked up sesuatu.

Aku kerja dari tahun 2004, tapi sampai sekarang situasi sama aje la yang dihadapi oleh budak2 designer muda yang kerja overtime secara percuma sampai 2-3 pagi..tanpa dibayar. Mana kerajaan dalam bab ni? Mana kerajaan bila orang ramai mintak gaji minima ? Mana kerajaan bila banyak benar syarikat perah pekerja sebab tau labour law Malaysia lebih berat protect syarikat daripada protect pekerja?

Aku sure ramai yang nak komplen tapi diorang tau susah nak dapat kerja dan tak nak hadapi risiko hilang pekerjaan. Situasi tu masih sama dari tahun 2004 hinggalah sekarang tahun 2012.

Tapi kerajaan kita lebih gemar membincangkan gaji amah Indonesia yang datang ke sini dan kemudian marah (atau dalam kes Najib, terpinga-pinga) bila kerajaan Indonesia is doing something yang protect warganegara diorang.

Jadi dalam kes ni...aku repeat...pembantu rumah adalah satu bentuk kemewahan. Kalau nak, perlu sanggup terima syarat dan bayar. Sebab kita pun akan marah jugak kalau kita dengar orang Malaysia kerja luar dibayar gaji tak setimpal, kan?

Mana lagi murah, masak sendiri atau makan di luar? Kalau rasa makan luar lagi convenient sebab tak payah basuh ayam,ikan,sayur,masak,bancuh air...kenapa tak nego dulu price sebelum order?

"Saya nak nasik goreng kampung tapi RM1.50 aje...saya nak air tembikai 50 sen saja..isteri saya nak makan nasi putih dan daging kicap dengan harga RM2.00 sahaja...ok? Kami memang ada 4 ringgit aje ni."

Price dah fixed! Kita pelanggan!

Tapi kalau tiba-tiba tauke kedai ubah harga suka hati...pasti kita tak makan situ lagi dah. Hak dia la kan..kedai dia,dia punya suka la. Persoalannya, berapa buah family yang sanggup hilang convenient tu?

Daripada duk bertelagah pasal benda ni, cuba kerajaan kaji sket kenapa orang kita yang satu masa dulu ramai nak jadi orang gaji tapi sekarang lebih ramai yang nak kerja kilang. Takkan la bila laksanakan dasar perindustrian negara tak nampak yang dengan mewujudkan banyak kilang sekeliling kita, kita juga akan kehilangan orang local yang nak jadi pembantu rumah. Look at it this way.Kalau orang local, tempatan nak jadi pembantu rumah, berapa kau nak bayar dia?

Kalau itu dasar yang kerajaan dah setujui, kita juga sepatutnya dah ready untuk accept yang negotiation dalam bab pembantu rumah ni , kita takkan boleh menang.

Kau nak ke kerja pembantu rumah dengan gaji RM700 dan buat semua benda dalam rumah tu? Kalau kau pun tak nak, kenapa kau marah kerajaan Indonesia?

Dia punya rakyat, dia punya suka nak buat syarat apa. Aku pun harap kerajaan Malaysia buat camtu kalau aku kerja orang gaji kat luar. Senang banyak hidup aku. 

89 ulasan:

saya suka abang mantot berkata...

ada sapa2 memerlukan khidmat saya sebagai pembantu rumah? hubungi 019-2222222...

Unknown berkata...

Lepas ni bole berpusu-pusu rakyat M'sia mintak keje sebagai orang gaji... Pastikan juga segala barangan dalaman org gaji seperti pad, berus gigi, krim muka, krim rambut diberi jugak. Pastikan sekali ada OT, EPF dan Socso...

Unknown berkata...

aku setuju mantot...ramai yg tak pernah ada amah, tak mampu nak ada amah pun komen bab2 mengamah ni..

padahal rm700 tu kalau buat sopping sekelip mata je.. tapi bila buat bayar something rasa mahal kemain..cuba masing2 tu suruh kerja amah..tak nak pulak..

Thanx Indo Gov berkata...

Dari pengalaman aku,kalau dpt org gaji mcm org2 gaji aku y dah 2org ckp nk balik kmpung kjap kmudian xmuncul2 dah.
duet dah byk kuar bg ejen & plg saket hati,xreti buat keje.anak aku dibiar mcm dia yang boss kt umah tu.

Indo gov xpayah nk bangga sgt hantar org dorang mcmtu & set gaji tinggi2 mengalahkan gaji makcik cleaner y sewa,makan, beli baju sdiri.
Thanx.

Meleis dilema berkata...

Untuk mereka yg pernah ambil pembantu rumah dr Indonesia pasti tahu bagaimana rasanya bayar rm700 dan disajikan dgn pelbagai masalah dan kerenah pembantu rumah. Kalau kerajaan Indonesia hendak memperkenalkan gaji rm700 untuk pembantu rumah, maka boleh kah mereka ensure rakyat mereka berkerja dgn baik dan tidak menimbulkan masalah. Sudahlah nak rm700, dan kemudian hanya buat satu perkerjaan. Saya ada ramai kawan2 yg mengadu pembantu rumah mereka tidak membuat kerja rumah seperti yg dikehendaki (semua kena suruh lepas tu kerja yg dibuat tak sempurna sehingga akhirnya majikan yg terpaksa melakukan semua itu). Itu belum masuk berbagai bentuk permintaan,mahu handphone, mau ke taman petang2, mau keluar cuti pada hari minggu etc etc. Hasil toleransi majikan ada pembantu rumah yg lari dari rumah selepas pandai bersosial dan juga yg mengandung dan menyusahkan majikan. Ini hanya sekelumit bentuk masalah yg mereka bawa. Jika kerajaan Indonesia hendak memperkenalkan rm700, maka, kerajaan Malaysia harus mengenakan syarat juga jika pembantu rumah memberi masalah, keraajaan Indonesia yg mengendalikan pembantu rumah akan dikenakan penalti. Mcm ni baru adil. Kalau nak meang, biarlah kedua-dua belah pihak yg menang.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju dengan kau Meleis dilema

Adi berkata...

Nak pembantu rumah Indonedia tak buat hal/masalah, kerja macam anjing dgn gaji RM500-700? Senang! Buat macam Cina Malaysia yang layan & kerah maid Indon macam anjing. Org2 Melayu Malaysia baik sngt, tu pasal kena pijak.

Gomen check baik2. Kes dera maid Indon- SIAPA/BANGSA apa DALANGNYA? Chinese kan? Bukan Melayu? So, simple. JANGAN KASIK CHINESE HIRE MAID INDON. Takde kes dera bangang, takde la gomen Indon demand mcm celaka.

Sori, part Maid2 ni mmg aku racist. Biar org MELAYU complain, bukan salah the Malays.

Unknown berkata...

salam. aku tak setuju bila kau kata pembantu rumah adalah satu bentuk kemewahan. untuk ramai orang, pembantu rumah adalah satu keperluan, nak tak nak kena ada. aku ada 3 anak. kalau tetiga anak aku hantar ke nursery, sorang RM400, 3 orang dah RM1200. aku laki bini kerja pagi sampai petang, by the time balik rumah mana nak kejarkan masak lagi, kemas rumah, basuh baju. ada orang orang yang boleh hantar anak ke rumah atuk nenek, family dekat dekat. aku tak boleh, mak bapak aku dgn bini aku 400KM jauhnya. consider jugak makan, tempat tinggal pembantu rumah aku sediakan, tiket dia balik kampung every 2 years aku bagi free, permit aku renew every year beratus ratus pun free. kalau gi makan luar, apa yang aku dgn anak bini aku makan, itu yang dia makan. tak pernah aku limit dia tak boleh order sekian sekian benda. kerja dia duduk rumah, jaga anak, tengok sinetron, basuh kain baju, masak. kemas rumah fail tapi aku tak kisah sebab anak anak aku dia jaga ok. pada aku RM600 untuk kerja dan kemudahan yang dia dapat adalah sangat berbaloi. kat indon dia kena membanting tulang bersawah padi, kat sini dia jaga rumah je.simpanan dia dalam bank lepas kerja 5 tahun jauh lagi banyak dari simpanan aku.mana taknya,duit bukan keluar pun melainkan untuk hantar balik kampung.aku dah melalut. point aku, untuk aku pembantu rumah adalah KEPERLUAN, bukan KEMEWAHAN.aku mampu tak mampu, kena jugak sediakan.

nama saya ialah berkata...

rumah aku dulu pernah amik 3 org pembantu rumah indonesia.
yg pertama: tua, malas buat kerja, kalau tegur ape2 mula la dia buat mulut muncung tu..
yg kedua: cekap buat kerja tp suka mintak macam2.. mintak handphone, mintak baju baru.. akhirnya mintak nak kawen. lepas dah bagi kawen, die bleh lari plak. skrg ni die dah balik negara asal tapi passport masih lagi ade kat rumah aku.. balik secara haram la tu kot.
lastly yang ketiga, orangnye muda sangat2 tapi lembap ya ampun... adik aku buat kerja lg cepat.. skrg ni kitorang dah tak amik amah indon ni.. better aku penat sket buat kerja2 umah tu daripada rasa sakit hati je 24 jam.. kesimpulannya, semua tiga2 yg pernah kerja kt umah aku ni blah sebelum kontrak tamat..duit toksah cakap, dah berbelas2 ribu dah habis..

sekian..

mama berkata...

Setuju sangat dengan adi.

Antara famous kes Nirmala Bonat. Yang baru ni ramai diselamatkan pihak imigresen (yg keluar kat tv tu) siapa majikannya? Juga dulu, ditunjukkan pekerja China diletakkan dalam bilik-walaupun berhimpit reramai tapi dalam bilik hotel ada air cond tapi pekerja indo dibiar tidur atas lantai dapur hotel. Ni jenis agen simpan stok. Siapa/bangsa apa ejennya?

Tanpa Nama berkata...

mantot, bini cikgu, half day, boleh la... rata2 member aku yg bini cikgu mmg takde pembantu rumah... cuba dua2 kerja swasta 8pagi - 6 ptg.. anak plak at least 2-3 org.. brapa penat wife tu bila balik keje, kene masak basuh & kemas rumah? entahla... kena kawin dgn cikgu agaknya...

Tanpa Nama berkata...

mantot, apsal kereta mayat tak jadi bahan bacaan kau dah??
hehehe.. off topic..

ejaMaria berkata...

saya setuju komen Shahrazie Zainal Abu Bakar - pembantu rumah bukan tanda KEMEWAHAN tapi KEPERLUAN (bagi sesetengah orang)... untuk keluarga yg mempunyai anak lebih 3 org lebih berbaloi ambil 'maid' dari hantar anak ke taska...

Tanpa Nama berkata...

First time aku x setuju dgn entry ko. Period.

Henzy berkata...

Siapa yg tak mampu, mintalah isteri berhenti kerja jaga anak. Lebih afdhal rasanya jaga sendiri.

Bukan gitu?

Mantot, cuba bandingkan gaji amah di sini dengan negara2 lain. Nak tgk adakah berbaloi atau tidak.

Tanpa Nama berkata...

mantot terlalu bodoh kali ni, punyalah nak salahkan kerajaan sampai tak guna otak nak ulas. takpe, biarkan mantot terus memperbodohkan dirinya dikhalayak ramai..

-skandal badrul amin-

Unknown berkata...

Henzy. Kalau bini aku benti kerja, separuh income aku putus. Membesarkan anak anak sekarang bukan boleh pakai air liur, semua kena duit. rumah, kereta bukan free, kena duit. mak bapak masing masing kat kampung, takkan tak jenguk, kena duit minyak, tol. kalau takde maid, sure, boleh la bini aku jaga rumah and anak tapi anak minum air suam sebab takde susu, jumpa atuk nenek setahun sekali masa raya, balik kampung travel 400km dengan anak kecik dalam kancil. nope, maid untuk aku dan especially ramai lagi golongan perantau middle class yang lain adalah KEPERLUAN bukan KEMEWAHAN.

Gua Singaporean berkata...

Aku kerja dari tahun 2004, tapi sampai sekarang situasi sama aje la yang dihadapi oleh budak2 designer muda yang kerja overtime secara percuma sampai 2-3 pagi..tanpa dibayar. Mana kerajaan dalam bab ni? Mana kerajaan bila orang ramai mintak gaji minima ? Mana kerajaan bila banyak benar syarikat perah pekerja sebab tau labour law Malaysia lebih berat protect syarikat daripada protect pekerja?

Aku sure ramai yang nak komplen tapi diorang tau susah nak dapat kerja dan tak nak hadapi risiko hilang pekerjaan. Situasi tu masih sama dari tahun 2004 hinggalah sekarang tahun 2012.

* bro pesan gua.. bile lu adalah citizen mmg lu akan kene mcm tu.. regardless lu junior ke, senior ke, bile lu sain lu punyer offer letter.. mmg lu terdedah ngan bende2 mcm tu..

tp cube lu pergi keje luar.. mmg kerajaan sesuatu negara akan protect citizen dia habes-habesan..

cnth - gua keje dlm negara - sume gua rase.. lg terok dr lu pun ader bro.. sbb lu blom keje ngan negara yg mane ekonomi n pentadbiran dia pegang..

tp skrang gua keje kt negara lu.. kebajikan gua adalah sgt2 dijage.. berbeza mase gua kt sane sampai dlu gua pernah rase nk tukar citizenship..

lastly, kalo lu btol2 nk rase pe tu Modern Chinese Komunisme.. lu patot bg Cine pegang negara lu.. hehehe..

Zonkers berkata...

Jangan disebabkan sorang pompuan cina gemok dera amah indon dijadikan alasan untuk amah diberikan privilege2 yang tak sepatutnya.

Bagaimana dgn malaysian2 lain yang begitu baik hati dengan amah indon tapi kena back fire? Barang kena curi, ada plak kena black magic (true story).

Apa yang kerajaan indon buat skrg bukanlah win-win situation. Kalau nk bg privilege gila2 kt amah indon, majikan2 pun perlu ada hak.

Dan mengambil amah sometimes bukanlah luxury tapi keperluan / terpaksa. Ada duit lebih sikit pun tp terpaksa upah amah indon, last2 back to square one gak. Aku notice ko suka sgt bagi pendapat berdasarkan kekayaan. Asal amik amah indon je, kaya. Asal amik amah indon je, luxury. Kalau dh smpai terpaksa kongsi duit dgn wife, tu bukan luxury..lebih kpd beban. tp nk buat cemaner..dh terpaksa. Suh bini stop keje? Fuh, berat woo.

Henzy berkata...

Shahrazie,

Kalau begitu, kesianlah kita semua. Taraf hidup dah makin mahal tapi kita masih berhempas pulas utk sediakan 'keperluan'.

Oklah, pergilah berjuang utk amah yg lebih murah. Secara jujurnya, saya nak kita semua hidup dgn selesa.

Tanpa Nama berkata...

mantot mantot..x luas pandangan ko dalam bab nie...

PELiK berkata...

Rasanya ramai yg baca sampai "pembantu rumah itu satu kemewahan" lepas tu terus bash mantot. tipikal Melayu.

ann berkata...

ak setuju pdpt artikel ni...hrp sgt2 kerajaan kita bjuang habis-habisan utk jg kebajikan rakyat atau pekerja. terutama sekali bab gaji minumum, utk elak company perah tenaga pekerja habis2an tp byran yg dibagi tak setimpal dgn mase dan usaha.

tp bab maid tu sesuatu kemewahan, ak xbrp setuju.

adik comel berkata...

melampau kot gaji nak tinggi, makan free,umah tak payah sewa,mantot mantot...ko ape tau, ko tak penah bela org gaji indon...

Mantot berkata...

sedih gua..mungkin tak ramai yang paham aku tulis ni.

satu masa nanti...org Indonesia taknak datang kerja sini lagi dah.buat apa? baik pergi kerja dengan orang Arab.mintak RM700 dah mengamuk satu negara...kita pun tak tau mana tau satu hari nanti ekonomi diorang become much better.

kalau dah tak ramai yang nak datang Malaysia kerja sini; kau nak hire siapa?

Nak hire lelaki Bangladesh jadi pembantu rumah kau? Pempuan Vietnam?

Aku cuma berminat nak tau...kalaulah kita tak dapat lagi nak bergantung dgn maid Indonesia dan terpaksa carik balik gadis2 local..Kau marah ke tak kalau gadis local mintak gaji lebih dr RM700?

Sure kau tak marah kan?
Hehehe.

Kalau gadis local nak jadi pembantu rumah kau..berapa kau nak bayar dia?

Kalau gadis local mintak RM700 hanya untuk jaga anak kau dan tak buat benda lain..kau nak bayar?

Kalau kau sanggup bayar, bagitau aku, kenapa kau masih lagi berkeras hati nak hire maid Indonesia yang menurut korang semua "bawak banyak masalah."

Itu bukan solution masalah.

Apa yang aku nampak sbnrnya dalam hal ni...kerajaan Indonesia sedang cuba halang orang diorang dari datang kerja sini...sebab diorang sendiri sudah sedia maklum...kita treat diorang macam anjing.Banyak kes buruk jadi kat rakyat diorang.

Tapi dalam bab ni; siapa kita nak demand?

Indonesia boleh tegah rakyat dia dari datang sini kerja,kan?

Mcm mana kau nak penuhi "keperluan" orang kita tu nanti?

ps - apa kaitannya topik ni dengan bangsa Cina dera maid?

Tanpa Nama berkata...

"Anonymous said...

First time aku x setuju dgn entry ko. Period.

March 20, 2012 12:17:00 PM GMT+08:00"

Actually bukan 1st time dah byk kali dah ramai x setuju dgn entry2 kat sini. Makin lama dah jadi blog politik yg semakin terserlah dgn ketaksuban kepada parti pembangkang dan anti-kerajaan. penulis adalah contoh org2 yg bila ada je apa2 masalah salahkan kerajaan, bila ada problem je ni semua kerajaan yg salah.

Tanpa Nama berkata...

pembantu rumah adalah KEPERLUAN bukan KEMEWAHAN.. sapa yg penah ada maid jer tau karenah hampesh maid indon neh.. tua mcm tua muda mcm muda.. tak penahnya ok..


nak bayar 700 ok jer, tp kena cas sewa bilik dia, makan minum semua kena cas, baru adil..ni makan free, curik barang, bawak maksalah, pastu demand.. mcm sial jer maid indon neh..


"penah ada maid indon"

Mantot berkata...

mantot, bini cikgu, half day, boleh la... rata2 member aku yg bini cikgu mmg takde pembantu rumah... cuba dua2 kerja swasta 8pagi - 6 ptg.. anak plak at least 2-3 org.. brapa penat wife tu bila balik keje, kene masak basuh & kemas rumah? entahla... kena kawin dgn cikgu agaknya...

aku selalu tulis ; basuh & kemas rumah,lipat baju, sidai kain semua tu BUKAN KERJA ISTERI.

kalau life kau sbg isteri, kau yg kena buat semua yang aku listkan kat atas...itu adalah silap SUAMI kau.

Dia yang sepatutnya buat benda tu.

Kalau suami kau tolong buat semua tu, benda yang isteri perlu buat setiap hari adalah KERJA DIA,JAGA ANAK dan SIAPKAN SUAMI DIA.

Dalam agama, ada 2 aje tanggungjawab isteri ;

1. Jaga suami
2. Jaga anak
3. Kerja carik duit (optional utk isteri)

Suami boleh mintak tolong isteri support dia carik nafkah tapi suami TAK BOLEH suruh isteri kerja untuk support dia carik nafkah.

Kalau kau kena kemas rumah sebab suami kau balik goyang kaki..suami kau tak bagus.

Berapa kali gua kena ulang bab ni?
Melayu masih lagi dengan budaya dia yang terpesong jauh dgn agama yang dia claim "agama dia."

Unknown berkata...

Mamtot, kalau ada local nak jadi pembantu rumah, aku akan amik dengan gaji RM700 or RM800 pun. masalahnya tak ada. aku ingat dulu gomen ada nak buat skim untuk golongan ibu tunggal jadi maid, balik hari. aah, kalau ada local nak jadi maid balik hari pun aku tak kisah. masalahnya tak ada dan tak ada. soal pembantu tu indon atau tidak bukan pokoknya (aku cakap pun dah macam indon). in fact kalau aku tak dapat source indon, lately orang amik orang cambodia myanmar jadi maid, lagi murah. memang ada masalah bahasa tapi kalau desperate, no choice. seriously, kalau kau boleh rekomen anak melayu yang fail SPM ke, ibu tunggal ke, janda kesempitan hidup ke, yang sudi jadi maid, highlight la kat aku.

Laici berkata...

sorry,aku tak berapa nak setuju bila kau cakap gaji tu tak sepadan..sebab kalau gaji dorang RM700 sekalipun, makan,minum dah ditanggung majikan kan? tempat tinggal dah ada, contoh kalau dorang datang malaysia kerja kilang@lain, makanan kena beli/masak, sewa rumah kena bayar..

dan pembantu rumah tu utk org mewah,satu lagi..bro,kawan aku bapak dia sakit,dduk rumah.bercerai, dia anak sulung ngah belajar lagi, sedara mara tak ambil kisah, nak taknak,dia kena tanggung, cari jalan nak jaga ayah dia..cara,dia cari pembantu rumah gak...tak sampai hati dia nak antar ayah dia kat rumah jagaan..kalau gaji tu dinaikkan sebab kepelbagaian tugas,kau ingat cukup ker kawan aku tu nak bayar dengan duit elaun belajar tiap2 bulan..

kita treat dorang macam anjing? bukan semua bro..macam dorang treat rakyat kita gak,ada buat hal,tapi bukan semua

Tanpa Nama berkata...

Mantot, aku sanggup bayar RM700 sebulan tapi tak kira indon/warga tempatan... tapi dia duduk rumah dia sendiri la... datang rumah aku 8pagi-5 ptg aje... tengahari aku bagi makan kat rumah... tapi tak jumpa lagi...

Adi berkata...

"sebab diorang sendiri sudah sedia maklum...kita treat diorang macam anjing.Banyak kes buruk jadi kat rakyat diorang."

Yes, bro. Itu PUNCAnya! PUNCA yang bukan datang dari KITORANG(yg MELAYU tak dera maid) yg kau TUDUH -ambik bibik sbb nak BERMEWAH.

Memang mulut sedap bercakap bila BINI dia seorang CEKGU. Selagi salah sorang laki/bini tu CIKGU, memang ko TAKKAN faham situasi laki/bini yg keje sampai kol 6,, balik rumah pun dah maghrib atau malam.

Jangan sedap2 cakap kitorang nak BERMEWAH. Main reason ambik pembantu supaya anak2 kitorang ada teman waktu petang atau sepanjang CUTI SEKOLAH(di mana bini kau confirm ada kat rumah) memandangkan anak2 kitorang tak serasi dgn day care atau takde sedara utk jaga.

Kau sendiri sedia maklum, ramai BINI2 BERHENTI keje (akhirnya) kemudian APPLY JADIK CEKGU sbb ada mcm2 benefit. Nombor satu- dpt balik awal - at least pukul 2-3 dah sampai rumah kecuali hari yg ada kokurikulum. Ada kau pernah dengar CEKGU(seorag bini) resign utk keje lain? Tak, once a bini become a school teacher, sampai pencen dia kekal. Because ia SATU2nya profesion kerajaan yg memberi masa maksimum utk mereka spend time dgn family/anak masing2. (Ini bukan bermaksud aku kata keje cikgu senang/rilek). Dan mungkin juga most likely 'mampu bertahan' utk tak hire seorang bibik.

Apa solution kau, paksa bini2 kitorang resign & apply jadi cikgu jugak, so possibly kitorang dah tak perlukan maid lagi?

Anyway, yg Chinese jangan terasa aku kutuk korang, Aku respek korang dari mcm2 aspek. Tapi geng2 kau yg BANYAK dera bibik indon. Kenapa tanak hire maid Nepal, Arab atau China? Sebab korang takut maid China rampas laki korang kan? Yg maid indon, korang(Chinese) treat macam anjing. Tolonglah!!!

Aiman berkata...

Yeah mantot tototototottttt....
good government always protect the people.

biar la orang ckp blog ko penuh politik tp diorang xsedar segala yang berlaku disebabkan orang yang main politik.

Politik itu suci cuma orang yang memainkan politik kotor....especially bila slalu diatas...wawawa

Adi berkata...

"apa kaitannya topik ni dengan bangsa Cina dera maid?"

Apa kaitannya? Aku quote balik AYAT kau:

"Tapi cuba kita yang jadi negara pengeksport amah, orang kita yang kerja kat Indonesia, bukankah kita sendiri mahukan sebuah kerajaan yang protect hak semua pekerja dia yang bekerja di luar? Memang senang menyalahkan kerajaan Indonesia dalam hal ni. Itu taktik biasa kerajaan kita..dalam apa2 hal pun, kerajaan kita selalu buat supaya kita rasa diri kita seolah-olah mangsa keadaan."

Nampak tak? Kerajaan Indonesia TAKKAN bangkitkan isu maid mereka teraniaya/gaji tak berbaloi KALAU kes dera bibik Indon& layan macam anjing (yg majoriti dilakukan oleh Malaysian Chinese). Bibik aku keje setahun dgn aku(tapi aku cuma bayar RM500 bulanan) , pastu balik Indon sbb 'wang terkumpul' dia cukup baik utknya. Dia happy aku pun happy. Takpe pun isu gomen mereka tak protect mereka.

This stupid issue(padahal dulu OK je) yg membebankan kitorang Melayu terutamanya adalah kesan kes2 DERA by the Chinese. Solution aku- kerajaan Malaysia mesti JANJIKAN kepada kerajaan Indonesia bahawa LEPAS NI - THERE WILL BE NO MORE KES DERA AMAH INDON. (Sbb itulah PUNCA sekatan/syarat2 baru dibuat). Bagi MEMASTIKAN TIADA lagi dera, buat undang2 LARANG Malaysian Chinese hire Indonesian maid. Bibik Indon hanya KHAS utk Melayu sahaja. The Chinese sila hire maid dari Myanmar, China dll. Takyah la nak demand gaji RM700 ke atas.

Lagi sekali. Aku minta maaf, kawan2 Chinese ku. Kalau korang treat bibik Indon baik2 (termasuk tak paksa diorang basuh kereta, dan kau kasik diorang solat & tutup aurat), takde la aku cadangkan rule berbaur 'rasism' camnih.

Dan aku reply panjang2 BUKAN sebab aku pecacai BN.

Meleis dilema berkata...

Mungkin da smapai masa kita bagi peluang pada org2 Islam Myanmar unt jadi pembantu rumah since pembantu ruman indon banyak bagi masalah..

nadiya berkata...

First time tak agree dengan your opinion. So these are my arguments:

1. Kecoh because it was never agreed between the two leaders. As in bukan terma-terma tu yang dipersetujui. Die jadi isu besar because apa2 yang dah dipersetujui akan govern relationship antara 2 negara which is not something yang light. it's a serious issue. Bila satu pemimpin make a statement that is contrary to what was agreed on could affect the relationship between the two countries.

2. Yes. Having a maid is a luxury. But also in certain cases is a necessity.

A car is also both. It's necessary now untuk move about. Tolong jgn cakap pasal public transport. It's impractical and usually unreliable. So die necessity. If i could afford i would have bought kereta myvi baru (IF I COULD AFFORD OK?)... Tapi i couldn't. So instead i bought kereta second hand under 10k. Necessity not luxury

Maid bukan luxury sahaja. orang yang hire a maid pun kesempitan nak afford one. Tapi terpaksa because takde choice. Certain families di mana ibu bapa both work. Anak kecik belum boleh harap untuk menjaga hal ehwal rumah. Cuba bayangkan kerja maid tu mengemas SAHAJA. Die kemas tak sampai 3 jam. SIAP. 3 jam kerja sehari. sebulan dapat 700rm. Logik ke? Jaga budak SEORANG? Baby yes. Constant care. Tapi die tak tidur? Die punya kerja tengok budak je ke? If i could be paid 700rm to watch my nephew. Yes. Let me just burn this law degree.

Price dah fixed. Berbeza dengan kereta tadi di mana aku make the choice to buy a second hand car. Tapi maid?

3. And you ask untuk evaluate diri kita sendiri. Buat semua tu untuk 700rm. Makan org tanggung, dapat rumah, kerja tak payah fikir. YES aku sanggup.

Regards,
NADIYA

Tanpa Nama berkata...

SAYA BERHARAP
AMAH MUSLIM DARI INDONESIA HANYA DIBENARKAN BEKERJA DENGAN KELUARGA MUSLIM,
BIARLAH AMAH BUKAN MUSLIM DARI INDONESIA, VIETNAM, KEMBOJA, INDIA, FILIPINA DAN SRI LANKA HANYA BEKERJA DGN KELUARGA NON MUSLIM.

"INDON & MALAY GOVERNMENT MUST BAN MUSLIM MAID WORK FOR NON MUSLIM FAMILY"

Tanpa Nama berkata...

bapak aku dari dulu kerja swasta.

mak aku dari dulu kerja swasta.

balik kerja nak dekat pukul 7 tiap hari.

family kitorang oke je tak pernah hire maid.

masih ada masa bersama.

aku dengan adik beradik aku bahagia.

dapat cukup kasih sayang.

abang, kakak, aku, semua dah kerja sekarang.

ada lagi adik2 yang still lagi sekolah.

tak pernah ada masalah tak cukup masa dengan parent.

mak aku tunai tanggungjawab dia bila dekat rumah.

bapak aku tunai tanggungjawab dia dekat rumah.

oke.

takde masalah.

mak bapak muda sekarang je yang banyak masalah.

pakai alasan kerja tak cukup masa dengan anak2, penat bagai.

one word to say.

korang MANJA sangat.

PEMALAS.

tu je.

enough said.

parental value = ZERO!

face the truth.

no offence.

Tanpa Nama berkata...

Korang ni macam tak anggap amah indonesia sama taraf..aku tgk komen korang macam dah apertheid kat afrika dah woi...Memang aliran masa la orang indonesia nak kualiti lebih bukan diorang hidup jadi KULI BATAK KORANG! diorang pon ada keluarga diorang pon nak buat rumah.AKU MACAM NAK PENYEPAK LA ABANG ABANG YANG KATE MAID TUE KEPERLUAN...Kalau TAK BOLEH NAK JAGA ANAK JANGAN BUAT ANAK! TUHAN TAKDENYER JADIKAN MANUSIA TUE MAID ATAU TUAN! MEMANG PEREDARAN MASA LA BENDE BENDE NI..KORANG PUNYA CAKAP NI MACAM NAK INDONESIA TUE KEKAL NEGARA KULI BATAK KE??? BODOH GILA! MEMANG LA SUSAH tapi ape hak korang nak kate MAID tue keperluan?? adoi buat mengucap la woi...DUNIA NI BUKAN ORG BAGI SUAP MULUT JER! MEMANG TAK LOGIK LA DEMAND KORANG! MAID TUE MANUSIA! AKU SOKONG KALAU GAJI DIORANG MINIMUM 1.5k KERJA 5 hari jer! KALAU DAH TAK MAMPU BUAT CARA TAK MAMPU! TOLONG LA SEDAR YANG MASUK SYURGA ATAU NERAKA MAID KAMU DENGAN KAMU TUE PON TAK TENTU LAGI! KITA SEMUA SAMA DARJAT LA WOI! PEACE OUT DARI ULTRA MELEIS!

Just Saying berkata...

You know what mantot, aku rasa kau cakap macam ni sebab kau belum lagi di tahap kau dan family sangat busy so kau perlukan maid. Kau jugak cakap macam tu sebab at this time kau tak mampu lagi nak ada 'luxury' thing.

Yes kerajaan indonesia nak protect orang dia tapi tahukah anda RM700 bersamaan lebih dari 2 juta rupiah. Di Indonesia itu adalah gaji golongan middle class.

Orang Indon yang ada pendidikan tinggi, yang buat banyak kerja dapat gaji sama dengan maid yang takde pendidikan, yang boleh buat satu kerja je. Logik ke?

Raden berkata...

pastu nak salahkan maid kalau anak pon dh mula cakap indon... hahahahahahahahaha... apa punyer mak bapak daaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Mantot, aku rasa kau bodoh bila kau cakap

"aku selalu tulis ; basuh & kemas rumah,lipat baju, sidai kain semua tu BUKAN KERJA ISTERI.

kalau life kau sbg isteri, kau yg kena buat semua yang aku listkan kat atas...itu adalah silap SUAMI kau.

Dia yang sepatutnya buat benda tu.

Kalau suami kau tolong buat semua tu, benda yang isteri perlu buat setiap hari adalah KERJA DIA,JAGA ANAK dan SIAPKAN SUAMI DIA.

Dalam agama, ada 2 aje tanggungjawab isteri ;

1. Jaga suami
2. Jaga anak
3. Kerja carik duit (optional utk isteri)

Suami boleh mintak tolong isteri support dia carik nafkah tapi suami TAK BOLEH suruh isteri kerja untuk support dia carik nafkah.

Kalau kau kena kemas rumah sebab suami kau balik goyang kaki..suami kau tak bagus.

Berapa kali gua kena ulang bab ni?
Melayu masih lagi dengan budaya dia yang terpesong jauh dgn agama yang dia claim "agama dia." "

Dua-dua kene tolong buat kerja. Mana boleh nak bebankan satu pihak je.

Kau kata agama yang suruh tapi kau pernah dengar cerita siti khadijah, aisyah tak pernah buat kerja rumah? Kau pernah dengar cerita nabi muhammad s.a.w buat semua kerja rumah?

Memang tanggung jawab isteri jaga suami dan jaga anak tapi pakej jaga isteri dan jaga anak termasuk dalam pastikan keadaan rumah selesa, kerja rumah dibuat so that suami dan anak happy.

Again, aku rasa kerja rumah patut dibuat oleh dua2 sebab itu tangung jawab dua2.

Quote ; "Melayu masih lagi dengan budaya dia yang terpesong jauh dgn agama yang dia claim "agama dia." "
Sesetengah isu aku boleh setuju. Tapi part ni, serius aku rasa kau bangang mantot.

Meleis dilema berkata...

Adoi pe kebenda merepek smapai masuk syurga neraka kuli batak ni wei..cuba evaluate keadaan skrg ni. Suami isteri berkerja, pendapatan tak seberapa untuk memungkinkan isteri berenti kerja.Mak / mak mentua pulak jauh nun kt kampung so tak boleh nak jaga cucu2. Nak hantar nursery rm400 seorang. Kalau da ada anak umur 2,3,5 tahun nak di hantar nursery tak bengkok? jalan paling munasabah adalah dgn amik maid. Bukan suruh depa buat kerja susah2 mcm buruh kasar. Sekadar simple tasks e.g. siapkan budak, mop n sapu rumah, pinggan mangkuk dan lain2. kadang yg masak tu majikan jugak. Balik kerja kul 7 malam berkejar masuk dapur nak masak. Haq mana yg korang kata ada maid tu mewah..? Kuli batak mende kalau buat kerja ringan , sambil2 buat kerja layan tv cerita novela..pastu makan minum ditanggung beres, tak payah bayar sewa rumah. Sepatutnta ada jalan win-win for both pembantu rumah dan majikan. Kalau depa nk sgt rm700, majikan perlu ada assurance pembantu rumah yg dibekalkan tu boleh buat kerja dan tak mndatangkan masalah. Tu je. Yg hangpa merepek sampai Kodiang Kedah tu buat apa?!

Sonia berkata...

Siapa yg cakap Melayu Muslim amik maid Indon utk dijadikan kuli batak & sebab MANJA mmg senget la. Put yourself if these people situation drp komen mcm bangang.

Tanpa Nama berkata...

semua ibu bapa yang guna maid utk jaga anak adalah loser...LOSER!!!!

kah kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

aku cikgu,hari2 blk kul 4,smpai skolah kul 7 pg,kalu ada koku blk kul 6,mlm stil mengadap lptop nk isi online mcm2,atau update data,atau wt paperwork program,atau pelbagai,kt skolah xsempat kejap2 msuk klas n wt filing,ank suami jg bl dia blk,nsb baik laki aku memahami cikgu ni tak la RILEK N BYK FREE TIME..

>. berkata...

"INDON & MALAY GOVERNMENT MUST BAN MUSLIM MAID WORK FOR NON MUSLIM FAMILY"

Agreed!!
kesian tengok maid kat ofis aQ tu..
elok dari indon pakai tudung, dapat majikan cina, kena bukak tudung.
seluar pun yang 3suku dibelikannya.

dah tu pulak solat zohor+asar curi2 waktu.. kalau time lunch boss tak keluar, suruh dye buat kerja, ikut nasib la dye sempat dapat solat ke tak. kalau boss dye balik awal,
tak dapat la dye solat asar kat bilik aku.
*ofis tak de surau, company cina*

Tanpa Nama berkata...

terima lah hakikat yang sekarang kejiranan dah tak macam dulu. aku dulu ada jiran yang tak kerja, so bg anak kat dia suruh jaga kejap time aku pi kerja. tak payah nursery2 sgt, nak maid jaga sgt. jiran kemain kamceng. sekarang, jiran bukan kenal jiran sangat. please lah terima hakikat.

Adi berkata...

Almost none jiran aku yg tak keje. Kalau tak keje pun, diorang mmg tak mampu nak tolong jaga anak org lain, bkn sbb diorang selfish. Terimalah hakikat.

Aku rasa la, Anon yg siap sebut syurga/neraka tu tak pernah hire maid. Kalau pernah pun, dia layan macam anjing/kuli batak. Most of kitorang layan Bibik Indon mcm family sendiri. Yg suka perli anak kitorang terikut 'cakap Indon' ialah org2 mcm korang jugak. Aku tak salahkan Bibik selagi anak2 terjaga dgn baik. (Dan ada gak group LOSER yg tuduh kita lepas tangan jaga anak. Kah! Kah! Kah! Malas aku nak layan group ni. ) Bagi aku itu temporary. Satu masa, budak2 ni akan cakap 'Malaysian Malay' gak, unless la korang rasa slang Melayu Malaysia suck, Malaysian English baru la classy.

Anyway, sebelum ni masalah gaji maid Indon TAKDE pun. MASALAH SEBENARnya ialah Amah Indon didera org kita! So, tindakan kerajaan sepatutnya ialah SELESAIKAN MASALAH itu dulu - dgn melarang Malaysian Chinese hire Indonesian maid. TAKDE org pertikaikan pun gaji Maid Indon di Malaysia ni SEHINGGALAH KES DERA melampau2 oleh majikan Cina. 'Masalah' gaji ni SENGAJA DIWUJUDKAN, padahal sebelum2 ni kerajaan Indonesia tak pernah anggap ianya MASALAH(gaji bukan RM700).

Yg bodohnya sekarang TIADA TINDAKAN utk MENGHENTIKAN KES DERA. Adakah gaji naik ke RM700 akan selesaikan masalah dera Amah? TAK!

Face it, gaji maid sebelum2 ni ADALAH BERPATUTAN. Tak timbul itu gaji RM700, org Malaysia malas bla.. bla.. Aku bagi satu senario. Gaji nurse kita kat negara Arab adalah BERPATUTAN. Let say la.... berlaku nurse sana didera/dirogol ke apa.. haaa.. masa tu gomen kita sibuk nak NAIKKAN gaji nurse kat sana. Bukan nak HENTIKAN kes dera/rogol(katakanlah.... ) Stupid decision makers.

Kesimpulan aku, biarlah Muslim Malays melalak sbb undang2 gaji RM700 tu tak adil bagi kitorang. Sama la macam kau melalak sakan masa bini kau & cikgu2 'mungkin' terpaksa 9 jam sehari. Melalak BUKAN sebab kitorang nak mewah, manja, malas, bini kilang anak bla.. bla.. melalak sebab layak utk melalak.

PS: Anon Cikgu, aku dah tulis kat atas- aku tak kata keje Cikgu rilek/senang.

Tanpa Nama berkata...

ksian korg sume ni, cmnelah bleh xphm ngan ape yg mantot nak sampaikan, byk tgk sinetron gaknye kikikikiki~

Mantot berkata...

wow..seriously..
aku agak kelu dgn respon2 yang ada...

aku harap kerajaan Indonesia memang akan haramkan orang diorang dari datang kerja kat sini...

marilah kita doakan beramai2

Aiman berkata...

Mantot...

aku follow...xde indon kat malaysia lg bagus...xyah aku pikir pasal indon ni...waaaaa

Mantot berkata...

dan yg cakap aku bangang tu...

aku tak bangang.
aku tulis benda betul.

susah nak percaya?

zaminc berkata...

kjaan Msia memang x pandai negotiate... hehe..

Tanpa Nama berkata...

Anon ni mcm mantot sendiri yg tulis je..seriously..

Dlm ramai2 ttibe ade lak tukang bela mantot mcm dia phm sgt mantot tulis..

Ni ko kn mantot kn..kn..kn..heh

Adilah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Aduhai org malaysia memang manja lah hahahaha apekebenda korang merepek pasal situasi korang ni? Oh anak empat gaji sikit anak takde sape nk jaga hak hak hak lawak dohhh..patut mase buat anak tue pikir la bang woi sape nk jage..NECESSITY KEPALA BAPAK KAU.. Aku kate kuli batak sebab memang gaji diorang sikit..berbalik kepada argument aku kita ni manusia semua sama..CUBE KO IMAGINE KO KEJE gaji 700 buat sume bende ada sanggup ko? Kenape ko ingat org indonesia ni sanggup? SEBAB KAU TUE RASIS INGAT ORG INDON TUE MKN SAMPAH JER. DUNIA AKAN TERUS KEHADAPAN INDONESIA AKAN MKN MAJU RAKYAT DIE MAKIN EDUCATE..bila dah macam tue ape solution korang? Kalau dah takde indon nk keje untuk 700 ape solution korang? KITA NI DAH LAMA SGT MEMPERGUNAKAN KEDAIFAN INDONESIA UNTUK DPT CHEAP LABOR..bila dah tak murah melalak macam macam..aku ada lebih kurang 3 prg indon keje dengan aku..maid aku dah lama bayar 700.. Pekerja rm seribu dua weyy... Bagi sapa yg masih dalam mimpi gertak kepala tue sikit..yang perlahan akan tinggal di belakang yang laju akan pijak pijak yang lembab..peace out dari ultra meleis

Tanpa Nama berkata...

aku dah cakap penulis blog ni sangat emo... diulangi.. EMO! xboleh kena komen... dia rasa diri dia sahaja yg betul. kawan2 sekeling dia mesti menyampah dan berbulu sbb asyik dia je nak menang. aku dah biasa jumpa orang mcm ni, mmg jenis takde kawan, hidup terasing, ramai tak suka, blog dan internet sahajalah kawan dia. anon byk2 yg backing dia tu mmg dia sendiri yg tulis. bila dah tak boleh nak berbahas lagi, dia guna la anon ke nama2 pelik ke backing dia. ckp org ultra meleis tapi diri sendiri tu xsedar.

bro, lain kali lu ckp jgn guna kepala lutut maaa... sebelum tulis apa2 cuba lu letak diri lu kat tempat org lain maaa... letak kat tempat org miskin, letak kat tempat org kaya, letak kat tempat org yg terpaksa memerlukan khidmat maid ni, letak kat tempat org indon, letak kat tempat agen pembantu rumah, letak kat tempat kerajaan... lepas tu cuba bagi satu idea dan pendapat yg bernas bukan kondem org semata2 maaaaaa

Mantot berkata...

apsal bila aku baca komen kat atas ni aku dapat rasa vibe2 gay dan pondan?

Tanpa Nama berkata...

lepas baca komen2, baru taw yang maid tu keperluan. aku harap, kerajaan wajibkan kita ambil maid sorang satu. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

bila pikir dalam2 mungkin betul kot org indon ni guna bahasa kias2... macam citer puteri gunung ledang tu.. mintak macam2 (dan bukan2) sebab nak berkias sebagai penolakan.. die da xmau hantar rakyat diorang jadi cheap labor kat sini.. org kite (pemimpin malaysia) je xpaham2.. dah x reti nak berbahasa halus.. pr pon xreti nak jaga..

lily

Tanpa Nama berkata...

"Blogger Mantot said...

apsal bila aku baca komen kat atas ni aku dapat rasa vibe2 gay dan pondan?"

mungkin sebab kau ni bodoh?

Wolfgang berkata...

"aku harap kerajaan Indonesia memang akan haramkan orang diorang dari datang kerja kat sini...

marilah kita doakan beramai2 "

Nak tambah satu lagi doa yg bangang - doa bini ko berhenti jadi Cikgu lalu jadi pegawai kastam/nurse(apa2 la yg at least keje sampai 9 jam daily) dll. Bila ko dah kumpul anak sampai 3-5, pastu masa tu ko nyesal ko pernah tulis post sesempit nih.

Aku masih nak ketawa pasal under labour tuh. Hahaaa...

Yep, macam la si tukang2 backing tu paham sngt entri nih. kekeke..

Meleis dilema berkata...

Hmm...sape2 yg pernah pergi dan duduk di Indon ..mereka sebenarnya sangat2 nak datang berkerja di Malaysia. RM700 is very big for them, some of them earn less than that in Indonesia itself. Hidup di Malaysia dgn makan tanggung berak cangkung tak payah bayar sewa rumah dan keje hari2 tengok telenovela kt TV sambil dibayar rm700? Hehehe answer it for yrself Dol. Kebanyakan majikan melayu islam malaysia melayan pembantu dgn sangat2 toleransi. Jgn la emosional bagi pendapat "masa buat anak nape tak fikir...?' Mcm tu baik je DOl kau tulis "yg gatal nak kawen apsal..". Hahaha ...tu satu pendapat dangkal dan jumud tidak menyelesaikan masalah sebaliknya hanya menyalahkan (pint point here and there).
Shameful..benda mudah pun tak paham.

Sang Merah berkata...

Mantot....

aku mungkin ada penyelesaian kepada "maid itu satu keperluan"

pakai la kondom sehingga ada ada duit cukup utk hired maid tiap2 bulan kih3

p/s : mse buat anak 2 ada kira2 gaji maid skali? kih3 :P

Tanpa Nama berkata...

malas nk cakap..sok korang da amik maid sdn tau la betapa menyusahkan ada maid neh...tapi tepaksa bertahan demi mencarik sesuap nasik kat mesia neh...tarap idup tinggi sampai tak memungkinkan bini benti keje jaga anak...

Peace berkata...

saya tak percaya indon maid or any strangers yg saya xtau background jaga anak saya or tgl serumah. So saya cari org local jaga anak kt umah diorg sendiri frm 7am-5pm, saya rasa lebih baik saya hantar je pada local woman (pengasuh) yg saya mmg kenal mcm mana perangai & cara kerja die. Jaga di rumah dia, masak di rumah dia, pakai letrik di rumah dia. Caj pun xdela mahal sgt. RM400 for 2, mmg tip top jaga anak.
Pengasuh saya hanya utk jaga anak2 (2 org yg belum sekolah). Bab cuci,kemas,masak saya takde hal. Saya mampu uruskan walaupun penat mcm mana pun, dan suami juga cukup memahami.
The other reason saya x amik maid juga adalah kerana saya takut saya jadi malas dan serah semua tugas mengemas & masak pd maid dn saya goyang kaki..saya xnak jadi isteri & mak mcm tu. Saya juga selesa buat keja cara saya bru puas ati. Even my sis yg dok serumah pun saya x prefer dia tlg psl saya x puas ati org buat keja cara lain.

This is only my view. Bg saya kekadang tu atas diri kita jugak how desperate u want it. Kita yg tentukan cara hidup kita. Kalau nak goyang kaki lps balik keja semua sttle dan keluar weekend blh tgl anak dgn maid, ada maid mmg senang banyk. But i refuse to do that because i am selfish, i want all my husband & children effection & credits towards me and only me!

Kalau tak suka & tak setuju pun takpe.

onlajer berkata...

Aku takde orang gaji pasal aku kerja makan gaji.Tapi yang bestnya kalau satu kerja dibayar RM700 bayangkan 700 x 4 kerja wow boleh buat karier lepas besara

Tanpa Nama berkata...

betullll..
lecturer ak ada kate..law dah rasa menyusahkan kenapa nk tambah lagi menyusahkan..kn kn.diaorg demand sbb tak nk hantae lagi amah kat malaysia ni...tup tap tup tap kerajann malaysia plak sanggup bagi kesenagan kt diaorg.memg patutla mereka naik lemak..ak syorkn ambik ke maid dr cambodia ke cina ke..lagi murah..diorg pn daif lagi hidupnye..al lest leh la wat kebajikan kat situ...tak payah la mbik maid indon lagi..da la guna black magic...nama je islam

LiEz@ berkata...

tak stuju kalu ckp org gaji tu utk yg mampu. kadang2 kena ambik bibik sbb terpakse dan lebih jimat. contoh akak aku baru dpt anak kembar.campur yg dh ada kira ada 4. kalu nak hanta nursery harga kat kl ni sorang rm350. darab 4? rm1400.nak taknak kene ambik bibik sebulan baru bayar rm600. bukan jaga anak je kemas rumah skali.

quxiena berkata...

Bro Mantot,

Wa nk mencelah gak kt sni sbb bile wa bace komen2 yg diorg bg sume rs mcm bebal ke ap sume nie x phm ke mksud tersirat???

Wa mmg x ske sgt dgn indon ad byk kt m'sia nie sdgkn kte kt ngr diorg bkn men lg kne kutuk kow2 kn tp x bermakna wa x peri kemanusiaan plak kn.

Ok, nk bgtau kt diorg sume nie diorg nmpk x ap mslh ngr kte alami skunk nie?? Nmpk sgt kte bergantung tersgt2 dgn maid dr indon smpi rmai yg x puas hati...wa bace paper ritu pun wa x puas hati gak tp kalu dipikir2 kn bek x yah amik lgusng maid2 nie...kalu nk idup cara senang tukar kerajaan dr skunk dh bentuk semula kerajaan yg berlandaskan keluarga islamic yg lebih terjamin!! Isteri leh jd suri rumah n ms yg sme bantu suami cri income, bg keluarga yg byk keperluan skunk ni sbb brgan mahal, ank sorg dh mcm2 keperluan kn?? Kn?? Spae yg bwt kte smpi tahap merana smpi skunk nie smi sume nek tu nek ni nek pdhal kalu nk banding dgn indon n sgpir kte leh develope lg bgus lah! Tp sbb dh terlanjur ngr dikuasi dgn manusia gila kuasa yg merasa rakyat jelata ap life kte sbg org middle kelas dh jd tahap high kelass sgt2 sbb sume nak kne ad pdhal dlm islam mengajar untuk 'wasatiah' atau sederhana n ini boleh dibentuk kalu kerajaan sme2 membantu tp dh kerajaan mengajar yg mewah2 jer sume dh mindset cmtu gak...tu psl rmai melenting smpi x nmpk ap yg sebaiknya perlu dilakukan.

Korang nk mengamuk2 kt bro mantot pun bkn yer jd isu sgt die bkn gomen bsr leh bwt mcm2 die cme leh bg idea suh korg pk yg lebih bgus k! Wa paling x ske nk ad maid kt umah rs xde privasi sgt2 k ckup laa ahli keluarga jer yg terbabit kalu bab2 nk jg anak nie bek cdg gomen bwt nursery kt tmpt kje..bkn diorg x tau kebaikan tu sume tp np xde yg nk bwt?? Sbb ciri2 islamiah tidak diamalkn dr dlu lg kn?? Mmg aku bangkang sgt2 sape ckp Malaysia ngr islam krn kte hanya penduduk yg majoriti islam tp bkn ngr islam sbb kte x amalkn hudud k!

Sorry ar wa dh melalut lak...hehehe..)P

Ted berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ted berkata...

anak 3,4 kalau hantar nursery (pengasuh jaga anak je)= RM 1000

Anak 3,4 orang pastu hire bibik RM 700 nape nak bising?

bukan ke murah banyak tu? Pengasuh kat nurserypun buat keje pengkhususan gak,kan?

Tanpa Nama berkata...

aku setuju dgn quxiena wlupun aku susah nak baca tulisan dia.

ada sebab knp mantot tulis artikel provoke nak mampos seperti ini..kau x baca ke post2 dia sblm ni? ko ingat post2 dia tu direct sgt ke maksudnya..

so jgnlah mudah melenting mcm kerbau kena inject.. kita baca n nilai n lepas tu....

ketawa besar2...

ha ha ha.

Metro berkata...

@anon, ada kitorang PEDULIK provocation atau tak nampak post2 dia sblm ni? Kitorang tau sangat. Biarlah kitorang reply secara detail/direct drp dia bagi pandangan buduh semata2 nak kata gomen didn't do their job.

Tanpa Nama berkata...

Panas2 komen2 kat sini. Aku baca semua komen kat atas ni kecuali yg tulis rojak BM+BI.

Sophia berkata...

jahanam ape tulis skunk,,skunk tuh..?
aku scroll bawah jek..haha

Meleis dilema berkata...

yg sebenarnya gomen kena pandai nego dgn kerajaan Indo. Depa defintely nak demand lebih2 sbb tau kita perlukan diorang. On the other hand, kita kena demand gak sbb diorang ni mmg suka amik kesempatan. Diorang ni mmg nak dtg keje kt malaysia, sbb kt sana teruk. Kalau tak takkan penuh pusat tahanan PATI? Hari2 depa masuk negara kita sbb kehidupan kt sini lebih makmur dn senang dr kt sana. So, bila da tau dia boleh pulas kita kot tu, depa demand cukup2.
Kerajaan mesti demand balik, kalau maid depa buat hal, agensi di indo kena bayar penalti kt majikan di Malaysia. Dan, kerajaan kena pastikan setiap maid ada insurance mereka sendiri supaya bila sakit kat sini takde nyusahkan kita. Tu pun kalau diorang sibuk sangat nk RM700 as gaji. Tengok apa diorang nak buat...

Arya Stark berkata...

Yeah la, tiap2 bulan kemain lagi tukar2 handphone, nak pakai yg canggih je... asal ada ipad baru kuar mesti nak beli, handbag ribu2 xkesah nak beli, bulan2 bayar bill kredit kad seribu dua ribu x bising, tapi nak bayar maid rm700 fuhh bising! padahal maid tu diupah utk jaga anak! kalau kat negara2 arab, kat US, nanny jaga anak SAHAJA! bila parents pegi keje dia ada rumah, bila parents dh balik nanny pun balik. org yg buat keja rumah lain! anggaplah duit tu investment utk anak2. drp drg kena hantar nursery, mcm siapa ntah comment kt atas, if srg anak rm300, if 4 org anak kan dh kena bayar rm1200. at least byr rm700 tu maid boleh kemas rumah n jaga anak. risau maid x buat keje? x jaga anak anda dgn sempurna? pasang cctv kt rumah sng cite. webcam ke... nak senang lagi? jaga anak sendiri. biarlah hidup susah sikit dgn satu income pun, at least puas hati dpt jaga anak sendiri, masak, kemas rumah. OK?

Tanpa Nama berkata...

aku xsuka amik maid indon tp berdasarkan bbrapa situasi mcm agak memerlukanla.so aku nk tanya pada semua yg xsetuju termasuk MANTOT.KALAU KORG DALAM SETUASI DORG,KEJE 8-5 PTG ADA 2-3 ORG ANAK KECIK,PARENT DUDUK JAUH,APE KORG AKAN BUAT SBAGAI ALTERNATIF TAK AMIK MAID?

Mantot berkata...

aku hantar nursery.
aku tak suka ada stranger dalam rumah aku.

Tanpa Nama berkata...

setiap org tidak mengalami situasi yg sm.. org sekarg suami n isteri dua2 kerja. kena faham.. penat kerja n x semua tempt ada aircond.. org gaji bkn sepanjg ms dia buat kerja. mereka akn lebih sibuk bila bos ada di rumah. x baik melabel org sekarg pemals.. kita jd berkira dgn duit sbb kita bekerja utk dptkn duit tu. org gaji dia duduk free.. mkn d tanggung.. jadi gaji yg dia dpt mmg solid.. perlu byr api air tambg petrol.. tidak kn.. byk yg sy bc d sini nampknyer kurang cerdik dlm menilai keperluan semasa. bg sy.. ada pembantu ms sy dgn ank2 lebih.. sbb sy uruskn mereka.. nk beribadat pun lebih mudah.. tidak terkejar.. bila kita bg pendapt tu biarla yg berguna krn ilmu yg terselit d dlmnya biar jd pahala utk kita.

Tanpa Nama berkata...

Kalau lu kerja kat luar negara pun kerajaan akan ikuti perkembangan lu melalui pejabat duta. Apa2 jadi kat lu,lu punya keluarga akan dimaklumkan melalui wisma putra. Samalah kes amah indon,takkan kerajaan dia nak biarkan. Aku ada 4 anak,kalau seorang kena rm400 sebulan kat nursery,lu kira(4x400=1600). Jadi keperluan aku kena ada amah. Satu lagi,dalam hidup jangan mudah nak menyalahkan orang lain sebelum lu dan gua nilai diri kita sendiri. Cuba cari kerja lain kalau lu punya syarikat tak jaga lu. Guna persatuan sekerja(buat petisyen minta kerajaan tengok2kan lu orang punya nasib). Syarikat gua ketja dulu pun macam tu tapi bila petsatuan(union) kuat boss pun tabik kita orang. Gua dan lu adalah sebahagian daripada kerajaan,ambil hak2 lu sebagai rakyat. Cuba tanya union lu.

Tanpa Nama berkata...

Salam, aku tengah tunggu masa nak buat aduan kat jabatan imegresen pasal orang gaji iparku yang buat dua kerja dengan majikan berlainan. Actually aku x kisah, tapi dua beruk tersebut asyik mengumpat setiap kali buat kerja dan melibatkan aku skali. Ipar pulak buat de jer. Dah brapa bulan berlarutan benda ni dan aku plak xda bukti nak tegur sebab diorang x sebut nama ku. Dan aku dah lama bersabar dicakap benda2 buruk yg mungkin makin tersebar.

Tanpa Nama berkata...

Dah lebih 5 bulan benda ni berlarutan dan ipar, keluarga mentua termasuk suami buat de jer. Maka aku sendiri mengambil tindakan sebab benda ni merosakkan hubungan kekeluargaan kami. Saja nak share...

Tanpa Nama berkata...

Heran, statement ko x ngam ngan keadaan yg aku nampak kat kengkawan cina aku. Maid naik kepala ada lah. Panggil anak majikan yg baru 5 tahun tak malu, mengumpat majikan masa majikan kuar rumah sampai rumah sbelah boleh dengar, kotor, bising. Paling2 kena tegur jer, x pernah plak aku nampak layanan buruk. Bawa makan restoran mewah lagi masa ada party2, cam kucheng xda plak cam hanjeng

Tanpa Nama berkata...

Aku syorkan korang hantar kat nanny yg kerja kat umah sendiri. Kebanyakan nanny ni ialah makcik2 yg dah berumur dan x akan melarikan diri. Diorang juga mempunyai banyak masa lapang dan pengalaman. Kat umah ada tv, katil dan makanan. Anak korang lebeh selesa

Unknown berkata...

Salam,
Cuma pandangan daripada aku...

(sila baca dari atas pastu korang baca plak daripada bawah ke atas,pastu bleh tepuk dada tanya selera)
selamat mencuba..

1.Cuba korang bayangkan kalau korang dihantar kerja ke indonesia,adakah korang sanggup diturunkan gaji bersesuaian dengan kadar hidup kat sana?

2.Secara logik,kalau korang dah x mampu untuk amik amah,dan rasa keje amah tu terlampau mudah x setaraf dengan gaji 700(kira amah tu gaji mahal la),nape korang x benti keje dan jd amah jer?

3.Kalau korang ditawarkan jd amah kat negara2 yg baik(kira ekonomi lebih baik daripada malaysia cth spt us,uk,singapore,brunei etc),adakah korang sanggup dibayar RM 1000.00 utk keje amah pastu 6 bulan skali baru bleh balik?

4.Adakah korang betul2 rasa kos sara hidup di Indon tu murah?korang tau ke berapa banyak duit dorg abis semata2 nak bayar ejen utk jd amah korang?

5.Kalau amah daripada malaysia(tempatan),berapa plak gaji minimum yg korang nak bagi?kalau bawah 700,ada ke mana2 orang tempatan nak jd maid?

6.Bapa sebenarnya gaji yg korang rasa sepatutnya untuk amah indon ni?

Tanpa Nama berkata...

Dorang yg men sedap ckp aku rs samada x kawin atau xdak anak. Kebanyakan xla merungut sgt pasal gaji 700 tue. Tp keja mau la betul! Hbs tu buat apa kerajaan potong gaji kitoramh bnyk2 tuk cukai tp kalau masalah cmni pun xbleh tolong. Adoii. Asyik nk adress masalah org low income. Yg middle incomw bukam minta bantuan duit pun. Tp bantuan tuk settle issue mcm ni pn xbleh ka???? Ko setakat masalah kt opis nk jdkan issue negara pe hal? Xsula cari la keja lain. Xpuas ati dgn gaji kt company tue. Bukan masalah kerajaan. Adoiii. Ada juga org mcm ni.