Mac 22, 2012

Satu Amah, Satu Tugas, Satu Malaysia

KUALA LUMPUR--MICOM: Reaksi berlebihan rakyat Malaysia atas ketentuan baru untuk mendapatkan pekerja domestik atau pembantu rumah tangga asal Indonesia karena mereka terlalu lama menikmati pelayanan pembantu dengan gaji murah.

"Perubahan apa pun bentuknya yang mengganggu status quo atau pun mengancam comfort zone atau wilayah kenyamanan, memang sangat mengganggu walaupun itu untuk kebaikan bersama," kata Kepala Bidang Penerangan, Sosial, Budaya, Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) untuk Malaysia Suryana Sastradiredja di Kuala Lumpur, Sabtu (17/3).

Menurutnya, selama ini para pekerja domestik Indonesia telah melakukan pekerjaan mulai dari membersihkan rumah, menjaga anak, merawat orang tua, merawat kebun, mencuci pakaian, bahkan hingga memberi makan dan mengajak jalan-jalan hewan peliharaan (dog taker).

Bahkan, lanjutnya, setelah selesai bekerja di rumah majikan, mereka disuruh bekerja lagi di restoran atau rumah makan. Tidak jarang mereka juga dipinjamkan kepada saudara-saudara atau tetangga majikan untuk membantu membersihkan rumah.

Suryana mengatakan, memang tidak mudah untuk mengubah pola pikir rakyat Malaysia yang sudah lama terlena dengan segala kemudahan yang didapat. Namun harus disadari bahwa yang dilakukan pemerintah adalah untuk melindungi kepentingan masing-masing pihak. "Dalam kaitan ini, pekerja domestik perlu dilindungi hak dan kewajibannya, dan harus dihindari dari eksploitasi yang berlebihan," ungkapnya.

Sebelumnya, Dirjen Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja (Binapenta) Kementrian Tenaga Kerja dan Transmigrasi (Kemnakertrans) Reyna Usman mengungkapkan mengenai besaran gaji dan ketentuan lainnya untuk mendapatkan pekerja domestik dari Indonesia.

"Kisaran gaji yang telah ditetapkan oleh JTF (joint task force) antara kedua negara adalah 600 sampai 800 ringgit. Namun JFT Indonesia tetap berjuang menetapkan upah minimum 700 ringgit," kata Reyna. Besaran gaji yang diinginkan saat ini merupakan peningkatan dari kesepakatan sebelumnya sebesar 350 hingga 400 ringgit per bulan. (Link)

.....................

Malaysia berpegang kepada perjanjian yang telah dibuat dengan Indonesia mengenai pengambilan pembantu rumah dan menegaskan 'satu amah, satu tugas' bukan sebahagian daripada perjanjian itu. Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam berkata Indonesia diharap dapat kembali kepada semangat persefahaman yang telah dimeterai dan menghormati apa yang telah ditandatangani.

"Kita mahu apa-apa yang dipersetujui di dalam memorandum persefahaman (MoU) akan diamalkan di mana pembantu rumah akan terus melaksanakan semua jenis pekerjaan yang dipersetujui walaupun di atas satu gaji.

"Malaysia tetap dengan pendirian awal untuk mematuhi apa yang dipersetujui oleh kedua-dua negara dan kita hanya akan berpandukan pada MoU yang telah dimeterai itu," katanya kepada pemberita pada majlis pengumuman kenaikan kadar pencen Perkeso di ibunegara hari ini.

Beliau berkata Malaysia tetap menerima kemasukan pembantu rumah Indonesia pada April ini mengikut perjanjian persefahaman yang dipersetujui kedua-dua negara sebelum ini.

"Rakyat Malaysia sering memilih pembantu rumah dari Indonesia atas pelbagai sebab termasuk bahasa dan itu faktor mengapa kita mahu MoU ini dipatuhi oleh kedua-dua negara," katanya. Beliau berkata bagaimanapun Malaysia tidak semestinya perlu bergantung hanya kepada satu sumber pembekalan pembantu rumah sahaja dan boleh melihat kepada potensi amah yang juga berkualiti dari negara lain.

"Ada pembantu rumah dari negara lain yang boleh dipertimbangkan seperti dari Filipina, Vietnam, Kemboja, Myanmar, Sri Lanka dan India," katanya. Beliau berkata terpulang kepada rakyat untuk memilih pembantu rumah dari negara mana yang mereka mahu serta rasa bersesuaian dan tidak semestinya dari Indonesia.

"Saya pasti ada ejen pembantu rumah yang akan dan sudi menolong bakal majikan untuk mendapatkan pembantu rumah dari negara lain jika ada permintaan.Memang ada negara yang belum pernah membekalkan pembantu rumah, tetapi jika negara itu mahu, mereka akan diberikan visa dan dibenarkan untuk bekerja dalam negara selepas MoU dimeterai," katanya.

Dr Subramaniam berkata sekiranya pengurangan pembantu rumah berlaku dalam jangka masa panjang nanti, Malaysia juga akan mengubah polisinya mengikut situasi, sesuai dengan keadaan ketika itu. "Kita tidak tahu apa akan berlaku pada tahun-tahun akan datang dan selagi ada bekalan kita tidak berhadapan dengan masalah tetapi jika ia berlaku (pengurangan), kita akan lihat bagaimana cara untuk kita mengurusnya," katanya. (Link)

.............



Aku hanya bertanya satu soalan mudah ; anda kata pembantu rumah itu satu keperluan. Kau sebagai orang tempatan , kalau kau dioffer kerja jadi pembantu rumah tapi buat satu kerja dengan gaji RM700 kau nak ke tidak?

Tapi ada segelintir orang letak diri dia sebagai majikan. Tak mampu nak "rendahkan" diri imagine benda tu jadi kat dia.

Jadi takpelah...kau assume lah diri kau sebagai majikan. Kalau pembantu rumah dah jadi keperluan untuk kau dan Indonesia tak nak rakyat dia kena kerja di Malaysia lagi... adakah kau rasa RM700 untuk seorang pemuda/pemudi tempatan mampu dibayar?Sanggup ke kau ambik orang Myanmar ke orang Vietnam ke orang Kemboja ke?

Tapi dalam 70 plus komen...aku rasa sorang dua aje yg jawab. Yang lain sibuk nak claim "maid itu keperluan." Kalau kau rasa itu keperluan..itu keperluan. Aku mana mampu nak tulis untuk semua senario hidup korang. Bapak kau kena ada orang jagala,anak kau ramai la,mak kau sakit la...mana ada kau boleh buat movie semua orang puas hati tengok? Macam mana pulak kalau dalam filem KL Gangster ada yang sokong Shark? Dalam Ombak RIndu dia nak Aaron Aziz ceraikan Maya Karin sebab karakter dia blur sangat?

Tapi tak ada orang pun yang jawab sanggup ke tak dia ambik orang negara lain kalau Indonesia tak bagi datang sini dan orang local tak ramai yang nak jaga. Sebab opsyen lain tak banyak...kau ada Myanmar,Vietnam..konfem dalam rumah tak tutup aurat. Kemboja? 50/50.

Satu hari nanti ; orang2 dari negara lain ni yang kau sekarang ni dapat benefit dari dia akan tak ada. Satu hari nanti takde lagi orang luar yang nak jadi pembantu rumah kau.

Semua sebab bila sebut pasal duit bayaran RM700 tu... orang2 macam kau berkira. Kau rasa benefit tu banyak pegi dekat pembantu rumah kau. Kau kata dia untung. Kau kata dia dapat hidup senang.

Kau sebagai majikan,kau tak dapat apa-apa?
Hidup kau tak senang?

Dan ini adalah contoh kenapa aku wish kerajaan Indo haramkan terus orang dia datang sini. Sebab orang2 macam ni la aku tulis blog ni dari dulu sampai sekarang.

"kau pandai ckp tugas suami sediakan segala2nya utk rumahtangga.tugas isteri layan suami & jaga anak...tp ko x penah pikir zaman nabi dulu pun ade "hamba jariah" yang tolong isteri buat kerja2 rumah..so,kpd suami2 yang mampu..mmg layak la kena sediakan maid sbb mmg bukan tugas isteri membasuh,masak semua tu...!!"

Kepala hotak kau hamba jariah.

Kau tengok ayat dia apa last...mmg layak la kena sediakan maid.

Adakah anda juga salah seorang yang merasakan anda layak ada maid untuk personal gain?

Kau yang membaca ni pasti ramai yang dah kerja. Kau mesti ada job title kau..manager ke...cikgu ke...tukang gali kubur ke...Tapi kalau satu hari nanti bila kau tak dapat kenaikan gaji dan majikan kau pakai alasan sebab kau "hanyalah seorang manager yang tugas kau hanya untuk manage dan kau tak kena cuci toilet" ....kau suka? Kau suka kalau kau engineer tapi kau still kena cuci lantai kat floor ofis kau setiap pagi?

Semua orang wish dia dapat kenaikan gaji. Pembantu rumah Indonesia pun sama.Pembantu rumah Indonesia juga mengharapkan beban yang lebih ringan dalam urusan kerja dia.

Tak kiralah berapa banyak benefit yang kau rasa kau dah bagi kat dia, main motif dia kerja still gaji dia. Kalau kau tak mampu bagi dia increment sebab kau rasa dia tak berbaloi digaji dan lebih banyak menyusahkan......aku tanya balik. Buat apa kau ambik orang gaji?

Ramai benar orang kat luar sana especially kau,kau dan kau yang rasa kau lagi bagus dari pembantu rumah kau.

Aku narcissistic? Memang la. Aku letak opinion aku kat sini aku kena ready la defend aku punya opinion. Bukannya aku dapat pingat pun tahan korang kutuk aku.

Bila aku tanya pembantu rumah kau tutup aurat ke tidak dalam rumah...ada sorang aje jawab.

Tapi aku tau kalau aku ada maid, aku tak boleh nak bukak baju suka hati aku dalam rumah aku. Dan aku tak mahu kurung maid aku suruh dia duduk dalam bilik dia 24 jam untuk membolehkan aku jalan2 pakai boxer tidak berbaju dalam rumah.

Sebab dia manusia gak.
Kau dengan pembantu rumah kau sama taranya..walaupun kau yang bayar gaji dia.

Tapi dia still bukan mahram keluarga kau.

ps - "SATU AMAH,SATU TUGAS,SATU MALAYSIA"

79 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KALAU DAH ASSHOLE TU TETAP ASSHOLE...

Tanpa Nama berkata...

amenda kau mengarot atas ni weyhh cik anon... lari topikkk.semak betol..

Syakir Zainol berkata...

Well said mantot... hanya asshole yg suka jadi anon...

nadiya berkata...

"Aku hanya bertanya satu soalan mudah ; anda kata pembantu rumah itu satu keperluan. Kau sebagai orang tempatan , kalau kau dioffer kerja jadi pembantu rumah tapi buat satu kerja dengan gaji RM700 kau nak ke tidak?"

I have answered that i was willing at your first post yang dah berapa orang komen tuh. but your response sangat tak memuaskan because FIRST you didnt even reply. SECOND "Jika tak bersetuju dan nak maki aku,harap jangan pakai Anonymous.Letak la nickname apa2 pun supaya senang sket nak komen kau balik."

But again you didnt reply.

I had respect for you because you sound intelligent and had some good ideas and maybe can accept criticism or opinion of others. BUT. Apparently you cannot. You go out and say you're right and everybody else is wrong. THEN you called one commentator GAY for his/her comment.

Disappointing.

Regards,
NADIYA

Tanpa Nama berkata...

anon asshole yg otak sempit. org mcm ni kalau ajak debat mmg xde telo punye. tp ok la. pm pn xde telo.

Unknown berkata...

Good opinion...Like it.

Mantot berkata...

kau tak baca ke komen dia?
kau tak rasa dia gay?

but anyway...thank u for the reply.aku perasan...
sbb tu aku tulis ada sorang dua aje reply.

Adi berkata...

Setuju dgn Nadiya.

Wow, Mantot. Rupa2nya kau nak org komen one by one apa kau tulis sebelum ni rupanya. OK.

"Tapi ada segelintir orang letak diri dia sebagai majikan. Tak mampu nak "rendahkan" diri imagine benda tu jadi kat dia."

Apa bezanya KAU yg DEGIL menolak utk meletakkan diri dlm SITUASI ORANG lainI(imagine diri)? Expect nothing from others, when you can actually to NOTHING.

"Macam mana pulak kalau dalam filem KL Gangster ada yang sokong Shark? Dalam Ombak RIndu dia nak Aaron Aziz ceraikan Maya Karin sebab karakter dia blur sangat?"

Kau PERCAYA kat movies ke? Bukan ke movie2 Melayu ni mengarot nak mampos? Sering mengsteriotaipkan org kaya/miskin?

"Buat apa kau ambik orang gaji?"

Semalam & hari2 sebelumnya, dah RAMAI explain MENGAPA. Kau tak baca ke? Yg pasti, bukan seperti utk luxury seperti yg kau perbesar2kan.

"Sanggup ke kau ambik orang Myanmar ke orang Vietnam ke orang Kemboja ke?"

Tidak, sebab maid Indonesian masih ada beberapa kelebihan dari segi bahasa dll. Tak perlu ulas. Bukan kau kisah pun. Yg aku yakin, bukan KAU SENDIRI BERANI hire Myanmar, Vietnam, Kemboja dll. Cakap je lebih.

"Bila aku tanya pembantu rumah kau tutup aurat ke tidak dalam rumah...ada sorang aje jawab."

So, what? Tu maknanya KAU BETUL? Org lain adalah Si Celaka krn hire maid?

"aku ada maid, aku tak boleh nak bukak baju suka hati aku dalam rumah aku. Dan aku tak mahu kurung maid aku suruh dia duduk dalam bilik dia 24 jam untuk membolehkan aku jalan2 pakai boxer tidak berbaju dalam rumah"

Kitorang semua yg ada maid & tau benda tu . Anggap la bila ada maid, sebenarnya satu bentuk pengorbanan jugak sbb privasi kau hilang sama sekali. Kau tak sanggup & tak reti, JANGAN hire one. Nampak? Ada maid, bukan bermakna hidup kau akan jadi PERFECT/mewah.

Pasal hamba tu. Aku ulas kemudian. Aku tau ramai yg TAK pernah ada maid ni anggap kita layan bibik mcm hamba/anjing. Hotak korang!

ZULHILMI TEMPOYAK berkata...

great opinion.

hmmm... saya rasa baik dicadangkan bagi part time job kat org ssh kat mlaysia lg bagos. cleaner pon gaji 500 je. rakyat malaysia sendri lak tu. kang kita bg kat org. kita x dpat apa.

hmmm...

Tanpa Nama berkata...

Kalau mampu, dan keadaan memerlukan, memang kena pakailah amah. Dan harga letak RM700 dengan amah yang ditrained tu aku rasa dah cukup berbaloi sangat lah.

Contohnya kalau dua2 laki bini doktor, pitam lah nak jaga anak. Nak2 baby ada colic nangis tengah malam. Kau mampu nak hendle anak time post call? Kau mampu>?

Aku pernah experienced maid yang tak experienced, tua dalam 45 tahun(sebab bini aku jeles), dan bayar RM400 dan pakai tudung litup semua, tapi service hampeh gila. Last2 kantoi mencuri, dan sekarang dah siap hantar balik Medan.

Kalau RM700, trained, dan dipilih cream of the cream, why not?

Aku tengok maid Prof Dr Harlina Siraj ok ja. Siap kasi tarbiyah lagi sama maid dia. Maid pun orang jugak. Aku rasa macam mana maid, reflect macam mana majikan.

Mula-mula maid aku yang baru ni siap pakai short, dan baju kecik. Kalu tarbiyah lah pelan-pelan. Beli seluar panjang dan baju besar. Beli tudung. Aku nak dia jaga anak aku elok, suruh lah maid aku berakhlak baik. Ajak lah solat berjemaah sekali.

Maid pun orang jugak kan. Apa pun, kena profesional lah majikan dan maid.Dan kena ingat, sebagai majikan, bentuklah maid tu ikut corak korang.

Psiko maid tu sikit. Buat ayat gini, "Bibik, saya manusia. Awak pun manusia. saya tak kisah hidup awak macam mana kat negara awak. saya pernah gi indon, saya tau hidup awak teruk sangat kat sana, sebab tu saya ambik awak. saya nak kasi peluang untuk awak ubah hidup awak. Awak pun ada anak di sana. saya suruh awak jaga anak saya, saya harap awak pun boleh bayar yuran sekolah anak awak. Tapi awak kena ingat, saya bukan nak jadikan awak hamba. Awak mudahkan kerja saya, saya sebagai majikan akan mudahkan urusan awak"

Apa pun, maid pun manusia. Islam dah lama hapuskan penghambaan.

Parents, kalau kau layan maid kau buruk, anak-anak akan copy tau perangai. Anak2 masa lagi lama dengan maid, mungkin dia sayang maid tu lebih dari kau. Pahit, tapi kau nak ada maid dalam tempoh 1 to 3 years ajakan, sebelum kau hantar anak kau ke montessories ka, taska ka, atau kepala bana apa ka.

Budak2 bukan ingat pun apa2 history dalam tempoh awal usia tuh.

Aduyai, panjang rant aku nih. Apapun;

1. Maid tuh manusia. Majikan pun manusia. So layan lah macam manusia.

2. maid tuh pekerja, kau tuh majikan. Majikan yang corakkan maid. Nak suruh pakai tudung ka.

3. Majikan sebenarnya boleh pilih maid, kalau kau nak yang pakai tudung ker, kau nak yang boleh di train bawak kereta ka, kau nak yang ada kebolehan membaca ka, kau nak yang tua ka...semua kau boleh bincang sama agents.

4. Kalau mampu, pakailah maid. Dan kalau dah dapat maid yang ditrained, why not?

5. Maid ada tempoh percubaan, kalau tak puas hati kau hantar jer balik ke majikan. Kalau lepas tempoh percubaan buat perangai, kau hantar jer jumpa polis.

6. Banyakkan berdoa, supaya kau dapat maid yang baik.

Tanpa Nama berkata...

Zaman dulu2 bolehlah mak aku cari maid orang tempatan. Zaman sekarang, kalau budak tak lepas spm pun tak nak jadi maid. Nak masuk AF adalah. Ker mentor.

Aku pernah cari budak2 yang tak nak sambung study atau jobless, tapi sorang pun tak hingin. Zaman dulu ramailah...

Irfa berkata...

emm suka baca komen Darus ;)

Tanpa Nama berkata...

aku nak bagi cadangan aje, apa kata gomen pun cadangkan pembantu rumah keje max 7pg-7mlm je ... time tu je boleh ada kat rumah majikan & diorg kena sewa rumah/bilik sendiri & makan sendiri mcm pekerja malaysia gak.. so takdela 100% pengaliran wang gaji mereka keluar negara, so tokey rumah/bilik sewa, kedai makan pun boleh dapt income...
-coma-

Tanpa Nama berkata...

tak payah le nak amik maid, kalau nak amik pun amik la maid warganegara malaysia gak(kalau ade)

nak ikut sangat kehendak deme gaji 700 la hapa la...

fuck warga asing!

Ted berkata...

kalau mampu, amiklah pembantu membantu isteri.Tu ustaz aku cakap dulu.

kalau tak mampu?Sebaiknya suruhla isteri duk umah jaga anak.

bagi aku mudah je mende ni, ikutla gov indo nak tetapkan ape pun. Yang bising2 kenapa? Taknak sudah, amik la dr negara lain pulak ke ape ke, dah ngko yang tak rela sbb mahal pahtu pengkhususan pulak.

Aku jenis x kesah ada maid ke tak. Tapi aku jenis x suka org asing duk dalam rumah aku. Pastu terbatas wei ko nak pakai ape, nak buat ape dengan laki ko, takkan nak cium pipi pun masuk dalam bilik kan?Serius tak best. Pastu laki ko takleh dah nak pakai short2, boxer je, kang terliur maid pulak.

Kalau hantar anak nursery mahal. Buatla planning anak. Kata nak yg terbaik. Mestila mampu dr segala segi kan. Aku paham skang 22 kene bekerja, tp plz la jangan banyak sangat cita2 dan berhutang.loan sana sini.

Chempaka berkata...

Yang aku bangkang.

1. Aku rasa tak patut RM 700 untuk satu kerja. Sebab bayangkan eh, kalau tugas maid tu memasak, dalam sehari kata kan la just masak untuk tengahhari sebab makanan tu boleh simpan sampai malam, dia habiskan dalam 3-4 jam sahaja untuk memasak. Omaaaii! Menghebat kau kerja 3-4 jam pastu nak cuti hujung minggu pastu nak gaji RM700! Rumah semua segala bagai free. Mak aku kata baik bagi dekat dia 700, dia tolong masak kat rumah aku. Hahaha!

2. Pastu bayangkan kalau aku mampu ambil 4 orang maid untuk buat semua tugas kat rumah aku, mana aku nak cramp keempat2 maid aku tu dalam rumah aku. Kot rumah aku ada 10 bilik tak pa la jugak. Ini rumah zaman sekarang, memang la ada bilik maid, tapi bilik tu muat-muat katil dan lemari dia sahaja. Aku pulak la nak kena sediakan semua bilik dekat maid aku? Bil letrik, bil air yang diorang dok guna hari-hari, aku jugak nak kena bayar? Aku boleh bayar 700 but you are not allowed to stay with my family in my own house!

Yang aku rasa patut dibuat.

1. OKay if nak naikkan RM700 sebab aku pun bagi RM550 kat maid aku. Sebab aku rasa dia terpaksa buat kerja yang sangat banyak yang bila aku fikir, aku pun tak mampu nak buat mcm tu. Tapi RM700, kau buat semua kerja. Dari cuci rumah, jaga anak sampai lah semua benda. Tapi aku ada time juga aku buat kerja rumah. Agak-agak la nak pemalas sangat.

2. Korang-korang jangan la selfish sangat. Dia buat kerja guna kedrat kot. Penat kot. Bayangkan hari-hari korang buat kerja macam tu, tak ke reput tulang. Memang la RM700 banyak untuk diorang tapi still, berbaloi la dengan kerja yang diorang buat. Ni nak bagi RM400, tak beragak la weh. Ko cakap kalau ko antar anak gi nursery abes nak dekat seribu kan? OOoo, orang nursery boleh pulak ko tolerate diorang charge mahal-mahal. Padahal jaga anak ko je kot. Ni maid ko buat semua benda, ada ka nak bagi RM400. Memang la diorang dok rumah ko, sebab ko perlukan khidmat diorang 24/7. Anak nanges malam, maid ko yang bangun buat susu, tukar lampin. Tipuuuuu laaaaa kalau ko yang bangun!


Aku rasa rakyat kita ni sangat selfish. Anggap rakyat Indonesia tu taraf maid, so boleh ja nak buat sesuka hati, nak bagi gaji sikit-sikit. Bayangkan kalau korang kerja penat gilaaaa dekat pejabat korang yang ada aircond tu, bos korang bagi 1000 ja, sebab kata sesuai la dengan kerja yang korang buat, korang rasa apa? Ingat korang buat kerja best sangat kaa dekat office? Menipu lagi sekali, berdosa. Korang pun curi tulang, antar kerja last minute etc.

Dah aku melalut tapi aku nak cakap, aku sokong mantot sebab aku faham apa yang mantot try nak cakap.

Put yourself in other shoes la bai. Try to walk with it, tengok sakit ke tak. Kalau ko tak sanggup, ko pun kena faham kenapa diorang tak sanggup.

draracle berkata...

kalau laa kerajaan Malaysia boleh jaga hak asasi rakyat mcmana yg indonesia buat.. alangkah! :)

kesimpulannya, rata2 rakyat malaysia nakkan yang terbaik tapi kedekut nak keluarkan duit lebih. hehehe lebih kurang mcm nak pakai BMW tapi nak bayar harga proton?

bila dah kedekut, mula bersikap selfish (rujuk komen2 sebelum ni) atau bila keluarkan duit, mula la nak jadi tuan/raja.

lama2 nilai2 kemanusiaan makin hilang.

tapi nak salahkan orang malaysia 100% pun tak boleh jugak. sebab pendapatan rakyat malaysia masih ditahap rendah!!

dan aku ada cadangan, apa kata kategorikan orang gaji. kalau fully trained sekian harga.. kalau semi trained sekian harga.. ntah ler!!

nanti kalau sesapa rajin tolong laa pi bentangkan laa kat parlimen! (aku sibuk! nak masak, basuh baju, lap lantai etc.)

eem berkata...

hurmmm=)...sy faham pendapat Mantot. sy penah hidup dg org gaji dan tanpa org gaji. jd, secara amnya tau kesan-kesan kepada budak2 dan suami isteri. x rasa pon dia menghina org-org yg mempunyai org gaji. huhu. 75% yg dikatakan oleh beliau adalah benar. Cuma mungkin sesetengah manusia yg cepat panas & melatah, salah-anggap pendapat Mantot. Walau apa pun, setiap perkara ada pro & kon. haha. Kagum dgn Mantot sbb byk artikel2 yg anda tulis membuka mata & minda sy. sy kurang pandai utk menyatakan pendapat, cuma menambah ilmu melalui pembacaan dari pelbagai pendapat & komen2 dari anda-anda semua.=)

Arya Stark berkata...

Well said Mantot! aku takde maid tapi mak bapak aku ada maid. x payah nak tunggu kerajaan indon tetapkan minimum wage maid drg mak bapak aku dah naikkan sendiri gaji maid drg ke rm700. why? sebab drg rasa maid drg deserve it. dia dah keje lama dgn mak bapak aku. dgn air tangan dia lah ktrg membesar, dia lah yg jalan kaki hantar adik aku pegi skolah. hari2 dia bangun pukul 4 pagi, cuci kereta, siram pokok, bagi makan kucing2, prepare breakfast adik2 aku, cuci baju, mop rumah, masak lunch, kemas lagi, gosok baju (aku ada 6 org adik beradik), masak lagi, kemas, cuci, then dlm pkl 11 lebih baru tido kadang 12. soalnya, org2 indon je sanggup nak buat keje2 ni with minimum wage. org malaysia xmau. sedangkan isteri2 kalau x keje pun complain kat husband kena buat keje2 ni, plg2 mintak husband bagi duit..."u nak i duk rumah kemas rumah, masak, jaga anak, at least rm2000 u kena bagi, takpun u bagi i gaji yg i used to earn." tp ada gak isteri2 yg sanggup buat semua ni for free, ikhlas, tanpa minta satu sen pun from husband, sng cerita org2 yg bising pasal kenaikan gaji maid indon ni... suruhlah isteri2 anda berhenti keja, boleh masak jaga anak jaga laki, buat keja rumah, lagi bagus. if isteri kau mintak duit pun ko xde nak complain kan. kadang2 drg lupa... maid indon ni yg jaga anak most of the time. kite pegi keje anak blum bangun, balik keje anak dah tido... siapa yg raise anak2 kau? bagi drg makan? maid2 indon tu jugak... ko nak berkira? tulah Mantot, like u said, org2 yg mampu je patut amik maid sbb drg mampu... yg lain, if x mampu bayar, then pandai2 lah hidup sendiri without maid.alternatively boleh hantar anak2 ke nursery bertauliah. sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hadehhh....

meh aku cite pasei one of my maid, memula mai bukan men lagi solat mengaji, time yg paling dia suka ngaji time peak hrs..ko bole solat tp kalu ko nk ngaji 2/3 jam ko bole ngaji time ko nk tido time takder sapa kaco ko, kalu kita time bekerja pong ko agak bosh ko kasi tak ko ngaji 2/3 jam time zohor? pk logik la sket.. itu 2/3 bulan jer pastu da mula mengatai, kalu jenis takleh kuor rumah tukang kutip sampah belakang umah pong bole buat bf ntah camno dari satu bf berlonggok bf.. memula amik maid mungkin takleh baca perangai depa neh.. lelama bila da kerap bertukar maid maka ko akan 'nampak'... ada setengah mai buat2 bodo.. ko suruh satu dia buat tak sampai satu last2 ko kena buat.. nk kata bodo bila suh basuh kain guna tangan reti lak tekan2 butang mesin basuh tanpa perlu diajar, reti laks bukak tv tekan remote nk tengok sinetron.. berlakon jer banyak derang neh.. kalu nk cite benci mmg benci nk mampos aku ngan maid indon neh...

tp apa pilihan yg ko ada? nk letak anak nursery? sorg kena flu ngan anak2 ko jangkit, sakit mulut, botol susu anak2 ko silap2 anak org len pong isap, kebersihan belum tentu compare umah sdn. masa yg terbuang nk anto/amik anak kat nursery?


ckp pasei aurat? kat indon pakai tudun pong makan babi..kalu ko nengok kat indon org pakai songkok belum tentu islam..nama jer islam.. maid aku semua tutup aurat, tp berzina, mencurik tetap no 1...


kalu ada org tempatan nk keje ngan aku ..konpom aku amik.. tp takder..org melayu mesia neh dok anggap depa tu KETUANAN MELAYU takdernya nk keje ngan tuan melayu bior keje ngan cina takpo lagi..


payah aku nk cite.. sebab org yg tak penah ada maid tetap nampak maid indon neh teraniaya.. sekarang neh ko try amik seko keje umah ko, ko bayar gaji 700 pastu ko nengok berbaloi tak ngan 700 mkn minum tmpat tinggak ko kasi kat indon haprak tu


aku tak kaya.. gaji aku tak sampai 2k pong, tp aku kena kerja, nk bayar umah, nk kasi mak pak, nk skolahkan anak..400/500, masih berbaloi nk bayar kat maid indon utk tlg kemas umah aku sket2, (aku tak kaya jd umah aku sure kecit kan, senang kemas) tengok2kan anak aku seharian..aku kasi makan, pakai tmpat tinggal.. tlg tengokan.. budak2 bukan makin kecit tp makin beso makin senang jaga.. kalu aku mampu aku dok umah jaga sdn anak2 aku lagi besh...

kak limah

isteri mak dan house manager berkata...

di HK gaji indon maid rm1400, di singapore rm1,000, di Msia ni ada yang guna maid yg sama dari anak sorang sampai anak 5 gaji maid tak naik naik rm350. Ko nak? Aku tak tipu majikan tu yg cite kat aku.

Di Hk dan singapore rumah kecik anak sikit, di sini rumah besar bertingkat anak 2 3 4 5 huhuhuhu.... kekadang tu anak menangis tengah malam pun jadi tugas maid. Air menitik sikit kat lantai pun nak tengking maid. True story nih.

Dan kita claim mereka duduk free makan free kencing free tengok sinetron free bla bla. Di negara lain tu diorang kena bayar ke?

Oleh kerana kita sanggup bayar dalam 350-500 kita dapatlah maid kelas corot, tu pun kita komplen gak. Masalahnya adakah kita sanggup bayar maid gred A? Aku bukan nak sokong maid indon nih tapi yang datang tu bukannya belajar kat universiti pun kalau ada cuma sorang dua. Yang menyakitkan hati pun ramai.

Kita kena belajar hidup tanpa maid kecualilah yang kerjanya tak menentu selalu kena gi outstation atau kerja shift. Aku pernah kerja full time, part time and full time duduk rumah. Bukan senang tapi okay je sampai sekarang. Aku bukan punch card pkl 5 ye. Dari takde anak sampai anak 5 semua urus sendiri TAPI aku tegas bab kerja rumah ni. Oleh sebab kita dah penat kerja di luar, di rumah jangan menyakitkan hati aku dengan kain pelekat atas sofa lah, towel atas katil la... mmg aku aku biarkan sampai berkulat. Kalau pinggan mangkuk tinggal dlm sinki sampai esok pagi maknanya malam esok takde dinner. Ada aku kisah?

Jgn nak ckp fasal syurga neraka dgn aku. Kalau tak disebabkan nak masuk syurga apahal aku rela beranak ramai? Ingat senang ke?

Kalau suami sama2 amik tanggungjawab di rumah byk hal boleh beres dan jgn terlalu cerewet kalau sendiri pun tak boleh/mau buat kerja tu. Insyaallah. Thn ni anniversary ke 15, kami akan terus bergilir mop lantai, masak (dia masak on weekend), ajar anak mengaji dll.

kuncisudu berkata...

aku rasa tak payah la kita komen lagi pasal isu ni. sebab -

mantot akan terus defend pendirian dia, tak kira la dia betul or dia salah.

yg mana perlu amah dan tak sanggup dgn harga gaji baru akan terus defend pendirian mereka. tak kisah la kalo mantot paham situasi mereka atau tidak.

mantot bukan menteri yg boleh ubah keputusan isu ni. so dia punya yapping kat sini takkan boleh ubah apa2. korang balas berjela pun takde makna.

so, stop komen kat sini dan suarakan isu ni kat adun korang.

ps- isu yg bagus dari mantot, tp cara dia defend isu ini amat lame, nampak dia tak matang.

cikjah berkata...

Aku ok je kalau maid rm700, di train dan x mendatangkan masalah mcm maid yg dulu2. InsyaAllah aku sekeluarga akan layan dgn baik. Aku pun manusia, dia pun manusia. Idok le aku kejam sgt layan mcm hamba. Kalau kami gi makan luar, dia pun ikut makan semeja, kalau aku gi beli baju raya, dia pun ikut dapat sepasang. Da layan mcm keluarga aku sendiri...

Zonkers berkata...

Apa ni mantooot. Hahahaha

Tanpa Nama berkata...

bodoh la..kalu engineer mana ada skop keje cuci jamban ngokkkkk..yang cuci jamban tu cleaner.xkan itu xreti nak beza.bengap!

Tanpa Nama berkata...

Lots of long replies, didnt read
Duh

Mantot berkata...

"yg mana perlu amah dan tak sanggup dgn harga gaji baru akan terus defend pendirian mereka. tak kisah la kalo mantot paham situasi mereka atau tidak."

situasi skrg ni..siapa yang lebih perlukan siapa?

majikan perlukan maid utk jadi pembantu rumah dia?

atau maid lebih perlukan majikan utk dapat duit?

Orang Indo perlu ke Malaysia atau orang Malaysia perlu orang Indo datang ke Malaysia?

Master Yoda berkata...

"bodoh la..kalu engineer mana ada skop keje cuci jamban ngokkkkk..yang cuci jamban tu cleaner.xkan itu xreti nak beza.bengap!"

Salam anon..kat Jepun dan China, engineer pon kene cuci toilet..Tq..utk makluman ye...Bukan tak ada, memang ada...

Pendekar Laut berkata...

Poligami je la, isteri yg x keje uruskan hal rumah tangga, isteri yg bijak/pandai tunaikan fardhu kifayah jadi doktor utk wanita dsb..x pyh ambik maid

Ted berkata...

akupun faham pendapat mantot.

Adi berkata...

“majikan perlukan maid utk jadi pembantu rumah dia?

atau maid lebih perlukan majikan utk dapat duit?”

So? Apa TUJUAN kau nak PROVE benda ni?

“tp ko x penah pikir zaman nabi dulu pun ade "hamba jariah" yang tolong isteri buat kerja2 rumah”

Aku tak tau maksud tersirat brader/sis ni semalam. Tapi bagi aku, kau nampak tak KONSEP nya? Hamba nabi2 bukannya 'hamba abdi' yang teruk dikerah seperti yg korang bayangkan dlm filem2 bangang tu. Hamba2 nabi dilayan seperti keluarga dlm rumah rasul. Pegi baca kisah2 nabi. Kau akan nampak, hamba bukan 'hamba' tapi PEMBANTU instead. Inilah KONSEPnya. (Yg menariknya, isu hamba takkan timbul soal gaji.)

KONSEP PEMBANTU ni dah diamalkan zaman rasul. Ia dianggap normal & mungkin juga DIPERLUKAN. Hanya masyarakat MELAYU (yg reti berfikir) je yg anggap laki/bini yg ada PEMBANTU ni utk org malas, luxury, spoil brat, manja. Bla..bla..

So, apa SALAHnya kita ambil PEMBANTU selagi ada keperluan? Pasal tutup aurat, hei. Ramai dah buat. Semua family tak perfect, tapi takes time utk melatih aurat2 sesama maid/isi rumah dijaga. Bukan utk kau jadikan alasan kitorang suck. Kau naK kata SALAH aurat tak jaga, FINE! Tapi kau nak SALAHkan kitorang tak sokong gaji RM700, no. Stop come up with your so called logic justification, suruh org imagine bla bla.. & just shut up! Kau yg tak perlukan maid, tak payah berfungsi sebagai batu api pasal underpaid bla..bla.

Kau nak org shut up & TAK SOKONG bini kau & cikgu tak keje 9 jam kan? The exisiting systems are fine(working hour guru BUKAN 9 jam & gaji maid BUKAN RM700). So, shut the hell up! Dulu, kau siap kecam org2 yg SOKONG cikgu 9 jam keje (konon demi memajukan sistem pendidikan) tu DENGKI. Skrg, kau yg SOKONG gaji maid RM700(konon demi hak pekerja) tu pesal? DENGKI dgn life org lain jugak?

Pasni, sambung la tulis entri2 superimpose Rosmah(since itulah one of your best expertise) sbb isu maid ni tak sesuai dgn kau. (& toksah buang masa bagi alasan murahan – “blog aku suka hati aku” crap). Banyak lg cara nak kutuk Melayu & BN, tapi pakai isu lain. You are not helping but just being annoying. Too bad fans kau nampak sikap menjengkelkan kau sebagai hiburan mereka.

Adi berkata...

"isu yg bagus dari mantot, tp cara dia defend isu ini amat lame, nampak dia tak matang."

lol Betul sangat tu. Lame lagi annoying.

Mantot berkata...

So? Apa TUJUAN kau nak PROVE benda ni?

jawab la.
aku tanya tu.
kau pandai dan gagah.

Sophia berkata...

istilah hamba jariah = pembantu
bukan apartheid sume bagai der..

dah kalau mampu, suami sediakanlah pembantu untuk membantu isteri

yg ko sentap2 kata pembantu isteri tu tak perlu apehal plak? dah kalau ada org komen kata pembantu rumah tu satu keperluan pd dia, apsal ko nak hentam golongan ni plak?

bukan ko pernah amik maid pun samdol

Adi berkata...

"jawab la.
aku tanya tu.
kau pandai dan gagah."

Hahaa... kau anggap selama ni aku reply nak buktikan aku pandai ke?

Benda ni dah jadi sebelum2 ni. Kalau orang jawab, kau corner dgn gaya yg sngt jackass sekali. I won't bother. Pendirian kau- semua yg tak sokong gaji RM700 ni selfish. Nuff said. Nobody can change YOUR mind.

Mantot berkata...

jawab la...please...

zer berkata...

Betul tu tuan.teman setuju.hehe

Adi berkata...

Kau jawab dulu KENAPA kau TAK PERINTAH BINI KAU BERHENTI KERJA sebagai guru?

Sbb aku tak nak buang masa berdebat utk benda2 yg kau tak practice what you preach.

Komrad J berkata...

kan Adi, kunci sudu tu dah jawab kat ko? kan dari semalam pengomen dah jawab soalan ko?Read between the lines la mantot

Apa yg sebenarnya ko nak buktikan mantot?

Readers ko ni bodoh?
Atau penulisan ko yang bodoh?

Mantot berkata...

sbb bini aku suka jadi cikgu.dia baru tukar sekolah lepas mintak transfer ke KL (ikut aku duduk sini lepas kahwin) dan ni lah first time dia rasa macam mana jadi "cikgu" betul. (sebab selama ni dia lebih banyak buat tugas guru data berbanding kerja cikgu tu sendiri)

aku hepi kalau dia hepi.

aku tak nampak reason kenapa aku nak suruh dia berenti,lainlah kalau sbbkan dia jadi cikgu, kebajikan anak aku terabai.lagipun dia suka.

kalau sbb dia nak tanda buku membuatkan anak aku tak dapat menyusu badan..aku tegur.(berapa lama sangat dapat menyusu direct dr badan kalau siang isteri kerja?)

aku kerja 3 hari aje seminggu.
12 hari sebulan.

jadi aku ada kat rumah selalu.

aku tak bagi isteri aku buat kerja rumah.

Mantot berkata...

bagi la aku jawapan yg direct.
bagitau la aku kat side mana kau berdiri.

siapa yg lebih memerlukan siapa?

Komrad J berkata...

Jawapan aku:

Orang Malaysia perlu orang Indonesia datang ke Malaysia = betul

Orang Indonesia perlu ke Malaysia = betul
utk yg ini ko sebenarnya perlu tny reader indonesia sendiri)

ko dah paham blum?

Mantot berkata...

Sejumlah kalangan di Malaysia, kabarnya, kini meminta warga Malaysia menghentikan ketergantungan kepada pembantu rumah tangga (PRT) asal Indonesia. Mereka mengimbau warganya untuk memilih saja PRT dari negara lain seperti India, Kamboja, atau Srilanka. Negara-negara itu, konon, juga mau mengerahkan warganya umtuk bekerja sebagai pembantu di Malaysia.

Reaksi keras dari sejumlah kalangan Malaysia itu muncul seiring dengan hasil pertemuan gabungan pihak Indonesia dan Malaysia terkait aturan baru mempekerjakan pembantu Indonesia di Malaysia. Ada empat macam pekerjaan yang menjadi spesialisasi pembantu-pembantu Indonesia yang dikirim ke negeri jiran ini. Yakni, menjadi tukang masak, mengasuh bayi, membersihkan rumah, dan menjaga lansia. Artinya, satu orang pembantu Indonesia hanya dipekerjakan untuk satu macam pekerjaan saja, dengan gaji minimal 700 ringgit Malaysia.

Berbagai kalangan di Malaysia tentu meradang. Menurut mereka, adalah cukup sulit jika pembantu asal Indonesia mempunyai bidang pekerjaan yang cukup detail. Ini bisa menjadi cost yang mahal untuk warga Malaysia yang selama ini banyak memakai pembantu dari Indonesia. Namun, toh bukan rahasia lagi, jika PRT asal Indonesia cukup disenangi. Pastinya, karena budaya dan bahasa yang tak jauh berbeda.

Menurut saya, mengekspor PRT ke negara mana pun memang sebaiknya dihentikan saja. Lama-lama, Indonesia benar-benar dikenal sebagai negara yang warganya hidup sebagai pembantu rumah tangga. Apakah tidak ada pekerjaan lain yang lebih baik, keterampilan lain, yang maaf' mungkin dianggap lebih bermartabat; yang bisa kita ekspor ke luar negeri?

Di Indonesia pun sebenarnya banyak dibutuhkan PRT-PRT, walaupun mungkin dengan penghasilan tak sebesar di Malaysia atau Arab Saudi. Namun, dengan bekerja di negeri sendiri, kemungkinan hancurnya rumah tangga PRT/TKW semakin kecil. Bukan rahasia lagi, tingkat perceraian para TKW/PRT yang ke luar negeri cukup tinggi.

Kita memang tak bisa melarang warga negara untuk mencari kesempatan yang jauh lebih baik. Namun, seharusnya harkat dan martabat kita sebagai bangsa harus dijaga. Pemerintah harus bergerak cepat meningkatkan pertumbuhan ekonomi, agar lapangan pekerjaan di Indonesia kian banyak tercipta.

Kita tak perlu takut dengan ancaman sejumlah kalangan di Malaysia untuk tak memakai PRT kita lagi. Saatnya kita ciptakan lapangan kerja di negara kita sendiri, agar bangsa kita jadi lebih bernartabat.

Sang Merah berkata...

juz to share...got it from yahoo news comment....

Chinaman and his wares • Bandar Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan

Yang kita orang Malaysia (tak kisah bangsa apa pun) tak nampak ni isu hanya pasal siapa nak urus anak dan/atau ibu tua di rumah apabila si ayah dan ibu bekerja dari 8 pagi ke 5 petang.

SATU. Kalau betul la tak boleh urus rumahtangga tanpa orang gaji, jangan ada atau buat anak ramai.
KEDUA, bangun la awal sikit (sejam sebelum subuh) siapkan sarapan anak dan uniformnya sekali. Buat kan bekal sekolah anak, roti keju ka atau nasi goreng. Jimat duit belanja anak sekolah. Ini tidak, bagi sampai RM10/hari. Makan sama anak dan pasangan dan baru hantar anak ke sekolah. Tak boleh ka... ? Boleh buat, jangan MALAS!

Saya cakap sebab saya tau ramai orang kita ni (semua bangsa kat sini OK) MALAS nak uruskan sendiri anak waktu pagi sebab dah manja/ lama ada 'MAID'. Yang paling tak senonoh tu panggil emak/mertua dari kampung jadi orang gaji tak rasmi. Itu ajaran songsang tu,...sapa yang ajar tak taulah.

KETIGA, yang ada baby tu, OK, cari lah pusat asuhan bertauliah dan ada reputasi bagus. Yang saya tau, kita ni ramai nak khidmat jaga anak yang murah memanjang dan tak fikir jika nak kebajikan anak terjaga, kena belanja lebih sedikit. Saya ni cakap orang bodoh ke? OK, kalau nak adakan duit untuk pusat jagaan anak yang elok, 'cut down' la kos rokok tu bagi yang lelaki dan yang pompuan, bawak bekal dari rumah. Toksah nak bersaing dengan teman Mek Nab satu ofis makan di restoran sampai RM10 sekali keluar lunch. Itu lah sebab utama hidup tak pernah cukup duit. Sebab banyak derma kat kedai mamak dan rokok.

KEEMPAT, kaji betul2 berapa termampu untuk belanja bas sekolah anak tu dan set kan masa agar anak2 tu cukup masa buat kerjarumah. Tak mampu jemput anak dari sekolah, pakat lah dengan jiran pencen upahkan jemput anak balik sekolah. Ini dah berlaku di beberapa taman dan boleh eratkan lagi silatulrahim kejiranan kita. Sapa kata tak leh buat?

KELIMA, ini sensitif sebab tak semua mampu buat atas kekangan hidup. Pasangan kenan duduk rumah jaga bayi untuk tempoh 4-5 tahun sehingga anak sudah boleh dilepaskan ke pusat jagaan atau pra-sekolah. Pasangan kena sacrifice dan kembali kerja semula selepas tempoh itu. Ini bukan senang dibuat (yang senang tu buat anak jer) dan kena ada komitmen suami-isteri.

Yang saya nampak tu satu jer, Datuk S. Subramaniam betul jiran Malaysia pun makin maju dan lambat laun kita kenalah sedia berdikari. RM700 tu tak banyak... kalau dapat pusat jagaan baik pun banyak tu juga yang kena dibelanjakan. Kalau nak murah memang tiada. Nak kedekut keluar duit, fikir balik 5 point saya di atas tu mengapa duit belanja keluarga tak pernah cukup.

Adi berkata...

Yes! Terima kasih atas jawapan 'direct' kau, Mantot. Hairan, kau tak nampak REASON untuk suruh dia BERHENTI? Yang kalau tulis & reply panjang2 kat entri KENAPA isteri2 patut TAK KEJE tu pehal? Gunalah segala REASON yg kau karang tu utk PERINTAH dia resign. Ni namanya... cakap je lebih, sendiri tak buat.

Dengan kata lain, BINI kau masih TAK BERHENTI KEJE sebab ia memberi KESAN kepada hidup kau.

Sekarang kau nak aku jawab soalan "Majikan perlukan maid utk jadi pembantu rumah dia? Maid lebih perlukan majikan utk dapat duit"?

Seriously, aku takde jawapan tepat. Situasi aku ternyata menyebabkan aku memerlukan maid. So, kau boleh gunakan jawapan ni utk kau PROVE(& aku masih tak tau apa TUJUAN kau) bahawa.. YA! Majikan perlukan maid utk jadi pembantu rumah dia BERBANDING dgn maid kebih perlukan majikan utk dapat duit. Maka, YA! Gaji maid MESTI ditetapkan kepada RM700. Yes, kau BERJAYA akhirnya membuktikan kitorang ni selfish sebab cuma nak bayar tak sampai RM700 kpd maid.

Kau berlagak gaji RM700 ni OK sebab tak memberi KESAN kepada kau. Itu saja yg aku nak confirm kan. Kami bersuara sebab gaji tu memberi KESAN kpd kami. Bukan sebab suka2 nak berblog unlike you know you.

Adil tak adil kpd maid/government Indonesia & martbal bla.. bla.. soal nombr dua utk kau hakikatnya. Yg pertama & PALING penting ia tak memberi KESAN kepada kau. So keep on cursing us. 'Cakap je lebih, sendiri tak buat' is your entertainment. Confirmed now...

@Sang Merah, list yg baik. Yg penting, aku takmo kau takat tulis kat situ. BUAT apa yg kau cakap & experience sendiri. Toksah ikut perangai idola kau ni.

Henzy berkata...

Ini adalah komen yang tak matang.

Padan muka semua!

Tanpa Nama berkata...

aku tak paham betul apa yg korang nak gaduhkan ni. pasal org indon pun rakyat malaysia nak gaduh2...

PELiK berkata...

ayuh rakyat Malaysia! lupakan ijazah undang2 dan kedoktoran anda dan rembatlah peluang menjadi pembantu rumah! gaji RM700, makan minum ditanggung. benefit yg tinggi bukan?

Mantot berkata...

Cik Adi yang cantik jelita,

bolehkah Mantot bertanya, kenapa Cik Adi mengatakan Cik Adi perlu seorang pembantu rumah?

Tanpa Nama berkata...

mantot..seriously,ko mmg kena kondem mcm belacan.

dlm kes ni, aku hanya ada beberapa pendapat utk diutarakan :

1. yang benci tahap meroyan dgn post kau ni adalah mereka yg mmg ada pembantu rumah dan yg bercita2 utk mempunyai pembantu rumah. sebabnya mereka semua ni menyampah gila dgn kau sbb kau ckp yg pakai maid ni kaya2 dan 1 bentuk kemewahan padahal mereka pakai sbg keperluan utk membantu menguruskan rumah tangga. lagi 1 mantot..mereka mampu dan rm700 tu bagi mereka adalah sgt munasabah..

2. mereka yg suka dan sokong kau adalah org ada maid tapi x senonoh perangai, yg pernah ditahikan maid, yg xde maid tapi buleh je hidup aman selesa dan yg x cukup duit nak ambil maid lagi. ini 1 bentuk perjuangan yg boleh dibanggakan bagi mereka.

mantot..kau seorang penulis yg baik.tgklah feedback yg kau dpt berapa byk n berapa ramai yg baca..so berbanggalah.

sekian.

Sophia berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

mantot, apasal pulak aku yg kena? aku tak ada maid... dan tak pulak kondem ko punya pendapat.

jgn marah mantot.

Sophia berkata...

omg mantot.. aku rasa dah masuk 5 kali dh si adi tu kata sbb apa dia perlukan pembantu rumah kot

please check previous entry comment thread

Basah berkata...

Apa2 pun, aku tetap sokong komen 1st skali

Asshole manakah yg sanggup menulis 3 entri semata2 nak hentam pendapat reader2nya..haha

Mantot berkata...

Sophia (apsal nama kau tukar-tukar?)

Yang dia jelaskan secara general masalah tak dapat nursery dan sbgnya tu? Itu aku tau. Tapi personal reason dia sendiri.

Tak puas hati benar dia dgn aku..dah berapa bulan duk mengungkit benda sama.

Mantot berkata...

Basah..

Esok ada lagi satu post.
Orang selalu kondem "aku tulis tapi tak respon balik komen.Berlagak.."

Jadi aku buat posting khas.

Aku memang asshole.
Dan jackass.

Sophia berkata...

Sori beb, aku tak logout betul2 wakaka

nama ni pakai nampak gay sket

Tanpa Nama berkata...

bila nak buat entry ke-4 pasal amah indon? pasal amah pun kecoh gila babi beria2 buat entry sampai 3... biasalah nama pun melayu... suka pada benda sia2, suka provoke org, suka laga2kan saudara sesama islam, suka tabur2 fitnah... semata2 nak kejar trafik iklan apa kejadah semua... tak pernah terpikir ke halal haram pendapatan yg datang dari benda2 macam ni

Tanpa Nama berkata...

adi : HATERS GONNA HATE! HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!HATERS GONNA HATE!

kah kah kah. period tu jangan la tunjuk sangat dekat orang ramai. malu! komen tak matang langsung. dah macam gaya makcik dekat kampung2. kau ada maid? dah. duduk diam2. kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

rugi lah kalo aku suruh bini aku berenti keje
sbb bini aku cikgu, aku dpt duduk kuarters goverment, dpt beli kete myvi pakai loan goverment, n lps ni plan nak beli rumah pakai loan goverment, lagi pun dia suka dgn keje dia, aku keje parttime je so selalu ada dkt rumah, boleh tengok2kan anak aku, aku tak perlu amik maid, sapa2 yg amik maid maka dia adalah orang kaya yg suka layan maid dia mcm hamba abdi...

sila butthurt sendiri mantot

Mantot berkata...

gua emo gile ni.

sapa kau?
macam mana kau tau semua benda pasal aku?

...butthurt gila rasanya

begini rupanya bila kena balik apa yang orang melayu gelarkan "memulangkan paku buah keras.."

Tanpa Nama berkata...

ooooooooooooooo bini keje gomeeeennnnnn... laki keje part timeeeeee..... selalu duduk2 goyang kaki kat rumah sambil2 cari idea nak karang blog panjang berjela yg penuh dgn provokasi, sarcasm, fitnah, laga2kan org...

Tanpa Nama berkata...

Mantot...
all this waste of time only la...
accept the reality...
malaysian is hypocrite...
kita hanya nak mende murah je...
nak kaya pun kaya sorang2 je...
xle kaya ramai2...nk tindas selagi boleh ditindas...
pastu kita bangga gelar diri kita negara Islam...
org muslim...such a shame...

amah or no amah...such a useless debate...

better put your energy into more productive and interesting article...

EmoGiler berkata...

Bagi gaji 1000 kat aku, kerja kemas rumah jaga budak 3 orang. Baju depa semua kena basuh. Kena basuh kereta sekali sekala. Kalau musim hujan ni seminggu kena basuh kereta 2 kali. Kadang2 kena pi kemas rumah mak bos, mertua bos, adik beradik bos. Weekend tak cuti. Cuti tahunan takdak. Increment tak dak. Medical takat demam selsema bos tanggung. Kalau kena hospitalise lebih sebulan kena buang kerja. Tapi bos tanggung makan minum aku. Bilik dapat tapi kecik la tak dak aircond.

SORRY AKU TAK SANGGUP SEBAB BANYAK GILA KERJA AKU KENA BUAT TAPI BENEFIT SIKIT.

Nad berkata...

" Master Yoda said...
"bodoh la..kalu engineer mana ada skop keje cuci jamban ngokkkkk..yang cuci jamban tu cleaner.xkan itu xreti nak beza.bengap!"

Salam anon..kat Jepun dan China, engineer pon kene cuci toilet..Tq..utk makluman ye...Bukan tak ada, memang ada...

March 22, 2012 2:01:00 PM GMT+08:00 "

Agree with Master Yoda.. Kompeni saya kedekut. Sampai kije cuci toilet pun termasuk dlm 6s. Gilos!!

Oh ya Mantot.. Idea ko ade yg ok ade yg suam-suam kuku. Tapi at least ko mmg ada idea dn sensitip isu2 negara..

Pe kata.. Ko jd follower Najib PM kita. Kalau dapat jadi follower ke 500 ribu. Dia offer minum² tea sambil bual-bual ringan.. Boleh kau bual-bual pasal idea ko ni..

hehe..

1 je. Indon da jaga kebajikan rakyat dia.. Mesia bila lagi..

Tanpa Nama berkata...

kecoh btolla dorg sume ni. da la xphm maksud tersirat bro mantot tp claim da lame folo blog ni. kalau btol da lame folo patut tau bro mantot ni suke sampaikan sesuatu secara tersirat. lg 1, kalau xsuke/xstuju xyah la baca/folo blog neh, skali ko klik jer bape da masuk kt bro mantot ni, kalau 3x??? hahahha bro mantot xterkesan ape pon ngan korg2 yg tahape2 xphm cite neh. dah2 jgn gado2, skang ni slh satu solution utk org yg xmampu hire maid tp nakkkk sgt ade maid (kperluan la itula inila) gesa la gov bt nursery kt tempat keje, sonang sket cite, kite pon xyah nk hadap sgt pkerja indon neh. k peace! babai

Zonkers berkata...

Mantot, aku nk buka rahsia sket ni.

Sebenarnya kitorang - pembaca2 blog ko, xdela baca sgt tulisan ko yg panjang lebar tu. Selalu kitorang skim thru je. Jumpa je mana2 point yg x ngam di hati, terus comment.

So mmg kitorang x pedulik pun maksud tersirat ke ape jadah sumer. Hahahaha!

Betul x pembaca2 sumer? Hahahaha. Tak baik dow korang. Tgk mantot smpai kena buat entry susulan. Memang dasar mop amah indon betul la otak korang ni. Aih sial lah! Hahahaha!

Adi berkata...

"kenapa Cik Adi mengatakan Cik Adi perlu seorang pembantu rumah?"

Bak kata Sophia, hari2 sebelum ni aku dah explain. Cuma aku takde nak citer terlalu detail mcm org lain. Atau kau nak aku jawab "Aku perlu pembantu rumah sebab tak payah bayar RM700++ untuk servis mereka"? Kalau ya, kasik tau, awal2. Tapi, takpe la. Tanak waste time anymore.

You won, Mantot. Kitorang selfish. Malas aku nak hipokrit macam kau. Cakap bercakap, hentam menghentam, org lain suck bla..bla.. TAPI kau sendiri tak apply apa yg kau tulis/sarankan. You are no different from BN yg kau caci selama ni atas 'kekejian' mereka. What you described about BN, was another description of yourself.

Adi berkata...

Pehal lak Si Anon yg HATERS GONNA HATE! tu? Kekekee.. terserlah ko punya PMS. Ko pun dok diam2 & cuci roti. Abang Mantot ko takkan lari ke mana weh...

Adi berkata...

++++++++++++++++
"Orang selalu kondem "aku tulis tapi tak respon balik komen.Berlagak.."
++++++++++++++++

(Ops.. baru perasan) Eh, tak payah buat entri khas, Bro. Aku kata ko berlagak sbb kau tulis dgn mudah apa2 stuff yg takde KESAN kat kau, bkn psl tak respon semua ni. So, rilek..

Ted berkata...

nape aku rasa entry mantot interesting.33 pos dia pasal amah ni interesting. Cuma aku pahamla org marah sbb pe mantot bgtahu ni macam x memuaskan hati die, pun ada yang sokong sbb mmg ye pun mantot cakap tu..mantot cuma bersikap jujur.

aku suka pikir mudah, kalau kau MAMPU, RM 1k pun kuarkan duit kau MAMPU. Ape nak kisah?

Duit banyak maaa.

Mantot berkata...

semua masa kau duk mengarang respon ni aku rasa kalau kau kemas rumah kau..dah bersih dah. takyah hire maid.

save Rm700

Adi berkata...

"semua masa kau duk mengarang respon ni aku rasa kalau kau kemas rumah kau..dah bersih dah. takyah hire maid."

Betul tu, Mantot. Sekali-sekala je aku mengarang berjela2. Selalunya takde la sampai nak ngarang 10 kali. lol

Cuma lain kali, ko takyah la WTF life/feedback org lain orait? Kurang macho daa..

- Adi(sign off...)

Tanpa Nama berkata...

betul lah..klu rase mampu..hire lah maid..klu x mampu..diam sudah..xyah bising2..xyah nk maki org yang bagi pendapat dier sendiri...

xpun..suh wife or husband berhenti kejer..one of them boleh jadik suri/sura rumah full time..anak2 terjamin keselamatan..habis citer..end of story.

-natrah-

Hati Murni berkata...

Asalnya dah mampu. Tak pasal2 naik RM700, terus jadi tak mampu hire maid. Pastu sibuk suruh org ubah cara hidup. Ni macam politician bercakap. "Ubahlah cara hidup anda" Hotak diorang. Buat undang2 sesuai dgn diorang saja. Ubahlah cara hidup, salah satu darinya- berjimat lagi dgn naik kenderaan awam. HAMPEH!!!! (Tak payah debat kenapa public transport servis hampeh).

Politician dan 'org2 biasa' yg pandai cakap mcm penulis, mmg tak boleh pakai la. Biar kita bising2- Ia memang hak kita utk mempertahankan keselesaan hidup kita sendiri. Hidup selesa & selamat bukan utk Malaysian2 tertentu je.

Zie berkata...

Mantot - sapa2 yg amik maid maka dia adalah orang kaya yg suka layan maid dia mcm hamba abdi...

Nmpak sgt kau berfikiran sempit, aku byk jiran yg boleh dikategorikan kaya layan maid dia baik-baik. Siap bawa shopping lagi. Wei mantot, keluarlah dari rumah explore jgn pndai nak berblogging je kutuk-kutuk org.

Tanpa Nama berkata...

Bising la lagi. Bising la. Baru boleh kekalkan cara hidup korang. Bising la sampai mati

Hati Murni berkata...

Senyapp. senyap.. diam.. diam. Teruskan berdiam, biar orang politik buat apa pun. Lantak la, diorang kekal kaya. Korang jugak yg makin padan muka. Senyap.... senyap...

Tanpa Nama berkata...

kelakar sial semua peminat mantot ni bila diorg dengan bangga nya claim "aku paham apa yg mantot sampaikan". mcm hebat gile lah dpt memahami isi maksud tersirat tersurat entry2 mantot..lolz..
padahal mantot x pernah pun nak cuba memahami isi maksud tersirat tersurat para pengomen di sini...dia hanya akan faham bila org tu sokong dia shj...fucking biased.