Mac 06, 2012

Macam Mana Sebenarnya Nak Berbahasa Chinese?


Satu hari minggu lepas ; dekat supermarket..."Dik,tolong bagi susu brand X tu yang dekat atas tu..." tanya aku.

"Yang mana bang? Yang ni?" Tanya awek jaga bahagian susu tu.

"Tak tak yang kat atas tu..yang kaler hijau tu.." beritahu aku. " Alamak bang.Malas la nak panjat..." kata awek tu.

"Ni yang besar ada bang.." sambung minah tu lagi sambil keluarkan susu brand X yang aku nak tapi saiz besar dari para bahagian bawah..........sebab dia malas nak panjat.

"Tak nak..saya nak yang tin kecik jugak.." kata aku.

Minah tu pun panjat la dan ambik pakai stool kayu tu sambil mengeluh.

Aku pun bayar dekat minah tu dan sambung shopping sambil wondering,"ada sebabnya kenapa banyak iklan kerja memerlukan calon reti berbahasa Chinese.."

30 ulasan:

Hazwan berkata...

alamak tak faham >___<


http://kalampatah.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

bagi gua bende general la tot..
lu xleh nk kate
melayu = PR sucks!
Cine = PR bgus

sbb bg gua sume terpulang pade pemikiran, pergaulan & faktor persekitaran kepada pembentukan individu tu sendri..

gua ckp ni sbb gua dah ader pengalaman yg lg terok dgn sales person cine mase kt mall n kedai runcit.. tp gua x pndng tu lahir drpd sbb bangsa dia..

tp.. Lu Kan Cekgu!! hahahha

adiwira berkata...

ko memang tot...
cina jela yang bagus serba serbi...
yang buruk suma bangsa ko...
takde nye yang baik pada pandagan ko....napa mesti nak salahkan bangsa...kalau attitude individu tu sendiri yang teruk, bangsa juga ke yang perlu disalahkan?..
come on laa....jangan paranoid sgt ngan pahaman ko....

aneh berkata...

i see what you did there

Tanpa Nama berkata...

customer melayu yg bodoh sombong taknak buat citer ke?

alfsfr.ali berkata...

kuang kuang kuang. ramai x faham story ni rupanya.

hahaha!

Tanpa Nama berkata...

mayb maksud dia, kalau ada customer berbangsa Cina yg kurang pandai berbahasa Melayu, mmg boleh bergaduh la ngan sales girl tuh!

Emmy berkata...

Alip, tolong explain. :)

Kalau pemahaman I, 'aku' tu ialah customer berbangsa Malaysian Chinese yg tak boleh communicate selain bahasa Cina. :P

Kak Mah berkata...

cuba korang Google:

1. Melayu - pastu tekan ENTER

2. Cina - ENTER juga

3. India - ENTER juga

tengok apa yg keluar.. selamat mencuba

ZON152 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ZON152 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ZON152 berkata...

I think i get it...

Skrang ni byk ikan yg memerlukan calon reti bahasa chinese sbb KEBANYAKAN org2 cina rajin keje, kalau kene panjat ambik susu utk mantot kt tingkat atas rak pun x de masalah, x de merungut. Boleh lyn customer dgn muka manis, x de ponteng2 keje...

Berbeza ngan KEBANYAKAN pekerja melayu, suka curi tulang, x boleh buat keje byk, kuat merungut, muka masam ngan customer..

Ini berdasarkan pengalaman dan pengalaman aku sendiri...

Tu sbb iklan ckp nk cari pekerja boleh berbahasa cina, maksud sebenarnya "cari pekerja cina sahaja, sbb pekerja melayu x boleh harap". Kang tulis iklan terang2 nk pekerja cina sahaja, org ckp majikan prejudis, racist, stereotype mcm2 la...

Tanpa Nama berkata...

ye betul.. bukan kat kedai je... kat kfc, macD, tol, apa jelah... kena mamik cina keje... yg lain tu maleh.. termasuklah cikgu... semua cikgu melayu patut kena buang keje amik cina mengajar , ramai murid yg pandai nanti...

Tanpa Nama berkata...

@zon152

contohnya mcm lu la kan.. melayu yg pemalas tu..

Aj Abdullah berkata...

Maksodnya kalau dah cakap melayu kat pekerja yang dah sah-sah melayu pun masih lagi x paham bahasa then better belaja bahasa cina kot2 baru dia faham yg customer tu nak susu saiz kecik kat atas tuh bukan yang saiz besar kat bawah..

Z H berkata...

Aku melayu & aku boleh cakap cina :D

Tanpa Nama berkata...

lalala...

kalau dia mengeluh dlm bhasa cina mybe orrg melayu xpaham..huhu

Tanpa Nama berkata...

haha. ni sebab tak paham bahasa budak ni. cakap bahasa melayu pun tak paham. mungkin bahasa cina baru paham. sebab tu amek pekerja paham bahasa cina (mantot buat lawak bijak)

-han-

Tanpa Nama berkata...

awat la semua pakat bersangka baik ngan mantot?? ntah mmg tgh musim BLURR, mantot tak tau nk post apa. manusia punye kecekapan otak kan boleh decreased (mantot mmg tak lawak dah)

-hun-

Prince Noob berkata...

bukan nak cakap semua tapi kebiasaannya kalau org melayu dgn org cina berniaga sangat berbeza. bandingkan ko masuk kedai melayu dgn kedai cina, kalau kedai cina baru langkah masuk, sales person dia dah dtg tanya ye nak carik apa, ada apa2 boleh bantu, sampai kita naik annoying. tp kalau kedai melayu kita masuk buat tak tahu je, kadang2 dok layan borak dgn kawan, ngadap pc tgk movie, main facebook dll... bukan nak mengata tp mcm tu lah realitinya...

Tanpa Nama berkata...

I dah google seperti Kak Mah suggest...
Ha..ha... patutlah UMNO suka buat cerita seks.

ck slmh berkata...

aku x paham betul lah jurujual mcm tu.
sbb aku pon pernah laluinya.
siap buat muke monyok n mengeluh2 bila aku minta brg yg aku nak.
weh budak, kan dah mmg tugas ko!
geram betul aku.
ikhlas la bila buat satu2 kerja tu.
kalau ko ada masalah @ dtg bulan ke, org lain pon same jugak.
puihhh la jurujual mcm ni.
layan org mcm nak taknak.
next time mmg xkan masuk lagi la ke kedai tu.
huhh..

Unknown berkata...

paling pantang kalau pekerjea kedai2 gitu mengeluh...selalunya aku troll balik. suruh dia ambik lepas tu cancel beli...wkakakakaa

Emmet berkata...

Anti Pavilion KL Kids is back!

Emmet berkata...

Anti Pavilion KL Kids is back!

Prince Noob berkata...

baca sini ye
http://buasirotak.blogspot.com/2012/01/ada-apa-dengan-melayu.html

Mrs.Critical Thinking berkata...

I'm ur silent reader. Maknanye pekerja tu 'cha ya nun alif' lah kan? hehe ramai yg xpaham rupanye :)

Laici berkata...

@azura

bukan ramai tak faham,kau yang tak faham kot..cuba baca balik..kalau pekerja tu cina,rasanya kemungkinan dia nak suruh beli tin besar dari panjat dan ambil tin kecil tu rendah..

SyncRo MEOR berkata...

Aku faham ! Sebab tin besar tu tak banyak isi dalamnya kan ? Apa la yang susah sangat nak faham. Ape la korang ni

Hann Haidar berkata...

aku gelak tgk ramai yang tak faham metaphor ni.