Surat Cinta Kepada Pembaca Ku Yang Macai Pakatan

Hari ini dah 1 Februari. Campur tolak dah dekat 5 bulan aku declare diri aku  #‎TeamNajib‬..padahal sebenarnya aku saja je. Aku dah jelik dengan Pakatan. Kalau kau tak faham apa itu jelik, jelik itu maksudnya sudah la, cukuplah, kecewa habis.

Anda sebagai penyokong diorang pun samalah. Benda pertama sekali ramai orang tuduh aku bila aku kata aku #TeamNajib adalah, "berapa kau dah kena bayar? Berapa harga maruah kau? Kau tak ada prinsip ke?"

Selama ni aku ingatkan bila berada dalam kem penyokong Pakatan, kita ni matang, mampu berfikir, tak melulu, bijak dalam merangka ke mana hala tuju...tapi rupa-rupanya sama aje. Macai aje kita semua sebenarnya selama ni. Kalau kau tak macai UMNO, kau macai Pakatan. Tapi still sama aje, MACAI.

Bertitik tolak dari situlah aku mengerti, yang menyokong Pakatan pun bukannya mahu sangat Malaysia lebih baik. Selalu kata BN kaki fitnah, korang pun sama lah, kaki fitnah. Asal ada aje orang Pakatan berpaling tadah, kau kata itu sebab duit, harta, pangkat dan kekayaan.

Apa kau ingat pemimpin2 kau yang kau puja tu buat sebab ikhlas? Mungkin 1 daripada 10 ikhlas la kot. Politik ni bang, semua orang kejar kedudukan, kuasa. Macam mana dia nak ada kuasa kalau dia tak ada duit, harta, pangkat dan kekayaan?

Selama 5 bulan, satu benda aku belajar adalah, selama ni penyokong Pakatan selalu kata diorang lagi cerdik dari penyokong UMNO. Sebab itu penyokong Pakatan duduk dekat bandar. Yang duduk dekat kampung aje sokong UMNO ni. Tapi korang tak sedar, korang diperbodohkan.

Contoh paling baru...pasal undian TPPA. Puak pemimpin Pakatan kata mereka dah cuba sedaya upaya tapi mereka tetap gagal mempertahankan hak rakyat kerana yang undi di pihak mereka tak cukup. Rakyat nampak benda ni mudah, especially penyokong Pakatan ni. Sebab tu diorang mudah kena main.

127 sokong TPPA dari BN = JAHAT TAHAP ANJING!

84 bantah TPPA dari Pakatan = Baik gila tahap anak kucing. Sayang rakyat. Nak yang terbaik tapi tak berdaya melawan.

Diorang nak kau nampak macam tu...tapi hakikatnya, kalau aku seorang politician belah Pakatan Harapan yang mempunyai kroni yang banyak buat bisnes besar dan aku juga tak suka hak bumiputera dipertahankan.....aku masih akan vote lawan TPPA......sebab aku tau pihak aku akan kalah.

Itu tak penting lagi dah sebab sebelum undian dilakukan pun aku dah tau aku akan kalah.

Tapi yang penting, rakyat nampak aku nak perjuangkan hak diorang dengan mengundi bantah TPPA. Sebab aku nak orang ramai ni sokong aku. Aku nak jatuhkan Najib. Aku nak BN tumbang. Aku tak suka hak bumiputera tu ada bagi protection dekat orang Melayu sahaja.

Jadi aku buat apa yang rakyat nak, padahal aku tau aku yang akan benefit besar bila TPPA berjalan nanti. Bye bye hak Bumiputera! Bye bye government protection! Bye bye kroni UMNO saja dapat projek!

....................

Aku seru, kepada penyokong Pakatan, kita buanglah pemikiran yang menggalakkan kita anggap Pakatan=Baik, BN=Jahat ni...sebab akhirnya yang rugi nanti kita.

Lagipun, aku tak nampak langsung sebenarnya dekat mana kekuatan Pakatan itu sendiri pada ketika ini selepas keluarnya PAS dari Pakatan. Dominasi tentu datang dari DAP. Amanah masih tahap anak kecil. PKR pula...entahlah apa nak jadi dengan diorang. Tolong lah decide kau nak kawan DAP atau PAS ni woi?

Kata mereka Pakatan kukuh sebulat suara.

Berfikirlah sendiri kawan-kawan. Kalau kau rasa sapa apa yang aku pernah rasa dulu, bila aku tak tau dah sebenarnya mana satu berita betul, mana yang palsu sehingga aku sendiri tak tau mana satu nak pangkah....kembalilah dekat Dia.

Buat apa yang Dia minta kau buat. Garapkan apa yang Rasulullah ajarkan. Berdiri di tepi. Hindari gosip. Kalau tak pasti jangan tuduh. Kalau tak tau, buat macam tak tau.

Mungkin kau rasa terhina bila kau buat tak tau, orang kata kau ignorant....tapi pada zaman sekarang ni bila mana kita sendiri takleh nak bezakan fitnah dengan fakta, mungkin jalan terbaik adalah acting ignorant while listening. Ambik tahu tapi buat-buat macam tak tahu.

Kepada penyokong Pakatan yang kecewa dengan aku, aku mintak maaf. Hentikanlah tuduhan dan fitnah kata aku kena suap. Aku teramat kecewa dengan hipokrasi Pakatan dalam Langkah Kajang tempohari dan aku akan judge semua benda yang Pakatan buat lepas ni based on moral diorang masa nak proceed Langkah Kajang. Hina bang diorang buat MB Selangor waktu tu...geng satu parti. Siap keluar senarai tuduhan berjela-jela hanya sebab ada orang nak naik jadi MB.

Tak dapat, letak isteri dia jadi MB. Tak dapat jugak, letak Azmin jadi MB. Pada aku, itu bukan politik mengutamakan rakyat lagi dah. Itu politik nak letak keluarga dia ada kuasa. Kemudian suruh rakyat terima macam bodoh aje alasan dia..katanya, nak bersedia ke Putrajay. WTF?

Hentikanlah budaya fitnah-memfitnah ni dalam kalangan penyokong Pakatan. Jika kau mula menyokong Pakatan kerana rasa Anwar mangsa fitnah, kenapa pulak pada masakini, fitnah tu dah jadi normal pada korang? "Asal sokong UMNO aje, dah korup. Gila duit. Dapat tender."

Laju aje fitnah keluar tanpa korang sedar.

Bila orang UMNO masuk Pakatan...hoih...macam wira kau sanjung. Itu, adalah penipuan paling besar yang berlaku dalam kalangan penyokong Pakatan ni. Kau tak sedar kot atau kau in denial pasal isu-isu ni sebab dalam diri kau, benci benar dengan BN.

Mungkin kau tak sedar yang kau sedang makan daging saudara kau sendiri? Jadi aku sedarkanlah ni, sebab aku dulu pun camtu.

Biarlah orang lain nak fitnah, asalkan bukan diri sendiri jadi tukang menyebar fitnah. Kalau tak pasti, diam. Itu lebih baik dari percaya tuduhan-tuduhan yang kita sendiri tak tau apa punca nya.

Yang benar,
Mantot

Komplen Rumah Mahal. Jual Rumah Sendiri Mahal. Apa Cerita?

1. Aku baca artikel  ni beberapa minggu lepas. Menakutkan. Nampak benar harga pasaran rumah nak dimanipulasi oleh sesetengah pihak sampai bila-bila.

2. "Private developers should not be forced to do social responsibility work or be asked to partner the government in doing so, as it would not generate good results, he added.

3. “If the government seriously believes that is a problem, then the problem needs to be tackled by the government, leave the developer to do his job and let the government take care of social welfare,” he said.

4. Takut kan baca ayat-ayat tu? Bila kerajaan cuba tackle isu harga rumah mahal melalui PR1MA, pemaju pulak yang berbunyi.

5. Aku tengok hidden objective PR1MA sebenarnya selain dari memberikan rumah yang harganya boleh kira berpatutan, adalah juga untuk melawan balik harga rumah yang tak munasabah.

6. Jadi pihak-pihak pemaju panas hati. PR1MA benar-benar menggugat periuk nasik diorang sebab pemaju jual direct kepada pembeli dan bukan melalui sistem biasa yang ada. Middle man dah kena potong. Ejen hartanah, realtor semua kena cantas. PR1MA pula, adalah projek perumahan terbesar Malaysia......kau bayangkan, berapa banyak peluang buat duit kalau guna cara penjualan tradisional?

7. Kalau kau fokus hanya kepada cerita negatif pasal PR1MA, teruskanlah hidup dengan cuba-cuba nak beli rumah 18x65 dengan harga RM420 ribu. PR1MA ni pada aku, inisiatif yang bagus. Jangan terpedaya dengan orang yang kata ini tak bagus sebab hanya pemaju perumahan yang marked up harga akan kata PR1MA ni membazir.

8. Sampai bila kau nak biar spekulator terus kawal harga rumah? Kita kena lawan. Kita kena sokong kerajaan dalam bab ni.

9. Walau bagaimanapun, seperti aku katakan semalam, kalau kerajaan aje nak buat inisiatif tapi kau sebagai pemilik rumah tak nak, tak jalan jugak.

10. Nak harga rumah turun sebab kasihankan orang yang tak mampu beli rumah, juallah rumah anda dengan harga yang mampu milik jugak.

11. Ramai yang bersetuju harga rumah tak munasabah. Tapi ramai yang tak bersetuju nak jual rumah sendiri dengan harga yang munasabah.

12. Aku harap rakyat boleh nampak benda-benda camni dan fahamkan betul-betul artikel.Janganlah baca headline dan terus nak hentam kerajaan.

13. Bila nak jual rumah, ingatlah, jangan jadi sebahagian dari punca harga rumah kat Malaysia tak munasabah.

ps - Kalau aku suggest kau jual kat Melayu bila nak jual rumah, nanti ada la yang kata aku racist.

Ejen Prudential BSN Penyayang Anda,
Mantot
018-3611628

Cerpen : Najib Tidak Layak Memimpin Kerana Rosmah Freehair

Azman menjinjing cawan berisi air sirap. Lalu dia duduk di sebelah rakan baiknya yang sudah lama tak berjumpa.

"So, Man, aku dengar kau dah jadi ahli surau sekarang?" tanya Halim.

Azman hanya senyum. Dia memandang puluhan rakan-rakannya yang dari tadi tidak henti-henti mengimbau kembali memori lama zaman persekolahan mereka dulu.

"Boleh la sikit-sikit Lim," Azman tersenyum melihat cikgu-cikgu beliau yang ramai sudah pun berpencen dan berehat. "Tak sangka aku ramai jugak kawan-kawan kita yang berjaya jadi orang besar kerajaan."

"Hahahaa, tu la bro, aku malas nak cakap banyak, tapi apa kebangangnya diorang ni, boleh sokong Najib? Hello? 2.6 billion bro?" gelak Halim. Ada beberapa orang rakan sama kelas mereka yang berpaling ke belakang.

"Slow sikit bang, sensitif tu," bisik Azman.

"Ah, hanya manusia bodoh aje yang akan percaya apa si Najib tu kata, apa logiknya duit tu derma? Mana logik? Tak ada orang yang sebaik tu nak saja-saja derma duit dekat kita la bro," Halim berhujah.

"Wallahuallam bro," Azman tersenyum.

"Kau ni dah jadi macai la ni kan?" tanya Halim.  Azman mengerutkan dahi.

"Huh? Bila masa pulak?" nafi Azman.

"Aku memang dari dulu lagi tak pernah mau si Najib ni jadi PM. Tah hapa-hapa. Semua benda spoon feed. Bapak punya legasi, anak dapat nama...dah la bini dia satu hal..." rungut Halim.

Azman senyum. "Apa masalah bini dia bro?" tanya beliau.

"....Kau boleh tanya aku? Kau tengok la sendiri, boros, nak menyibuk, suka masuk campur urusan negara, nak glamour, muka dia pun aku tengok tak lalu, tu rambut tu satu hal, duk tayang rambut dia aje, tudung tak reti pakai," Halim menghelakan nafas. Naik darah dia.

"Rilek woi....kau ni pun, kita dah 37 dah ni...kesihatan kena jaga," Azman menenangkan rakannya.

"Malu bang PM duk gebang pasal Islam, tapi bini dia duk tayang rambut. Pada aku, tak layak dia jadi pemimpin kita, kalau keluarga dia sendiri pun dia fail nak jaga. Takkanlah dia tak sedar orang kutuk-kutuk dia pasal isu rambut dia tu?" terang Halim.

Azman hanya tersenyum lagi. Dia tak mampu nak berkata-kata dengan hujah sebaik Halim. "Bro, jap eh. Aku gi jumpa Farid jap kat situ," Azman bangun lalu berjalan ke arah Farid.

Halim melihat Azman seperti berbisik kepada Farid sesuatu. Lalu Azman pergi mengambil hidangan yang telah disediakan pihak hotel. Farid berbisik sesuatu kepada isterinya, lalu dia bangun, melangkah ke arah Halim.

"Lim, Azman kata, kau cakap, aku gagal jaga keluarga aku, sebab isteri aku tak pakai tudung. Betul ke?" tanya Farid.

Halim terdiam.

"Cilakak kau Man..." Halim berbisik kepada dirinya sendiri. Nasib baik telefonnya berbunyi menandakan ada mesej masuk.

"Jap eh Farid..." Berpeluh Halim memikirkan cara nak melarikan diri.

Mesej dari Azman rupanya.

"Kita kena kumpul keberanian untuk tegur kawan-kawan kita dulu sebelum kita tegur pemimpin. Good luck. :D "

Farid berdiri di depannya.

"Err..." Halim gelabah. Matanya liar mencari Azman, si ahli surau.

Kita Doakanlah Agar Lebih Ramai Gadis Melayu Nak Jadi Model Seluar Dalam Supaya Benda Ni Dapat Perhatian Pihak Berkuasa


Aku cukup malu lah dengan benda camni.

Kita sibuk nak censored media, tapi bila aku gi jalan2 dengan anak aku, aku gi bahagian bra, ada gambar awek yang dah 3/4 bogel terpampang besar-besar. Bila gi bahagian lelaki pulak, ada gambar lelaki dekat kotak spender yang kalau dia buat camtu dalam media, SELURUH NEGARA AKAN MEMPERSOALKAN KREDIBILITI LEMBAGA PENAPISAN FILEM.

Nasib baiklah kalau gambar lelaki, tak ada pulak shopping kompleks yang letak gambar lelaki pakai spendar, besar2. Yang kena print besar-besar ni, perempuan aje. Hehehe...

Sebagai sebuah negara yang majoritinya Islam, aku bertanyalah, kepada pihak berkuasa, kepada pihak Jabatan Agama, kepada Ustaz, kepada kau dan aku, KENAPA benda camni kita boleh pandang sebelah mata?

Pelik kan?

Masyarakat boleh bangun mengkritik artis Melayu yang bergambar pakai bikini dan kemudian tayang kat Instagram, tapi bila dia pegi beli bra, semua marketing dan display yang ada, seolah-olah benda yang normal dan dah jadi keperluan.

Mungkin, kita kena mula letakkan gambar awek Melayu sebagai model2 yang akan dijadikan display2 dekat department pakaian dalam ni. Barulah masyarakat akan bukak mata agaknya. Pakai bra, seluar dalam, tapi pakai tudung.

Baru muslimah.

Walaupun apa yang dipaparkan itu indah, tapi benda2 tu sebenarnya salah.

Cuba kau terangkan pada aku fungsi gambar2 separuh bogel tu diletakkan besar2 dalam shopping kompleks? Untuk marketing? Siapa yang ajar marketing ni?

Setan?
Ahli neraka?

Kalau aku cuba jual Takaful dengan berpakaian hanya boxer, kau rasa berkesan tak?

Cerpen Fiksyen : Malam Pertama Pakatan Harapan

Wan Azizah duduk di kerusi empuk di Pejabat PKR Kajang. Banyak mata tertumpu kepadanya. Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng duduk di sebelah kanan beliau sementara barisan pemimpin Amanah yang diketuai Mat Sabu duduk di sebelah kiri.

"Terima kasih semua kerana dapat hadir dalam tempoh waktu yang singkat," kata Wan Azizah. Pemimpin lain hanya tersenyum. "Jadi mesyuarat kita hari ni adalah untuk membincangkan mengenai siapa yang akan memgang jawatan pemangku Perdana Menteri."

Ramai di antara mereka mula tersenyum lebar.

"Jadi...mengikut perjanjian asal kita, apabila Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan kita akan melantik saudara Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri," terang Wan Azizah.

"Setuju!" kata mereka sebulat suara.

"Keputusan itu masih kekal," LIm Kit Siang menambah.

"Jadi kita perlu lantik pemangku kepada Perdana Menteri buat sementara ketika kita menunggu mahkamah membebaskan saudara Anwar Ibrahim," Mat Sabu bersuara.

"Kita nak buat keputusan tu hari ini juga?" tanya Tony Pua.

"Ya, kerana rakyat mahukan solusi pantas," Nurul Izzah bersuara. "Saya calonkan Rafizi Ramli sebagai Perdana Menteri sementara." Kedengaran suara bersetuju dari segelintir penyokong PKR dalam bilik tersebut.

"Saya cadangkan Saifuddin Abdullah," kata satu suara dari belakang. "Dia bekas UMNO dan dia orang yang paling berpengetahuan antara semua."

"Tapi dia masih baru dalam PKR, kami dari Amanah mencadangkan Tuan Haji Salahuddin Ayub sebagai pemangku Perdana Menteri dan saudara Mat Sabu sebagai Timbalannya," kata seorang ahli kuat Amanah.

"Ehem ehem..." Lim Guan Eng berdehem. Di tangannya dia memegang sehelai kertas bertulis 3 nombor, 64 - 31 - 24.

"Kami dari DAP adalah yang memegang kerusi majoriti di sini, jadi rasanya elok kami yang calonkan siapa pemangku kepada jawatan Perdana Menteri," kata Lim Guan Eng.

Mereka semua diam.

Wakil dari Amanah dan PKR sedar, walaupun digabungkan kedua-dua kerusi yang mereka menangi pun belum sama dengan jumlah kerusi yang dimenangi DAP.

"Baru menang pun dah nak berpecah ke?" tanya seorang wakil DAP. "We have waited a long time for this...just agree la. UMNO no more! Good what!"

"Aku dah agak dah benda ni boleh jadi!" bisik seorang pemimpin PKR kepada seorang ahli Amanah.

Wan Azizah hanya merenung wajah wakil DAP yang berkata itu. Kemudian dia memusingkan wajahnya ke arah Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang duduk di sebelah kanan beliau.

"Demi kesepakatan kita bersama, siapakah calon yang parti DAP rasakan layak untuk memangku jawatan Perdana Menteri sementara itu?" tanya Wan Azizah.

Semua orang diam menunggu jawapan dari wakil DAP.