January 27, 2015

Kepada Yang Masih Tak Memahami Apa Bahayanya Undang-Undang Larang Rotan Anak Kepada Ibu Bapa

"Biasalah orang malaysia. Baca berita tak habis dah menyampuk bagi komen macam2.

Hari ni lepas dengar radio BFM baru aku faham isu ni pasal apa sebenarnya. Bukan pasal nak jadikan mak bapak rotan anak satu kesalahan, tapi nak hadkan hukuman rotan kanak2 yang dijatuhkan oleh mahkamah tak melebihi 10 sebatan."

Ini komen aku dapat 9.40 tadi. Dekat BFM pukul 8.20 tadi memang ada talk pasal isu ni. Memang betul dalam BFM sebut undang2 yang akan dipinda adalah undang2 melarang kanak2 bawah 18 tahun mengalami hukuman sebatan atas sebab jenayah.

Tapi rancangan radio takkan berani sebut benda2 lain yang bersangkut paut dengan permintaan CRC ke atas negara kita. Sebelum kau mulakan membaca, kalau kau tak faham English, kau boleh ambik kelas English dengan aku. RM50 sejam. Aku serius. Atau yang lebih murah, kau copy ayat tu dan masukkan ke Google Translate. Takyah bayar aku RM50 sejam.

1. Kita fahami dulu apa dia bentuk hukuman yang CRC ni cuba jadikan satu jenayah jika dilakukan ke atas kanak-kanak.

“Any punishment in which physical force is used and intended to cause some degree of pain or discomfort, however light. Most involves hitting (“smacking”, “slapping”, “spanking”) children, with the hand or with an implement – whip, stick, belt, shoe, wooden spoon, etc. But it can also involve, for example, kicking, shaking or throwing children, scratching, pinching, biting, pulling hair or boxing ears, forcing children to stay in uncomfortable positions, burning, scalding or forced ingestion (for example, washing children’s mouths out with soap or forcing them to swallow hot spices). In the view of the Committee, corporal punishment is invariably degrading. In addition, there are other non

Physical forms of punishment which are also cruel and degrading and thus incompatible with the Convention. These include, for example, punishment which belittles, humiliates, denigrates, scapegoats, threatens, scares or ridicules the child.”


2. Kita cuba pula memahami apa yang disarankan kepada Malaysia untuk diubah atau disemak semula undang2 negara kita supara sesuai dengan perjanjian CRC

The Committee submitted its Concluding Observations to Malaysia in 2007, which included the following recommendations:

a. Review and abolish Malaysia’s reservations to the CRC
b. Ratify the two Optional Protocols and other international laws
c. Review Malaysia’s dual legal system (Civil and Syariah) as some domestic laws are obstacles to the realisation of the CRC in Malaysia
d. Review and reform domestic laws such as the Essential (Security Cases) Regulations 1975
e. Abolish capital punishment for children
f. Review the Children and Young Persons (Employment) Act 1966 to ensure that acceptable conditions of work are clearly and strictly defined to comply with international labour standards.

Sila baca point C betul-betul. OBSTACLES!
Apa maksud OBSTACLES? Halangan...


3. Ini adalah artikel 14 dasar CRC berkenaan dengan agama kanak-kanak.

Article 14

1. States Parties shall respect the right of the child to freedom of thought, conscience and religion.

2. States Parties shall respect the rights and duties of the parents and, when applicable, legal guardians, to provide direction to the child in the exercise of his or her right in a manner consistent with the evolving capacities of the child.

3. Freedom to manifest one's religion or beliefs may be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public safety, order, health or morals, or the fundamental rights and freedoms of others.

4. Ini recommendation dari Child Rights Coalition Malaysia mengenai langkah2 yang kerajaan patut ambil dalam menyelaraskan undang2 supaya sepadan dengan apa yang diusulkan oleh CRC.

"Outlaw judicial corporal punishment (whipping) of child offenders including those under Sharia
laws, and prohibit by law all forms of corporal punishment in the school and the home."

5. Ini point last aku berkaitan LGBT, CRC dan apa yang UNICEF tengah perjuangkan menggunakan CRC ni.

Further steps should be taken to change attitudes and protect children and families from discrimination based on their sexual orientation and gender identity. Positive social norms that recognize and welcome diversity in cultures around the world should be reinforced to include the recognition, protection and promotion of the human rights of all people, regardless of real or perceived sexual orientation or gender identity.

Abuse based on real or perceived sexual orientation or gender identity should not be tolerated. All measures to protect LGBT children and LGBT parents should be enforced in a manner that truly is in the best interests of children, and does not simply silence the victim or drive the discussion
underground.

............

Ada banyak lagi isu lain yang bagus yang diutarakan dalam konvensyen CRC ni tetapi apa yang dah disebutkan oleh menteri kita dan bila dia menjadikan kes Sweden sebagai satu contoh; ini mungkin memberi sedikit gambaran bagaimana pelaksanaan negara nanti. Adakah kita akan mengikut jejak langkah Sweden?

Apa yang aku nampak, pelaksanaan sepenuhnya CRC akan membawa kepada beberapa perubahan dalam undang2 syariah kita.

Mungkin...ini semua kemungkinan ya...

Aku suka fikir kemungkinan2 camni. Prepare for the worst. Senang aku nak lari ke bukit sebab dinyatakan sampai satu masa nanti di akhir zaman, kau nak amalkan Islam pun, kau kena lari menyorok dalam hutan atau bukit.

a. Ibu bapa yang mempunyai anak LGBT tidak dibenarkan untuk melakukan apa2 terhadap tingkah laku anaknya kerana itu rights dia.

b. Kebebasan untuk memilih agama akan diberikan jadi mungkin undang2 yang dipakai selama ni iaitu mak bapak Islam anak Islam akan cuba dilupuskan. Kau tengok lah sendiri sekarang ni macam mana. 10 tahun lagi mungkin lebih ekstrim.

c. Berkemungkinan besar jika kanak-kanak Muslim ingin murtad, ibu bapa tidak lagi mampu menghalangnya sebab jika dihalang, ia akan berlawanan dengan apa yang dipersetujui dalam konvensyen CRC.

d. Apa yang CRC cuba push setiap negara buat adalah banned semua corporal punishment dan mereka akan jadikan Sweden sebagai negara contoh kerana kempen itu sangat berjaya. Ni benda yang ramai orang tak sebut lagi; penganjur2 CRC ni dah terang2 sebut hak perlindungan yang akan diterima oleh kanak-kanak ni bersifat universal jadi sedikit sebanyak, ia akan overwrite apa yang agama mintak kau buat; contohnya...paksa anak kau solat kalau dia tak nak solat. Paksa anak kau pakai tudung kalau dia tak nak pakai tudung.

Macam kes dekat Sweden tu lah.

Ini semua kemungkinan2 yang boleh berlaku.

Aku tau kerajaan kita tak sebodoh ni untuk declare yang diorang akan laksanakan apa yang dipersetujui bulat2 camtu. Isu yang akan timbul mungkin pada masa hadapan adalah apabila ada kanak2 yang menggunakan artikel2 yang terdapat dalam persetujuan CRC ni dan dibawa ke mahkamah dan undang2 negara kita dicabar oleh sesuatu yang telahpun negara kita persetujui.

Kau mungkin nampak pasal kes rotan tapi apa yang telah dipersetujui oleh kerajaan kita melalui konvensyen CRC ni berkemungkinan besar akan mengubah pelbagai benda lain. Part rotan tu sebenarnya kecik aje. Tapi implikasi dia..mak aih....

Ada banyak lagi benda yang kau boleh cuba baca untuk paham benda ni dari segi perspektif orang Islam dan kenapa benda ni bahaya jika dilaksanakan sepenuhnya. Aku harap kerajaan akan ambil langkah yang betul. Kita tak perlu tunduk pada desakan antarabangsa.

Aku setuju Akta Kanak-Kanak 2001 dinaik taraf. Memang outdated gila akta tu. Tapi, kenapa perlu kita berkiblatkan barat dalam membentuk undang2 yang bakal melahirkan generasi kita yang akan datang?

ps - kepada tuan punya komen yang aku siarkan di atas, tahniah. Anda salah. BFM pun sedikit salah sebab tak menerangkan betul2 apa isi kandungan yang nak diperkenalkan ni. Aku dengar talkshow tu bang.

January 26, 2015

Kalau Nak Jugak Rotan Anak, Baik Kau Tak Payah Ada Anak. Senang!

"Sayang anak, tangan-tangankan."

Orang Melayu memang dah terkenal dengan cara mengajar anak mereka yang sedikit ganas. Merotan, memukul, melibas, kena tempeleng, kena tampar dan macam-macam lagilah cara yang kita boleh nampak, yang dilakukan oleh mak ayah untuk memastikan anak mereka jadi manusia. Orang Cina pulak aku nampak pendekatan diorang lain....maaflah kalau aku silap tapi aku kerap nampak orang Cina maki dan pukul anak diorang dekat public kalau anak diorang tak dengar kata.

Agak sedih tengok tapi peduli hapa, anak dia.

Kerajaan pula baru-baru ni mengumumkan mereka sedang meminda satu undang2 baru yang berkemungkinan besar akan menyelarikan undang2 selaras dengan permintaan dunia yang bermesyuarat melalui persidangan Convention of the Rights of the Child atau CRC. Pengumuman kerajaan kita dibuat melalui media kita hari Sabtu dan topik yang diterangkan...hanyalah menggunakan kaedah "kalau rotan anak, nanti kau penjenayah."

Aku tak tau mana satu yang lebih tak kompeten dalam menerangkan isu sebenar dalam bab ni, media kita atau menteri tu sendiri. Ini kerana CRC punya keputusan sebenarnya merangkumi terlalu banyak perkara dan mungkin ada pihak yang nak mudahkan cerita, dia kata "rotan anak nanti2 salah dan kau boleh didakwa."

Kenapa tak sentuh pasal banyak bab lain sebagai contoh? Contohnya macam mana kanak2 di negara kita dijadikan umpan sindiket minta sedekah? Ada orang nak jual paper atau ada orang nak sensasikan isu untuk jaja muka dia dekat paper? Wallahuallam. Baru minggu lepas ada budak2 datang mintak sedekah dengan aku untuk Sekolah Tahfiz kat Kedah yang dah terbukti...fraud.

Mana tindakannya pihak berkuasa?
Mempergunakan anak yatim untuk minta sedekah?

Dalam bab rotan anak ni, aku tengok ramai pulak yang keluarkan hadis dan ayat nak justify rotan anak ni perlu. Janganlah dangkal sangat. Ya, memang ada disebut...tetapi kita kena la tengok situasinya. Situasinya dah kronik, anak tak nak dengar langsung kata kau, solat pun tak nak, rotan lah. Tapi jangan la kau sebut agama benarkan rotan tanpa kau tau kat mana sebenarnya agama bagi kau rotan.

Kat mana kau buleh rotan ni?
Hehe. Carilah sendiri.

Berbalik kepada isu besar...aku tak setuju jika undang2 yang bakal diperkenalkan tu nanti memudahkan orang untuk eksploit. Kau perlu tau, jika undang2 itu dilaksanakan (memang pun, cuma caranya dan aktanya masih belum jelas) akan merangkumi mereka2 yang berumur 18 tahun dan ke bawah.

18 tahun dan ke bawah!

Jadi cuba kau fikirkan, jika ada seorang minah emo yang tak suka dengan larangan2 yang mak bapak dia perkenalkan, "TINA TAK BOLEH KELUAR DENGAN BUDAK LELAKI TU! TINA TAK BOLEH BALIK MALAM !" mudah rasanya budak2 yang dah besar dan ada akal ni provoke mak bapak dia supaya hentak anak dia sikit dan buat laporan abuse.

Apa yang akan berlaku adalah sistem tu hanya akan membuatkan mak bapak jadi lagi takut dengan anak. Aku pulak nampak sistem ni sebenarnya nak diperkenalkan ke seluruh dunia supaya orang ramai takut nak ada anak, hahaha. Ini teori orang2 yang suka berkonspirasi.

Mungkin dari positifnya, ada banyak sebab seperti yang dah disebut. Nak ajar mak bapak jadi mak ayah yang lebih baik, nak train mak ayah supaya ubah cara pendidikan anak tapi bukan semua mak bapak sempurna! Yang lebih penting, bukan semua budak bawah 18 tahun tu sempurna, boleh diajar lemah lembut, boleh dibentuk dengan didikan yang tidak bersifat korporal.

Kalau tak, tak adalah kita Sekolah Henry Gurney kan? Sekolah tu....banyak menyalahi undang2 CRC kan rasanya. Cuba semak balik.

Media kita ada satu masa dulu demam drama gangster sekolah. Filem kita pulak sampai sekarang duk demam cerita kongsi gelap, samseng dan taiko Melayu berbicara dengan loghat Cina. Jika kerajaan betul2 nak wujudkan masyarakat yang harmoni dan tak perlu rotan, pelaksanaannya kenalah menyeluruh.

Nak banned ibu bapa dari rotan anak?

Banned sekali filem2 samseng yang banyak merosakkan masyarakat kita ni. Kau nak hukum mereka2 yang menghukum anak2 mereka selepas tu, fine. Takde masalah. Pendekatan kerajaan kenalah menyeluruh dari segi akta dan pengawalan gejala sosial kepada masyarakat. Kawal apa yang industri kita cuba jaja kepada masyarakat.

Macam mana nak bantu ibu bapak kawal tingkah laku anak kalau TV duk tayang drama peluk cium Melayu, gaduh potong Melayu dan hantu seram Melayu? Kepala buto la nak masyarakat jadi elok kalau benda2 camtu kau galakkan orang kita tengok.

Aku ada beberapa benda yang bermain dekat kepala aku.

Antaranya;

1. Cikgu macam mana statusnya? Kalaulah ada satu kes di mana cikgu belasah pelajar sebab pelajar tu nak belasah cikgu, undang2 nanti memihak kepada siapa? Adakah kerana dia kanak-kanak, undang2 akan melindungi dia dan automatiknya cikgu tu salah?

2. Kalau seseorang budak didapati memang bersifat gangster tak sesuai dengan umurnya, macam mana?

3. Aku suka kaitkan dengan isu hudud. Ramai dari pihak kerajaan kata hudud tak sesuai dengan negara kita, jadi diharapkan pihak kerajaan dapat jelaskan kat mana sebenarnya yang sesuai benar undang2 ni dengan negara kita? Dengan budaya yang sangat berlainan, sesuai ke undang2 ni diperkenalkan di negara kita?

Orang barat, anak nak berzina, diorang tolong belikan kondom. Anak bawak balik laki masuk bilik, takdehal. Anak gi parti minum arak senyap2, diorang boleh pejamkan mata. Banyak benda buruk yang diorang boleh buat, kita tak benarkan buat. Kita sebagai satu bangsa,sangat sensitif dengan perangai anak kita. Jadi, macam mana undang2 tu akan bersesuaian dengan kita nanti?

................

Aku harap kerajaan nampak beberapa side effect yang akan berlaku akibat dari pengenalan undang2 mengarut ni.

1. Lebih ramai ibu bapa yang akan cuba menjauhkan diri dari anak yang bermasalah disiplin. Anak akan meluangkan lebih banyak masa dengan pengasuh or worse, cikgu. "Takpelah, biarlah dia duduk sekolah sampai senja."

2. Mungkin lebih ramai para bapa yang malas nak layan kerenah anak menghabiskan masa di pejabatnya semata-mata kerana takut terbidas anak sekali dua dengan rotan.

3. Purata jumlah anak per keluarga akan menurun.

4. Mempunyai anak sudah menjadi satu risiko besar.

5. Apa akan jadi pada anak yang ibu bapanya ke penjara? Siapa nak jaga? Makciknya? Pakciknya? Nenek? Atuk? Waris terdekat? Jabatan Kebajikan Masyarakat? Seri Perdana? Parcel A? Mampu ke kerajaan menjamin kebajikan budak2 tu terjaga sedangkan mak bapak sendiri pun kelam kabut menjaganya? Yang penting...siapa yang nak carik pendapatan untuk besarkan anak2 tu kalau diri sendiri pun kelam kabut?

Nak harap bantuan kerajaan?
Last sekali aku dengar, kerajaan takde duit.

6. Akan wujud lebih banyak gosip untuk masyarakat kita borakkan. Kes suami isteri Sweden tu, punyalah banyak gosip tersebar. Ada yang kata bini dia buruk perangai lah, ada yang kata diorang tu memang dah level syaitan lah, ada yang kata diorang ni baik dan jangan fitnah orang lain.

Kau nampak tak apa akan berlaku ni, kerajaan? Kau akan melahirkan uncertainty dalam masyarakat dan melahirkan masyarakat yang hanya berminat nak speculate benda2 sensasi yang terjadi."Ni mesti mak dia yang jahat, Ni mesti ayah dia yang jahat. Patutlah garang semacam, dia ahli seumur hidup PAS!" Nak lindungi kepentingan kanak-kanak, akhirnya yang jadi huru-hara, masyarakat.

Dah la kerajaan galakkan riba dalam masyarakat, nak ajak ramai2 fitnah memfitnah lagi? Kes liwat pun tak setel2 lagi sampai sekarang bro.

7. Kalau cubit anak, kira jenayah jugak ke? Lastik anak pakai batu? Camne?

Tolonglah buat kajian betul-betul. Yang baik untuk orang barat tak semestinya baik untuk orang kita. Buatlah undang2 yang sesuai dengan kita, yang mengikut acuan Islam ni.

Kenapa kita perlu ikut acuan barat? Entahlah.
Yang pastinya pengusaha rotan kini sedang menggaru kepala memikirkan stok yang bakal tak terjual.

January 22, 2015

Kenapa Maksiat Lebih Mulia Berbanding Menagih Dadah Pada Masyarakat Melayu?


"Zamani lewtuw.. Ni kalau lokap tu boleh cakap mmg dah boleh panggil nama dia. kenai sangat…
Dok keluaq masuk…. haihhh…"

" kalu dah ke tahap heroin dan syabu (ais), memang sah “addict” la. kronik la engko ni bro… :("

"penagih2 ni patut kena hukum cuci tandas awam je….tak berhasil pada negara. loser!"

"nak kesian apa? ada duit beli dadah, ko sedekah kat masjid pun dpt juga pahala."

"x payah nak kesian la weh,,,mat rempit2 semua tu ambik apa sebelum lumba dan ragut??? melayu2 camni….macam haram jadah je. kasi humban dalam loji kumbahan."


"Sweetnya."

"Mesti tengok! Tahniah TV9 kerana menyiarkan drama yang berkualiti!"

"Ni yang shoot kat obersea tu kan? Syoknya dapat tengok negara orang."

"Cantik poster dia."

"Abang Remy Ishak hensem la. Aku tak minat dengan Sara Ali."

"Harap endingnya nanti tak mengecewakan."


January 21, 2015

Sebuah Cerpen Cinta Ringkas Dikarang Dengan Kata Kunci Yang Tak Asing Dalam Penulisan Kisah Lucah Melayu

Raba

"Ada ke?" tanya Anisah. Ahmad meraba-raba dalam poketnya sambil diperhatikan Anisah. Dia dah agak gadis itu akan kembali keeseokannya mencari kerongsang yang kini berada dalam poketnya.

Gentel

Ahmad menggentel kerongsang berbatu hijau Anisah dijari dalam poketnya. "Ada," angguk Ahmad. Anisah memandang penuh rasa syukur.

Ramas

Lega hati Anisah. Dia menjenguk ke dalam beg tangannya. Beberapa gumpalan wang kertas RM10 yang diramas sebelum dicampak ke dalam tas tangannya kelihatan.

Sedut

"Baru aje keluar duit semalam, dah nak habis dah duit aku, macam kena sedut dengan vakum," renung Anisah dalam hati.

Mengendap

Rakan Ahmad mengendap dari tingkap keretanya. Sudah agak lama Ahmad berdiri di depan gadis tersebut untuk memulangkan kerongsang yang dijumpainya semalam.

Gebu

"Turun beli pau kacang sedap jugak ni, dah la gebu-gebu belaka pau sini," fikir Wan lalu mematikan enjin kereta sebelum melangkah turun.

Lazat

"Ya dik. Mau makan apa? Sini semua makanan lazat-lazat semua!" sapa pelayan Indonesia kedai makan tersebut.

Basah

"Mee goreng basah ada, nasi goreng kampung ada, nasi padang ada, mee kolok ada, bihun singapore ada," sambung kakak pelayan tersebut.

Jolok

"Apa? Mee jolok?" tanya Wan kehairanan. Dia tak pernah dengar lagi ada mee jolok. Mungkin resipi tradisi Indonesia. Kakak itu tersenyum. "Mee kolok lah.."

Tebuk

Durrr! Durr! Bunyi gerudi menebuk dinding membuatkan Ahmad dan Anisah berpaling ke belakang. Seorang pekerja kedai menggantungkan menu yang kemas dibingkaikan ke dinding.

Lubang

"Nasib baik awak jumpa kerongsang saya. Saya pun tak sedar rupanya tas tangan saya dah berlubang, Arwah mak saya yang bagi tu, peninggalan moyang saya tu," Anisah menceritakan kisahnya kepada Ahmad.

Betik

"Biar betik! Dah berapa tahun dah kerongsang ni?" kata Ahmad sambil membelek kerongsang tersebut.

Tembikai

Ahmad lihat warnanya hijau cantik, seperti warna tembikai yang masak ranum, lalu tangannya menghulurkan kerongsang itu pada Anisah.

Batang

Wan memasukkan batang penyedut minuman ke dalam air teh o ais yang dipesannya. Sedikit disedut, terus lega rasa tekaknya menunggu Ahmad yang masih belum selesai cuba ajak perempuan bercinta.

Panjang

"Berbual panjang nampak!" Remy datang mendekati Ahmad. "Dah dapat dah kerongsang awak?" tanya Remy kepada Anisah. Remy menjeling Ahmad.

Tegang

Suasana menjadi tegang. Ahmad sedikit gementar melihat Remy yang badannya nampak seolah banyak menghabiskan masa di gimnasium.

 Hisap

"Bro, rokok?" tanya Remy sambil menghulurkan kotak rokok berjenama John kepada Ahmad. Ahmad menolak dengan sopan. "Tak, saya tak hisap rokok."

Dayung

"Ok lah. Jom, I nak ke kelas dayung kanu sekejap lagi," pinta Remy berbisik kepada Anisah. Anisah mengangguk. Anisah menghulurkan RM30 kepada Ahmad. "Nah, hadiah dari saya."

Henjut

Wan memandang dari jauh. "Jangan tolak Mad. Rezeki datang kena henjut," pesan Wan kepada Ahmad secara telepati.

Jilat

Ahmad menjilat bibirnya. "Rezeki ni. Lepas jugak kalau aku beli buku CursingMalay jilid 1 terbitan DubookPress sekali dengan CD lagu Mantot. Ngam-ngam RM30 termasuk Pos."


January 19, 2015

Cerpen - Zanariah Anak Derhaka Yang Tidak Komited

"Bukannya ayah tak bagi Zana kawan dengan dia. Cuma sekarang ni bukan masanya lagi."

Haji Kasim meneguk kopi panas dengan perlahan. Bibirnya sedikit melecur tapi ditahan sahaja kerana hatinya sedang berkecamuk. Makcik Leha melihat dari tepi sahaja, dia tak mahu masuk campur. Keputusan ini biarkan suaminya yang tentukan.

"Ayah dah baca semua mesej-mesej kamu dengan kawan kamu, Zana.." beritahu Haji Kasim.

"What! Ayah tak ada hak tau! Ayah dah masuk campur privasi Zana!" Zanariah meninggikan suara. Dia betul kecewa tindakan ayahnya itu.

"Ayah! Zana dah besar! Zana dah 19 tahun. Dengan siapa Zana nak berkawan, itu hak Zana! Ayah tak boleh masuk campur! Mak, tolonglah sokong Zana mak!" rintih Zana kepada ibunya. Makcik Leha hanya merenung Zana sambil tersenyum.

"Ini antara kamu dengan ayah, Ana. Kamu bawah tanggungan ayah," beritahu  Makcik Leha.

Zanariah mendengus. Hatinya geram.

"Ayah bukannya tak bagi, cuma ayah tengok si Boy kawan Ana tu, ayah tak berapa suka dengan perwatakan dia, dia kan dah terkenal dengan perangai samsengnya," pesan Haji Kasim. "Ramai lagi lelaki yang Ana boleh kawan, Ana. Dia, abah kenal benar lelaki jenis Boy tu Ana."
Zanariah memusingkan kepalanya apabila sedar ayahnya merenung tepat ke wajahnya.

"Apa ayah? Hati baik? Ada kerja tetap? Memang dia nampak seperti kutu rayau ayah, tapi dia ada visi. Dia ada hasrat. Dia nak sambung belajar dekat politeknik tahun depan," terang Zanariah. Haji Kasim mendengar dengan tekun.

"Zanariah anakku..." Haji Kasim diam.

"Jiran-jiran ada cerita, mereka nampak Ana dengan Boy naik motor sama-sama, jalan peluk-peluk pinggang dekat pekan, ayah tak nak percaya Ana...sebab ayah tau Ana anak ayah," Haji Kasim memandang ke arah lain. "Tapi ayah dah nampak sendiri depan mata ayah sendiri apa yang Ana dengan Boy buat, itu bukan kawan loagi dah Ana, itu dah macam suami isteri."

Tangan Haji Kasim menggigil mengangkat cawan kopi.

"Ayah tak benarkan Ana jumpa dia lagi, Ana." Haji Kasim menghirup kopi, melegakan sedikit tekak yang meronta-ronta.

Zanariah menangis tersedak-sedak. Makcik Leha menghampiri anaknya lalu diurut belakang anaknya yang bernafas kencang. "Sabar nak, ini semua untuk masa depan Ana juga. Kita orang Islam, kena jaga agama kita."

Zanariah merenung ibunya. Matanya merah.

"Balik-balik agama! Balik-balik agama! Memang betullah macam kata Abang Boy! Ayah dengan ibu perasan alim," Zanariah mengamuk.

"Astaghfirullah Ana, ingat Tuhan, Ana," Makcik Leha cuba menenangkan Zanariah tapi tangannya ditepis.

Zanariah bangun.

"Ana nak keluar rumah. Ana nak duduk tempat lain! Selagi ayah dengan ibu tak dapat terima Abang Boy selagi itulah Ana takkan balik rumah ni!" Makcik Leha menggeletar. Haji Kasim melihat setiap gerak geri anaknya dengan mata yang terbuntang luas. Dia tak sangka akan ke tahap itu pertelingkahan mereka.

Zanariah melangkah membuka pintu lalu berlari keluar. Dia cuba dikejar Makcik Leha tapi apakan daya tenaga si tua dapat mengatasi kuasa si muda. Makcik Leha termengah-mengah berlari mengejar tetapi akhirnya Ana hilang dari pandangan. Dia pun melangkah kembali ke rumahnya.

Haji Kasim masih lagi duduk di tempat yang sama sambil menghirup kopi panasnya.

"Abang tak sayang anak abang ke?" jerit Makcik Leha.
Haji Kasim hanya diam.

................

"Abang Boy, jauh lagi ke bang?" mesej Zanariah.

"Jauh lg, tunggu skjp!" balas Boy.

Zanariah lega mesejnya dibalas segera. Boy memang cekap mengendalikan motorsikal LC nya sambil menaip mesej ditelefon. Dia menunggu di perhentian bas itu sudah hampir setengah jam. Perasaannya berkecamuk.

Dia tau dia perlu keluar rumah untuk mencari hidupnya sendiri kerana ayahnya yang terlalu mengongkong membuatkan dia jadi canggung.

"Nanti-nanti aku minta maaf ayah, ibu.." fikir Ana.

Jarinya kembali menaip di skrin telefon. "Dah dkt mana?" Butang send ditekan.

Dari jauh dia nampak motorsikal Boy. Boy pula yang baru menerima mesej memeriksa telefon. Matanya dialihkan sebentar dari jalan.

Ana menjerit. Boy tak sedar ada kereta sedang mengundur. Disapunya sedikit bahagian belakang kereta tersebut. Nasib baik perlahan. Ana berlari ke arah Boy pantas.

"Abang Boy! Abang Boy! Ya Allah! Ya Allah!" Ana menjerit.

Boy bangun. Kepalanya masih lagi memproses apa yang berlaku. "Aduh mak ai! Motor gua! Bodoh ke woi!" Maki Boy kepada pemandu kereta tersebut.

"Nasib baik Abang Boy ok..." bisik Ana dalam hatinya.

Selepas bertenang dan dibayar hampir RM300 untuk kerosakan dan rawatan kecederaan, Boy dan Ana duduk di perhentian bas. Dia menceritakan segala yang berlaku kepada Boy.

"Abang faham Ana...cuma sekarang ni, sebab dah kes kecemasan ni, kita kena lakukan apa yang kita perlu lakukan," terang Boy.

Ana mengangguk.

....................

Pintu rumah Haji Kasim diketuk.

Haji Kasim membuka pintu. Dia lihat anaknya sedang berdiri di luar. "Ayah, maafkan Ana ayah!" Zanariah menghulurkan tangannya. Haji Kasim menjenguk ke luar tanpa menyambut salam anaknya.

"Assalamualaikum Pakcik!" kata Boy sambil menghulurkan tangannya.

Haji Kasim hanya diam. Kaget Boy.

"Abang Boy eksiden tadi ayah," Zanariah cuba memancing simpati. "Dia nak mintak tolong ayah hantar dia balik rumah dia, motor dia rim bengkok tak boleh jalan dah."

Haji Kasim terus memandang Boy yang berdiri tersengih di luar pintunya.

"....Errmmm...Pakcik?"

Boy memaksa dirinya tersengih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...