September 02, 2014

Cucu Anda Bertanya," Atuk! Atuk! Kenapa Ada Kaabah Dekat Las Vegas?"

One of Islam’s most revered holy sites – the tomb of the Prophet Mohamed – could be destroyed and his body removed to an anonymous grave under plans which threaten to spark discord across the Muslim world.

The controversial proposals are part of a consultation document by a leading Saudi academic which has been circulated among the supervisors of al-Masjid al-Nabawi mosque in Medina, where the remains of the Prophet are housed under the Green Dome, visited by millions of pilgrims and venerated as Islam’s second-holiest site. The formal custodian of the mosque is Saudi Arabia’s ageing monarch King Abdullah.

The plans, brought to light by another Saudi academic who has exposed and criticised the destruction of holy places and artefacts in Mecca – the holiest site in the Muslim world – call for the destruction of chambers around the Prophet’s grave which are particularly venerated by Shia Muslims.

The 61-page document also calls for the removal of Mohamed’s remains to the nearby al-Baqi cemetery, where they would be interred anonymously.

There is no suggestion that any decision has been taken to act upon the plans. The Saudi government has in the past insisted that it treats any changes to Islam’s holiest sites with “the utmost seriousness”

Al-Nabawi mosque around the tomb has been expanded by generations of Arabian rulers, particularly the Ottomans. It includes hand-painted calligraphy documenting details of the Prophet’s life and his family. Dr Alawi said the plans also call for these to be destroyed as well as the Green Dome which covers the Prophet’s tomb.

The Prophet is venerated by both branches of Islam, Sunni and Shia. The strict Wahhabi sect is a branch of the Sunni faith, however, and removing the Prophet could further inflame tensions between the two groups .

The current  crisis in Iraq has been blamed on the Shia former Prime Minister Nouri al-Maliki’s sectarianism, which alienated the Sunni, leading to the uprising. Isis, also known as Islamic State, which holds swathes of Iraq and Syria, and which murdered the American journalist James Foley, is a Sunni organisation.

Mainstream Sunni Muslims would be just as aghast at any desecration of the tomb as the Shia, Dr Alawi said.

The Independent has previously revealed how the multibillion-pound expansion of the Grand Mosque has, according to the Washington-based Gulf Institute, led to the destruction of up to 95 per cent of Mecca’s millennium-old buildings. They have been replaced with luxury  hotels, apartments and  shopping malls.

King Abdullah has appointed the prominent Wahhabi cleric and imam of the Grand Mosque, Abdul Rahman al-Sudais, to oversee the expansion project – necessary to cope with the huge number of pilgrims who now visit each year.

Dr Alawi says the consultation document for the al-Nabawi mosque in Medina, by the leading Saudi academic Dr Ali bin Abdulaziz al-Shabal of Imam Muhammad ibn Saud Islamic University in Riyadh, has been circulated to the Committee of the Presidency of the Two Mosques.

Several pages of the consultation document have just been published in the presidency’s journal. They call for the destruction of the rooms surrounding the tomb – used by the Prophet’s wives and daughters, and venerated by the Shia because of their association with his youngest daughter, Fatima.

The document also calls for the Green Dome, which covers the tomb and these living quarters, to be removed, and the ultimate removal of the Prophet’s body to a nearby cemetery.

The al-Baqi cemetery already contains the bodies of many of the Prophet’s family, including his father who was removed there in the 1970s, Dr Alawi said. In 1924 all the grave markers were removed, so pilgrims would not know who was buried there, and so be unable to pray to them.

“The Prophet would be anonymous,” Dr  Alawi added. “Everything around the Prophet’s mosque has already been destroyed. It is surrounded by bulldozers. Once they’ve removed everything they can move towards the mosque. The imam is likely to say there is a need to expand the mosque and do it that way, while the world’s eyes are on Iraq and Syria. The Prophet Mohamed’s grave is venerated by the mainstream Sunni, who would never do it. It is just as important for the Shia too, who venerate the Prophet’s daughter, Fatima.

“I’m sure there will be shock across the Muslim world at these revelations. It will cause outrage.”

The Independent was unable to contact the Saudi Arabian embassy, but it said in a statement last year: “The development of the Holy Mosque of Makkah al-Mukarramah [Mecca] is an extremely important subject and one which the Kingdom of Saudi Arabia, in its capacity as custodian of the two holy mosques, takes with the utmost seriousness. This role is at the heart of the principles upon which Saudi Arabia is founded.”

.................

Aku share dulu. Ini berita semua datang dari UK dan media Eropah. Mungkin ini propaganda. So, berhati2.

Tapi memandangkan Mekah sendiri sudah jadi satu tempat yang membeza2 kan faktor kewangan sesama Islam sendiri sama ada dia mampu atau tidak, padahal Mekah adalah tempat di mana semua orang Islam sama darjat...kau buat la konklusi sendiri.

Apa salah satu tanda kiamat? Orang berebut bina bangunan tinggi.  Kat mana kau boleh nampak tanda tu?

Sebelah Kaabah. Hahaha. Aku takut betul satu hari nanti, anak cucu kita takleh bezakan Kaabah dengan Las Vegas.

August 29, 2014

Apa Salahnya Jika Mufti-Mufti Mengeluarkan Album Gangster Rap Berlirikkan Fatwa-Fatwa Negara Kita?

Kau boleh lihat sendiri bagaimana mudahnya kita, orang Islam, diperbodohkan. Orang Islam ni majoritinya agak kurang cerdik dalam bab beragama kerana sentimen perasaan kita selalu ditolak ke sana ke mari, sehinggakan, kita tak tau lagi dah siapa yang Islam dan siapa yang tak jaga Islam.

Kau boleh lihat sendiri kekeliruan di luar negara. Bagaimana terpecahnya Islam kepada dua, Sunni dan Syiah..bagaimana di Mesir orang Islam sendiri berperang dengan orang Islam, di Syria Muslim berbunuh-bunuhan dan berbenci-bencian....

Kenapa?

Dalam negara kita juga, kita berpuak-puak. Ikut parti politik satu hal. Ikut pegangan masing-masing satu hal. Dalam bab politik, dah banyak kali aku dengar dari sumber-sumber yang aku percayai, ada dua orang pemimpin PAS itu syiah. Seorang, kau mungkin boleh agak. Lagi seorang? Tak perlu aku cakapkan di sini. Tapi bila kita lihat sendiri apa yang terjadi kepada Parti Islam Se-Malaysia, aku tak terkejut jika benar dakwaan pengaruh syiah sudah menular dalam PAS.

Adakah aku fitnah? Semalam ada orang kata aku menyebar fitnah terhadap Mujahiddin. Mungkin dia tak baca link yang aku bagi tu yang jelas menceritakan bagaimana jahatnya pihak berkuasa Syria dalam menggunakan perang psikologi untuk memastikan satu dunia anggap, mereka betul dan pihak pemberontak ni salah.

Kalau kau bukak mata dan telinga kau mengenai apa yang terjadi dekat orang Islam, kita ramai berlumba-lumba nak tunjukkan yang diri kita betul. Diri kita adalah "Islam."

Tengoklah sendiri dalam media sosial pelbagai dakwaan yang menyatakan, "oh, Ustaz popular bekas mufti itu Wahhabi. Oh dia tu syiah..oh dia tu tak sunat habis.."

Kita jadi keliru dan akhirnya apa yang jadi dekat kita?

Kita jadi obses dengan cikgu-cikgu agama dekat kawasan terpencil yang dikhabarkan sangat hebat agamanya dan sangat dalam ilmunya. Tapi aku ceritakan apa yang aku dah tengok sendiri, jangan begitu mudah percaya dengan "Ustaz-Ustaz Indie" ni kerana kita tak tahu, apa sebenarnya yang mereka nak. Mereka memang berilmu, aku tak nafi, tapi untuk apa ilmu itu digunakan?

Ada sebuah kejadian yang aku tengok di mana seorang "Ustaz" yang kononnya pandai bab-bab perubatan Islam ni gunakan peluang itu untuk hantar khadam dia (kau pun tau lah apa jenis makhluknya) dan porak perandakan keluarga orang sehingga adik beradik pun langsung tak bertegur sapa. Titik permulaannya sangat simple. Dia demam dah terlalu lama dan segala macam ubat dah dicuba, tapi tak sembuh. Harapan terakhir nak baik? Cuba berubat dengan Ustaz itu.

Habis rosak silaturrahim adik beradik. Apa habuan yang Ustaz itu kehendaki? Tak ada lagi yang tahu sampai sekarang...tapi orang kita, sangat mudah percaya jika seorang "ahli agama" kata, "si polan ni ada berdendam dengan kau. Si polan ni ada sakit hati dengan kau." Nama langsung tak disebut tapi pesakit itu yang pandai-pandai buat kesimpulan sendiri sehingga habis pecah belah saudara.

Aku tak tau apa yang jadi dekat orang Islam negara lain...tapi aku nampak kita, orang Melayu, terlalu banyak hala tuju kita. Terlalu banyak pegangan kita.

Yang peliknya, sesama kita sendiri percaya yang Allah itu lebih dekat dengan kita berbanding dengan golongan Islam lain. "Allah tidak bersama dengan orang itu, mereka sesat..Allah takkan ampunkan dosa mereka kerana mereka syirik menduakan Dia.." Kau pun tau kan macam mana pemahaman kita ni...

Jadi, apa kesannya kepada kita sekarang?

Kau boleh nampak sendiri, satu, kita tak peduli pasal agama sebab agama hanyalah opsyen. Dua, wujud syak wasangka dalam masyarakat kita walaupun kita satu negara. Tiga, sesama kita mempunyai perasaan dengki mendengki. Keempat, yang paling jelas buat masa sekarang, adalah betapa lemahnya kepercayaan kita kepada institusi Islam negara.

Berapa ramai meragui Ketua Agama Islam? Sebab apa mereka meragui Ketua Agama Islam? Berapa orang percaya dengan Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan? Berapa orang betul2 ikut fatwa? Berapa orang yang meragui JAKIM? Berapa orang yang meragui status halal JAKIM? Siapa tak suka Imam mukim dia kerana dia lain parti politik? Kalau Imam mukim kau hisap rokok yang dah difatwakan haram, layak ke dia jadi Imam? Ni kenapa semua AJK Masjid orang politik? Siapa budak ni yang nak mintak derma untuk sekolah tahfiz kat Kedah ni? Betul ke sekolah tahfiz ni ada?

Yang paling teruk kesannya...adalah apabila benda tu effect amalan kita sendiri. Kes solat dua imam. Kes masjid ikut parti politik. Kes halau keluar orang dari masjid kerana kita percaya dia bukan "Islam sebenar."

Kita hidup terlalu banyak kemusykilan dan setiap hari akan ada saja isu yang membuatkan kita sangsi dengan pegangan masyarakat kita sendiri.

Yang paling menakutkan, ramai orang di luar sana yang berlumba-lumba memberikan kita jawapan yang kononnya didakwa adalah jalan keluar untuk kita dan kebanyakan jalan keluar ni adalah jawapan yang mampu memberikan kau "escapism" yang kau tak pernah rasa lagi. Jalan mudah. Jalan senang.

"Kenapa nak susahkan hati fikirkan pasal agama sedangkan banyak lagi cara hidup yang lebih sihat, aktif dan progresif dapat kau ambil sebagai cara hidup kau."

Berhati-hatilah ya pilih jalan kau, sebab pada aku, pengaruh liberasi mental di Malaysia dah jadi terlalu berpengaruh. Jaga-jagalah dengan apa yang kau baca dekat internet, especially bila laman web pro-pembangkang mula letak artikel2 sinis yang secara sebenarnya jelas dan terang, anti ajaran Islam.

So, berbalik kepada persoalan awal aku; jika sesuatu fatwa dikeluarkan, kau nak ikut atau tidak? Majlis Mufti Indonesia dan keluarkan fatwa fesyen JIlboobs haram dan ramai yang melawan fatwa tersebut. Kita? Fatwa haram merokok tu ada. Tapi yang melanggarnya? Berjuta-juta orang.

Pernah tak kau terfikir, mungkinkah rokok tu sebenarnya alat untuk golongan tertentu gauge masyarakat tu macam mana? Ye lah...kalau sesebuah masyarakat tu tak nak dengar fatwa ahli agama dan sanggup keluar duit untuk Philip Morris dan British Tobacco, kau rasa siapa yang lagi berkuasa sebenarnya?

Dari situ, bila dah tau, mudah gila la diorang nak bawak masuk benda lain..sebab orang tempatan dah tunjuk," pedulik hapa aku dengan mufti dan fatwa dia! Kah kah kah!" Last2...jadilah kita masyarakat yang agama itu, adalah hak individualistik semata-mata. Nak ikut, ikut.

Kalau tak nak ikut?
"Tolong jangan kritik."

Macam apa yang dah terjadi sekarang ni.

Bila ada artis kena kutuk sebab dia pakai seksi sangat dia jawab apa balik dekat pengkritik dia? Kau pun tau, apa diorang akan jawab. "Ini semua haters baik duduk rumah masak nasik ke ada jugak faedahnya..."

ps - gambar Siti Saleha hanya sebagai hiasan.


August 28, 2014

Pendatang Asing Pun Tak Mahu Berjihad Seksual, Kenapa La Gadis Malaysia Nak?

1. Pendatang asing merusuh makin ramai.

Apa kau rasa bila kau dengar pekerja asing merusuh di Malaysia? Kau rasa disgust kan? Kau rasa diorang ni datang Malaysia, dapat kerja, bawak keluar duit, balik tanah air diorang dan jadi hartawan...kemudian nak merusuh?

"Ada hati nak merusuh? Nak merusuh jangan kerja la Malaysia la woi!"

Sekarang kau cuba bayangkan, sekumpulan lelaki orang putih, yang bekerja sebagai Engineer dekat Petronas, merusuh...sebab Petronas ada buat slack dengan diorang.

Sama tak perasaan kau bila kau dengar ada pendatang asing merusuh? Lain kan...takyah tipu. Padahal..kedua2 nya adalah pendatang asing.

Kau tau kenapa diorang merusuh? Kalau sorang dua aje merusuh, itu boleh dikira logik kau nak bantah. Tapi bila Bangladeshi, Myanmar dan Vietnam bergabung tenaga merusuh...kau perlu paham...ada something wrong tu.

Sila rujuk sini , sini dan sini untuk mengerti betapa "taraf binatangnya" bisnesman kita layan diorang. Tolong ubah pandangan. Jika kau tengok video di bawah ni, kau pun rasa nak merusuh kalau kau dapat treatment sama dekat negara lain.



Jangan prejudis hanya kerana kau rasa kasta dia lagi rendah dari kau. Kau sedarlah...jika semua orang dijaga hak mereka, tak ada orang nak merusuh. Sama ada dia expat atau "buruh kasar"...siapa kita nak bezakan diorang?


2. Jihad seksual

Pada satu hari Makcik Halimah mendapat panggilan telefon dari anaknya...

"Hello..mak....Alia ada satu benda nak cakap ni. Mak dengar aje tau..jangan cakap apa2 balik..."

".........."

"Mak, Alia nak pergi Syria.."

"Mak, askar berperang di Syria itu perlukan isteri..tapi siapa yang akan jadi isteri diorang, mak? Biarlah Alia pergi."

"Yang penting Alia pergi dengan niat baik. Alia nak perjuangkan Islam. Alia nak berbakti kepada agama. Jangan risau mak...sebelum Alia berjimak dan berasmara, Alia akan nikah dengan diorang dulu..halal mak.."

"Macam mana diorang nak lancarkan roket bunuh musuh Islam kalau kepala duk terbayang nak berjimak, mak?"

"Daripada diorang tengok porn, biarlah Alia jadi isteri mereka..."

"Alia tau benda ni berat nak diterima mak...tapi Allah tau apa yang Alia lakukan. Mak doakanlah agar Allah terima pengorbanan Alia ni.."

" Insya Allah bulan 11 nanti Alia balik ke Malaysia semula....tolong bagitau Abang Romzi, Alia mintak tangguh pertunangan Alia dengan dia.."

"Assalamualaikum mak. Harap halal makan dan minum Alia kalau Alia tak dapat pulang..isk isk.."

"......"

"APA? MAK NAK IKUT?"


.ps - aku rasa macam tu la kot perbualan diorang sebelum diorang berangkat. Itupun kalau betul la benda ni berlaku.  Sori kepada mana2 gadis bernama Alia.  Untuk berita betul dia, kau boleh baca sini.

August 27, 2014

Wanita Tak Boleh Jadi Pemimpin Kerana Dia Akan Terlalu Sibuk Buat Video Pakai Shawl Dekat Youtube

1. Perempuan tak layak jadi pemimpin



Serius shit aku tak sangka memang ada pandangan yang mengatakan benda tu betul! Jadi, sebelum kau bangun mencabut kasut tumit tinggi dan ingin memaku kepala aku kerana kau merasakan "bullshit semua ini! Kau boleh tengok sendiri result SPM gender mana yang lebih hebat!"...

Aku just nak tanya; kau marah ke tak tengok video tu?  Kalau kau marah atau kau rasa tidak adil, aku nak tanya, kenapa? Atau mungkin kau setuju kerana kau tau betapa emosinya perempuan dalam mentadbir ni?

Bincangkan.

Jadi, walaupun aku agak anti BN...selepas membaca sehari dua ni, dan mengambil pelbagai sumber, aku perjelaskan dekat sini, menggunakan ayat yang mudah ; "Wan Azizah Wan Ismail tidak layak jadi Menteri Besar Selangor" pada aku. Kau nak tanya aku lebih2...aku pun tak reti. Jadi rujuklah sini.

2. Perempuan baru ber-hijabista



Aku just nak suarakan satu benda yang aku perasan.
Mungkin ramai yang perasan tapi takut nak cakap kuat2.

Kenapa perempuan yang baru berhijab ni ; dialah yang paling rajin sekali post video macam mana nak menggayakan tudung dan berfesyen dengan tudung...sedangkan, yang dah bertudung punyalah lama sebelum wujud frasa "hijabista" tu sendiri, tak ada pun upload video ajar orang macam mana nak ikat tudung dengan sempurna.

Dan lagi satu, dalam keghairahan gadis melayu mengupload video tutorial macam mana nak ikat hijab ni, kau tolonglah sedar satu benda. Tudung kau yang bapak ah komplikated adalah untuk cover apa yang nak dicover, betol?

Tapi ramai yang tak sedar...untuk membuat tutorial "shawl" ni (bahasa popularnya)....kau perlu bukak aurat kau terlebih dahulu sebelum kau ajar orang lain ber-hijab macam kau. Defeat the purpose of hijab dah la kan?

Sebelum mengamuk, tolong ingatkan diri kau, aurat perempuan tu luas. Bentuk leher kau tu aurat. Baju kau yang kau pakai walaupun tak nampak kulit tu pun aurat kalau baju kau jenis kain ketat. Bentuk lengan kau tu pun aurat. Niat kau baik, nak ajar orang macam mana nak bertudung...tapi....sedar tak sedar, kau dah bagi satu dunia tengok aurat kau.

Aku tak kata semua aa. Tapi ada. Nak aku letak bukti? Takyahlah.

Bincangkan.


August 26, 2014

Saya Rasa Ghairah Apabila Berkhalwat Kerana Rasa Gementar Itu Membuatkan Saya Hebat Berfantasi

KUALA TERENGGANU – Tidak pernah serik, walaupun sebelum ini iaitu pada 20 Februari lalu, mereka pernah ditangkap khalwat di dalam kereta, namun sepasang kekasih ini dilihat masih belum insaf apabila mengulangi perbuatan sama selepas ditangkap dalam keadaan berbogel di tempat duduk belakang dalam sebuah kereta, 30 April lalu.

Bagaimanapun, perbuatan tidak bermoral mereka menerima pembalasan apabila masing-masing dijatuhi hukuman penjara tiga minggu serta denda RM4,700 dan sembilan bulan penjara lagi sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.

Namun, difahamkan, kedua-dua mereka, Alwafi Embong, 27, yang bekerja sebagai mekanik dan pasangannya, Zamiratul Akma Mohamad, 25, seorang penasihat kecantikan terpaksa memilih untuk meringkuk di penjara selama sembilan bulan tiga minggu kerana gagal membayar denda.

...............

Aku tak paham kenapa kita masih lagi mengamalkan undang2 barat dalam bab yang berkaitan dengan moral kita. Especially orang Islam.

Satu, apa yang berlaku terpulang kepada penilaian manusia lain. Oleh kerana makin ramai manusia yang lantang menyuarakan pandangan supaya kita tak judge dia kalau dia buat salah, aku harap ada yang berani mempersoalkan hakim dengan ayat "siapa kau nak judge aku?"

Dua, oleh kerana makin ramai yang mempunyai pendapat supaya kita jangan judge orang lain dan judge diri kita dulu la sebelum judge orang lain, tolong bacakan kepada aku, apa agama kita ajar bila kita nampak kemungkaran atau maksiat depan mata?

Tiga, jadi keputusan hakim memberikan mereka pilihan sama ada nak masuk penjara atau nak bayar denda. Oleh kerana tak ada duit, mereka pilih masuk penjara. Duit memainkan peranan yang besar di sini. Mungkin kerana itu ramai orang kaya boleh terlepas hukuman jenayah kerana mereka mampu bayar denda....jadi cycle tu berpusing semula...orang miskin mencuri masuk jail kerana tak mampu bayar denda, orang kaya boleh terus mencuri kerana tau dia boleh elak hukuman penjara.

Empat, kerajaan kita selalu mengatakan mereka nak elakkan maksiat...tapi selalunya yang kena tangkap, golongan yang kurang berada dan tak mampu nak sewa hotel mewah untuk berkongkek-kongkekan. Tapi yang mampu sewa hotel mewah, layan spa macam raja, bayar RM280 untuk full package? Kuranglah tangkapan dia.

Kalau tengok 999 pun, balik2 yang kena rush, hotel dua bintang....yang 4 bintang, 5 bintang....hehehe. Apa cerita? Boleh sesiapa explain apa yang berlaku atau aku perlu terus buat2 macam paham...Nak tau hotel mewah mana yang menawarkan perkhidmatan seks? Senang gila nak tau mana sebab geng2 kaki happy ending ni ramai yang aktif berforum dalam internet. Tak ada alasan langsung tak dapat nak buat rush.

Takkan nak kena tunggu orang buat report jugak kot?

Balik2 yang kena tangkap, golongan yang tak mampu. Macam mana la Tuhan tak turunkan bala dekat negara?

ps - aku tidak menanggung sebarang masalah rumahtangga yang berlaku jika suami kau pergi mencari happy ending kerana membaca posting ini. Dia yang nak pergi, bukan aku yang suruh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...