February 17, 2015

Kalau Reti Nak Ada Anak, Kenalah Reti Buang Pampers Anak, Mangkuk.

Hari Ahad hari tu aku gi Bangi. Gi makan. Apasal aku rasa makanan2 kat situ makin lama makin overprice? Dah lah Menteri suruh boikot orang Cina kalau letak harga makanan melampau tapi masalahnya, yang kedai melayu ni sapa nak tegur? Apa kejadahnya teh o ais RM3.50? Pakai teh wangi je pun. Teh wangi ni murah.

Balik, singgah masjid. Cebok anak aku. Datang cleaner Masjid, seorang Bangladeshi tanya dengan aku "bang, itu pampers sudah buang ka bang?"

Aku jawab dah.

Lepas tu dia kata terima kasih, sebab ramai benar orang Melayu yang pegi masjid, cebok anak lepas tu biarkan aje pampers anak dia merata-rata dalam bilik air.

"Ini orang tadak kepala punya orang. Itu benda kicik punya pasal pun dia tak bole pikir. Machiam machiam jenis orang ada ya bang!" kata dia sambil mengeluh2. Muda lagi tu, aku rasa 27-28 tahun umur dia.

HOI MELAYU.

Kau fikir la sendiri. Pendatang luar datang Malaysia kerja untuk jaga negara kau, mengeluh pasal perangai kau yang jahanam ni?

Aku ingatkan dalam masjid wujud jugak kesedaran dekat orang Melayu, ye lah, masjid kan zon menutup aurat? Zon bebas maksiat? Zon beramal soleh? Keluar masjid, tanggallah tudung, buatlah maksiat dan ikut suruhan syaitan tapi janganlah sampai mencemari kesucian masjid. Apa tak mampu pakai otak dah ke, macam mana kau boleh jadi bapak dan mak ni kalau pampers anak kau yang dah terpakai pun bangladeshi tolong buangkan?

Baghal ke apa kau ni? Kalau kau pergi ke mana-mana, lepas kau cebok anak kau, tukar pampers dia, tolong lah buang pampers dia elok-elok. Lagi satu kes, perempuan yang tak reti buang "pampers" dia elok-elok. Golongan ni pun ada. Ni pun sama. Aku harap kitaran haid kau tak teratur lepas ni.

Aku doakan satu hari nanti pekerja2 asing kat Malaysia ni pakat2 balik negara dia majukan negara diorang dan jangan datang lagi Malaysia. Indonesia pun dah start dah larang rakyat dia jadi pembantu rumah.

Masa tu baru lah kau tengok macam mana rupanya negara "indah dan Islamik" Malaysia ni kalau tak ada tangan2 diorang membantu menjaga negara kau ni.

Aku mewakili pekerja pembersihan Masjid Hasanah Bangi atau lebih dikenali dengan nama Masjid Hijau mengucapkan "Kalau reti ada anak, kena la reti buang pampers anak, mangkuk."

Apa kau ingat, pekerja asing ni datang Malaysia;

a. untuk carik pampers yang kau buang
b. untuk kutip balik troli yang kau letak rata-rata
c. untuk susun balik barang2 pasaraya kau tak jadi beli dan kau letak tempat lain

Kalau kau fikir itu kerja diorang, kau silap.
Itu bukan kerja diorang.

Dan kau seorang yang annoying, pompous dan arrogant.

Sekian pesanan khdimat masyarakat ini daripada aku.
Terima kasih.

Have a nice day.


February 16, 2015

Berita Panas Yang Baru Kami Terima : Kerajaan Akan Perkenal Akses Internet Kepada Pengguna Petak Kuning Jalan Raya


February 12, 2015

Ke Arah Malaysia Yang Moden, Adakah Kita Akan Terus Hidup Macam Melayu Bawah Tempurung?

Negara kita dilaporkan akan berjaya mencapai sasaran menjadi negara berpendapatan tinggi pada tahun 2018 dan mungkin terpaksa menurunkan sedikit kadar sasaran negara maju menjelang 2020.

Jika kau dengar semua pakar ekonomi, mereka akan kata Malaysia adalah negara yang ekonominya sangat cekap dan kerajaan yang memerintah mempunyai kemampuan untuk menginjakkan ekonomi Malaysia supaya terus berkembang, walaupun ramai pihak dari barat khasnya, yang akan terus memburukkan imej negara pada mana2 indeks ekonomi.

Aku bukan pakar ekonomi jadi aku akan ambik pandangan diorang yang lebih pakar. Bagus, jadi kita tidak perlu risau mengenai krisis ekonomi sebagai contoh kerana, kerajaan kita dah menyediakan satu platform yang mampan untuk menangani kelembapan ekonomi negara.

Lembap...tapi bukan krisis.

Kau tau, jika kau ikut perbincangan2 orang mengenai hala tuju Malaysia menjelang tercapainya taraf negara berpendapatan tinggi, yang mana aku still sangsi sebab kau perlu tahu...78.6% pencarum KWSP di Malaysia, mempunyai pendapatan RM3000 ke bawah, bukannya perihal ekonomi yang perlu dirisaukan;

Yang perlu dirisaukan adalah mengenai perkembangan mentaliti masyarakat kita menjelang era menjadi negara maju.

Kau sendiri setuju kalau aku katakan mentaliti kita memang tahap bangkai? Tak percaya? Sebagai contoh;

a. Kau beratur panjang dekat traffic light dah 20 minit. Sampai giliran kau jalan, tiba-tiba ada mangkuk ayun dengan muka tak peduli terus cilok masuk depan kau tanpa beratur. Kau himpit dia balik tak bagi dia laluan, dia yang maki kau. Itu manusia bangkai.

Tak cukup satu contoh?

b. Kalaulah wujud akta yang melarang penghisap rokok di tempat awam, kau akan nampak reaksi orang yang melawan akta tersebut walaupun akta tersebut sebenarnya sangat berfaedah kepada masyarakat. Itu semua kerana dia nak merokok di mana sahaja bila-bila masa dia suka.

Tak cukup kuat lagi contoh aku tu?

c. Kalau kau nampak orang yang merokok dan kau tegur dia merokok dengan muka kau yang tak puas hati tetapi sopan, respon yang kau akan dapat adalah muka tak puas hati, nak ajak bertumbuk dan bajet dia gangster dengan pandangan "siapa kau nak tegur aku hisap rokok kat sini?"

Itulah dia contoh2 manusia bangkai. Manusia backwards yang otaknya tersangkut pada zaman 80 an di mana masyarakat Islam pada ketika itu masih boleh merokok pada bulan Ramadhan.

Masyarakat kita dah suka tidak ada undang2 yang kawal dia dalam benda2 camtu. Berapa orang kat sini yang takut nak buang sampah rata-rata? Even dalam bab merokok ni pun baru aje semalam aku tengok CIKGU SEKOLAH MEROKOK DALAM KAWASAN KANTIN SEKOLAH!

Tak ke primitifnya orang camni?

Pemikiran2 orang macam ni lah sebenarnya yang menghalang masyarakat Malaysia maju ke depan sebab orang2 macam ni lah yang akan vokal sekali bila hak diorang disekat. Hak merokok merata-rata. Hak langgar peraturan jalan raya supaya dia sampai cepat. Hak buang sampah merata-rata sebab dia tak nampak ada tong sampah disediakan.

Itu baru sikit.
Tapi itulah benda asas yang kita dari dulu sampai sekarang FAILED nak patuh.

Kau boleh kutuk SIngapura macam2 tapi kalau Singapura adalah sebuah negara KOMUNIS YANG TINDAS ISLAM DAN MELAYU SERTA HANYA MENGUNTUNGKAN MASYARAKAT CINA SINGAPURA SEPERTI KATA RAMAI MELAYU....

.......kenapa Singapura lebih bersih dari Malaysia?

Sedangkan...ramai orang kata...ehem ehem..kebersihan sebahagian dari Iman? Aku tak nak masuk bab Jepun. Cukuplah aku katakan, dalam ramai2 cikgu yang mengajar aku, satu2 nya cikgu yang betul2 rasa bersalah kalau dia terlambat masuk kelas adalah Cikgu Bahasa Jepun aku yang agamanya aku tak tau apa dan aku tak pernah pun bagi salam kat dia.

Sebab dia orang Jepun.

Jepun di bom pada tahun 1945. Semenjak dari hari tersebut, apa yang kerajaan dia buat adalah dia ubah sistem masyarakat dia, perkenalkan bermacam sistem, budayakan budaya yang sistematik dan sangat tersusun untuk accelerate balik negara dia selepas musnah pembangunan akibat bom atom tu. Apa yang kau nampak sekarang adalah hasil daripada pengenalan budaya tersebut.

Kau cuba bandingkan kelajuan orang Jepun berjalan dan kita berjalan. Atau kau cuba bandingkan tahap kekemasan negara dan kebersihan masyarakat dia berbanding kita yang masih lagi selesa bawak keluar sampah kedai makan melalui ruangan makan pelanggan sambil pelanggan hirup mee bandung.

Apa jadahnya?
Kau nak buang sampah jangan la lalu tepi customer yang tengah makan.

Dalam banyak2 perkara mengenai sasaran negara, benda ni lah yang paling merisaukan kerajaan. Mentaliti kita masih lagi mentaliti yang ditakuk lama. Mentaliti di mana kita tolak perubahan yang membawa kebaikan hanya kerana kita takutkan perubahan.

Persoalannya, kau macam mana?

Adakah kau masih lagi memilih untuk buat tak kisah sampah sarap yang kau buang dari tingkap kereta sebab dah ada "bangla" tolong kutip sampah kau? Kau masih lagi berharap agar kesalahan trafik kau boleh dielakkan saman sebab kau dah tau polis trafik memang mudah kena suap? Kau masih lagi fikir kerja kau sebagai kerani kaunter sebuah agensi kerajaan, masih sempat kau breakfast dulu pada jam 10.00 pagi dan biarkan seorang pekerja lain handle satu kaunter sorang2 sebab dia pekerja yang lurus bendul?

Kau lebih gemar kita kekalkan macam ni sekarang, di mana orang yang buat salah boleh maki kau balik sebab kau tak benarkan dia buat salah?

Unik kan Malaysia ini.

Cuba kau blok motor2 yang selalu menyelit masuk ikut plaza tol kereta sebab dia malas nak ikut jalan motor. Kau tengoklah berapa kuat dia maki kau. Cubalah. Rekod video ya? Kemudian upload ke Youtube.

Nak salahkan kerajaan dalam bab kelakuan asas ni pun takleh.
Bodoh mana kau sampai jangan buang sampah merata-rata pun kau tak tau boleh ke tidak?

February 09, 2015

Apa Syarat Sah Dua Kalimah Syahadah?

1. Siapa yang tentukan orang itu Islam?

2. Bagaimana kalau pada satu hari, seorang non Muslim, bangun tidur, dapat hidayah?

3. Dia takut nak beritahu keluarga, jadi dia diamkan saja perkara tu.

4. Dia bukak internet, belajar pasal Islam, belajar pasal solat.

5. Dia buat semua benda dan lepas dia rasa dia bersedia, dia ucap dua kalimah syahadah sorang diri, hanya Allah aje tahu. Dia solat sembunyi2, puasa dan dia simpan duit nak gi Haji dalam tabung. Tak pernah sekali pun dia cuba jejak masjid. Apa yang dia belajar dari TV dan dari apa yang dia baca, bergantung kepada persoalan yang dia ada.

6. Pada waktu yang sama juga, dia masih lagi "bersama" dengan isteri.

7. Kau paham maksud aku kan? Dia terus bersama kerana dia tak tau. KIta ambik camtu aje, dia tak tau. Dia tau Islam = Syahadah, Solat, Puasa dan Haji.

8. Lebih setahun selepas dia ucap 2 kalimah syahadah, isteri dia lahirkan anak perempuan yang comel.

9. Jadi, kepada pakar agama internet;

10. Aku bertanya; adakah dia berzina selama mana dia bersama isterinya?

11. Kepada pakar agama dan undang2 internet;

12. Apakah agama anak tersebut?

13. Dan soalan terakhir kepada semua orang.

14. Apakah dia syarat sah dua kalimah syahadah?

15. Hehehe.

16. Bincangkan.

17. Baik bincangkan awal sebelum nanti2 bila dah mati orang macam ni, baru nak berebut nak tanam badan dia ikut upacara apa.

February 06, 2015

Awkward Agama : Kalau Kau Islam, Cuba Kau Habiskan Cerita Ini

Satu hari, kau sedang duduk sambil menikmati secawan teh tarik kat kedai. Kau dapat mesej dari kawan kau, seorang non Muslim, "tanya kau kat mana?"

Kau pun balas kat kedai tengah minum. Dia jawab balik,"nak join." Kau balas "OK. Jom!"

Dia sampai, duduk borak dengan kau pasal kerja yang korang tengah hadapi. Sampailah satu tahap di mana dia diam, kemudian dia cakap kat kau;

"Aku ingat aku nak masuk Islam."

Kau terkejut. Dalam diri kau, ada rasa gembira dan ada rasa nak bertanya lebih lanjut. Kau pun tanya dengan dia "kau dah bagitau pasangan kau?"

Dia diam.

"Aku nak masuk Islam lepas aku pegi tolong orang banjir haritu. Ada orang mintak aku tolong basuh masjid. Mungkin dia ingat aku Islam kot," beritahu kawan kau. "Aku tak tau kenapa aku rasa bila aku masuk masjid tu aku rasa lain."

"Aku nak tanya dengan kau ni...sebab tu aku nak jumpa kau sekarang," tanya kawan kau.

Kau renung dia, sabar menunggu soalan.

"Aku dah ada anak dua orang, pasangan aku non Muslim, family aku semua non Muslim...kau pun tau," terang dia.

"Pasangan aku, tak pernah lupa agama dia. Anak-anak aku kami dah ajar macam mana nak jaga agama kita orang," terang dia lagi.

Giliran kau pula diam.

"Aku dah tanya pasangan aku. Dia tak mahu Islam."

Kawan kau hirup milo suam perlahan-lahan.

"Aku nak tanya dengan kau sebab aku takut nak pergi ke Pejabat Agama tanya diorang, sebab dah boleh agak apa jawapan dia orang nanti," kawan kau menyambung cerita.

"Kenapa..."

Kawan kau diam.

"Kenapa kalau aku nak masuk Islam....dan pasangan aku tak mahu masuk Islam.." Kawan kau terdiam sebentar.

"......aku kena ceraikan dia?"

Kau tersentak.

"Kenapa perlu aku ceraikan pasangan aku, tinggalkan anak-anak aku, pecahkan keluarga aku, kalau aku sanggup terima Islam dan pasangan aku tidak?"

Kelu kau waktu itu.

"I trust you. Aku dah kenal kau lama, sebab tu aku nak tanya kau...apa pandangan kau?"

Kau diam, berfikir.

"Aku dah cuba pujuk pasangan aku. Dia tak mahu. Dia tak suka Islam."

Kau senyum kambing mendengar ayat kawan kau tu.

 "Hope you don't mind when I say that...dia bertegas yang jika aku masuk Islam, our relation is over."

Nampak dia rasa lega.
Mungkin masalah tu dah lama dia pendam seorang.

"Kalau kau jadi aku, apa kau buat?" tanya dia kepada kau.

Kemudian, kau buka mulut dan beritahu dia;

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

(Sila isi tempat kosong, 10 markah)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...