November 08, 2012

NIPP = Nurse in Privacy Please. NIPPLE = Nicer If Public People Love Explosion

Puan-puan sekalian,

Pertama sekali terima kasih kerana memberikan komen-komen yang begitu banyaknya mengherdik aku dan ada juga yang bersetuju dengan aku. Aku suka orang tak setuju dengan aku tapi aku tak expect tulisan2 seorang wanita yang bergelar ibu penuh dengan caci maki sama macam aku.

AKU ULANG LAGI SEKALI...SEBELUM APA-APA....AKU TAK SOKONG PERJUANGAN ANDA NAK NURSING IN PUBLIC...TAK KIRALAH ANDA PAKAI APA SEKALIPUN.

Kalau "public" yang anda maksudkan samalah macam apa yang sekumpulan ibu buat masa Breastfeeding Mob tempohari tu...betul la apa aku paham kan? Dan aku still tak setuju!

Tapi jangan mengamuk dulu....ada soalan pembaca! Menjawab satu persoalan yang diajukan dengan ayat yang sangat sopan oleh Cik Eli

............

Assalamualaikum encik,

Saya ada dua soalan ingin saya ajukan kepada encik 

1. Isteri (jika ada) encik menutup aurat dengan sempurna tak? 
 2. Dan adakah dia seorang ibu yang menyusukan anak dengan susunya sendiri (jika ada)?
 Itu saja soalan saya.Harap dapat jawab. Terima kasih.

Jawapannya ; 

1. Ya kecuali apabila berada di dalam rumah
2. Ya. Aku dan dia setuju breastfeed mesti cukup 2 tahun. Sekarang dah 1 tahun 5 bulan. Tak pernah menyusu di public dan tak pernah beli nursing cover atau jubah special atau selubung keibuan.


.............

Puan-puan,

Letak puan-puan dalam situasi ini ; anda dan suami anda bertandang ke rumah sahabat suami/sahabat anda. Sampai di sana duduk berborak kemudiannya anak anda menangis lapar. Selalunya apa yang akan anda lakukan? Sudah pastilah puan akan mintak izin dengan tuan rumah pinjam bilik dia untuk menyusu, bukan?

Kenapa..kenapa..kenapa...tak menyusu aje kat situ tengah ruang tamu dia sambil berborak dengan tuan rumah? Kenapa dalam keadaan sedemikian, tahu pula puan-puan minta izin pinjam bilik nak buat menyusu tapi di tengah-tengah kawasan orang ramai dengan orang ramai lalu lalang...anda nak pulak menyusu secara terbuka? (aku tak kata semua, siapa terasa, dia terasa)

Puan-puan yang dikasihi sekalian,

Pakailah apa saja yang anda nak pakai pun tapi apabila anak anda mencapai satu peringkat umur, dia tak suka lagi ditutup, diselubung. Even tengah menyusu pun dia boleh singkap baju anda naik ke atas lalu menampakkan buah betik yang ranum dan segar. Take the risk semata-mata nak menyusu anak?

Kau tengah semayang sekalipun anak nangis nak menyusu seeloknya teruskan solat kau selagi tak membahayakan nyawa dia jadi apa sangatlah berjalan carik tempat tersorok sikit dan biarkan anak tu menangis.

Fikirkanlah....apa perasaan anda sebelum anda mula menyusu secara terbuka? Ada rasa malu? Ada rasa segan? Kenapa tak ikut perasaan itu? Jika anda sendiri merasa malu nak menyusu on the spot kat situ, itu tandanya anda sendiri kena bangun menyusu kat tempat yang lebih strategik. Lagipun, breastfeeding adalah satu proses di mana tak boleh ada stress. Kalau mak stress nak menyusukan anak sebab orang ramai lalu lalang, apa yang bagusnya kat situ?

Lagipun, adakah anda yang sedang nursing in public atau singkatannya NIP (nipple? heheh) 100% sure...takkan ada orang nampak kau punya kopek?

Sebenarnya...puan-puan...tak ada mana-mana lelaki pun yang hingin tengok nipple anda semasa anda menyusu sebab scientifically, nipple anda semasa anda tengah lactating sangatlah berbeza diameternya. Tapi...tanya balik dalam diri sendiri...100% sure tak ada orang boleh nampak dan bagaimana perasaan anda kalau ada orang ternampak? Dia bukan sengaja tapi kadang2 tak boleh nak dielakkan ternampak.

Puan-puan,

Satu perkara yang anda perlu faham adalah fakta ini ;

PEREMPUAN MENYUSU BOLEH MEMBUATKAN 
ORANG SEKELILINGNYA RASA TAK SELESA.

Benda ni takleh nak diubah. Even bila makcik2 aku menyusu anak pun aku lari. Tapi kalau ada orang dalam restoran rasa tak selesa sebab anda tengah menyusu...fahamkan ayat ini please ;

Orang lain pun ada hak untuk rasa tak selesa dengan perbuatan anda.

Puan-puan, tak kiralah anda berselubung bagai macam mana pun tapi still akan ada orang yang tak selesa dengan apa yang anda sedang lakukan. Your problem is that  anda semua mahukan orang lain rasa selesa dengan benda tu, bukan? Itu satu benda yang sangat-sangat susah dan mustahil nak dilakukan SEBAB macam mana pun anda nak bangkang, menyusu badan adalah salah satu benda yang patutnya dilakukan dalam tempat yang private. Anda sedang minta satu benda yang sangat susah.

Ada benda yang lebih senang anda boleh buat sebenarnya...gi bilik menyusu dan menyusu di situ. 

Dan lastly...

Aku tak paham ; kenapa aku tulis pasal aurat semalam tapi golongan puan-puan pulak yang mengamuk? Tak pernah ke nampak minah melayu tak pakai tudung menyusukan anak sampai kopek dia terkeluar? Tak pernah nampak langsung? Samdol. Kalau kau bukan target aku kenapa kau nak terasa? Sebab kadang2 kopek kau terkeluar kan masa nak mula menyusu?

Kan aku ada tulis ; Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang.

Tanyalah diri sendiri dulu ;

Kalau anda ada rasa malu nak NIP...itu tandanya NIP bukanlah sesuatu yang perlu anda lakukan sebab diri anda tengah nak protect anda sendiri secara semulajadi. Selagi ada rasa malu selagi ada segan takut-takut orang ternampak apa yang tak sepatutnya kelihatan...beredarlah..dan carik tempat tersorok.

Kita Malaysia...kemudahan2 macam ni memang low class jadi aku paham benda tu tapi NIP bukan penyelesaiannya. Aku hanya akan pegi shopping dengan bini aku dekat tempat yang ada bilik menyusu yang ok..sebab tu aku hanya akan pegi Alamanda. Takpun Ikea. Bilik menyusu IKEA...terbaik. Orang Europe ni dia jauh ke depan sikit pasal benda2 camni.

Daripada anda perjuangkan hak nak nursing in public, gesa Menteri Wanita kita, Siti Najib binti Razak wajibkan semua shopping kompleks ada at least 2 bilik khas tiap2 tingkat untuk menyusu. Gesa kerajaan wujudkan inisiatif untuk pemilik premis wujudkan bilik menyusu agar accessible di mana-mana. Itu sepatutnya core perjuangan anda..bukannya nak nursing in public. Tujuan perjuangan anda sepatutnya supaya anda boleh menyusu in privacy. Lagipun pilihanraya dah dekat, mintak lah apa saja anda nak. Nak mintak hak menyusu suami in public pun aku rasa boleh dapat.

Selagi ada rasa segan , takyah lah menyusu dekat public. Sebab kalau diri sendiri rasa segan tapi sebab ada kawan2 ajak anda NIP jugak dan anda ikut, anda sebenarnya sedang melawan sifat malu anda.Dan benda yang paling istimewanya seseorang perempuan adalah sifat malu dia. Dan pada aku, Nursing In Public ni bukanlah satu benda yang mengagungkan sifat malu seorang wanita.

Kalau ada orang kata aku sebut "habis kau kata semua yang NIP ni tak malulah agaknya?" Terpulanglah kepada penilaian masing-masing pasal diri sendiri.

ps - ada orang suruh aku tegur pasal perempuan2 lain yang pakai seksi.
Nampak sangat first time masuk sini.

252 ulasan:

1 – 200 daripada 252   Terbaru›   Baru»
Sidratul Muntaha berkata...

sebenarnya isu ni mudah
dalam hadis dan al quran dah sebut..
klu ternamapk.
jgn terus tengok..
pandang tmpat lain..
tak payahlah nak bisnig2 psl aurat la bagai..
dah memang baik lelaki atau perempuan lowerkan gaze klu nmpk yg bukan mahram..
pokok pangkalnya..
benda belum kena batang idung sendri mantot...
please respect each other..
kesedaran tu perlu dicari bkn kena datang sendiri.
sama jugak dgn keimanan..
agak biaslah jugak bila ko pernh tulis
nak kena tunggu hidayah turun baru nak sedar?!
so?!ape yg kita tulis itu cerminan hati dan iman kita..
btw..aku rasa ko dah jauh sangat klu nak sentuh bab penyusuan ibu dan sebagainya...
bkn kate ko tak layak..
taip mgm tak wajar..
citer benda lain la.
yg ko thu,dari semua root.
tapi klu komen aku ni pun jdi masalah apda ko.
paham2 sendirilah..

Haris Zuhaina berkata...

As Salam. Sy setuju SESANGAT dangan apa yg diketengahkan. Susah sangat kah kalu nak ikut apa yg baik utuk diri sendiri dan agama yg di anut? Tidak kah merasa malu seandainya kita manusia yg diberikan akal tp still nak memilih untuk tidak ber akal???
Pelik betul bila benda2 cam ni Puan2 nak jadikan isu.... Mungkin kah Puan2 syoiq andai suami Puan2 merenung bayi yg disusu??? Klu pun dia pandang bayi, klu tak...mungkin dia pandang....???? Terima aja lah klu ianya untuk kebaikan. Tp klu nak dedah juga, silakanlah... Anda Buat, Anda Dapat, Suami juga Dapat, Anak Lelaki jg Dapat, Bapa juga Dapat (PAHALA/DOSA).. Ingatlah NIAT Tidak menghalalkan CARA

Haris Zuhaina berkata...

kesedaran tu perlu DIBIMBING DENGAN KEIMANAN!!!!
Betul andai TER-nampak pandang ja tempat lain. Tp pernahkah terfikir, seandainya benda yg lelaki dok hadaop selalu ngan yg tak penah hadap akan menjadikan mereka selalu terbayang2 dan IMAGINASI mereka sesangat melampau...
Apa perasaan ISTERI seandainya si suami berterus terang dan membandingkan dengan yg dia tek pernah lihat???
Betol, belom tekena di batang hidung sendiri, tp andai kata dah terkena, apakah baru nak mengadah...
Kucing klu nampak ikan, dia akan hidu, jilat dan ngap ja.. So, mana satu agaknya EN. SUAMI akan buat? Sanggupkah kita izinkan suami meliar memandang????
Pak LEbai/Pak IMAM lagikan cair iman bila lihat benda terhidang.... Diri sendiri kenalah elak sebelum nak org mengelak>>>>

Tanpa Nama berkata...

aku penah nampak satu makcik ni, tudung labuh, pakai jubah, dari belakang, kemain bertutup litup,

tapi bile aku potong dia, nah amek kau, selambak tetek ter'exposed'. sebab tengah menyusu anak.

Tu yang bertudung labuh tu.

agaknya, makcik tu tak penah kenal nursing cover, ataupun paling banggang, tutup la dengan tudung yang labuh tu.

mantop, kalau ko nak buat entry pun, make sure google gambar wanita melayu yang exposed NIPple macam ko kate tu.

Bukan mat salleh yang terang-terang exposed aurat.
kalau ada, please share.

p/s : aku syak yang komen dlm YT kat flashmob breastfeeding KLCC tu ngko lah.

Ami Scott berkata...

Salam Mantot..lama aku tak komen kat blog hang...pasal aurat yes kita kena malu ngan public tapi macam nko cakap la kere jaan kia takde awareness dalam bab bab macamni...sebagai solution kepada permasalahan macamni maka wujudlah nursing cover, nursing wear, ect untuk overcome masalah tak cukup tempat yang sesuai untuk menyusukan anak..kalau ada dalam jarak yang agak jauh dan tersorok serta terpencil...
Meh aku story time aku gi KLCC pertengahan tahun aritu...anak aku dah lapo susu and mengantuk nak tido...aku kelam kabut cari bilik nursing yang hampehnya takde kat area situ...mata-mata sinis memandang seolah2 aku ni tak pandai nak pujuk anak..last2 kau tahu aku menyusukan budak tu kat mana..kat celah2 barang baby atas kotak yang dorang belum bukak...kenapa aku gatal nak ke KLCC kalau dah tahu macamtu..sebab aku nak bawak anak2 aku yang besar2 tu jalan-jalan makan angin untuk hiburkan hati dorang...(aku ni dok pahang mantot oi...)...kita jadi parent ni nak kena balance dari semua bab..tanggungjawab besar...breastfeeding pun salah satu tanggungjawab kita pada anak2 kita gak...selagi kere jaan kita sibuk berpolitik selagi tu apa2 aspek kehidupan rakyat dia hatta sekecil ini pun tak terlaksana...nak minta menda2 simple camni takkan nak tunggu pilihanraya..jenuh la 5 tahun sekali baru dapat...lagi satu...naluri ibu ni bila anak menangis nak susu dia jadi resah gelisah...sementelah kalut nak cari bilik menyusu tu rasa nak tunggang terbalik dunia...jalan terbaik ialah menyusu kat mana dan..tapi kami ni bukan la tak rasa malu menyusu anak tengah orang tapi keadaan memaksa...so apa penyelesaian menda ni...sama-sama kita fikir mantot ye..

Tanpa Nama berkata...

hmmm..xpasal2 mantot dpt pahala free....ada org plak sentap xtentu pasal...semua yg dok maki2 2 ntah2 xpenah bc blog mantot..pastu dok heboh merata kata xsokong breastfeed..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..


Aku baca entri kau ni dan aku cuba samakan situasi aku dan kawan kawan yang duduk kat negara orang ni.

In my humble opinion, mak mak yang menyusu, cubalah belajar respect the environment.

I.e: kami kat sini punyalah tak berani sembahyang kat tengah tengah public, celah celah tangga, sebab akan datanglah pak guard yang marah marah dan herdik herdik kami, halau kami dari situ. Gamaknya dia takut lepas solat kami letupkan keretapi kot. Harus diingat, orang yang tak berada dalam situasi kita, memang tak akan faham apa yang kita buat. Dah termaktub tugas dia jaga ketenteraman awam, kita datang tempat orang, kita lah kena adapt dengan persekitaran. Samalah jugak dengan menyusu in public, kalau pengurusan restoran rasa apa yang kau buat tu bakal mengganggu ketenteraman pelanggan dia, redha aje lah. Tak payah pergi makan kat restoran tu dah lepas ni. Simple.

Tapi itulah. Setiap masalah ada je jalan penyelesaiannya, Tuhan bagi akal supaya berfikir. Survival. Macam kami kat sini, sebelum keluar kami rancang itinerary. Aku rasa kebarangkalian nak jumpa masjid/prayer hall kat negara matahari terbit ni lagi rendah daripada kebarangkalian ibu ibu kat Mesia nun nak jumpe nursing room. Kalau kami boleh berjalan kaki berbelas belas kilometer mencari tempat yang appropriate untuk menunaikan solat, ambik baju dua tiga helai masuk fitting room semata mata nak privacy bersolat, jaga kebersihan masa amik wuduk kat sinki public, takkan lah ibu ibu tak boleh buat benda yang sama? Persoalan dia, nak dengan tak nak je.


Kita orang timur, buat cara orang timur. Aku tak pernah nampak walaupun sekali orang Jepun menyusu di public. Mungkin jugak facility kat sini bagus yang mengelakkan terjadinya benda macam ni. Atau mungkin jugak diorang RETI MALU? Frankly, orang Melayu pun aku tak pernah nampak jugak, tapi mungkin sebab aku dah lama tak balik kampung.

Btw, kali terakhir aku nampak orang menyusu in public ialah masa aku terkandas tunggu flight yang delayed pada tahun 2008 kat Malaysia. Orang putih. Anak dia yang nampak gaya macam dah umur dua tahun lebih duk main lari lari keliling aku, tiba tiba pergi dekat Mak mintak susu. Terjojol lah benda benda yang aku tak mau lihat.

Berada dalam keadaan tu, membuatkan aku tak boleh lari daripada situasi 'compare & complain'. Bahawasanya, aku sungguh bersyukur aku tak dibesarkan dengan budaya barat, heh.

Kau.Hiprokrit berkata...

PEREMPUAN MENYUSU BOLEH MEMBUATKAN
ORANG SEKELILINGNYA RASA TAK SELESA.

kalau perempuan seksi?
BESARRRR BIJIK MATA KORANG kan???

kahkahkah #hiprokrit

mummy-aulia' berkata...

again, x cukup research.salah fakta lagi.

"Michelle Koh, salah seorang penganjur Flash Mob Lima Minit Penyusuan yang juga seorang ibu, berkata, "Pada masa ini hanya terdapat tiga bilik penyusuan yang disediakan oleh pihak KLCC, satu di pusat membeli-belah utama dan dua lagi yang disediakan oleh Isetan dan Parkson. Dengan jumlah peningkatan penduduk tempatan dan pelancong yang melawat KLCC pada setiap hari, tiga bilik penyusuan adalah tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan semua ibu-ibu menyusu. Kami berharap bahawa dengan menganjurkan flash mob, pusat membeli-belah seperti KLCC dan lain-lainnya di Malaysia akan mendengar rayuan kami dan perasaan ibu menyusu; kita perlu lebih banyak bilik penyusuan dan berharap bahawa pusat membeli-belah Malaysia akan menjadi penyusuan-mesra ".

anyway, malu ni ada 2-malu bertempat, malu x bertempat.so tak bolehlah nak kata NIP ni salah hanya sbb secara basicnya, kita akan rasa malu nak NIP. orang melayu mmg tebal malunya, tapi selalunya malu tu x bertempat. jadi malu x boleh dijadikan indicator benda tu betul atau salah..unless kalau memang komfem ia malu yang bertempat.

Oh, kalau ada yang rasa x selesa xpelah..pandang je tempat lain. sebab ramai lagi yang ok je dgn ibu2 yang NIP ni.ramai lagi yg menghargai breastfeeding lbh drpd breast.

Lagipun, rasanya lebih ramai lagi yg rasa x selesa dgn lelaki2 yang merokok kat tempat awam.dah ada buat entry menentang perbuatan mcm ni x? isu penting ni. merokok tu dahlah haram, perbuatan memindahkan asap ke perokok pasif tu pun tentulah haram & x berperikemanusiaan.patut lebih dibenci & dibangkang habis-habisan tu..

Kau.Hiprokrit berkata...

Refer pada entry sebelumnya:

What's with gambar orang lelaki yang disuakan dengan botol susu tu?

Eh. Takde pulak kau rasa malu eh bila upload gambar macam tu padahal BANYAKKKKKKKKKKKKK lagi gambar lain ko boleh pilih.

Nampak sangat akal ko kontot. Sesuai dengan nama ko. kahkahkah.

Eray Majid berkata...

as for me, masing2 ada hak masing2. tapi aku tetap dengan pendirian mempertahankan penyusuan ibu.

pokok pangkalnya, selagi tak menyalahi syarat dan aurat tidak terdedah, harus bagi ibu menyusukan anak di mana yang dia merasakan selesa. tak perlu cari bilik menyusu bagai.

yes, aku setuju 'malu' tu mahkota wanita, tapi malu pun mesti kene pada tempatnya. menyusukan di khalayak ramai bukan perkara yang memalukan.

tp, back to everyone has their own voice & opinion. dah mantot nak fikir begini, takpe truskan.

tapi pls respect ibu2 yang masih terus NIP bukan flashing boobs di tengah2 alam.

peace no war!

cik siti fairuz berkata...

Aku amik cuti halfday, mkn popcorn baca komen2 kt sini,... Tu je nk komen.

p/s pernah gak trnmpak nipple org kt public..rs pening & mual pastu. pls la sediakn nursingroom byk2 sesegera yg mungkin pls pls pls

Tanpa Nama berkata...

Typical malay man,kolot dan tak memahami fitrah wanita.Kalo seorg ibu menyusu,bertutup dgn sempurna,kita rasa tak selesa.Apsal nak diskriminasi?buatlah satu undang2 kat restoran yg sama,pompuan pakai baju tak cukup kain,terjojol nampak lurah tetek,tersembul nak keluar dr baju,dihalau jugak sbb menimbulkan ketidakselesaan.Hakikatnya tak kan? Kalo undang2 apply secara samarata begini,kami ibu ibu menyusu akan patuh pd kehendak management premis.Tapi,pompuan seksi walaupun buruk tetap selesa dipandang,tak gitu mantot?Byk bende yg tak selesa dipandang kat public,misalnya pompuan pakai baju x cukup kain,nmpk seluar dlm,nampak lurah tetek,lelaki hisap rokok,etc.Kalo kita nk nk consider kesemua ketidakselesaan tsbt,tak ada org akan berkeliaran kat tempat awam.Sbb rasa tak selesa juga berbeza bg setiap org,ada org kisah,ada org tak.Kalo takat seorg je tak selesa,dia lah yg kena berambus dr situ!Dunia makin moden dan open mantot but u still berfikiran kolot mcm org dulu dulu.For ur info,sbb x cukup nursing room la diorg buat flash mob tu,bkn semata mata nak mintak.NIP.Lain kali join lah cause mcm ni utk lebih memahami okey.

Tanpa Nama berkata...

cukup2lah komen para reader..mantot ni, 'sukati dia' la nak tulis apa, blog dia..tak setuju diam je..tak pun ikut je cam i ni, terus buang dari blog list..ok dah buat, then xpayah baca dah blog dia ni pasni..hihi

Tanpa Nama berkata...

baik ko pegi tegur pompuan seksi yg nmpak lurah tu dari ko pegi tegur ibu yg bg ank makan(susu ibu)etlis ibu menyusu ni tutup gak auratnya dari pompuan yg saje2 tunjuk tetek kt public..lagila aku tak selesa ngn lurah2 diorg tu.lagi selesa tgk ibu NIP dari pompuan2 tunjuk tetek tu...Yg psl pompuan seksi ko tak nak pertikaikan lak...yg ibu menyusu ank ni la yg jd mangsa...

Tanpa Nama berkata...

dont care, still dapat tengok TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK TETEK

( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )
( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )
( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )
( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )
( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )
( . )( . ) ( . )( . ) ( . )( . )

Mantot berkata...

aku dah ajak tapi selalunya alasan diorang "ak eleh...pempuan yang pakai tudung pun bukan baik sangat sbnrnya? bukak tudung byk lovebite..selalu blowjob boifren!"

Tanpa Nama berkata...

klu tau tmpt yg kita pegi tu xde feeding room, prepare siap2 susu ibu dlm botol x bleh ek?

Tanpa Nama berkata...

Kak,nampaknya akak juga sama x faham mcm mantot ttg apa yg diperjuangkan oleh group ni.Sy suggest akak baca dulu apa yg group ni mahukan dan apa insiden yg buatkan group ni buat flash mob.Kalo akak faham,sy jamin akak jugak akan marah kat mantot.Pergi baca dulu okey..

Tanpa Nama berkata...

Ko ckp PEREMPUAN MENYUSU BOLEH MEMBUATKAN ORANG SEKELILINGNYA RASA TAK SELESA.
~habis ko selesa ngn pompuan tetek tersembul,..SILA JAWAB YE..Baik ko buat entri psl pompuan seksila dari ko hujah pompuan yg menyusu ank ni.Isu penyusuan ni sgt sensetif

Tanpa Nama berkata...

Kadang kadang ada baby dia reject botol.Dia nak terus dr ladang!

Tanpa Nama berkata...

Fuuh Bangga gila dia bgtau anak dia dh setahun 5 bulan menyusu lagi siap kata bwk bini kat ikea dan tah mana satu lg tu je. sian kat bini dia dapat hubby cenggini. Alhamdullilah husband aku xkisah aku NIP sbb dia tau aku jaga aurat aku jaga maruah aku dan jaga nama dia sebagai suami. aku xkan tunjuk nenen aku kepada org lain. Dia tau anak dia pun berhak di beri makan di mana2 dia nak. Aku seriously kesian kat bini kau and anak kau yg 1 tahun5bulan tu tak dapat kebebasan menyusu di mana2 n bini ko tak dapat nk ngular kemana2 saja. Breastfeed ni benda senang ja hanya org macam kau je yang bagi susah.

Farhana

Tanpa Nama berkata...

membandingkan org tak selesa ngn lelaki merokok di tempat awam dengan org tak selesa menyusukan anak di tempat awam umpama membandingkan kereta proton preve dengan scooter nouvo. orang cakap pasal menyusukan anak, kau ckp pasal rokok. contoh klcc. dalam mall tu tak boleh merokok, so smokers smoking kt luar. betul lah tu. perlu ke smoking pon nak privacy macam menyusukan anak? nk privacy smoking dalam toilet, lagi la salah. kan berbeza hakikat menyusukan anak tu dengan merokok. jauh beza sgt perbuatan tu. yang merokok tak perlukan privacy, hanya tempat yang proper seperti di tong sampah yg ada pasir atas dia tu.. menyusukan anak pulak perlukan privacy kerana melibatkan membuka bra tu sua puting nenen tu kt baby. aku sokong kau Mantot.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu cik farhana,kdg2 brg yg nak dicari bkn takat kat Ikea saja.Takpelah,dah nasib bini dia,nk wat camne.Lagipun,lantak kat dialah dia nk ckp apa pun,dia mmg tak.penah berusaha nak memahami keperluan dan fitrah wanita.Dulu pon dia penah buat satu entry sensasi pasal kaum ibu ni jugak.Ni kali kedua sy kesiankan bini dia.hehehe.

Tanpa Nama berkata...

Org bercakap pasal ketidakselesaan lah.Rokok tu salah satu contoh ajerlah.Hah,nk sgt contoh preve sama preve,yg pompuan pakai baju nampak alur tetek tu apa citer plak?napa tak halau?Tak diskriminasi ke tu?Jawab ler.

Tanpa Nama berkata...

tak kisah lah nampak alur tetek ke bertudung litup ke. kalau yg nampak alur tetek tu breastfeeding anak dia kt public pon guard tetap halau.diskriminasi apa nya. tak percaya, 1 hari ni kau pergi dalam keadaan bertudung litup, kau breastfeed kt publi, kau tgk guard tu halau kau ke x. then next day kau try pergi dalam keadaan kau hot mama nampak lurah tetek then kau breastfeed kt public, kau rasa kena halau gak or guard tu seronok pandang kau?aku tetap sokong kau Mantot.

Tanpa Nama berkata...

Btul tu farhana...Sian bini ko pg alamanda ngn ikea je hehehe....Mcm mnala satu hari nti klu ko ngn bini ko terkandas mna2 kt public and xde nursing room plak..baby dah melalak nk susu...apa ko buat ek?

Syakir Zainol berkata...

Dalam isu ni, sebagai seorang suami dan bapa yg mana isteri aku mmg fully breastfeed semua anak2 aku maka aku setuju dgn pendapat Mantot.

Sekian terima kasih.

Member Syakir Zainol berkata...

Ok lah tu pegi Alamanda sama IKEA..kalau pegi KLCC karang kena join Flash Mob selama 5 minit tu lak wahahah..
Pegi Alamanda sama IKEA pun jadi isu..dah si mantot tu gemar ke sana..lantak dia lah

Tanpa Nama berkata...

meh aku nk komen..
aku nih lelaki yg mempunyai isteri yg menyusukn anak aku setahun lebih...aku heran dgn statement ko dan yg nyokong ko..kesian aku tgk korg nih..org nyusu pun nmpk geli..stim lar..hahahaha..oit...ade otak letak mana bro?..org pompuan nyusu, otak korg leh pk psl seksi dan seks..mmg sian korg nih...minded mmg not up to date..pttnyer korg support dan bantu org pompuan ni melaksanakan tanggungjawab diorg..sbb bantu korg laksanakn tggjwb gak..tau tak TANGGUNGJAWAB SORG BAPA DAN IBU ITU MEMASTIKN PENYUSUAN ANAK DGN SUSU IBU SEHINGGA DUA TAHUN ITU ADALAH WAJIB..huhuhu..aku takpenah jumpa org yg ortodok cam ko nih..kesian..dan aku takpenah tgk pompuan2 yg pki tudung saje2 nk tnye aset dia sesuke ati..kalo ternampak tuh mst sbb anak dia duk buka dan tarik2..aku mmg kesian dgn keadaan ibu yg camni..aku takpenah pandang serong or rs nk marah dgn keadaan dia..apa yg aku bt, aku terus pandang tempat lain dan bt taktau..lgpn dia bkn suka2..as husben aku pun penah menghadapi isteri aku terpaksa menyusu di khalayak ramai dan rasa kekok nk nyusu..tp aku ttp support dia..for the time, aku akn amik kain dan tutup part2 yg terdedah..so dia akn comfortable..dan if dia da yakin dgn NIP..i still perhatikn dia bg memastikn sume aurat dia terjaga dan tertutup..sy rasa itu yg sepatutnye kita sbg suami dan bapa lakukan..if dia rs selesa NIP maknanye dia SELESA lar..dan isteri2 kita sume TAKKAN SELESA NURSING IN TOILET ok...please open your mind dan jgn nk terus cemuh perempuan yg byk berkorban yg sememangnyer perngorbanan mereka lg besar dan byk dr kita..diorg tau apa yg diorg bt..PEACE NO WAR

Tanpa Nama berkata...

"Kau tengah semayang sekalipun anak nangis nak menyusu seeloknya teruskan solat kau selagi tak membahayakan nyawa dia jadi apa sangatlah berjalan carik tempat tersorok sikit dan biarkan anak tu menangis".

Exactly my thought. I agree with Mantot's statement here. Utamakan yang wajib; in this case, jaga your modesty, walaupon objective kita tu baik; to nurse our children. Percayalah mums out there, tak mati nya anak tu melalak sementara kita cari lokasi untuk menyusu.

Guard your modesty (malu), cos that's a sign of your faith.

Soalan, kenapakah perlu post di FB, instagram, gambar duduk dalam tren nyusukan anak memakai baju berbentuk? apakah objektif dengan berbuat begitu? If the guys can't see your boobs, they can envision it. Eh, ke aku sorang yang camtu hahahaha.

Sincerely,
Mother of 2 yang pandai cari surau/nursing room/kereta untuk menyusukan anak.

Mauhibah al Aliyah berkata...

sokong En Anonymous yg very sporting dan supporting..

Tanpa Nama berkata...

Ustaz Azhar Idrus dan Ust Zahazan dan len2 ustaz pun ade ckp psl nih..kalo anak tuh nangis2, buleh dan harus berhenti dlu sembahyang tuh..melainkan waktu da nk habis..sebab apa diorg kate harus berhenti???..sbb kalo kepala da tak khusyuk dan terganggu sbb anak ni menangis, maka berhentilar...

Tanpa Nama berkata...

salam..
aku pmpuan, n aku pn x selesa tgk org bf kt public. mayb aku kolot kot.
tp susah gak klu rmai dh yg terlebey moden nih.
semoga aku x terjebak dgn NIP

Tanpa Nama berkata...

salam.

mantot dah kata "AKU ULANG LAGI SEKALI...SEBELUM APA-APA....AKU TAK SOKONG PERJUANGAN ANDA NAK NURSING IN PUBLIC...TAK KIRALAH ANDA PAKAI APA SEKALIPUN."

so biarlah.

kalau korang dah biasa masuk sini, maknanya korang akan faham dia.
dia ni degil. bila dia kata A, A la dia akan pegang sampai habis.

setiap orang ada pendapat masing-masing.
sama macam puan2 dan mantot sendiri.

puan2 menyokong NIP dan mantot menyokong NIPple.

ini laman dia, biarlah dia nak kata apa. untuk tidak menyakitkan hati sape2, kalau tak tahan dengan apa yang dia tulis, toksah la baca dah apa dia tulis, stop ikut penulisan dia.

saya dilahirkan sebagai seorang ibu yang tak banyak susu. dan ya, saya tak dapat nak menyusukan anak secara eksklusif. saya cuma dapat menyusukan dia secara berselang seli, maka anak saya memang dah biasa dengan susu botol juga.

dan ya, disebabkan itu, saya tak pernah hadapi masalah nursing in public sebab saya boleh bagi susu botol pada anak.

tapi itu bukanlah bermaksud saya tidak menyokong penyusuan ibu.
saya sokong.
iya saya sokong.

cuma kadang2, ada gak betui nya mantot sorang ni, takkan di khalayak ramai tiba2 nak angkat baju dan menyusu.

ye.
saya tahu,
nurisng poncho segala, sebab ya saya ada.
tapi saya juga mengalami masalah macam yang mantot kata tu, at certain2 time, budak2 ni tak selesa dan menolak kain tersebut maka ter--nampak la segalanya.
malu? ya. malu.

jadi ada betul, ada salah mantot ni.

biarlah diaaaaaaaaaaaa...

degil, bukan makan saman pun kalau puan2 ckp banyak kat dia ni ha.

again, kalau rasa tak dapat nak terima apa dia kata, cubalah, bawak2 keluar dari page dia ni.

toksah la menyakitkan hati dengan kata2 mantot yang laser ni.

kang stress, dah tak dapat nak nyusu anak.

Siti berkata...

Saya nak tanya :
1) Kalau tengah makan kat restoran & baby anda nak susu, bangunan tu tak ada nursing room & anda park jauh,anda sanggup tinggalkan semua makanan yang dah terbentang kat meja tu & balik?
2) Pernah bawa isteri ke pasar malam dan anak anda nak menyusu?Pernah bawa isteri masuk Sunway Lagoon?Pernah bawa isteri masuk Zoo Negara?anda nak buat apa kalau anak anda menangis nak menyusu, anda dah berada jauh di tengah2 zoo yang luas & tak ada nursing room tu?
3) Anda cakap kalau pakai tudung tak apa, habis kalau non muslim macam mana?Dah sah2 la diorang tak paki tudung..Habis tu mereka x boleh nak NIP ke even mereka pakai poncho?
mode : saya memang tak rasa awak tau apa yang awak tulis. Awak tentu tahu, even kalau menyusu di dalam kereta pun anda tak akan mampu dilindungi sepenuhnya daripada mata2 yang melihat. Pernah tak isteri anda menyusukan dalam kereta yg tgh berhenti kat traffic light, then ada lori kat sebelah??Awak nak buat apa, suh isteri stop menyusukan?Pernah isteri menyusukan dalam kereta yang awak park kat depan lot kedai?Kalau pernah, awak pasti ke org tak nampak aset isteri awak? Apa yang buat awak yakin, awak baring kat mirror tu nak hadang penglihatan orang ramai yang lalu lalang depan kedai tu ke?

kalau situasi di atas TAK pernah berlaku, saya boleh simpulkan satu perkara je..awak tak pernah bawak isteri & anak awak berjalan2...sebabtu dia x perlu nak NIP..kalau dah duk 24 jam kat rumah,mmg x kan terdedah dengan isu2 NIP ni.......

Come on la...awak nak menulis tapi awak tak tahu apa yang awak bicarakan...di saat2 orang Barat berlumba2 nak beri yang terbaik kepada waris meraka, orang mcm awak ni lah yang membuatkan ramai ibu2 malas nak FULLY BREASTFEED kan anak...lalu mereka mengambil jalan yang lebih mudah,iaitu bagi susu formula yang khasiatnya sangatlah jauh kalau dibandingkan dengan susu ibu

Tanpa Nama berkata...

ibu2 kalu x nk bg org rasa x selesa masa kita menyusu bole je..
aku pnh bt..tp masa tu ank bby kecik lagi..ltk dlm kain dukung bby pastu pkai bju n tdung sesuai dan longgar..selamba je aku mkn smbil susukan ank dlm pizza hut..xde org prasan pun aku bwk bayi sampai bdk waitress tu tegur..akak patah tgn ke (sbb pendukung ank tu npk mcm aku pakai anduh)..haha
kita ibu2 ni pndai2 la..nk nyusukan pun jgn expose sgt..
susukan ank tp dlm masa yg sama x de sape tau pun yg anda sdg nyusukan anak.. ;-)

Tanpa Nama berkata...

Anonymous di atas:

Kalau awak tahu poncho, maksudnya awak akan tahu lah poncho tu sama je konsepnya macam benda yang awak cakap tu..

Masalhnya blog ni nak ulas isu JANGAN NIP...untuk pengetahuan awak,awak pun dikira NIP kat pizza tu..apa yang blogger ni nak cakap ialah, awak jgn menyusukan anak kat situ....awak setuju ke?

Tanpa Nama berkata...

Kenapa la ibu2 yg hanya niat nk menyusukan yg d jadikan mangsa isu ni? Dh pakai segala mcm cover pun ckp nk dedah2. Org yg pakai baju seksi2 yg mmg niat nk menayang nmpk segala lurah xnk plak ko jadi kan isu??? Baru sekali sekala org menyusu terdedah(mgkin xsengaja) dh kondem mcm ni sebab x biasa jupe. Yg pakai seksi bagai xd hal sebab dh BIASA nmpak kan..selagi aurat bertutup n terpelihara bukan 1 masalh nk NIP di mana2..

mesti korang sentap lepas ni kan? berkata...

memang la kalu dalam hadis ada cakap,
kalau ternampak cepat cepat alihkan pandangan..

tapi kan, itu kalu orang yang beriman macam laki korang yang biarkan bini dia selak tetet kat public..

kalu jenis laki pervert??
ko ingat kat melesia ni semua lelaki baik baik macam laki kau??

kalu laki ko tu baik, kesian kat lelaki luar sana yang kegersangan tengok tetek, atau membayangkan perlakuan tetek dihisap hisap, laki ko akan tarik ko dan anak ko ke tempat proper untuk menyusukan anak ko tuh...

kalu ko sayang anak, dan sayang dosa yang ditanggung laki kau, cepat cepat lari masuk keta, susukan dalam keta dan jauhkan dari pandangan orang lain supaya orang lain tidak berfantasi kerana kau..

kalu anak ko baby dan berbedung mungkin bole cakap ko pakai poncho tu..kalau anak ko tu jenis yang da besau tangan menggagau-gagau, sekali sekala tak terselak ke tetek kau?

dan satu lagi, ko bayangkan camni, ko tido, ko selubungkan satu badan ko bawah selimut, ko rasa lemas + rimau tak??
ko ingat baby ko tak rimas+lemas ke?

kalu ko sayang anak ko, sayang laki ko dari tanggung dosa kau, pegi berlari kejap cari nursing room..masuk dalam bilik berlangsir tu, selak la sepuasnya untuk bagi anak ko kenyang...

ko jgn ingat semua lelaki ni baik baca hadis bagai..ramai pervert kat luar tu..

kot kot nanti sebab terangsang tengok tetek ko, dia pegi cari perempuan or budak sekolah pegi rogol plak...ni sebab tetet korang la ni..
da elok elok nak buat pahala, nak ikut kuran hadis bagai bagi susu kat anak, tetiba berdosa pulak sebab EGO korang...

cuba ko berpikir luar kotak skit..pikir jauh jauhskit..
jangan pikir nak buat pahala, tapi ego tu tanak buang ke tepi...

aku bukan tak sokong NIP ni..tapi berpada pada..

macam orang selalu kata, mende yang tertutup, tapi kita tau apa kat dalam ni la yang orang suka suka sangat....
kalu yang terjuih keluar tu, orang da bosan..

ko pakai poncho, tapi orang lalu lalang memang tau ko tengah menyusu anak, terus derang akan berpikir

-eh nipel dia besar tak eh?
-agak agak nipel dia pink ke cekelat.
-eh eh besnya jadi bebi tu..


pikir skit..jgn nak marah sangat...

tak susah pun berlari kejap cari nursing room...
ape sangat nak pikirkan pasal pandangan orang kalu biarkan anak ko melalak lama lama..asalkan dosa laki ko bole dikurangkan?

jangan expect orang nak paham kita, kalu kita ni tak reti nak paham situasi orang lain..

btw, aku ni pun ibu yang full BF..dan aku tak penah beli poncho bagai..nak nyusu anak, aku berlari pegi cari nursing room...anak nangis kejap je..kalu nak bandingkan betapa kau bole elakkan dari bagi laki ko dosa...

Tanpa Nama berkata...

Habis kalau lari masuk ke nursing room tu, ingat lelaki pervert tak akan fikir ke "-eh nipel dia besar tak eh?"

Kalau susukan dalam kereta,orang lalu lalang x boleh nampak ke?Penumpang dalam bas/kenderaan yang lebih tinggi kat sebelah tak fikir ke "-eh eh besnya jadi bebi tu.."??

#sila fikir apa orang cakap. Baik awak lari balik rumah je then susukan kat dalam rumah....

Tanpa Nama berkata...

BKN FIRST MASUK SINI... HAHAHAHA
JWPAN LAST. PADAHAL DH LAMA BC. MCM BIASALAH KOMEN SEBELUMNYA.. GUNA LUTUT LG..

the awesome four berkata...

adoiii poning palo den.

Tanpa Nama berkata...

Anonymous 4:09

bodonye kau ni...
kau penah masuk nursing room ke ? ada langsir la bodoh?
mesti ko ni jenis orang meskin pegi beli barang kat 99mart je..mmg takde nursing room

kalu bagi susu dalam keta pun kalu keta ko keta orang miskin mesti cermin tak tinted kan?

kompem kau orang meskin...hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah stupid blogger!
shame on u man.. kesiaaaaaannnn sape jadi isteri ko... kesiannnnn jugak sape jadi anak ko....

kalau la satu hari anda sekeluarga ditakdir kan terkandas di suatu tempat yg memerlukan isteri anda hanya NIP...
pada masa tu la anda tau langit tinggi ke rendah.. Allah itu maha Adil..

saya kalau pada mase anak nangis sy kebetulan pulak nursing room is not that far... or mase tu anak belum lagi melalak, sy akan cube cari nursing room.. tetapi berape bykkah nursing room disediakn, kadang2 sekali ngan toilet.. busuk pulak tu... cam kat tesco, duk terceruk ngan toilet.. busuk weihhh!!!!!...

open ur mind... open ur heart, InsyaAllah anda akan menerima dengan hati terbuka....

Tanpa Nama berkata...

Breastfeeding in Public

There's no need to stay at home just because you're breastfeeding. Mothers nurse their babies anywhere and everywhere, and you can learn to do this, too.
DISCREET BREASTFEEDING

Breastfeeding at home in the first weeks postpartum includes lots of skin-to-skin contact with baby and lots of "letting it all hang out." Nursing at the mall, the museum, or your mother-in- law's house is going to require a different approach. There's really nothing wrong with exposing a breast so that a baby can nurse, but in most social situations, most people are more comfortable when mothers nurse discreetly. Good manners suggest that you should take the feelings of others into account, but of course, your first consideration will be your baby. When he's hungry or in need of comfort, he wants the breast!
TRIED-AND-TRUE TIPS FRO BREASTFEEDING ANYTIME ANYWHERE

Some careful strategizing can make breastfeeding away from home seem like a simple and natural thing to do. Here are some tips on what to wear, how to get baby started, teaching baby good nursing manners, where to nurse, what to do if someone hassles you and how to help yourself and others feel more comfortable. Don't forget to practice discreet nursing at home first!

Tanpa Nama berkata...

WHAT TO WEAR

Simple, accessible clothing is the key to nursing in public. Wear clothes that make it easier to nurse discreetly.

Two-piece outfits, with loose tops are the best. You can lift the shirt from the bottom so the baby can get at the breast. The rest of the fabric will drape around the baby's head to cover any exposed skin.
If you're wearing a shirt or blouse that buttons, unbutton it from the bottom up, rather than the top down.
Think of nursing in terms of snuggling your baby under your clothes rather than getting your breast out.
A loose jacket or cardigan sweater can provide extra coverage for your middle.
Drape a lightweight blanket or shawl over your shoulder and over baby as you nurse.
An old t-shirt worn under a sweater or another shirt can provide extra coverage and protect your middle from icy drafts. Cut slits in the t-shirt at breast level. When you lift the outer shirt, the t-shirt stays in place.
A baby sling is a real boon to discreet nursing. You can stroll through department stores or play with a toddler in the park while keeping baby latched on behind the fabric of the sling.
Wear a large t-shirt over your swimsuit for discreet nursing at the beach. Or look for swimsuits made especially for breastfeeding women.
If you yearn to wear dresses, look for special styles for nursing mothers, with hidden openings at the breast. These are available from catalogs and can sometimes be found in maternity shops.
Nursing bras with cups that are easy to unfasten with one hand can make it easy to get your baby started at the breast, but refastening bra cups often requires two hands. You might have to wait to do this until you have a private moment--a reason to avoid clingy or sheer tops when you're out with baby.

Tanpa Nama berkata...

HOW TO HELP YOURSELF AND OTHERS FEEL MORE COMFORTABLE

For some mothers, the biggest obstacle to nursing in public is their own mindset: "Nursing in public may be fine for someone else, but it's just not me." You may not feel instantly comfortable nursing your baby anywhere and everywhere, but start small and give it a try. Once you've experienced the freedom of being able to grab a few diapers and go, you may decide that when it comes to convenience, breastfeeding is the original fast food, a meal "to go" on a moment's notice.
Sometimes people who are not accustomed to being around nursing babies simply don't know where to look while baby has his dinner. You can help them out by maintaining eye contact with this other person while your baby is latching on. That will help observers focus on your face and avoid looking at your breast, which will probably help them feel more comfortable. A brief positive comment about your breastfed baby will also help people who are new to the world of babies feel more at ease.
http://www.askdrsears.com/?q=topics/breastfeeding/special-situations/breastfeeding-public

Tanpa Nama berkata...

sikit pun tak sentap..walaupun aku seorg ibu yg tak pernah nyusu in public coz aku tak mampu fully bf ..lpas aku study dlm one groupe n tmbah ilmu bf,bru aku fhm segalanya.....tp aku tetap sokong NIP...zaman sekarg je ada nursing room...cuba korg pk zaman tok moyang kita dulu ada ke nursing room bagai?NIP ni bg aku bkn saje2 nk tyang kt org yg kita ni sdang nyusu..hanya ibu yg prihatin je thu jwapannya...

~ NANA ~ berkata...

biarkan la penulis dgn pendirian dia, kita dgn pendirian kita selagi benda tu tak salah...

kita tak boleh nak paksa org paham situasi kita selagi dia tak pernah merasa...

kau ckp aku tak paham kau tp kau pon tak paham aku...kau cakap kau betol tp aku pon cakap aku betol...so siapa yg betol, siapa yg salah, siapa yg menang, siapa yg kalah? takde kesudahan jugakkk

so cara terbaik drp kita pertahankan kat kotak comment ni, lebih baik kita minta pandangan org2 alim mcm ustaz/ustazah tentang isu ni...minta pandangan org agama/org yg lebih berilmu, itu lebih baik...

Tanpa Nama berkata...

Anonymous 4:16

Habis kalau aku orang miskin kenapa?Aku tak boleh menyusukan anak kat dalam kereta ke?...

kalau aku nak shopping kat 99speedmart je maksudnya aku miskin ke?

Ko sekarang tengah cakap pasal NIP ke pasal orang miskin tak boleh menyusukan anak kat dalam kereta ni??

So sekarang ko nak cakap aku ni bukan je tak boleh menyusukan anak kat public je, tapi kat dalam kereta aku pun la ek? so maksud ko aku ni kena duduk dalam rumah je la...tak perlu pergi kemana2 sebab aku ni miskin tak mampu nak tinted kereta ke?

# orang bercakap dia sibuk nak bercakap..entah apa yang dia perjuangkan dia sendiri tak tahu...

Tanpa Nama berkata...

Nampak sarcastic tapi aku setuju dengan mantot. Ada yang wajar di ambil perhatian.Ada yang tidak wajar jugak.

Saya pun tak NIP sebab segan/ suami tak kasi. Tp boleh jer pergi shopping complex yg even takde nursing room...Fitting room ada....:D masuk je la situ jap..ape susah...

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dengan ayat penulis : "Orang lain pun ada hak untuk rasa tak selesa dengan perbuatan anda."

Sila guna gambar yang lebih sesuai dan tertutup...saya tak selesa dengan gambar ini...sila hormati HAK SAYA.

sekian, terima kasih

Tanpa Nama berkata...

org ckp yg nampak alur tetek saja saja.Maksud aku,yg pakai baju seksi tanpa breastfeed budak.Apsal susah sgt nak paham? Tulah diskriminasi.Yg BF bertutup kene halau,yg saja saja nak menyeksi tayang alur tetek ,alur bontot without BF tak plak kene halau.Yerlah,anak dara tayang tetek selesa dipandang kan?mak org tudung litup bg makan anak tak selesa dipandang.Tak paham lagi? susah nak explain kat org pikiran tertutup ni lah

Wawa berkata...

Sorry aku mmg tak follow blog kau sblm2 ni, tu yg taktau kau camne. :p
Walaupun aku still tak berkenan pasal entry ni tp ayat kau tak jahat dan keji macam semalam. ;)

Tanpa Nama berkata...

aku sokong mantot sebab anak aku pun fully bf & dia xnak dicover bila menyusu, xleh lindung dgn kain ke apa ke, nak free air bila menyusu...so kalau g memana aku g tempat yang mesra tempat nyusu xpun aku nyusu je lam keta..

yang ikhlas,
ct
ibu 2 anak yang fully bf :)

Tanpa Nama berkata...

Aku tak pernah nampak walaupun sekali orang Jepun menyusu di public. - anonymous di atas

..Temberang la tu..kenapa kawan saya,seoarng ibu yang duduk di Jepun cakap benda yang berbeza?Di sana lagi mudah nak NIP, semua ibu2 yang menyusukan dengan susu ibu boleh NIP dengan mudah di sana.

awak bagi fakta atau auta?

Azrie berkata...

Aku takde rasa nak komen pendapat ko sebab da banyak orang komen, ko bukan ada masa pun nak baca komen aku. Pada aku, Tetek=ada kat antara hujung rambut sampai hujung kaki=aurat=haram mata selain suami,makbapak tengok=dosa=Neraka. Simple equation.
Anyway...PERGHHH Mantot..
Tak larat aku nak baca ko punya 'Admirer' and 'Follower' punya komen.

Gila kentang tahap gunam style asia level banyak nyer bila masuk jer bab BREASTfeeding.

Aku tau ko tension...or maybe tak kot sebab ko da biasa. Think positif. Orang yg datang and baca blog ko pun Gila kentang tahap gunam style asia level banyaknya=traffik=duit masuk. Haha..

Lastly, Piece No War+No Tetek In public Coz, Its a form of nudity. Tak lama dorang akan demand Topless plak sebab nak sama level dengan LELAKI=Heaven On Earth. Haha...

cikLeha berkata...

Saya juga seorang ibu yang fully breastfeed anak saya sehingga kini dah berusia 1tahun 5bulan...saya tertarik nak bagi komen walaupun saya tak baca entry ni sampai habis pun. mls nak baca sbb panjang sangat. selama sy bf, belum pernah sekalipun sy bf in public.walau macamanapun saya mesti cari nursing room. alasan saya senang saja, saya seorang yang sangat pemalu.walaupun di cover dgn sebarang kain dan tertutup segala aurat saya, saya masih malu dan very unconfortable to bf in public. kalau pergi shopping,dan xde nursing room yg available kt situ, saya akan shopping dgn kadar segera sebelum anak saya lapar.kalau dia dah terlalu lapar, saya sanggup berjalan balik ke kereta untuk bf dia or terus balik rumah jer.. walaubagaimanapun, saya rasa topic ni tak perlulah dibahaskan sangat sampai melukakan hati sesiapa. terpulang pada individu. kalau saya nmpk ibu2 yg bf in public, kadang2 saya kagum juga, sbb dia berani... jadi terserahlah pada individu..kalau anda lelaki, tak perlulah pandang tenung lama2. kalau dah ternampak, cepat2 pandang tempat lain, n pecut jalan yer..sekian

Azrie berkata...

Jap2 mantot.

Aku ade gak baca pasal nippleflash mob tu. Aku rasa dorang bukan demand menetek sambil tayang tetek kat pubil, kat orang bro. Dorang actually demand kemudahan untuk menetek kan anak dorang, such as bilik menetek diperbanyakkan di KLCC.

Ko tak research abis ke mantot?

Mantot berkata...

aku tau apa diorang demand..
tapi...kenapa kena buat flashmob camtu?

Tanpa Nama berkata...

Mslh bg ibu2 yg nip ni ialah kesukaran mcari feeding room kan? Yg paling jelas sy nampak point mantot adalah; dia suh ibu2 perjuangkan supaya kerajaan MEWAJIBKAN stiap tempat awam sediakan feeding room di situ drpd bjuang utk dptkan hak nip. Kalo ada byk floor, buat 2 fding room stiap floor. Sama juga la kalau di zoo dan sunway lagoon. Jgn la melenting sgt.







Nazira MR berkata...

Aku duduk kat skudai..satu malam aku nak makan kat kampung melayu senibong yang mempunyai banyak pilihan deretan restoran makanan laut..jaraknya kebih kurang setengah jam ke 45 minit..knowing that area, sah2 nursing room pun takde...di saat aku dan keluarga sedang enak menikmati hidangan makan malam yang lazat, tiba2 anak lelaki aku yang baru berusia 6 bulan menangis kelaparan..what should i do?

1. Tinggalkan je makanan yang x habis then terus pecut balik rumah untuk susukan anak?

2. Susukan anak dalam toilet? Kau sanggup ke makan dalam toilet?

3. Makan je sampai habis, abaikan anak, berdoa dia boleh tahan lapar sedangkan bayi sekecil itu tak reti nak tahan lapar

4. Dah pam susu siap2 tapi anak pula reject botol, dah beli semua brand botol susu yang ada kat dunia ni tapi still anak refuse

5.Susukan anak dalam kereta kat tempat parking. Berdua-duaan dengan anak adalah membahayakan. Siang2 hari pun orang boleh rompak apatah lagi di waktu malam?

So, the only solution is NURSING IN PUBLIC. Nursing cover dah bawak, baju pula memang nursing wear yang memudahkan urusan penyusuan anak. Lagipun tengah duduk kat meja makan, meja tu boleh tolong cover jugak.

Alhamdulillah, suami aku seorang yang tak kisah aku NIP di mana2 asalkan x terdedah aurat. Suami dapat pahala sebab membenarkan isteri NIP. Saya pun dapat pahala sebab menyusukan anak. Dan dalam masa yang sama, sambil menyusu saya boleh makan. Tak stress, tak lapar..senang hati..

Aku berdoa semoga minda kau terbuka untuk perkara ini. tolong jangan bersikap diskriminasi terhadap kami para ibu yang menyusukan anak di tempat terbuka. Harus diingat, semua bayi tak sama perangainya. Ada je yang boleh behave semasa menyusu di tempat terbuka.

Ibu2 yang selalu NIP, selamat menyusukan anak, anywhere, anytime..fikiran penulis blog ni kita tak boleh nak kawal. Bukan salah kita kalau dia nak imagine melampau..yang penting kita jalankan tanggunjawab kita. Setakat dia seorang dan beberapa orang lain yang rasa jijik dengan kita yang NIP ni, apalah sangat..banyak lagi benda penting yang kita boleh buat..yang x menyokong NIP tu, esok lusa, tiba waktu kamu, tengoklah macam mana keadaannya nanti..you'll never know..susah sangat ke nak support kami yang NIP ni?

what goes around, comes around

^_^

Tanpa Nama berkata...

Mantot said...
" aku tau apa diorang demand..
tapi...kenapa kena buat flashmob camtu?"

"Dengan melakukan Flash Mob Lima Minit Penyusuan ini, kami juga mahu orang ramai untuk menjadi lebih berfikiran terbuka bahawa tidak ada apa-apa yang memalukan tentang penyusuan dan sekiranya seorang wanita menghadapi apa-apa kesukaran dalam penyusuan, meminta bantuan daripada wanita lain boleh diterima sebagai normal namun kedua-dua keluarga perlu mengenali satu sama lain sebelum melakukannya. Malah, ia adalah hanya satu perkara yang semulajadi; makanan khas yang hebat dari yang Esa ini mesti dikongsi dengan orang lain yang tidak memampu menyusu.

# ada banyak Flashmob di buat di KLCC,bukan menyusukan sahaja
#nasib baik buat di KLCC, kalau buat di shopping kompleks wetex dekat Muar tentu tiada siapa tahu
# KLCC dikatakan pernah ada isu berkaitan NIP
# kenapa flashmob? - latest trend. Tak nak nak buat gaya 90an pulak


Oh ye..dulu zaman2 nenek moyang encik masa tak ada nursing room, mereka menyusukan di mana eh????
# skrg banyak tempat tak ada nursing room

Tanpa Nama berkata...

kesian penulis ni....solat tonggang tonggeng 5 waktu, tp xleh nk control nafsu serakah....

opppppsssss.....

Tanpa Nama berkata...

Anonymous said...

Hello anonymous:
" Yg paling jelas sy nampak point mantot adalah; dia suh ibu2 perjuangkan supaya kerajaan MEWAJIBKAN stiap tempat awam sediakan feeding room di situ "

AKU ULANG LAGI SEKALI...SEBELUM APA-APA....AKU TAK SOKONG PERJUANGAN ANDA NAK NURSING IN PUBLIC...TAK KIRALAH ANDA PAKAI APA SEKALIPUN- penulis

Baca betul2. dia bukan suruh kita perjuangkan mintak banyakkan nursing room, tapi dia menidakkan hak ibu2 untuk menyusukan anak di tempat awam.

Nak suruh kerajaan banyakkan nursing room?
1. Penulis sila tunjukkan usaha ke arah itu dulu. Dah buat aduan ke kerajaan ke?
2. Semua tempat ko boleh buat nursing room ke? (soalan untuk anonymous)

# jangan la komen sambil melenting....fikir panjang sikit sebelum tulis tu

Aliff Imran berkata...

Freedom of Speech & Freedom of expression...

setiap org ada pendapat masing²..

ibu comel berkata...

ape nk malunye NIP..sy dah ada 2 nak dah yg mmg bf..janji kite kaver pape yg patut.mcm2 cara nk kaver selain nursing kaver.boleh gune shawl,tudung,baju yg labuh.menyusu kn anak bukan nye susah mcm segelintir org yg suke berpikir susah.alhamdulillah dpt husband yg memang sokong bf n tak kisah NIP janji xpatut nmpk yg xsepatutnye di tunjuk.isu mcm ni pun nk kecoh2..maybe mantot jenis yg xsuke berjln2 bwk anak bini.so bini banyk duduk rumah.kalu mcm org lain yg suke pegi berjln?mane nk crik nursing room?contoh klu kt kedai mamak,atau tgh mkn ke..mantot anak bru berumur setahun 5 bln.bnyk lagi yg mantot perlu belajar dan kenal dunia seblum berckp ikut sedap mulut.klu nk berblog pun tulis cara baik.anak klu dah menangis nk susu diorg xpikir.meraung kt situ je..mane nk gi mncrik nursing room lgi.jarang dh jmpe org yg NIP xtutup.ntah la xpenah jumpe lagi.klu NIP dan kover dengan kain buat ape nak malu?org berfikiran kolot je yg suke mencaci dan mengherdik org je pikir mcm tu..hadoi dah xde idea lah tu nk berblog pasal ape.hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

Nursing in public = menyusukan di tempat awam.

Apa itu tempat awam?
Bank, hospital,library,stadium,sport centre,kenderaan awam etc (sila tgk description di sini : http://www.humanrightscommission.vic.gov.au/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1099&Itemid=557)

Sesuai ke nak perjuangkan supaya diadakan di semua tempat awam? Perlu ke diadakan nursing room di semua bank?

NIP & pemberian susu ibu sepenuhnya sehingga 2 tahun itu perlu diperjuangkan kerana ianya perlu. Keperluan ibu & keperluan anak.

Bagaimana untuk menjayakannya?
Terpulang kepada kebijaksaan ibu dan ayah.

-Nak seribu daya, tak nak seribu dalih :D

Tanpa Nama berkata...

Encik penulis..

Semalam kata lain, harini kata lain

Semalam kata tak pe menyusu pakai tudung ..tup2 hari ni kata tak sokong NIP

apedaaaaaaaaaa....cakap x serupa bikin

Tanpa Nama berkata...

apa kata kita wujudkan shopping complex untuk wanita sahaja..or asingkan kaw lelaki n wanita...lagi pun org lelaki ni buat semak shopping mall je..bukan nak shop pun hanya nak cuci mata..:P

setuju yang wanita yang menyusukan anak in public harus peka dengan keadaan sekeliling..hati2 semasa menyusu..orang lelaki pulak jgn la tau nak kondem je..apa kata tolong coverkan...hehe..tapi hak wanita untuk menyusu in public area janganlah jadikan isu pulak ye..

ni sebenarnya mentaliti orang melayu yang sekian lama di dedahkan breast tu adalah salah satu symbol seks..sebab tu yang jd cam ni..lagi bertutup sesuatu tu sebenarnya lagila spesis lelaki ni nak teropong..curious terlebih..kalau dok ternganga tak lalu pulak depa nak tengok..

Tanpa Nama berkata...

saya sokong public BJ!!! public BlowJob memang best.

zer berkata...

Bro.lu dayus..

black flag berkata...

pmpuan kalo kena kat btg hidung depa cept ja mlnting..aurat is still aurat k..mmg btul dlam al-quran sruh lower your gaze tp yg pmbukaan aurat tu brmula dr sapa??diri hg sndiri..so salah tu brmula dr sapa?diri hg sndiri..jgn nak salahkan org lain la..dosa ttap dosa..org xkan tgk kalo xtnjuk..xgitu?..samala dgn wanita2 yg dedah aurat tu..kalo xtnjuk org xtgk/tertengok..pastu marah kat laki pervert..naluri manusia mmg camtu Allah dh jdkn..hg nak ikut kehendak hati/envirnment hg ka hg nk ikut khendak/tuntutan Allah..tepuk dada tnya iman..peace

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Saya sokong Mantot.

Harus diingat bukan semua orang boleh terima dan melihat para ibu2 yg NIP walaupun dengan nursing cloth.

Fikir2 kan


Akak Jemah Sri Siantan

Tanpa Nama berkata...

Dayus? Astaghfirullah...jangan sesuka hati menjatuhkan dayus ada oranh lain. Tengok dulu diri sendiri. Apa masalahnya dengan lelaki melayu ni? Kalau anak menangis kuat nak susu bapak2 buat apa selalu? Bagi anak kat mak. Jarang sekali bapak nk ambil anak dan.pujuk. entah2 jalan sepuluh meter ke hadapan. Sebelum korang lelaki2 nak condemn we NIP mothers ni, ingat dulu pengorbanan isteri korang dalam memberi yang terbaik untuk anak korang. Memang kalau anak menangis walau apa pun sebabnya, kami ibu2 xkan sanggu dengar tangisan anak. Bapak2 cam korang xkan faham sebab bukan korang yang mengandungkan, melahirkan, menyusukan dan menjaga malam dan masa sakit. Ingat sikit, mana anda bila semua ni berlaku? Tidur berdengkur?

Tanpa Nama berkata...

This, people, is one example of a typical malay man who can only think of sexual objects, subjects. Orang macam ni mantot taknak educate kah? Eh meh la meh la...tolong ajar sikit. Silap hari bulan boleh buat aniaya pada orang dan diri sendiri. Haaa kan merbahaya tu

Tanpa Nama berkata...

Oh by the way mantot yang budiman alahaiiiiii......gambar yang ko guna ni ko sangat selesa yeeee? Aku tak selesa sangat. Tolong remove boleh? Gantilah dengan ibu yang menyusu secara tertutup barulah objektif ko tercapai kaaaaannnnnnn. Tolong remove gambar yang betul2 seksi tu ye TIA. Tapi aku agak ko ni hipokrit so xkan remove punye hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

nampak sgt jenis bapak tak penah jaga anak..

Tanpa Nama berkata...

Olololo,comelnyeee baby tu.Senyum dia.dpt susu ibu.BTW,penulis ni citer mcm lah dia malu sgt nampak nipple org NIP.yg dia google gambar tetek mak mak org ni apehal plak?Pervert!!

Tanpa Nama berkata...

mantot, ko tak payah dah la elaborate panjang2..si ibu2 ini akan tetap emo walau apa pun hujah yang kau bagi..wahai perempuan2 yang bergelar ibu, aku yang perempuan ni pun meluat tengok orang breast feeding di khalayak ramai..aku dah banyak kali nampak, ok? kat wet world, kat shopping mall..terang-terangan pulak tu..memang macam tak tahu malu..memanglah susu ibu tu hak baby kita, kalau dia nak kita kena bagi cepat2..habis tu kalau suami tiba2 nak mintak bersama, terus nak buat intercourse kat public ke? apa daa..emo sungguh..malu aku tengok komen2 ibu2 ni

Merok berkata...

Tu diaaaa... Power sangat hujah yang diberi.



Susah-susah, bagi botol susu kan senang.

Tanpa Nama berkata...

Dah mcm isu gay, benda yang org buat sembunyi2 nak gi perjuang utk public buat pe? memang org marah. Selagi anda melakukan gay di tempat tertutup dan xde org tahu(kecuali tuhan), xde org yang ambil peduli kegiatan tu, sbb xde org tahu.
Moral of story kalau ibu2 nk NIP pun suka hatilah, sendiri buat sendiri tanggung...dan dosa org yang tengok tu, tapi kalau sengaja tayang padahal ada cara lain boleh sorok ibu tu kena tanggung gak dosa.
Mantot ckp NIP ni jgn dijuangkan atau diperbesarkan pada public.kalau nak buat silalah buat, tak perlulah sampai nak ada persatuan untuk golongan NIP ni. Abis cerita.

Tanpa Nama berkata...

ksian kt penulis ni tonggang tonggeng solat 5 waktu tp xbleh control nafsu serakah.....

Tanpa Nama berkata...

Lagi satu nak cakap pada yang marah sebab letak gambar tu..
ANDA PASTIKAH GAMBAR ITU BREAST ANDA(WANITA) ENTAH2 GAMBAR KAKI KE TAKPUN PERUT BAPAK DIA. TANYA LA DULU OK? JANGAN NAK MELENTING JER

Mudah2an berkata...

Solat.mohon ampun dr Allah.mohon mndapat keredhaan. minta dilindungi dari gangguan jin iblis syaitan,minta dijauhi dr org yg behasad dengki,yg jahat2.Mohon dijauhkan dari bala . mengucap kesyukuran trhadap ilahi.mohon yg baik2 dr Allah,insyaAllah baik kita semua ni.

UmmiKhayra berkata...

Saya agak terkejut apabila ada segelintir orang yang menyamakan NIP dengan golongan gay n golongan perokok dimana kedua2 golongan ini sudah sah telah difatwakan haram.

Personally, saya sendiri pernah NIP sambil berjalan dan tiada sesiapa pon yang perasan termasuklah kawan2 yang berjalan bersama2 saya.

Harap tuan blogger melakukan lebih kajian sebelum menulis pendapat seperti ini. Most of the time, orang takkan perasan pon ibu2 yang sedang NIP kerana banyak acessories yang dapat menjaga aurat ibu2 semasa NIP insyaallah.

Unknown berkata...

ibu2 moden melenting!

leeloo3173 berkata...

hurm...
suka tengok pompuan breastfeed anak kt public, leh tumpang usha sekali...
ingat senang ke nk imangine camne tetek pompuan bertudung labuh yg pakai nursing cover bagai..
tengok baby menyusu pun da tawu sedap nye tetek tue kalau leh nyonyot...
nk tumpang menyusu sekali boleh?
isk~ stim giler r!!!
HOI MANTOT!!! SILA SOKONG MUMMY2 COVER AURAT NIP KT BABY2!!!
rezeki free!!! sapa nk tolak?

btw, yes, im a freaking pervert + horny beast or wateva u want to call me, as long as i have the maximum pleasure of imagining ur boobies being sucked hard by ur babies~

oh ye, saya pun suka tengok pompuan dedah lurah tetek dan juga mummy bg boobies kt babies in public...dear pak guards, don't halau them again ea? let's cuci2 mata together ;)

Tanpa Nama berkata...

Heheheh! Likeeeee this comment!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum saudara-saudara dan saudari-saudari sekalian,

Selaku penganjur utama breastfeeding flash mob tempoh hari, apa yang saya ingin katakan sudah diketengahkan oleh penyokong-penyokong NIP di komen-komen di atas jadi tak perlu lah saya redundant. :)

Anda ada hak untuk merasa tidak selesa dan kami sudah berusaha untuk menukar mentaliti anda untuk memandang ibu-ibu sebagai menjalankan tanggungjawab dan bukan sebagai objek seksual. Harapan kami ialah dengan timbulnya kesedaran dan rasa hormat terhadap wanita sebegini, masyarakat kita menjadi semakin mengambil berat dan penyayang dan bukan mengherdik dan memandang serong dan perverted.

Buat pengetahuan saudara-saudara dan saudari-saudari sekalian, flash mob itu dilakukan untuk menyambut Hari Perkongsian Susu Sedunia pada September lepas(haaa...satu lagi topik kontroversi bukan? Sila jalankan research sebelum melulu bila menulis ye?) di mana kami juga sebelum itu sudah menjalankan satu petition untuk mengumpul sebanyak mungkin tandatangan orang ramai untuk memohon yang tempat-tempat awam untuk membina lebih banyak tempat menyusu. Sila klik di bawah dan kalau anda benar-benar mahu semua wanita dan bayi dapat menyusu dengan selesa dan tidak membuatkan mata anda berdarah atau imaginasi anda menjadi liar, sila tolong kami dan tandatangan ini. Ini

http://www.change.org/petitions/more-baby-rooms-to-be-allocated-in-every-mall-and-public-places-in-malaysia

Kami berusaha untuk give and take and let everybody wins. Kami sedar tidak ramai orang selesa jadi apa ikhtiar kami? Petition di atas ialah ikhtiar kami. Dan kempen menyusu secara bertutup di tempat awam ini juga adalah ikhtiar kami supaya masyarakat lebih peka dan bukan hanya mengkiritik dan mengherdik. Walaubagaimanapun, logikkan dan adilkah kita untuk meminta semua tempat-tempat awam merata Malaysia mengeluarkan duit supaya lebih banyak nursing rooms boleh diadakan? Pihak berkuasa tempat-tempat awam sedemikian perlu memikirkan faktor-faktor lain seperti kos untuk membina cubicles di setiap penjuru. Mereka juga kena fikir kalau nursing room ada di setiap penjuru, adakah ibu dan anak saja yang akan masuk ke situ atau ada manusia-manusia yang tidak bertanggungjawab pula yang mengambil kesempatan? Logistik sebegini kami dah fikirkan sebelum kami mulakan petition dan flash mob berkenaan. Kami sedar permintaan ini agak far-fetched tapi kami tak berhenti berusaha dan berikhtiar.

Ya betul. Tak mati anak tu kalau dibiar menangis sekejap sementara kita berlari mencari tempat untuk menyusu secara diam. Bagi saya, jika anda boleh berbuat demikin, LEBIH BAIK. Alhamdulillah. Dan ada juga segelintir golongan ibu-bayi yang tidak ada luxury untuk mencari tempat tersembuyi. Bagaimana saya nak menyusu anak saya jika saya sedang terbang dalam kapal terbang dan perjalanannya mengambil masa berbelas-belas jam? Nak kena lari ke mana ye Tuan? Heret anak minum di tandas? Anda sanggup makan di tandas? Fikirkan.

Secara jujur, sambil menulis ni saya pun dah tak rasa marah dah. Cuma sedih. Tapi takpe lah Tuan. Apa-apa tahniah sebab blog rating dah naik dan lebih ramai orang bertanya kenapa perlu menyusu di tempat awam. Ibu-ibu dan bapa-bapa di atas sudah memberikan kenyataan mereka kenapa mereka berbuat sedemikian. Dan kami juga sudah membaca kenyataan Tuan dan penyokong-penyokong Tuan.

All the best. :)

Wassalam.

-Ayuni

Tanpa Nama berkata...

Bini mantot ni surirumah sepenuh masa gamaknya dia simpan bini kat rumah tak kasi kuar sana sini.. Bila kuar dgn dia, bwk pi alamanda dgn ikea je la, anak nak susu, pi la nursing room.. Masa bini dia kat dlm nursing room, dia mengular la pi jln2 tgk permpuan seksi baju ketat nampak lurah.. Sambil tgk tersengih2 syok... Terpandang pulak sorg mak nyusukan anak bertutup aurat semua, terus rasa benci bila tgk....rasa meluat amat sgt.. Gitu ke perasaan ko bantot?

Tanpa Nama berkata...

dah ade anak belom?

Tanpa Nama berkata...

suami saya pun sokong saya NIP..malah dia akan berada sekali ngan saya utk lindung/teman saya..ada byk kemudahan utk memudahkan ibu menyusu..ada nursing cover kan..sesiapa yg kata x sokong atau taknak terlibat ngan NIP,memang bkn ibu bapa yg prihatin..sian anak2 anda..dia pun ada hak utk menyusu hingga 2 tahun tak kira di mana dia berada sekalipun..as long kita jaga aurat,tak perlu ar sampai kata x sokong NIP..

*org yg x sokong tu mmg menyedihkn*

zer berkata...

Aku pun ade anak.isteri aku pun ade perasaan keibuan,tp xde pulak dia sggp menyusu dkt org ramai.drpd korang bising nk menyusu dkt public apasal x buat yg mantot cadang tu.request byk kan bf room.napak sket keislaman tu.ke perempuan skrg rase lg hebat bile nampak moden.menyusu dkt public x moden makcik.

Tanpa Nama berkata...

Sebenonye, encik mantot ni nak menyatakan protes dan ketidakpuasan hati die terhadap flashmob BF tu je..betol tak encik mantot? Macam pengakuan encik mantot seperti di bawah ni..

Mantot said...
aku tau apa diorang demand..
tapi...kenapa kena buat flashmob camtu?
November 8, 2012 4:50:00 PM GMT+08:00

itu je objektif beliau sebenarnye..tapi nak nyatakan protes tak kena gaya..penulisan pun dah tunggang terbalik jadinye..jap cakap cenggini pastu cakap cenggitu pulak..hmmmm..

Tanpa Nama berkata...

tahniah kepada en Mantot kita, berjaya membuatkan komen kt blog ni meningkat drastik... :-) baru hapening mcm dulu2...

Tanpa Nama berkata...

Mantot oh mantot, tempat awam tu shoppping complex jer ke? Kat dalam bank, kapal terbang, train, restaurant dan seumpamanya ada ker nursing room? Ada ker mantot??? Sila jawab. Nak bagi anak makan dalam toilet, ko sanggup ker? Maybe ko sanggup, tp kami x sanggup bg makan dalam pejabat syaitan yg bau busuk. Ada org ckp bagi la susu botol. Tau tak ada budak yg x minum langsung dr botol, cuma nak tetek? And if dia minum drp botol pun, tau tak susu yang dah diperah cuma tahan 3-4 jam, tp kalau dah disejukkan dlm peti sejuk atau baby dah minum sikit pun cuma tahan sejam??? And btw kenapa nak bagi botol kalau boleh bagi fresh terus? Tau tak baby menyusu bila2 masa and ikut suka dia? Ko mana tau suma ni mantot, sbb ko main belasah jer apa ko cakap.

Bagaimana pula kalau si ibu single mother and miskin, terpaksa bawak baby sana sini utk melaksanakan rutin harian (beli brg, bayar bill, travel guna public transport and etc) and hanya memberikan anak susu badan, plus anak hanya mahukan susu badan? Jawab mantot! Dia sedaya upaya melaksanakan kewajipan dia sbg sorg ibu dan hamba Allah, cuba tutup aurat dan bagi anak susu, tapi ko tetap pandang dia dengan jijik or penuh nafsu serakah? Org yg memberi pandangan mcm ni serupa mcm syaitan. Org baik2 sahaja akan memalingkan muka and buat tak tau.

So far dah 30 thn ni aku x penah lg jumpa org tayang tetek kat public susu anak. Ko maybe antara insan terpilih, Allah nak uji iman ko kuat or goyah. Jawapannya kami dah dapat sendiri drp penulisan ko. Bahaya sungguh dapat suami mcm ko ni. Aku rasa org sekeliling lg x selesa dengar baby nangis lapar (ko penag dgr tak baby melalak? berapa desibel? berdesing tak telinga?) drp tengok ppuan menyusukan anak dlm keadaan tutup aurat. Org boleh palingkan muka dlm restaurant, tapi takkan sambil makan org nak tutup telinga sbb baby nangis???

Kesimpulan yg aku leh buat ttg post ko ari ni dan semalam:
1) Ko tipu anak ko fully bf, or
2) Kalau betol pun anak ko fully bf, bini ko tu confirm housewife and ko jenis x bawak bini dan anak ko berjalan2. Kalau berjalan pun mesti kejap jer and dekat2. Sian diorg :(
3) Ko takde pendirian. Smlm ckp takpe nak NIP kalau bertudung, leh cover. Ari ni cakap lain plak.
4) Ko bukan jenis ayah yg jaga anak sgt, suma serah kat bini. Sbb tu cakap kasar dan x menghormati kaum ibu...ko x memahami apa yg dilalui oleh mereka dlm membesarkan anak2.
5) If ko jd pompuan, anak ko cuma minum susu lembu or anak ko x cukup zat asyik kelaparan.

Yang pasti, ko tak faham dan langsung x cuba faham apa liku2 yang harus dihadapi oleh ibu2 yang menyusukan bayi secara eksklusif ni, lebih2 lagi ibu yang berkerjaya. Berjaga malam 2-3 kali susukan anak, tu belom masuk anak buat perangai. Pastu keja, mana nak kejar masa pump susu lagi kt office. Belum isu takde tempat nak pump susu. Pastu balik layan anak suami, buat keja umah, cari masa pump susu lagi. Then suka2 ko keluarkan post mcm ni, seolah2 suma ibu menyusukan kat tempat awam ni sungguh menjolok mata mcm penari bogel gamaknya, suka2 nak tayang buah dada bg org laki tgk. Ko mmg amat menyedihkan. Sekian.

-aku anti mantot-

Tanpa Nama berkata...

Bila kita kat rumah org, mmg la kita mtk izin nak guna bilik and menyusukan anak sebab kita tau ADA BILIK KOSONG, BERSIH DAN SELESA NAK SUSUKAN ANAK. Takkan la bilik tuan rumah tu bau macam tandas? Soklan tak cerdik langsung la.

Bila kita pi shopping complex, tak semua shopping complex ada nursing room. Kalau ada pun, mungkin penuh or x selesa. Aku penah masuk satu nursing room yang bau nya macam haram. Nak menyusu kat surau takut anak nangis ganggu org solat. Nak menyusukan kt tandas lg geli. Ko x geli eh makan dlm tandas?

And macam Aku Anti Montot cakap, tempat awam bukan shopping mall jer. Paling senang adalah bila nampak ibu sedang susukan anak sama ada tutup aurat ke x, palingkan wajah anda en montot. Wife anda pun ada asset yg sama, toksah la tgk org lain punya. If suma laki mcm anda, aman dunia. If ada yang pervert, biarkan la dia. Tp en mantot jgn la pervert sama.



Tanpa Nama berkata...

Bahasa tu jaga la sikit..nape smpai nak bodo2 kan org..?? Ko menyusukan anak ikut suruhan agama tp percakapan xnk jaga??? Xkesah la ko menyusukan pakai ape cover pun, lari g nursing room ke TAPI kalo dh kepala otak 2 pk benda 2 betul tetap akan mcm tu gak!! lol

Tanpa Nama berkata...

Well said Puan Ayuni.Saya harap mantot dan org lain yg berpandangan yg sama spt beliau dpt buka mata.Kita tak salahkan dia,dulu dulu jarang org ada kesedaran utk BF ni.Lately ni ajer makin byk kempen dan lebih ramai wanita memilih utk BF even career woman sekalipun.Jadi,perkara ni masih baru bagi dia mungkin.Teruskan usaha murni anda demi hak anak anak kita.Bila ada desakan berterusan,satu hari ntt akan byk premis yg menyediakan kemudahan nursing room ini.Kdg2 hasilnya tak akan nampak dlm setahun dua tapi maybe kita telah melakukan sesuatu utk generasi akan dtg supaya kelak mereka tak perlu merayu utk menyusukan anak di tempat awam secara terbuka..lagipun,tolonglah faham,bkn sengaja nak mintak tayang aset pun,tapi kerana ada halangan.Tolonglah fahami naluri keibuan kami yg hanya seorg ibu saja yg dpt rasa.
-Mimi-

Tanpa Nama berkata...

mak mak zaman sekarang macam sial... kalau ko nak sangat menetek kat depan depan orang ramai ko menetek jela... tak payah la nak cerita pasal tetek korang kat sini...macam sial la...



-aku pompuan yang menyusu anak-

Tanpa Nama berkata...

emo tetek, emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,emo tetek,

nyam nyam... selalu selalu lah NIP wahai para ibu... bole gua layan tetek korang

mommy of 2 berkata...

PMS ke apa mommies ni..
marah-marah sampai maki2 orang..
tak menunjukkan ciri2 mak langsung.. very disgusting attitude.. ewwww..
mak-mak sapa la ni yg maki2, keluarkan kata2 kesat.... sangat kesian pd anak..

ciku berkata...

aku sebagai suami dan bapak kepada 3 orang anak lelaki yang kuat menyusu tak penah pon tengok bini aku menetek depan orang ramai... ko selimut la dia macam mana pun, dia memang tak mau punya menetek depan orang lalu lalang, dia akan carik penjuru penjuru shopping mall atau kalau kat bank pon akat area penjuru untuk menetek...kalau dalam kapal terbang dia mintak pramugari bagi dia ruang sekejap kat area tempat duduk pramugari... takde teringin pun dia nak berselimut bagai menetek in public...

Prince of Noob berkata...

panjang betul komen2... adakah esok bakal ada entry NIP part 3? biler la ana nak rasa NIPIB (nursing in private in bedroom) ni huhuhu

Tanpa Nama berkata...

-aku pompuan yang menyusu anak- Nampak sgt yang komen ni laki, tp cakap ppuan. Kehkehkeh. Org ppuan smua tak maki pun, guna perkataan marah2 syg mcm ibu marah anak. Yang laki selaku seorg bapa iman keluarga ni bahasa indah sungguh nak menegur pasal aurat. Cermin diri sendiri dulu der...

Tanpa Nama berkata...

PON,apakata ko aje yg buat entry pasal ni.Aku suka point ko,selalunya bernas dan x bias sgt mcm mantot.Ko kan pecinta wanita,kehkehkeh

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah Ya Tuhanku, kau berikanlah petunjuk dan hidayah kepada org yang bergelar Mantot ini. Amin Ya Rab. (Mari kita semua aminkan ibu2)

Adi berkata...

Hahaaa.. Mantot, Mantot. Apa lagi la isu pasal pompuan ko nak kutuk pasni. (Aku patutnya dah malas komen panjang2 mcm dulu. Tapi hari ni aku nak buang masa). Pandai2 la ko tanggung apa ko tulis.

Aku paling suka komen Farhana- "Breastfeed ni benda senang ja hanya org macam kau je yang bagi susah."

Banyak entri ko yg lepas2 ibarat suka menyusahkan benda yg senang. Sabar la Bro. Kalau bengang sngt dgn BN pun, tak payah la sampai campur adukkan isu wanita. Dah tunggang tebalik post ko jadiknye.

Kpd geng2 baru blog ni, bini Mantot ialah seorang guru sekolah bertudung labuh(bkn mengajar subjek Pendidikan Islam tak silap). Bukan fulltime surirumah.

Berbalik kpd entri, selesa tak selesa, itu hak masing2(respect je la each other). Tapi kalau sampai dihalau security guard, mmg hak kaum2 ibu ni utk membantah. Tahniah aku ucapkan kpd puan2 yg full BF!

Tanpa Nama berkata...

bukn ikea je ad bilik nursing, setakat ni bgunan Aeon yang baru pon ada bilik nursing cthnya Sunway pyramid, Aeon bukit tinggi, Aeon 18 perak. tq.

Tanpa Nama berkata...

Bile baca komen komen semua... Sy terkejut.....
Semoga Allah menunjukkan kebenaran..... Semoga Allah tunaikn permintaan dan doa kami kami untuk nursing room sentiasa ada dimana mana dan dlm keadaan bersih dan selesa... Supaya kami tidak lagi diherdik di hina kerna nursing in public.... aminnn...

Tanpa Nama berkata...

Semua ibu tak membesarkan anak dengan cara yg sama, dan semua bayi/anak tak mempunyai perangai yg sama. Ada yg susah, ada yang senang. YANG PASTI, SEMUA KAUM IBU NAK BERIKAN YANG TERBAIK UNTUK ANAK MEREKA. Penulisan Mantot ni telah membuatkan perkara paling mudah dan disarankan oleh agama menjadi beban buat ibu yang mahu menyusukan anak dgn sempurna. Ibu2 yang TERPAKSA menyusukan anak di tempat awam dipandang serong seolah2 macam berzina. Kalau tak terselak dan tertutup elok, apa salahnya? Anak2 sy semua dok diam bawah nursing cover sebab dah dilatih. Suami pula membantu untuk cover. Bukan suka2 nak menyusu depan org ramai, tapi TERPAKSA. Kalau Mantot jadi perempuan berkerjaya dan terpaksa selalu keluar ke tempat awam, agak2 mampu tak Mantot nak bagi anak susu ibu bila nursing room penuh atau takde? Apa Mantot buat? Easier said than done Mantot.

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju on BF. but not in public..
Baguih la tu. ikut sgt budaya barat..
Kolot la kalo xopen, xmoden la kalo xBF in public.
Mostly all the comments emotional sgt..

Tanpa Nama berkata...

Saya cuba fahami blog ini dan saya tak mahu menuduh tuan punya blog begitu begini tanpa tahu latar-belakangnya. Bagi saya tidak adil sama seperti tidak adil breastfeeding mob yang kami lakukan diherdik tanpa mengetahui latar-belakang. Jadi saya pun pergi lah baca post-post belakang sana. Antara yang menariknya ialah:

1. Entri dulu2 dapat dalam 20 komen jer maksimum. Entri terakhir kedua meletup bagai. Tahniah kerana berjaya meningkatkan traffic blog anda kembali. Duit yang dapat tu kalau anda betul peka sebagai seorang yang mahu kaum-kaum ibu berselindung di tempat tersorok bila menyusu, apa kata Tuan salurkan sikit duit yang dapat tu kepada kami, kumpulan yang sedang berusaha menambahkan lagi nursing rooms di Malaysia ni. kami boleh salurkan kepada tempat2 awam yang Tuan nak ada lebih nursing rooms ni serperti yang dicadangkan Tuan. Kalau berminat, sila email klbfflashmob@gmail.com.

2. Tuan punya blog sendiri adalah seorang bapa dan suami. Entri ni betul-betul menyentuh hati saya. Daripada saya panas dengan dia, saya cuba berempati.

http://cursingmalay.blogspot.sg/2012/01/menjadi-bapa-cemerlang-bab-05-miracle.html

Saya tidak sarkastik dan jujur berkata yang walaupun saya sedih dengan isu yang dikontroversikan beliau, saya rasa hormat yang dia punya perasaan sebagai seorang bapa dan suami.

Encik Mantot, dah baca ke apa yang saya tulis tentang kenapa kami buat flash mob tempoh hari? Dah tengok petition yang kami buat 2 bulan lepas? Kami ada ikhtiar untuk menyelesaikan masalah kami. Apa ikhtiar Tuan untuk membantu kami?

Jadi? Email lah kami ye. Blog anda meletup dua hari ni. ;)

-Ayuni

Tanpa Nama berkata...

Ini petikan drp entry Mantot semalam. "Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang."

Hari ni cakap lain plak. X sokong langsung menyusu secara mobile ni, pakai la apa pun org x selesa pandang. Esok entry ntah tulis apa plak. Memalukan diri sendiri lah. Boooooooooooooooooooooooooooooo!

Mantot berkata...

Cik Ayuni,
Aku tak suka flashmob. Pada aku flashmob adalah antara trend paling bangang yang pernah aku nampak.

...dan aku rasa dengan organize 300 orang menyusu ramai2 tu adalah satu benda yang tak berapa sesuai dengan budaya kita.

Mungkin untuk wanita modern, boleh la dia buat macam tu. Tapi utk orang mcm aku yang tak dapat accept ada perempuan VOLUNTEER diri dia jadi bahan artikel dengan gambar terpapar dalam paper tengah menyusu anak sambil orang ramai tengok....aku rasa flashmob yang anda anjurkan tu agak merosakkan budaya...dan akhlak.

Kata nak mintak bilik menyusu..kenapa tak packkan 300 orang tu dalam bilik menyusu tunjukkan pada management, bilik tu tak muat.Buatlah flashmob dalam bilik tu panggillah wartawan ramai mana kau nak pun.

Yang pegi buat depan kolam tu kenapa? Benda tu sepatutnya sangat private...kalau pandangan kau lain dan kau rasa nursing should be open..terpulanglah.

Nak jadikan itu public? Jadikanlah. Buatlah macam masa flashmob tempohari.Tunjuklah kepada dunia betapa progresifnya wanita melayu secara terbuka berani nak menyusu anak depan kamera...

....tapi flashmob tu untuk apa sebenarnya?

Sebab nak mintak bilik besar sikit atau sebenarnya sebab nak menunjukkan rasa solidarity tak puas hati ada orang kena halau tu?

Benda paling senang nak buat kalau marah sangat,benci sangat dengan management KLCC...jangan pegi KLCC.

Pegi la tempat lain.
Bukannya kau TERPAKSA pegi KLCC.

Mantot berkata...

aku nak cakap, kalau kau hebat, kau sebenarnya boleh menyusu tanpa ada orang sedar.macam ninja.tapi bukan dekat tempat orang makan...bukan dekat tempat orang lalu lalang.

tapi nampaknya kebanyakan orang dalam ni, bila dia menyusu..dia nak satu dunia tau...tapi lepas tu dia marah2 kalau ada org pandang sinis.

Mantot berkata...

(atas ni aku respon kat anon tu)

...dan kalau ada antara geng2 kau yang nak share susu badan satu sama lain...tolong pesan kat diorang...

walaupun susu tu datang daripada badan anda,tapi kalau suami kau tak bagi share,DERHAKA lah kau kalau kau share jugak...apatah lagi kalau suami tak bagi join flashmob tapi ada jugak isteri2 yang join.

EmoGiler berkata...

Aku konfius. Wanita yang bekerjaya yang pump breast milk korang bagi minum susu tu guna apa? Bukan pakai botol ka? Then suddenly bila korang nak Nip semua budak allergic botol. Kalau house wife aku percaya la jugak anak tak nak botol.

Tanpa Nama berkata...

Nak sambung sikit ye...tadi kena berhenti sekejap sebab nak menyusu anak bagi tidur..

Jadi kepada sesiapa yang tertanya kenapa kami perlu buat mob ibu-ibu menyusu beramai-ramai di tempat awam tempoh hari:

1. Mob berkenaan diilhamkan tahun lepas, 2011 apabila kami mendapat tahu tentang beberapa insiden di mana ibu-ibu menyusu dihalau keluar (saya percaya tanpa kekasaran) oleh pengawal keselamatan kerana menyusu anak di sebuah kompleks membeli-belah di Kuala Lumpur. Sumber kami ialah ibu-ibu yang dihalau itu sendiri. Mereka duduk di bangku dan menyusu dengan kain menyusu sebab bilik menyusu penuh/jauh di Concourse level padahal ibu tu di tingkat atas kompleks membeli-belah berkenaan. Ada juga insiden di mana ibu-ibu dihalau keluar kerana menyusu di dalam surau. Mereka menyusu di surau kerana nursing room penuh. Nursing room tak banyak di kompleks membeli-belah berkenaan yang sangat besar buat pengetahuan Tuan. Secara kebetulan, Minggu Penyusuan Sedunia berlangsung pada tempoh yang sama jadi kami ramai-ramai menyusu di tempat awam untuk meningkatkan kesedaran tentang penyusuan badan. Macam-macam program telah dibuat untuk meningkatkan kesedaran dan ini adalah salah satu inisiatif kami. Jadi jangan tanya kami, "takde cara lain ke nak buat?" sebab saya boleh tanya balik, "Ini ikhtiar kami. APA IKHTIAR ANDA?"

2. Tahun 2012 pula kami buat lagi untuk meraikan Hari Perkongsian Susu Ibu Sedunia dan penyusuan ibu secara amnya. Tahu tak apa maksudnya perkongsian susu ibu tu? Maksudnya budaya ibu dan anak susuan, iaitu sunnah Rasulullah saw sendiri di mana Baginda disusukan oleh dua orang wanita, Thuwayba dan Halimatus Saadiah. Mengapa nak meraikan budaya ini? Bukankah itu sunnah? Kami nak meningkatkan kesedaran kepada orang ramai yang kalau isteri anda tak mampu menyusukan, tak salah jika anda cari ibu susuan yang sihat dan berperilakuan baik. Pergi ke www.facebook.com/hm4hbmalaysia untuk maklumat lanjut dan buat kajian kalau nak menulis tentang ini. Kalau tak nak, jangan buat andaian. Hukum Penyusuan dan hal-hal nasab sudah kami ambil kira dengan bantuan JAKIM sebelum kami mempromosikan pergerakan ini. Dan tentang kenyataan Tuan tentang derhaka kalau wanita nak kongsi susu tanpa pengetahuan suami, saya setuju. Sebab itu kami dah siapkan FAQ Hukum Penyusuan yang ditulis oleh JAKIM untuk kami. Kalau nak tambah ilmu, sila baca.

Ada sesiapa lagi tak jelas? Saya ikhlas dan sukacita untuk menerangkan. :)

-Ayuni

Tanpa Nama berkata...

persoalannya mana yang lebih aula (utama), tutup aurat (WAJIB sebab suruhan Allah swt) atau menyusukan (tak kira NIP atau tidak)? kalau boleh bezakan keutamaan/wajib/harus antara keduanya, mesti boleh bertindak dengan waras.

aurat WAJIB tutup di mana saja. apatah lagi di khalayak ramai. yang boleh tengok kita ni tanpa seurat benang hanya bila kita dengan suami. dengan diri sendiri pun ada batasnya.

flash mob di KLCC tu walau pun untuk tujuan yang baik tapi matlamat masih tidak menghalalkan cara. galakkan ibu menyusukan anak dalam masa yang sama galakkan aurat terdedah (dalam banyak-banyak tu pasti ada yang tidak menutup aurat dengan sempurna). setiap manusia wajar mempunyai perasaan malu apatah lagi jika melibatkan aurat sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi, Tuan Mantot...saya nak berikan senario ni kepada Tuan dan pembaca-pembaca Tuan yang menyokong betapa tidak patutnya ibu-ibu menyusu di mana-mana walaupun berselindung kemas:

Seorang ibu muda membawa bayi kecilnya terbang di dalam kapal terbang. Beliau seorang diri. Anaknya tiba-tiba menangis. Dia mahu menyusukan anaknya demi menghilangkan kelaparan anaknya. Penumpang lelaki di sebelah, let's just call him Mantot bersuara:

"Pergi lah cari tempat terselindung"
"Dalam kapalterbang ni seats semua dah penuh, encik..."
"Kenapa tak pam awal-awal?"
"Saya takde duit nak beli breast pump.."
"Kenapa tak pam guna tangan habis tu?"
"Saya baru bersalin 7 hari lepas dan tak pandai teknik Marmet lagi.."
"Apsal dalam pantang gatal pergi naik kapalterbang?"
"Mak saya meninggal dan saya kena balik untuk uruskan jenazahnya.."
"Apsal menyusahkan diri tak bawak suami?"
"Suami saya meninggal masa saya mengandung..."
"BAGI JER LAH ANAK KAU MINUM SUSU FORMULA!"
"Anak saya masuk wad terus kalau minum susu formula, tuan..." (ini cerita betul ye. Saya KENAL beberapa orang bayi yang sekali minum susu formula terus masuk wad. Bukan rekaan).

Lantas apa jadi lepas tu? Si ibu dengan sedih dan tertekan sebab anak kecil menangis mahukan susu tapi dia hanya mampu bersuara kepada bayinya:

"Maaf, nak. Mak tak dapat susukan kamu di sini sebab nanti pakcik tu terangsang dan makcik tu rasa tak selesa dan nanti mak dapat dosa walaupun Mak ada nursing poncho ni. Kita tunggu sampai kapalterbang ni berenti lagi 8 jam baru kamu minum susu ye?"

Kasihan tak anak dan ibu berkenaan?

Penyelesaiannya sangat mudah. BERIKAN DIA PELUANG UNTUK MENYUSU ANAKNYA DAN ANDA HANYA PERLU PANDANG KE TEMPAT LAIN ATAU PERGI KE TANDAS KE APA. NOW THAT'S BEING A GENTLEMAN. :)

Ini yang saya maksudkan dengan berempati dengan mereka-mereka yang tidak punya pilihan. Kalau dalam kompleks membeli-belah boleh saja menyorok di mana.

KEY WORD: EMPATHY.

Anda seorang bapa, Mantot dan saya dah baca entri anda tentang kasih sayang ibu dan bapa dan saya tersentuh. Jadi saya percaya anda akan faham mengapa kami buat apa yang kami buat.

Dan buat pengetahuan Tuan, kami tidak melabelkan diri kami ibu moden dan progresif sebab kami menyusu di tempat awam. Manusia sudah menyusu anaknya sejak zaman Nabi Adam as. Dahulu ada ke nursing room bagai? Kenapa sekarang ni jadi sangat taboo walaupun benda tu fitrah? Kembangkan minda anda. Tak perlu jadi progresif dan seperti Barat. Cuma fahamkan situasi.

Dan flash mob tu adalah sejenis strategi pemasaran. Macam2 jenis flash mob ada zaman sekarang ni. Antara yang sangat random nya ialah menari dengan tiba-tiba. Bagi saya takde faedah buat tu tapi orang tersenyum dan terpinga. Itu saja. Tapi benda ni juga boleh dimanipulasikan untuk mempromosikan sesuatu yang baik dan meningkatkan kesedaran tentang prejudis manusia tentang ibu-ibu menyusu sama seperti entri2 Tuan yang ini dan semalam. Prejudis inilah yang menyebabkan ramai ibu berhenti menyusu badan dan anak-anak kerap jatuh sakit sebab tak cukup khasiat. Renung-renungkan.


Wassalam.

-Ayuni,

Mantot berkata...

masalahnya...anda bukan dalam kapal terbang.

anda sedang bershopping.

Mantot berkata...

layan gak borak camni.aku ada freelance punya job tgh buat.kalau ada sapa2 nak kutuk aku skrg,aku try reply

Tanpa Nama berkata...

Saya agak penat untuk mengulangi yang flash mob berkenaan tidak menunjukkan sebarang aset wanita. DAN kebanyakan ibu-ibu ditemani oleh suami-suami sendiri. Kalau tak percaya sila tengok gambar-gambar di blog kami. Kami mengalu-alukan kedatangan datuk, nenek, suami, adik-beradik untuk sama-sama menjayakan penyusuan sebab dengan sokongan mereka lah yang penyusuan berjaya.

Dan buat pengetahuan Tuan, kami tidak boleh MOB KAN 300 orang ibu yang termasuk dengan suami-suami DI DALAM KOMPLEKS MEMBELI-BELAH BERKENAAN. Bukankah itu lebih menimbulkan kemarahan orang ramai seperti anda? Menimbulkan kekecohan di tempat yang sempit. Jadi kami pilih depan kolam yang terbentang luas dan lapang dan kami hanya menyusu selama 5 minit sebelum bersurai supaya tidak mengganggu orang lalu-lalang. Cuba bayangkan kami buat dalam KLCC, pasti anda kritik jugak bukan?

Jadi saya nak tanya balik, APA LAGI IDEA ANDA untuk menyelesaikan masalah ibu menyusu badan? Kalau idea anda bernas, kami akan lakukan. Suruh tempat-tempat awam bina lebih banyak nursing rooms? KAMI SUDAH LAKUKAN. Suruh ibu-ibu berselindung dengan nursing cover? KAMI SUDAH LAKUKAN. Bila beri idea, sila fikirkan tentang mereka-mereka yang tidak ada luxury untuk memilih seperti ibu yang tiada suami, tiada kereta, tiada duit untuk beli formula, tiada pilihan lain seperti senario ibu dalam kapalterbang yang saya nyatakan di atas.

Terima kasih atas kritikan anda tapi idea dan cadangan bernas dan logik anda lebih bermakna daripada hanya mengherdik kami.

-Ayuni

Tanpa Nama berkata...

Mantot said...
masalahnya...anda bukan dalam kapal terbang.

anda sedang bershopping.

<--- Inilah yang saya maksudkan yang Tuan tak berfikir panjang sebelum mengherdik kami. Kan saya dah kata, kalau dalam shopping mall memang takde masalah kalau nak cari tempat berselindung. Kalau anda di tempat awam SEPERTI DALAM KAPALTERBANG? Flash mob berkenaan bukan hanya memperjuangkan hak ibu dan bayi menyusu di kompleks membeli-belah tetapi di tempat-tempat awam ASALKAN BELIAU MENUTUP AURAT.

-Ayuni

bro berkata...

mantot kan bangang..dah banyak kali aku perasan lah otak mantot ni cetek. tulis ikut suka hati dia je. haih mantot seperti katak di bawah tempurung lah engkau ni

Mantot berkata...

KL Breastfeeding Flashmob : 5-minute flash mob to celebrate breastfeeding (Milksharing Week, The Breastfeeding Charter Forum, handover a petition to KLCC to build more nursing rooms)

aku tak nampak flashmob tu juga bertujuan nak promote nursing dalam kapal terbang.fokusnya dekat KLCC aje,sebab tu aku reply mcm tu.

tapi personally...aku ok kalau kau nak menyusu dalam kapal terbang...sebab dah memang keadaan memaksa.Lagilah pulak Air Asia punya kapal terbang. Lagi bagus kalau kau sendiri sebelum menyusu gi tanya orang yang duduk tersorok sikit kalau2 dia nak tukar tempat dgn kau.

Ikut keadaan la...

ps - Ya puan,aku bangang dan otak cetek. Puan adalah orang paling genius dgn pemikiran sedalam lautan Atlantik.

broken_nigina berkata...

peliknya,hak nak menyusu di kawasan umum pun jadi satu perjuangan.hmm..

Mantot berkata...

Idea?
Jangan gi KLCC.

Buat apa pegi tempat yang membuatkan hidup anda jadi susah.

shida idris berkata...

lepas beranak nanti, aku akan kongsi boleh x aku avoid from bf in public.

kalau boleh, aku sokong ko
kalau x boleh, aku sokong para2 ibu di atas

Tanpa Nama berkata...

Heh..tetibe mantot okay pulak idea NIP kat kapal terbang, yang juga merupakan salah satu tempat awam. Pendirian tak kuat macam lalang gebush gebush. Haa apa kata list kan tempat awam yang okay utk NIP and yang tak okay. Oh wait, on second thought, we dont really care :p. As long as our husbands are okay with it, and we make sure our aurah is covered totally, people with dirty minded like you will likely to be ignored.

Tanpa Nama berkata...

salam..saya hormat pandangan anda..maafkan saya kalau anda pernah nampak saya menyusu anak berkelubung di public..saya masih struggle dgn anak yg reject sebarang botol atau puting susu. kemudahan breastfeeding room di malaysia juga agak kurang. saya juga hanya ke restoran biasa dan kedai biasa. dalam keadaan anak kelaparan, saya tidak sempat pulang ke rumah untuk menyusukan anak, jadi terus memakai nursing cover dan menyusukan anak. cuma satu doa saya, dengan entry2 yg anda tulis, saya harap tiada ibu yang mendoakan susu ibu untuk anak anda terputus..saya cuma berharap satu hari nanti mungkin anda akan berhadapan dengan situasi seperti kami dan berfikiran lebih terbuka, insyaAllah. apa gunanya solat anda jika syahwat anda naik hanya dengan melihat wanita berkelubung menyusukan anak. sekali lagi, maafkan saya.

berkata...

Puan Ayuni,

I don't know you but you sounded like a nice and considerate person.

Goodluck in trying to convince Mantot that he might be wrong. You might as well try to resuscitate a dying whale with CPR. In short: it's not going to happen.

Mantot is never wrong. He's always right. Trying to suggest otherwise is an exercise in futility.

Arguing with Mantot is like tits on a boar: it's utterly useless.

He's a man that cannot be moved. In his world, truth is whatever that comes out of his mouth. He farts wisdom and he poops fact.

I do feel sorry for you. I sincerely hope that you'll stop wasting your time with him and move on with your life. Live long and prosper.

Joe berkata...

mantot mmg tegas orangnya. punya masa yg byk untuk menimbulkan satu isu yg hangat dan perlu dibincangkan. karisma yg tinggi untuk menarik ramai orang singgah ke blog yg sungguh hebat ini. semua isinya padat, tepat dan tidak pernah salah. bahasa yg indah dan sungguh toleransi. syabas mantot

para ibu juga amat tegas peribadinya. nmpk kasih sayang terhadap anak dlm komen2 mereka disini. boleh di bayang tatkala mereka menulis komen disini, tangan kanan sebok mengendong bayi, menyusukan anak yg kelaparan. syabas para ibu.

cuba lah para ibu sekali, cuba untuk tidak breastfeed di public. jika anak anda sedar yg orang lain tgh melihat die sedap ber breastfeed, mesti dia pon tak mahu. mahu sahaja dia tutup baju dalam ibunya dan minta cari tempat yg tersorok. ada, pasti ada tempat tersorok. ajak suami teman kalau takut ada penagih dadah tak pon hantu tangga. anak pon boleh tunggu 5 minit. janji die dpt juga akhirnya.





Tanpa Nama berkata...

Pn Ayuni,
tiada gunanya berhujah dengan si mantot ni.
perkara sia sia..

bak kata iman syafie
“Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu”.

Ryehanna berkata...

Aku setuju dgn anti-mantot. good for u Pn Ayuni for trying to reason with mantot but i dont think u'll succeed since he's the kind of man kalau dah set benda tu takleh bg dia, ttp xleh (bc komen bls dia for u pn dah tau)

so biarlah...

bgs jgk entry ni meletup. at least baru tau rupanya xbyk org well-educated about nursing in public/breastfeeding issue. kalau blm kahwin or ada anak tu, mmg understandable la cos diorg TAK ALAMI keadaan tu.. tapi blog owner ni ade wife yg bf n ade anak jgk. SO sebab dia lelaki la kot xleh nk terima jgk NIP??? (luckily xsemua husband mcm mantot)

aku susah nk fhm knp mantot against NIP. sgt2 xfaham mcm kan benda tu satu dosa besar..tp yelah, background org xsama... background and how u were raised main peranan penting dgn ape yg kita percaya kan..

Again... NIP tu selalunya terjadi sebab TERPAKSA (xde nursing room/baby melalak2/nk cpt and.. eh byk lg la sebabnye mcm org komen kt atas2 tu).

Dan orang takde suke2 nak tunjuk tetek la. Of cos la tutup aurat!

Seorg ibu tu xkan NIP kalau xselesa (dah yakin xdedah aurat) and kalau xterpaksa..

but since mantot ni mmg against NIP regardless if the mom bercover bagai/tutup aurat (mcm ditulis pd entry blog), nmpk sgt dia dh shut off from accepting ape2 reasons kita nk bg. so lantakla... semoga org lain tak berfikiran tertutup cmtu.. eventho no longer bf-ing my son, i support all bf/nip mothers...

iamBIG berkata...

aku belum ada anak jadi aku xpasti ape itu keadaan yg 'memaksa'...aku setuju public bf tapi kat tmpt tersorok...hari tu aku main bdmnton dgn geng, tgh rilek borak2 dgn membe lain, salah sorg bini geng tetiba NIP dpn aku....GILA TAK SELESAAAA WOIIII!!!!! ko phm

Tanpa Nama berkata...

Sokong aku anti mantot dan ryehanna. Sbenarnya mantot ni dah gagal berhujah, sampai dia kena buat entry yang kedua. Pastu kalau perasan pendirian dia berdolak dalih. Sat ni okay, sat tak okay...memalukan. Berkarisma apa nya. Kalau berkarisma, takdela dia dah menimbulkan kemarahan ibu bf anak ni. Sebaliknya kalau entry dia ni ditulis secera berhemah dengan info yg tepat, pasti ramai sanjung mantot drp mencaci. Kesian mantot kerana menampakkan emo, sifat terburu-burunya dalam mendalami sesuatu perkara. Disebabkan satu slogan and flash mob tu, mantot dah buat satu entry dengan pandangan yg sungguh sempit.

1) Mantot tak tahu bahawa tempat awam bukan sahaja shopping mall. Cuba hang tanya isteri hang cikgu tu, apakah itu tempat awam? And tak semua tempat awam disediakan tempat menyusukan anak.
2) Mantot terlupa ada dua golongan, ibu menyusu beragama Islam dan bukan Islam. Kedua-duanya mahu memberikan anak yg terbaik, SUSU IBU. Entry 1st mantot cakap kebaikan pakai tudung leh cover time menyusu. Mantot langsung x tau pasal nursing blouse, nursing cover dan sebagainya.
3) Mantot tak tahu ada ibu2 yg mengalami situasi di mana anak2 mereka tak mahu susu botol. Nak puting ibu mereka sahaja. Mantot langsung tak tau kepayahan yang dialami sesetengah ibu yg bf ni.
4) Mantot bukan macam suami kita yang hujung minggu nak bawak isteri dan anak2 bersiar2 tanpa halangan, bukan terperuk jer dok umah. Mantot kata dlm entry sblm ni "menyusu anak ni senang". Tapi hakikatnya bagi dia susah. Sebab tu dia cuma bawak anak bini dia jalan2 tempat dekat2 ja, balik2 alamanda and ikea. Tapi suami2 kita bawak jalan2 ke taman2 beriadah, pantai or air terjun nak berpiknik, naik kapal terbang pi melancong dan sebagainya lg.
5) Mantot tak pernah mengalami keadaan di mana anak melalak sepenuh hati lapar, ibu dah berlari ke sana sini cari nursing room tapi takde/penuh/busuk dan dah takde tempat sesuai dah. So terpaksa beri anak susu di tempat awam sebab dah banyak mata memandang seolah2 kita ibu x berguna x reti pujuk anak. Tangisan anak tu lebih annoying dan menarik perhatian byk pihak drp NIP.
6) Percayalah, mantot hanya segolongan kecil lelaki yang berasa x selesa dan sungguh bernafsu tgk wanita NIP wpun dah bercover bagai langsung x nampak aurat. Byk lelaki atau suami yg x kisah dan sokong isterinya, serta tak membuatkan bf itu satu menda yg beban. Kalau x masakan komuniti bf semakin lama semakin besar dan kuat.
7) Mantot suh kita perjuangkan bykkan lagi tempat2 menyusu. Ko tau tak mantot, ada lrt KHAS UNTUK WANITA. Ko tau kenapa dibuat khas? Selain nak elakkan kes kena raba2, ibu2 nak susukan anak or pump susu pun senang. TETAPI, ADA JUGAK LAKI2 VODO yang still masuk dlm lrt ni and buat tak tahu. Aku penah alami. Spesis mcm ko la agaknya, tak peduli hak wanita di tempat awam!
8) Anak ko baru sorg ek mantot? Ko belum alami keadaan di mana si ibu terpaksa ke tempat2 awam kendong baby kecik sebab nak penuhi kehendak si kakak atau abang. Mungkin ada hari sukan, penyampaian hadiah, persembahan tahunan dan sebagainya di merata tempat. Ko sedap2 jer kata jangan pi KLCC la. So kalau apa2 event anak ko buat kt KLCC, bini ko x payah la dtg ek sbb susah nak susukan anak?

Apa yg pasti, aku rasa bertuah sgt x dapat suami mcm mantot. Bf sepatutnya mudah, tidak membebankan dan harus digalakkan. Tp mantot telah membuatkan ia seolah2 sangat susah, sehinggakan mantot langsung tak boleh terima keadaan di mana ibu2 TERPAKSA breastfeed di tempat awam dlm keadaan aurat bertutup. Mantot lebih suka mengambil pendekatan sempit, jangan keluar rumah ye ibu2 sekalian.

Mantot berkata...

Cik Ryehanna,

problem anda adalah anda assume mana2 orang yang tak selesa utk accept pempuan NIP adalah "non-educated person about breastfeeding."

tapi kita ambik cth komen kat atas ni.orang tgh main badminton elok2...ada pempuan menyusu kat tepi.adakah org tu kurang berpelajaran kalau dia rasa tak selesa?

Ko,
description kau tepat sekali.Aku memang camtu. Kau memang sgt memahami aku. Mcm couple pulak kita ni.

Mantot berkata...

Cik Anon,
Hidup andalah hidup paling susah pernah saya baca.

Macam mana kau tau aku tak pernah berlari ke sana ke mari,beratur cari tempat menyusu dan sebagainya?

Adakah CIk ni seorang stalker?

Sebenarnya Cik,hidup aku ni mudah sebab aku hire seorang maid Indonesia untuk menyusu anak aku kat rumah, jadi aku dgn isteri boleh gi mana2 aku suka tanpa ada keperluan nak breastfeeding.

Tapi jangan bagitau orang lain...ni rahsia.

ibu bf a 3 month old baby berkata...

relaks la en blogger, biase la pompuan byk drama.

aku mmg dah lama tak suka group2 breastfeeding esp kat post2 macam "syukurrr rezeki anak...dpt pam 100oz arini!!!" or "syukur...dh fully bf anak selama 6 thn, dah dpt phd, Ir, ACCA etc.."
ape motif korang tulis camtuh? nak berlagak kan? nak motivate org?? dulu masa aku ade problem bf anak sulung, lansung tak motivate baca post mcm tuh, baik pegi jumpe lactation consultant, relaks je dioarg...

so, kalau korang pun tak pk perasaan org lain bile tulis bende2 camtu, biar kan je laa ape mantot nak tulis...buat pe nak emo...

mesti komen nih pulak kene bang pasni

Tanpa Nama berkata...

Hahahaha..

Penulis blog ni dah kantoi..

Pendirian macam lalang..

Beria2 cakap TAK KAN SESEKALI SOKONG NURSING KAT TEMPAT AWAM..

tapi dalam komen dia sendiri dia mengakui kalau nursing kat kapal terbang tak apa :p

HAHAHA.

Barangkali pengetahun penulis sangat terhad sampai dia anggap tempat awam tu hanya shopping complex jer kot :p kahkahkahkah

dah tu siap lari topik pulak...nak ulas pasal derhaka sebab join falshmob bila suami x izinkan. .hahaha..sah2 la ini isu yang diada adakan :p xde isu pasal ni pun...nak reka2 isu buat apa?

Saya nampak awak ni lelaki tak berpendirian. Jadi ibu2 tak payah la nak sentap lagi sebab penulis ni sebenarnya tak tahu nak nak blog pasal apa. Dia cuma nak naikkan rating blog dia ni je :p

Jangan biarkan lalang macamni menyusahkan anda untuk menyusukan anak :-)



Mantot berkata...

suruh orang tak sentap tapi dia sendiri sentap

Tanpa Nama berkata...

dulu tak berapa nak sokong NIP, taktau la sbb ape mngkin sbb jeles ibu2 confident NIP, tp selepas berlaku byk incident yg memaksa kite NIP, maka skrg sgt sokong NIP dgn syarat tiada aurat yg terdedah..

Tanpa Nama berkata...

aku stuju dgn apa yg "aku anti mantot" tu komen..mantot cuba ko bca lg skali apa yg "aku anti mantot" tu komen...

Tanpa Nama berkata...

reply to mantot..

hahaha xde sape nak sentap lah encik penulis oiii..setakat pendirian lalang macam ni, x terjejas apa2 pun :p

nampaknya awak sendiri yang tersentap bila saya cakap awak ni lalang :p

hihi

Tanpa Nama berkata...

hangat isu ni tot..bg gua senang ja, lu pn btol..ibu2 yg marah2 kt sini pn btol...biarla dorang nk tayang benjolan kat tempat awam..untung2 ada milf yg hot blh usha..wakakaa (kebebasan bersuara itu bagus)..saya mst pilih:)

Tanpa Nama berkata...

hangat isu ni tot..bg gua senang ja, lu pn btol..ibu2 yg marah2 kt sini pn btol...biarla dorang nk tayang benjolan kat tempat awam..untung2 ada milf yg hot blh usha..wakakaa (kebebasan bersuara itu bagus)..saya mst pilih:)

Tanpa Nama berkata...

hangat isu ni tot..bg gua senang ja, lu pn btol..ibu2 yg marah2 kt sini pn btol...biarla dorang nk tayang benjolan kat tempat awam..untung2 ada milf yg hot blh usha..wakakaa (kebebasan bersuara itu bagus)..saya mst pilih:)

Mantot berkata...

kalau ye pun kau excited,takyah sampai 3 kali kau komen,haha

Tanpa Nama berkata...

hahaa...masalah konektion ni bro..

Tanpa Nama berkata...

mantot,

husband aku tak kisah bf kat mana sekalipun terutamanya bilamana anak dah melalak terlolong dan takde nursing room berdekatan. ada nursing cover, pakai, diikuti dengan husband aku sendiri cover aku menyusu dengan badan dia. adakah husband aku layak digelar lelaki yg tidak menjaga maruah isterinya, jika begitu sekali tahap dia men-cover anak dan isterinya.

bf in public is not a big deal. not a big deal. takde siapa pun boleh kata salah..

anyway, hanya ibu lebih tau benar-benar naluri dan kehendak anak. lebih-lebih lagi bila dia nak menyusu badan.. dan suami kena mainkan peranan. jangan bagi anak 100% pada bini kena handle bila terlalak terlolong, kau sedap isap okok kat luar mall.

fikir. fikir..


-ery, hanya pembaca blogger-


Tanpa Nama berkata...

hehehe..aku nak komen lebih2 nnt kena kutuk dgn para ibu sedunia pulak.

ini PENDAPAT aku:
aku seorang ibu, pernah full BF anak aku from lahir until 8-9months mcmtu. sepanjang BF, aku jarang keluar rumah jauh2 sbb aku risau anak aku meragam time2 pegi tmpt2 kritikal mcm zoo ke, shopping year end sale ke, berkelah di port dickson ke bagai. aku prefer pegi tmpt dekat2 mcm jusco area rumah aku je sbb nursing facility kat situ ok n senang aku nak pi BF time diperlukan. Itu pengorbanan yg aku perlu buat sbg ibu dan isteri utk memudahkan diri aku, anak aku dan husband aku pun x bising aku selalu kuar shopping.aku prefer nursing in private sbb aku x selesa nursing bila ada org lalu lalang atau berada disekeliling, samada pandang atau x pandang. itu bkn masalah utama bg aku kalau org pandang pun.sbb aku bkn buat benda x baik.aku memberi anak aku mkn. dan aku rasa ramai je yg faham. cuma aku mempunyai preference utk beri mkn anak aku di tmpt yg private sket. dats y aku xnak keluar rumah sgt. sbb aku tau susah nak carik bursing facility kat luar. kalu betul2 gian nak soping pun, aku akan BF anak aku dlm kereta and akan kuar skejap je..

nursing in public to create awareness mmg x salah. tapi bila kau buat kerja2 awareness campaign ni, kau kena ambil kira org yg aware dgn org yg x aware. yg aware baguslah, yg x aware ni, kau x bulehla kutuk dia mcm kau sorang je yg tau pasal BF ni. sebetulnya ko kena bagi fakta utk menambahkan lagi awareness org yg kurang support mcm mantot. he needs to know WHY should mothers NIP and why u guys are supporting. ni korang dok bantai dia kata dia x paham la,pervert la itu ini. lagi la dia suka..

anyway mothers..it's up to ur decision what's best to do in a time like that..asalkan tidak menampakkan aurat n lebihan2 donat kat perut kita, on je la...

Tanpa Nama berkata...

Montot..
TQ so much.. TQ for making me realize that i have the greatest husband in the world who support me to breastfeed my baby and NIP anywhere. before this i tot semua hubby yang ada bini yg breastfeed anak semua minded sama tp salah rupanya. ada jugak husband n bapak macam u. Sian

HANA

farhana berkata...

sekali lagi aku ulang. suami aku pun sokong nip. kau ni kolot la. suami aku kalau boleh nak aku tunjuk tetek aku dekat orang ramai.

apa msalah kau tot? sumi aku sporting. bagi aku kebebasan.

dia pun suka makan luar.

Angah berkata...

tahniah!!! anda telah berjaya menaikkan rating blog anda!!!

1. Buat enrty panas sebab tengah panasssss kat galaksi dan Mix fm punya face book

2. Buka balik ruang komen utk anon

Tahniah!!

Tapi takziah jugak atas shallow mindednya anda.. takziah..

lifeisbeautiful berkata...

mantot ada baiknya ko mitak maaf pd mereka semua..tarik blk posting..biarkan tetek dipamer di khalayak..ko pn suka bukan..haha

Tanpa Nama berkata...

Ni satu lagi bengap. Tu la yg dibuat kat klcc tu..mintak bf room utk semua floor di semua shopping mall. Tak tau apa2 nak kondem je.

Tanpa Nama berkata...

mantot ada cakap anak dia bibik indon jer jaga kt umah, dia ngn bini kuar jalan berdua jer wpun bini dia bf. tu bini dia xde masalah nak NIP, xde susah2 nak cari nursing room. kesian anak ko mantot, x cukup belaian kasih sayang mak and ayah. esok lusa anak ko beso, time dia berjalan dia tinggalkan jer korg dengan bibik plak, hahaha. makan sakit suma bibik jer jaga.

sebenarnya bini ko x pandai nak NIP dalam keadaan aurat tertutup kot, sebab tu ko jeles ngan ibu2 lain yang pandai cover ni. meh suh bini ko belajar ngn kitorg, ko mesti kagum and pasni boleh bawak anak bini jalan2 jauh sket. hehehe.

Tanpa Nama berkata...

isu ni mudah je..apa yg nak disusahkan? ramai yg cakap, kalu tgh solat tu anak menangis, biarkan die..kiter terus jugak solat...itu BETUL!! mmg BETUL..sbb apa? sbb hukum solat itu WAJIB. tp nak cerita pasal NIP ni very subjective..wanita yg breastfeed in public rata2 terpaksa..anak dah menangis..dgn nak cari bilik menyusu lg..malaysia ni bukan macam UK..bukan macam western countries..tu kalu ada baby sorang ok lg..kalu ada anak2 lain yang tag along? apa mau bikin? u kata pegi je kat kedai yg mmg sah2 ada bilik menyusu..abis tu kalu barang nak dcari xde kat kedai tu? kalu org tu duduk kat area2 IKEA tp nak cari barang dapur untuk memasak? kene g alamanda la maksudnyer? macam tu ke? jgn bcakap tentang hukum hakam kalu x faham maksudnye. tahukah saudara, dalam keadaan darurat, buah dada itu bukan lagi aurat? antara kaki yang terselak, dgn buah dada yang terselak adalah lagi wajib menutup bahagian kaki yang terselak..TP!!!..ITU X BERMAKNA WANITA BLH MENUNJUKKAN BUAH DADA SESUKA HATI..ini cume diaplikasikan semasa darurat..saya tau lagi yakin..akan ada makhluk2 yg mengambil statement ini dan menambah gula garam scukup rasa lalu mbuat spekulasi..dicni..bermaksud, anak yg menangis dalam keadaan tiada kemudahan menyusu, blh la menyusu in public..harus diketahui, bahagian buah dada yg terselak semasa menyusu, seperti kata2 mantot tu bukan la di sengaja kan mahupun dgn sukanye menyelak dgn niat 'sahaja aku menyelak untuk menyusu untuk org melihat buah dada aku'.. tidak sama sekali.. tambah2 untuk wanita bertudung (ketepikan la soal wanita seksi)..oleh itu, wanita2 yang dilihat menyusu oleh mantot bukan la sesuka hati nak menyusu kan anak in public..bukan la tetiba jalan2 kat shopping complex..

wanita: eh..eh..i nak menyusu kan anak i la..
husband/teman: laaa..anak x nangis lagi buat apa nak mnyusu..
wanita: xpe..i nak paksa jugak die telan susu badan i..i suka nak nursing in public...blh show off..

kalu ada wanita yang macam ni wujud, x tau la nak cakap apa..yg pasti..tiada siapa yg blh mempersoalkan kenapa wanita NIP..sbb wanita ni manusia yang berakal, penuh adab sopan dan mempunyai rasa malu yg tebal..jadi jelas sekali, isu ini x sepatutnye menjadi masalah seperti mana yang DIJADIKAN MASALAH BESAR OLEH MANTOT, SAUDARA SEJENIS DGNNYA dan SAUDARI2 YANG MUNGKIN TAK SUKA NURSING BABYNYA.

Tanpa Nama berkata...

sy sokong penulis sbb sy pun malu nk bf anak in public.. dan malu tgk org bf anak in public tak kiralah mcmana pun dia buat... kalau terpaksa, sy pastikan terlindung (pandai2 la.. suh hubby coverkan ke ape..) ataupun tak salah standby botol susu perahan kte gi mana2... tak mungkin ibu2 yg ada anak kecik tak bwk beg besor nk isi segala-male kemudahan anak, diapers, susu, air panas, botol susu. losyen ke hape kan?

Tanpa Nama berkata...

bukan masalah x bawak beg besar..masalah nyer baby ni nak menyusu fresh..bkn x penah cuba susu perahan..saudari tau x? baby ni sgt bijak..ibu2 yang susu badannya dah penuh dalam buah dada mempnyai bau yg cukup kuat untuk membuat kan baby menolak susu perahan dan mahukan susu yang fresh? saudari bercakap pasal malu? benar...sume wanita yg NIP malu dan segan..tp demi anak..cover je la apa yang patut..

Tanpa Nama berkata...

Mari lah bersama2 kite mengasilimisasikan budaya barat.. Inikan trend terkini... Moden la skit. Ape kolot punye org daaaaa...

Tanpa Nama berkata...

eiii...aku x faham la apa korang kecoh2 kan..org tu nk bf biarla..bukan tetek korang pun..yg mantot ni punyer pandangan biar la...org klau dah degil, mmg xkan terima pandangan org laen..kecoh kat cni bukan dapat apa pun..biar la si mantot sama bini die dgn pemikiran die..yang menyusu ni..teruskan la..korang pun bukan menyusu kan si mantot..si mantot ni pun bukan nyer penggubal undang2..xyah amik kesah komen die..

zer berkata...

Abih tu apasal ko bengap sgt kondem mantop?

Tanpa Nama berkata...

xpela..tuhn belum uji penulis nie lagi...alhamdulillah..biarkan jela dia nak ckp ape pun..akan dtg kita xtawkan kalula dia diberi anak yg xnak botol..anak dia jenis xtahan lapar..xbleh tggu jalan g nursing room ke..toilet ke..belum lagi diuji sebegitu...so biarkanla.ALLAH maha adil..kalu sume manusia nie tahu apa yg diduga oleh ALLAH kpd manusia lain..xdela isu2 mengata2..komen secara kasar sebegini..biarkanla..kdg2 bila kita lalui sendiri apa yg org lain lalui..sebelum kuar dah bg minum anak siap2..bawak lagi susu spare dlm botol..tapi..tuhan nak uji..anak nak minum lagi..xnak dlm botol..g cr nursing room..xjumpe..g toilet ..kotor..anak menangis teruk dah..smpai xde suara dah..ape lg bleh pk..erm..kalu sempat g kat kete..sempatkanla..klu x..terpakse jugak NIP..alhamdulillah..suami saya ambil kain besar dlm beg..tutup badan saya dan pastikan aurat saya terjaga..dan peluk bahu saya..dia tahu..saya malu ..tp keadaan dah memaksa saya NIP.so..bg saya..kalu anda xsokong NIP..gunakanla ayat2 yg agak2 lembut..saya sokong bab aurat kene jaga..saya sokong juga..bawakla susu dlm botol siap2..dan saya pesan katpara2 ibu yg bf..sparela kain sebesar mungkin dlm beg..mane tahu..anda diuji spt saya..even bf dlm kete pun..tutpla..sbb ianya still NIP terutamanya masa jln jem, kat parking dsbnya..biarkanla penulis dgn pendapatnya..nie blog dia..biarkanla..ALLAH bg akal 9 kat lelaki..tp bg 1 akal je kat pempuan..saya paham kalu ibu2 sume sakit hati bc entri ini..emosi..saya pun beremosi juga..tp niela kita..lagi kita tak terhantuk sndiri..kita xkan terasa.MMg ada suami2 yg xsokong NIP..kalau jd mcm kes saya ari2 xtahula..myb..xg memanela kut..isteri duk umah jela sbb anak xnak botol..ataupun..bg je fm.Sume pilihan kita..terletak kat tgn kita..aurat dah kita jaga..so..xjd masalahla..suami tlong jagakan..lagila kita konfiden kan..bg yg xsokong NIP..xpe..tp tlgla jgn guna ayat2 yg agak kasar..berdakwah ada caranya..tegur pun ada caranya..xsemua dugaan yg tuhan timpakan kat org len..kita tahu bagaimana rasanya sbb tuhan xbg dugaan itu pada kita..jgn kondem org..dan org pun xkan kondem kita.Ada org tawaf kaabah sms musim haji bawak baby yg menyusu dlm jubahnya..kenapa agaknya? kalu kita pk..mmg mcm2 jwpan kita akan dpt..cth..myb anaknya xnak botol..myb anaknya xde org jaga kut..myb anaknya xbleh minum susu lain kut..myb anaknya nak mendakap ibunya je kut..myb anaknya manje kut..mcm2 jawapn..so..jgn kutuk2 org yg NIP nie..kalu ada yg mmg xjaga aurat..pegila tegur dia kalu brani..kalu u laki2..suh isteri u tegur..itu lebih baik dlm agama..kalu xbrani..jagala mata..xleh jaga mata?? jgn slahkan org..salahkan diri sendiri..sbb iman masih belum kuatla kan..ibu2 yg bf nie xmmpu nak suarakan keperluan nursing room kat mesia nie..sapela nak dgr..sbb tue diorg buat mcm2 cara supaya cadangan mereka didengari..so..xbleh kondem jgkla..bg ibu2 yg BF dan NIP..jagala aurat..bt lelain tue..jgnla kondem org sgt..t ALLAH uji kita..kita xtaw kan..anak xnak susu fm la..xnak susu dlm botolla..mcm2 sbenarnya maslah org nie..kita je xtaw..xsokong NIP..ok..jgnla guna ayat2 kasar cenggitu..mane taw t..anak kita menangis smpai biru muka kat public..sua botol xmo..nak g kat kete..muka anak dah naik biru..nursing room kotor..toilet hancing..so..terpakse jugak NIP..(tgk2 takde kain plak nak cover)..haa...mcm mane tuh..ingat ALLAH maha adil..arini kita kondem org..esok2..belum tentu lagi yer...

Tanpa Nama berkata...

Tin kosong mmg banyak bunyi. So sorry to your for having you as a husband. Who can't stand up for her rights.

Tanpa Nama berkata...

I mean your wife.

Tanpa Nama berkata...

ni aku x faham..pehal lak si zer ni..apa yg aku kondemnye..ko baca ayat aku btl2..atau ko nk aku ejakan?

Tanpa Nama berkata...

tanggungjawab ibu menyusukan anak bila anak tu lapar x kira di mana... tanggungjawab bapa/suami melindungi isteri time isteri tengah breastfeed di khalayak... jangan time wife tengah breastfeed korang dok sibuk merayau2 pulak... nampaknye encik punya blog ni x berapa nak tau tanggungjawabnye... Thanks Allah coz kurniakan saya suami yang sentiasa menjaga aurat saya x kira di mana saya menyusukan baby saya...

Tanpa Nama berkata...

Penyusuan susu ibu nie sebenarnya digalakkan oleh Allah kan... jd x perlu la mantop nk komen lebih walaupun NIP... ada sebab kenapa Allah sruh ibu2 buat mcm tu... kalau da nama pun dari Allah, x perlu nk timbulkn isu seksi ke, terbayang ke, memang buah dada ibu mmpu hasilkn susu... ape punya bodoh blogger da...

Tanpa Nama berkata...

aku rasa komen atas aku ni bodoh sikit. banyak la. tak pernah pulak aku tahu yang Allah suruh menetek di public. dan mantot pun tak kondem dekat minum susu ni. kesian, perempuan ni emo lebih.

Tanpa Nama berkata...

Memg la Allah tu x sruh NIP.... tp ko xfhm ke susu ibu tu trbaik.. dan memg kebnykn anak2 yg mnum susu ibu susah nk mnum dlm btol...even dkt nursery pun tpksa bagi pakai sudu... kalau da anak melalak, xkn la nk biar je... itu pun xfhm ke... budak kecik mana la pndai2 thn2 mcm org besar...

Tanpa Nama berkata...

Ha,ah komen kt atas tu bodoh sbb x paham apa pun. Org ckp pasal aurat dan perasaan org lain bila nampak tgh NIP dia ckp lain. Perempuan kat atas yg emo2 ni bodoh kot sbb x paham maksud mantot. Pi amik kelas BM blk lah cm gitu gak.

Wawa Yusoff berkata...

walau berjela2 entry yg ko buat pasal NIP/breastfeeding or what so ever, sampai sekarang aku x paham. kenapa benda ni ko nak jadikan isu. Banyak lagi topik lain ko boleh kupas.

sudah2la tu. ko summarize je semua yg ko dah tulis ni atau ape lagi yg konak tulis nanti, dan ko buat kesimpulan pendek sebenarnye ape yg ko nak sampaikan. cukup. tuje. pastu ko up lak entry lain yg xde kena mengena dgn tajuk.

xpayahla ko susah2 nak pertahankan ape yg ko perjuangkan. Pi mai pi mai, ibu2 menyusu tetap pertahankan pendirian dan hak diorang jugak.

sekian. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

sapela yg suka sgt sebut 'bodoh' tue..aish..ckp elok2la..nampak ko plak yg emo terlebeh..ckp org plak yg emo..

Tanpa Nama berkata...

mantot halal ke duit ko dapat nanti ni?buat entri ni mesti rating naik tuh..
buat org bergaduh,maki sana sini..ish2 sian ko mantot..dapat dosa kering jer mnyebabkan perbalahan sesame sendiri..
tak patut ko buat mcm tu mantot..
insaflah...

Tanpa Nama berkata...

kan... memang die yg emo lebih... and x faham tentang penyusuan ibu... ape pun kami ibu2 tetap prtahankan hak kami... menyusukan anak2 kami sekurang-kurangnya 2 tahun x kesa la walaupun trpksa NIP...

Tanpa Nama berkata...

Saya ibu menyusu juga, tapi sy menyokong pendapat Mantot. Please2 my dear friend.. NIPP nursing in private please. sy taktau kenape , sy mmg malu if tertengok mane2 ibu yg menyusu anaknye in public. .but if betul2 darurat, mmg takde tmpt nk menyusu.. takpe lah.. , cube lah cara tmpt tersorok sikit utk menyusu.. takpe lah susah sikit utk anak.. mane2 mesti adanyer tempat tersorok sikit.

Tanpa Nama berkata...

saya pun malu jugak kalu nampak ibu2 NIP dan nampak tettttt..tp..kalu dah kaver dan xnampak pape.xperlula nak malu kut..kdg2 mmg tak tahu pun diorg tgh NIP..ibu2 skang pandai..don worryla..

Tanpa Nama berkata...

biarkn je la org mcm ni...
momies nk NIP teruskn je... pedulik kn je org cam ni... bukan dia yg bg kite mkn nk kondem2 kite NIP...
as long as husband kite izin kn kite NIP n terjaga aurat, its ok...

org cam ni kite sental otak dia ngan klorok pon susah nk hilang karat2 nye... buat je ape yg mommies sume rs selesa...

biar kite bodoh...tp jgn hightlight kn kebodohan kite k mommies...

never argue with an idiot, they drag u down to their lever then beat u with experience...

Tanpa Nama berkata...

Islam tu mudah n memudahkn... cume org islam ni je selalu buat benda senang jd susah...
sepanjang pengetahuan sy... islam sgt menggalakan penyusuan susu ibu... xde pernah plak islam melarang ibu2 menyusukn di tempat2 tertentu cth nye di khalayak ramai...

senang je...kalu ibu2 yg rs selesa nk NIP dgn keadaan aurat terjaga... teruskn usaha anda... bg ibu2 yg rs x selesa nk NIP, anda boleh cr tempt yg tersembunyi yg bersih atau nursing room yg sefaham sy nursing room sgt terhad di satu2 tmpt...

sperti yg sy ckp... islam tu x pernah bg masalah pd penganutnye... penganutnye saje yg suke buat masalah n cr masalah... benda baik kite buat pon slh... benda x baik kite buat lg la salah...

biarkn je la ibu2 yg selasa NIP... jgn la di caci di keji... dia tgh bg anak makan...
ibu2 yg x penah NIP pon... jgn la terlalu kondem ibu2 yg NIP ni... sbb Allah tu maha adil... satu hari mungkin anda pon akan berada dalam keadaan TERPAKSA utk NIP...

Tanpa Nama berkata...

do you mean never argue with idiots (nip moms)?

egoistic moms? no dignity? no pride? haha. gotcha.

berkata...

Tot,
Of kos. Kitakan solmate.

xoxo

Tanpa Nama berkata...

1. saya pegi rumah kwn2 sy susukan aje anak sy dgn adab dijaga, sy lg tak selesa masuk bilik2 org.

2. saya tak fikirkan tntg org tak selesa dgn sy asalkan anak sy selesa dan diri sy dijaga. suami sy biasanya akan tolong cover kalau anak sy terexcited.

boleh tak terangkan apakah tak selesa tersebut? adakah awk rasa bernafsu? atau awk membayangkan yg bukan2? kalau itu sebabnya, sy rasa awk perlukan bantuan...

Tanpa Nama berkata...

Yer saya bernafsu. Saya bujang lagi. Bila nampak baby tgh menyusu kat tetek yg selambak saya akan rasa ghairah. Sekian terima kasih sebab bagi saya stim selalu.

Tanpa Nama berkata...

adakah kalau kita tak selesa dgn perempuan yang pakai tube kat restoren, kita boleh soh dia tukar baju masa tu jugak??

Tanpa Nama berkata...

Eh,taklah.kita mintak guard tolong halau,mcm kes ibu menyusu kat KLCC tuh

Tanpa Nama berkata...

senang cakap camni la..

aku pun pregnant, and aku pun tau apa tu KIM pasal kat tempat keja aku memang diorg ni slalu pump susu kat surau.dulu aku igt ni alasan jer utk diorg mengulor..haha

and aku pun excited nk breastfeed anak aku nanti secara eksklusif.

tp aku xleh tipu diri aku, yg aku memang tak selesa bila tgk makcik2 aku dulu selak baju selamber jer (memang la x nmpk tetet) time tgh bersembang dgn aku.
kdg2 kita ni nak sgt org paham kita. sambil teremo-emo plak tu..

korang tau x perasaan bila tgk pekerja pmpuan yg sikit2 pegi tido kat surau konon sbb dia senggugut?

korg tau x perasaa bila tgk pompuan pregnant yg pura2 lembik, sikit2 amik cuti sikit2 amek cuti n dia expect org x sound dia sebab ,,yela,, dia kan ngandung....

korg phm x perasaan bl tgk pmpuan yg sbnrnya dh tergalas pd nyer tggungjawab menyusukn baby, tp dia xnk rasa terkongkong.dia nk shopping sana sini kulu kilir, so dia pun lncarkn la kempen NIP ni.

korg tau x perassaan bila tgk parents yg bawak anak2 dlm stroller pegi shopping complex padehal anak dia tu duk merahhhhh lg..(tp xkan la dia nk ngaku dia yg sebenarnya terkinja2 nak pegi shopping mall, pdhal diri sndiri x abes pantang lg.

kdg2 kita ni ikut sangat apa yg kita nak, tanpa memikirkan perasaan baby yg diusung kulu kilir, pdhal baby tu klu tnya 'baby tingin nk pegi pavillion tak, kompem dia pun terpinga2)

soalnya skrg ni, mak bapak ni yg lebih2..x nak korbankan keseronokan yg diorg biasa rasa sebelum kelahiran baby tu.,..x nak berkorban lgsg.

pastu nanti bila anak nages kat tmpt awam, n org jeling, tau plak nak bengang.. ckp org suma x paham ko..

abes orang jela kena paham ko..

ksimpulannya kat cni,,BERPADA2..x yah compare pompuan seksi kat restoran ngan awk yg tgh nyusu tu..trus trg aku ckp, aku pun geli tgk tetet pmpuan lain..rs nk muntoh..psl tu bukan tetet kita..hahahah

Tanpa Nama berkata...

salam

saya juga ibu yang menyusukan anak, tapi saya sangat jarang NIP melainkan berada di situasi betul2 terdesak. walaubagaimanapun, saya salah seorang ibu yang menyertai KL bF flashmob 2012. saya hadir bersama suami yang sgt supportive. TAPI, saya memilih untuk tidak menyusukan anak semasa 5 minit itu atas sebab saya TIDAK CONFIDENT. Saya sangat sokong dengan objektif flashmob itu, saya yakin encik juga sudah sedia maklum apa objektifnya. Apabila ternampak ibu yang NIP, saya rasa bangga.

Pada pandangan saya, encik tidak berfikir jauh kedepan. contohnya lah, ditakdirkan isteri encik hamil lagi sekarang, dan setiap 2 tahun berikutnya isteri encik hamil anak seterusnya. anak ke 2,3,4. bermakna sepanjang tempoh 6-8 tahun isteri encik sentiasa dalam tempoh menyusukan anak. sanggupkah encik hanya pergi ke tempat yang ada nursing room sahaja sepanjang tempoh itu?pathetic.

mungkin tidak sekarang, tetapi pada masa akan datang PASTI ada masa yang isteri encik TERPAKSA menyusukan anak di tempat awam. tempat awam bukan sahaja shopping complex ya encik.walaupun di ceruk restoran, itu tetap tempat awam. walaupun menyusu mengahadap dinding, ia tetap tempat awam seperti yang encik maksudkan.


biarpun saya pertama kali masuk ke sini dan mungkin tidak pernah mengenali encik, encik telah berjaya membuat hati saya tersentuh. dan membuatkan penyusuan susu ibu itu dipandang sesuatu yang hampir mustahil bagi ibu2 yang tidak pernah melalui fasa ini lagi.


Tanpa Nama berkata...

Nnti baby lahir awk mungkin fikir mcm lain :)

Tanpa Nama berkata...

Naluri seorg ibu xde ayah yg boleh rasa. ayah yg baik akan cuba sedaya upaya utk paham..mantot ckp mcm ni sbb die bkn ibu..maafknla die ibu2 sekalian.

Sy pcaya dan yakin isteri mantot punya naluri keibuan yg sama.cuma suaminye lebih bersikap over protective..jgn ibu2 doakan anak mantot xdpt menyusu lg, xnk puting botol atau menangis mintak susu smp xsempat pergi nursing room sbb anak dan isteri mantot xsalah.

Sy menyusukn anak dan sy pernah NIP sbb sy ade konfiden utk NIP bila keadaan memerlukan.ibu2 menyusukn yg lain pn sy yakin semua ada rasa kalau boleh kenyangkn anak dan ada konfiden pasti akan NIP bila KEADAAN MEMERLUKAN.

Xpela mantot xbg.mantot bkn suami kita.

Tanpa Nama berkata...

Mantot, saya seorang BF mother yang menyokong anda!dan saya sangat2 tak selesa NIP, walaupun suami tolong cover ke..apa ke...saya tetap fikirkan "apa pandangan org lelaki akan fikirkan bila aku buat mcmni" - memangla saya sedang memberikan hak seorang anak dan melaksanakan tanggungjawab, tapi banyak lagi cara lain utk kita berbuat demikian...


wahai puan2...sebenarnya apa yg mantot katakan ini betul...dia cuma sentuh tentang NIP..dia bukan sentuh pasal hak BF anak...dia bukan menolak hukum hakam menyusukan anak....

seperti yang kita umum ketahui..samada suka atau tidak, kebanyakkan lelaki sifat semulajadinya memang fikirannya ke arah 'seks',benda ni xboleh diubah..walaupun korang BF anak berkelubung bagai...mereka tetap akan bayangkan nipple korang...nak jumpa lelaki yang paling muka bila ibu NIP, amat2lah sedikit bilangannya...mungkin dalam 100, 2 org shj yang begitu...

betul apa yang mantot cakap...apa yang susahnya nak cari tempat yang sesuai??anak menangis sekejap je kan...boleh cari nursing room,surau..atau last choice, kereta kan ada...

bila puan2 berkata tentang tanggungjawab-menyusu anak sehingga umur 2 tahun...tentang hukum Allah...ya, saya tau semua tu...


saya bagi 1 situasi...konon2 zaman 3030 ke kannn..

(contoh ni ekstrem sikit ye....)
dalam persekitaran orang ramai (in public), tiba2 seorang suami ni dah tak tahan sangat (stim giler), adakah si isteri sanggup 'bersama' in public??zaman tu dah banyak produk2 'seks in public' such as kain penutup...baju2 khas utk 'seks in public'...adakah kita nak perjuangkan juga hal ini? adakah bila couple yang "Seks I.P" ni buat 'kerja'adakah puan2 akan pandang tempat lain?kalaupun dah TERtengok tu, puan pandang tempat lain, adakah puan2 x terbayang bagaimana rupa *&%#$@^**)@*^* yang sedang ditutup itu?? pada zaman itu puan2 nak kata itu tanggungjawab...? dalam al-Quran dah tulis, isteri tak boleh tolak pelawaan suami...zaman 3030 dah moden, banyak produk2 yang boleh cover kalau nak 'seks in public'....adakah relevan jawapan2 korang tu nanti kat akhirat??? mase tu ada x yang akan jawab "saya cuba melunaskan tanggungjawab saya mengikut adab dengan menutup aurat...dan terima kasih buat suami saya sebab sama2 menolong saya cover tempat2 yang tak sepatutnya daripada terbuka..oh, saya sayang suamisaya"

macamtu lah yang mantot cuba ketengahkan....

org perempuan kaya dengan sifat malunya...dan saya percaya ramai yang komen ini beragama Islam...dan lagi 1, matlamat tidak boleh menghalalkan cara....fikir2kanlahhh.........

Tanpa Nama berkata...

Kat penjuru shopping mall selalunye ada CCTV..hati2la..

Tanpa Nama berkata...

Dah la bodoh. Pastu kurang ajar.

Tanpa Nama berkata...

Jgn g klcc. Jgn g bank. Jgn naik kapal terbang. Jgn g taman tasik. Jgn g beratur sejam amik report kad anak walaupun suami anda outstation. Faham tu ibu ibu bf semua!?

Tanpa Nama berkata...

Ko nampak macam laki bapok la. Biasa laki bapok je yg kepoh camni, serius ar ko ni cam perangai pompuan. LOL. Eh.. Islam larang org bf in public sbb takut mengghairahkan laki2 gersang mcm ko (bini sorg x cukup). Tp Islam x larang kan letak gambar ppuan bukak breast Kat lam blog, bg laki2 gersang teNgok kan? Kan? Bro, matlamat x menghalalkan cara bro. Ko kutuk org bkn main, cermin diri dulu bro. Xyah ar malukan diri sendiri. Joker la ko ni. Sian ko kan. Org mempersendakan ko. Hmm.
Bapok sian isteri, bapok.

Tanpa Nama berkata...

Aku nip jgk. Kdg smbl mkn kt kfc aku slambe je nip. Aku berani jamin ar, xde sorg pn perasan aku tgh nip. Aku jamin 99% moms yg nip pn pndi cover. Maybe ada la 1% yg xreti or xbiasa yg ter'obvious'. N it happen that ms tu plk org paleolitik mcm blogger ni ternmpk. Terus ar sentap dia terkejut beruk nmpk tetek org. Excited sgt smpi tgn menggigil2 nk type entry.
Ko ada hak utk rasa x selesa. Xpela, utk puaskan ati ko, kte rampas la hak baby tu utk kenyangkan perut dia. Bia dia lapa jap dlm 30min pastu da jumpa tmpt selesa skit leh la mnyusu. Kalu x lalak je la. Wey aku pnh beratur kt nursing room the curve 30 min br dpt turn. Tp aku keraskan ati gak tgk bby aku Nyonyot2 tudung aku. Mmg nmpk sgt dia lapa gila. Takpela kan org2 mcm ko lg penting utk aku jaga ati. Bia baby lapa, janji ko puas ati.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 252   Terbaru› Baru»