November 08, 2012

NIPP = Nurse in Privacy Please. NIPPLE = Nicer If Public People Love Explosion

Puan-puan sekalian,

Pertama sekali terima kasih kerana memberikan komen-komen yang begitu banyaknya mengherdik aku dan ada juga yang bersetuju dengan aku. Aku suka orang tak setuju dengan aku tapi aku tak expect tulisan2 seorang wanita yang bergelar ibu penuh dengan caci maki sama macam aku.

AKU ULANG LAGI SEKALI...SEBELUM APA-APA....AKU TAK SOKONG PERJUANGAN ANDA NAK NURSING IN PUBLIC...TAK KIRALAH ANDA PAKAI APA SEKALIPUN.

Kalau "public" yang anda maksudkan samalah macam apa yang sekumpulan ibu buat masa Breastfeeding Mob tempohari tu...betul la apa aku paham kan? Dan aku still tak setuju!

Tapi jangan mengamuk dulu....ada soalan pembaca! Menjawab satu persoalan yang diajukan dengan ayat yang sangat sopan oleh Cik Eli

............

Assalamualaikum encik,

Saya ada dua soalan ingin saya ajukan kepada encik 

1. Isteri (jika ada) encik menutup aurat dengan sempurna tak? 
 2. Dan adakah dia seorang ibu yang menyusukan anak dengan susunya sendiri (jika ada)?
 Itu saja soalan saya.Harap dapat jawab. Terima kasih.

Jawapannya ; 

1. Ya kecuali apabila berada di dalam rumah
2. Ya. Aku dan dia setuju breastfeed mesti cukup 2 tahun. Sekarang dah 1 tahun 5 bulan. Tak pernah menyusu di public dan tak pernah beli nursing cover atau jubah special atau selubung keibuan.


.............

Puan-puan,

Letak puan-puan dalam situasi ini ; anda dan suami anda bertandang ke rumah sahabat suami/sahabat anda. Sampai di sana duduk berborak kemudiannya anak anda menangis lapar. Selalunya apa yang akan anda lakukan? Sudah pastilah puan akan mintak izin dengan tuan rumah pinjam bilik dia untuk menyusu, bukan?

Kenapa..kenapa..kenapa...tak menyusu aje kat situ tengah ruang tamu dia sambil berborak dengan tuan rumah? Kenapa dalam keadaan sedemikian, tahu pula puan-puan minta izin pinjam bilik nak buat menyusu tapi di tengah-tengah kawasan orang ramai dengan orang ramai lalu lalang...anda nak pulak menyusu secara terbuka? (aku tak kata semua, siapa terasa, dia terasa)

Puan-puan yang dikasihi sekalian,

Pakailah apa saja yang anda nak pakai pun tapi apabila anak anda mencapai satu peringkat umur, dia tak suka lagi ditutup, diselubung. Even tengah menyusu pun dia boleh singkap baju anda naik ke atas lalu menampakkan buah betik yang ranum dan segar. Take the risk semata-mata nak menyusu anak?

Kau tengah semayang sekalipun anak nangis nak menyusu seeloknya teruskan solat kau selagi tak membahayakan nyawa dia jadi apa sangatlah berjalan carik tempat tersorok sikit dan biarkan anak tu menangis.

Fikirkanlah....apa perasaan anda sebelum anda mula menyusu secara terbuka? Ada rasa malu? Ada rasa segan? Kenapa tak ikut perasaan itu? Jika anda sendiri merasa malu nak menyusu on the spot kat situ, itu tandanya anda sendiri kena bangun menyusu kat tempat yang lebih strategik. Lagipun, breastfeeding adalah satu proses di mana tak boleh ada stress. Kalau mak stress nak menyusukan anak sebab orang ramai lalu lalang, apa yang bagusnya kat situ?

Lagipun, adakah anda yang sedang nursing in public atau singkatannya NIP (nipple? heheh) 100% sure...takkan ada orang nampak kau punya kopek?

Sebenarnya...puan-puan...tak ada mana-mana lelaki pun yang hingin tengok nipple anda semasa anda menyusu sebab scientifically, nipple anda semasa anda tengah lactating sangatlah berbeza diameternya. Tapi...tanya balik dalam diri sendiri...100% sure tak ada orang boleh nampak dan bagaimana perasaan anda kalau ada orang ternampak? Dia bukan sengaja tapi kadang2 tak boleh nak dielakkan ternampak.

Puan-puan,

Satu perkara yang anda perlu faham adalah fakta ini ;

PEREMPUAN MENYUSU BOLEH MEMBUATKAN 
ORANG SEKELILINGNYA RASA TAK SELESA.

Benda ni takleh nak diubah. Even bila makcik2 aku menyusu anak pun aku lari. Tapi kalau ada orang dalam restoran rasa tak selesa sebab anda tengah menyusu...fahamkan ayat ini please ;

Orang lain pun ada hak untuk rasa tak selesa dengan perbuatan anda.

Puan-puan, tak kiralah anda berselubung bagai macam mana pun tapi still akan ada orang yang tak selesa dengan apa yang anda sedang lakukan. Your problem is that  anda semua mahukan orang lain rasa selesa dengan benda tu, bukan? Itu satu benda yang sangat-sangat susah dan mustahil nak dilakukan SEBAB macam mana pun anda nak bangkang, menyusu badan adalah salah satu benda yang patutnya dilakukan dalam tempat yang private. Anda sedang minta satu benda yang sangat susah.

Ada benda yang lebih senang anda boleh buat sebenarnya...gi bilik menyusu dan menyusu di situ. 

Dan lastly...

Aku tak paham ; kenapa aku tulis pasal aurat semalam tapi golongan puan-puan pulak yang mengamuk? Tak pernah ke nampak minah melayu tak pakai tudung menyusukan anak sampai kopek dia terkeluar? Tak pernah nampak langsung? Samdol. Kalau kau bukan target aku kenapa kau nak terasa? Sebab kadang2 kopek kau terkeluar kan masa nak mula menyusu?

Kan aku ada tulis ; Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang.

Tanyalah diri sendiri dulu ;

Kalau anda ada rasa malu nak NIP...itu tandanya NIP bukanlah sesuatu yang perlu anda lakukan sebab diri anda tengah nak protect anda sendiri secara semulajadi. Selagi ada rasa malu selagi ada segan takut-takut orang ternampak apa yang tak sepatutnya kelihatan...beredarlah..dan carik tempat tersorok.

Kita Malaysia...kemudahan2 macam ni memang low class jadi aku paham benda tu tapi NIP bukan penyelesaiannya. Aku hanya akan pegi shopping dengan bini aku dekat tempat yang ada bilik menyusu yang ok..sebab tu aku hanya akan pegi Alamanda. Takpun Ikea. Bilik menyusu IKEA...terbaik. Orang Europe ni dia jauh ke depan sikit pasal benda2 camni.

Daripada anda perjuangkan hak nak nursing in public, gesa Menteri Wanita kita, Siti Najib binti Razak wajibkan semua shopping kompleks ada at least 2 bilik khas tiap2 tingkat untuk menyusu. Gesa kerajaan wujudkan inisiatif untuk pemilik premis wujudkan bilik menyusu agar accessible di mana-mana. Itu sepatutnya core perjuangan anda..bukannya nak nursing in public. Tujuan perjuangan anda sepatutnya supaya anda boleh menyusu in privacy. Lagipun pilihanraya dah dekat, mintak lah apa saja anda nak. Nak mintak hak menyusu suami in public pun aku rasa boleh dapat.

Selagi ada rasa segan , takyah lah menyusu dekat public. Sebab kalau diri sendiri rasa segan tapi sebab ada kawan2 ajak anda NIP jugak dan anda ikut, anda sebenarnya sedang melawan sifat malu anda.Dan benda yang paling istimewanya seseorang perempuan adalah sifat malu dia. Dan pada aku, Nursing In Public ni bukanlah satu benda yang mengagungkan sifat malu seorang wanita.

Kalau ada orang kata aku sebut "habis kau kata semua yang NIP ni tak malulah agaknya?" Terpulanglah kepada penilaian masing-masing pasal diri sendiri.

ps - ada orang suruh aku tegur pasal perempuan2 lain yang pakai seksi.
Nampak sangat first time masuk sini.

252 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 252 daripada 252
Tanpa Nama berkata...

Perumpamaan x logik. Bb kecik mmg xbley tolerate bila time nak menyusu.bkn ada akal lg pon.suami lain lah.haih haih...mana blh sama kan

Tanpa Nama berkata...

Nur hafizah,
masa sy blm ada anak,saya rasa annoying sgt ada anak kecik melalak.Siap rasa nak sound jer mak bapak dia.Tapi,bila dh ada anak,sy akui sy menyesal berperasaan begitu.Akan ada satu masa,kita terpaksa bwk anak kita ke hulu ke hilir.Percayalah,ini experience.Masa baby blm keluar,jgn ckp besar sgt.Tunggu dia keluar dulu yer dear.Takut awak jer terkinja kinja nk bwk dia ke hulu ke hilir.Excited boleh dtg tiba tiba sbb itulah naluri keibuan.

Tanpa Nama berkata...

anon 9.31 pm.
nak bayangkan te**k (malu nak tulis, anon yang tahu malu ni tak malu nak tulis ek??) tak perlu masa menyusukan pon. ko pakai tudung labuh takde buat apa2 pun orang lelaki ni boleh bayangkan te**k.. dah memang lelaki overstimulation ni jenis gitu... kan?

Tanpa Nama berkata...

Lantak korang la mantot dan penyokongnye. Kau wat entry camni pun bkn kena saman pun nip. Lantak korangla. Ada aku kisah?...........................

Tanpa Nama berkata...

Ntahnye. Ops haris zuhaina ni akak ke abang. Kalau akak, dah ada anak ke? Kalau abang, lantak kau la sengal.

Tanpa Nama berkata...

Bravo!

Tanpa Nama berkata...

Sekarang baru nak ckp suh perjuang bilik nursing room. Sbb baru tau ada nursing cover le tu. kolotnye... Kesian.

Tanpa Nama berkata...

Bodohnye kau. Tgk mak kau punyela bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Setuju!

Tanpa Nama berkata...

Layan mak kau punyela!

Tanpa Nama berkata...

Itu anak u. Anak org lain behave masa nip.

Tanpa Nama berkata...

Tgk mak kau punya la

Tanpa Nama berkata...

All the time ke? Kesian mak kau..

Tanpa Nama berkata...

Saya doakan anak awk rejek botol. Baru tau langot tinggi rendah. Amin... Ya allah makbulkan doa ku untuk org yang ckp besar ni. Plus aku nip lom pernah terflash sana sini sebab anak aku behave, bijak, baik.. Berkat susu ibu allah bagi.

Tanpa Nama berkata...

Tgk jelah. Ckp sekarang blhla.

Tanpa Nama berkata...

Yeke.. Ntah2 kat rumah tarik rambut sambil baca komen

Tanpa Nama berkata...

Itu anak u. Anak i behave bila nip..

Tanpa Nama berkata...

Camnila. Duit kau da banyak kan. Kau jelah sediakan. Sbb diorg lambat sangat.

Tanpa Nama berkata...

Akak bg anak susu lembu kan?

Tanpa Nama berkata...

Saya doa anak awak rejek botol. Baru tau langit tinggi rendah. Silap2 susu awk pun takde. Sbb ckp besar. Anak saya behave time nip sbb dia bijak berkat suu ibu.

Tanpa Nama berkata...

Mantot bapok. Wakakakaka...

Tanpa Nama berkata...

Tgkla kalau kau ada anak nanti. Ada ke?

Tanpa Nama berkata...

Haha.. Anak kau liar.

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya pun ibu yg EBF pd anak..dh masuk 11 bln pun umur dia. Mmg harapan saya nak mnyusukan dia smpai 2 thn. Sy rasa NIP mmg x boleh dielakkan bg majoriti ibu2 yg EBF anak mereka.
Personally, saya mmg rasa segan utk NIP ketika d luar, tapi penulis kn fhm kdg2 situasi x mengizinkn utk saya kluar mncari tmpt tertutup. Dan mmg pilihan saya n suami x mahu beri anak kami susu formula selama yg boleh. Jd dlm certain situations, (nursing room jauh/penuh/tiada, kereta jauh, mkn d restoran etc) mmg saya kn NIP juga, tp suami akan sentiasa bantu utk pastikan saya selesa utk mnyusukan anak dan pastikan aurat saya terjaga. Saya juga dpt keizinan suami utk NIP.
Dan saya rasa, mommies zmn moden yg mmg komited utk EBF anak mereka akan sentiasa educate diri mereka dgn skill NIP yg berhemah n sentiasa cari solution utk NIP dalam keadaan yg decent, especially Muslim mothers yg berhijab.
Jgnlah dicemuh kami yg NIP, tanpa selidik dahulu knp kami decide utk NIP. kami hny mahu yg terbaik utk anak2 kami. Sama sprt ibu2 yg lain. Jgn ingat kami x segan/malu bila terpaksa NIP d khalayak ramai, tp itulah pengorbanan kecil yg kami buat utk anak kami.
Just a little reminder, Maruah ibu2 yg NIP x semurah itu utk 'menjaja' aset kami sesuka hati 'atas nama NIP'. Dan saya rasa kes2 terpencil je yg penulis atau sesiapa shj nmpak ibu2 NIP accidentally flashing her aurat, sbb sejujurnya saya sndri tidak prnh terjumpa situasi trsebut.
Jikalau ada yg terlihat, bantu lah ibu2 itu dgn mengalih pndngan ke tmpt lain. Dan bukannya dgn meneruskn 'pemerhatian' anda n mula mmbayangkn yg bukan2 atau terus mncemuh mereka.
Just my two cents...
Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya pun ibu yg EBF pd anak..dh masuk 11 bln pun umur dia. Mmg harapan saya nak mnyusukan dia smpai 2 thn. Sy rasa NIP mmg x boleh dielakkan bg majoriti ibu2 yg EBF anak mereka.
Personally, saya mmg rasa segan utk NIP ketika d luar, tapi penulis kn fhm kdg2 situasi x mengizinkn utk saya kluar mncari tmpt tertutup. Dan mmg pilihan saya n suami x mahu beri anak kami susu formula selama yg boleh. Jd dlm certain situations, (nursing room jauh/penuh/tiada, kereta jauh, mkn d restoran etc) mmg saya kn NIP juga, tp suami akan sentiasa bantu utk pastikan saya selesa utk mnyusukan anak dan pastikan aurat saya terjaga. Saya juga dpt keizinan suami utk NIP.
Dan saya rasa, mommies zmn moden yg mmg komited utk EBF anak mereka akan sentiasa educate diri mereka dgn skill NIP yg berhemah n sentiasa cari solution utk NIP dalam keadaan yg decent, especially Muslim mothers yg berhijab.
Jgnlah dicemuh kami yg NIP, tanpa selidik dahulu knp kami decide utk NIP. kami hny mahu yg terbaik utk anak2 kami. Sama sprt ibu2 yg lain. Jgn ingat kami x segan/malu bila terpaksa NIP d khalayak ramai, tp itulah pengorbanan kecil yg kami buat utk anak kami.
Just a little reminder, Maruah ibu2 yg NIP x semurah itu utk 'menjaja' aset kami sesuka hati 'atas nama NIP'. Dan saya rasa kes2 terpencil je yg penulis atau sesiapa shj nmpak ibu2 NIP accidentally flashing her aurat, sbb sejujurnya saya sndri tidak prnh terjumpa situasi trsebut.
Jikalau ada yg terlihat, bantu lah ibu2 itu dgn mengalih pndngan ke tmpt lain. Dan bukannya dgn meneruskn 'pemerhatian' anda n mula mmbayangkn yg bukan2 atau terus mncemuh mereka.
Just my two cents...
Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

ya Rabbi,mak2 sekelian..cuba tengok and renung point yg cuba diketengahkan..come on la.aku pun BF MAK jugak..LILLAH...tapi aku boleh terima pendapat dia dengan hati yang terbuka.husband aku pun minta aku masuk bilik kalau nak BF bila ada tetamu di rumah..kalau kat luar lagi la korang faham macam mana kan? tgh dalam pantang, nak susukan anak aku depan tv sambil bapak aku lalulalang pun aku tak selesa.pokok pangkalnya HATI.masing2 ada pendapat masing2.aku cuba nak NIP.dari dulu lagi.macam2 cara aku try..tapi aku tak boleh la.aku segan.tu aku.dan aku tak minta orang lain ikut style aku.tapi tolonglah..tolonglah golongan2 ibu semua, kita sepakat saling menerima dan share pendapat.tak payah nak tegakkan hak masing2 dgn hujah yang ntah pape sampai keluar ayat2 yang tak manis utk dibaca.tolonglah.

Tanpa Nama berkata...

Dear mantot.
Sesetengah org mempunyai pendapat yg berbeza. ada perempuan yg malu apabila nak breastfeed anak dpn orang dan ada setengan perempuan yg berfikiran apa masalahnya kalau nk menyusu anak dpn org ramai?
Sama juga pendapat org yg melihat pemandangan ibu menyusukan anak, spt en. Mantot, perempuan ni tak malu ke tayang breast dpn aku. Or ada lelaki yg berpendapat ibu ini sedang menyusukan anak. Baik aku alihkan padangan aku supaya ibu dan anak ini tidak terganggu dengan pandanganku.
Tiada orang yang boleh tentukan siapa yang betul dan siapa yg salah. Hanya Allah yg layak menentukan kebenarannya.
Saya rasa en. Mantot tidak boleh memaksa para ibu menukar pendapat mereka bekenaan nip. Kerana mereka juga sama seperti en. Mantot yg merasakan pendirian mereka betul.
Cuma apa yg kita rakyat malaysia lakukan adalah cadangan supaya para ibu muslimah yg ingin nip, sila jaga aurat drpd pandangan lelaki. Kerana lelaki di malaysia kebanyakan tidak dibiasakan dengan keadaan nip. Kebanyakan lelaki di kampung mudah menerima pandangan ibu menyusukan anak. Sebab tulah org kampung tiada masalah tetapi kita muslimah di bandar perlu berjuang nip dgn menjaga batas2 agama.

honey bedazzled berkata...

hahahahah kecoh gila mantot ni. isu ni pun nak cerita. budak nyusu ja pung. budak tu lapa kasik makan ja la.

Tanpa Nama berkata...

aku pelik la org bole samekan bf ngn sex...bile susukan anak..anak tu kecik lagi..mne la die pk mak die kt shopping complex ke ape..yg die pk..die nangis..lapa...nk susu... banding dgn suami mtk sex...aku rse suami gila sex je yg x bole nk tolerate ngn bini die nk sex time kt shopping complex...ade ke laki meraung2 camtu... keinginan bapak bdak tu bole ditahan lagi sbb dah ade akal bole pk..tp kalo baby meraung mtk susu..mne bole thn2..die x tau pape..die cume tau nak susu je..

Tanpa Nama berkata...

mantot n the geng....

plz la...byk2an puasa sunat...byk2an menundukn pandangan.... sesungguhnya dgn berpuasa dpt membnu mngawal nafsu serakah yg memuncak seiring dhpgn usia....

mantot ,klu ko blom lg smpi umur 40, maka jaga2 lah,..
fikir2kn lah...rasa2 nye tmpt ko nanti syurga ke neraka klu berterusan xdpt control nafsu serakah tu?

renung2kan dan slmt beramal....

Fara Abdul berkata...

hm... let me put it this way:

tetek ialah anatomi perempuan yg menimbulkan rasa ghairah di kalangan lelaki. tetek juga sering diguna dalam foreplay.

bila ada orang (bayi juga org) hisap tetek di depan org ramai walaupun bertutup, ianya menimbulkan rasa kurang selesa bukan saja di kalangan lelaki bahkan juga di kalangan wanita. tetek ialah alat seks selain kelenjar nutrisi bayi.

jadi sebab adab, adalah lebih baik jika ibu yg nak menyusukan anak cari tempat yg agak tersorok dan jgnlah menyusukan anak asal teragak macam ibu kucing.

zulu berkata...

Salam... Aku seriau baca entry montot yg ba alif ngang ni.... Pada ayuni... Tahniah... Aku suami yg sokong BF ni tak kira dimana mana pn kecuali dalm tandas. ... Flash mob 2011 bulan posa aku ada n tahun ni pn aku ada.. Pasal wajib ko kata.. Hummmm macam takde pedoman je ko cakap... TGH SEMAYANG TETIBA ANAK MELALAK NAK NETEK... TERUSKAN SOLAT...weiiiiiii caiyok... Tengah ko semayang anak ko kiok.... Amacam... Ko nak salahkan sape... TUHAN.. sebab atas arahan DIA... Walawei aku sentap babe baca entry ko ni... Dah tertulis dalam sunah nabi.. Cuma aku tak ingat sunah mana 1 tapi aku tetap ingat masa aku darjah 3 SEORANG USTAZ n USTAZAH AKU CAKAP DALAM KELAS (ustazah Arbakyah n Ustaz Arshad) TIDAK DIKIRA AURAT WANITA YANG TELAH MENDEDAHKAN BUAH DADA KERANA MENYUSUKAN ANAK.. KERANA ANAK ITU FITRAH YANG PERLU DIJAGA N DI DIDIK... kat sini pn rasa nya paham kerana aurat haram kat bukan MAHRAM tetapi TIDAK DIKIRA kerana menyusukan anak.. Ada paham.. aku siap suh bini aku lagi susukan anak n pernah sound guard.... BOLEH TUNGGU SEKEJAP TAK... aku lelaki normal yang takd3 rasa ghairah tengok baby tengah netek susu ibu dikhalayak ramai.. Ku rasa ko ni ADA MASALAH seks kot.... Pernah sekali kat zoo negara... Wife aku nak netekkn baby aku.. Aku siap tanya kat pelawat yg dok skali kat meja aku.. ADA MASALAH TAK NGAN INI.. pelawat tu siap kata. . AMANAH ALLAH KENA JAGA... KENA BUAT... TRIMA KASIH SAUDARA....
Ayuni.... lisa kim salam...
Sekian terima kasih

Syams campaiyon....... Nak kol aku ke maki ke takde hal bro... Aku percaya HADIAH DARI ALLAH...

Tanpa Nama berkata...

sy seorg gadis bujang..terus terang sy sdr rs xselesa bl lihat wanita2 yg sdg mnyusukan ank di tempat awam..btl pe abg mantot ckp..even cover cmne pon ttp tnmpak breast..2 kan aurat..n breast pulak 2..bkn lengan ke,kaki ke,betis ke n laen2..breast,anggota bdn yg laki ske tgk..kdg2 tgk spupu2 yg de ank selambe je keluarkn breast dpn laki2 yg laen sbb nk nyusukan ank..sy sdr tsipu malu bl mlihat kjadian cm2..bg sy,klu sy de ank t..mybe sy akn cr mne2 mall yg de tmpt mnyusu..atau klu nk kua,akn pam susu siap2 ltk dlm botol dr rmh ke pe..xkan sy nk tayang breast sy dpn org awam..mmg btl,skali pndg kite kena nk elak pndg lg..tp da bpe rmi yg akn tgk bnde yg sme?trima kasih abg mantot dgn artikel cmni..sy sbagai gadis bujg,apabila da bkahwin n de baby,sy akn elak NIP dpn org..InsyaAllah..akak2 smua xpyh la sentap sgt dgn artikel cmni..bnde btl kot..

Tanpa Nama berkata...

kenapa mak2 yang holier-than-thou ni nak doa2kan yang buruk2 kat mantot, bini dia dan anak dia?

kot ye pun tak sependapat, tak perlu lah nak doa yg buruk2.

semoga Allah memberkati kita semua. kubur masing2, dosa tanggung sendiri. tapi tak baik mendoakan kecelakaan orang. awak tu seorang IBU, islam pulak tu. kenapa nak doa buruk2 kat anak orang? baby tu berdosa ke pun? cuba kalau org doa supaya susu awak tiba2 habis dan takboleh NIP/breastfeed langsung dah, apa perasaan awak??

teruk betul lah mak2 zaman skrg ni........haih...

Nia berkata...

Alahai Bro Mantot,

Memang betul tak boleh nak educate u dah, sebab dah jadi bapak orang pun, mana nak dengar dah orang cuba explain ape pun.

Kita cuba pulak educate generasi anak-anak u untuk faham tentang konsep BF dengan NIP yer Bro Mantot.




Eli berkata...

Okay, thank you for answering :)

Tanpa Nama berkata...

bravo mantot! ko telah melaga-lagakan ibu2 yg breastfeeding sesama sendiri. yg sokong beat yg tak sokong si mantot ni.. puas ati ko mantot! len kali sebelum tulis fikir la. ko tau tak erti 'dosa' tak?????

Tanpa Nama berkata...

nafsu lapar seorang bayi yang nak menyusu sama ke dgn nafsu suami kamu yang nak sex service di shopping mall? ceteknya pemikiran kamu. kesian anak kamu

Tanpa Nama berkata...

Comment yg ni

"dalam persekitaran orang ramai (in public), tiba2 seorang suami ni dah tak tahan sangat (stim giler), adakah si isteri sanggup 'bersama' in public??zaman tu dah banyak produk2 'seks in public' such as kain penutup...baju2 khas utk 'seks in public'...adakah kita nak perjuangkan juga hal ini? adakah bila couple yang "Seks I.P" ni buat 'kerja'adakah puan2 akan pandang tempat lain?kalaupun dah TERtengok tu, puan pandang tempat lain, adakah puan2 x terbayang bagaimana rupa *&%#$@^**)@*^* yang sedang ditutup itu?? pada zaman itu puan2 nak kata itu tanggungjawab...? dalam al-Quran dah tulis, isteri tak boleh tolak pelawaan suami...zaman 3030 dah moden, banyak produk2 yang boleh cover kalau nak 'seks in public'....adakah relevan jawapan2 korang tu nanti kat akhirat??? mase tu ada x yang akan jawab "saya cuba melunaskan tanggungjawab saya mengikut adab dengan menutup aurat...dan terima kasih buat suami saya sebab sama2 menolong saya cover tempat2 yang tak sepatutnya daripada terbuka..oh, saya sayang suamisaya"

aku rs paling BANGANG!
Jgn la samakan SUAMI YG ADA AKAL tp MACAM HILANG AKAL ajak ngeseks IN PUBLIC berbanding dgn BABY (BUDAK UMUR BAWAH 2 TAHUN) yg tak boleh fikir and tahan rs lapar dia.

Tahap kebangangan yg amat! Kasihan.. jika anda seorg suami, mgkin andalah SUAMI YG HILANG AKAL tu. klu anda seorg isteri, SHAME ON U!

Tanpa Nama berkata...

Klu PERVERT mcm blogger ni, org NIP dlm nursing room pon dia leh bayang bukan2. Sbb bila ibu2 ni gi nursing room, dia pun akan imaginasikan org tu punya breast etc. dasar gatal! Sian bini kau tak bg cukup ke?

Lg kesian anak kau klu ada mslh reject DF nak buat camna, tp selagi boleh DF baik la DF at least ada bonding mak n anak. ni kasi kat bibik suap anak mkn sdg mak tu leh je bg sendiri alahai apa punya mak bapak korg ni. Sibukkan nak jenjalan je ye.

Ke bini minta bli nursing poncho ko tak mampu pastu ko luahkn la kat blog ni?? Ajar la bini tu NIP. sampai expert so bile da confident, takla terdedah breast dia kat public, org pon tak tau dia tgh NIP. Kan senang?

As a father, dah2 la tu nak STIM bagai bila nmpk NIP mothers ni wlupun diorg tgh cover.. kecian bini ko dpt laki mcm ni. makan hati tau tak?

LOL

Adi berkata...

Mantot, serius ke ko ada hire bibik? Berapa gaji bulanan dia?

Mantot berkata...

tak serius

Tanpa Nama berkata...

aku sangat setuju dengan Mantot.

Teguran ni ambil yang positif, Sadratul.,
Tak perlu kondem2 ttg pengetahuan orang.
Malulah sikit sebagai ppuan dan ibu..
kalau ada inisiatif tempat tertutup, lebih baik pergi tempat tertutup, dari menetek tempat awam.

Sadratul said>>
klu ternamapk.
jgn terus tengok..
pandang tmpat lain..
tak payahlah nak bisnig2 psl aurat la bagai..

Lelaki yang pertahankan hak wanita,
kenapa ko plak ckp macam takde malu ni...
aku ppuan pun jadik malu.

Bukan semua mata yang memandang tu baik, banyak yang liar.

hidayah berkata...

"kalau tak selesa pandang ibu yg breast feed kat public, sila alihkan pandangan"
-konsep sama mcm perempuan seksi tp taknak di-usha lelaki pervert spt mantot. org yg memandang jgk dipersalahkan, pdhal masalah punca dr org yg meng-expose dulu.

"malu utk breast feed di public adalah malu yg tak bertempat"
-ini ialah malu yg memang bertempat. lain la kalau nak tunjuk kat bakal2 ibu cara breasfeeding yg betul, itu barulah malu yg tak bertempat.


"abes tu nak biar anak melalak sbb malu bertempat dan nak mengelakkan org ramai tak selesa?"
-cariklah tempat tersorok. kalau buat kat tempat org lalu lalang yakni khalayak ramai, mmg la kena maki kat mantot.

Tanpa Nama berkata...

i really support BF. saya kagum dekat mak mak yang fully BF anak dia especially working mom. But i'm not support NIP for Muslim woman (read: MUSLIM) because im agree with this blogger.

kalau suami anda sayang anda, dia takkan biarkan anda dapat dosa.

fikir-fikir kan lah. kita tak boleh nak buat semua orang faham dengan kita. so kita kena la toleransi dengan persekitaran.

-unmarried yet-

Tanpa Nama berkata...

HAHAHA sumpah aku nak tergelak baca post post kau doh. Like, breastfeed is the ONLY thing you can talk about. Apehal lah kau gelabah sangat pasal breastfeeding ni. Relaks sudah. Breastfeeding is a beautiful nature. Maybe belum kena kat bini sendiri kau ni. Aku rasa boleh kata hampir semua orang tak kesah dengan breastfeeding in public ni. Segelintir jelah yang kesah. Tapi kau ni kelakar lah. Kau kata orang tak selesa tengok mothers who breastfeed trheir babies in public. Tapi kau letak gambar boobs perempuan kat blog kau ni kan jugak membuatkan orang rasa 'tak selesa' terutamanya lelaki? LOL.

Tanpa Nama berkata...

well said..totally agreed with u :))

sincerely,
also a fully bf mum

Tanpa Nama berkata...

MasyaAllah.. saya kagum dengan seorang lelaki yang mempunyai isteri dan anak yg juga berhasrat untuk breastfeed anaknya sehingga cukup 2 tahun tapi mengeluarkan ayat2 yang sebegini rupa. anda kerja di Putrajaya ye? Kalau ye, sy juga kerap ke Alamanda dan mungkin tuan pernah melihat saya NIP terutama di kerusi2 di luar kedai2. bukan sy xtau ada nursing room, sy tau. tuan, maaf cakap ya. mungkin tuan tidak menujukan pada SEMUA IBU-IBU sebab kalau x ia akan termasuk sekali isteri dan ibu tuan (maaf dengan kelancangan kata2 saya).

Sy terima pendapat tuan dengan hati terbuka sebab sy juga seorang IBU yang MENYUSU BADAN dan ada kala MENYUSU DI TEMPAT AWAM. sy mungkin boleh mengherdik tuan dengan kata2 kasar tapi mungkin ia lebih menunjukkan CETEKNYE AKAL KITA dengan kata2 yang kita taburkan. Saya terasa hati bila tuan mudah2 menyebut KOPEK. Mungkin lebih baik jika menggunakan perkataan BREAST spy nampak lebih sopan. adakah KOPEK tu perkataan terbaik?nampak sangat rendahnya martabat ibu menyusu di tempat awam ni bila dikatakan sebagaimana apa yg tuan tulis.

Mungkin tuan dan isteri sangat prihatin. Sy doakan isteri tuan tidak mengalami situasi di mana TERPAKSA menyusu di celah2 kotak/ di tepi tandas/di DALAM TANDAS/dicelah2 tuan. Kalau tuan x puas ati, apa kata tuan yg gesa KERAJAAN untuk mengharamkan perbuatan NIP? Sebagaimana kami sedang berjuang untuk mendapatkan lebih banyak nursing room di Malaysia. Mungkin lebih baik dari membangkitkan kebencian dan orang akan mengutuk tuan dan mungkin isteri tuan secara tidak langsung. Wallahualam, maaf jika terasa. :)

Tanpa Nama berkata...

Nanti aku nak minta ubat ngan doktor yang boleh kluarkan susu dari jari plak...baru org tgk x stim...

Tanpa Nama berkata...

Aku rase btol jugak ape encik blogger ni ckp. MMg la kene nyusu. Tp p la tempat yg bukan public. susah sgt ke. Beliau raise isu ni pn sbb nk jaga maruah ibu2 jugak. ye dak?

Tanpa Nama berkata...

salam...sy seorg pmpn &
bagi sy, public atau x public, janji pandai cover..pakai la tudung labuh yg boleh tutup. klo dh smpai x leh tutup, bersembunyi la.
apa yg mamtot ckp, ada betulnya. ttg x selesa, aku sndr pn x selesa tgk org bg susu in public smpai terselak aurat. na'uzubillah..
klo ada suami yg x larang isteri dia buat mcm tu (bg susu smpai terselak aurat), suami tu boleh dikategori dayus..membiarkan isteri dia buka aurat pd org lain. tp klo mmg 100% jamin x terbuka aurat tu, then go on. xde masalah.

klo dh tau akan terselak juga, jgn nk salahkn org yg memandang. pandai kata, "klo dh terpandang, cepat2 la tgk tmpt lain"..hei.. siapa yg salah sbnrnya? yg terpandang atau yg tertunjuk? klo dh tahu risiko akan ada org yg akan 'terpandang' pergi la tempat lain. please lah..

biar kolot asalkan sy x tarik suami sy ke neraka sbb tu

jo berkata...

Hahaha...bijak..bijak..
Ni mesti sebab minum susu ibu..

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 252 daripada 252   Terbaru› Baru»