November 14, 2011

Muhyiddin Yassin Adalah Menteri Pelajaran Paling Tip Top Dekat Planet Bumi Ni


Tak habis lagi dengan krisis PPSMI, kerajaan lagi sekali cuba mencipta satu lagi cadangan yang bakal jadi krisis berpanjangan untuk orang ramai. Maybe kerajaan Malaysia sekarang memang suka bergelumang dengan krisis yang diorang reka sendiri.

Guru-guru dicadangkan bekerja dari 7:30 pagi hingga 4:30 ptg untuk sesi pagi dan 9:30 pagi ke 6:30 petang untuk guru sesi petang. Baguslah. Aku rasa ramai cikgu yang gembira dengar berita ni...kan?

Itu belum masuk lagi polemik dan krisi yang akan berlaku nanti..bila ada sekolah diberikan opsyen BI nanti. GILA PUNYA KERJA.

Kenaikan gaji will always come with some side effects,kan? Itu baru bab guru..belum masuk sektor awam lain. Nantikan aje la...mana lah tau lepas 1 Januari nanti....ada surprise2 lain. Sebab apa? Sebab mana ada negara gila yang ekonominya defisit tapi sanggup bagi duit cash one shot dekat orang ramai. Itu adalah bentuk management gila. Idea gila.

Unless...ada cara lain untuk recover balik duit yang dah dikeluarkan tu.
Banyak cara dia. Selalu yang jadi mangsa..orang biasa lah.

Horey kerajaan Barisan Nasional!

Mahathir punya tahi belum habis dicuci..
Muhyiddin tambah pulak lagi tahi sendiri.

ps - Ada sesiapa tengok Buletin Utama hari Sabtu? Ada tengok footage Hajjah Rosmah pakai seluar ketat kaler kuning jalan2 hulur bantuan? Ada yang muntah tak?

83 ulasan:

Lady Windsor berkata...

Hahaha...muntah hijau la woiii!

♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ berkata...

hahaha..aku tengok..
tudung selendang pun hilang dah..haih.
nak tengok apa reaksi guru lepas ni..

wootwoot berkata...

kesian pulak dekat cikgu-cikgu dekat malaysia ni.kerja diorang 2 da cukup berat lagi nak diberat2kn..

otaklunyai berkata...

nampak macam boddoh... tapi bila mula buka molot bercakap.. memang sah banggang!!!... ramai lagi mentri yg banggang macam si sembab nih...

Mama Iman berkata...

boleh kot dia nak buat macam tu. kerja 9 jam. Tp sendiri mau ingat la... kalau meja pun kongsi sesi pagi dan petang, mau sumbat mana cikgu2 tu nanti? nak suruh diorang bertebaran sementara menanti waktu kelas bermula ke... bek takyah dtg awal mcm tu. takleh wat keje gak. Ckp senang. tp, fasiliti takdak. byk sekolah la ni yg memiliki bilik guru yg tak kondusif. Satu meja comel lote dikongsi oleh dua org guru berlainan sesi. Brg lak berlambak. buku budak lagi, ABM lagi.... pergh... kalau jadi, first sekali, sila sediakan bilik guru dan meja khusus utk setiap guru dgn ruang bekerja yg kondusif. CUba korang imagine, cikgu dah kepenatan mengajar kadang-kadang straight 3 jam sblm dpt rehat. Balik ke meja, tgk meja yg mcm hapa je... blh tenang tak? mau kot next class dia masuk jadi angin lebih skit. Org keje pejabat lain. DIa ada meja masing2 yg selesa (sebab dia sendiri yg jaga) tmpt dia bekerja. Mungkin ada org akan kata cikgu ni mengada-ngada. Tp pada aku, jadilah seorang guru, baru tau berapa jam sebenarnya guru bekerja. Bukan 9 jam beb... lebih. Tak kira sabtu ahad lagi. Bila waktu keje sedia ada diberi hanya 1/2 hari, jd selebihnya cikgu jadi sedikit fleksible utk menguruskan hal2 lain. Even kalau ada yg selesa bawa balik kerja ke rumah instead of doing it at school, supaya senang bersama keluarga sambil buat kerja, itu lebih menyenangkan. Tapi, kalau dah nak sgt bg waktu cikgu keje 9 jam.. boleh.... cuma jgn lupa sabtu ahad cikgu cuti. malam cikgu tak nak join la camping2 dgn murid bagai.... sebab WAKTU BEKERJA GURU HANYA 9 JAM. hohohoho....

Liz Ard 27 berkata...

setuju dengan mama iman..

Auni berkata...

saya seorang guru dan saya setuju dgn semua point akak 'mama iman'. nak bagi cikgu kerja 9 jam, boleh... tapi sabtu dan ahad cikgu cuti dan tak perlu join bawa budak camping, kena tido di camp site bagai... cikgu sekarang dah cukup flexible, lagi mau perah keringat cikgu sampai kering...

fatinizzati berkata...

muhyiddin yassin ni memangla suka buat hal.

Canon berkata...

Alaa... rilek la, isteri Mantot. Ni cadangan kerajaan sekadar nak bikin kontroversi akhir tahun je. Takkan jadik nyeee. 10 tahun lepas cadangan YG SAMA pernah diutarakan. Tapi lepas majoriti yg mengamuk, tup..tup.. selamat. ;)

Tapi serious ke, kalau bilik guru se'mewah' jabatan2 kerajaan lain, guru2 sanggup keje 9 hours? Korang ingat 'jabatan kerajaan' lain tak keje Sabtu Ahad ke?

Cuba keje sebagai pegawai feri, lombong, menara kapal terbang dll? Tak pun jadik polis & nurse yg keje shift & RAYA pun tak cuti.

Point aku, rilek la. Muhyiddin main2 jek. Yg penting, gaji terus naek.. Peace!

Shera berkata...

bg pndapat aku,
untuk gantikan PPSMI ni,
KPM perlu revise subjek B.I dari sekolah rendah lagi.
Y aku nmpak, majoriti pelajar2 Melayu bukan lemah untuk memahami b.i, boleh baca & faham.
cth, mmg ramai pelajar Uni y boleh wat reference english textbook, tp sampai masa nk terangkan balik in english, especially in presentation start da problemnya.
problem besar mereka ialah untuk terjemahkan balik apa yang dorang faham in english lg2 bab nk soh speaking.
aku suggest, KPM perlu pecahkan dua subjek b.i tu kepada b.i grammar & writing and english communication..
buat step by step la ikut level umur.
means, pelajar2 dari kecil lagi dah didedahkan dengan public speaking sbb bg aku sgt mmbantu pelajar utk bina keyakinan utk bercakap dalam bahasa inggeris.
lg2 org melayu y mmg sgt jrg family y guna english for home language.
mybe grammar will fall to no.2 coz bg pndapat sy, grammar xla brapa penting sgt kcuali untk bbrpa golongan pekerjaan shja.
dat's all. =)
TQ~

Mantot berkata...

encik canon,

ALOR SETAR 11 Nov. - Kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah di seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun depan, kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu bekerja baharu itu akan dilaksanakan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan sebelum diperhalusi oleh Kementerian Pelajaran.

Katanya, pihak NUTP bagaimanapun berpendapat waktu bekerja tersebut tidak sesuai diamalkan di sekolah.

asyiqin berkata...

tolonglah jangan nak menyeksa cikgu buat time kerja mcm ni. mak aku cikgu pun kerja dah la berlambak, tapi tak setimpal pun dengan apa yang dia dapat. kesian la weh dekat cikgu. dorang ni agaknye kena suruh jadi cikgu sendiri, rasa macam mana kalau dapat arahan macam tu. ikut sedap je nak keluar arahan. nanti anak-anak nak spend time dengan parents pun dah susah. hari-hari balik lambat.

Canon berkata...

Brader, Mantot. Thanks for the link. Tapi takyah la panik mcm nak kiamat ke apa. Cadangan aku untuk 'masalah' ni - Dlm tempoh 6 bulan tu, buat program sukarela, switch kerja antara guru dgn jabatan kerajaan. Contoh, cikgu kerja sbg pegawai penjara, pegawai pentadbir, nurse. Staf2 jabatan kerajaan amik tugas guru di sekolah(9 hours per day). Kita tngk masing2 nak kembali ke kareer asal atau stay dgn profesion yg mereka saling switch tu. Aku yakin once kita sedar 'beban' & rezeki masing2 , takde guru di MALAYSIA akan mengeluh dgn 9 hours per day(dgn syarat, sediakan bilik guru yg best!) Yap, aku setuju part ni.

Tngk sudut lain, sekurang2nya jabatan lain takde lak berkempen mohon supaya official working hours ubah dari 8-5 ke 7-1 kan?

lkjhgfdsa berkata...

sejak kes PPSMI hari tu, aku rasa sekolah sekarang dah jadik bahan eksperimen untuk sape-sape yang menteri pelajaran.

kesian budak-budak. sekarang aku kesian kat cikgu pulak.

haihh.. seriyes aku nak jadi surirumah nanti, ajar anak2 aku. so takyah la depend kat cikgu sangat.

kiuk berkata...

haih...apa yg awak merepek ni encik canon... lahai...

Canon berkata...

Aku tak merepek la. Kenapa kita tak lihat ni sebagai dari sudut positif? Belum apa2, dah lain satu macam. Bukan kat Malaysia je la Cikgu keje banyak. Guru2 kat oversea sana pun sama, setimpal dgn gaji diorang.

Ni projek perintis. Kalau ok, on. Kalau tak ok, hapuskan. Macam diorang hapuskan PPSMI dulu tu.

. berkata...

ada yang kena tinju juga ni.

Tanpa Nama berkata...

canon ni keje jadi pegawai penjara ke? kesian kakak aku cikgu dari berisi jadi kurus kering.

lepas ni bila ada pressure mcm ni rasanya cikgu pon kerja separuh hati, yg paling teruk kesan pada anak murid.

Bagila freedom sket kat cikgu supaya boleh enjoy kerja. In the end bila happy kerja, mesti kerja lebih efektif.

kiuk berkata...

cikgu kat sydney, AU boleh buat rally lagi sbb tak puas hati. cikgu2 kt malaysia pernah mogok tak?

link: http://www.nswtf.org.au/news/2011/08/31/teachers-stop-work-8-september.html

shidaidris berkata...

kesian tengok canon punya komen. serius, dia punya suggestion ngan comparison rasa macam kelakar gila.

are u serious canon, nak jadikan peg penjara bertukar menjadi cikgu. ingat nak jadi cikgu simply macam tu je, kalau x, xderla orang belajar 4-5 tahun nak jadi cikgu.

satu lagi kenapa nak compare ngan polis, nurse, diorang punya operating hours kan 24hours. sekolah 24hours ke bukak?

A. Asyraf (asd_slade) berkata...

Ala Mantot ape ade hal stakat 9 jam tue...selama ni pun kebanyakan cikgu mmg keje start keje at 7 setengah sampai pukul 6 (khususnya di SBP dan MRSM)...Ingat cikgu takder keluarga ker...?

Tanpa Nama berkata...

Salam...


Rasanya point CANON tu nak cakap, setiap Jab.Kerajaan ada bebanan tugas masing2. Afterall, aku pun pelik apasal cikgu byk bunyi..

Gaji da naek berapa kali da, kenaikan pangkat pun da dipelbagaikan caranya, Pengetua dijanjikan DG54. Blum kira cikgu Super (terus ke JUSA).

Abis tu kalau duk berkira kena marking buku budak, camping ngan budak etc.. Abis x tgk pulak time cuti sekolah yg panjang? Org laen keje 8-5 gak, tp time cuti sekolah cikgu2 ni keje 8-5 ke??

So pada aku, tak payah la berkira sgt nak marking buku budak, camping, etc. Iklaskan la mendidik anak bangsa. Bila Ikhlas insyaAllah hati jadi tenang & productivity bertambah.

"Kurang komplain , lebih kerja"

PELiK berkata...

Jabatan kerajaan lain ada 2 sesi bekerja ke? Ada masalah meja tak cukup ke?

*Bakal guru patut diminta jangan berkahwin atau punyai tanggungan. Yelah. kan ada yg mintak guru ni berkorban segalanya untuk murid2 mereka. jangan ada life dan juga jangan ada keluarga.

Tanpa Nama berkata...

orang melayu =
gaji x ckup.. Komplen!
keje byk.. Komplen!
xder keje = Komplen!
xder OT = Komplen!
kene OT = Komplen!
bonus skit = Komplen!
xder bonus = Komplen!
Kerajaan mcm sial = Komplen!
Pembangkang mcm babi = Komplen!

Sebenarnye MELAYU = KOMPLEN!
Sedarlah korang dah byk senang dah.. Kalo berat sgt stkt 9 jam.. meh cite keje ngan aku.. pnah korang keje sbg Pengawal Keselamatan @ Kontraktor pembersihan & tanaman DBKL?

TAK BERSYUKUR!

Tanpa Nama berkata...

saya bersetuju si canon nie ckp.. saya kije jabatan kerajaan.. 7.30-4.30 ..dgn kemudahan x bape besh pon.. tp nk output yg berkualiti.. service yg bagus.. kadg2 paper xde la.. toner xde.. alasan .. xde budget.. standard la tue... sabtu-ahad dtg jugak opis.. wat amal jariah.. kije.. ade family kt umah.. tp nk wat camner da tggjwbkan.. so cikgu2..bersyukur la.. byk keistimewaan profesion cikgu nie.. rase xperlu ckp la.. ..masing2 ade beban kije sendiri.. so terima ler dgn hati terbuka..

Mantot berkata...

cik anon kat atas ni...
time kerja anda 7:30 - 4:30 ptg.

9:08 pagi juga adalah waktu kerja anda..

Canon berkata...

Err.. mmg ada sesetangah jabatan kerajaan yg takde meja pun. Mungkin sbb dokumen tak sebanyak anda. Quite understandable.

Anonymous, terima kasih kerana memahami maksud aku. Aku tak berniat compare guru dgn mana2 kerjaya spesifk. Aku nampak 'cadangan' aku adalah penyelesaian untuk guru2 menyedari bhw mereka sebenarnya sudah berada dlm keadaan yg agak selesa/selamat, tidak teraniaya,dizalimi seperti yag digembar-gembur oleh sesetengah pihak.

Kesian la kat kitorang jugak. Balik2 dituduh, kitorang TAK jaga anak, harap guru je. Dengan itu, guru wajar diringankan kerja kerana guru stres jaga anak orang. Baru aku tau selama ni golongan bukan guru tak didik anak rupanya. Aku tak nafikan sumbangan guru, tapi lagi sekali, cuba lihat bagaimana implementasi guru kerja 9 hours ni dpt selesai BANYAK masalah dgn syarat berikut:
1) Fasiliti bilik guru yg SELESA & lengkap!
2) P&P mula 7.30-1 pm(termasuk break). Selepas pelajar pulang2, guru diberi rehat spt staf awam hingga pukul 2.30. Dari 2.30-4.30, guna masa SEPENUHNYA(kurangkan bersosial) utk persediaan P&P, marking, pengkeranian, ko-kurikulum, meeting dll. Dgn cara ni, lps ni takkan ada komplen terpaksa buat kerja di rumah atau Sabtu/Ahad.
3) Aktiviti pelajar Sabtu/Ahad dibawa ke sebelah petang (2.30-4.30).
4) Guru WAJIB pulang jam 4.30 & tidak dibenarkan bertugas sebelah malam. Serahkannya kepada warden atau pegawai khas.
5) Guru2 kanan & PTD DILARANG KERAS menyalah-gunakan masa 2.30-4.30 utk memaksa guru2 bawahan membuat tugasan mengarut untuk mereka.
6) Hapuskan program2 & kursus2 yg tidak diminati guru. Gunakan bajet tersebut utk menambah bilangan pekerja2 bukan akademik lain di sekolah seperti cleaner, guard & pembantu am.

Tapi kalau korang TETAP nak aku join mengomel dan mengeluh, aku takde masalah.

Cik Siti Fairuz berkata...

cikgu skrg gaji tinggi beb.. takyah cakap banyak la. da korang pun memang pilih nak jd cikgu, sesuai ngan jiwa-raga bekorban nk didik anak bangsa.

aku setuju bab sokong 'ceria'& selesa kan bilik guru tu.. kesian tengok cikgu2, pakai cantik2 baju sutera terengganu bagai & mekap comel lote.. dapat meja cam kerani maintenance..huhu

Tanpa Nama berkata...

saya bekerja sharp 7.30 am yea.. naek lambat kena surat tunjuk sebab.. harap maklum.. mentality camnie la payah nak hilang babe.. kije kerajaan jer.. kate masuk lambat.. haiyaa.. jabatan saya no breakfast ok.. lunch on time..salah sket surat tunjuk sebab da siap sedia atas meja.. just nk clear out jer.. sekian..terima kasih..

Mantot berkata...

bukan..
aku point out..time kau kerja,kau ada masa utk komen kat sini

Tanpa Nama berkata...

mase tuk komen kt cn.. xdela sampai 1 jam 38 minit.. sekian...peace!

Nimbus berkata...

Waaa!!! Aku tak berpeluang komen blog org pukul 9.00am. Aku LAYAK dinaikkan gaji! BN kejam! Waaaa...

Wow, sedahsyat tu kau awak berkira ek?

Tanpa Nama berkata...

komen anon November 15, 2011 9:00:00 AM GMT+08:00 terbaik!

Mantot berkata...

keh keh keh..

yang pegi sokong benda ni, apa sebab korang sokong sebenarnya?

sebab kau rasa membantu atau pun sebab kau dengki cikgu kerja sampai pukul 1:30?

kalau sbb kau rasa tak fair utk jabatan kerajaan lain dan kau sokong benda ni...mana kau selama ni? apsal tak pernah timbulkan benda ni? kenapa bila perintis ni berjalan baru kau sokong?

kau sokong sbb kau rasa "puas hati!" sbb ada orang lain kena kerja lebih masa?

tu bukan dengki ke?

kenapa kau sibuk "tekan" orang lain tapi kau tak pernah sibuk fight untuk diri kau sendiri? kau kena kerja sabtu ahad...kenapa kau tak lawan?

lawan la.
yang kau pegi sokong cadangan yang bakal menyusahkan orang lain buat apa? apa kau dapat? puas hati? dapat bonus? kau dapat JUSA?

kata ofis hour 7:30 - 4:30,ada masa jugak komen kat sini. aku bukan berkira...tapi cuba kau jadi cikgu...kau pernah tengok jadual cikgu camne hari-hari?

apa motif anda?

adakah hidup kau untuk susahkan hidup orang lain atau kau hidup untuk sokong kesenangan orang lain?

bodoh.
kau susah..
lepas tu kau suka tengok orang lain susah macam kau.

bodoh.

Tanpa Nama berkata...

MAMTOT kau la yang BODOH! ptuii
setakat ceduk sana sini komen org pastu baru nak ulas.. hahaha udah lama aku perhatikan ko mamtot.. kalau tak kerna komen org singgah sini... engkau sendiri pn tulis tak cukup isi...muahahah cam haram

Sood&Lamlie berkata...

Kerja cikgu ni kira kombinasi multi-industri.
mengadap 20++ budak yg setiap sorang ada personaliti berbeza... melayan dan mengajar.
dalam sehari jumpa sekurang-kurangnya 5 kelas. dah dekat 100++ budak.
tu belum mengadap management lagi...
aku tak kompelin, aku cerita apa kerja cikgu.(lebih kurang lah)
lepas melayan+mengajar, kena buat rekod, menanda kertas, prepare lesson untuk esok...at the same time, melayan keluarga dan diri sendiri.
ulang 5 hari seminggu.
kalau warden asrama, lagi banyak cerita.
kau problem dengan fail, dgn komputer... kau boleh maki hamun. boleh shutdown, restart. dengan budak mana boleh buat macam tu (walaupun kadang-kadang ada terlintas)

Canon berkata...

Apabila penulis blog ni sendiri dah reply dgn ayat2 penuh emosi & tuduh org lain pendengki, aku rasa sudah takde sebab lagi untuk kita berhujah secara rasional dengan dia lagi. Apa2 cadangan penyelesaian nampaknya ditolak sama sekali.

Instead, mari kita join dia sebab itulah yg dia mahu.

Aku bayang bini aku seorang guru.

Aaargghhh!! Tensionya undang2 baru ni!! Dulu aku suruh bini aku behenti kerja pegawai Kastam & jadi guru supaya dia balik awal & boleh jaga anak2 aku sebelah petang. Takde la aku kena bayar mahal pengasuh jaga anak2 sampai pukul 6. Aarghh!! Tensionnya.. kalau dulu aku sorang je mintak cuti utk tengok wayang pukul 3. Sekarang bini aku pun terpaksa korbankan cuti utk tengok wayang sama2! Aku perintahkan bini berhenti jadi cikgu terus, dia ingkar pulak! Katanya, saiapa nak tanggung mak bapak dia yg dah tua? Aku? Arrgh!!

Kerajaan zalim!! Undilah PKR!! Selamatkan kami. Tolonglah fight utk kami!

Tanpa Nama berkata...

canon,
baru la aku tau mentaliti lelaki melayu skrg.. derang samada lambat kawen/takut bini benti kerja sbb takut kena tanggung mak-bapak mentua..ooo ok2 terima kasih bukak mata ku. kini baru ku paham!

punchdrunk lovesick berkata...

rakyat dh bnyk sgt bersyukur..menteri2 bangang 2 tu yg xpenah bersyukur..penat dh bersyukur neh..bangang pny menteri!!!hahahahah

Mantot berkata...

Encik Canon,
adakah cikgu kena kerja 7-1 ptg mengganggu hidup dan kerja kau?

sista berkata...

dah agak mesti ada suara2 suruh cikgu bersyukur...yadayada... cikgu manusia ok, bukan lembu yg kena cucuk hidung boleh ditarik begitu aje. pendek kata, idea cikgu kerja 9 jam ni idea yang bodoh gila...walaupun hanya sekadar percubaan. tak sangka seorang manusia yang berjawatan timbalan menteri pelajaran boleh kemukakan idea sebegini. lantik menteri2 yang lebih cerdik pliss...

untuk yg bukan cikgu yang sibuk benau mengomel di sini, kalo nak tau, tugas cikgu bukan setakat masuk kelas mengajar je dik ooii, ada tugas2 tambahan tahu. pengurusan file itu, file ini, file sana, file sini pun cikgu buat. bawa budak pegi kursus kepimpinan segala mak nenek pun cikgu juga tahu. pendek kata, cikgu sekarang di'sesak'kan dgn tugas2 lain selain dr mengajar. cikgu sebok dgn kerja lain sampai budak terabai, prestasi budak jatuh, cikgu juga kena jawab pasal pa result jatuh. bodoh gila kan? time cuti sekolah, cikgu tak cuti sepenuhnya, kamu tahu? cikgu yang baik hati akan buat kelas tambahan percuma pula, so tak payah la dok asyik persoalkan cikgu cuti panjang yadayada tu...
lagi satu mcm encik sood ckp, kau kerja dgn mesin. mesin buat hal, kau restart aje. settle problem kau. kalaulah boleh main restart2 manusia bagus juga ya...haha.

komen anon yang ni, November 15, 2011 9:08:00 AM GMT+08:00
kau kerja susah, kau nak org susah juga? apa hal dgn kau ni? pastu suruh cikgu bersyukur pula. cikgu2 komplen sbb cikgu2 tau hak mereka.

Haizam Kacak berkata...

Ada sapa2 yang mempunyai ekses kepada berita hari sabtu lepas?aku nak gak tgk seluar kuning hulur bantuan..

Tanpa Nama berkata...

ya ampunn sumpah aku rasa cikgu la profesi paling banyak komplen. aku faham kalau kerja cikgu tu mulia dan tak senang, tapi kenapa aku selaluuuu sangat dengar cikgu komplen? pulak tu setiap tahun naik gaji kot aku rasa. setiap keje mesti lah ada tanggungjawab sendiri. abes dah korang pilih jadi cikgu. jangan la komplen kena bawak budak ke sini, kena camping la, uruskan file la apa la...HOI! BANYAK ORANG LAGI YANG KEJE MACAM TU TAU. korang jangan lupa bila akhir tahun korang ada cuti sekolah yang lama. belum kira segala mcm raya. dan hujung minggu JANGAN NAK TIPU LAAA bukan seme cikgu ada kat sekolah. ada je yang duduk mengangkang kat rumah, paling tanda homework budak. amboiii nak cuti banyak, nak gaji banyak, tau komplen. hah kalau nak komplen keje lebih masa, komplen la jugak apehal gaji naik. lol dasar mentaliti cikgu kerajaan, komplen komplen komplen.

damasutra berkata...

cuba rasional and lupakan pasal gaji and jangan compare dengan penjawat awam lain. sekarang apa point govern nak lanjutkan waktu kerja guru. apakah kualiti guru2 akan meningkat? seriously, apa advantage dia yang kuantiti masa itu akan meningkatkan kualiti guru? after all, the point of mendidik adalah untuk melahirkan generasi yang bermutu. so how does that help? how? apa point guru2 tak balik lagi sedangkan budak2 dah balik? nak jadi kerani part time ker?

Canon berkata...

Mantot, tak. Sedikit pun tak menyusahkan aku. Ada ke reply aku sblm2 ni berbaur dengki? Kamon la. Dah dekat 15 tahun kita dengar isu yg tak berkesudahan- guru terbeban! Why not kita kita ambil cadangan kerja 9-5 bagi menyelesaikan masalah2?(baca balik detail aku kt atas, takkan nak ulang lg. Maaf, aku tak ulas psl gaji & cuti. Bkn kepakaran aku). Kau tak rasa ke list2 aku tu sebenarnya fight utk 'ringankan/hapus' masalah sedia ada? Kalau tak, apa solution kau? Kalau takat melalak salahkan menteri, we're back to square one. Yg pasti, P&P dgn student MESTI tamat jam 1.
Tapi mana2 mak bapak yg sokong cadangan ni supaya cikgu2 jdk babysitter, yap, aku menentang sekeras2nya.

Anon, aku exaggerate je la.

Mantot berkata...

Aha..
Kan aku dah kata..
Orang dengki mmg ada.Tu kan dah keluar...apa sebabnya dia menyampah orang lain tak se-bz dia tah lah...

@Bang Canon,
cadangan dalam benda tu juga melibatkan kenaikan slot pengajaran sesetengah subjek teras daripada 8 kali seminggu ke 10 kali seminggu.tapi public tak tau pasal benda ni..cikgu2 dah tau.

kau rasa mana diorang nak dapat tambahan masa tu?buang waktu PJ?

aku berminat jugak nak tau kalau KAU kena kerja tambah lagi 3 jam setiap hari...apa cadangan kau?

Tanpa Nama berkata...

'Maybe kerajaan Malaysia sekarang memang suka bergelumang dengan krisis yang diorang reka sendiri.'

aku suka ayat nih. benar2 menggambarkan keadaan kerajaan Malaysia. macam tak cukup2 dengan masalah yang ada.

utk cikgu, sila kurangkan komplen. anggaplah ianya cabaran. jika anda terbeban dgn kerja2 fail/ admin, sila fight utk admin assistant. btw, suatu masa dulu kaum cikgu komplen bila kerajaan nak masukkan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) utk membantu mereka di skolah. hai... ada inisiatif nak tolong pun komplen lagi.

utk kerajaan pulak, stop piling s*it! malaysia dah tunggang langgang serba serbi, masih takmau dengar saranan rakyat. masih mengamalkan attitude government knows best. tak tau bila mereka ni nak ubah mentaliti.

Tanpa Nama berkata...

Satu cara untuk mengurangkan kos menghantar anak ke nursery atau menggaji amah. Cikgu-cikgu boleh menjaga mereka sehingga 6.30 petang. Sebab selepas ini kanak-kanah serendah 5 tahun akan diwajibkan untuk dihantar ke sekolah. Rancangan jangka panjang ialah sekolah boleh menempatkan bayi serendah 2 bulan.

Bravo Muhyiddin. You ni memang bijaklah. Memang calon PM yang berpotensi

Canon berkata...

Sudah la, Mantot. Kau nak terus menerus tuduh aku dengki. Aku bersuara, kau kata aku macam2.

Masa kau menyuarakan pandangan mak2 wajib menyusu anak hingga 2 tahun, kau tak bengang ke bila org tanya kau- "pompuan yg tak nyusu anak hingga 2 tahun ada ke ganggu hidup kau? Dengki ke dgn isteri2 yg berkerjaya? "?

Takpe la. Guna la kuasa kau delete reply2 aku kalau dah tertekan sngt. Aku rasa kalau aku tulis apa pun, the loop will repeat. Lagipun, aku masih belum maklum pelaksaan projek perintis ni secara terperinci.

Btw, slot pengajaran bertambah maknanya waktu P&P extend. Bercanggah dgn list aku, so aku simply bangkang.

Kpd guru2, maaf kalau ada yg berpandangan aku nak org susah dll. Aku aware & repect korang, simpati pun ada kat korang & murid2 sekali. Aku cuma boring dgn org2 mcm penulis blog ni. All the best!

Mantot berkata...

bro..pasal dengki tu..aku bukan tuju dkt kau

Mantot berkata...

sila refer komen anon atas komen damasutra

Tanpa Nama berkata...

p/s:aku cik anon berlainan.

aku dok bace je comment2 orang nih. serius masing2 taknak kalah. ape2 pon,so far, aku masih bersetuju dgn ape saje ideologi yang mantot sampaikan.klu aku taknak setuju, takde lah aku nak buang mase nak berlawan dgn mantot.baik aku tulis blog aku sendiri.daripada nak sibuk kat blog orang lain dgn pendirian/idea aku.



lagi satu, aku tak setuju bile guru2 kene kerja 9jam bukan sebab aku sorg cikgu atau aku relation dgn cikgu2 and so on.ini diats dasar aku pernah menjadi anak murid kpd cikgu aku.seriously, pengorbanan cikgu undeniable. waktu aku drjh satu dulu,cikgu aku basuh kan berak kawan aku,penjawat awam lain ade?

waktu aku form 5,cikgu aku sampai menangis nak didik budak kelas aku. maklumlah budak2 form5,mulut mcm puake,tak reti nak respect org tua.penjawat awam ade kene sindir/perli dgn students?

aku kesian tgk cikgu aku pregnant, naik turun tangga tingkat tiga,sbb nak mendidik anak bangsa.penjawat awam ade?ade lifkan!


cikgu aku terpekik-pekik nak mengajar anak "orang lain",sampai berdarah-darah tekak dorang.penjawat awam jaga anak dorang sendiri je.


waktu aku belajar dulu,cikgu aku selalu masuk kelas on time.start dari punch card, assembly,pastu terus masuk kelas masing2.takde mase pon nak bukak PC/laptop nak bace blog mantot.atau pon nak melencong/curi tulang ke.

lainla macm orang lain, masuk keje mmg la awal gile 7.30 tuh, ade je pulak mase nak bace blog mantot.katenye takade la amik mase sampai 1 jam 38 minit.tp,aku tgk sampai ke petang beliau dok layan komen.takkanla beliau tak dok bace previous comment kot.!

makcik aku citer,separuh orang nih mmg la katenye masuk keje 8.30 sampai pukul 5.tapi, punch card pukul 8.30,dah punch card,pergi keluar dok pekene kopi pagi2,time org dah habis keje,kau naik punch card utk keluar pulak! tapi... biarlah itu urusan die dgn Tuhan, rezeki tak berkat pon klu curi tulang,kau nak bagi anak bini kau mkn.tp, aku tau org2 yg bace blog mantot nih,rajin2,jujur dan ikhlas dlm pekerjaan.


kawan-kawan aku ramai yang fly overseas,sambung medik,engineering berkat dari hasil didikan guru-guru jugak.nnti, bile dorang berkhidmat kat sini,dorang juga yang menjana ekonomi negara,so berape sgt lah duit yang kerajaan keluarkan nak bayr gaji guru2,sbb akn dicover balik oleh anak2 murid die yang dah berkerjaya jugak!

tipulah kau takyah hantar anak kau sekolah,kau didik sendiri lepastuh anak kau boleh jadi doktor,engineer sume..



tak payah lah nak cakap "dah kau yang pilih profesion nih,terime jelah"





so, ALL IN ALL.CIKGU2 AKU BERHAK MENDAPAT GAJI OR WAKTU KERJA SEPERTI SEDIA KALA INI.






ps::aku noob dlm bab penulisan nih,klu kau taqk faham ape yang aku sampaikan.sorry.tak perlu faham pun.

Tanpa Nama berkata...

aku suke yang nih

"Sebab mana ada negara gila yang ekonominya defisit tapi sanggup bagi duit cash one shot dekat orang ramai. Itu adalah bentuk management gila. Idea gila."


aku suke kerajaan msia bagi aku duit RM100 for free.even mak bapak aku org kaya.boleh lah aku gune duit tuh untuk shopping.

kesian org miskin, yang lebih berhak dapat duit tuh,yang tahu nak manfaatkan duit yang dorang peroleh.hak dorang dah dikriminasi.

PM kite ckp kat parlimen,sume orang boleh dpt duit tu,tidak perlu dikira latar belakang.

ps::aku rase lagu "PM kite utk semua" patut menang award la.

Tanpa Nama berkata...

aku sanggup bagi duit kat cikgu yang mendidik aku daripada bagi kat kroni.

Tanpa Nama berkata...

Muhyidin memang bodoh!
Sape sokong die pon takde otak!
Mase die buat Sc dgn Math dlm Bi, hbs dua org adik aku jd mangsa.
Weh,tak de bende ni pon boleh je jd Dr. bagai lah!
Skrg br nak tukar,podahh!
Hoi canon yang pandai lagi bijak,org bukan komplen tapi bgtau ape yang sebenarnya!
otak kau pon same ngn muhyidin!
Bengap.Lembab.Aku benci kau pon dan lain2.Arghh!

Tanpa Nama berkata...

i second u anonymous November 15, 2011 11:43:00 PM!

try dulu jadi cikgu. pastu baru tau kenapa kami bangkang. tapi suggestion utk switch keje tu xlogik langsung kot. kami major bi, takkan tiba2 bole jadi nurse? pikir la sikit.

kami deal dengan orang, bukan mesin yang boleh shut down restart bila2 masa. orang yang kena monitor every minute, dlm @ luar kelas. kalau jadi apa2, nanti kata kami cuai. kalau budak2 tu kurang ajar, xbole marah balik, nanti kami kena saman balik kan?

kami share meja dengan cikgu sesi petang. kami kena prepare lesson + teaching aids BEFORE every class. keje lain ada? kalau ada pun, bukan setiap hari la.

kami kena berlari2 di padang, mengajar dlm kelas, makmal sains & komputer, ingat x penat ke? tu x campur ngan relief cikgu mc @ g kursus lagi.

kami kena isi data, mark buku, mark kertas soalan. pastu perah otak buat soalan lagi.

saya tulis kat sini nak bgtau yg kami bukan sekadar mengajar, tapi ada lg keje sampingan yg kena buat. by the time pukul 1, memang otak xbole jalan, xbole buat keje. apekejadahnya nak extend sampai 4.30 pm?

hangpa sembang lebat, try dulu tengokk. kami tau hak kami, sbb tu ada NUTP.

shidaidris berkata...

kihkih, kan dah kena marah ngan cikgu dan penyokong cikgu. hidup cikgu, perjuangkan hak korang.

kalau cikgu x nak kerja 9jam, ada effect x pada sistem pelajaran negara dan students?

Canon berkata...

Kpd I second U & yg membenci aku sbb 'menyokong Muhyuddin(errkk..)', sila translate betul2 'cadangan' aku tanpa rasa sensitif lbh2. Kalau korang faham, mungkin korang tak emo sngt kot.

Mantot, sori. Aku pun salah faham nampaknya. Kesimpulan, moga2 program perintis ni tak berjaya, dimansuhkan & cari alternatif selesaikan masalah [sedia ada]. Peace!

The Next PM berkata...

Wakakaa!!! Aku setuju dgn Mantot - Muhyiddin ialah menteri yg BIJAKSANA! Sekarang dia kasik kao sume panas, gado2, melenting & melatah dulu. Nanti 2,3 hari sebelum pilihnraya, Muhyiddin buat pengumuman "Pelaksanaan Tempoh Bekerja Guru2 selama 9 jam dibatalkan. Jika guru2 terus memberi kepercayaan kpd BN memegang pucuk kepimpinan negara, imbuhan sebanyak RMXXX setiap bulan menanti bagi memperjuang pengorbanan & beban guru. Time tu, Mantot berkempen macam nak rak camne pun, takkan jalan dah. Muhyiddin dah berjaya bermain dgn emosi pengundi. Jangan harap la nak tukar kerajaan. Muhyiddin & BN nail it HEBAT kali ni. Terbaek nyer strategi! BIJAK!

Auni berkata...

very well said 'aku cik anon berlainan'. cool aje bahasa, tapi jatuh gedebuk atas batang hidung orang2 berkenan yang mengomel macam2 kat sini. hahaha... hats off for you cik anon berlainan..

Cik Siti Fairuz berkata...

Anon Nov 16, 2011 01:56 AM

"saya tulis kat sini nak bgtau yg kami bukan sekadar mengajar, tapi ada lg keje sampingan yg kena buat. by the time pukul 1, memang otak xbole jalan, xbole buat keje. apekejadahnya nak extend sampai 4.30 pm?"

kalo ini la jawapan seorg cikgu, aku sungguh malu mendengar. mantot, sila pastikan ini bukan komen dr isteri ko. kesian kt budak2 yg dpt cikgu otak bole pakai sampai pukul 1pm je. sedih

Tanpa Nama berkata...

p/s:aku cik anon berlainan.


to cik auni:thanks.I take that as compliment.


kepada sekalian commentors, aku takde niat pon nak perli/menang kan hujah aku, cume aku nak korang tahu utk belajar memberi/menerima pendapat orang lain.kite hidup bermasyarakat.tak perlu gaduh2, buruk sangke o what so ever. klu org tak boleh nak terime pendapat/pandangan kau ("sbb sometimes mmg tak masuk akal pon") biaq pi la dorang,kau tak rugi ape2 pon.


to mantot: tahniah anda telah buat salah sorg commentor berubah pendirian beliau.ideologi dan pendapat anda telah memenangi hati beliau.

sebab tulah kite perlu adenye blogger.dgr pendapat/idea beliau. jangan mudah pecaya melulu je ape yang kite lihat/dengar di media massa o dimane saje.selidik dulu kesahihannye. jgn menokok tambah fitnah yg dibuat tanpa usul periksa.supaya kita tak tergolong dlm golongan "org yg suke makan daging saudara die sendiri".


aku lagi suke klu blogger tulis tersirat.sbb,klu str8 forward sgt ssh. manusia nie hati die mcm minyak panas,kene air sikit dah melinting.

sekian.jangan gaduh2 ye commenters sekalian,tak cool pon. PEAAACCEE YAWWW!! (*..*)

anak didik cikgu yang telah berjaya menjadi penjawat awam berkata...

apa-apapun... jangan la sampai menghentam cikgu yang bukan-bukan ye.

ingat weh... siapa yang ajar kamu ABC sampai pandai menulis, membaca, menaip, etc...dulu???

CIKGUUUUUUU jugak....

tinggi tau martabat cikgu. dalam agama pun ajar kita begitu.

yang cikgu pula... cubalah ikhlaskan... tau kerja cikgu penat... tapi kalau dah ungkit-ungkit jadi meluat pula.
penjawat awam yang lain pun penat juga walaupun kami tak dapat imbuhan lain mcm cikgu dapat tu...
peace!

dah-dah semua pi marah muhyidin yasin tu... dia yang kuar statement kan? takda pekdah gaduh2 sini...

hidup cikgu!!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Mentaliti cikgu byk keje etc pada aku kena ubah. Itu kan "bread and butter" profession perguruan.

Tp aku bersetuju gak ngan few anons yg cakap, profession perguruan paling banyak komplen sejak 15thn yg dulu. Profession lain mcm nurse ka, doctor ka, bomba ka, polis ka, waima tukang kebun sekali pun takder lak komlen sgt.

Time aku sekolah dulu, cikgu2 takder lak komplen (dlm paper) byk keje etc. Walaupun aku sedia maklum dorang mmg byk kerja, tp cool je. Maybe dorang enjoy jadi cikgu + ikhlas bekerja mendidik anak bangsa.

Adakah ini disebabkan cikgu sekarang (yg byk komplen tu) mostly daripada program KPLI or DPLI??

Sbb umum sedia maklum KPLI/DPLI ni utk sapa2 yg bukan asalnya guru tp sbb "berminat" nak jadi guru... minat tu maybe genuine maybe sbb dah boring keje lama or maybe sbb TAK DAPAT keje. Cikgu2 celup yang masuk sbb takder company nak accept dorang keje ni la mayb yg byk bunyi kut..


-my 2 cents-

Tanpa Nama berkata...

to anononymouse November 16, 2011 1:24:00 AM GMT+08:00.

"Muhyidin memang bodoh!
Sape sokong die pon takde otak!
Mase die buat Sc dgn Math dlm Bi, hbs dua org adik aku jd mangsa.
Weh,tak de bende ni pon boleh je jd Dr. bagai lah!
Skrg br nak tukar,podahh!
Hoi canon yang pandai lagi bijak,org bukan komplen tapi bgtau ape yang sebenarnya!
otak kau pon same ngn muhyidin!
Bengap.Lembab.Aku benci kau pon dan lain2.Arghh!"





janganlah emosi sangat sampai nak benci orang.TAK COOL lah.

utk pengetahuan saudara/i,
pertukaran math/sc dlm BI bukanlah idea muhyiddin,itu idea PM kite sblm2 nih. as for me, takde masalah pon blajar in english. sbb mostly, reference books kat uni sume omputih yg buat.nak cari maleis buat agk sshlah.

benda bile dah decide jgn nak undur balik,cari penyelesaian supaya jadi lebih baik.

keputusan nak tukar balik ke BM sgt tak rasional. abis tuh buku-buku teks yg dah di-engliskan nak taruk mane? nnti, nak cetak lagi buku in BM balik. BUANG DUIT! TEBANG POKOK YANG DAH DEPLETED.
musnahlah ecosystem.

Sy Penjawat Awam berkata...

assalamualaikum,

sy nk share pengalaman sy bekerja sbg penjawat awam di salah satu sebuah kolej kerajaan di malaysia ni.

tugas sy adalah sbg pensyarah yang bergred DH41 y sy taw sama je level gaji mcm cikgu sblum kenaikan ni.

ok. dgr nama pensyarah. yes. mcm best.
kami masuk 8.00pg-5.00ptg.
kami mengajar, 26 jam seminggu.
repeat, 26 jam seminggu.
tu belum lg kalu student ade function, kna assist utk preparation n kna dtg balik slepas maghrib smpai tgh mlm.
xpe, kami mmg pilih kerjaya ni.
alhamdulillah.

kami buat fail mengajar, rancangan mengajar, fail sokongan mengajar,
buat soalan test, exam, penilaian amali sendiri.
xpe, redha. mmg keje kami.

kami juga fotostat paper2 test, exam dan semua skali lah SENDIRI.
kami fax sdiri.
sbbkan xada org yang buat keje tu.
mesin fotostat di institusi kami ni cuma ada 6 sahaja yang boleh digunakan oleh staf, pensyarah, juruteknik dan sesiapa shj la.
xada khas utk kami ni.

bukan tu saja, kami juga buat tugas-tugas pengurusan seperti membeli inventori, aset untuk bengkel dan kelas. kami menyediakan sebutharga,setelkan dokumen2 utk process pembayaran,
L.O, dll lah.
sbb xckup org utk wat keje2 tu.

bukan itu sahaja, kami juga WAJIB menyelaraskan program2 komuniti dan pelajar xkira hari spt kursus2 pembelajaran sepanjang hayat untuk komuniti dan program2 pembangunan pelajar.. camping, sukan xyah kira la.
even hari waktu mngajar dan juga waktu bercuti. sbtu ahad xyah cite la.
xpe,sbb tu mmg tanggungjawab kami.

kami juga perlu menghadiri kursus wajib kami 10jam setahun.(kerajaan nk 7 ari, tp KPT nk 10ari)
it's ok, tu mmg kna buat.

selain itu, kami juga selain menjadi pensyarah, perlu menanggung tanggungjawab2 lain seperti pegawai penyelaras aset, pegawai penyelaras sukan, peperiksaan, biasiswa pelajar,alumni pelajar,pameran dan promosi, audit dalaman, keusahawanan dll.
(jadi ajk,setiausaha, bendahari tu mmg da biasa)

masa kelas, tba2 dpanggil meeting.
tu pn da biasa.

the best part is, bab plg kelakar.
kami2 ni kna keluar untuk ke pejabat2 kerajaan dan swasta lain utk buat promosi kursus2 pembelajaran sepanjang hayat kami utk bg pendedahan kpd masyarakat.

sy igt lg, sy pegi sorang diri ke pejabat perikanan dan laut utk buat promosi smbil bawa brochure dan borang.
kat situ semua lelaki, nk x nk. kna buat.
dan ada slh sorang dr mereka tnya, "awk keje ape kt kolej tu?"
sy jwb, "pensyarah."
dy terkejut, "pensyarah perlu ke buat keje2 nie?"
sy jwb dgn tenang, "ni mmg tanggungjwb kami"

tp apa yang kami baca, dlm fail meja kami xada tugas2 ni selain dari P&P.

mmg penat & mengeluh, tapi kami dah biasa.
org kata, alah bisa tegal biasa.
xpyh mengeluh sgt.
kita pkir kita da susah, ada ramai lg org y lgi susah dr kita.
gaji kami naik RM220 sama dengan penjawat2 awam dreg 41 lain.

xpela, kami buat ni untuk SKT dan Lillahita'ala.
xdpt blasan kt dunia, akhirat akan menunggu. Insyaallah.

(skrang waktu rehat sy, sy xada cilok waktu bekerja)

tQ!

Sy Penjawat Awam berkata...

dan kami pn marking paper exam, marking assignment, buat notes.
sy jugak generate mastersheet exam, dan slip exam by myself.
ok TQ God.

Tanpa Nama berkata...

Kepada canon dan yang cakap aku TAK COOL LAH.

Ini bukan emo.Tapi nak bgtau kat korang yang mudah sangat nak judge sesuatu tanpa meletakkn diri kau dalam situasi sebenar.

Memanglah kat uni ssh nak jmp texbook in malay.TAPI still kau boleh faham.Umur kau berape waktu tu?dah faham BI!

Hek.Aku SENDIRI ada 2 org adik sek ren terpaksa melalui 'zaman muhyidin' tuh.Berapa umur dia?Kau ingat dia boleh faham 'english texbook' macam kau faham bila kau kat uni?

Heh.Kau boleh lah nak COOL.Sebab benda tak jadi kat kau punya FAMILY sendiri.Kalau dah kena,baru kau tahu apa itu COOL atau TAK COOL LAH.

Heh.Tak payah lah nak cakap pasal buang duit bagai.Konsert ntah ape2 tak pulak kau cakap membazir?

Nutp berkata...

Kelakarnye mamat/minah atas ni. Perlu ke setiap org sebut 'konsert tu membazir' utk menunjukkan kita bkn penyokong konsert? Kehh..kehh.. Mari judge menge judge.. :-D

Sy pejabat awam, *wink* Takpe, u mmg steady. ;-)

anak didik cikgu yang telah berjaya menjadi penjawat awam berkata...

to Sy Penjawat Awam...
KJPSH kami cakap that's a life of community college lecturer. aiyark mcm sumbang ja bunyik ayat aku. lebih kurang gitu la...

beban tugas yang kadang-kadang tak masuk akal dah ter'imun' sendiri. semua jenis kerja kami buat. mengajar + admin punya kerja. tapi syukurla.. lebih banyak skills yang kami dapat. mana nak cari kan...
nak naik pangkat sikit punya payah. sabar je la...
nak bising-bising pun bising sesama kita ja lepas tu dah abis bebel pi sambung kerja.

apa pun kerja kita... ikhlaskan aje... kalau cikgu dapat imbuhan keistimewaan kita syukurkan aje... kalau kena bagi tugas lebih sikit... buat! ikhlaskan aje...

kalau malas sangat takyah bising-bising perang mulut macam esok nak kiamat.
hantar surat resign bagi orang yang desperate nak kerja.
amacam?

semua orang la... bukan cikgu je. tak tahan menjawat... pegi buat bisnes kerja sendiri. takda siapa nak marah.

i salute all cikgu tau. kalau bukan jasa diorang... saya tak kerja pensyarah sekarang nih. jangan nak kutuk-kutuk depa. berdosa tau!

Tanpa Nama berkata...

kepada anon: November 17, 2011 12:05:00 AM GMT+08:00


anda tersalah gune name tue?bukan "canon" supposed to be "anon".

Bismillahirrahmanirrahim..
untuk pengetahuan saudara/i, saye rase saye bknlah tua sangat atau pun muda sangat.to be exact umur saye baru 20 tahun.

tambahan lagi, saye juge cukp merasai/megalami zaman pertukaran English in math/sc.zaman saye tuh lagi lah, baru 2/3 tahun pertukaran ini bermula.pluss saye pon org kampung.je.family background sumenye bercakap Melayu semata-mata.dulu memang lah ade rase marah/benci bile gov tukar dlm BI.

adik saye pon,masih bersekolah.mmg die mengadu tak faham sume.tapi, saye tak boleh lah nak down kan die lagi,saye nasihatkan die,positive kan die,bgtau akan datang nnti,memudahkan die.ALHAMDULILLAH skrg die bole survive dgn result exam yg die dpt.*takde niat nak takbur*.
apeyang saye lihat, kawan-kawan kampung sye pon masih bole survive smpi pegi overseas lagi.

tapi,skrg ni saye bersyukur saye dapat memahami buku2 dlm BI di Universiti saye.tak faham keseluruhan pon. at least, boleh lah nak jawab exam in English!.sbb ape? sbb dari sekolah rendah,saye dah didedahkan dgn bahsa inggeris. iye satu yang amat mustahil utk perform in English time Universiti secara tiba2 tanpa ade basic/intro in English waktu zaman sekolah.MUSTAHIL!


the thing is,saye bkn lah nak menaikkan martabat Bahasa Inggeris, saye tak kisah pon belajar dalam bahasa melayu.if only if, gov tak tukar math/sc dlm BI sejak awal lagi.klu dari awal dulu stay dlm BM pon takde masalah.ini tak,sekejap buat ini,skjp buat itu. takde pendirian!yang merane nye sape?students kat msia jugak.

lagi satu, kite tak boleh nak bawak Bahasa Melayu ke luar negara. klu adik2 saudara/i nak belajar kat overseas pon kene bljar BI jugak.since, Malysia belum lagi dikira negara maju seperti JEPUN.kite belum lagi jadi pengeluar.InsyaAllah,satu hari nnti.

bile Malaysia dah menjadi negara pertama yang maju nnti, aku tak kisah pon nak belajar BM.seriously.




eh,sorry.tak perasan pulak kau ckp pasal konsert.klu hal itu, aku 100.99-infinity% tak pernah pun setuju klu gov anjurkan.sbb tu aku tak pernah pon seumur hidup aku pegi konsert kecuali Islamik punye.

ps::aku tak berniat pon nak disagree opinion kau, cume nak beri penjelasan sikit je.klu tak bole terime,itu bkn urusan aku.chill yaw..PEACE!!

sorry klu aku buat kau sakit hati,dgn ape yg aku tulis.

Sy Penjawat Awam berkata...

to anak didik cikgu yang telah berjaya menjadi penjawat awam:

"mmg penat & mengeluh, tapi kami dah biasa.
org kata, alah bisa tegal biasa.
xpyh mengeluh sgt.
kita pkir kita da susah, ada ramai lg org y lgi susah dr kita.
gaji kami naik RM220 sama dengan penjawat2 awam dreg 41 lain.

xpela, kami buat ni untuk SKT dan Lillahita'ala.
xdpt blasan kt dunia, akhirat akan menunggu. Insyaallah."

xbaca erk statement neh?

sy cume nk sdarkan kpd sstengah golongan2 y rase keje dy je y bz & xdberi keistimewaan.
bukan nk kutuk, bukan nk pkecilkan.
kita ssama Muslim, kena ingt- mngingati supaya apa y kita lakukan skang Tuhan akan hitung kelak. Insyaallah.

sy sbg pensyarah kolej komuniti nie mmg dah immune dgn tugas2 xmasuk akal tu.
tipu la xpnat, xmngeluh. tp bsyukur.
at least kami xmnganggur dan boleh sara kluarga lg.
Alhamdulillah..

sy sokong anak didik cikgu yang telah berjaya menjadi penjawat awam,
"semua orang la... bukan cikgu je. tak tahan menjawat... pegi buat bisnes kerja sendiri. takda siapa nak marah."

yup, biznes sdiri..susah senang ko tanggung sdiri. xyah bsg2 xpuas ati.

peace!

Raden berkata...

kesian kan??... keje penat2, tak dihargai langsung, kondem lagi ada... ada kakitangan k'jaan tu, keje ntah apa2 jer, tapi imbuhan, mak datukkkkk... punyelah bnyk, seolah2 mcm dia (dan kaum2 dia jer) yang menggerakkan ekonomi negara...

Tanpa Nama berkata...

Kepada CANON yang 'bijak lagi pandai'.

Sungguh kau ni tak faham atau tak cuba untuk memahami atau sewaktu dengannya.

1)
"adik saye pon,masih bersekolah.mmg die mengadu tak faham sume.tapi, saye tak boleh lah nak down kan die lagi,saye nasihatkan die,positive kan die,bgtau akan datang nnti,memudahkan die.ALHAMDULILLAH skrg die bole survive dgn result exam yg die dpt.*takde niat nak takbur*.
apeyang saye lihat, kawan-kawan kampung sye pon masih bole survive smpi pegi overseas lagi "
********

Berapa ramai yang pergi oversea tu JIKA nak dibandingkan yang ketinggalan/gagal?

MAJORITY 2/3 : GAGAL
MINORITY 1/3 : BERJAYA

Sebab tulah dimansuhkan.Apa kau tak tengok ke murid2 lain?yang BUKAN kelas depan2 tu.Kau hidup sorang2 je ngn kawan2 oversea kau eh?Tak terfikir yang kurang faham seperti pelajar kelas belakang tu?Mase depan diorang kau nak tanggung?
Cuba fikir,kalau MAJORITY pelajar melayu GAGAL,apa terjadi?Apa kesan pada anak2 Melayu??ADOIII.FIKIR.FIKIR.Aku ingat kau melalui 'zaman' tu,kau FAHAMLAH.TAPI.HAMPEH.

2)
"tapi,skrg ni saye bersyukur saye dapat memahami buku2 dlm BI di Universiti saye.tak faham keseluruhan pon. at least, boleh lah nak jawab exam in English!.sbb ape? sbb dari sekolah rendah,saye dah didedahkan dgn bahsa inggeris. iye satu yang amat mustahil utk perform in English time Universiti secara tiba2 tanpa ade basic/intro in English waktu zaman sekolah.MUSTAHIL! "

Adoi.CANON oi,yang orang lain masuk UNI sebelum2 ni,diorg jawab exam dalam BM ke?buku teks dalam BM ker?apekebenda yang kau nak cakap MUSTAHIL??adoilahhhhh.Aku mals nk explain panjang2.

3)
Aku bukan setakat kecik hati.Tapi 'berbesar hati' dengan komen2 kau.Baru aku tahu masih ada yang berfikiran tanpa meletakkn diri kat tempat orang lain.Kau hidup bukan sorang2.Tgk orang lain.



Kepada NUTP:
'Bijak'jugak kau ni.
Sila judge diri sendiri 'pandai' ke tak kau fikir apa maksud aku nak sampaikan dalam ayat membazir tuh.

Nutp berkata...

Hehee.. hangin memanjang...

Hang Hang berkata...

Mohon mencelah :

Lihat isu secara subjektif :

1) Tak semua guru itu 'sempurna' dan ada juga guru yang curi tulang.Yang bagus kita raikan, yang tak bagus patut dibuang sama juga macam kakitangan kerajaan yang lain.Mengaku lebih efisien dari guru tapi dah 7-8 tahun dok deal dan buat PR dengan kakitangan awam dalam jabatan lain, mostly aku tak boleh nak harap sebahagian kakitangan awam yang aku pernah buat urusan.Jadi orang-orang tak efisien patut dibuang.

2)Budak universiti 'matured' daripada budak sekolah rendah dan menengah.Jadi aspek psikologi dan tekanan dari manusia dari 2 sistem adalah berlainan.Cuba bagi lecturer mengajar kat budak sekolah rendah dan menengah.Nak tengok jugak diorang handle macamana.

3)Junior lecturer, stendedlah kena buli dengan senior lecturer.hahahaha

4)Masalah pokok dalam isu apa ye sebenarnya?isu dasar dalam hal ini?
Boleh jelaskan secara berturutan tak?(Gaji vs Human Resource vs Method vs Expertise vs Workload)

Ami Scott berkata...

Hangat topik ni...pasal kerjaya guru dan penjawat awam lain kita takleh la nak compare...lain jawatan lain la peranan dan juga beban kerja....saya kerja gomen gak tapi tipu la tak jeles ngan profesyen lain yang tiap2 tahun dapat imbuhan....tapi sedar tak the biggest flaw kat sini apa dia...kita dapat tak setimpal dengan kerja....management pekerjaan kita sangat unfair to be said...yang penjawatan union tak berapa kuat tu memang asik kena tindas je.....point kedua ialah sistem pendidikan kita....US skang ni tengah berusaha kearah melaksanakan sistem merit pada tenaga pengajar dia....guru yang kurang dedikasi untuk meningkatkan prestasi anak didik dia akan disingkirkan dari profesyen tersebut ( erti kata lain dipecat )...cuba kita implikasikan pada sistem pendidikan kita sistem macamtu...bukan suh amik 100% ye...(orang gomen kita mana leh pecat)...at least guru2 kita termotivasi untuk memantapkan cara pengajaran mereka...bukan nak kejar silibus, bukan kerana format exam...negara kita ni education dia exam based so ni la biggest flaw ever....anak didik belajar dengan menghafal ntah hape dorang faham tak tau la....memang la cemerlang tapi serupa la blajar baca quran tapi tak faham habuk pun makna dia....tak perlu la tambah hour sampai berjam-jam sampai para guru jadi sotong kering mengajar anak murid kalau sesen habuk pun tak faham apa yang diajar oleh gurunya tapi dihafal sebab nanti masuk exam....education should be fun and not stressful okay...i'm talking here base on experience....aku pernah jadi mangsa sistem pembelajaran kat malaysia ni...sekian

Roy berkata...

TERBARU! - Guru kerja 9 jam tak diteruskan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1120&pub=utusan_malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm&arc=hive

TAHNIAH! Anda telah berjaya memperoleh HAK anda! :) Sekarang HENTIkanlah merungut. Serius, bkn aku tak sayang golongan guru, but pleeeasseeee cukup2lah c.o.m.p.l.a.i.n & mengeluh! Amat sedih sifat ni makin jelas jdk trademark anda. :(

a rookie teacher berkata...

Today I've served 11 months as a teachers, yes Im a rookie, unexperience teacher writing here. I've been very busy with my work these days, sekarang baru ad masa u revise & baca semua entry mantot since last months. Alhamdulillah masih ad kesempatan

I read every comment,& I felt quite down & terhiris, sakit with people perception about us teachers. Im writing this with tears running,so mind my grammatical error,pls & I can see the faces of each of my students in my head now. Im not being a drama queen. No Im not.

I don think there's a need here for me to elaborate about teachers duty. Saya cuma nk kongsi cerita, rasa & jiwa guru.

I am a biotec graduates from one of top uni, I even went to UK to complete my masters. I ve worked as researher at gov institute also private company. & While studying I worked part time at several places e.g IKEA, pizza hut, Pusat sains negara, tepi jalan, jual baju etc.

I think I ve tasted it all,I think with experience I u/stand life & human personality better. I sometimes also think - "bestnya keja cikgu no,bley cuti lama time sek cuti,gaji pon mahsyuk,bley jalan p pulau perhentian ka kn,loan pn bley buat etc etc". & now I am a teacher at a private school.

I am very prepared on my first day but theory always a theory until u practised it.My first day, I was like 'putus asa, ternganga, bengang' in front of the kids,I cudnt control the class even I tried very hard, I even had to 'basuh poo poo' on my 1st day. They were 15 of them. If u cudnt cntrol them & bring their attention 2u how cud u teach them? Im now a lot better than my 1st day.

I see them grow, dari tak kenal huruf, tulis terbalik, & now they can read english very well. from personality aspect, they were more matured that their first day, they now showed leadership skills & discipline.

The work load, the courage & effort u need to put is unbelievable.I know the environment may not seem 'outstanding' compared to, doing a presentation for Bosses, datuk2 etc, meeting wit 'mat salleh'client, attending international conference etc, yela sbb teachers only teach alphabet, maths, hafal2 sejarah Malaysia kat mana hujan turun plg byk kt Msia etc thats what I think before,. Trust me, I've done it before, conference in London but it is never the same kawan-kawan. Being a teacher is all about personal sacrifices.

a rookie teacher berkata...

My late grandfather was a dedicated teacher, my parent were both teachers, my brother & sister also teach. I grow seeing their courage & passion unless u live with teachers @ work as a teacher then u will u/stand. Now I appreciate my parents better, I highly adore them & I can relate to them better now.I can now see the passion in their eyes when they talked about their students e.g "Dr bg Mama M.C tp tak bulihla mama cuti, gagah gagah jugak kna p sekolah, bdk2 sebulan lg nk amik UPSR". dulu I will say "ala ma, relax la ma UPSR je pon, u hv to t8cr of ur needs first ma, priority first ma." & my mom will just smile to me. Looking back, I am so ignorant & selfish then.

As a teachers, you will keep thinking about ur students,u love them like ur own bloods although u did punish them. simple example, u went out to supermarket with ur family,u see this e.g animal soft toys, u think- this is good, it will help students to u/stand more, u bought it with ur own money.

Teachers understand children pyschology & behaviours, sometimes better than parents. Put it this way- u hv 2,3 child. u think ur child is ok etc.But teachers works with more than 20 child every day. With experiences, teachers can easily trace the child lacks etc because he/she is able to compare ur child with other children & u/stand the child development which should b consistence with their age. & few children behave differently when they were with their parents & at school. Then work to find the solution, it is not easy to encourage student who rarely talked @ participated in class to think that their opinion did matters, to gain their trust. Teachers see that a child from separated parent have a different personality, they might seem to be confidence,excellent students but they always need your undivided attention to guide them.

U can always try ur selves to be a teacher, simple, try to teach a 2/3 years old to hold a pencils properly & teach them how to write a straight line. I ve done it & Alhamdulillah they now can write their own name. Yes, a 3 years old write their own name.

We teachers were always proud of our students, even the weakest one, for their effort at least to be in the class. Even when in exams, they just copy the instructions till the end of the paper because they cant read e.g Bahasa Arab, we appreciate their effort.we will work harder for them. InsyaALLAH moga-moga usaha, doa & harapan guru dirahmati selalu.

Our students are our children, our commitment.
Teachers how old they are, how old their students are, they wont forget their student faces.

a rookie teacher berkata...

Thank you mantot publish my comment, I hope u can respond.

I hope u can make me believe again in the system, community.

Please dont publish this one.

With my humble heart, TQ

Tanpa Nama berkata...

To anon November 15, 2011 11:24:00 AM GMT+08:00 - terbaik. budak mantot ni memang jenis masuk lif tekan sendiri nombor seratus. padahal ada 99 je. terlebih setingkat dek riak dan terlalu ghairah. dah tu banyak komplen macam nyamuk. yang lebihnya aku tgk dia ni, pandai menyusun ayat karangan. yelah cikgu kan. bodoh pun kena la bajet pandai. jangan tipulah kau tak penah mengular time keja walau 2minit. haih, aku kalau jadi bini kau mantot, aku tak impress la. aku stress pasal kau banyak bunyi. tau?

- Sayang Melayu

Lesen berkata...

Rilek la brader, Mantot bukan guru. Bini dia yg Cekgu. Dah berhenti keje utk menyusu full time ke blom pun aku tak pasti.

Anywway, ni sebab2 KENAPA seorang lelaki PERLU memilih seorang cikgu menjadi isteri-
http://www.informasi.my/sebab-kenapa-seorang-lelaki-perlu-memilih-seorang-cikgu-menjadi-isteri/

Tu pasal la, guru keje 9 jam dimansuhkan. Its all about their personal lives. Bukan pasal nak majukan minda/masyarakat dll.