Julai 01, 2013

Jangan Buat Abang Philip Morris Marah Jika Sayangkan Ekonomi

1. Semalam Buletin Utama announcekan yang shisha dah diharamkan di negeri Perlis. Penjelasan berjela-jela nak memberitahu orang keperluan pengharaman tu.

2. Beberapa bulan lepas, kerajaan juga announcekan yang rokok elektronik pun dah diharamkan. Siapa pegang, jual atau miliki boleh didakwa .

3. Shisha dan rokok elektronik diharamkan kerana faktor kesihatan secara asasnya. Kerajaan prihatin dengan kesihatan rakyat dan dilaporkan hampir RM20 bilion untuk merawat orang2 yang sakit sebab rokok.

4. Masa zaman Pak Lah dulu,diwujudkan sin taxes yang menghukum perokok dan peminum arak atas hobi mereka. Cuba tanya kerajaan, berapa sebenarnya cukai yang dibayar dalam satu kotak rokok?

5. Aku berminat nak tau apa pandangan PM  pasal rokok ni sebenarnya sebab aku tau ramai menteri2 kita yang hisap rokok.

6. Aku akan tanya," adakah sanggup kerajaan Malaysia mengharamkan penjualan rokok konvensional ni dan hilang sumber ekonomi yang agak besar nilainya semata2 sebab kesihatan orang ramai?"

7. Tak sure lah apa yang akan dijawab oleh PM sebab pada aku semua alasan yang digunakan oleh kerajaan untuk haramkan shisha dengan rokok elektronik ni, boleh diguna pakai atas rokok biasa jugak.

8. Kalau kau semak balik, Majlis Fatwa Kebangsaan dah declare merokok itu haram.

9. Aku tak sure sama ada pernah atau tidak TV buat laporan macam yang muncul dalam Buletin Utama semalam pasal hukum merokok itu haram sebenarnya untuk orang Melayu Islam ni.

10. Tapi kalau tak pernah, apa salahnya malam ni diumumkan kuat2 dekat TV, merokok itu haram untuk semua umat Islam.

11. Tapi rasanya benda tu takkan terjadi waktu2 terdekat ni sebab income cukai rokok sangat besar, industri tembakau kita pun mampu memberi imbuhan kepada pekebun2 tempatan. Dianggarkan hampir 15 juta kilogram tembakau digunakan oleh 3 pengilang rokok terbesar di Malaysia setiap tahun hanya untuk memenuhi pasaran tempatan.

12. Shisha di-declare haram atas faktor kesihatan, rokok elektronik di-declare haram dan salah di sisi undang2 kerana faktor kesihatan, tapi rokok hanya haram melalui pengharaman Majlis Fatwa kerana memudaratkan pengguna.

13. Benda yang paling mudah adalah berenti hisap rokok. Kalau kau activist masuk lokap hu ha hu ha lawan kerajaan gila-gila...tapi setiap hari kau duk biar kerajaan hukum kau dengan duit cukai tiap2 kali kau beli rokok, apa makna perjuangan kau sebenarnya?

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hohoho.. bila cakap aktibist aku terbayang rupe TT isap rokok hohoho.. tapi mungkin dia isap rokok daun kot.. kurang menyumbang kepada cukai kerajaan atau rokok seludup hohoh..

Tapi apa beza lawan kerajaan tukar kerajaan dengan cukai rokok? mungkin kerajaan baru akan bergantung kepada cukai rokok juga juga?

Atau kita mungkin perlu bentuk kerajaan Islam sebenar yang menghormati keputusan fakwa ulama kebangsaan dan menyerapkan ke dalam perundangan Malaysia.. Kalau Arak dan Judi haram maka kita haramkan dari Malaysia.. Kalau merokok juga haram maka kerajaan kita haramkan dari Malaysia..

hoho.. Ntah la..

Baca cerita2 kisah keadilan kerajaan Islam dulu macam teringin nak hidup zaman tu yang menjamin keselamatan sosial.. tapi mungkin boleh berangan aje kot..


mr edz berkata...

aku dah 4 tahun berenti..

Haizad berkata...

kerajaan sekarang tak akan haramkan rokok konvensional sebab mendatangkan pendapatan lumayan kepada rakyat...hehehe...

penjawatawam berkata...

sapa mau bayar gaji aku? jangan pandai2 cakap rokok haram. cukupla babi dengan arak jer.

Tanpa Nama berkata...

pm tak pandang rokok ngan shisha ni boss, dia hisap curut Cuba.

kimbum berkata...

"Kalau kau activist masuk lokap hu ha hu ha lawan kerajaan gila-gila...tapi setiap hari kau duk biar kerajaan hukum kau dengan duit cukai tiap2 kali kau beli rokok, apa makna perjuangan kau sebenarnya?"

Hahaha ni cam sindir Johan MalaysianGags je

Tanpa Nama berkata...

ada mufti beri hukum merokok makruh, ada juga yg bagi hukum haram, kerana ianya perbuatan membunuh diri secara perlahan-lahan dan secara sedar...

Tanpa Nama berkata...


Anonymous Anonymous said...

ada mufti beri hukum merokok makruh, ada juga yg bagi hukum haram, kerana ianya perbuatan membunuh diri secara perlahan-lahan dan secara sedar...


Kalau rajin baca sebenarnye RAMAI mufti bagi pendapat HARAM cuma ada sikit/kecil aje kata makhruh.. Tapi yang sedikit dan makhruh itu yang nak ikut.. hoho.. :)

Tapi adepehal yang terang HARAM macam arak pun ada belasah meniaga minum lagi lagi kan rokok yang dijual berleuasa..

Iman memang tak dapat diwarisi la..

ady.ahmad berkata...

ayat last tu aku rasa pedih,, nasib aku hisap ggudang garam,, memajukan ekonomi luna maya,,, haha

Tanpa Nama berkata...

rokok menjamin kebahagiaan...terutama ketika stress dan lepas makan.....soalan bonus......rokok dulu ke bini dulu?