Mac 14, 2009

Inilah Rumah Saya dan Inilah Realiti Malaysia

Tahniah kepada student ni.Membuktikan pelajar susah pun mampu berjaya.Inilah rumah pelajar terbaik SPM 2008.

Anak kepada seorang nelayan yang bapanya menyewa rumah ini dengan bayaran RM90 sebulan.

Terlalu ramai keluarga Malaysia yang terpaksa hidup sebegini tanpa ada bantuan.Ini adalah basic needs kepada sesebuah keluarga,sebijik rumah.Bukannya bapa dia orang Indonesia ataupun Myanmar yang duduk merempat.

Cuba bayangkan jika dia ingin ke Universiti nanti,memerlukan belanja yang beribu-ribu,beli buku,beli komputer,mungkin dia akan bernasib baik sebab dia Insya Allah akan dapat tawaran biasiswa tapi pelajar-pelajar yang juga susah dan juga dapat keputusan yang baik,bagaimana pula nasib mereka?

Sebab aku dapat berita ni dari Utusan jadi aku tak tau la tujuan berita ni untuk menyedarkan masyarakat secara ikhlas ataupun sekadar nak memberikan imej buruk kepada Kerajaan Negeri.Macam TV3 yang menukar nama sekolah tempat dia belajar ke nama sekolah lain,mungkin kerana malu nak admit student terbaik Malaysia datang dari sebuah sekolah yang ditubuhkan hasil projek Kerajaan PAS Negeri Kelantan.



Atau mungkin TV3 tersilap...
Entah la.Banyak sangat silapnya.Tapi kita bagi aje la benefit of a doubt.

6 ulasan:

sKywAlkeR berkata...

Pendapat aku.kerajaan memang xkn mengakui sebenarnya Pelajar2 dari sekolah Maahad Muhammadi Lelaki dan Maahad Muhammadi Perempuan lebih ramai yang cemerlang berbanding dengan pelajar2 dari sekolah kawalan dan asrama penuh di kelantan..Ni adalah realiti..

Tanpa Nama berkata...

hidup PAS!

Tanpa Nama berkata...

FUG 9 U LAH!

DULU I PUN DAPAT SIJIL PELAJAR PALING CEMERLANG SPM TAHUN 1997

I PUN HIDUP SUSAH JUGAK. RUMAH PUN TIADA. TIDUR TEPI JALAN AJE. BAPAK I PENGEMIS. MAMA MATI AWAL. I SORANG ANAK JE.

TAPI MANE ADE I MASUK HEADLINE ATAU BERITA? MANE ADE DAPAT BIASISWA?

FUG 9 U LAH KERAJAAN SIAL!! RACIST!!

Tanpa Nama berkata...

FYI, budak tu jawab S n M dalam english!! Kejayaan akan datang hanya untuk orang yang nk berjaya....tak kire la org kampung ke bandar. Orang kampung pun kalau dia usaha, english tu senang je bagi dia..

Tanpa Nama berkata...

Seperti kebiasaan setiapkali pengumuman keputusan exam, cerita peningkatan prestasi peratus lulus dan cemerlang berbanding tahun lepas akan di tekan kan,

FYI cuma yang pelik pada tahun ni, takde pulak di'emphasis'kan pon tentang peningkatan keputusan dalam subjek subjek sains dan matematik...berbanding 5-6tahun kebelakangan sebelum ni prestasi subjek subjek ni selalu dikompang sana sini tentang peningkatan prestasi sains dan matematik,
dan kejayaan dasar baru kerajaan...
kenapa tahun ni tak sentuh langsung agaknye pasal 'kejayaan' gilang gemilang subjek sains dan math ni...apakah KPM dah tak berani nak keluarkan lagi statistik subjek sains and math 'yang diubahsuai dan diupgrade' seperti tahun tahun sebelum ni.

sekarang ni pon KPM patut umumkan sebagai tambahan 'peningkatan prestasi keputusan bahasa inggeris'
almaklumlah objektif dasar baru kerajaan ialah untuk secara tak langsung meningkatkan lagi kemahiran pelajar dalam berbahasa inggeris secara serampang dua mata...

apa pon tahniah pada adik madihah..

N berkata...

comel awek nih..huhu,cmni la,ble dah berjaya,dah ada nama baru nak tergedik2 bg tajaan kt pelajar miskin..pelajar miskin yg lain? yg berpotensi?? apa salahnya taja,bantu pelajar miskin tpi berpotensi ni dari awal