Mac 11, 2009

Argh!Tensennya!


Meh sini aku bagitau satu benda dan kalau korang rasa nak kata aku tak betul,kutuk lah.Tapi,kalau korang rasa apa yang aku suarakan ni tak sesuai untuk korang,maknanya..korang suka over pay semua benda.Point aku,produk Malaysia sepatutnya dijual lagi murah di Malaysia.

Ada orang panggil aku bongok sebab aku bukak cerita pasal cukai2 kenderaan.Takpela,ikut ko.Kalo cukai dikurangkan,adakah ko akan bersedih?Suka bayar cukai sangat bayarlah.Ada pembaca yang meletakkan komen mengenai pelancaran Myvi di UK.Hanya ada dua spec di sana,1.3SXi untuk manual dan 1.3Ezi untuk auto.Harga £6,599 untuk manual dan £7,299 untuk auto.

Kita convertkan,jadi RM kita dapat RM33,825.32 dan RM37,413.39 (aku ikut rate hari ni,1 pound=RM5.11) Ini harga di UK,bukan negara asal pengeluar kereta Myvi ni. Harga kereta yang sama di Malaysia dengan spec yang sama ialah RM46,200.00 untuk manual dan RM49,200.00 untuk auto.

Nampak tak apa aku cuba tunjukkan sini?
TOLONG LA NAMPAK.

Barang kita,tapi harga terpaksa ikut pasaran luar.Jual kat tanah sendiri,takde orang kontrol,jadi cekik pembeli tempatan cukup-cukup.Kalau nilai pound naik jadi 1 pound=RM6 pun,still lagi murah harganya di luar compare dengan harga di negara pengeluar sendiri.

Dan rakyat Malaysia akan terus membeli,sebab terpaksa,memang kena pakai kereta.Nah link kalau tak percaya.APA KEJADAH WEBSITE PERODUA UK NI BURUK YA AMAT?NAK MENIAGA KE TAK NAK?

18 ulasan:

puwa berkata...

nate kerajae lamo gilo doh duk nipu rakyat..berbanggalah dengan kereta nasional...ptuiihhh

EQUILIBRIUM berkata...

bro,

tak salah teman keta perodua dan proton sendiri ada levi yg dikenakan utk jualan di malaysia. cuma kereta bukan tempatan saja ada cukai tambahan atau duti import rasanya.

sbb itu rasanya keta perodua dan myvi di uk lbh murah banding malaysia. ye la kat malaysia ni ramai patriotik tahap gaban. pada teman beli proton bukan patriotik.

nak tahu patriotik tidak mamat2 yg bangga dgn proton ni cuba tunggu time perang muahahhahaha kalau ada senjata tempatan dgn us mahu depa pakai senjata us tu muahahahhaha

Tanpa Nama berkata...

biasa la..ada org susah nak nampak....bila dah taksub...
betula..cukai..tol..tu semua income kerajaan..kalu tak camna dierang nak bg pinjam duit ptptn..muahahaha...aku serius takde nak cakap die ni betul die ni salah...melainkan dua dua pun ada...yg ini part buruk dierang...jgnla tensen...blog ko ni indon pun boleh ter'browse'..so mesti la ko jumpa org cam tu...ko dah jumpa maknyah blom?hihihi

elak stress:http://www.youtube.com/watch?v=PmSUoRWVBT0

p/s:kesian budak tu...tp jgnla risau..dunia ni cukup utk mematangkan sesiapa pun.satu hari dia mungkin dia akan jadi richard gere melayu.wuahahaha

Najmi Hayat berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Najmi Hayat berkata...

kesimpulannya,
mari kita ramai2 boikot produk Malaysia!!!
eh..
ter emo plak..
xpe la, da ditakdirkan kite kne tipoo ngan gomen nk wt cmne...
;)

erykkun berkata...

nk buat cemane... derang memang b*bi! so skang kite kumpul duit bebayk beli honda city ke tak pon vios ke... kalau beli kete nasional nampak sgt aku kaya...

Tanpa Nama berkata...

setuju.


website tersebut cam haram

Tanpa Nama berkata...

erm, perodua tu bleh kata kereta nasional ke? kalau 51% share under Toyota aku tak rs tu da nama kereta nasional..

aku kesian gak pd proton sbnnrye, diorang struggle abes2, kerajaan ni bengong tak reti nak setelkan finance, haihh..

Tanpa Nama berkata...

mantot, kau suke kete kia ? haha..

zharifzakaria berkata...

aku tak nampak la ape ko cuba cakap.. aku distracted by si muka belacan kat sebelah tu.. tlg tinju sket muka dia hahahaha

Mantot berkata...

aku tak suka kereta KIA kecuali kia magentis yang akan keluar tak lama lagi.
cuma cube compare harga kereta malaysia.

secara basicnya,tanpa tax,tanpa apa-apa harga tambahan,kos asal sebijik kereta nasional ni memang dah sedia mahal.

kenapa camtu?

dan aku pun nak je lempang mamat dalam gambar tu,cume aku suke berkongsi "wajah-wajah" camtu dengan orang ramai.biar ramai2 hangin

Unknown berkata...

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk." (At-Nahl 16:125)
Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

fawaz_budiman berkata...

harga keta proton dan perodua kat malaysia dijual mahal utk menampung kerugian keta yg dieksport... kalau last 10 years diorang kata utk memantapkan jenama malaysia kat oversea, but till then harga tue masih mcm tue.. dah lah jual murah, keta kita yg dieksport jugak setau aku sgt2 tinggi spesifikasi keselamatan compared keta yg dijual di malaysia sendiri... maklumlah nak kena patuh specs europe.. so org malaysia pasal kita nie patriotik, mati accident pun tak pe tapi jgn org europe.. kang kena ban plak malaysia punyer keta...

Tanpa Nama berkata...

sialan.. mmg xpatut la derang wat cam2.. nk cekik darah pon xkn nk cekik darah rakyat sdiri.. g la cekik darah org uk.. haiz.. aku igt nk kne tanye org yg spatutnye tuk jwb prmasalahan ni. Pedih hati bace psl nie. rase nk g public maki hamun government je..

Haq Mohaidin berkata...

anak director yg buat website tu kot. jimat kos

Tanpa Nama berkata...

“Bila aku ke London,dekat tiap-tiap bas ada iklan.Menawarkan peluang menjadi driver bas dengan gaji sebanyak 1800 pound sterling.Ini kerana kurangnya orang nak bawak bas tu berbanding bilangan bas yang ada dan kebanyakan orang yang nak bawak bas tu adalah pendatang dari Pakistan”.(Post Febuari 6 2008 surat terbuka untuk kawan2)
The Perodua Myvi represents an exciting development for Perodua UK and marks the beginning of a new era for the brand as it moves into a whole new sector of the UK market. With the Myvi Sxi (manual) available for just £6,599 (including £1000 cashback) and the Myvi Ezi (auto) for only £7,299 (including £1000 cashback), this B-sector supermini is in a class of its own with its high standard specification, stylish looks and versatile features. Perodua plans to increase its 70-strong dealer network to support the new model range in the coming months, and the brand continues to move from strength to strength in its second decade.
Dengan hanya keje 6 bulan sebagai pemandu bas di UK anda mampu membeli kereta Myvi dengan cash money tanpa perlu memikir bayaran bulanan
Cuba pikirkan?????

Tanpa Nama berkata...

tak buleh nak fikir .. muke mamat tu mengganggu fungsi otak aku

Daia berkata...

hi ni daia ni.
wahh aku pun terfikir benda ni semenjak tgk Topgear kutuk MyVi and Neo.. Aku kesian kat rakyat Malaysia, kerja penat2 then duit tu mostly habis kat kereta. Nak2 org2 yg baru nak hidup ni, yg starting gaji 2000++ then byr kete je 600 belum minyak maintenance etc padahal kualiti sgt aaaaaa teruk. Aku kesian, sbb orang susah smakin susah.