Mac 23, 2009

Bahagian 01 "Minda dan Jiwa Melayu"

Malaysia,sebuah negara membangun ingin menjadi negara maju dalam tempoh 11 tahun lagi.Kita masih punya 11 tahun lagi sahaja sebelum menjelang 2020.Sebelum kita berasa gembira dan berbangga dengan khayalan sebuah negara maju pada 2020,cuba tanya diri anda;adakah sebuah negara maju hanya dinilai dalam bentuk kekayaan dan kemewahan fizikal?

Adakah kita yang mempunyai bekas bangunan tertinggi di dunia,sebuah litar lumba terbaik dunia dan berjaya menjadi salah sebuah negara pengeluar automobil dunia,cukup untuk membuatkan pemimpin-pemimpin negara kita mengaku dengan bangga,Malaysia sebuah negara maju.

Ataupun istilah negara maju hanya sebuah istilah kosong yang diperkatakan oleh pemimpin negara kita,hebat di luar dan sebenarnya kosong di dalam,tiada isi,kurang hatinya?

Adakah Wawasan 2020 masih lagi diperjuangkan oleh pemimpin2 PEKEMBAR selepas diwarisi daripada visi gagah Mahathir Mohamad?Adakah Wawasan 2020 akan menjadi realiti yang berkualiti atau sekadar satu ungkapan kata kosong sekadar lepas untuk membuatkan rakyat berasa megah?

Cuba kita tanya diri kita,tanya pada pemimpin2 kita sekarang,adakah Wawasan 2020 masih lagi relevan?

Apa yang aku cuba bincangkan di sini dan hari-hari akan datang adalah mengenai impian Malaysia bergelar sebuah negara maju berpandukan kepada Teori Hirarki Keperluan Maslow (Maslow's Hierarchy of Needs) dan mengambil peringkat2 keperluan yang ada dan membandingkan dengan realiti kehidupan di Malaysia.

Hirarki Keperluan Maslow mempunyai 5 peringkat dan setiap peringkat mempunyai jenis-jenis keperluan seseorang individu bermula daripada keperluan asas hinggalah kepada keperluan individualistik seseorang.


Peringkat 1 - Keperluan Asas (Physiological)
Peringkat 2 - Keperluan Keselamatan (Safety Needs)
Peringkat 3 - Keperluan Emosi (Emotional Needs)
Peringkat 4 - Keperluan Perasaan Individu (Esteem Needs)
Peringkat 5 - Keperluan Kesedaran Individu (Self Actualization Needs)

Hirarki ni tidaklah boleh digunapakai seluruhnya,maksud aku,ada waktunya bergantung kepada keperluan sosial seseorang,peringkat2 teori ni akan berubah tapi secara generalnya,kalau anda faham mengenai hirarki ni,kita akan nampak secara kesimpulannya;

Keperluan seseorang akan makin lama makin membesar bergantung kepada cara hidup dan keperluan hidupnya.Bila sudah dipenuhi keperluan asas dan keperluan orang disekelilingnya,secara automatik,manusia akan berusaha memenuhi keperluan individualistik,kemahuan emosi individu untuk membuatkan dirinya rasa penting dan berharga"

Apa yang akan aku cuba ulas di sini adalah mengenai perbezaan keperluan antara seorang individu di sebuah negara maju dan seseorang individu di negara membangun dan adakah rakyat Malaysia terutamanya bersedia untuk menjadi sebuah negara maju ataupun hanya akan mempercayai negara kita maju walhal taraf keperluan kita tidak langsung sampai ke satu tahap yang membanggakan yang sepatutnya layak untuk duduk di sebuah negara maju.

Adakah kita sudah bersedia?Mungkin.Adakah infrastruktur kerajaan dan negara kita sudah bersedia?Entahlah.Dari segi permintaan kita,bagaimana kita berfikir,meminta,menentang,menerima,membuka hati kita,adakah 11 tahun cukup untuk kita berubah menjadi seseorang yang lebih progressif dan mampu keluar dari kepompong "Melayu" yang sudah lama kita diami selama ini.

Adakah kita berada di landasan yang betul untuk menjadi sebuah negara maju?Atau sekadar harga barang yang meningkat membuktikan negara kita makin maju?

Pertama sekali,amat penting diperjelaskan di sini terlebih dahulu.

1) Aku bukan orang bijak pandai.
2) Aku nilai benda-benda kehidupan pakai common sense.
3) Aku menulis pandangan aku.Kalau anda ada pandangan bercanggah,sila komen.Aku suka dapat komen yang berguna.
4) Aku tak join mana-mana parti politik
5) Aku sokong mana yang baik untuk kita semua.
6) Aku suka sebuah kerajaan yang bersifat sosialis.
7) Aku rasa politik di Malaysia terlalu ramai yang menggunakan protokol-protokol yang halal untuk membuat sesuatu yang haram.
8) Aku rakyat Malaysia yang sayangkan negara dia tapi sentiasa rasa bermacam benda yang tak kena pada sistem pembangunan sosial negara kita.
9) Aku tak peduli politician nak kumpul kekayaan asalkan dia dah buat tanggungjawab dia dan dapat hak dia dari rakyat untuk menyenangkan hidup dia.
10) Aku PALING TAK SUKA SEKALI bila orang-orang tertentu merasakan diri mereka berhak untuk memerintah.Itu semua kuasa rakyat.Biar rakyat yang tentukan.

Okeh,itu aje.

Jadi,untuk beberapa hari akan datang,aku akan menulis benda serius.Takde gelak-gelak,takde porno dan aku akan cuba elakkan daripada kutuk mengutuk kecuali terpaksa.Akan ada orang kata aku tak reti bersyukurlah,tak cukup ke apa yang aku dapat,aku tak kisah,cuma fikirlah dan tanamlah dalam diri anda,

Kita sepatutnya dapat lebih baik dari apa yang kita dapat sekarang
dan
Mereka yang berkuasa tidak ada kuasa ke atas anda selagi anda ikut undang-undang
dan
Bumi Malaysia bukan Kerajaan punya
dan
Jangan dihormati pemimpin durjana.Jangan jadi hipokrit depan mereka salam bercium tangan;kalau tak suka buat muka tak suka.Mereka bertanggungjawab untuk mengambil berat jika rakyat tak suka mereka.Itu amanah kita dekat mereka.Langgar amanah,apa hak pemimpin nak marah rakyatnya?

Sebelum aku masuk mood serius ni,sebagai santapan terakhir,aku letak gambar ni sebagai penutup kepada pembaca-pembaca yang terjumpa blog ni sebab mencari porno,sekadar membuatkan pencarian anda tak sia-sia.


Aku tak nak cakap dia siapa.Mungkin pelanduk dua serupa mungkin memang pelanduk satu rupa.

14 ulasan:

nik berkata...

zakiah anas...yeah!

Tanpa Nama berkata...

btol ke zakiah anas??
hahaha...
canti gak...
walaupun tgh serabai...

Tanpa Nama berkata...

999 haha..harap bukan mazidol yang tangkap gambar tuh

dinsman berkata...

erk
status zakiah anas janda kan?
ke dah kawin balik

tatau2

Tanpa Nama berkata...

mmg sah zakiah anas...
tanpa syak wasangka lagi....
lantak ler nak wat ngan sapa2 pun dsa sendiri tanggung walaupun dah tegur or whatever ...camtu gakkk

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah bro. Teruskan menulis =)

Najmi Hayat berkata...

zakiah2..
penari padang pasir ternama..
oo zakiah2..
penyampai rancangan di TV3..
semua gembira, melihat bentuk badannya...
hahaha..
bersama zakiah anas dalam 999...

Tanpa Nama berkata...

eeuuuuh..wtf

Tanpa Nama berkata...

bgsla tu bergambar mcm tu... ni la dinamakan melayu maju dan moden. sbb pada org melayu kalau maju je, msti amek gmbr xpakai baju, berkemban, bercoli, rakam aksi2
18sx n blabla..hidup melayu!!

Ayen Moyen berkata...

sekian dari saye..
zakiah anas...
999...
f**k gle..
die patot jd pngacare 666..
bru seswei huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

ape plak 666...
69 69 69 gahaha...

Tanpa Nama berkata...

memandangkan baju yg bersepah atas katil dan rambut yg kusut masai dan senyuman yg meleret disebabkan kepuasan yg diterima... confirm zakiah anas baru lepas bayar bill air hahahaha.. bill air sapa?... bill air dia ngan laki yg kasik air laaa

awan berkata...

dia jadik model towel laa......

Abu Samah berkata...

Saya sokong ape yang tuan punye blog ini tulis.

Artikel mengenai melayu harus diperbanyakan lagi penulisannya ibarat bak kata pepatah "mata pena lebih tajam daripada mata pedang".


salam ziarah,

http://www.gadismelayuboleh.com