Mac 06, 2009

Menuju Satu April


Aku punya satu kenangan manis pada 1hb April.Setiap 1hb April aku selalu terkenangkan satu peristiwa yang aku boleh katakan indah dalam hidup aku.Waktu tu tahun 1999,aku baru sampai di Kuala Lumpur dari Alor Setar.Di Puduraya,aku berjumpa dengan beberapa orang kawan aku dan kami naik teksi dari Puduraya ke sekolah aku di Cheras.

Sampai saja di depan sekolah,lebih kurang jam 8:00 pagi,nampak ada satu banner di gantung dekat pintu gerbang."Tahniah kerana mencapai 100% Gred 1"

"Eh,biar betol?"fikir kitorang beramai-ramai,cepat benar diorang tau result.Siap sempat buat banner.Seolah kami sangsi memandangkan sekolah aku sebelum ni tak pernah lagi dapat 100% gred 1.Aku takut wujud harapan-harapan palsu memandangkan hari itu 1hb April 1999.Jadi sedikit takut,mana tau kami menghampakan sekolah dan sekolah "membalas dendam" dengan membuat kelakar di pagi hari.

Nasib baik mesej di banner tu betul.Jadi,aku berasa lega sebab aku memang kantoi trial exam waktu tu.Rupanya sekolah aku dah diberitahu awal-awal mengenai berita tu jadi kami 113 orang memang berasa sangat2 gembira walaupun result Kimia aku dapat P7.Hahaha,peduli hapa aku,aku memang kantoi Kimia dari 1st kelas Kimia.

Ironinya,sekolah aku mendapat ucapan tahniah dari Menteri Pendidikan waktu tu,siapa lagi kalau bukan Najib Tun Razak.,mngkin kerana sekolah aku score dalam beberapa subjek sains tulen.Tapi aku tujuan aku cerita ni bukan nak pasal result SPM tahun tu.Bila difikir-fikir,dah 10 tahun dah aku ambik result SPM aku dan waktu tu Najib adalah seorang Menteri Pendidikan,kini dia bakal naik jadi PM dan kemungkinan dia akan jadi PM baru pada 1 hb April 2009.

Bila difikirkan,peralihan kuasa ini tidak ada mana-mana pihak yang tentukan kecuali Pak Lah sendiri.Jika Pak Lah enggan,bererti tunggulah lagi si Najib dan Rosmah sampailah Pak Lah ni turun sendiri.Tak ada orang boleh paksa Pak Lah turun dan aku tak rasa Najib akan desak Pak Lah turun secara terbuka jika Pak Lah main April Fool dengan dia.

Bayangkan,jika Najib sampai ke Seri Perdana,nampak banner besar,"Tahniah Kepada Perdana Menteri ke 6" tersengih lebar dia dalam kereta.Turun kereta naik lif,masuk ofis Perdana Menteri tengok-tengok Pak Lah tengah duduk di meja dan menjerit "April Fool!"Lalu Najib pun hilang sengihnya,bertanya lah dia kepada Pak Lah,"U dah janji dengan I,U nak turun.."Janji politician sama politician,macam-macam boleh jadi.

Jadi,pada pandangan aku,selagi kes Altantuya ni tak setel,selagi tu lah Pak Lah sepatutnya duduk kat situ diam-diam dan buatperangai biasa dia.Nak tidur ke,nak meleleh ke air liur,aku rasa majoriti rakyat tak peduli.Yang penting,seorang Perdana Menteri yang ingin naik mesti naik secara bersih,secara terhormat,disegani rakyat.Pak Lah pun naik secara terhormat,cuma lepas berkhidmat,ramai yang naik meluat.

Sekarang,peluang Pak Lah untuk diingati dalam sejarah Malaysia hanya tinggal ini sahaja.Hentikan semua yang buruk dalam UMNO dan kembalikan semula maruah pemimpin-pemimpin.Pak Lah hanya ada tak sampai sebulan nak buat keputusan dan nampak ada pihak-pihak yang cuba mendorong Pak Lah supaya terus duduk di situ lagi.

Jadi,Pak Lah,keputusan di tangan anda?Mahu dikenang sebagai seorang reformis atau mahu dikenang sebagai seorang Perdana Menteri yang tiada makna?Kuasa ada pada tangan anda.Berikanlah Najib kenangan "indah" untuk diingati setiap 1hb April.Anda tentu tidak mahu rakyat terus menerus menyalahkan anda kerana memilih pengganti yang terlalu banyak "tengkorak dalam almari" nya.

Mahu dikenang sebagai pejuang patriotik atau mahu dikecam sebagai pejuang lembik.Kuasa ada pada tangan anda,Abdullah Ahmad Badawi.Bantulah rakyat,inilah peluang anda.

6 ulasan:

L berkata...

Mantoto lu boleh jadi macam Raja Petra la...

perfectwater75 berkata...

Salam,

Saya sokong saudara!

thx!

furry berkata...

Well said, Mantot. Thank you.

Tanpa Nama berkata...

laaa...
baya aku ke ang??
spm99...
last spm yg pakai gred...

Mantot berkata...

aku tahun 98.aku tua setahun..hahaha..ko kene panggil aku abang!hahahah

Tanpa Nama berkata...

ouh...
abg tot...
heh...