Mac 04, 2009

Berhati-Hati Dengan Email Macam Ni

Aku ada terbaca pasal seorang bisnesman Cina yang hilang berapa puluh ribu sebab dia buat transaksi Maybank2u melalui akaun email.Mengikut email yang dia bagi tu,boleh tahan jugak real dia nye interface,sebijik macam Maybank2U dulu2.

Hari ini,first time aku dapat email dari "Maybank" ni.Jadi aku letak aje la kat sini.

Yang memelikkan kan aku,kalau tengok email sender dia adalah "cutsomer@2u.com.my" dan ini adalah vendor kepada TM Net Streamyx.Aku tak tau susah ke tak nak fake domain name untuk email ni jadi adakah ada kemungkinan orang yang terlibat juga bekerja bawah 2u.com.my ni atau adakah mungkin ada orang ingin menyalahkan pihak 2u.com.my.

Jadi,kalau sesiapa yang pakai Maybank2U selalu,kalau anda terbuat transaksi melalui email dan duit anda lesap,aku tak rasa anda layak untuk tuntut ganti rugi dari Maybank sebab dalam Terms and Condition Maybank,dah dinyatakan Maybank takkan kontek anda melalui email.Kalau anda bukak homepage Maybank2u pun dah terang Maybank ada tulis pasal benda ni.

Jadi jangan kena tipu.Dan kalau anda pakai Gmail,memang dah ada dah warning dekat kotak merah tu,jadi kalau kena tipu jugak,sendiri tanggung.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Scam mcm ni mmg byk org dah terpedaya. Satu je kena ingat, BANK TAK AKAN BAGI EMAIL, mereka akan bagi surat kalau ade apa2 hal.

Tanpa Nama berkata...

baca ayat pun da tau ngarot jek ayat die.soh masok tac kat page yg lain. tak paham aku sape yg kene tipu ngan cara ni...
huhuhuh...

Unknown berkata...

walaupon dah lama tapi nak share.
Aku leh send email anonymously pakai email sape2 je err.. bukan aku saja kot, sapa2 tau code java pon boleh. Kalau aku ada pop3 server ada login maka dengan selamba layan je aku leh antar email anonymously pakai apa2 address sekali pon. dalam hal ni aku x rasa 2u.com.my tu ada kaitan, cuma mamat tu pakai email tersebut as seender. Wallahualam.