Jun 09, 2008

Dari Seorang Rakyat Biasa Yang Tak Ada Kuasa

Apa yang kerajaan boleh buat (cadangan untuk kerajaan baru nanti)

1) Mansuhkan cukai kereta/motorsikal

Proton boleh berdiri sendiri dah.Aku rasa alasan nak protect Proton tu dah tak boleh dipakai lagi selain daripada saja2 nak cekik duit rakyat lagi.Jadi kenapa cukai jualan kereta import tak jugak dikurangkan?Kalau kita kira harga kereta import,memang jauh lagi mahal berbanding negara jiran kita tapi minyak diorang lagi mahal.Tapi kalau kereta tu punya cukai dah jadi dalam 30 ribu total harga kereta,aku rasa lagi ramai yang suka minyak ikut harga pasaran dunia.Long term nya penggunaan minyak aku rasa nak sampai jumlah 30 ribu tu,kereta tu sudah uzur dan lapuk.

Masalahnya,harga2 kereta yang sudah dibeli sekarang ni akan menjunam teruk.Paling tak puas hati nanti adalah orang2 yang dah beli kereta dan sedang membayar hutang bulanan kereta tu sebab hutang tu pasti takkan dikurangkan ikut harga baru kereta tu.Penjual kereta terpakai pun akan mengamuk jugak la.Tapi,kalau kita tak buat macam tu,sampai bila cukai tu nak diteruskan jugak.
Sakit memang sakit tapi untuk long term faedah dia lagi banyak.Cukai jualan nak jugak,minyak pun nak jugak.Lebih la camtu kan?Pasal motor,aku malas nak cerita.Sakit hati.

2) Mansuhkan/Kurangkan Plaza Tol/Harga Tol

Tol-tol seperti Lebuhraya Utara Selatan sudah terlalu lama diberikan kepada syarikat-syarikat konsesi ni dan kita sudah sedia maklum,perjanjian dengan PLUS tu pun sudah disambung lagi.Kenapa?Kerajaan tak mampu ke nak menanggung sendiri maintenance lebuh raya tersebut?Jadi,ke mana perginya duit2 cukai jalan yang dibayar oleh rakyat?Jalan dari rumah aku ke arah Balakong tu berlubang je lagi,makin banyak lubang ada la.Ada satu lubang tu kalau motor lalu konfem jatuh depan Econsave Cheras Selatan

3) Hentikan Projek-Projek Mengarut

Projek2 karut seperti Koridor-Koridor Busuk dan Hancing yang dirancangkan oleh Pak Lah ni adalah salah satu bentuk penjajahan secara tak sedar.Bila nak buat projek2 macam tu,tanah2 orang kampung akan diambil.Jadi pampasan akan dibayar kepada orang2 kampung ni.Biasanya pampasan yang dibayar harganya adalah jauh lebih murah berbanding nilai sebenar.Juru ukur nilai tu pun orang kerajaan,takkan la dia nak nilaikan harga tinggi kan?

Bila Koridor2 Jijik tu dah siap,siapa yang mampu beli rumah kat situ?Sudah tentu bukan orang yang tanahnya diambil sebelum tu.

4) Tingkatkan taraf pengangkutan awam

Kalau senang,memang aku naik public transport.Tapi aku tak nak bangun pukul 6 pagi dan bertukar 4-5 bas semata-mata nak pergi kerja.Tengok pengangkutan awam kat Singapura.Modelkan pengangkutan awam kita ikut London.

Dekat London,semua pengangkutan awam (tube,train,bas) dikawal oleh satu badan yakni Kerajaan.Jadi dari situ senang nak plan macam mana nak hubungkan ketiga-tiga rangkaian tu sekali.Kita?Tah ada berapa jnis bas tah.LRT pun ada dua kompeni.Kalau aku naik Tube hari tu dari tempat tinggal aku ke Heathrow Aiport baru 3.50 pound.Sini?KLIA ke Putrajaya pun dah 6 ringgit.

Selaraskan semua.Wujudkan satu badan awam yang akan jaga public transpot kat Malaysia.
Last sekali,pecat semua driver ngan konduktor bas bukan Malaysia.Wujudkan peluang kerja kat orang Malaysia.Beli bas elok sikit,bas double decker ke.Selesa la sikit.

5) Pentingkan rakyat dulu baru orang asing

Program "Malaysia My Second Home And Locals Can Go to Hell" dan "Wilayah Pembangunan Iskandar Yang Busuk" seolah-olah menganak tirikan rakyat sendiri.Terlalu banyak faedah yang diberikan kepada orang luar untuk datang ke sini tapi untuk rakyat,takde ape.

Aku jalan2 Suria KLCC hari ni,nampak ada signboard "Tourist Discount Card."Diskaun special untuk pelancong.Dah lah nilai duit diorang lagi mahal dari kita,siap dapat diskaun lagi tu.Aku nak gak beli barang kat Suria KLCC dan setakat ni apa yang aku mampu hanyalah majalah2 dan buku.

6) Local Open Market

Persaingan antara peniaga-peniaga adalah kunci kepada penurunan harga.Jadi jangan wujudkan budaya2 monopoli lagi.Contohnya macam Astro dan TM Net.Aku percaya dengan wujudnya competitor yang tidak dirantai oleh kerajaan,persaingan provider2 ni akan menguntungkan rakyat.

Astro adalah satu bentuk monopoli yang sangat ketara.TM Net pula adalah satu bentuk penipuan yang paling jelas sekali.Pakej 2mb tapi tak pernah lebih 500kb pun,itupun kadang2 je dapat speed tu.
Siapa kompetitor TM Net?Tah lah aku pun tak sure.Maxis ke,Digi ke,itupun lebih tertumpu ke Wireless broadband.Kenapa syarikat lain takleh nak buat home line broadband?

Sebabnya,home line kat kebanyakan area hanya ada satu je kompeni pegang.

7) Bandingkan negara kita dengan negara maju

Aku paling tak faham kenapa bila kita nak bandingkan diri kita,mesti nak banding dengan negara2 setaraf kita.Habis tu,sampai bila kita nak maju?Ada orang kutuk aku sebab bandingkan Kuala Lumpur dengan London.Dia suruh aku bandingkan Kuala Lumpur dengan Jakarta.Tapi London ade ke ex-bangunan tertinggi di dunia

Salah ke kalau kita bandingkan negara kita dengan negara2 maju?Bukan ke kita nak jadi negara maju?Kalau benchmark kita selalunya negara2 setaraf kita je,apa yang kita cuba capai sebenarnya?

(Gambar Sekadar Hiasan - Insya Allah bawah pimpinan Imam Besar,signboard2 tu akan makin banyak kat Malaysia)




Tiada ulasan: