Jun 01, 2012

Awkward Agama : Legenda Parang Terbang 13 Mei 1969

Bila kita berbicara mengenai 13 Mei 1969 di kalangan orang Melayu, satu topik yang takkan lari adalah mengenai legenda parang terbang Mahaguru Silat Selempang Merah.

Kalau kau tanya semua orang yang hidup masa tahun 1969 tu, semua akan kata cerita ni benar. Parang terbang ni adalah hasil daripada ilmu persilatan seorang Mahaguru Silat yang mampu membuatkan parang2 itu terbang dan memancung atau menikam atau merodok orang-orang Cina yang dikatakan kurang hajar pada waktu itu.Aku tak nampak 13 Mei 1969 sekadar satu rusuhan kaum. Aku juga nampak 13 Mei 1969 sebagai hari di mana bermulanya rampasan kuasa dalam UMNO oleh satu puak yang ambik peluang ke satu puak lain.

13 Mei, orang akan cerita pasal kes Cina mahu sapu Melayu dari KL...tapi tak ramai yang nak cakap soal kenapa Parti Perikatan time tu kalah pilihanraya. Sekarang ni zaman internet , tahun 1969 takde internet. Fakta susah nak dapat.

Jadi semua cerita datangnya daripada mulut-mulut orang yang ada kat situ dan aku pasti yang ada kat situ tak la ramai mana pun. Ramai yang bercerita pun sebenarnya dengar dari mulut orang lain.

Aku pernah pegi satu rumah bekas orang besar Negeri Sembilan yang berasal dari Muar. Dalam rumah tu ada lah beberapa benda yang diwarisi anak cucu dia dan pantang larang dia..barang2 tu tak boleh disentuh atau dialihkan. Salah satu benda yang disyaratkan termasuk adalah sebilah parang panjang.

"Tu salah satu parang panjang yang terbang masa 13 Mei dulu," kata anak cucu dia.

"Woah..." fikir aku sambil tengok aje parang tu yang kemas tersarung.

Ada beberapa sebab kenapa bangsa Melayu sangat bergantung dan sangat percaya dengan kisah parang terbang ni...dikhabarkan kalau Cina cuba buat kurang hajar lagi sekali...parang2 ni akan terbang kembali. Kalau kau borak dengan orang2 Melayu yang ultra ke-Melayuan dia pun, pada dia...kalau perlu, 13 Mei 1969 terjadi lagi sekali, dia orait dengan itu asalkan Melayu terus berkuasa dan parang2 itu perlu kembali terbang memancung musuh Melayu.

Kisah parang terbang ini seolah-olah satu safety net untuk orang Melayu merasakan diri mereka akan terus selamat dan terus berkuasa di negara yang satu masa dulu namanya Tanah Melayu.

Aku tak tau sama ada betul atau tidak kisah parang terbang ni. Ada pakcik aku kata betul..ada pakcik lain kata dia tak tau...tapi legenda parang terbang ni terus menjadi satu bentuk kisah yang membuat orang Melayu rasa selamat dan yakin dengan perjuangan bangsa mereka.

Kita andaikan legenda parang terbang itu betul dan benar2 terjadi dan memang parang2 itu akan bangkit semula bila kedaulatan Melayu terancam. Rasa yakin kan? Rasa seolah-olah Melayu the all powerful race.

Tak ramai pulak yang mempersoalkan siapa yang menerbangkan parang2 tu? Kalau legenda tu betul, adakah ada diikati invisible string lalu ditarik oleh Mahaguru Silat? Ataupun wujud teknologi enjin roket kecik yang diletakkan di hulu parang tersebut? Ataupun sebenarnya parang itu dibaling terlalu laju seolah-olah ia terbang?

Bagaimanapun...sebab kita Melayu...majoriti kita percaya parang2 itu terbang kerana ilmu persilatan orang2 Melayu. Parang2 itu terbang kerana kuasa ghaib. Cuba tanya balik dekat diri sendiri...kalau kita percaya dengan legenda parang terbang, bagaimana pula dengan perspektif agama kita dari segi itu? Kalau benar ada mahaguru silat kita mampu menerbangkan parang, siapa yang terbangkan parang tu?Dah sah-sah bukan Malaikat, kan?

Cuba tengok balik apa hukumnya berdamping dengan benda ghaib dan gunakan benda ghaib sebagai khadam? Cuba tengok balik apa hukumnya mempunyai saka ni.

Sebagai seorang Melayu, kita boleh taksub dengan legenda parang terbang tapi sebagai seorang Islam, adakah kita dibenarkan bergantung dengan parang terbang atau percaya dengan kisah parang terbang penyelamat bangsa?

Kemudian tanya diri sendiri, anda Islam atau anda Melayu? Kalau Melayu..teruskan percaya legenda parang terbang 13 Mei 1969 dan teruslah mengharap padanya. Kalau anda Islam, mungkin kita boleh berenti mengharap bantuan parang terbang dan betulkan dulu apa yang tak betul mengenai kepercayaan kita.

Cuba tanya diri sendiri betul2...siapa yang terbangkan parang tu. Dari situ kita akan dapat jawapan, kenapa sampai sekarang, kita diajar..politik dengan agama tak boleh disatukan dan amalan itu terus jadi cara kerja kerajaan kita.

Adakah anda salah seorang yang bersedia jika 13 Mei 1969 berulang kembali? Apa agama anda?

215 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 215 daripada 215
Anonymous berkata...

Bila tidak tahu jangan buat-buat tahu. Faham kenapa Nabi Muhammad berkahwin pada zaman itu. Jangan menuduh sembarangan.

Tanpa Nama berkata...

Khas utk pengkhianat bangsa
“ Dengar sini kawan kawanku sekampung, aku berharap, janganlah hendaknya, ada manusia seperti ini di tanah air kita, kerana, manusia yang seperti inilah yang akan merosakkan keturunan kita, ya… memang bangsa kita masih muda dan masih lemah, aku tak peduli itu semua…harapan ku hanyalah, kita sesama bangsa, bersatu padu lah hendaknya… “ P.RAMLEE.. (SARJAN HASSAN) 1958.

Tanpa Nama berkata...

Yeah totally stupid

Tanpa Nama berkata...

Hang cakap bnyak awat hang xpi...?lancau mak hang semvang pandai habuk pown xdak...butoh pak hang la sakai

Unknown berkata...

Jap² skang nak main parti ape kejadah?

Slow Jejaka berkata...

Al fatihah arwah..

Unknown berkata...

baloh r mu blake seme,ape pn x dpat...phuuii!!

Unknown berkata...

baloh r mu seme eh,ape pn x dpt...phuuiii!!!

Tanpa Nama berkata...

ko igt dunia anime ke mangkok

Unknown berkata...

ni atuk kame ke hahahahahah

Tanpa Nama berkata...

Cina kata Jgn main2 melayu.....yg buat huru hara tu samseng cina....mereka mendpt kemenangan pertama kali..tidak disangka..walaupun segelintir yg buat provokasi suh org cina jgn kuar undi...tpi cina2 tu telah dihasut dn memilih pembangkang.... Dah dpt warganegara dh naik lemak..baru menang sikit huru hara jd nyer.....dah mabuk.....biasa la

Tanpa Nama berkata...

kalau hg nk kutuk Nabi kami..x payah bro..jgn sampai tuhan kami bls balik bro..n kalau aku jumpa hg..memg hg x kn dpt tgk dunia lg lps ni

Tanpa Nama berkata...

yg cina tu x payah nk acah2 power la..hgpa sebenarnya merempat kt negara kami..jgn ingat hg pa ada pistol hgpa kuat..ilmu Allah x terbatas..Allah x izin pistol yg lu bangga x kn meletup punya..melayu kalau diam bkn kalah..tapi menunggu

Tanpa Nama berkata...

kalau bljr tu jgn nk menunjuk..Allah blh tarik balik bila2 masa

Tanpa Nama berkata...

Semua yg komen ni bodoh, otak takda. Ni dia hang cangkul turun
#Hahaha

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 215 daripada 215   Terbaru› Baru»