Julai 20, 2011

Jika Kerajaan Betul-Betul Prihatin : Sistem Keselamatan Kereta Yang Diwajibkan

Orang putih ada bermacam guideline yang pengeluar kereta kena patuh kalau pengeluar nak jual kereta kat negara dia.Itu kena ada..ini kena ada...kena dapat NCAP rating brape2....emission kena ada level supaya tau road tax banyak mana....body rigidity kena ada level dia...impact collision kena absorb dan bermacam-macam lagi lah.

Tapi kat negara kita...asal ada tayar 4 bijik dan asal ada enjin dan boleh start,boleh jalan.

Dah 25 tahun Proton bukak,baru setahun (ke 2 tahun lepas atau belum lagi?aku tak ingat) kerajaan wujudkan akta kereta mesti ada airbag paling cikai pun satu untuk driver.Satu je wajib?Tu baru masuk cerita airbag,belum lagi masuk mengenai testing lain macam crash test yang wajib dilakukan oleh pengeluar kereta kita.Kita dah ada research institute on road safety,nama dia MIROS dekat Kajang dan diorang pun cuba2 wujudkan standard yang boleh memeberikan maklumat awal rating safety kepada pengguna nama dia MVAP.Cuma setakat ni apa yang dah dilakukan tu agak sedih la hasil dia tapi takpela..pelan-pelan kayuh.

Macam mana pun kita sendiri kena take action untuk belajar yang "safety measure" adalah perlu bila beli kereta.Cuma kenderaan local ni kebanyakannya masih lagi ketinggalan jauh berbanding kereta luar.Tapi part "handling" kita nombor satu lah pencanangnya...."pemanduan oleh Teratai.."

Berapa lama lagi nak pakai nama "Teratai" tu tak tau la...
Takkan tak yakin nak letak nama sendiri dekat produk sendiri kot?
Bukan "Teratai" tu anak syarikat Proton ke?

Tapi macam mana pun,apa yang aku harap kerajaan cuba wujudkan...adalah melahirkan industri automotif tempatan yang mempunyai guideline yang lebih strict...

1. Kereta kena ada 2 airbag minimum.
2. ABS dekat brek mesti ada.Motor pun ada ABS maa!
3. Body rigidity dapat absorb impact
4. Exhaust emission ada guideline tak lebih berapa2 gram
5. Active safety feature seboleh2 nya wajibkan,selain daripada ABS tadi..dapat traction control mmg cantik...

Nombor 5 tu optional la...Balik-balik bila tengok produk kita...features yang digembar-gemburkan...

1. Radio unit
2. Teh tarik hook
3. Berapa cup holder
4. Leather seat ke fabrik?
5. Pilihan kaler body
6. Ada GPS ke tak?

Kalau itu benda2 yang customer nakkan...pasang aje safety features dalam kereta dan biarkan aje dia tak tau sebenarnya benda2 tu wujud,itupun kalau kerajaan dah buatkan syarat wajib la. Part safety, negara kita memang kebelakang sket bab-bab passenger safety dengan environmental safety.

Tapi bila hal-hal ni dibangkitkan....mesti akan keluar cerita pasal pengguna tak nak bayar lebih.Alasan yang agak kelakar.Kalau semua kereta wajib ada 2 airbag....adakah harga airbag tu akan kekal sama kalau dibeli daripada supplier?Bila volume dah banyak beli,harga pasti akan dapat dikurangkan.Tak dapat banyak,mesti akan ada turun harga dia.Wajibkan aje.Bukannya sebab yang tak elok....sebab keselamatan jugak kan?

Dan apa guna cukai kenderaan yang tinggi tu?

Apa kata kerajaan turunkan sket cukai kenderaan untuk absorb cost of implementation untuk safety features,untuk orang Malaysia jugak.Turunkan la tax dekat cukai kereta local tu...satu kereta mau dekat ribu-ribu...jadi,daripada suruh rakyat bayar cukai semata-mata,apa kata kerajaan tolong sket rakyat....potong sket untuk kesejahteraan ramai rakyat Malaysia. Untuk kereta luar pulak,seciput aje kena potong kalau pasal cukai ni...tapi kereta luar kebanyakannya dah lengkap safety features dia...mesti ada 2 airbag dan brake ABS.

Wujudkan satu guideline mengenai kewajipan pengeluar kereta tempatan dalam menghasilkan produk diorang.Carbon emission kat negara kita ni memang tak ramai yang peduli...paling kuat pun JPJ aje test lori yang asap dia tebal sangat.

Nak jadi negara maju...
Tapi airbag dalam kereta pun standard dia SATU aje...Come on.
Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan,please...

ps - "Handling by Lotus"....sedap bunyi dia. Tapi kalau "Pemanduan oleh Proton" agak tak meyakinkan.......mula-mula. Tapi kalau dah orang selalu sebut dan jadi common..tak mustahil satu hari nanti Proton tak payah lagi pakai nama Lotus dalam point of sell product dia.

37 ulasan:

GTR berkata...

base on experience aku, kalau cost barang tu naik 1 sen pun, harga kereta boleh naik dalam Rm500. aku pn tak faham nape.

kalau kilang jepun ni, die memang tak nak langsung cost naik walaupun 1sen.

lagi turun lagi die suker walaupun spec macam hampeh as long as goverment tak concern

Tanpa Nama berkata...

saya 1st!!!

Rai berkata...

kereta tempatan lebih banyak promote accessories dari keselamatan..pandangan aku la..

Han Ibn Suib berkata...

ya, asalkan spec itu melebihi apa yang pihak lawan tak tarukkan kat kenderaan, itulah yang diperbesar2kan.. huhuhuu..

alien berkata...

yg aku nampak
org kita beli kereta sbb.. cantik, eksesori..
ciri2 cam keselamatan itu tidak pernah di tanya, sbb tu lah.. ciri keselamatan tidak ditekan..

mr edz berkata...

jangan undi BN

xordy berkata...

ade ABS, ade Airbag semua pun tak guna kalau seatbelt tak pakai.

adda_shariff berkata...

akhirnya ada gak org highlight this issue. our govt sgt lacking on vehicle safety matters. contoh, kereta proton. nak harga murah yg lowline (?) kene sacrifice ABS, airbag. kalau nak mende2tuh kene tambah harga mahal pulak.

how can they compromise additional accessories with safety features?

orang kita tau ini tapi takde org nak highlightkan ke mainstream.

apakata anda forward this entry to suratkhabar..? ini penting.

Cik Ina Do do Cheng berkata...

itulah budaya masyarakat kita sebelum buat dah tahu fikiran pembeli. apa kata ko buat je,nanti pembeli tahulah nak bayar. janji rega tu relevan ngan apa yang ko letak .

kuncisudu berkata...

aku sokong all the cadangan tapi kene la implement kat semua pengeluar kete, jangan prejudis kat kete tempatan je.

kemalangan jalanraya ada byk faktor, bukan kete saja, jalanraya dan sikap manusia pun menyumbang jgk.

kete mahal sebab tax tu aku sokong kalo kerajaan kurankan cukai spy rakyat dapat kete yg lebih selamat.kita kene berusaha dapat kan kerajaan prihatin macam tu.

sikap.kenapa rakyat yg mampu beli kete, tapi kedekut nak beli part ori or servis kete kat autorised center.

pada aku entri yg agak bias kepada kete tempatan. aku pki proton dan pada aku kete proton dan meningkat kualitinya.

mana ada kete yg tak rosak bila eksiden.

Sang Merah berkata...

@kuncisudu

"mana ada kete yg tak rosak bila eksiden."

btol...but those safety measures bkn utk jg kete...tp nk jg org...to reduce the percentage of damage to the user....

dyg berkata...

pkai keta nk begaya pasl tu xpeduli sgt hal2 kselamatn.,ada seatbelt pun dh rsa cukup selamat,.tp mcm mn pun selamatnya kreta tu dpakai klu dah kata tuhan xcdent maka xcdent la jg

hanafijaafar berkata...

18 kematian jalan raya setiap hari kat malaysia, takkan nak abai pasal keselamatan lagi...?

GTR berkata...

even crash test yang dibuat pun just simulate crash pada 40 km/h je sebab test method tu dibuat consider driver sempat brek sebelum collision.

Itu yang sempat brek, kalo yang tak sempat? Kalo impak 40 km/h tu pn dah remuk habis, bayangkan la impak pada 100 km/h.

pape hal pun, pakai seat belt.

Tanpa Nama berkata...

mantot..tp aku pakai toyota ada 1 airbag jek..kwn aku ambek yang J xda airbag langsung..aku ada tny toyota aritu nk pasang sblh lg brapa..rm10k ok!!sedih..jd kesimpulannya..salunya kete memahal jek ada airbag 2 ni..xkire la tajuk ape sekalipun..


nina

Zullism berkata...

viva aku ada 2 airbag apa hehe

Tanpa Nama berkata...

FL aku dual airbag hehe.
Tapi betol la kalo dual airbag pon seatbelt tak pakai mampos jugak.

kueh bakar berkata...

ada polis
ada jpj.
ada miros.
ada spad.
kemen. pengangangkutan

banyaknya pihak kan...

Tanpa Nama berkata...

beri bukti duti sebuah kereta ribu2.
keta rega RM120k mmg la duti ribu2. takkan la myvi sebuah duti ribu2.sme harga ditentukan oleh pengeluar kereta.cakap tanpa bukti mmg senang.penipu

pro-gomen

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulannya:
Jangan Pangkah Dacing.

-Matcermin-

Tanpa Nama berkata...

Bukak web perodua ko banding harga myvi kat langkawi dgn semenanjung. Beza dekat 6k.

Tanpa Nama berkata...

www.perodua.com.my/ourcars/myvi/price

Tu beza harga sebab langkawi duti free.

sepasang selipar merah berkata...

satu je gua nak cakap,

bawak kereta apa pun, signal tolong la guna ye tuan2 dan puan2 sekalian..mekaseh..

Mantot berkata...

kenapa la anon pro-gomen tu pemalas benar nak carik sendiri?bukan susah pun nak tau beza harga duit dgn takde duti..

kalau kereta 120 ribu...duti dia bukan ribu..tapi puluh ribu

Tanpa Nama berkata...

pro-gomen, kan dah kene marah ngan mantot. huahua

Tanpa Nama berkata...

Klau letak smua tu agak-agak brapa pulak harga kete tu? mau dalam RM90k-RM100k kot, jual kat rakyat sendiri mahal nk mampus.

http://cheq-ambo.blogspot.com/ berkata...

@ Mr edz & anonymous mat cermin, nak kaitan dgn BN & Dacing gak. ha..ha..haa.. Aku stuju.
Aku pi beli kreta aku habaq kat salesman tu, saya mau kreta yg terus boleh ambik tak payah Q. Lupa nak tanya spec dia. macam beli ikan je, nak cepat.

Tanpa Nama berkata...

kalu ada dua@tiga airbag pun tapi seatbelt tak pakai airbag tetap tak kembang bila accident...
tapi aku prefer satu airbag , kalu tak takleh letak baby carrier kat sebelah kena letak belakang ... alamat melalakla baby aku tak nampak muka sesiapa... huhu...

penonton^Top^Gear berkata...

airbag yg 2 tu selalunya belah passenger ada suis untuk off kan kalau letka baby carrier kat depan. itu pun dia tulis siap2 seboleh bolehnya suruh letak baby carrier kat belakang.

standard international tu dah ada. kenapa tak ikut? pasal kos? adeh.

bukan la nak kata semua benda kena follow orang lain. tapi ni safety kot. airbag + abs tu kira paling basic la tu. belum kira side impact bar, crumple zone semua tu.

traction control? memang tak ah. power kereta pun tak tinggi mana. tak perlu rasanya traction control tu. tapi bukan tu persoalan dia.

senang cerita, gi dealer kereta tempatan dan gi dealer kereta import. tak payah banding jauh. ambik yg lebih kurang je harga. (pasal harga ni pun satu hal lain gak nih. tu lagi panjang nk cerita dan berdebat. tak berpenghujung jadinya).

cuba tengok apa ada kt brochure. kalau kereta tempatan, promote handling, seat, cupholder, GPS, skirting, spoiler dan benda2 superficial yg boleh kira tak berapa penting pun dan boleh tambah sendiri.

kalau brochure kereta import, penuh singkatan macam2. abs, ebd, dan macam2 lagi lah teknologi safety yg ada. takde pun dia nk promote benda2 mcm yg kereta tempatan promote.

so boleh fikir sendiri la kot?

aku suka ayat mantot yg kata "handling lotus" tu. buat apa jual produk sendiri guna nama brand lain? nampak sangat kompeni yg produce kereta tu tak yakin dengan "kebolehjualan" jenama sendiri.

klau tak silap aku, banyak kereta bawah VW. tapi masing2 jual produk guna jenama masing2 walaupun guna komponen jenama lain.

cakap banyak pun kadang tak guna gak. semua ni bergantung kepada duit. rasa ada duit, rasa mampu, beli la kereta import yg lagi tinggi safety nya tu. tapi kerajaan perlu lah bagi yg terbaik kpd rakyat. bukannya buat kereta ntah apa2, jual pulak harga mahal gila.

Tanpa Nama berkata...

in b4, org malaysia tak suka pakai seat belt.

tak guna airbag, abs apa jadah kalau benda basic pakai seat belt tu pun tak buat.

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakkan orang pakai Proton dan Perodua mostly orang2 muda tak nak pakai seatbelt. Tak tahu kenapa. Seatbelt reminder kat meter panel berkelip2 je. Lagi satu susah sangat ke nak bagi signal time nak tukar lorong atau masuk simpang?
Malaysian altitude are always suck on the road!

Tanpa Nama berkata...

Proton Saga FLX with frontal dual airbags, ABS, EBD, Pre-tensioners seat belt at price of RM44298 OTR.

SAGA FLX vs MYVI ELEGANCE.

hisyam berkata...

bro-bro semua, hah, dh sume nk abs, airbag bagai, siap dgn cvt lagi.
ape lagi, pengkomen tegar yg kutuk2 td, terus la g order, cakap lebat tp action tarak ape barang??
http://paultan.org/2011/07/24/proton-saga-flx-with-cvt-and-abs-seen-at-showroom/

Tanpa Nama berkata...

bro..cukai kereta tempatan lebih murah compare dengan kereta import
local assembled (yang procure raw material / components locally) car duty excise lagi rendah n cukai jualan pun rendah
compare dengan cukai kereta import memang dah sah kene bayar duti import, duti eksais, cukai jualan. apa citer cukai kene kurang lagi?
senang citer la car assembler tu yang patot kurangkan profir margin dorang...

Tanpa Nama berkata...

pokoknya yg tgk blog ni ckp je lebat. nk komen pasl kete tp kat blog tah hape2. cuba g kat paultan.

Tanpa Nama berkata...

Aku penyokong tegsr paultan. Haha.

Tanpa Nama berkata...

tgk kete nk cntik je. niat 1st lps bli kete tka spotrim beso. smpai taya pon kecik dr rim..haha.. so beli kete cash je k.