June 01, 2012

Awkward Agama : Legenda Parang Terbang 13 Mei 1969

Bila kita berbicara mengenai 13 Mei 1969 di kalangan orang Melayu, satu topik yang takkan lari adalah mengenai legenda parang terbang Mahaguru Silat Selempang Merah.

Kalau kau tanya semua orang yang hidup masa tahun 1969 tu, semua akan kata cerita ni benar. Parang terbang ni adalah hasil daripada ilmu persilatan seorang Mahaguru Silat yang mampu membuatkan parang2 itu terbang dan memancung atau menikam atau merodok orang-orang Cina yang dikatakan kurang hajar pada waktu itu.Aku tak nampak 13 Mei 1969 sekadar satu rusuhan kaum. Aku juga nampak 13 Mei 1969 sebagai hari di mana bermulanya rampasan kuasa dalam UMNO oleh satu puak yang ambik peluang ke satu puak lain.

13 Mei, orang akan cerita pasal kes Cina mahu sapu Melayu dari KL...tapi tak ramai yang nak cakap soal kenapa Parti Perikatan time tu kalah pilihanraya. Sekarang ni zaman internet , tahun 1969 takde internet. Fakta susah nak dapat.

Jadi semua cerita datangnya daripada mulut-mulut orang yang ada kat situ dan aku pasti yang ada kat situ tak la ramai mana pun. Ramai yang bercerita pun sebenarnya dengar dari mulut orang lain.

Aku pernah pegi satu rumah bekas orang besar Negeri Sembilan yang berasal dari Muar. Dalam rumah tu ada lah beberapa benda yang diwarisi anak cucu dia dan pantang larang dia..barang2 tu tak boleh disentuh atau dialihkan. Salah satu benda yang disyaratkan termasuk adalah sebilah parang panjang.

"Tu salah satu parang panjang yang terbang masa 13 Mei dulu," kata anak cucu dia.

"Woah..." fikir aku sambil tengok aje parang tu yang kemas tersarung.

Ada beberapa sebab kenapa bangsa Melayu sangat bergantung dan sangat percaya dengan kisah parang terbang ni...dikhabarkan kalau Cina cuba buat kurang hajar lagi sekali...parang2 ni akan terbang kembali. Kalau kau borak dengan orang2 Melayu yang ultra ke-Melayuan dia pun, pada dia...kalau perlu, 13 Mei 1969 terjadi lagi sekali, dia orait dengan itu asalkan Melayu terus berkuasa dan parang2 itu perlu kembali terbang memancung musuh Melayu.

Kisah parang terbang ini seolah-olah satu safety net untuk orang Melayu merasakan diri mereka akan terus selamat dan terus berkuasa di negara yang satu masa dulu namanya Tanah Melayu.

Aku tak tau sama ada betul atau tidak kisah parang terbang ni. Ada pakcik aku kata betul..ada pakcik lain kata dia tak tau...tapi legenda parang terbang ni terus menjadi satu bentuk kisah yang membuat orang Melayu rasa selamat dan yakin dengan perjuangan bangsa mereka.

Kita andaikan legenda parang terbang itu betul dan benar2 terjadi dan memang parang2 itu akan bangkit semula bila kedaulatan Melayu terancam. Rasa yakin kan? Rasa seolah-olah Melayu the all powerful race.

Tak ramai pulak yang mempersoalkan siapa yang menerbangkan parang2 tu? Kalau legenda tu betul, adakah ada diikati invisible string lalu ditarik oleh Mahaguru Silat? Ataupun wujud teknologi enjin roket kecik yang diletakkan di hulu parang tersebut? Ataupun sebenarnya parang itu dibaling terlalu laju seolah-olah ia terbang?

Bagaimanapun...sebab kita Melayu...majoriti kita percaya parang2 itu terbang kerana ilmu persilatan orang2 Melayu. Parang2 itu terbang kerana kuasa ghaib. Cuba tanya balik dekat diri sendiri...kalau kita percaya dengan legenda parang terbang, bagaimana pula dengan perspektif agama kita dari segi itu? Kalau benar ada mahaguru silat kita mampu menerbangkan parang, siapa yang terbangkan parang tu?Dah sah-sah bukan Malaikat, kan?

Cuba tengok balik apa hukumnya berdamping dengan benda ghaib dan gunakan benda ghaib sebagai khadam? Cuba tengok balik apa hukumnya mempunyai saka ni.

Sebagai seorang Melayu, kita boleh taksub dengan legenda parang terbang tapi sebagai seorang Islam, adakah kita dibenarkan bergantung dengan parang terbang atau percaya dengan kisah parang terbang penyelamat bangsa?

Kemudian tanya diri sendiri, anda Islam atau anda Melayu? Kalau Melayu..teruskan percaya legenda parang terbang 13 Mei 1969 dan teruslah mengharap padanya. Kalau anda Islam, mungkin kita boleh berenti mengharap bantuan parang terbang dan betulkan dulu apa yang tak betul mengenai kepercayaan kita.

Cuba tanya diri sendiri betul2...siapa yang terbangkan parang tu. Dari situ kita akan dapat jawapan, kenapa sampai sekarang, kita diajar..politik dengan agama tak boleh disatukan dan amalan itu terus jadi cara kerja kerajaan kita.

Adakah anda salah seorang yang bersedia jika 13 Mei 1969 berulang kembali? Apa agama anda?

160 comments:

Prince of Noob said...

sebenarnya orang2 melayu ni berasal dari keturunan yang paling terulung iaitu generasi ke-7 kaum saiya selepas kematian bardock. sebab tu orang melayu mempunyai macam2 kehebatan seperti boleh menerbangkan parang, terbang di udara, mengeluarkan tenaga qi dan menghembuskan melalui tangan ke pihak lawan. manakala kebanyakan mahaguru2 kebanyakannya adalah anak murid kepada datuk kame, sebab tu selain mereka itu hebat, mereka juga pervert dan gatal, walaupun mereka sangat hebat ada power parang terbang, cara nak kalahkan mereka sangat mudah, letak sahaja perempuan bogel depan mereka, hidung mereka akan berdarah.

Anonymous said...

kat orang cina parang tu terbang..
kat org British, Portugis, Belanda, pemurtad, org yang melalaikan kita dari syariat dan ibadat kpd Allah, perasuh yang merompak duit kita dan penjenayah yg jauh lebih kurang hajauu nya tu terbang tak? hhehe.. Nabi pun hayun sendiri pedang dan panah hanya Allah yg tentukan natijahnya.. aduss..!

naqib faiz said...

tu la pasal. tak abis-abis parang terbang. kalau orang cina buat kuar pistol terbang? c4 terbang? tak ke naya.. haha

Syakir Zainol said...

satu penjelasan yg Mantot terlupa ialah kebarangkalian bangsa Melayu ini ialah kaum terawal di bumi yg "Force-sensitive"... ini teori yg menjelaskan kebolehan parang terbang ini...

Diba Latif said...

Ni yang jadi bila org confuse bangsa dengan agama. mcm skg, heboh pasal syria,takde plak nak wat demonstrasi hantar pasukan mercy mcm palestin sedangkan kat syria tu, org Islam bunuh org Islam. Ikutzaman Rasulullah s.a.w pundulu, yahudi boleh tinggal satu negara Islam asalkan patuh dengan Piagam Madinah.
Ala Mantot, citer pasal sejarah ni.. mcm roda... Penat jer kerajaan soh wajibkan SPM lulus sejarah, tapi kalau tanya ahli politik ada berapa fasal dalam piagam Madinah dengan berapa tamadun awal dunia serta sistem pendidikan dan peperiksaan Tamadun China,belum tentu lagi muhiddin boleh jawab dengan spontan.
tak payah lagi cerita pasal golongan Syiah Malaysia tu.... lagi panjang nak soal jawab isu agama dan sejarah ni nanti...

tun ahmad boestamam said...

aku rasa melayu ni adalah pahlawan sakai... mane parang bleh terbang.... yok nek aku tak simpan parang... keris adalah tp display buat perhiasan... org melayu skang ni ter lalu bangga sgt parang tu... org cina guna [pistol...bodoh punya melayu sakai... ni umno lah punya kerja... dah kalah senyap lah...balik kg lah.... g masuk utan balik...

Anonymous said...

kalau laa aku bleh like comment Prince of Noob...ha ha ha ha terbaek...

Anonymous said...

haa geng selempang merah yang sejati tu sampai skrg masih lagi wujud kat sungai manik, teluk intan hehehehe

tun ahmad boestamam said...

kat keramat pon ada wei.... geng merah suar dalam....kihkihkih... melayu melayu... bodoh betul percaya....

Anonymous said...

aku suka comment ngko prince of noob

tun ahmad boestamam said...

aku tgk jer komen lancau korang nih... bangang betul dr prince of nube sampai lah kat anonymous... korang tak marah langsung aku kata melayu ni sakai... korang penah belajar silat ke??? ada belajar ke sifat 20 pengertiannya??? khasiat dlm al quran??? tak tau pon kenapa kita kene berzikir... wei bangsa melayu keparat... sedar lah diri korang... jgn tumpang sekaki nak menghina bangsa sendiri...yg ko tau bila ada parang panjang guna jin perantara...sial betul.

Anonymous said...

komen noob bangang...

Anonymous said...

noob nak buat provokasi,, sorry lah noob. aku rasa lawak aku tak sesuai kat sini.. please be serius. ke ko bukan melayu???

PagarBuluh said...

hahahaha parang terbang konon..logiknya kenapa parang tu terbang masa tahun 1969 jer naper masa perang Jepun jajah nah melayu, parang tu tak terbang..maner pergi mahaguru selempang merah tu? tidor ker? ker ilmu tak habis tuntut lagi?? kenapa tak tolong kerajaan hapuskan komunis yang bermaharajalela masa tu jugak..pigi dahhhh..parang terbang konon..

Anonymous said...

apsal tak hantar parang terbang pegi palestin?

Anonymous said...

tok nyang aku tengok kapai terbang pon dak kalut pon, nie mana ponya sakai dok heran pasai parang terbang?musti sakai perkosa yg idup ngan mlayu ada majik patutlah jepon kalah pasai parang terbang mlayu...malu sket kat lembu..biaq lembu ja bodoh jangan mlayu jadi bodoh.

Cik Siti Fairuz said...

bapak aku dulu askar. dia pn ada berbakti gak jg rusuhan 13mei. sampai peluru sesat kena topi dia. Alhamdulillah umur panjang. bsemangat dia cite psl 13 mei, tp mcm tak bminat dia nk stori terbang parang.

Anonymous said...

takde 1 komen yang memberangsangkan dan semua kata cerita parang terbang itu cerita tipu org melayu pervert.

Ini cerita yang aku dengar dari ahli keluarga aku yang membesar pada tahun itu dan masih mengingati peristiwa tersebut.

Dia cakap, itu kisah benar. Ada 1 saat dimana org cina mmg betul2 dah kurang ajar dengan org melayu(atas sebab apa dia kurang ajar sangat, jom buat research), maka ulamak2 dari segenap pelusuk di malaysia berkumpul dan dengan kuasa Allah, terjadinya parang terbang.

Berapa banyak yang parang tu dah tebang kepala and betul ke dia betul2 terbang itu mmg tak dapat dibuktikanlah. Tapi aku tidaklah sewenang-wenangnya melabelkan benda itu benda karut hasil kerja syaitan. aku anggap benda itu x mustahil dengan izin Allah kepada hamba yang dipilihnya.

Benda yang x jadi depan mata korang mmglah korang boleh bodoh2kan..cuba jadi depan mata, mcmana korang nak convince org dengan cerita korang?akhirnya ko pun cerita kat bini kau je and bini ko pegi pas2 cerita kat org lain jadi cerita tu pun jadi cerita pas2 x tentu hujung pangkal.

kesimpulan aku ialah, adakalanya sesuatu benda yg kedengaran tahyul,mustahil sebenarnya x mustahil pun terjadi. asalkan dengan izin?

izin Allah SWT..

Anonymous said...

HASIL KEPUTUSAN DARI ISU INI IALAH, SESIAPA HATINYA PENAKUT AKAN TETAP SOKONG UMNO/BN DAN SESIAPA YANG PUNYAI HATI YANG BERANI DAN CEKAL MELAWAN KEJAHATAN AKAN MENYOKONG PR. SAYA AKAN MENYOKONG PR SELAGI PR BERADA DLM LANDASAN YANG BENAR MEMBANTU KESUSAHAN RAKYAT KEBANYAKAN.

Cik Siti Fairuz said...

"atas sebab apa dia kurang ajar sangat, jom buat research"

@anon,
jgn ingat org2 yg komen kt sini bodoh2 belaka.. sj msg2 x 'sempat' nk komen panjang. mcm aku, byk benda nk stori tp bkn disini tempatnye.

antara kekejaman cha-ya ni, aku dgr depa siap belah hidup2 perut isteri polis yg tgh sarat mengandung..kt KL ni. pastu biar tburai mcm tu aje. aku nk bgtau lebey kang, korang yg x sanggup dgr.

benda2 terbang mmg wujud...pn malas aku nk cite kt sini sbb blom level korang sedia mendengar. jd jgn sesuke hati pandang rendah kt pengomen yg lalu lintas kt sini. sekian

Cik Siti Fairuz said...

tapi sekali lg aku ckp, takut cite diatas ni ditokok tambah saje. wallahua'lam.
yg penting kite hidup zaman ni, hrp sesama kaum hormat-menghormati. 1Malaysia!

Prince of Noob said...

versi yang aku dengar daripada pakcik2 yang berborak kat kedai kopi, parang terbang masa 13 mei tu bukannya parang tu boleh terbang ke sana ke mari merodok tikam perut orang tetak kepala orang dengan sendiri, tapi apa yang dikatakan parang terbang ni adalah orang2 melayu zaman tu mempunyai hikmat ghaib, so apabila mereka mengghaibkan diri dan menjadi halimunan, yang tinggal kelihatan hanyalah parang, lantas mereka membawa parang dan bergaduh dengan menggunakan parang lantas orang lain nampak seakan2 parang itu sedang terbang, tetapi sebenarnya ada orang yg sedang memegang parang itu. itulah asal usul lagenda parang terbang orang melayu, sebagaimana lagenda hang tuah, takkan hilang melayu di dunia tapi dia sendiri hilang ntah ke mana.

tapi selepas 50 tahun akan datang, masa tu mungkin orang akan memperkatakan tentang himpunan bersih 3.0, sewaktu polis dan peserta bersih sedang datang, munculnya seseorang yang mempunyai hikmat kereta terbang lantas membuatkan kereta2 polis terbang dan terbalik, boleh jadi?

yeop said...

tulah membaca membuka minda tolong baca buku peluru petunang terjemahan dari manuskrip lama menceritakan kecanggihan meriam buatan melayu berbanding portugis yang menang berperang pada 1511 apa sebab lu fikir lah sendiri kalau ada masa belek-beleklah manuskrip lama yang kbykan orang melayu tak boleh baca sebab tulisan jawi dulu

adam said...

Parang terbang tak terbang aku tak peduli, asalkan Malaysia sekarang ni boleh hidup aman sesama sudahlah. Hapuskan perkauman, langkah pertama wujudkan hanya satu sekolah aliran, supaya cina dan india boleh belajar bahasa melayu dan sebaliknya kalau mahu. Buat macam Indonesia, hanya satu bangsa Indonesia walau engkau keturunan Cina tetap berbahasa indonesia.

Lagi 1 tngok sabah sarawak, kaum duk kat sane berpuluh2 tapi takde pula nak bermusuh. Aman damai jekB

TumpangLalu said...

Parang terbang atau tak, itu bukannya kebanggaan bangsa melayu. kebanggaan bangsa melayu adalah islam, itu yg penting. Kalau lah parang terbang tu dengan bantuan allah , maknanya kehebatan bangsa melayu adalah pegangan Islamnya. Tapi kalau parang terbang tu di sebabkan unsur2 syirik juga dengan izin Allah, maknanya xder apa yg hendak di banggakan, tapi lebih kepada memalukan.

Nama Saya Rain said...

Stereotaip orang bila bersembang pasal silat pasti akan bertemu dengan perkara-perkara ghaib macam parang terbang, badan kebal, potong rambut tak lut, kencing ke tanah dahsyat sampai boleh jadi telaga etc.

Sejak tahun 60-an dan 70-an lagi, terdapat beberapa tokoh dalam dunia persilatan yang mempertikai permainan silat dan penggunaan ilmu ghaib seperti mandi minyak (maaf terdahulu), mandi minyak adalah tidak relevan untuk manusia normal, kerana mandi minyak adalah untuk ayam dan ikan saja standardnya.

Silat adalah ilmu yang cukup indah, dan jika benar sesuatu ilmu itu adalah satu ilmu yang benar, maka penghujungnya pasti kita dapat melihat kebesaran Allah. Belajar Geografi bertahun-tahun, tengok gung, tasik, laut..pastinya kita akan terdetik bertapa hebat kuasa Allah. Same goes to silat, sebadang-badang manusia itu ada juga kelemahannya..Allah Maha Hebat.

Silat asalnya digunakan untuk mempertahankan diri, keluarga, kampung dan secara tak langsung mempertahankan akidah dan fizikal diri sendiri dan keluarga. Silat juga pernah digunakan untuk medium berdakwah kepada golongan-golongan gangster, kerana gangster tak lepak masjid. Depa excited kalau ada silat or ilmu lawan-lawan, maka silat dijadikan medium sebagai membawa mereka mengenal Allah. Tapi sayangnya, kini silat (tak semua) sudah menjadi suatu perkara ghaib dan magis. Silat adalah seni, picit belah tangan, kaki jadi jem...itu baru seni..

kalau pakai jin itu dah tak seni..tu ghaib..boleh tukar nama Persatuan Ghaib Silat XXX..baru true.

Lagi satu, tolong jangan potong kek pakai keris. Gua percaya, ramai penempa2 keris rasa nak penerajang sapa2 yang potong kek pakai keris..keris dibuat dengan 7 adunan besi untuk menunjukan 'specialty' dan kehebatan keris sebagai senjata untuk bertempur..kalau penghujungnya di kek span, baik buat keris pakai paper lama

huhuhihihaha said...

First time aku nak comment kat sini,

Parang Terbang? Lebih mitos dari sejarah. Yg selau bawak cerita ni adalah puak2 3 Line yang kononnya memperjuangkan bangsa dan agama. Citpooodahh, kalau ya pun parang terbang wujud, ianya datang dari Allah dan keizinanNya. Xdanya kalo kaki betina, disko, minum arak, baca dua 3 jampi parang nak terbang unless korang memang guna ilmu keghaiban. Wallahualam. Sudah-sudahlah menakutkan oang melayu kononya UMNO penyelamat nusa dan bangsa.

piring terbang said...

ok la ramai lak ahli-ahli silat tegar nk pertahankan parang terbang tu pulak kan, kasi je chance. mmg mcm-mcm benda boleh jd dgn kuasa tuhan, tp yg agungkan sgt parang terbang tu knp ? dh jd mcm benda tu berkuasa sgt. kau tak rasa mcm dh jadi syirik ke memuja sgt parang terbang tu sampai percaya nnti dia terbang balik. kalau semuanya kau percaya dan bergantung kpd kuasa tuhan, maka bukan parang je yg bleh terbang, mcm-mcm benda lagi boleh jadi kalau dgn kehendakNya. org melayu ni kadang-kadang depa ni taksub sgt dgn kepercayaan karut dan merepek. cukup la dgn benda merepek. tgk saja la berapa byk filem-filem cerita hantu dan tahyul org-org melayu ni.

Anonymous said...

salam buat rakan melayu islam, dan selamat pagi untuk yang bukan islam dan melayu yang sekadar pada nama.

maaf mencelah.Parang terbang seperti yang saya ketahui adalah bukan mitos,bukan kuasa jin atau benda ghaib sebenarnya.ia cuma hasil bacaan surah al-kahfi yang dibaca,dihayati,dan kepercayaan terhadap ayat Al-quran tersebut.Kaum lain dikaburi pandangannya,kerana mereka tidak percaya,sebab itulah wujudnya istilah parang terbang.

wallahuallam.

zaminc said...

13 Mei berlaku bila umno hampir hilang kuasa.
Bila umno kalah, mcm2 cerita akan berlaku.

Anonymous said...

andaikata PRU 13 umno/be.end kalah, siap sedia dgn satu lagi provokasi ciptaan mereka.spt kata tun M.

Anonymous said...

UmNo yg keep on telling the tragedy dan sentiasa menakutkan dgn perkara sewaktu dgn nya. Contoh terbaru ialah bersih..& mengharapkan rakyat/segelintir rakyat masih di buai dgn akibat2 yg bolehterjadi jika "buat hal" dgn kerajaan..Inilah perkara yg memualkan..
kita sepatutnya berfikiran lebih kritis, lebih rasional dan tidak membuat keputusan membabi buta untuk menerima apa saja retorik yg cuba di tanamkan oleh kerajaan..

Anonymous said...

org tua aku kata, musuh x nampak si pemilik parang sbb mereka ghaib, cuma nmpak parang je.. Sbb tu nmpak cam parang tu trbang je,, ntah la, tu citer dia..

Anonymous said...

melayu..kalau macamni la perangainya, memang sampai bila2 orang islam melayu tak boleh bersatu..

sekarang ni pun dah pecah ke 2,3,10 fahaman berbeza..entahlah

pernah dengar silat batin? bukan menggunakan fizikal sebagai pengantaraan utamanya tapi lebih kepada tenaga dalaman..bukan didampingi dengan jin iblis tapi dengan ayat2 Allah

Jangan kejar Syariat saja, fahami Makrifat & Tarikat juga..Kenal diri, kenal Allah..dan sy percaya pesilat 'Selendang Merah' ni sudah fahami Makrifat dan Tarikatnya..

yang penting beriman dengan Allah, dengan 'Bismillah' pun, kalau anda yakin 100% dengan Allah, takde benda yang mustahil..

berubahlah wahai melayu..demi Islam dan bangsa.

PagarBuluh said...

parang terbang tengkorak ko..silat batin konon..sudahlah tu semua kepercayaan karut..pesilat selendang merah konon..piiiraaahhh mabuk..cakap berdegar2 kata Islam taknak bersatu konon..kalau dah rasa hebat sangat pasal apa taknak gi perang ngan Israel??pasal apa taknak tolong umat Islam Rohingya dan Pattani?? Silat mabuk tengkorak mak hang lahhh

Anonymous said...

Nak beri hujah biarlah berdasarkan ilmu... kalo kail panjang sejengkal jangan lautan nak diduga... kalo ilmu setakat kulit buku jangan nak huraikan isi tersirat... amalan ni ada... dan diorang tak pakai amalan ni untuk suke2... Bagi yang ade asas ilmu makrifat, usuluddin, hakikat dan lain2 bagi dorang ni x pelik...bagi yang setakat baca blog politik UMNO, PAS PKR...baca utusan, harakah n lain2...memang dorang pelik dengan adenye ilmu ni... bace tafsir Alquran byk2...setiap ayat al quran tu x dijadikan sia2...ade ayat yang digunakan pertahankan diri...ade ayat ubat...ade ayat menghindar bahaya...kalo korang rasa setakat nak terbangkan parang tu Allah x bley wat n nak kene pakai jin jugak bek korang kuar dari agama islam... itu lah pentingnye makrifat bile ko lebur dalam kalimah La ila haillallah... ko ingat dorang ni pakai jin ke ape??? dorang ni tahap dia dah tinggi... dalam peringkat nafsu kiranye dorang dah sampai lebey dari muthmainah.ko cek al quran tentang nafsu ni.....bersih dari dunia ni...dalam al quran ade cakap kalo hati ko bersih dan suci dan ko mengamalakan ilmu yang ko belajar allah akan ajarkan ilmu dari sisi nya...orang panggil ini ilmu laduni... mcm nabi khidir a.s ilmu laduni dia ley tahu masa depan seseorang...itu ilmu dari sisi allah...yang korang ni asik pikir asal pekara ghaib je jin...setan...hantu...Allah letak ke berapa dalam hati korang???? habis umar al khattab jerit dari madinah selamatkan tentera islam yang perang kat Jordan tu ape cite??? die pakai jin ifrit??? kalo korang tak taw tentang sesuatu sebaik2 pekara ialah DIAM... kalo ko menghina ilmu mursyid2 ni yang berjuang untuk agama n bangsa dulu ni...secara hakikatnye korang menghina ilmu Allah swt... Ni la masalahnya bile budak sekolah rendah ramai2 nak komen tesis orang yang ade PHD...

PagarBuluh said...

tak payh laaa kalau setakat nak sembang ilmu itu ini bai..memang Allah maha berkuasa boleh buat apa saja...aku bukan cakap pasal menidakkan kuasa Allah..ko ni nak komen bior ler baca habih komen orang lain ko ni budak2 sekolah rendah ker?? aku bagi contoh kalau memang ada dikalangan orang melayu yang mendakwa ada kemahiran tersebut, kenapa tak tolong perang bantu bebaskan palestin, bantu umat islam rohingya? yang paling dekat dulu zaman jepun jajah tanah melayu, kenapa tak pergunakan kemahiran tu utk lawan jepun? ini bercakap berdegar2 pasal benda lain ko tak paham ayat ker? oang cakap benda lain ko cakap benda lain..kalau dah tau otak ko tu bengap bangang tak payah nak serlahkan kebodohan tu kat sini..kalau betul apa dakwaan ko tu..bagi bukti kewujudan ilmu parang terbang ni..

Anonymous said...

memang kelakar dengar cerita tentang orang melayu yang kuat dulu..hahaha..only one thing i want to ask all malay people??..does anyone where the martial art silat came from??..is it from islam??..if yes anybody can prove it..and im sure nobody can prove that..but macam mane u orang semua boleh ckp bahawa ia kuasa allah all??i want explanation..

Anonymous said...

Parang terbang...

cuma nak bgtau la kat sini...
kisah parang terbang ni betul sbb atok aku antara salah sorang gang parang terbang. terjadinya parang terbang ni adalah dengan kekuasaan Allah s.w.t. pernah tak dengar seorang ahli ulama berjalan atas air..??? cuba research aku dah lupa nama ulama tu kalau tak silap berasal dari Kelantan... Ahli ulama ni berjalan atas air dengan membaca ayat suci dari Al-Quranul Qarim... dengan izin Allah s.w.t juga... begitulah dengan perkara2 yang lain... kalau seorang manusia menzalimi manusia yang lain... orang yg dizalimi tu akan buat sembahyang hajat minta petunjuk Allah s.w.t. supaya yg menzalimi dia tu terima balasannya... jangan sesuka sangat nak memBODOH, memBANGANGkan orang kalau tak tau sejarah.... cuma selidik, kaji dahulu setiap perkara.... isu parang terbang ni memang wujud dan terjadi zaman dulu.

Kesimpulannya disini, segala perbuatan dan perkara adalah dengan izin ALLAH S.W.T.

p/s: Jangan sesuka nak buat kecoh kat Malaysia skrg!!!! terutama pada BUDAK2 MUDA YG LAHIR ZAMAN CYBER YG MEMANG TAK TAU APA ITU SEJARAH DAN MERDEKA... IDEA2 KORANG TU BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MASA DEPAN MANALAH TAU KORNG BLEH JADI MENTERI KE?? HAPA KER?? AKU TGOK BUDAK2 ZAMAN BATU NI CETEK AKAL FIKIRAN... SEMATKAN DALAM DIRI N KEPALA HOTAK KORANG TU SUPAYA MALAYSIA NI MESTI AMAN, DAMAI N SENTOSA.... JANGAN SUKA CARIK GADUH...

Anonymous said...

nabi mmg xpernah ajar pun tentang dunia persilatan nie pn tetapi ia adalh ajaran y dijar oleh para ulamah y tersohor dahulu,,,y dipertikaikan oleh anony di atas nie mcm mana ia boleh di katakan kuasa allah s.w.t sudah tentulah allah itu maha pengasih dan maha penyanyang membenrkan sesuatu perkara berlaku dengan izinya...itu tidak mustahil sbb dalam dunia persilatan juga tidak semua yang mengamalkan ilmu2 y jauh dari akidah...sebahagiannya ada juga y menggunakan kalimah2 allah untuk mengajar supaya mereka yang rasa dirinya i2 susah nak mendisiplinkan dirinya kpd dirisendiri,masyarakat dan adab2nye kpd allah s.w.t.....jika tiada dahulu xkkn ada sekarang nie....sejarah menunjukkan bangsa malayu zaman dahulu mempertahankan tanag air dan bangsa sendiri...y lain2 2 duk mgata,,,,xsmua mudah....kalahan jepun ingat pakai cungkil gg senang2 nk tumbangkan....setiap kelebihan ada kekurangan n setiap kekurangan ad kelebihanya....hand duk kne pikiak hai 2 jgn dok gata sbb hang patut bersyukur dapat hidup sekarang nie dgn izin allah s.w.t....

Anonymous said...

Aku pelik betoi dengan orang2 yg dok mati2an menafikan benda yang dia sendiri x sure ada ke tidak.bila dah sampaikan cerita orang tua2 xnak pulak dengar. Xkan orang tua,nenek moyang menipu. Ni siap nk bukti pulak. Nak tengok kjadian 13 mei tu jadi lagi ke.elok2 kisah parang terbang ni boleh jadi pengajaran n amaran kat kaum cha ya nun alif ni korang pulak susah payah nak bagitau dorang ni pembohongan.korang ni melayu tidak.i doubt it,really. Sampai nak bertekak nak cakap benda ni tipu. Konon, di arus moden ni setiap perkara perlu ade penjelasan logik ye? Nk bukti ye. Kisah2 nabi semua tu pn x nak mntak bukti jugak ke? Yela, mana ade gambar kan. Kang aku ckp camni korang ckp "itu nabi". Habis,kalau dh kehendak Allah,berkat doa kepada Nya, apa puj ley jadi.jgn sempitkan otak, bley?

Anonymous said...

hahaha..aku xtau cmne la gnerasi melayu zaman skrg neh...menidakkan sesuatu yg mmg wujud..aku xterlalu percaya pasal ilmu2 neh..tpi aku just percaya dgn kuasa tuhan apa2 bole jadi.pasal perang jepon,ko xtau baik ko ddk syp2..xpyh nk JADI BEST!....perang zaman jepun bukan setekat parang terbang,macam2 ada..smua nya berasaskn ilmu alquran.kalo x mne dtg nye lagenda pahlawan2 melayu spt dato bahaman,tok siak.dan lain2..dorg ada ilmu islam yg kira nya lbh tggi dari ko yg otak kosong.hanya nama pasal islam tapi xmenghayati apa itu islam dan segala isi alquran..tu la jadi nye.bodoh xbertempat...tau memekak je..jepun sndri pernah akui kes parang terbang mase bperang...lagi 1..siapa kata masa berperang Nabi x guna ayat2 alquran..kalo x mana datg nya askar2 malaikat..tu semua atas izin Allah..len kali habeskn khatam n tafsir alquran.baru cakap..ko yg komen mnjatuhkn mlyu ni layan dpnggl melayu lembap!

PagarBuluh said...

udah lerrr x payah nak citer pasal ilmu2 nih semua..dah nama pun lagenda memang tetap lagenda ler xder kebenarannya pun setakat citer mulut aku pn boleh claim cam gitu..hakikatnya orang tu nampak mcm parang terbang cuma setakat parang tu kena lempar jer pasal tu dlm huru hara gitu org nampak mcm parang terbang..citer jer lebih bukti xder..so apa lagi setakat nak berbangga dgn parang terbang..x psal2 ko akan nampak tapak kaki aku lak terbang..nak ker??

Anonymous said...

sial betul princess of nude tu. x semua parang terbang tu ada perantaraan jin bodoh. ko x tau ker klo doa orang yang dianiayai termakbul. itu sume kuase tuhan. ko x blaja ilmu kenal diri sendiri. ko blaja ilmu hakikat?makrifat? entah2x diri sendiri pon ko x kenal. gi balik masuk pondok blajo.

Anonymous said...

wah, ternganga aku bace post2 ni. percaye atau tak memang lah terserah kepade kita, tapi, cara korag komen tu. kenape ayat2 nye tak senonoh betul?? biarun tak percaye, perlu ke tulis ayat2 yang sangat low-minded, siap keluar bodoh bangang. speechless gile bile bace komen2 yg sangaaat kasar. takutnye kat masyarakat melayu mcm ni, sangat kasar, tak sopan dan sangaaat menakutkan. komen2 mereflectkan siape diri anda yg sebenar. dan saye rase kebanyakan ni uneducated, sebab itulah yang terpamer melalui komen2 yg kasar tu :/

Anonymous said...

sama ada ianya benar atau pembohongan, fakta atau mitos, terimalah hakikat bahawa semua orang menipu, ''everyone lies''... Lebih-lebih lagi jika ia hanya sekadar cerita bawaan mulut orang, sangatlah sukar depercayai kesahihanya kerana tidak mustahil perkara tersebut ditokok tambah penyebar yg cuba mensensasikan cerita samada untuk menakutkan pendengar atau sebab-sebab lain... Penyelesaian terbaik mengenai perkara ini adalah jika subjek utama atau seseorang yg mampu melakukan perkara tersebut tampil kedepan menunjukkan kebolehan luar biasa berkenaan, faham-faham sajalah zaman sekarang, semua perkara perlu bukti dan penjelasan... Jika tiada siapa yg mampu tampil kedepan, maka kekal misteri sajalah perkara tersebut, ibarat ''egg and chicken'', mana satu dahulu? Tiada siapa tahu...

Kimieanglers Aleesyaaleeya said...

Parang terbang tuh bkn sb saka tpi itu adalah bantuan dari Allah swt apabila kite menegakan agama & kebenaran.. Siasat dlu bru cerita parang terbang tuh bkn mgunakn khadam.. Sya ckp sb tuh perjuangan moyang sya sheikh Osman guru agama & ustaz yg dsegani kerana sifat rendah dri beliau..
Tanyelh org lame2 yg masih ade psal cite nie.. Orang Lenggong Perak dbwah pimpinan arwah telah mempertahankn orang melayu di Bkt Bintang K.Lumpur..

Anonymous said...

Pasal 13 mei pon terjadi disebabkan orang luar...
cuba cari apa maksud 13 dalam google in english...
apa maksud 1969???
cuba terbalikan semua nombor 9 dan buang nombor 1???apa maksud 666???
dan tentang parang terbang ini benar ini terjadi apabila sesorang itu bermeditasi...

dan cuba la anda cari dan mempelajari tentang diri anda...
DAN anda akan menyatakan benda parang terbang i2 wujud tapi INGAT semua i2 dari ketentuan-NYA
ALLAH MAHA BESAR

Anonymous said...

Kesian orang orang yang dicuci otak oleh umno!

Anonymous said...

Tak tau komen ni akn termasuk dlm golongan komen yg tk brpa cerdik ke apa..tpi kenapa mitos ni ada kt pahlawan islam berbangsa melayu je?kt palestin pn cm byk je pengamal,tahfiz quran semua..knpa tk terkeluaq cerita2 magic gini? Sungguh tkkn ada yg mustahil kalo Allah nk bnda tu jadi..just..wonder..and sbnrnya komen noob tk de la100% tk bole pkai..yg psal bersih 3.0 tu and kereta terbang tu, sumpah lawak tapi seriously,tk mustahil dok?o ye,bila swmua org tgh berdiskusi tntg parang terbang ni, tkda la mksd org2ni or org2 lain terlalu obses psal bnda ni..dh ni topik perbincangannya, tkkn nk cerita psal.. Proses pereputan tulang dlm budak2 yg kurang vitamin C? Ye dok?

habib burger said...

Tumpang lalu..

Anonymous said...

aku nk komen pasal parang terbang...
bukan semua ilmu kat dunia ini kita tahu..... allah pon ada rahsia...perkara ghaib ini allah dah bagitahu...xkan tercapai akal fikiran manusia untuk memikirkannya..jadi jgn sampai takbur konon ada ijazah ada master phd bagai reti gune komputer korang takbur atas nikmat allah yang dipinjamkan..yang baik jadikan teladan..

Anonymous said...

as'salamMualaikum wahai hamba Allah,
ilmu allah itu luas,,kisah tentang parang terbang ini benar,,ia hanya orang2 tertentu yang boleh menggunakanya,,hendak guna?sila perbaiki hubungan dengan allah.

Anonymous said...

X payah nak menyalak la pagar buluh.sedar x yg ko sndiri da memecahbelahkan bangsa ko sndiri.sebb apa?sbb x de org ikt ko kan?kalo ko sibuk2 nak menyalak apsal ko sndiri x pergi?bangang nak mampos.ckp x srupa bikin.mcm anjing!

Anonymous said...

hahahaha..org yg reti carik infomasi kat tenet ni kadang2 taklid je..xtaw pape..men antam je..parang terbang mmg wujud..mmg benar2 tejadi..ilmu ghaib ni ilmu allah..dalam surah al baqarah ayat due un da terang2 adny mende2 ghaib ni..bg yg x pecaye ilmu ini..ingt..zaman nabi sulaiman bagaimana..xad ape2 yg mustahil di sisi allah..sedangkan wali songo un ley wat masjid sorng2 1 hari je..ilmu agame ni luas..jgn jumud ok..

Anonymous said...

Pagar buluh,ko jgn jd keyboard warrior.mlayu mcm ko ni mesti kene maw aja.klu ko rase dr ko dh ckup hebat,pesiapkn dr ko.aku cabar ko,012 6668530.

anti karoot said...

ape pukimak la korang ni..yg bodoh korang..npe plak nak maki2 bangsa melayu..nk percaye ke x lantak ko la..asal lak melayu nk di carut marutkan..sungguh korang punye mentaliti ni kotor dan jijik..sanggup mengutuk bangsa kelahiran ko..bkn masalah nk pentingkan bangsa dari agama..tp ini identiti bangsa..kalau bukan korang nk jage sape lagi..bodoh...

anti karoot said...

ape pukimak sangatla korang yg mencaci melayu ni..ko nk percaye atau x itu atas diri ko..yg nk carut marut melayu sebab pe? yg bodoh korang,bukan bangsa melayu..bangsa arab tu pon jahil gk dulu..ni bkn masalah nak jage nama bangsa lebih dari islam..tp nak korang tau bangsa korang adalah jati diri korang..bkn bangsa yg salah..tp individu..bercakap seolah munafik korang ni..kalau bkn korang yg nk jge name bangsa sndiri spe lg..bodoh...pada munafik2 yg mencaci bangsa sendiri tu pasni isi borang pakai status bangsa 'lain2'...korang ni x layak pon nk ngaku melayu..x sodar dek untung..bodoh kalian

Anonymous said...

Benda yang beyond logik memang orang zaman science dan internet tak yakin. Tetapi beyond sacience ada benda yang di sebut para normal.Dalam Islam peristiwa ini berlaku sebagai mujizat para nabi dan barakah para wali Allah.
Tetapi dalam ilmu kebatinan memang ada benda yang luar biasa. Semasa semasa lepas 13 Mei Guru Silat datang ke kampung memperturunkan ilmu kebal. Memang di beri ayat Al quraan mengenai kebal dan halimunan (meresap). Kita baca dengan yakin kerana kita muda ,ikhlas dan prasangka baik. Memang di tetak dengan parang tidak lut tetapi terjadi hanya garis halus sahaja. Batu mengiling di campak atas belakang tidak terjejas.Jika berlaku pergaduhan lagi anak Melayu akan keluar berjihad dengan berani dan yakin.

Anonymous said...

APA YANG DAPAT DISIMPULKAN IALAH PAGARBULUH MEMANG BODOH

Saiful Anuar said...

Parang terbang..hehe,kepada mereka yg tak mengerti kena le mengaji dan mengkaji.Ilmu AllaH itu luas,jika kita tak sampai lebih baik diamkan diri,sebagai contoh jika kita pakar Geografi mengapa kita nak komen tentang ilmu sejarah?yg penting kita hormati apa yg dipelajari dan org lain ada.Jgn kita merendah-rendahkan pihak yg lain asalkan tidak lari dari batas2 agama sudah.
Mengapa zaman penjajah tak ada Parang terbang yg melawan penjajah ini?Sayang kerana kita tidak dilahirkan di zaman tersebut.kenapa kita tidak bertanya kenapa mutu dan pasukan bolasepak kita masih dalam rangking ratus?Walaupun telah menjalani latihan dalam dan luar negeri?apa yg berlaku dalam perkara ini lebihkurang sama berlaku di zaman penjajah.Saikologi dan perang saraf.Apabila pemikiran telah dikuasa dgn perang saikologi dengan GAHnya pihak lawan maka sedikit sebanyak keyakinan terjejas sedangkan keyakinan amat penting untuk menghadapi musuh,begitu juga di zaman penjajah.Sebagai contohn robohnya kerajaan Melaka disebabkan jalan masuk Portugis telah dibuka oleh pengkhianat dari bangsa sendiri yg merupakan kelemahan yg ada di dalam.
Begitu juga Parang terbang,jika kita tak tau tentangnya jgnlah kita cuba huraikan kerana apa yg berlaku itu ada asbab dgn izin AllaH.Jika kita lihat salah 1 pedang Nabi SAW,terdapat salah 1 pedang yg bertatah dgn batu2 permata.Tidakkah kita terpikir adakah Nabi inginkan glamour ketika berperang??jika tiada asbab masakan Nabi menggunakan pedang tersebut dan jika kita tak tau jgn kita cuba huraikan..apa yg penting sediakanlah pedang dirumah masing2,apabila berlaku perkara yg tidak diingin kita dah bersedia.Pistol dan senjata canggih,sebagaiman yg kita beriman bahawasanya Al Masih Nabi Isa akan diturunkan AllaH untuk menegakkan keadilan.Ada Nabi Musa nanti akan menggunakn senjata tersebut yg tak pernah ujud di zaman baginda?fikir2kanlah...

Pendekar Putih Suci said...

AS SALAM...KUN KATA ALLAH...MAKA JADILAH IA...ORG YG ADA ILMU TAKKAN DIA NAK TUNJUK KAT ORANG,X PERCAYA? CUBA BERDOA TERJADI KEMBALI DARURAT INSYALLAH AKAN ADA PARANG YG TERBANG DI DEPAN MATA SAHABAT2 SEMUA ///

Jnal Banjar said...

Kisah parang terbang bukan dari orang melayu. Sebaliknye urang banjar. Panglima Kiyai Salleh adalah bangsa keturunan banjar yg menetap di Batu Pahat dan di sebelah Sungai Manik, Perak adalah Awang Jagau..

Jnal Banjar said...

Kisah parang terbang adalah urang banjar bukan orang melayu. Pagar buloh, kalau tak kerana parang terbang jangan kau ingat kau boleh ada kat dunia ni.. Kerana parang terbang selempang merah di ketuai Panglima Kiyai Salleh keturunan banjar ni la yg selamat kan orang melayu islam di malaysia..

Anonymous said...

Kesihan orang2 muda Melayu yang dah diperbodohkan oleh orang2 Melayu tak sedar diri yang telah dipengaruhi budaya 'barat'...macam boss ko orang si Anuar al-juburilah......
Ko orang percaya ke atau tidak parang terbang Melayu 13 Mei, ko orang carilah reporter majallah 'Life' tahun 1969, yang telah merakam gambar2 parang terbang dan orang terbang dari bangunan ke bangunan...terkejut ko dengan ceta kitakan???? Itulah orang kata hidup baru setahun jagung...baru belajar makan garam.... teruskanlah hidup sebagai Melayu yang leka dan lalai.....Ko orang pun mungkin tak terfikir ceta2 spiderman dan superman itu adalah idea mat salleh kerana kagum dengan orang terbang Melayu???!!! kita yang khayal atau kau orang yang bermimpi...

Anonymous said...

Jnal Banjar..dia orang dah mabuk dengan beer orang putih...biarkanlah mereka terus dibawa arus kebaratan yg dah sayang sangat dengan budaya kebebasan seksual, LGBT, gay dsb....
Suruhlah dia orang rujuk kat reporter2 Majallah 'Life' tahun 1969 yg merakam sebahagian gambaran parang terbang dan orang terbang semasa peristiwa 13 Mei..
Umur baru setahun jagung baru pun belajar makan garam apa nak diherankan???....

Anonymous said...

Pagar buluh hidup main playstation, psp,xbox,komputer.....tu yang dia sedikit terencat akal pada komen parang terbang....tu prince of noob pun sama....terlalu byk tgk dragon ball....x sampai akal dia...kwan2 yang sependapat parang terbang ni wujud abaikan jelah mereka2 ni....keturunan mereka tidak diperturunkan ilmu org2 melayu....kan ilmu ALLAH tu dah ditetapkan untuk sifulan2 atas muka bumi ni....dia duaorg ni terkecuali la....kesian....

Anonymous said...

Pagar buluh hidup main playstation, psp,xbox,komputer.....tu yang dia sedikit terencat akal pada komen parang terbang....tu prince of noob pun sama....terlalu byk tgk dragon ball....x sampai akal dia...kwan2 yang sependapat parang terbang ni wujud abaikan jelah mereka2 ni....keturunan mereka tidak diperturunkan ilmu org2 melayu....kan ilmu ALLAH tu dah ditetapkan untuk sifulan2 atas muka bumi ni....dia duaorg ni terkecuali la....kesian....

Mohd Udin said...

Hahahahha....gerek lah komen2 korg ni.... Tpi sblm nak membodohkan orang tu pandaikan lah diri sendiri.... Jgn nak membodohkan orang tapi ternyata diri sendiri tu bodoh ye... Jgn caye parang tu terbang sendiri... Tapi caye pade yg mggerakkannye...orang2 dulu mmg hebat..kyakinan dyowg tinggi...xheran kalo ade dgr kes parang terbang... Xkan ade owg bgsa lua bercrita kalo bnde xjd btol x....kalo nak bukti parang terbang mane nak dpatnye...nga perang kan, bukan nye festivel terbangkan parang....ape la ko ni... Bukan sume org ade ilmu cmtu...owg tertentu je...dlm 1000 mybe 5 owg je yg dpt ilmu tu..kalo stakat owg lenting2 kt pucuk pokok pisang tu mmg aku xheran sbb mmg dah mata kpala aku sndri yg tgk....so bg aku, aku cye parang terbang trjdi mse 13 mei.... So pd korg nak caye ke x tu hak masing2...tp satu je pesanan...jgn suka jatuhkan bangsa sendri n jgn suka mmbodohkan owg...xelok.......

obakh said...

Perang Badar, tentera Islam pakai pelepah tamar lawan dengan pedang kuraish. Allah hantar malaikat tolong mereka dan mereka menang. Jangan lah pulak kata cerita perang badar tahyul Janganlah samakan Melayu dengan bomoh kafir yg pakai syaitan. Melayu pandang rendah kepada Melayu lain ni generasi mana agaknya eh? Tak yakin kuasa Allah, gi tanya mak bapak sendiri tentang kuasa Allah s.w.t. Jangan tanya Ustaz kerana mereka ni tak percaya dah kepada Ustaz. Banyak sangat main game dan tengok youtube, hati dah HITAM ... tak boleh nampak kebesaran Allah dengan izin allah or course... mmm.. kaum terpilih dalam kes HATI TERTUTUP.

Aen said...

Rasanya dia ni kena belajar macam mana nak buat research kot. Sekumpulan orang Melayu berpakaian serba hitam, pada waktu malam, dan pegang parang tu. And masa haritu, dengan kuasa Allah, yang buat rusuhan tu tak nampak mereka.

Malas nak cerita panjang panjang, bukan akal dia ni nak terima pun.

Anonymous said...

aku setuju dgn anon ni
June 2, 2012 at 9:32:00 AM GMT+08:00

ni kisah aku dgr sendiri dari salah seorang ahli silat selendang merah. parang terbang tidak wujud sebenarnya..yang nampak parang terbang tu adalah kerana mereka buat solat hajat supaya orang2 cina nampak parang tu terbang.

Anonymous said...

Ceritanya asal mcm ni ..setelah BN kalah, mereka x boleh terima kekalahan, so time tu nak tukar Kerajaan buat kecoh lah ... so time tu chinese and malay gaduh .. Tapi kerajaan were supporting the malays.Shoot order was given to the Chinese and Indian sahaja.. yg malay pulak pegang parang and start to attack the chinese and indians, dengan sokongan kerajaan Malay was not taken action kononnya Parang tu terbang sendiri yg membunuh.. mcm mana mereke mencipta cerita tentang Hang Tuah mcm tu je lah mereka mencipta cerita pasal Parang Terbang

si kitol insaf said...

sebagai penutup komen,baik korang semua,anak2 bini sampai 7 keturunan pentingkan ilmu sains,engineering,architecture,medic,politik,business,law etc etc dari dok sibuk cite/taksub pasal ilmu parang terbang,mungkin ia betul tp sayang hanya boleh simpan jd pekasam kecuali time darurat...ilmu sains itu boleh guna sampai bila2,x kira masa(aman atau darurat) dan lebih memberi manfaat kepada semua berbanding ilmu yang hanya 5 dr 1000 orang boleh kuasai

Anonymous said...

" adakah ada diikati invisible string lalu ditarik oleh Mahaguru Silat? Ataupun wujud teknologi enjin roket kecik yang diletakkan di hulu parang tersebut? Ataupun sebenarnya parang itu dibaling terlalu laju seolah-olah ia terbang? "

pembaca2. tak rasa ayat tu macam admin mempermainkan lagenda tersebut ?

kepada sifulan yang tidak percaya atau memperlekehkan legenda ini sepatutnya berfikir tentang betapa besarnya ilmu, dan betapa hebatnya kekuasaan Allah SWT. Janganlah terlalu cepat menilai bahawa parang2 yang terbang itu diterbangkan oleh makhluk2 'lain' kerana sesungguhnya kita tidak mengetahui akan perkara2 ghaib ini.Sebagai orang Islam juga hendaklah kita tanya pada diri kita sendiri tidakkah kita percaya pada kekuasaan Allah SWT seperti mukjizat yang dikurniakan kepada para nabi ?
Saya rasa orang yang mengejek orang Melayu ini akalnya tidak berkembang. Banyak sngat tengok kartun.

nasihat saya pada individu2 yang memperlekehkan dan mengejek orang Melayu di dalam komennya, jangan terlalu lancang mengejek orang Melayu.

#jangan sampai PARANG TERBANG KEMBALI MENCARI INDIVIDU YANG LANCANG MENGHINA ORANG MELAYU.

sebagai orang Melayu saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada sesiapa yang membela bangsa Melayu dengan komen2 yang sagat baik.

MAAF ANDAI TERKASAR BAHASA, TIDAK BENIAT LANGSUNG UNTUK MENYAKITKAN HATI MANA2 PIHAK.

sekian..

Anonymous said...

jangan berbicara kalau tiada ilmu didada. . benar atau tidak kita jangan mempertikai kan ny. . mustahil jika difikir oleh akal tapi xmustahil dgn izin Allah. . Kunfayakun (kalau ada ejaan silap mohon maaf). . kalau Allah izin an maka jadi lah ia. . kalau Allah xizin an maka tidak lah jawab ny. . jgn memperbodoh kan diri sendiri kalau xtahu apa2 tentang apa yang terjadi. . selidik la setiap ilmu batin yang ada di Malaysia dan Indonesia. . selidik la setiap kisah dari Nabi Adam a.s sehingga Nabi Muhammad SAW. . maka kebenaranny akan terungkap. . p/s yang mana dok cakap melayu itu ini. . jangan terlalu bermegah dgn diri anda. . buka mata. . selidik lah tentang melayu. . asal usul melayu. . ketuanan melayu. . rahsia melayu. .

azie said...

kenapa korang masih nak pertikaikan bangsa sendiri,sedar la bangsa ku... moga ALLAH beri petunjuk dan hidayah kepada kita AMIN..

winters said...

couldn't agree more dengan kuasa Allah semua boleh jadi...tp yg x pahamnya bab2 ilmu batin,asal usul melayu,ketuanan melayu,rahsia melayu sampai ke indon sampainya study tp ilmu lebih bermanfaat macam sains malas nk mampus study,study lingkup,sekolah ponteng..taksub nak selamatkan diri sendiri dari bangsa sendiri....same passion couldn't apply to science knowledge

pejai raman said...

pagar buluh memang bangang..aku xtau la macam mana orang
bodoh mcam ni bleh ada.. lain kali pergi blajar ilmu agama
betol2..semua benda ada tersurat dan tersirat
ko ingat dengan setakat belajar kat sekolah macam biasa
bley tau ke apa ilmu allah..ko ni muslim ke pe..pedang
terbang memang wujud..contoh ko tengok buku mesti
ko tau itu buku apa,tapi ko tau ke apa isi dalam buku itu
bila dah tau apa isi dalam buku itu ko tau ke
apa makna isi dalam nya..ko mesti ingat ilmu allah
menyeluruh cuma kita kadang2 terlupa nak guna n
masih mamai dengan arus duniawi
ko n sape yang sokong pagar buluh bek ko
g ngaji balik i2 pn kalu ko orang muslim

Anonymous said...

Bos.u jaga ciket mulut.i jumpa u I cnfrm sapu.

Anonymous said...

Yang bangang tu mak bapak kita.. yang bodoh tu kita sebab membangangkan mak bapak kita.. kamu semua org yg bijak pandai mengutuk mengeji org lain seolah2 kamu yg bijak yg kononye celik tp sebenarnya benak tak beradap.. kalau kamu benar adkah kebenaran.itu harus disampaikan dengan makian dan cercaan? Bagaimana kamu hendak mendidik org atau mengajak org kearah kebaikan dan kebenaran sedangkan kamu meratib dan berzikir dengan makian dan kebencian? X de ilmiah dalam brbicara.. hanya merepek dan mengutuk.. tiada ukhwah dan adab..

waris selempang said...

Parang terbang... tun ahmad pandai berbual dn cara berbual mcm kambing,ko masih muda atau ko bkn melayu mengeluarkan statement mcm ne.Meh turun batu pahat,bleh tunjuk demo sikit.Bagi no hp ko nti aku cal ko.Aku nk tgok jgk u got the ball or not.

Nokia E66 (outdated? yes) said...

Dalam buku tulisan Tunku Abdul Rahman - 13 Mei Sebelum dan Selepas, saya quotekan 1 perenggan dalam chapter 4 buku tersebut

"Satu lagi sebab yang mereka beri ialah beberapa hari sebelum hari mengundi, seorang calon Perikatan telah menghina orang China dengan mengatakan bahawa sekalipun orang Cina tidak menyokongnya, dia masih mempunyai harapan untok menang. Calon itu ialah Dr. Mahathir Mohamad."

So mereka masih mencuba lagi permainkan isu perkauman supaya rakyat memberontak tp sbenarnye tujuan utama nak tutup kelemahan prestasi teruk hilang banyak kerusi, x dpat 2/3, tp isu perkauman semakin lapuk di Malaysia tanah air ku ini, hang dok spin lagu mana pun, orang Cina akan pandang bende tu sebagai joke of the year, kepada BN, ini bukan tahun 1969

http://my.news.yahoo.com/-apalagicinamahu-creates-buzz-on-twitter-083713537.html

Anonymous said...

Wahai org2 melayu sdar la sejarah mngkin brulang...korg bleh byangkn x 5 taun akan dtg pe akn jdi?

Zarul Sa said...

Assalam.. Harusla dketahui bhwa arwah pglma kiyai salleh adlh bbangsa melayu ttpi menetap di banjar strusnya dmlysia.. Pagarbuloh mayb org jawa yg antra sikaki busuk Kurang cerdik.

Zarul Sa said...

Arwah kiyai pglma saleh adlh bgsa/bkturunan melayu yg mnetap dkwsan banjar indonesia. Akhrnya mntap dmlaysia. Pagarbuloh mayb bktrunan/bbangsa jawa yg krg crdik n biadap bkaki busuk.. Prngai same je korg ni.. Ske amek ksmptan kt bgsa lain.. Mnyusahkan org mlysia je.. Orang mlysia=malay,banjar,cina,india. . ..

IFarhan said...

Tumpang lalu..
Suka btul ak bce coment prince o noob,, relax je xyah layan pakcik2 kaki warung tuu.. Klau xsuka or percaya xperlu kot nk guna ayat2 kasar

IFarhan said...

Tumpang lalu..
Suka btul ak bce coment prince o noob,, relax je xyah layan pakcik2 kaki warung tu.. Klau xsuka or xpercaya apa yg org ckp, xperlu kot nk guna bahasa kasar..

Anonymous said...

bangsa melayu dulu kini selamanya bangang abadi. nasib baik gua tak pernah mengaku gua melayu. aku tak perlukan bangsa untuk membezakan diriku dengan orang lain, perbezaannya cuma agama yang ku bawa.

Anonymous said...

mudah je..org2 yang ada pada zaman tu, berbeza dgn org2 kite zaman skrg..Abad 21 ni, kite semua dah byk terdedah dgn kemajuan teknologi moden, aliran falsafah2 yg berbagai-bagai & percampuran kaum (kawin la maksudnya..)..org2 zaman tu, ilmu agama diaorg lebih byk dipengaruhi pantang-larang & adab2 org Melayu.. tapi, bab yg parang terbang aku nak kongsi sikit..ayah aku ada ceritakan pada aku sbb masa kejadian tu dia darjah 5, tgh sekolah, kat dalam kelas..sekolah lebuh pasar, cikgu announce budak2 boleh balik awal sbb diaorg sumua dah dgr yg Kg. Baru dah teruk sgt..ayah aku cakap mayat bersepah2, rumah kedai byk yg dibakar, area jalan2 kat chow kit tu jalan raya merah darah...geng selempang merah ni la yg gabung dgn askar melayu perangi org2 cina yg membunuh org2 melayu..bayangkan ibu mengandung yg masa tu ada dalam pnaggung wayang, org2 cina ni bunuh si ibu & belah perut keluarkan janin dari perut..pada masa ni ramai org2 melayu yg bangkit utk menuntut bela atas nama bangsa Melayu..parang terbang dilihat terbang & penggal mana2 org2 cina yg ada berdekatan..kalau ikutkan mmg kejam la waktu tu sbb ada satu famili cina rumah diaorg dekat area chowkit (ada satu rumah besar, kerajaan x robohkan lagi rumah tu)dibunuh satu keluarga..kesian tp waktu tu bila dah jadi mcm tu semua org kita tgk x boleh nak belas kasihan..ala2 macam 'either u kill me, or i'll kill u, for good'

Anonymous said...

die ni bukan orang melayu..

Anonymous said...

Semua sembang mcm idup zaman 1969 je..

meor ambiya said...

"awal2 agama tu mengenal Allah..nk kenal Allah kene kenal diri..dh kenal diri maka kenal la Allah"..belaja la ilmu agama dan cari yg tersurat dan tersirat..dapatkn la sirr..maka bru blh faham perkara2 yg mustahil.. "tiada daya dan upaya melainkan dgn pertolongan Allah"..melayu tu menunjukan bgsa..islam tu menunjukan agama..islam tu untuk semua bgsa..tp melayu adalah beragama islam..perjuangkn bgsa dan agama kite kejalan kebenaran bkn ke jalan perpecahan..takbir..!!

Anonymous said...

Apa cina guna pistol,melayu ada apa....rejimen askar melayu diraja...amcm ada bran...confirm kitaorg turun mcm 13

Anonymous said...

Engkau x pergi Ke..engkau ada apa...mulut lebih..nk tahu bukak bunga gelanggang..Mari bersahut...

Anonymous said...

sepatutnya korang berterima kasih pada pemilik parang terbang tu bukan korang nak mempersoalkan ko melayu atau islam...kalau x ade parang terbang tu "dimana melayu hari ini''.dan jgn lupa plak ilmu ALLAH TU RAHSIA.KORANG YG X ADE ILMU X PAYAH NAK MENGHAKIMI DATUK NENEK MOYANG YG TELAH MEMPERJUANGKAN HAK YANG KORANG DAPAT SECARA PERCUMA HASIL DARAH-DARAH MEREKA YANG TELAH MENGALIR DEMI KORANG YANG HIDUP BEBAS HARI INI.PIKIR-PIKIRLA.....BANGSA CINA MMG DARI DULU NAK HALAU MELAYU DARI TANAH MELAYU,CUMA MELAYU TERLALU "LAYU"NAK PAHAM SEMUA NI....

Anonymous said...

Askum sume. Jgn la trpedaya dgn komen2 negatif dr mereka yg kononnye melayu. Niat mereka hanya nk memalukan kaum melayu dan mencungkil rahsia. Hati2 dgn mereka ini yg sebenarnye kafir yg sdg berusaha menjatuhkn islam. X mungkin seorg melayu akn berkata buruk trhadap kaum mereka sendiri. Dan jika ada melayu yg x syg lg leluhur kaum sndri, maka berambuslah dari tanah melayu.

Dan kepada owner blog ini, hati2. Buat apa saje yg mgkin untuk menjatuhkn kami. Tetapi igt, kuasa Allah tidak bersinar ke atas org islam sahaja. Sesungguhnya kamu adalah yg pertama yg akn dicampakkn ke dlm neraka jahanam.

Kepada melayu, bersatu lah. Jgn ditunggu kite dipijak baru nk bersatu. Jgn sampai tanah warisan kita dijajah oleh mereka yg kita gelar rakan dan jiran.

Jika benar kamu melayu. Kenali siapa diri kamu, kaummu, agamamu, dan paling penting, SIAPA TUHAN KAMU. Berbangga lah kamu sebg melayu islam. Jgn la bangga akan diri kamu sebg MELAYU KAFIR. Tiada tempat bagi kafir di akhirat kelak melainkan NERAKA.

muslimmelayu said...

konflik politik..tapi org2 yg xde kaitan jadi mangsa..parang terbang?knape x anto p syria?x anto p palestin?....wallahhualam

Godly Grane said...

Korang x kn da lupa cter2 nabi.. Yg mngunakn Kuasa Allah s.w.t.. Sama juga seperti selempang merah..Diorng gne ayt Quran.. Utk terbang kn parang2 pnjng.. Diorng meminta pertolongan Allah s.w.t.. Diorng uh wira melayu.. Kita harus hormat mereka.. Jgn la kita brlagak pndai ckp bnde buruk kt diorng.. Sdgkn diri kita nti klo ad pperangan kt mlaysia.. Maybe kita akn mnyorok kt dlm rmh.. Jdi fkir la elok2 sblom ckp bnde buruk dkt pejuang malaysia

Farah Kamarudin said...

hanya orang yang ada atuk2 zaman tu je tahu sejarah parang terbang. percayalah. kuasa Allah tu tak tersangkal. jangan gaduh2 kutuk2. malu orang tengok.

Anonymous said...

Sebelum nk tinggalkan sebarang komen, biar ilmu penuh didada. Terpulang la siapa yang percaya atau tidak. Ilmu ALLAH sgt luas. Cuba kaji dulu sebelum buat sesuatu keputusan. Kalau nak tahu kisah parang terbang ni, ianya memang wujud. Tiada khadam, tiada jin dan tiada yang kurafat mengenainya. Orang yang tahu pasal parang terbang ni telah mengamalkan ayat 4. Cuma kesannya orang yang mengamalkan ayat 4 ni akan jadi panas baran. Try search kat internet apa itu ayat 4.

Anonymous said...

politik politik taruh dalam longkang .. janji hidup aman bahagia suda .. ingat akhirat .. cari pahala .. bkn cari dosa .. poltik punya pasal .. maki hamun abis sesama islam .. malu2 .. tanya diri sendiri .. siapakah kita didunia ni ?? apa yg dicari ketika masih hidup ? politik kah ataupun pahala untuk hari akhirat ? tepuk dada tanya selera .. :) PEACE FOR ALL ISLAM ..

eyla said...

Prince of Noob

cerita yg saya dengar pun mcm tu jugak, mereka ghaib kan diri dan pegang parang tu, ni kawan sy cerita, dye dpt cerita ni dr org2 tua dia. Ade logiknye jugak kalau org pegang, coz sasaran dye sharp to org cina

samad saun said...

assalamualaiku...ak bace komen2 kau org ni btul2 buat ak skit hati lah...kalau kau x pcayah sudah lah..xpayah nk hina2,,ckap bukan,,,

Anonymous said...

hehe klakar "MELAYU" yg kt atas2 tu.. mula2 kutuk melayu, lepas tu naikkn smula nama mlayu & parang terbang.. ada mata pandang, ada telinga dengar, ada akal fikir, ada mulut diam.. hehe keyboard worrior je pdhalnya..

Anonymous said...

klau xbrminat jgn crita.. tin kosong mmg brbunyi bising & nyaring. :)

En Leo said...

Bodoh la hg ni lau 7'9 org phlwan lwn israel mna nk menang,maharajalela pon Dlu lri dlm gua..lain la Smua umat islam yg p. .

En Leo said...

Hg ckp mcm xde pljran r.. p sek blik p bce buku sjrah. .lau 5 lwn 50ribu mati klah 5 tu. .tdak xde la maharajalela dok dlm gua. .

En Leo said...

Bodoh. .benda parang terbang memang wujud, kain azimat, keris tegak, klu x percaya mai ikot ak blik kg.. lau hampa nk tgok rumah dia saja ujan dn Brangin ..dia imam masjid g tu.. byk org tua sne ilmu kebal, nk tgok tumbukkn pecahan api pon ad..

En Leo said...

Memang wujud

En Leo said...

Memang wujud pon

En Leo said...

Memang wujud

En Leo said...

Memang wujud pon

En Leo said...

BodBodohoh

En Leo said...

BodBodohoh

En Leo said...

Yg xprcye 2 bdoh

Anonymous said...

Ni msti apek RBA ni...tak abis2 blik hutan blik msuk hutan.slogan kata pak2 depa dlu2.

Anonymous said...

salam.kenapa kau asyik soalkan siapa yg terbangkan parang tu???!!!
kau tak percaya dengan ayat al-quran ker???
kenapa nabi muhammad berpesan kepada umatnya amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya’Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan.

Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t.

Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

kenapa???!!! kenapa?!!!!!
kau dah khatam ke khasiat-khasiat al-quran??!!!
baca dulu al-quran dan faham kan khasiatnya dan maksudnya.
baru laa kau boleh nak memperkotak katik kan islam atau melayu!!!
kau kene percaya dengan ayat al-quran dan paling penting percaya ALLAH S.W.T !!!!
jadi parang terbang tu ada amalan nya dengan ayat al-quran!!!!
aku tak suka buruk kan kau!
tapi kau punca membuatkan orang musykil tentang parang terbang!!!
cuba masa kau tengah hidup berlakunya pergaduhan antara kau dan isteri kau.masa tu hanya kawan baik dan keluarga terdekat je yg tau.
tapi masa anak cucu kau lahir,dieorang rasa was-was pasal pergaduhan kau.pada hakikatnya pergaduhan kau adalah benar!
hanya orang pada waktu tu yg hidup je yang tau.
so kau jangan pusingkan cerita cerita ni semua!
jgn sampai 13mei berulang kembali!

Anonymous said...

rasanya klau saudara x tau dan x prnh mendalami ilmu2 ni, jgn lancang berkata-kata. Kelak binasa bdn kerana lidah. ilmu2 mcm ni, x semestinya x ada, dan, x semestinya guna jin@syaitan. ilmu tu luas. sesetgh ilmu x dpt difikir oleh akal. Jgn lancang menghina, kelak bdn binasa. -Hamba Seorang Melayu Islam-

Anonymous said...

Adakah 'Islam' shja yg dpt melambangkan kekuasaan Allah??? semua ilmu yg ada dri dunia ni, x smpai 5% ilmu Allah. Jika dibndingkan dgn air laut di muka bumi ni, hnya setitik air laut shja yg manusia ada. Aren' t this what you want?

Anonymous said...

Sgt setuju dgn tuan hamba

Anonymous said...

Setuju sgt. Kebykkan anak muda melayu semua berfikiran jumud terhdp bangsa sndiri.

Anonymous said...

Dan juga tidak ketinggalan, kesian org2 yg dicuci otak oleh puak pembangkang. Harap maklum

Anonymous said...

Tidak kisahlah sama ada panglima Salleh ni org banjar ke, apa ke, asalkan di rumpun Melayu. Kita ttp satu bangsa Melayu di rumpun ni, walapun pelbagai suku kaum sprti banjar, melayu Kedah, melayu acheh dan sbgainya..

Anonymous said...

memang parang tu tak terbang pun....

Izzaidy Ahmad said...

Hanya kerana benda yg kita tak pernah nampak tak semesti tak benar atau dongeng. Tp mungkin juga kebenaran yg disebaliknya. Ilmu kita terlalu cetek utk dibahaskan mengenai ini. Zaman nabi dulu nabi pernah membaca surah yassin ayat sembilan dengan izin Allah musuh tertidur tak sedarkan diri. Dalam bab parang terbang ni semua yg berlaku adalah atas izin Allah yg memohon pertolongan kpd Allah. Mengikut cerita dari kalangan perguruan kiai salleh bukan parang yg terbang tapi musuh tidak nampak kelibat org yg memegang parang seolah2 nmpak spt terbang. Kira mcm blind spot. Wallahualam itu semua atas kehendak dan kuasa Allah. Terpulang pada diri masing2 nk percaya atau tidak tp tak perlulah ckp Melayu bodoh. Tp kalau rasa selesa sgt ckp melayu bodoh, teruskan.. Cuma sygla sebab tak ramai yang tahu maksud atau asal usul nama Melayu...

Anonymous said...

Ilmu tetap dicari agama tetap disanjung tinggi. Hati yg ikhlas sentiasa mgharap keredhaan ALLAH. Kalau kau hebat kau turun hadap semua panglima macam mana hebat kau kutuk org melayu.

Anonymous said...

Memang betul pun.mak aku pun ade cite benda ni.mmg betul terjadi org dulu punyai ilmu agama yg tinggi.tk mcm sekarang nii.klu korang nk tau orang tk ble nmpak kampung mak aku masa zaman jepun.jepun cakap dia nmpak hutan je tp depan dia sebenarnya ade kg org melayu.parang terbang mmg betul terjadi.dan aku sebagai orang melayu menghargai jasa jasa org dulu yang bermatian menegakkan agama bangsa dan tanahair tercinta.bersatula wahai melayu sekalian.jangan berpecah belah dan sama sama pertahankan kedaulatan agama bangsa dan tanah air tercinta.siapa yg tidak percaya itu hak dia.tp sbgai org islam kite percaya adanya kun faya kun.jika dgn izinNYA apa saja bole berlaku.

suhaimi zainuddin said...

Tulis brani ler ckp bagai..u jgn nk provok sgt bro...kang ad yg kne tebas skrg.u ingt kitorg x dpt cri u...tggu jer.baik u mntk maaf.

suhaimi zainuddin said...

Ko jgn nk api2kn org melayu...kmi diam bkn brmkna myerh..melayu hebat terbukti dlm sejarh..tpi klu xkna tmptnya..mruah diinjak.kmi bgkit..ak xtau ko ni bngsa lknat dri mne..tpi ada baik ko jga lidah ko..ingt kmi xbrani cri ko...wait n see

suhaimi zainuddin said...

Aku sokong en leo...pagarbuluh nie gebang pndai..ko duk kutuk org nmbr wahid..g ler kt plestine tu..smbg pki kata kesat...melayu sgt ler tu..

azam_joker_boy said...

maaf kalau saya menyibuk....saya tertarik cerita nie semasa lecture saya mengimbas sejarah lama....tapi saya tgk komen2 di atas ada yg menyokong dan ada mempersendakan....tp satu soalan yang ingin saya tanya yang xpercaya...mungkin parang itu terjadi dari doa2 org2 betul2 beriman yang ingin mempertahankan islam...mungkin doa mereka termakbul....n semua ini tidak mustahil dengan kuasa-NYA....bagaimana pula Nabi Musa membelah laut Merah....Bagaimana pula Nabi Nuh mampu menyiapkan Bahtera yang besar yang mampu menampung haiwan manusia yang bilangan ramai....itu semua doa....doa adalah senjata bagi umat Islam....maafkan saya jika saya ada tersalah info...semua yang baik datangnya dari ALLAH

Anonymous said...

yang aku tau, ms 13 mei tu, arwah bapak aku n kawan2 dia mmg ada praktikkan ilmu parang terbang ni sbb org cina dh berani masuk kmpg cari org melayu. cina2 tu ada senjata api, mgkn kongsi gelap cina yg supply. cuma bezanya parang yg digunakn adlh parang kayu yg ghaib sblm muncul semula dgn kesan darah. senapang pun tk boleh nk lawan dah..

sheryl lau said...

hello2, sorry pi i bkn melayu...as a matter of fact, i ni cina..juz nak bagitau...wat is past is past..kan melayu ke, india ke, cina ke apa bangsa pun...kita dah aman n damai..bersyukur lah kepada Tuhan...jgn la nak wat org yg baca komen2 sume tu...sbb maybe mase 13.05.1969 tu org hny nak gaduh..i ramai kawan melayu n i suke melayu...pi, bile baca u all nye komen, rase x patut la...lets live in peace & harmony guys..maybe u all akan fikir i tgh merepek, pi fikir la tuk mase depan, kluarga kita ya...lots of love from me to u all...peace yo...

sheryl lau said...

Hello2, sbnrnye i ni bkn melayu pi i ni cina kacuk portugis...bile i dah baca komen2 u all, i rase x ptt la...i ramai kwn melayu, n i suke sgt kat org melayu...maybe pd mase 13.05.1969, org2 tu sume hny fikir nak gaduh je..pi, kan kita dah msk thn 2014??so, biar sejarah mengajar kita segalanye..sbb, i percaya kebykan kita kat sini xnak sejarah berulang lagi skali, kan??kita kena hidup beraman & berdamai...fikir tuk mase depan kita, kluarga kita...i juz harap kita sume akan sedar diri dgn apa yg kita dah luahkan kat dlm komen2 sendiri masing2...ptt ke kita racist??anyway, in my opinion...biar kwn ramai, jgn bermusuh k??agama masing2 x ajar kita mcm tu kan??we are Malaysians & we ought to be proud of wat we r now...maybe u all akan fikir i ni cina sesat mane tgh merepek...pi, dr hati yg ikhlas n jujur, I LOVE U ALL...peace yo>o<

alhusseyn said...

Abu : Satu kampung heboh mengatakan depa laki bini bergaduh ....tapi aku lihat suami isteri tu masing-masing releks aje kat beranda rumah baring-baring...

Ali : Depa tu ahli silat Selempang Merah....bila bergaduh, masing-masing gunakan 'Parang Terbang'. Jenuhlah parang lawan parang!

Anonymous said...

kapla buto PKR ! .

Anonymous said...

reporter life tahun 1969 ada photo????? jangan tipu.....tunjuk photo ninja terbang baru aku caya....

Anonymous said...

Ilmu die xabes blaja lg bro,jgn la menghina sgt,klaw ade pn ape slh nye,lu bkn nye thu ape2 pn,npk pn xkn?so lu duk je diam2 sudah..cume org yg ade mase tu ngan allah je thu ape yg jd,spatut nye lu kene sokong org melayu,tp lu nie dh mcm menghine org melayu je??

Anonymous said...

Ilmu die xabes blaja lg bro,jgn la menghina sgt,klaw ade pn ape slh nye,lu bkn nye thu ape2 pn,npk pn xkn?so lu duk je diam2 sudah..cume org yg ade mase tu ngan allah je thu ape yg jd,spatut nye lu kene sokong org melayu,tp lu nie dh mcm menghine org melayu je??

Anonymous said...

Gua rase bro nie xsyg nyawa kot,biadap sgt bile bcakap..gua anak melayu,pernah mewarisi silat rajawali..gua cm rase tcabar la ngan lu nie bro?stakat duk tngk je kt krusi tu baik xpyah,meh cnie trun,kte tngk hebat ke x org melayu nie..

Anonymous said...

Cpe yg xcye g mpos la

Anonymous said...

Gua rase bro nie xsyg nyawa kot,biadap sgt bile bcakap..gua anak melayu,pernah mewarisi silat rajawali..gua cm rase tcabar la ngan lu nie bro?stakat duk tngk je kt krusi tu baik xpyah,meh cnie trun,kte tngk hebat ke x org melayu nie..

Anonymous said...

prg terbang 2 dye gne wifi la.... hahaha

Anonymous said...

kita pada mata zahirnya duduk kt bumi ada haiwan, tumbuhan atau dengan kata lain hidupan yang lain. Tapi penglihatan mata manusia yang tak Nampak bagaimana pula. Sebagai orang melayu yang beragama islam sejak dilahirkan belajar mengaji Al-quran. Maka kita pun tak leh menggambarkan bagaimanakah rupa bentuk buraj yang membawa Nabi Muhammad SAW sewaktu ikrak mikhraj. Apakah kita menidakkan kuasa ALLAH SWT yang maha esa. Jibrail pula kita pun kita tidak mengetahui bagaimanakah rupanyanya. Adakah kita mahu menjadi seperti orang Jahiliah yang mempertikaikan apa yang kita tidak lihat secara logic akal kerana Allah berkuasa keatas semuanya. Kebijaksanaan manusia pun tidak dapat menandinginya. Di bumi sendiri manusia tidak dapat meneroka penuh lautan. Masih banyak misteri alam ini yang kita tidak tahu. Persoalan manusia berhubung alam lain selain kita iaitu alam nyata amat musykil untuk difikirkan secara teori logic akal fikiran, inikan pula alam semesta yang terbentang luas yang kita tidak ukur berapakah keluasannya. Maka kita renungkanlah sampai manakah kemampuan manusia untuk menidakkan kekuasaan Allah SWT yang satu dan wujud. Terpanggil untuk saya menulis komentar kerana setiap cerita ada rahsia yang tersembunyi samaada benar atau tidak. Orang Melayu dilambangkan dengan keris yang ditabalkan bersama Raja-Raja Melayu. Apakah rahsia keris itu sebagai lambing kerajaan Malaysia. Harimau yang wujud dalam jati Perseketuan pasti ada rahsianya. Kadangkala ada perkara yang perlu dirahsiakan demi kebaikan sejagat.

Anonymous said...

aku pun ada prg trbang nak tngok ker...kikiki bengong punya meLAYU

Amirul Mukmin said...

Caya la lu bro ade blajar gak ye

imam mahdi said...

Salam semua..sedih melihat kalian berperang tulisan untuk sesuatu kebenaran sampai memaki hamun.penuh kata2 provokasi yg kejam..bangsa manusia yg hilang pedoman..pasal parang punya hal,sunguh kejam dan tajam bahasa kalian lebih tajam dr mata parang itu..

hatim hakimi said...

assalamualaikum, maafkn sy kalau salah, pilu hati saya bila tgk komen2x diatas~biar la peristiwa parang terbang menjadi satu metafora yang melayu ini bukan bangsa yg lemah. terupulang apa parti pown anda, cuba lihat di sekeliling anda, cuba perihati anak2x yang warna kulitnya sama seperti anda. dimana mereka dibandingkan dengan anak2x cina yg tekun menelaah buku dan ilmu. betpa berbeza pown agenda politik jgn sesekali biarkn bangsa in dijajah terutamanya yang bukan islam. mereka2x ini menunggu masa utk menghalau kita. persolannya "kita di zon selesa" anak2x muda kita terlalu selesa dgn kemewahan yang ada. kita lalai sehinggan kita sering ditinggalkan =(
masanya kita bangun, bukan dengan parang terbang lagi tetapi dengan pena yang terbang lepas menulis diatas pentas2x ilmu. semoga kita ini setanding dengan yang lain. semoga bangsa yang mendominan islam ini terus maju dan mekar. jgn la kita menjadi lembu dicucuk hidung, jadilah sang helang yang sentiasa memerhati dan menganalisa ape yang dan ape yang buruk. wallahualam

Pisau said...

MENAFIKAN PARANG TERBANG SAMALAH MENAFIKAN KEKUASAAN ALLAH SWT.

Anonymous said...

apa yg aku blaja dan tahu la,aku ringkaskan je ni.masa dalam 40 tahun sebelum kiamat nant pada zaman pemerintahan mahdi,org islam akn berperang dgn tentera dajal dengan keris,parang balik..masa tu alatan perang yg canggih macam sekarang sume allah kung fayakun dgn menghentikan semua fungsi dia,masa tulah tentera fisabillilah mcm cerita kat ats ni keluar berlawan dgn tentera dajal pakai parang dgl ilmu2 silat mereka yg boleh menerbangkan parang2 tersebut,kebanyakannya yg ada ilmu ni sume org melayu yg digelar ahli baith,so nak kata syirik ke pakai setan sume xtaw la coz apa yg aku ckp ni ada dlm tafsir quran,panjang perjalanan nya lagi,so dari dok betekak pecaya ke x tunggu jela hari dia nant,pendapat lain2..nak puas hati baik u all hafal quran dah tafsir dia sbl ayat tu akan hilang satu persatu.benda sume kuasa tuhan.klo dia ckp salji turun kat kl ni klo kun fayakun turun la salji tu.masyaallah

Anonymous said...

Kt syria tu islam mmg prang..tp tntera syiah yg mmbunuh umat islam sunni..kna fham

Anonymous said...

Kesimpulanye???????????

Anonymous said...

Kesimpulanye

Anonymous said...

parang terbang sendiri entahlah. tapi saya dah hidup masa 13 mei 1969.bapa dan guru saya terlibat tapi saya muda lagi. tapi yg saya tahu selepas berguru dengan beberapa guru silat termasuk dengan datuk meor dan saya sendiri sgt suka beramal dan berzikir saya dapati kebal dan ghaib itu dpt dicapai. sekarang dah tua ni kesihatan yg penting, tak guna menjadi pendekar hebat. dulu saya cuma nak jadi spt bapa dan datuk yg bersedia jika diperlukan.

awie said...

Yes bro...ii agree with u idop slempang merah.../// mana uh kutk tu adalah barua melayu...otak bodh n cetek akai..batter u all he barua cina bangsat...akan ku landing barua2 cina ni tk kira mlayu taw bukan asal kan barua cina...im awie from simpang 3 tambun.sedia berjuang fisabililah...allahhuakbar!!!

awie said...

Yes memang wujud///

Anonymous said...

Betui kisah ini??? atau rekahan Semata-mata

Anonymous said...

Betui ke cerita ini??? Atau mintos je...

Anonymous said...

Astaghfirullah hal 'azim al lazi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...