April 24, 2014

Siapa Kau Nak Judge-Judge Aku Ni? Kau Ingat Kau Baik Sangat Ke?

Kalau ditanyakan, semua orang tahu macam mana nak identify orang Islam. Yang wanitanya macam gini, pakai tudung labuh, susah nak bajet bentuk badan macam mana. Yang lelaki pulak berjanggut, pakai kopiah ke, pakai serban ke, mesti pakai seluar labuh, pakai jubah ke.

Itulah dia imej orang Islam dan imej yang sama jugak kini digelarkan sebagai "pakaian rasmi terrorist." Ini berlaku kerana betapa dangkalnya pemikiran puak2 mat saleh yang senang benar nak stereotaipkan orang Islam dan terrorisme. Padahal, kalau kau Muslim pun kau tau, terrorist dengan Islam tak sama. Orang putih ni sebenarnya bebal jugak selalunya.

Sekarang ni, satu dunia dah fikir, bila sebut aje terrorist ,dia akan terbayang "berserban, berjanggut." Punyalah efektif sehinggakan kau cakap pasal terrorist dengan orang Muslim sendiri pun, orang Muslim terbayang orang Muslim! Hahaha!

Ramai orang pandang benda tu sebagai taktik the spreading of hatred supaya orang lain benci sama Muslim. Aku pandang benda tu dari segi perspektif lain. Aku rasa diorang kaitkan imej orang Islam dengan terrorist kerana mereka nak kita sendiri, orang Muslim, takut disabitkan sebagai terrorist. Apa respon kita? Kita akan buat apa yang mereka sebenarnya nak kita buat, berpakaian macam mereka.

Ramai di negara luar yang kerat janggut sebab takut. Ahah! Meninggalkan sunnah tak apa, bukan salah pun..tapi bila kita dah terikut2 sangat diorang sehinggakan kita meninggalkan apa yang wajib, itu lah yang jadi masalahnya.

Kini, dalam masyarakat kita sekarang ni, perempuan pakai tudung tapi baju ketat = normal. Lelaki tak tutup aurat main futsal = biasa. Yang luar biasa? Lelaki pakai jubah. Lelaki berjanggut lebat. Perempuan bertudung labuh. Perempuan pakai sarung tangan. Perempuan pakai penutup muka. Itu semua "pemandangan pelik."

Berbalik kepada isu asalnya; kita diwajibkan tutup aurat. Itu foundation dia. Kau simpan la janggut panjang mana pun tapi kalau kau pakai short nampak lutut bila jalan what the hell la kan? Malah kita juga digalakkan untuk amalkan sunnah dalam menjaga imej. Orang lelaki digalakkan menyimpan janggut. Orang perempuan digalakkan untuk tidak bergaya-gaya dalam pemakaian.

"Eh! Tak cukup ke dengan menutup aurat? Kenapa digalakkan ikut imej2 Islam ni? Apa salahnya pakai pakaian ala barat tapi menutup aurat?" Tak salah! Tapi kenapa ada panduan imej seorang Muslim dan Muslimah ni? Kenapa?

Bila kau dah tutup aurat, kau dah buat benda yang kau patut buat.
Tapi masih ada lagi kekosongan yang perlu diisi. Kita tak ada perisai kelakuan.

Semua manusia ada nafsu dan basically semua manusia suka benda2 yang menurut nafsu. Kita ada akal tapi kadang2 akal kita lalai dan terpesong. Di sinilah sebenarnya rahsia kenapa adanya imej Muslim yang disarankan ni. Ini pendapat aku aje la aa. Aku rasa ini semua dianjurkan sebab Rasulullah dah tau yang dunia kita ni akan menuju ke mentaliti sekarang ni.

Mentaliti tak berapa takut Tuhan.

Apa expectation kau mengenai sifat seseorang bila kau lihat seorang lelaki berjubah, berserban, mata bercelak? Apa pula expectation kau bila kau nampak lelaki yang sama tadi berseluar panjang dan berbaju kemeja serta bertali leher? Lain kan? Walaupun lelaki itu orang yang sama tetapi hanya dengan berubah corak pakaian dia, dia dah menunjukkan dua imej yang berlainan.

Sekarang kau cuba bayangkan kau lelaki tu. Kau cuba bayangkan setiap hari kau pakai serban atau kopiah, janggut kau panjang dan kau berjubah setiap masa. Kalau kau pulak perempuan, kau ni jenis tudung labuh, baju longgar dan langsung tak seksi. Aku sure setiap masa bila kau berpakaian tu, kau aware yang orang akan tengok kau. Lagi "Islamik" kau lagi peliklah orang pandang.

Yang bagusnya, lagi Islamik imej kau, lagi tinggilah expectation masyarakat dekat kau dan perisai  pertama kita kepada maksiat  sebenarnya adalah imej kita. Orang nak ajak kau buat benda salah pun takut dik kalau kau pakai berimej Islam.

Sebab itulah barat cuba sedaya upaya kikis imej2 Islam dari orang Islam ni.

Expectation orang ramai adalah satu tekanan yang semua orang patut galas. Expectation untuk buat benda baik. Expectation untuk elak maksiat. Expectation untuk jaga imej agama.Jika hanya ada 1 atau 2 daripada 10 yang pikul expectation tu, agama akan makin lama makin rapuh tiangnya.

Dan inilah yang terjadi pada kita sekarang, ada seorang dua yang cuba nak berdakwah, bila dia tersalah sebut atau tersilap hujah, habis kena bambu. Yang hentam diorang ni? Orang2 yang takut nak galas tekanan menjadi Muslim atas bahu sendiri. Orang2 yang akan marah kalau ditegur jangan buat maksiat. Kau mesti kenal seorang dua yang akan melenting kalau ditegur bab agama dan kemudiannya dia berharap yang tegur dia tu terbukti "tak sebaik mana pun sebenarnya.."

Kesannya kau boleh lihat, jika kau cuba buat benda betul, akan ada orang yang kerjanya setiap masa cuba buktikan yang kau tak betul. tengok kawan2 kau sendiri dah la.

Ada kau berani tegur kawan kau kalau kau tau dia layan maksiat? Mana adaaaa.....semua lepas tangan dan berharap member tadi tertengok ceramah agama dengan harapan dia sedar sendiri.  Itulah dia masyarakat kita. Kita dah diubah, dah dibrainwash supaya rasa selesa dengan cara kita sekarang sehinggakan ada kes tegur member supaya jangan tak puasa pun boleh buat bertumbuk. Cara paling senang? Biarkan.....

"Tolong judge aku boleh? Kau siapa nak judge aku? Kau siapa nak nasihat aku?" jerit mereka2 yang tak puas hati. Masuk mahkamah boleh pulak kau bagi manusia lain judge kau...

Itulah penyakit kita yang aku harap kita boleh slow2 ubah supaya beban berdakwah tu bukan ditanggung oleh ustaz2 dan ustazah ni tapi juga oleh orang2 biasa macam kau dan aku. Berdakwah level budak2. Pesan member kau pakai baju senonoh sikit pun dakwah kak. At least bagi lepas tanggungjawab kau tu.

19 ulasan:

Unknown berkata...

Paling nyampah baca statement artis lepas kena tgur...mcm badan die kalis api neraka je...

Tanpa Nama berkata...

Islam tu universal bro..artikel ko menunjukkan fikiran ko yg sempit...x semestinya kau jadi islam ko kena jd arab..pakai pakaian arab..berjubah..berserban segala..ntah sape punya ajaran yg pakaian arab tu pakaian islam..arab kristian pun pakai jubah ..pastu kalau ko nampak arab kristian ni minum arak dgn pakai jubah serban..ko nk kata die mencemarkan islam ke? Ko ingat kalau jd penganut islam ni mcm join kelab beruniform ke..sumer yg sama..yg allah wajibkan ialah menutup aurat..biarlah seseorg penganut islam 2 nk pakai apa2 pakaian yg melambangkan bangsa..organisasi atau negara mahupun kesesuaian aktiviti..kerana yg wajib ialah menutup aurat.. -

Tanpa Nama berkata...

Aku pun islam melayu cam ko..tp x payah nafi la wujudnya ekstremis muslim kt negara barat..negara2 barat tu da bg diorg tggl kt sana..blajar dan bekerja kt sana..x payah la nk wat onar..nk bom bangunan la..nk rape their woman la..sbb tu berlaku islamophobia di barat..diorg ni yg menyusahkan
kehidupan muslim yg bkn ektremis mcm aku...apalagi nk berdakwah islam bring peace kt diorg..psl segelintir ekstremis muslim yg hampeh ni la yg jejaskan imej islam di mata dunia..

Totol berkata...

Slm. Anon 6.42 ngan Anon 6.49 ni sama rasanya. Yg ko sibuk apsal. Taknak pakai cam muslim muslimah tu takpa tapi yg citer pasal rape.. pasal terrorist ...psl minum arak tu pe hal. Itu bkn muslim. Kafir mmg tak suka muslim & muslimah yg baik. Islamphobia dtg dari muslim cam ko. Dah bodoh jgn le bukak mulut.

Prince of Noob berkata...

h Rozana

aku terasa bisjut & royi,

bisjut & royi yang datang tanpa di jemput

bisjut & royi yang menganggu hariku

bisjut & royi yang begitu menyakitkan hati sanubariku

Oh Rozana

mengapakah kau nak menganggu hidupku

menganggu konsentrasiku terhadap apa yang akan kulakukan

pergilah jauh dirimu

bersama seketul bisjut & royi

Oh Rozana

Biarlah jiwaku tenang tanpa menjual bisjut & royi lagi

lebih tenang akan kurasa tanpa menjual bisjut & royi

kerna ada benda yang harus ku lakukan hari ini

berbanding melayan dirimu yang inginkan jejaka bangla

pintaku pergilah kamu bersama bisjut & royi

Nak bisjut?

zaminc berkata...

Anon 6.42 ngan Anon 6.49 adalah contoh nyata untuk artikel Mantot kali ni. Konon2 pemikiran ala western dia tu yang superb dan universal la sangat. Surah al kafirun sangat sesuai dibaca dan ditafsirkan di telinga mamat Anon tersebut

khalies berkata...

bebal nye kau ni.

Tanpa Nama berkata...

Makin mantap tahap pemikiran ko ni Mantot!! Kudos.

Tanpa Nama berkata...

Actually he's got some point there.

Tanpa Nama berkata...

Mantot aku nak tegur kau sudah2 la cakap pasal porno lepas ni. Malu la kejap cakap pasal islam, sunnah nabi. Esok lusa cakap pasal majalah mangga, letak gambar penuh dosa. Berubahlah mantot.

Tanpa Nama berkata...

hahahahhaha..kadang2 kita kena dgr ckp org gak mantot..x semestinya x pakai purdah x baik...asal tutup aurat, x pakai ketat sudah la,,ye dok mantot?

Unknown berkata...

salam anon April 24, 2014 at 6:42:00

awak terlalu amerika la , jubah tu sunnah nabi , nabi-nabi sebelum nabi muhammad saw , semua berjubah , sehingga jubah tu dijadikan pakaian tradisi mereka ,

ya aku macam mantot otak sempit yang digolongkan golongan macam kamu , dan kamu otak luas , no wonder islam semakin maju di malaysia ,dan iman orang islam dimalaysia semakin mantap dengan beranggapan islam itu "universal" mengikut piawaian otak anda

takpe , disebabkan kita saudara , saya mendoakan semoga awak masuk ke syurga al-firdaus =)

keep it up bro mantot , aku doakan Allah masukkan kau ke syurga al-firdaus , amin =)

Tanpa Nama berkata...

pakai apa2 pun bleh asal kan ttup aurat dan sdap mata memandang..

Tanpa Nama berkata...

bab islamofobia tu org kfir saje je reka nk menganjingkan org islam..klau cite pasal bunuh rogol bom sebagai tentera kfir amerika lagi truk takde lak amerikafobia..ni sume permainan media kfir supaya org islam sndiri malu dan takut nk mengaku islam..

Tanpa Nama berkata...

Hehe, btol tu.. sy slalu baca blog ni & dari blog ni la sy slalu blaja benda pelik2..

Tanpa Nama berkata...

Bayangkan pendakwah arab dtg berdakwah kt non arab land dan focus pd sunnah jibiliyyah..atas dasar kearaban nabi..non arab x rasa takut3 kot nk masuk islam..x payah tgk jauh..pendakwah arab dtg tanah melayu..ada ke berbondong2 rakyat tanah melayu slps masuk islam trus pakai jubah segala..pemakaian masih dikekalkan kemelayuannya..aku bangsa melayu..pakai baju kurung da ckp menutup aurat aku dan itu identiti melayu aku..islam x dtg utk hapuskan identiti pakaian bangsa ok...tp mengangkat martabat wanita mcm aku dgn mewajibkan penutupan aurat..

Tanpa Nama berkata...

"Kau simpan la janggut panjang mana pun tapi kalau kau pakai short nampak lutut bila jalan what the hell la kan?"

aku suka line ni, sbb? sbb ramai sgt, sampai aku naik mual tengok.

dan aku sokong anon April 25, 2014 at 8:08:00 sbb blog kau ni byk sgt isu Meleis yg ko camporkan, so terasa gaklah yg ko jump-ship tu. Kejap citer pasal majalah mangga, kejap citer pasal gosip artis pastu citer balik pasal agama Islam dan takutkan Allah.

papepun, aku still suka baca blog ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Ayat kalis api neraka tu mmg mncgkam la..! Win.

Tanpa Nama berkata...

kalo kita ni xmampu nak ikut sunnah pemakaian Nabi SAW,tak perlu laa nak kutuk2 sunnah tu..bertaubat laa..