April 01, 2014

Jika Aku Mati, Tolong Buang Gambar Aku dan Awekku Berpeluk Pada Malam Tahun Baru Lepas Bab 02

Kau takut mati? Rasanya kalau tanya sapa2 pun, dia akan mengaku dia takut mati. Tapi kalau kau fikirkan balik, mati tu pasti. Jadi kenapa nak takut?

Aku rasa kita selalu tanya soalan yang salah pasal mati. Sepatutnya soalan dia berbunyi, "kau ready ke nak mati?" Semua orang akan kata tak ready. Nak kena ada insurans dulu, nak kena buat itu, nak buat ini, risaukan keluarga yang bakal ditinggalkan.....Tapi kalau dah nak meninggal, bukan boleh buat apa pun kan?

Sebenarnya, mati tu sangatlah dekat tapi kita selalu fikir masa kita masih panjang lagi. "Ah, aku muda lagi...ah, aku baru aje 20 an!" Ayat biasa masyarakat kita. Muda lagi....kuat lagi......Sebab tu kita boleh nampak yang pegi masjid ni gengyang tua, yang tak ada kat masjid yang muda.

Tuhan dah kata kat kau yang mati tu pasti. Yang Maha Genius nya...Allah tak bagitau kau bila kau mati. Ramai orang takut nak fikirkan kenapa begitu sedangkan sebab tujuannya adalah sangat menggembirakan jika kau fikirkan betul-betul...

.......................

Semua orang selalu tercari-cari apa rahsia nak berubah. Ada gadis yang berat nak pakai tudung nak tunggu hidayah dulu...ada mamat yang suka tekel awek bersilih ganti untuk tujuan sumbang tapi berjanji dengan sendiri bila dapat petunjuk dia akan stop.

Semua orang mencari "our stopping point" tu. Semua orang carik moment di mana dia akan kata "dah dah, aku nak insaf...aku dah tak nak buat benda tak senonoh lagi dah." Semua orang mencari dan mencari dan mencari dan menunggu untuk insaf.....padahal insaf tu dah ready tunggu dia.

Jika kau orang2 macam ni, yang sama macam aku, yang bertangguh nak insaf, yang senantiasa mencari petunjuk ni, signs ni....tanya dengan diri sendiri dalam tiap2 benda yang kau nak buat, dalam segala perbuatan kau, sebelum kau buat benda tu....tanya; "Macam mana kalau aku mati lepas ni?" Kau nak gi rumah awek nak bawak dia dating tengok wayang? Tanya. Kau nak gi merempit dengan boifren naik motor sambil boifren kau wikang motor nak tunjuk sproket motor baru? Tanya diri dulu.

"Macam mana kalau aku mati lepas ni? Adakah maruah aku akan terpelihara?" Once kau mati, siapa lagi nak bela maruah kau? Kau dah mati!  Lepas ni, dalam tiap2 benda kau nak buat, TIAP-TIAP BENDA, tanya diri sendiri dulu soalan tu. Kemudian kau akan sedar sendiri mana satu elok mana satu buruk sebab kau dah dekatkan diri kau dengan kematian kau sendiri.

Ini aku tujukan kepada gadis2 dan mak2 orang yang main bantai aje letak gambar tak tutup aurat kat Facebook dan kemudiannya bila dah meninggal, menggelebahlah si waris dan family nak mintak tolong jangan sebarkan gambar si polan ni sebab dia tak tutup aurat.

Kau menyusahkan orang lain sis!

Jika kau dah baca apa aku tulis ni, jadi at least somebody dah cuba ingatkan kau sebelum kau meninggal. Jangan pulak kau datang balik sebagai hantu dan kacau manusia2 yang masih hidup suruh buang profile kau hanya kerana akaun Facebook kau profile picture dia gambar kau kissing dengan boyfren, membuatkan roh kau tak tenang...

Hahaha.
Aku bergurau je ni.

.....................

Ada lagi satu masalah lain yang selalu menimpa masyarakat kita. Kita selalu tak menghargai orang yang ada di sekeliling kita. Kita selalu assume orang yang lebih baik akan muncul.

1. Suami dah ada isteri, nak yang lebih baik, nak yang buah dadanya lebih gebu. Nak yang layan dia macam playboy bunny.

2. Isteri, nak suami yang lebih baik, sebab suami dia sekarang perangai macam lahanat. Nak mintak tolong cuci pinggan pun bergaduh.

3. Ada jugak lelaki yang masih lagi mencari wanita yang sesuai untuk dijadikan isteri sedangkan di depannya dah ada seorang wanita yang sudi. Begitulah juga wanita dan pencarian masing-masing.

Kita selalu hidup dalam dilema sebab kita always waiting for the sign. Act of God. Moment. Petanda. Hidayah! Kita tak yakin. Pada kita, kita takut nak grab chances yang ada kerana kita nampak keliling kita ada banyak lagi opportunities yang possible untuk dicapai! Terlalu banyak opportunities membuatkan kita kelabu mata dan insecure dengan apa yang kita dah ada...

Bagaimana kalau mereka2 ni ditarik balik?
Bagaimana pulak kalau kita yang tak sempat?

Kita boleh merancang tapi Tuhan yang menentukan. Tapi kalau kau yang bertangguh dan kau yang tak reti appreciate apa yang kau ada...itu salah kau. Sebab kau tak gunakan mati dalam pembentukan kasih sayang dan hubungan.

Kita gunakan mati hanya bila diorang ni dah mati. Lepas tragedi, lepas musibah, lepas insiden, lepas eksiden, barulah terbayang mati. Sebelum tu...."enjoy sampai mati."

.....................

Kau tau apa rahsia nak pupuk kasih sayang sebenarnya?

Cara paling baik nak pupuk kasih sayang dengan diri sendiri adalah untuk ingatkan diri, kau boleh mati bila2. Nak pupuk kasih sayang sesama insan, kau perlu ingatkan diri kau, diorang yang kau sayang ni...boleh mati bila2.

Harapnya selepas tu akan terbentuk cycle di mana secara automatik kau akan takut buat benda salah dan kau akan pastikan yang orang yang kau sayang di sekeliling kau dapat rasa kasih sayang kau. Kau cuba bayangkan kalau isteri kau pun buat benda yang sama? Kalau kau tau esok kau mati, kau bayangkanlah macam mana layanan isteri kau malam tu?

Mesti terbaik punya sebab dia pun nak jadikan benda tu memorable.....kan? Last day bersama. Semua benda yang selama ni kau nak dia buat, sure dia akan buat. Kau nak makan apa? Kau nak minum apa? Kau nak gaya apa?

Tapi kenapa bila dah nak mati baru buat?
Masa hidup tu buat apa? Kenapa masa hidup ramai yang anggap lagi baik aku hidup takde laki takde bini?

.................

Trend sekarang ni kalau kau tengok, dunia seolah2 mengajak kita enjoy hidup, spend masa buat benda yang kau berminat nak buat, tangguhkan kahwin dan ada anak selagi impian kau tak tercapai. Serius. Kau tak percaya kau tengok la berapa orang yang hold off tak kahwin hanya kerana duit tak cukup. Ataupun hold off nak dapat anak hanya sebab nak rasa melancong ke luar negara dan bila dah ada anak nanti...dah takleh buat.

Kalaulah kau tau lagi 9 bulan, kau mati....kau nak buat anak atau kau nak gi melancong? Kalau lagi 3 bulan kau mati, kau nak kahwin dengan minah tak berapa hot yang nak sayang betul dengan kau atau kau still nak tunggu gadis berwajah mirip Emma Maembong tu?

Jika kita ada deadline...kita akan really push benda yang kita nak. Masalahnya, ramai yang salah paham mengenai kematian ni punya deadline. Deadline kematian ni bukannya lambat lagi, waktu tua atau bila dah tua ganyut. Deadline kematian sebenarnya adalah "sejenak selepas ni..."

Jadi, apa sebenarnya priority kau? Anak atau melancong? Kahwin atau terus mencari? Jika kau masih lagi dalam dilema ni atau kau cuba mencari bantuan dalam membuat keputusan, jadikan mati sebagai kawan baik kau. Sebab itu aje yg pasti dalam hidup ni, kan?

Mati akan mengajar kau untuk sort out kau punya priority. Mati juga akan mengajar kau macam mana nak memberi kasih dan menerima sayang. Serious shit. Cuba kau fikir betul2. Tapi orang kita, bila mati aje, terbayang batu nisan, kubur dan hantu bungkus melompat-lompat.



..............

Akhirnya, tanyalah diri sendiri, kau nak mati macam mana.
Kau dah diberi pilihan. Pandai2 la kau corakkan. Kau selalu pegi clubbing ada kemungkinan mati tengah shuffle dekat disko. Percentage untuk mati tak berapa elok ni, lagi tinggi kalau kau pilih jalan tak berapa elok, kan?

Semua terpulang kepada diri sendiri. Kau nak mati elok? Kau dah tau apa yang kau perlu buat.... usahalah buat benda elok...sepanjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang hidup kau.

Kalau sebelum mati lagi kau dah pesan dekat orang "mintak tolong kalau aku mati, tolong padamkan gambar Facebook aku yang aku tayang aurat ya" itu kan maknanya, waktu kau hidup ni, kau sendiri dah tak peduli maruah kau sebenarnya. Betul la kan pandangan aku ni?

Kau dah diberi peluang dan masa...tapi kau gunakan peluang tu untuk sampaikan wasiat bullshit kau itu. Padahal....boleh aje kau remove sendiri gambar2 itu.


16 ulasan:

Prince of Noob berkata...

1st!

Tanpa Nama berkata...

Good post bro..menyentap ke jiwa baca post ko yg ni..*thumbs uppp*

Tanpa Nama berkata...

Excellent piece. Most unfortunate our local divorcee artist was given prominence with a catch phrase " yang penting kita enjoy..." . Sadly the whole country has embraced a clarion call of " the possibilities are endless" a helpless situation of neither here nor there.

thanks CM berkata...

mana haters mantot utk article ni :) hehe..tengah tunggu :) ol n ol, terima kasih sbb masih sudi berpesan2 antara sesama saudara Muslim. Ada pro n kon blog kau ni :) yg mana baik dijadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan. :)

Tanpa Nama berkata...

Mmg terbaik...even nk ckp dgn dak muda skrg ni pun rse lembut dh xjlan kot..cara mcm ni mmg mkn dalam

suraya berkata...

sentappp..tp bgs..peringatan sesama kita

Mitut berkata...

Manly tears were shed. sobs

Tanpa Nama berkata...

aku nangis tot baca entri ko ni..terlalu byk yg btol2 makan dalam..smoga allah bantu aku ke jalan yang betol

Mrs.Critical Thinking berkata...

Oh my god! Very good article you wrote. Mak pun rasa sentap gituu.. Thanks for sharing. Keep on writing!!

Unknown berkata...

salam

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=491697650929104&set=a.236345216464350.49254.100002666192726&type=1

penganggur curi rm 2 ringgit tabung masjid dipenjara 2 tahun.

Irfa berkata...

setiap malam bila sunyi semua org tido, aku selalu fikir 'mati nanti mesti sunyi mcm ni dalam kubur'

Tanpa Nama berkata...

deep..sgt membuka mata yg tertutup utk hold bnda yg sepatutnya xyah nk hold.

Tanpa Nama berkata...

pergh..sentap jiwa.aku baru nak buat jahat petang ini.tapi bila baca mati xtunggu kita,aku stop kejap.....

Tanpa Nama berkata...

dulu high school aku xtutup aurat, tp mmg dari dulu gak aku xsuka gmbar aku kena upload, aku dah bgtau xpayah upload gmbar aku, dorg still upload. hmm..mmg manusia zaman skrg ni suka sgt bgtau everyone apa yg dorg buat kan..

♥ Mc Waniye ♥ berkata...

Nauzubillah , jauhilah dari diriku dan sahabat seagamaku

saya mintak ni nak share yea , :)

http://wanalipwaniye.blogspot.com/2014/04/jika-aku-mati-tolong-buang-gambar-aku.html

Teena Tna berkata...

Indeed! Just grab the opportunities in front of you. Thanks for sharing.