Kalau kau ikut penulis2 blog pro pembangkang dan portal berita pembangkang kebelakangan ni, ada satu isu yang agak kerap dimainkan iaitu mengenai betapa "berjayanya" sistem speed trap baru di Malaysia yang dikatakan mampu menyaman hampir 2 ribu lebih saman dalam masa 2 hari.
Kata penulis2 itu, itu satu cara macam mana kerajaan nak buat duit lebih untuk kumpul dana pilihanraya. Ada jugak yang mempersoalkan kenapa kerajaan gila benar nak menyaman pemandu2. Satu2 nya benda yang aku sangsi sikit mengenai sistem AES ni hanyalah mengenai perjanjian konsesi dia. Itu aje. Sebab aku tak berapa suka dengar perkataan "konsesi."
Kalau semua benda nak dikonsesi itu maknanya kerajaan hanya nak urus atau dalam erti kata lain, jadi bos yang hanya mengarah orang sebab dia yang keluarkan bajet dan orang lain buat kerja. Dalam bab sistem AES ni,aku tak berapa pasti sama ada perjanjian konsesi ni meliputi sama ada;
a. pemegang konsesi dapat saham daripada saman yang dikutip atau
b. pemegang konsesi hanya diberikan mandat untuk selenggara sistem tu dan dapat peruntukan hanya untuk selenggara
Pada aku, agak tak munasabah bunyinya kalau aku kena saman AES dekat highway PLUS, ada percentage saman aku tu masuk ke kantung PLUS.
Bagaimanapun,berbalik kepada topik asal....seratus percent aku sebenarnya suka sistem AES dijalankan. Sebab aku tak suka driving dekat Malaysia. Aku tak suka driving pegi kerja. Sebab terlalu banyak m*f*ker atas jalan. Ye, m*f*ker jantan atau m*f*ker betina. Ada beberapa golongan m*f*ker atas jalan kita ni;
1. Golongan bila jam dia ikut lane emergency
2. Golongan suka potong queue
3. Golongan suka potong queue tapi marah kau bila kau tak bagi dia potong
4. Golongan yang tak paham apa itu had laju
Aku suka orang macam ni kena saman. Kalau sistem AES ni mampu mengurangkan jumlah m*f*ker atas jalan raya, aku sokong benar. Tapi masalahnya, ada sesetengah pihak beranggapan ;
1. Tidak fair lah kalau pemandu tak diberitahu awal2 ada kamera
2. Tidak fair lah kalau pemandu tak tahu di mana sistem tu dipasang
Itulah masalahnya..mental m*f*ker ni semua tak betul. Kalau kau diberitahu kat mana kamera tu dipasang...masalahnya takkan selesai. Kita semua sedia maklum, ramai pemandu Malaysia hanya akan ikut had laju bila ada polis tengah pegang speed trap camera atau ada polis berenti kencing tepi jalan. Dalm 500 meter lepas dia melepasi polis tu...normally...dia akan pecut kereta balik.
Aku setuju benar kalau sistem AES ni dipasang kat semua tempat, khasnya mana2 simpang yang dikenali sebagai heaven untuk pemotong2 queue. Tak reti nak beratur? Anda seorang m*f*ker Tak sabar nak balik rumah sebab nak motherf*king? Orang lain boleh beratur...kenapa anda tak boleh beratur?
Sistem AES...aku sokong benar. Biarlah benda tu rahsia sulit dan tak ada orang tau kat mana kamera dia. Kutip berapa bilion pun yang termampu oleh pihak kerajaan, aku sangat alu-alukan. Kerana...peluang kutip duit daripada orang yang buat kesalahan adalah jauh lebih baik daripada kutip duit melalui sistem cukai dan ramai sebenarnya pemandu2 di Malaysia ni yang layak dihukum.
Begitupun, aku harap, tak ada orang yang kebal daripada sistem ni. Kalau rakyat kena saman, diharapkan menteri juga kena saman. Kalau anak buah orang biasa kena saman, anak buah menteri pun mesti kena saman. Janganlah jadikan sistem trafik menghukum orang biasa tapi menteri2 dan sedara2 menteri tak kena.
Benda paling obvious sekali adalah, selalunya, yang parking merata2, yang potong queue, yang bawak macam haram....atau dalam term aku, m*f*ker driver...adalah mereka2 yang pandu kereta mewah. Tak semua..tapi aku tak pernah nampak Nissan 350Z bawak ikut had laju. Aku tak pernah nampak Ferrari bawak ikut had laju.
Aku pelik kenapa...sebab dekat negara maju...kau bawak kereta apa pun, majoriti still ikut had laju. Lagi 7 tahun kita nak "mencapai status negara maju" mampukah kita ubah mentaliti kita yang tak pernah takut dengan undang2 trafik.
Masa aku mat motor satu masa dulu; ada satu istilah dalam duni mat motor (bukan mat rempit)....bawak motor mana ada speed limit. Bagaimana, kita sebagai masyarakat...nak ubah pasal pemikiran macam tu, kalau sistem AES ni pun kita persoalkan bila dia jadi terlalu efektif?
Adakah itu satu benda yang salah apabila satu sistem diwujudkan untuk menghukum pesalah trafik? Penyelesaian dia senang aje..bawak la ikut had laju. Yang kau nak persoalkan sistem tu kenapa?
Kata penulis2 itu, itu satu cara macam mana kerajaan nak buat duit lebih untuk kumpul dana pilihanraya. Ada jugak yang mempersoalkan kenapa kerajaan gila benar nak menyaman pemandu2. Satu2 nya benda yang aku sangsi sikit mengenai sistem AES ni hanyalah mengenai perjanjian konsesi dia. Itu aje. Sebab aku tak berapa suka dengar perkataan "konsesi."
Kalau semua benda nak dikonsesi itu maknanya kerajaan hanya nak urus atau dalam erti kata lain, jadi bos yang hanya mengarah orang sebab dia yang keluarkan bajet dan orang lain buat kerja. Dalam bab sistem AES ni,aku tak berapa pasti sama ada perjanjian konsesi ni meliputi sama ada;
a. pemegang konsesi dapat saham daripada saman yang dikutip atau
b. pemegang konsesi hanya diberikan mandat untuk selenggara sistem tu dan dapat peruntukan hanya untuk selenggara
Pada aku, agak tak munasabah bunyinya kalau aku kena saman AES dekat highway PLUS, ada percentage saman aku tu masuk ke kantung PLUS.
Bagaimanapun,berbalik kepada topik asal....seratus percent aku sebenarnya suka sistem AES dijalankan. Sebab aku tak suka driving dekat Malaysia. Aku tak suka driving pegi kerja. Sebab terlalu banyak m*f*ker atas jalan. Ye, m*f*ker jantan atau m*f*ker betina. Ada beberapa golongan m*f*ker atas jalan kita ni;
1. Golongan bila jam dia ikut lane emergency
2. Golongan suka potong queue
3. Golongan suka potong queue tapi marah kau bila kau tak bagi dia potong
4. Golongan yang tak paham apa itu had laju
Aku suka orang macam ni kena saman. Kalau sistem AES ni mampu mengurangkan jumlah m*f*ker atas jalan raya, aku sokong benar. Tapi masalahnya, ada sesetengah pihak beranggapan ;
1. Tidak fair lah kalau pemandu tak diberitahu awal2 ada kamera
2. Tidak fair lah kalau pemandu tak tahu di mana sistem tu dipasang
Itulah masalahnya..mental m*f*ker ni semua tak betul. Kalau kau diberitahu kat mana kamera tu dipasang...masalahnya takkan selesai. Kita semua sedia maklum, ramai pemandu Malaysia hanya akan ikut had laju bila ada polis tengah pegang speed trap camera atau ada polis berenti kencing tepi jalan. Dalm 500 meter lepas dia melepasi polis tu...normally...dia akan pecut kereta balik.
Aku setuju benar kalau sistem AES ni dipasang kat semua tempat, khasnya mana2 simpang yang dikenali sebagai heaven untuk pemotong2 queue. Tak reti nak beratur? Anda seorang m*f*ker Tak sabar nak balik rumah sebab nak motherf*king? Orang lain boleh beratur...kenapa anda tak boleh beratur?
Sistem AES...aku sokong benar. Biarlah benda tu rahsia sulit dan tak ada orang tau kat mana kamera dia. Kutip berapa bilion pun yang termampu oleh pihak kerajaan, aku sangat alu-alukan. Kerana...peluang kutip duit daripada orang yang buat kesalahan adalah jauh lebih baik daripada kutip duit melalui sistem cukai dan ramai sebenarnya pemandu2 di Malaysia ni yang layak dihukum.
Begitupun, aku harap, tak ada orang yang kebal daripada sistem ni. Kalau rakyat kena saman, diharapkan menteri juga kena saman. Kalau anak buah orang biasa kena saman, anak buah menteri pun mesti kena saman. Janganlah jadikan sistem trafik menghukum orang biasa tapi menteri2 dan sedara2 menteri tak kena.
Benda paling obvious sekali adalah, selalunya, yang parking merata2, yang potong queue, yang bawak macam haram....atau dalam term aku, m*f*ker driver...adalah mereka2 yang pandu kereta mewah. Tak semua..tapi aku tak pernah nampak Nissan 350Z bawak ikut had laju. Aku tak pernah nampak Ferrari bawak ikut had laju.
Aku pelik kenapa...sebab dekat negara maju...kau bawak kereta apa pun, majoriti still ikut had laju. Lagi 7 tahun kita nak "mencapai status negara maju" mampukah kita ubah mentaliti kita yang tak pernah takut dengan undang2 trafik.
Masa aku mat motor satu masa dulu; ada satu istilah dalam duni mat motor (bukan mat rempit)....bawak motor mana ada speed limit. Bagaimana, kita sebagai masyarakat...nak ubah pasal pemikiran macam tu, kalau sistem AES ni pun kita persoalkan bila dia jadi terlalu efektif?
Adakah itu satu benda yang salah apabila satu sistem diwujudkan untuk menghukum pesalah trafik? Penyelesaian dia senang aje..bawak la ikut had laju. Yang kau nak persoalkan sistem tu kenapa?
27 ulasan:
totally betull..aku ckp bnci yg potong que dan lalu emergency lane..motherfucker
lu memang real bro!
hahah ya mantot, negara kita mmg agak tepu dgn drivers madafaka..aku juga pantang sama golongan yg tak reti nak sabar dan selfish mcm nokharom...
1. Golongan bila jam dia ikut lane emergency - kadang2 jadi juga madafaka
2. Golongan suka potong queue - kadang2 jadi juga madafaka
3. Golongan suka potong queue tapi marah kau bila kau tak bagi dia potong - kadang2 jadi juga madafaka
4. Golongan yang tak paham apa itu had laju - kadang2 jadi juga madafaka
damn... walau aku cuba nak nafikan tapi sebagai seorang manusia yang lemah kadang2 aku terpaksa jadi madafaka macam kat atas tu bila terdesak huhuhu... tapi aku tak kisah pun pasal sistem AES sbb kat tempat aku aku dah tahu kat mana kamera ni dipasang hahahahah
dlm byk2 bab aku setuju ngan ko tot,tp bab AES i beg to differ..kalo kat negara maju bnda ni dah lame implement, fungsinya utk mendidik rakyat dorg tuk stick kat had laju kat kwsn2 yg accident prone..mmg caranya diorg akan letak warning sign speed camera ahead,so that org akan slowdown..jpj pun ckp akan letak kat kwsn byk eksiden,n letak sign,tapi sampai skrg kebykan pilot camera mana ada warning sign,n defak kat skve jalan straight x penah ada eksiden dia letak gak!
yang elok elok lah..yg buruk komen...takkan semua nak hentam saja kan..
Sistem untuk kebaikan , ok saja...
mantot,
kau jangan nak bohong. ayat kau kat negara maju semua drebar ikut had laju memang tak boleh blah hahaha. kau peminat arsenal kan? kau tau pemain bek kiri santos ka apatah nama dia tu. kalau tau dia kena gantung lesen memandu sbb memecut selaju 145mph. bukan kmh ye. di selitar jalanraya di London berhampiran emirats.
aku setuju dgn noob,kadang aku bnci dgn golongan2 yg tak reti bahasa ni..tp kdg2 aku juga trpksa mnjadi golongan2 sprt yg di sbut di atas. pemandu2 kat m'sia ni memang terlalu rude(termasuk aku). tak de kesedaran lgsung.mgkin ini hasil didikan setelah 55 tahun merdeka.
jadinya rakyat m'sia memang masyarakat yg bersopan santun & berbudi bahasa,tapi nilai itu akan hilang apabila berada di jalan raya.
kalau iku WHO per 100,000 penduduk rakyat Malaysian tertinggi maut kemalangan jalanraya di ASEAN... check it out..
http://www.cbt.com.my/2012/08/17/who-are-the-worst-drivers-in-the-region/
Ni semua berkaitan dengan mentaliti...
KAt german xde speedlimit pun,tapi still rakyat dia bleh pikir kat mne nak laju kat mne nak perlahan,,,kat malaysia ramai sangat nokharom nak bawak laju2
ideologinya senang aja.. pemandu yang tak berhemah, akan menentang habis-habisan lah sistem ae ni. yang berhemah,ok aje. Macam hudud juga.
Kalau driver salah kena saman aku takde hal. Yg jadi hal bila aku lalu PLUS highway tapi kena jam dar sungai besi sampai Alor Gajah. Patut boleh bawa 110 kmj dah jadi 30 kmj. Pulak tu akukena bayar tol. Patutnya PLUS yg kena saman sebab kegagalan untuk memenuhi kontrak menyediakan "KESELESAAN PEMANDUAN YG LANCAR". Kenapa benda gini kerajaan tak boleh saman PLUS? Jadi salah ke aku bawa lebih laju bila jalam clear dari Alor Gajah sampai Pagoh? Adilke aku bayar PIZZA dapat LEMPENG?
Ex Racing Driver....
ye... aku setuju sangat... ko dah tulis apa yang aku rasa dalam hal ni...
aku selalu halang kete yang bawak kat emergency lane... kah kah kah
aku pakai motor jer..
hrmm.. teringat seorg ilmuan ckp.. sabar mcmmn pun org kat opis tp bila kat jln mmg tak reti nk jd penyabar,, bab AES klu tak slah xpyh takot.. n mcm noob ckp kitorg kat sini pun tahu kt mana psgnya.. tp setuju dgn mantot sistem utk semua.. klu menteri yg suka speedg yg pksa org ke tepi tu kena la skali,, sama2 kena.
Yg potong baris/guna emergency lane/tak ikut had laju tu banyak. Bezanya yg kena saman cuma yg bwk myV & seangkatan. Yg drive keta mewah, jgn harap pengawal trafik nak tahan(pemerhatian aku la). Majulah m****rf***r.
Betul tu opah hang. Yang guna emergency lane or nk memotong dari kiri waktu jem ubatnya masing2 drivelah kete anda rapat kiri jgn bg chance. Sy buat gitu dan nampakla dr cermin pandang blkg yg cuba nk masuk tu tersangkut le. Tp ada driver lain kasi jalan plak. Itu lain kes la hihi. Kat highway aritu lori yg tolong block. Huhu
Oh cmon. They could at leadt put an obvious speed limit signage before the put on the camera! Kalau tujuan betul2 ni nk mendidik mentaliti rakyat. Ini signage pon tkde.... Sedar2 dah kena saman. Semua org prof x punya super power ke?
AES supposedly to come together with the signage 2,3 kilometers and/or a few hundred meters away to warn drivers that they are nearing the speed limit and red light enforcement zone.
Sistem AES ni kate kerajaan untuk mendidik rakyat mematuhi hadlaju dan lampu merah. Debat mengenainya di Parlimen dan makluman di surat khabar sudah jelas.
Cuma kenapa signage takde? Klu btul takde mmg patut kerajaan kena tindakan pasal cakap x serupa bikin. Kalau ye pun nak pasang sistem AES, naik kan la signage tu terlebih dahulu.
Setakat ini saya belum terjumpa mana2 kamera AES ni termasuklah papan amarannya kerana perjalanan saya agak terhad, jadinya mungkin penilaian saya kat sini silap.
Bukan semua yg guna emergency lane tu mother fucker.kalau ada emergency case mcm family kemalangan ke, isteri nak bersalin ke, nak terberak ke mmg selayak nye guna lane tu.silap2 kita yg jd mother fucker sebab meng mother fucker kan org yg salah.
Aku rasa jalan masuk silk dari ldp n skve tu ada camera tapi tkda signage. Betul2 depan shell tu.
Highway plus kilometer 301 hala ke kl...liplap lampu flash saman org bwk laju
""Bukan semua yg guna emergency lane tu mother fucker.kalau ada emergency case mcm family kemalangan ke, isteri nak bersalin ke, nak terberak ke mmg selayak nye guna lane tu.silap2 kita yg jd mother fucker sebab meng mother fucker kan org yg salah.""
kah kah kah kah... kalau nak buat alasan mot*******er pun carik la alasan cerdik sikit... banyak gile siak isteri nak bersalin, ramai yang nak terberak.. asal start jem aje, ramai yang nak bersalin sama terberak....puiii
lain kali jangan la jadik bodo sangat kalau nak letak komen pon...moth******er itu bukan untuk mereka mereka yang betul betul emergency, tapi khusus untuk mereka yang guna emerency lane bila start jem dan jugak pada yang follow belakang kereta mot******er yang mulakan masuk lane emergency...
knp kena ada alasan kdg2 terpaksa jdk 'tutttt'??? x jdk x boleh ke??? kl diri sdiri (yg ada kesedaran) pun payah nak berubah, apatah lg yg mmg langsung x ada kesedaran... kamon, start la berubah...nak tunggu bila lagi? jgn lupa latih anak2 sama...
1 lagi kategori 'Tutttt' atas jln - bkk cermin, buang sampah!! mmg 'tutttt'lah!!
ank aku tanya: can we do that? aku jwb: no! those who do that are stupid! ank aku jwb plak: so many stupid people in msia... aku hanya angguk... membenarkn kata2 ank aku...
kt singapore semua keta sama
je kelajuannya. takde yg terlebih laju atau slow cam
siput. masuk je hiway malaysia dpt tengok malaun2 race nak cepat mati. yg pling hangin jenis drift lane paling kiri ke lane paling kanan mcm tok ki dia punya jalan. org mcm ni patut kena maksimum saman. kalau saman x settle dalam 3 hari sita je keta tu. padan muka
kdg2 terpaksa jd motherfucker?ko mmg motherfucker la klu cmtu. define kadang-kadang terpaksa.ade org lalu emergency lane sebab terpaksa? wife aku pernah eksiden and all the way back to the detination, aku xde lalu emergency lane pn.aku sekadar psg hazard lamp.mentaliti, its all about that.one word, motherfucker. lesen beli agaknye. and hello, yg plg byk buat keje barua cmni biasenya yg drive myvi perasan laju, wira konon turbo.fuck
Try le kene sekali, confirm berubah la opinion ko pasal aes
Catat Ulasan