Disember 06, 2011

Perlindungan Untuk Pelanggan di Malaysia Berada Dalam Keadaan Kritikal

Mesti benda macam ni pernah terjadi pada kau...Kau beli barang. Seminggu lepas tu, barang tu rosak atau ada problem. Kau pegi balik kedai kata barang tu ada problem. Tauke kedai kata,"Ni kena claim warranty ni.."Melopong la kau sebab proses nak claim warranty tu ada la makan masa sebulan dua.

Perkara ni mesti banyak terjadi kalau kau rajin upgrade PC atau henfon atau mudah lagi,electronical goods. Aku sendiri pernah beli motherboard komputer lain sebab proses nak tunggu warranty claim tu makan masa 2 bulan lebih padahal motherboard tu aku baru aje beli seminggu lebih.

Bila benda2 macam ni terjadi, membuatkan aku mempersoalkan..."Siapa yang nak tanggung kerugian aku tak dapat buat kerja 2 bulan tu kalau aku tak beli motherboard lain?" Law negara kita memang agak lemah protection untuk customer. Tak tau mana datang budaya tu tapi benda camni jelas kelihatan dekat sistem warranty kat negara kita ni.

Di negara kita tidak mengamalkan sistem return "within certain periods of time" dan warranty yang cover on the spot punya change of goods from failures. Kau beli barang,rosak...kau kena tunggu barang tu dihantar balik ke manufacturer.

Ada jugak syarikat-syarikat yang dah mula buat sistem tu..antaranya Ikea (return barang dalam 100 hari kalau kau tak suka untuk full refund) SenHeng dan HomeMart+ (warranty tukar on the spot kalau stok ada kat kedai) tapi semua hanya bergantung dengan syarikat tu sendiri.

Walau bagaimanapun, apa yang paling mengecewakan aku adalah mengenai sistem warranty kereta yang macam anakharam. Aku adalah seorang pembeli kereta Perodua. Bila dah sebulan lebih aku beli kereta, aku perasan..klip pegang mudguard tayar depan tanggal. Bila aku pegi servis...mintak ganti dengan klip pengikat dia...aku yang kena bayar benda tu.

Lepas tu aku pegi servis lagi sekali...klip dekat belah lain pulak yang tanggal. Aku gantikan lagi. Tiap kali aku pegi servis mesti ada yang tanggal dan mesti aku kena bayar untuk ganti benda tu. Walaupun benda tu tak mahal, RM4 aje...tapi itu adalah manufacturer defect yang Perodua kena tanggung sebab bukan aku seorang aje yang kena benda tu dan bukannya aku saja-saja tanggalkan klip tu.

If a product is not functioning as it should be during the warranty period, manufacturer la yang kena tanggung,kan? Tapi takpelah..cerita pasal Perodua aku sambung esok.

Culture bisnes kita mudah nak faham...kau cuba kira berapa banyak showroom kereta dan cuba kira berapa banyak pusat servis kereta. Mana lagi banyak? Showroom jual kereta. Mana yang sepatutnya lagi banyak? Pusat servis kereta.

Agak mudah untuk pengeluar produk take advantage pembeli-pembeli di Malaysia. Support untuk after sales service adalah sangat-sangat mengecewakan. Setuju atau tidak?

............

Kena share benda ni.
Terbahak-bahak gua tengok. Sila klik untuk ketawa.



18 ulasan:

Sre berkata...

Setuju sangat2!

Cerita perodua plz.

ejaMaria berkata...

keta tempatan mmg dah mengecewakan saya... tapi keta import pun kecewakan poket saya... :(

apenzz tensai berkata...

betullah tot,

cerita pasala klip tertanggal tu pon kena kat aku jugak, pastu kena bayar RM 3.50...

seminggu lepas tu tanggal lagi... kurang keyakinan aku pade perodua...

Cik Yuyu berkata...

sahsah la setujuuuuu... we need quality laaaaa!

Cik Yuyu berkata...

sahsah la setujuuuuu... we need quality laaaaa!

ザ-sylver- S berkata...

ikut style nihon la, showroom depan, servis-center belakang..

SyncRo MEOR berkata...

YEAHHHHH DAH ADE LAMPU JALAN ! WOOHOO ! TQ QOVERNMENT. WE KNEW YOU GUYS CARED ;)

Unknown berkata...

Sepatunya, setiap satu kedai kereta nesti ada satu pusat servis. Tapi kalau servis kereta kat pusat servis proton plak, mahal gila-gila kalau dibandingkan dengan pusat servis biasa. Kalau servis luar plak tak cover warranty. So how?

kuncisudu berkata...

setuju. bukan sykt tempatan je, luar pun sama.

yg aku nampak sebab
- gov tak strict imposed customer right
-persaingan tak cukup byk
-customer tak byk komplen
-dah jd mcm budaya

aku ada hntr dgcam bulan lepas sbb rosak, smpi skrg org kedai tak kol lg.

Tanpa Nama berkata...

Apa masalah dengan klip tue yer.. kereta bini aku pun sama..last2 aku bubuh gam gajah.. terus tak cabut2..

p.s : kena pasang riben kat suis lampu la ni..untuk buat gimik launching.. RM30k tak lari..

anakcikbob berkata...

semalam. aku jumpa ni semalam.
hahahaha.esok2 mungkin ada perasmian tiang2 letrik baru, meter air baru. hahaha

Tanpa Nama berkata...

http://www.kpdnkk.gov.my/web/guest/pengguna/hak-pengguna

morovlizki berkata...

gua beli enset x sampai sebulan dah melingkup.gua g kat kdai cine tu,macam2 alasan die bagi.die cume tukar bateri je.tu pon bateri cap ayam. celaka punya cina yang pk nak untung jer...

Tanpa Nama berkata...

potong reben kt tiang lampoo plak...hahahaha

pengguna perodua viva elite berkata...

den baru guna kereta viva 4 bulan tingkap da stuck..tunggu 2 bulan baru service centre keramat call cakap barang sudah sampai(ada warranty)..and macam2 part tanggal..geram mmg geram..tapi gaji tak cukup nak beli honda!!

Rabiatul berkata...

ehh seriously takde eh kat msia yg 7 or 14 or 30 days money back guarantee tu? -,-'' bkn ada ke? tapi klau pasal2 kereta ni harap ampun lah eh i really don't know hihi

Tanpa Nama berkata...

GUA STUJU,...PERODUA SUCKK!!!

nadia berkata...

setuju dgn kuncisudu... cuma nak tmbh kl msia ni ada badan (watchdog) yg pantau peniaga2 ni dr abk kesempatan ke atas pengguna2... cth: hsbc uk didenda £40 million sbb salah jual product insurans pd warga tua... ni hasil pemantauan badan yg berkaitan dgn consumer. salurkn pd pihak berwajib & abk tindakan... cuma yg aku tgk msia ni bab penguatkuasaan mmg lemah. sgt2 lemah. aku pun x tau kenapa???
pemgalaman aku: 1. aku pernah langgan magazine (1-yr subscription dlm RM360), tp magazine kejap ada kejap x ada... so, aku report kat co., tunggu 2 minggu x der tindakan, aku report tribunal pengguna. aku dpt full refund (ie: RM 360) w/pn aku dah terima dlm 6-7 buah majalah dia.
2. aku beli hp seminggu x leh guna, aku call co. dia mtk nak baiki, aku x puas ht sbb aku nak tukar baru. diorg x nak. so, aku report gak ngan tribunal pengguna. bincang nyer bincang, aku setuju utk diorg repair, in the mean time diorg kena bg 1 hp utk aku (sementara hp aku siap).... hp aku murah je pun, tp sj aku nak demand aka mengada2 hehehehe...