Jun 30, 2014

Apa Salahnya Buat Maksiat Dalam Masjid?

"I like ur idea, tapi kalau kita lihat dari sudut yg lain tentang tmpt main sepak takraw, badminton dan lain2 di masjid, kita kena fikir pemakaian org melayu kita skrng ni. rata2 lelaki melayu sngt2 la suka pakai seluar pendek, aurat terbuka dan macam2 lagi la masa bersenam. dan nak buat tmpat besenam ni di masjid, sbb rata2 org malaysia susah nk tegur org buat salah. lagi lagi kalau dah kawan2 sendiri. poyo katanya.. kalau kita tegur pula esok harinya tak datang situ dah, silap2 terus bermasam muka. kadang2, naik bas pun susah nak cakap terima kasih, apetah lagi senyum. idea untuk buat tempat rekreasi di masjid ni bagus sebenarnya tapi itulah mentaliti org melayu, xboleh ditegur. cepat sangat ?sentap. melayu perlu ubah mentaliti ke arah sikap keterbukaan dalam menerima pendapat org lain."

Terima kasih untuk pengkomen yang menulis benda ni. Kau dengan jelas menceritakan mengenai betapa payahnya buat benda betul di Malaysia....dan betapa jauhnya ramai orang Melayu dengan agama yang dia bangga-banggakan sangat.

Kau cuba lah buat beberapa benda ni yang aku kerap utarakan ;

1. Tegur orang hisap rokok itu haram, mengikut mufti.
2. Tegur orang yang labur ASB menggunakan loan, haram, mengikut mufti.
3. Tegur pelabur FOREX yang tak ada urusan jual beli itu haram, kerana ia riba.
4. Tegur orang supaya tutup aurat....
5. Tegur perempuan supaya jangan gelak mengilai dekat public
6. Tegur couple supaya jangan peluk2 dekat shopping kompleks

.....dan bermacam lagilah benda yang sebenarnya tak betul, tapi reaksi yang selalunya kau akan dapat adalah.."kau jangan sibuk, kau jaga tepi kain orang kau dapat apa? suka hati aku la nak makan riba." Kalau kau tak percaya, kau buat la. Jadi, ramai yang pilih jalan selamat, buat2 tak nampak, malas nak campur tangan. KAN?

Tapi bila bab budak OKU kena kurung, dia pulak first sekali yang jadi tukang kondem, kan? Hehe.

Kau tau apa salah satu bukti Melayu ni tak betul?

Dekat depan masjid, ada signboard khas yang menggesa supaya pengunjung masjid tu berpakaian menutup aurat. Masalahnya, jika target signboard tu adalah untuk orang bukan Islam tak mengapalah, tapi signboard tu sebenarnya adalah untuk orang Islam. Hehe. Betul kan?

Melayu adalah bangsa yang bila dia kena tegur mengenai benda yang salah, dia tarik muka. Dia tak nak kawan lagi dah dengan kau. Kalau kawan kau tegur kau tak puasa, kau marah. Kalau kawan kau tegur kau jangan pegi disko masa Ramadhan, kau mengamuk.

Sebab kau rasa benda tu intruding. Padahal, dalam diri kau, kau sendiri tau, benda tu betul.

Aku ada terbaca artikel yang menceritakan mengenai betapa dalamnya dakyah Yahudi dalam kehidupan kita menggunakan formula 3S, iaitu song, sex dan sports. 3S ni digunakan untuk melemahkan orang Islam dan siap diletakkan muka Khairy Jamaluddin yang baru saja mengupdate status "sanggup berjaga demi sukan.." dan apa yang ditulis dia dipersoalkan. (link)

Memang betul 3S tu digunakan oleh musuh Islam untuk melemahkan Islam. Ia! Tapi dalam Islam sendiri ada 3S dia. Dalam Islam tak pun mengharamkan lagu, dalam Islam amat menggalakkan seks sesama suami isteri dan siap diajar tata tertibnya dan dalam Islam pun ada sukan dia. Apa dia sukan Rasulullah? Tunggang kuda, memanah dan berenang. Even dalam satu cerita Nabi yang aku dengar, Rasulullah sendiri pernah tengok orang menari dalam masjid dan dia siap layan lagi.

Kenapa kita kena follow 3S barat dan tak create 3S kita sendiri?

Lihatlah kembali kepada masyarakat kita. Ramai antara kita menjadikan pemuzik barat sebagai idola, termasuklah aku. Nak seks halal? Kita susahkan orang bujang nak berkahwin, kita payahkan mereka dengan pelbagai syarat dan kemahuan yang sebenarnya tak wajib pun diikuti. Nak bersukan? Yang kita biarkan sekumpulan pemuda Melayu kejar sebiji bola dengan berseluar pendek dan gadis2 Melayu terkangkang dengan baju ketat dalam acara gimrama kenapa?

Kita marah bila kena tegur......kemudian bila ada keburukan pada masyarakat kita, kita salahkan orang Cina, orang Barat dan paling senang, orang Yahudi.

Aku tau memang ada disebut siapa musuh Islam....tapi takkanlah sampai camgitu sekali egonya kita ni, sehinggakan kita tak nak mengaku...yang sebenarnya ; .....tak ada pun orang Yahudi paksa umat Islam Malaysia tayang aurat untuk jadi alat marketing, bukan Yahudi pun yang suruh komposer2 Melayu buat lagu2 cinta bunga2 supaya couple makin ramai dan bukannya Yahudi pun yang paksa orang Melayu ni follow sukan siang malam.

Semua tu berlaku atas kemahuan orang Melayu Islam Malaysia sendiri kan? Tak ada pun orang Yahudi tunggu depan masjid dengan senapang halau kita jangan masuk. Tapi kita sendiri yang nak jauh dari masjid. Sebab dalam masjid ;

1. Takleh bukak aurat
2. Takleh maki hamun orang
3. Takleh mengumpat
4. Takleh bermaksiat
5. Dan bermacam2 lagi la yang tak boleh.

Padahal....boleh aje kan kau nak buat maksiat dalam masjid sebenarnya?

Tapi kenapa kita tak buat? Kenapa semua perempuan Melayu tutup aurat dalam masjid? Kenapa orang Melayu jadi satu manusia yang lain sifat dia dalam masjid?

Sebab kita tau itu rumah Allah. Jadi kita respek lebih sikit. Tapi sebagai seorang Islam, kau tak sedar ke, tanah yang kau duduk ni, bumi siapa?

So, kenapa hanya respek rumah-Nya?

Yahudi boleh buat apa saja yang dia nak. Dia boleh hantar segala anasir buruk yang dia suka. Semua tu bergantung kepada kau. Kau suka diri kau masa dalam masjid atau kau suka diri kau masa di luar masjid?

Kau yang kena pilih.
Kau pilih apa yang Yahudi provide, kau la salah, kan?

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

arghhhhh!! insaf! :'(

Tanpa Nama berkata...

Hahaha..tajuk cam Harian Metro dah.. meta-hiper-bola-bola-an...

Tanpa Nama berkata...

Betul2... aku sendiri yg melayu ni pun kuat terasa & besar ego jgk kalau kena tegur yg kena batang hidung. knp? entahlah. aku pun x sedar knp. kebanyakan kita ni, lbh suka experience sesuatu tu sendiri baru nak belajar drpnya, berbanding kalau org tegur. cth mcm mak2 yg kehilangan anak sbb kena culik/mati sebab tertinggal dlm kereta, kes ni kan dah byk, aku x kata semua diorg tu, tp mostly incident terjadi sbb kelalaian sendiri. Tp cuba kalau belum jadi pastu ko tegur dia, mahunya melenting "Anak aku, tahulah aku jaga!!", "Ko takde anak lagi, bolehla ko ckp!", pastu bg seribu satu alasan utk jwb balik teguran. Aku pun kdg camtu bila husbd aku tegur pasal jaga anak kat market. Naudzubillah lah..

kenapa jd camni, sbb maybe dr kecik kita mmg dibiasakan utk tak jaga tepi kain org, so kita pun x suka org jaga tepi kain kita. Mcm masa aku kecik, mak aku kalau ada org dtg rumah, dicubit2nya aku ngan beradik lain suh masuk dapur/bilik/g main, sbb taknak kitorg join sekali gosip psl org kpg :-D so maybe dr situ kut aku dah terbiasa, jgn suka ambik tau hal org. fikir dulu hal sendiri. agaknya lah..

lagi satu, kalau kita tgk ada org tegur org yg buat silap kat ramai2, cth mcm kat IG ke, FB ke, tegur gambar artis seksi katakan, dgn harapan org yg ditegur & org2 lain yg bc/tgk pun akan ambil iktibar, yg jadinya ialah org yg menegur tu akan kena bash balik sbb 'buka aib' org dlm gmbr yg seksi tu. kdg yg kena tegur rileks je, tp org2 lain tu yg terlebih kisah. ini pun aku tak faham jgk...

lg satu psl 'bersangka baik' tu pun aku x blh nak register dlm lojik akal kalau anak tu dahlah OKU pastu kena kurung dalam gelap, kelaparan, tak diuruskan mcm anak2 lain selayaknya, org blh defend mak dia dgn 'bersangka baik'. Aku rasa 'sangka baik' dengan 'jgn buka aib' ni dah mcm disalahgunakan utk kita buat tak tahu pasal org sekeliling kita. sapa yg memula sebarkan menda ni? bukan asalnya khusnus zon tu drp ajaran islam ke? sapa yg dah twist kan dia?

- Kak Lin

lkjhgfdsa berkata...

Oke fine.

Tanpa Nama berkata...

Bro,
Rumah aku lot tepi. Aku beli lot tepi bukan sebab aku kaya. Aku beli lot tepi sebab aku nak ada ruang sikit untuk anak aku main kat luar tapi masih dalam pagar
Masalahnya, setiap petang ada sekumpulan budak main bola di kawasan lapang tepi rumah aku. Aku tak kisah la kalau setakat nak main bola tapi kalau asyik bola terbabas kena pagar sampai GEDEGANG bunyinya... Sampai jatuh 2 panel aku, macamana tu?
Dah banyak kali aku tegur, cara lembut, diplomasi, marah-marah.. Akhirnya sama saja. Aku yang sakit hati.
Setiap petang diaorang main macam biasa, macam aku beli rumah ni kongsi dengan diaorang. Siap mak tunggu kot2 aku sound lagi diaorang.
Kalau mak aku, memang kena la kalau aku buat macam tu..

Cili Pedas berkata...

Aku pernah tampal kertas kat dinding surau office aku kerja dulu: SURAU BUKAN TEMPAT MENGUMPAT. Seminggu tu senyap la takde orang mengumpat. Lepas tu sambung balik bising walaupun ade orang tengah solat. Agak2 bangsa ape n agama ape yg duduk dlm surau tu? Hahaha.. dan kertas yang aku tampal tu dikoyakkan lepas dua minggu. Yup.. dua minggu je.. tengok kalau tampal poster bukan2, berbulan2 bertahun2 xde org usik. Hahahahaha

Totol berkata...

Slm. pernah dengar org cakap.. Bdk ni baik cuma tak solat je... Siti Norhaliza takpa menyanyi menari sebab lagu Asli lagipun muka dia baik... Takpa dia pakai tudung yg cam wonder bra tu. Camtu le paham Melayu. Hauk.

Tanpa Nama berkata...

Bagus aku suka komen macam ni....direct....orang kita patut ikut sepenuhnya ajaran Rasuallah SAW. .....yg utama pemerintah mesti terima/wajib hukum Islam barulah terjaga akhlak rakyat....orang Jepun berdisipln bermula dari pemerintahnya....kalau ikan kepalanya busuk takkan isinya sedap? Kan.....

Tanpa Nama berkata...

Bro,kita kena faham baik-baik Melayu tu bangsa Islam itu Agama dan bila beragama kita mesti Beriman kepada yang kita sembah, jangan kita ingat semua melayu itu islam dan islam mesti melayu, kalau yang melayu tapi tidak beriman itu bukan bererti ia Islam ,fikirlah sewarasnya sebagi seorang yang waras.

Carlos Santiago berkata...

ngeh ngeh ngeh

Tanpa Nama berkata...

sama macam sy.. penah tegur pasal zina.. sy cakap zina tu xleh slhkn penzina jgk sbnrnye.. then kene hentam ngn sorg akak tu dia cakap sy muliakn penzina plak. padahal sy nk cakap tugas membendung zina tu tanggungjawab kita semua... haisy.. bile yg komen tu pandai sgt n komen ikut perasaan...

Tanpa Nama berkata...

"Kau suka diri kau masa dalam masjid atau kau suka diri kau masa di luar masjid?"
mantot bijak menyusun penutup entry dia. hehehe. :) syabas2.

Tanpa Nama berkata...

saya suka the closing remark.

pengalaman sendiri.. bila di ajak, ada kawan kata segan nak masuk masjid "eh, aku pakai tak sesuai la" (tight jeans, blouse, tudung).

dlm hati saya "kamu tahu pakaian kamu tak sesuai nak masuk rumah Allah, yg kamu berpakaian begitu kat luar ni bukan ke di bumi Allah. kenapa tak segan?"

nak tegur depan2 saya tak berani.
mcm blog author kata org melayu ni kalau kita tegur baik2 pun boleh tarik muka atau putus kawan.

Astaghfirullah, selemah2 iman..saya cuma mampu tidak setuju cara dia berpakaian.

Unknown berkata...

salam. point2 yang bernas cume sy ingin berkongsi sedikit. btul ke pakai seluar pendek utk lelaki tu haram? peha lelaki aurat ke? sebab kite xprnh tnye ustaz time kecik2 dulu ape hujah mengatakan peha itu haram kan..main terima je.. b4 sesape kondem y not kite teliti sedikit hujah2 di web ni..
http://abul-jauzaa.blogspot.com/2012/01/apakah-paha-termasuk-aurat.html

Xara berkata...

Bab kena menutup aurat dalam masjid, saya berbelah bahagi. Ya, memang patut tutup aurat untuk menghormati kemuliaan masjid. Tetapi bila datang seorang wanita free hair, baju ketat, seluar skinny jeans nak sembahyang, kenapa perlu dihalau? Dia datang ke masjid untuk sembahyang itu pun suatu kesedaran kepadanya. Manalah tahu pelan-pelan dapat hidayah untuk memakai pakaian longgar dan berhijab. Rela lagi agaknya melihat orang tak sembahyang daripada 'mencemarkan kemuliaan masjid'?

Oh... yang dihalau itu kawan saya. Ketika itu saya tidak bersamanya. Kalau tidak, memang saya lawankan balik.

Mrs.Critical Thinking berkata...

La, punyala banyak Perempuan MELAYU pakai tudung tak solat. Orang perempuan yang FREEHAIR, lalu masjid nak solat, tak salah dibenarkan. Tegur cara baik, mungkin betol dia tertinggal skaf ke kat rumah.

And talking bout these malays boycotting Israel/Jewish, please stop using all the technologies by Jewish, be it FB Twitter Instagram, Nokia Ifon, and dont even u dream to travel via plane, Boeing tu pun Jewish yg rekacipta. Nak boycot, boycot all bukan takat boycot MCD.

Sekian.