Jun 23, 2014

Petua Melayu Moden : Menyelesaikan Masalah Koloni Lipas Dengan Sebotol V-Soy Original

Aku just nak share satu petua Melayu moden yang aku temui secara kebetulan.

Semua orang mungkin mengalami masalah kewujudan serangga dalam kereta. Macam kereta aku ada lipas kecik. Bukan banyak pun, ada la dalam seekor dua. Agak menakjubkan jugak salah seekor lipas tu siap boleh termasuk dalam meter kereta aku betul2 depan speedometer dan nampaknya dia memang pilih nak menghembuskan nafas terakhirnya dekat situ...

Jadi sekarang ni tiap2 kali aku drive, aku nampak bangkai lipas dalam meter kereta aku. Aku pun tak tahu macam mana nak rectify benda tu....

Fast forward to current time, oleh kerana kebelakangan ini aku agak sibuk, jadi kereta aku jarang aku kemas. Kadang2 sebab dah tak larat nak kemas bila sampai rumah, aku biarkan aje la sampah yang ada dekat tempat letak minuman tu.

Hari-hari aku minum Vitamilk. Vitamilk ni datang dalam botol kaca. Tapi oleh kerana pada hari Jumaat lepas habis Vitamilk, aku beli V-Soy sebotol.

Jadi nak dijadikan cerita, aku terlupa nak keluarkan botol tu dari kereta aku sepanjang hujung minggu hari tu. Bila dah sampai KL semalam, sambil tengah kemas2 kereta aku dan wife aku...aku terperasan yang botol V-Soy tu ada.

Kau tau apa ada dalam tu?

Sekeluarga lipas german. Ada la dalam 11 ekor tengah sedap sedut serbuk soya dalam botol. Terus gua buang.

Hari ni buat pertama kalinya, aku bawak kereta, tak ada lipas hidup melintas depan aku. Serius berkesan. Sebab lipas tu terkurung dalam botol tu.

Jadi, kalau kau ada masalah lipas kecik dalam kereta, kau beli air soya V-Soy, kau minum, kemudian kau letakkan dalam kereta untuk dua hari ke tiga hari. Kau akan dapat lihat ada koloni lipas mula duduk dalam botol tu. Buang aje lah botol tu lepas tu kalau kau tak sanggup nak isi botol berkoloni lipas tu dengan air.

7 ulasan:

hikari berkata...

oggy and the cockroaches
:)

Tanpa Nama berkata...

Rasulullah SAW telah bersabda: Kebersihan itu sebahagian daripada iman. (Riwayat Abu Malik Al-Ashaari).

Tanpa Nama berkata...

GUa dah discover benda ni sejak tengah tahun lepas lagi. Tapi gua minum air soya tin. tinggal dalam kereta semalaman, esoknya ada 2-3 ekor lipas. Gua ulang lagi beberapa kali, lepas tu dah takde dah lipas dalam tin. Maknanya dah takde lipas la dalam kereta gua. Berkesan sungguh air soya untuk mengumpan lipas, haha.

Aini Amir berkata...

serius berkesan? kereta aku bukan lipas kecik dh. mak nenek semua berkampung. aku bz nok..mana sempat nak kemas kete. lgpun anak2 aku suka benor jadikan dapor dlm kereta.

minggu lepas aku sembur dlm kereta pakai sheltox. heh, berjaya juga. tp ada lg yg masih hidup.

tunggu aku be v-soy

Tanpa Nama berkata...

memang berkesan ke? rase nk cuba la...tapi perasaan berkecamuk sekarang ni sebab rase bersyukur sebab jumpe tips yg bagus tapi pada masa yang sama menyesal plak aku baca ni sebab mase baca,secara automatik otak aku bayangkan satu family lipas dalam botol soya...ok,seyes geli sial,ewww...oh fuck,geli!!wahai otakku,tolong la padamkan image itu!!

Tanpa Nama berkata...

cawan plastik bekas milo pon berkesan gak....

Tanpa Nama berkata...

rocky the great brown unused dick says: wa ade cara paling efektik yg banyak Negara da buat: ambek mangkok kecik atau apa2 bekas air, gunting gambar Ahmad Maslan atau Hasan malek atau Rosmah mansor & letak dalam bekas2 tu; tak lama lu orang tengok bukan lipas je, segala jenis makhluk mampos; gambar2 tu lu tengok samada kene gigit atau berlekuk-lekuk; kat Mongolia da berjaya