November 12, 2013

Wanita Generasi Masa Depan Perlu Belajar Menjilat Ais Krim Dengan Menggoda Sambil Wajah Merayu-Rayu Minta Sesuatu

Aku membesar dalam family yang agak konservatif.

Mak aku tak berapa galakkan aku layan muzik. Tapi bapak aku ok pulak, siap aku suruh dengar lagu2 Ito and the Blues Gang. Pasal filem, aku tak pernah ingat sekali pun pernah borak dengan mak aku pasal filem. Aku ingat sekali aje la satu family aku gi tengok Teenage Mutant Ninja Turtles 2 : The Secret of The Ooze dekat wayang. Waktu tu aku darjah 2 rasanya. Tu satu2nya waktu aku sempat buat sesuatu yang berunsurkan entertainment dengan bapak aku sebelum dia tak ada.

Aku mula kenal muzik sejak umur aku 9 bila aku mula dengar New Kids on The Block. Tuhan sayangi aku jadi Dia selamatkan aku daripada menjadi fanatik boyband...syukur! Dengan ketentuan Tuhan, mak aku ok bila aku mintak kaset Nirvana - Nevermind. Malu aku nak mengaku tapi mak aku yang belikan aku kaset Nirvana waktu aku form 2. Kalau mak aku tak belikan aku kaset tu, mungkin aku akan terus hanyut layan lagu2 yang aku dengar waktu tu yang aku malu nak sebutkan. Mungkin sekarang ni aku tengah layan One Direction....

Mak aku memang bising jugak la kenapa aku dengar muzik camtu. Nirvana! Mat dadah! Dah la dah bunuh diri. Muzik rock ni untuk budak2 jahat. Mesti lepas tu mak aku punya la takut aku ponteng sekolah, hisap ganja, berenti sekolah dan bermacam2 lagi lah. Tapi mak aku still belikan aku kaset tu. (Aku pernah ceritakan pasal benda ni dulu2.)

Aku masih lagi dengar Nirvana sehingga sekarang, begitulah kuatnya Kurt Cobain punya pengaruh dekat aku pada tahun 2013. Bermula daripada Nirvana, aku kenal Screaming Trees, band yang memainkan lagu rock yang sangat asyik dengan suara stoner paling sedap aku pernah dengar setakat ni. Aku dengar Rival Schools, band hardcore yang punya melodi yang sangat catchy. Aku dengar Biffy Clyro, band Scotland yang sangat rare satu masa dulu di Malaysia. My Vitriol, band one hit album klasik yang hilang lepas gegarkan dunia muzik UK dengan album yang terlalu padu sehinggakan band tu dah jadi legend scene UK. Untuk local scene, aku kenal Saturnine, band yang memainkan muzik alternative yang ber-melodi dan sudah pastilah, Butterfingers, legenda muzik Malaysia yang dah terkubur. Aku tak suka sangat muzik Punk....pada aku, melodi tu penting. Lagu kena catchy tapi maintain heavy. Template Nirvana.

Semua tu terjadi sebab aku mintak mak aku belikan aku Nevermind. Sebelum tu, satu2 nya lagu Nirvana yang aku dengar hanyalah "The Man Who Sold The World."

Sekarang dah masuk 2013.
Aku baru start2 nak dengar Pearl Jam...haha.

....................

Aku tak tau apa yang berlaku, sama ada aku yang dah tak seiring dengan zaman atau memang muzik makin lama, makin hancur. Budak2 zaman sekarang ni rasanya dah terlalu expose dengan muzik2 bodoh nyanyian Black Eyed Peas, muzik bangang macam Kreyshawn (GUCCI GUCCI!?), dipenuhi dengan muzik2 mamat2 kulit hitam yang menyanyi pasal seks dan minah2 berbogel yang berbogel semata2 nak tunjuk diorang kuat, ala-ala Miley Cyrus atau Rihanna. Ada beratus2 lagi artis yang bakatnya kini lebih terarah kepada bagaimana nak berpakaian seminima mungkin asalkan still lepas masuk TV dan tak nampak ari-ari dan puting.

Kalau ada yang start tayang alur vagina dekat red carpet, mesti ada yang akan ikut....

Mujur di Malaysia benda ni tak "sampai" lagi tapi kecenderungan tu ada la. Sekarang ni pun dah ramai gadis Melayu yang berani berbogel depan photographer hanya sebab nak jadi "model" dan hidup dengan angan2 "berbogel adalah pilihan aku dan kau tidak perlu kutuk aku." Kau tak percaya ramai gadis Melayu camni? Carik kawan2 photographer dan mintak dengan diorang gambar2 yang jadi koleksi private diorang.

Zaman dah berubah, tapi perubahan yang berlaku sangat extreme rasanya. Jika dulu mak aku risau aku dengar muzik rock dan terlibat dengan gejala dadah (aku tak pernah hisap dadah tapi aku hisap rokok dulu), zaman sekarang ni, dengan lambakan artis dan lambakan maklumat, amat mudah untuk artis jadi popular. Dulu Nirvana popular, diorang jual identiti pakaian lusuh, jeans koyak, jiwa memberontak dan hisap dadah.

Zaman sekarang, apa yang dijualkan hanyalah identiti bitchy, slut dan sanggup buat apa saja asal dapat jilat konek lelaki. Semua video klip yang aku tengok mesti ada tarian macam mana nak henjut masa tengah romen dan ilusi2 menjilat tiang,asikrim dan apa2 lagilah yang boleh dijilat.

The hooker generational trend.
Jual tubuh untuk duit.

Yang membimbangkan aku benda ni tak balance. Jika dulu ada Nirvana dan oppositenya ada pelacur tua Madonna, kini mana ada lagi dah musician yang akan counter balance benda ni sebab pengaruh diorang dah kurang. Kau nak harap Nickelback? WAHAHAHAH! Radiohead pun dah slow down. Coldpay dah jadi satu band parody yang amat mengarut. Seolah-olah permintaan market ni memang nak gadis2 muda berbogel dan minta seks dengan lelaki. Pemuzik tulen gi main tepi jalan dah la. Kami nak gadis seksi yang tak buat lagu sendiri dan nyanyi kena pakai auto tune!

Itu demand market zaman sekarang kan? Selama ni aku ingatkan, lelaki yang merayu2 mintak seks dengan gadis. Sekarang ni, gadis pulak yang merayu2....memang sah akhir zaman!

Kalaulah mak bapak kita (generasi 50-60 tahun sekarang) tengok balik muzik zaman sekarang, apa yang diorang lalui dulu masa kita nak membesar bakal dirasakan sangatlah tame. Generasi aku, (20an 30, 40an ) yang dah ada anak sendiri ni mesti penuh dengan risau sebab culture kita makin lama berubah ke satu level yang menghargai kebodohan dan suka tayang badan, berbanding bakat tu sendiri.

Aku cukup risau muzik jenis apa yang anak aku akan dengar sebab dah susah nak jumpa musician yang betul2 berkaliber, ada identiti yang ok-ok dan muzik yang bakal jadi anthem dia. Geli bai tengok peminat Justin Bieber punya perangai! Bukannya muda pun peminat dia, 16-17 tahun berperangai macam beruk. Trend muzik sekarang ni seolah-olah tak memerlukan kau berfikir sangat. Yang penting, happy dan follow the beat. Tak perlu berfikir sangat.

Muzik sekarang ni majoritinya bodoh benar disertai dengan muzik video yang membuatkan maruah perempuan bawah tapak kaki. Yang memelikkan aku, ada aje supply perempuan2 gullible ni yang nak jadi bahan pameran satu dunia.

Aku nampak ada trend yang sama sedang diterapkan di Malaysia. Terkejut aku tengok selain daripada Idola Kecil ada lagi rancangan lain yang buat contest budak2 buat grup dancing Astro Ceria Superstar, siap ada tutorial ajar "adik-adik" macam mana nak menari macam diorang ni. Yang kau ajar budak2 macam mana nak menggoyangkan pinggang macam tengah berjimak tu kenapa bangang? Dah la budak2 Melayu semuanya. Kau nak kata benda tu harmless? Hahaha. Dulu, Astro Ceria hanya tayang kartun aje! Lihatlah berapa besar the generational shift is happening.

Sedar tak sedar, muzik zaman sekarang dengan jelas menunjukkan, muzik rock zaman 90 an yang sangat ditakuti ibu bapa waktu itu sebenarnya sangat harmless. Ada pernah kau nampak Eddie Vedder jilat apa2 sambil goyang telur dia ke depan ke belakang? Kita risau kebanjiran masuk pelacur luar ke Malaysia sehinggakan kita lupa, TV kita penuh dengan segmen2 macam mana nak mendidik anak kita jadi pelacur.

Apa kejadahnya kita galakkan anak2 kita menari2 atas pentas macam beruk, terkangkang sana sini bagi satu Malaysia tengok?Kalau anak kau terkeluar dari Astro Ceria Superstar kau patutnya bergembira! Buat kenduri! Tapi, mak bapak zaman sekarang..anak tak dapat tayang bontot dekat TV, dia pulak yang kecewa sangat2 meraung lebib2 berbanding anak dia.

Khasnya mak dia.

43 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku sentiasa tefikir mcmana la zaman anak aku nnt .. sedangkan budak2 umoq 12 tahun pun dah pandai bab2 marka.. anak aku baru 2tahun.. dah terdedah ngan rancang tv mcm superstar tu.. risau sgt...

ben a son berkata...

hari tu ko petik nama Biffy Clyro.ini kali ko petik My Vitriol.
you Sirr, have some good taste in music.
Saturnine's Half got me started playing music.
today, all grown up, i play in a grunge band.

and yes.. please do listen to Pearl Jam.

NowPhal berkata...

Ajaq ja anak layan jazz (Ini musik Jazz boy..musik jazz…..musik urang2 pintar - Mahar, Laskar Pelangi).

Pedulik hapa nanti orang kata apa. Buble pernah cerita orang peleceh dia layan Sinatra. Meletop jugak dia dgn cover2 dia.

Bukan nak kondem nasyid, tapi kalau nasyid Melayu sepesen ja. Tak banyak yang berani nak radikal mcm Rabbani dulu.

NowPhal berkata...

Sorry, Sinatra bukan betoi2 jazz, tapi relevance nya dekat "pedulik hapa org kata"

Tanpa Nama berkata...

patutlah aku suka dgr lagu2 80s & 90s..lagu skrg mmg xmasuk dgn jiwa aku...tp skrgni anak aku umur 2 tahun pun hd panadai ckp o tootle dlm cite mickey mouse..

onlajer berkata...

Dengar nahsyid je lah sekarang

just azura! berkata...

yes, music zaman sekarang memang tak serupa muzik dah. walaupun kau kutuk boyband sebab aku suka backstreet boys dulu bila tengok video klip dulu tak ada sangat perempuan terkinja-kinja berseluar singkat tahap sepender dan berbaju wajib nampak lurah dada. dulu pon tak banyak sangat rancangan hiburan. channel tv pun ade 3 je, paling kuat ada 5. aku harap boleh jumpa mak pak bebudak ni nak bagi tazkirah sikit. kasi insaf ibu dan bapa yang bagi anak-anak masuk rancangan lagha ni.

Mantot berkata...

walaupun aku kutuk boyband...tapi boyband2 tu seni dia still ada. lagu pun still berbunyi lagu

Unknown berkata...

sejujurnya memang risau. tu ha anak depan mata walau kecil lagi ntah macam mana zaman mereka besar kelak. Risau risau risau sgt. Banyak2 berdoa dan berusaha sama. sobb!

Terima kasih atas entry ini.

Tanpa Nama berkata...

Kalo lihat pada rock mainstream mmg la sux.. tp bila pada scene underground byk lagi band2 yg bagus. Btw mmg bikin takut nonton VC artis yg selalu dsiarkan d tv...

Tanpa Nama berkata...

old pearl jam sebelum album no code adalah terbaik. no code dah so-so. but overall, pearl jam > nirvana. gua nye 20 sen la. jgn marah aa....

Tanpa Nama berkata...

Sebab tu Rasulullah kata akhie zaman fitnah terlampau besar sampaikan kita bapak2 ni terpaksa ikat isteri dan anak perempuan utk protect mereka.

Andytanimoto berkata...

Ironi nya..

"The Man Who Sold The World" bukan lagu Nirvana sebenarnya.

THE Unknown berkata...

sib baik waktu kecil didedahkan ngan kumpulan macam led zappelin,the kiss,rolling stone,abba(eh.?) oleh ayah..

kalau tak skang nih meleleh air mata sampai cuba nak dapatkan feeling lagu justin bieber laa kott..

Tanpa Nama berkata...

Bro kasi dengar Tame Impala. Boleh dikatakan baru juga band ni. Kalau kau masuk dengan Pink Floyd, aku yakin kau boleh layan band ni.

Tanpa Nama berkata...

David Bowie.

Tanpa Nama berkata...

Sudahlah tot...mmg kau ada kaset nirvana tp kau jugak ada kaset KRU.....

Mantot berkata...

aku ada album

KRU- Canggih,
KRU-ReKRUed.
4u2C-2bd#1
exist - tah apa tajuk dia
NKOTB- step by step
NKOTB- hangin tough

terbaik bai.gantung cd. pakai jam boy london. pakai seluar kotak2.pakai cap senget.


Aslina berkata...

Aku chill je layan lagu 60-an, 70-an. Kadang2 dalam keta layan klasik nasional fm. Tenang gila. Haha!

Tanpa Nama berkata...

Mantot . .

Linkin Park still terbaik . . lejenn !!

Tanpa Nama berkata...

Bluerk!

Tanpa Nama berkata...

hip hop

Tanpa Nama berkata...

senanya banyak je nasyid.yg best dan cater to all genre.tp kalo dah mmg tak nak cari tak jumpalah.tolong jgn kata nasyid sepesen etc.dengar dulu.
-star-

Tanpa Nama berkata...

try layan nasyid Indon...terbaek...antaranyer Izzatul Islam n Shoutul Harakah...ada lg satu group nasyid apa nama tah lagu dia ala2 punk....
tp skang ngah dok layan Opick...

Tanpa Nama berkata...

KLIK LINK NI, GAMBAR AWEK COMEL

Kurt berkata...

the man who sold the world

walaupun bukan lagu cobain tp versi dia agak sedih

Tanpa Nama berkata...

Aku suka post ni sebab aku tgh alami benda yang sama dengan anak2 aku. Bayangkan anak2 aku baru umur 5 and 2 thn dah start nak berjoget2 bila dengar lagu korea. wadefak. sia2 mak dia dgr lagu radiohead, butterfingers time ngandung dulu. hehe. sedangkan mak dia punyala hardcore. nirvana ke, radiohead ke, suede, blur, butterfingers, arghhh...kot nak senarai terlampau byk, tu semua makanan aku. lagu justin bieber mmg comel kalu dengar bai, especially lagu yg dok ulang baby,baby,baby,oohh... tu tapi lagu2 skrg ni lagu xde maruah. yang mmg dibuat utk market, bkn utk represent artistic value dalam diri seseorang. sebab tu smpi skang aku dgr lagu rock smpi laki aku marah, dah tua2 pun nak dgr lagu camtu, nak gi concert jugak. aku bkn gi concert nak flirting ke, nak tgk zakar robin thicke ke hapa, aku gi utk tgk band yg bawak music kesukaan aku, enjoy flow music tu secara live. penghayatan dia lain bai.. xyah time aku ckp camni, nak masuk part2 cliche mcm ngaji pandai x? solat cukup x? kamonlah..tajwid aku lagi terer dari org2 yg aku kenal yg dok kutuk aku still dengar lagu rock.

skrg aku tgh dgr band 'warpaint'. utk mengubat kerinduan bikini kill aku. bagi aku band ni not bad. bassist n guitarist dia cun ya amat tapi bleh main gitar n bass dengan kejam. ada banyak lagi aku dengar tapi radiohead, nirvana, smashing pumpkins and butterfingers are for, forever.




NowPhal berkata...

Mintak maap la. Ambe cuma nak komen. Sebab memang mainstream nasyid style tu je pun. Kalo yg tak glamer tu, ambe tak pandai cari.

Kesian kat yg dare to be different. Dah yg berkuasa buat decision nak pesen yg sama. So, mangsanya lay men mcm kita ni la. Bukak radio, bukak TV je itu ja yg ada

Tanpa Nama berkata...

Rilek la, Tot. Walaupun pemuzik yg kau minat tu mampu mendorong ke arah dadah & bunuh diri, in the end ko tak jdk penagih atau suicide kan? Jdk kalau budak2 skrg minat artis2 yg mendorong seks, in the end tak semestinya diorang end up the same.

Yg pasti, 10-15 tahun akan dtg, budak2 yg dh membesar ni pun akan buat entri blog mengutuk minat anak2 diorang(tak tau la trend muzik apa zaman tu) sambil memuji artis yg diminati zaman kanak2 mereka yakni Justin Bubur, Kpop dll.

yongpropaghandi berkata...

sekarang budak-budak mana nak layan sangat dah band grunge nih. Mereka layan metal, hardcore bagai. Zaman dah berubah.

Mereka ikut trend. Sekarang tarian gangnam style famous.. semua akan buat, dan Malaysian boleh dikatakan sangat senang terpengaruh.

Tanpa Nama berkata...

tahun 1991 kau tingkatan 2 mantot??

Tanpa Nama berkata...

dulu masa sekolah menengah lagu rock kebanyakannya nampak blur je videonya pasal musiciannya rambut panjang...

Tanpa Nama berkata...

tak sesia aku decide tanak subscribe astro. makin mengarut tv skarang nih.

.: Si BungaKopi : . berkata...

aku pon memang menyampah dgn rancangan idola kecil tu. mak bapak yg hantar anak dia kat situ lagi bangang. seriously.

Mismiey berkata...

Aku sangat setuju skrg sgt teruk muziknya, apatah lagi liriknya.Nak plak lagu2 pop.boleh hilang fungsi otak aku.

hadoi...setiap hari aku dok dengar wrecking ball and lagu hamjadah ape ntah kt radio sehari 5 6 kali lagu yang sama pasang kt ofis.

aku kecik2 dulu gilakan BSB tp pada aku lirik dorang xdela teruk, video klip pon mana ada lucah.sebab tu dorang bertahan sampai skrg.dorg bukan jual maruah tapi dorang jual bakat.ni bakat ntah ke mana,muzik plak boleh membawak sakit jiwa.

Selalu aku kena kutuk sebab layan Lagu goth rock dan symphonic metal.tapi pada aku lagu camtula yang bagi semangat dan cakap pasal kehidupan and seriesly xcakap pasal jual maruah diri dan letak diri cam xdak harga.pada dorang fesyen gothic tu pelik tp kalo fesyen cam orang bogel tu cantik.

aku adalah sangat suka Within Temptation, Nightwish,Xandria, cradle of filth,epica, Sirenia, evanescence, breaking benjamin, lacuna coil, mostly band2 dari finland.not bad untuk band2 yang mostly umur dorang 30-40.

janji bukan lirik merapu dan aku belajar sesuatu dari lirik2 lagu dorang.

Tanpa Nama berkata...

tmpang kereta member yang minat kpop,setengah jam dalam kete setengah jam layan lagu kpop.pening beb.naseb baek la menumpang,kalo x p ambik cd radiohead Kid A, pasang,biar migrain kepala diorang.terpaksa layan 'how to disappear completely' untuk pretend sebenarnya ak xde kat situ haha

Tanpa Nama berkata...

tak sanggup idop dalam zaman orang tua terkenangkan artis yang legend ialah taylor swift dan justin bieber.

"atok dulukan layan musik yang berkualiti jer taww..contoh artis yang berkualiti ialah justin bierber tuh kalau cucu-cucu semua nak taww"

Tanpa Nama berkata...

Aku perlukan isteri macam ni.

Tanpa Nama berkata...

Tak dengar lagu sangat. Tak minat pape band pun. Tak minat rock tak minat boy band.. tak nak blagak riak cakap terer tajwid. Tidur lagi baik zaman ni

Tanpa Nama berkata...

'the man who sold the world' is not a Nirvana song, it's David Bowie, Nirvana just covered it in MTV Unplugged show...

Tanpa Nama berkata...

Tahun 95, aku selalu dengar lagu2 jiwang band2 Malaysia dalam bas x kira pergi atau balik skolah. Wpun x minat, tp bule hafal sbb layan hari2. Wpun bule hafal, tp tiada feeling. Perasaan kosong. Mungkin sbb masih budak hingusan di bangku skolah rendah. Lirik x faham kot time tu. Berulang ulanglah utk sekian lamanya sehingga aku Form1. Aku diperkenalkan pula lagu2 skinhead oleh rakan2 sebaya di skolah. ACAB. The Official. Saturday Heroes. The Rudeboys. etc etc. Aku tabek. Aku respek. Mereka2 ni ada perjuangan wpun ada yg x betul bg pandangan utk sesetgh pihak. Fight For Your Right la katakan. Aku bersyukur juga sbb aku masih ingat akan ibubapa aku wpun pegangan islam aku x brape betul dan kuat masa tu. Disbbkan aku suka jaga hati ibubapa aku, aku x 100% follow and join buta2 bdak skinhead ni. Drinking and enjoying is not my way. Naseb baek juga aku x berkemampuan waktu tu. Lama kelamaan aku buat keputusan utk tinggalkan dunia Skinhead yg aku rasa pengikut2nya da jauh menyimpang. Antara aku x suka sekali, mesti pakai boot kulit mahal tu. Aku terus F! sbb aku x suka fashion apatah lagi sbb aku miskin. Namun perasaan untuk memperjuangkan sesuatu masih wujud dan pada itu pula aku diperdengarkan lagu hardcore di Kedai Auntie, Campbell. Menarik. aku cuba dengan satu kaset local hardcore band yang dirilis oleh Strange Culture Records. Aku x brape igt band apa tapi mmg layan. Social Cure. Another Side. GroundRule. Projek AK (old). NET. etc etc etc. Seminggu sekali aku dtg kedai auntie beli kaset. dr pro-rilis smpai ke demo tape. tiap kali belian juga aku mntk poster dgn auntie. Auntie mmg terbaik! smpai skrg ada lagi kat Campbell. Kedai dia mmg da jadi legend. Aku mmg sgt2 berterima kasih kat auntie sbb kedai dialah pencetus aku terjerumus ke lembah underground. wpun muzik yg aku suka dgr adalah lagu2 hardcore, tp underground byk mengajar aku. dgn memperdengari byk genre muzik, baru ku tahu, muzik juga membawa ilmu. muzik juga membawa berita. bukan sahaja muzik menyalurkan perasaan tetapi bahkan muzik juga membawa ideologi. dari perasaan suka2 hingga ke bidang politik mentadbir dunia. gig ku tandang. zine ku baca. kaset ku putarkan dgn pen/pensel. wpun pd hakikatnya ko brtindak keseorgan tp dunia ug tetap berada di blkg menyokong dan mmbantu. Byk movement yg muncul spt Food not Bomb. Aktiviti2 charity x terkira dan x prlu dihebahkan. Tiada copyright maka banyak kaset kosong utk kongsi bersama dubbing. Dunia Universiti sepatutnya membolehkan aku pergi dgn lebih drastik dalam dunia ug tetapi aku x mahu sia2kan duit PTPTN ini. Maka semakin byk aku ketinggalan. x mengapa, Allah ada, pujuk hatiku. Waktu skolah menengah buleh kata byk rebel. Waktu unirvsity pula byk open minded dan toleransi. Waktu perkejaan pula kini, aku sedih. Mungkin salah aku sebab mengurangkan aktiviti underground dahulu. Sehinggakan sekarang sepertia tiada kelihatan underground itu. Tetapi muncul pula Indie. Sorry to said that, perjuangan2 dahulu byk yg hilang. Semangat DIY sudah tiada. KApitalisma telah menular. Bdak2 mengejar barangan branded. Gig just for fun. Movement sudah dibeli. Tiada lg kebebasan. Zine sudah guna glossy cover. Tiada demo or live tape. Sedih. sgt sedih. Tapi aku masih igt akan ajaran underground pada aku dahulu, be positive. Dan Islam mengajar aku Senyum.

Tanpa Nama berkata...

Walaupun aku lahir 92 . tapi aku layan lagu2 nirvana dan banyak lg lagu yg beri kesedaran dari layan jb , kpop , 1d . tapi aku layan local lah . worldwide aku x berapa expose lg . cuba kalau tot bg list list lagu ttg kesedaran kat aku

ss_izal berkata...

Yup setuju, marvelous artikel ni