November 18, 2013

Posting Ini Aku Tujukan Kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Saya merujuk kepada video di bawah. Jika anda belum menonton video tersebut, sila tonton dulu sebelum meneruskan bacaan.


Dalam video tersebut dinyatakan yang satu brand roti mengandungi DNA babi. Tapi brand tersebut tidak disebut mungkin kerana takut kena dakwa. Kita paham brand apa dia maksudkan, kan?

Dakwaan itu dilakukan dalam video tersebut dan dinyatakan dengan jelas oleh Datuk Nadim Johan, seorang Datuk yang agak kerap keluar televisyen dan radio. Tuduhan itu adalah satu tuduhan yang agak besar dan di bawah ini ; saya ada beberapa persoalan yang perlu diperjelaskan oleh PPIM sendiri.

1. Apakah asasnya tuduhan tersebut? Adakah PPIM melakukan kajian di makmal dan menjumpai DNA itu sendiri atau PPIM hanya mengambil kajian orang lain dan membuat pengumumannya sahaja?

2. Jika PPIM menyebut yang ada roti dijual di Malaysia mengandungi DNA babi, bagaimanakah roti tersebut mendapat sijil halal JAKIM? Adakah PPIM mengatakan JAKIM tidak melakukan pemeriksaan menyeluruh atau JAKIM terlepas pandang?

3. Sudah beberapa tahun PPIM melaungkan yang penggunaan benzoyl peroxide ini adalah merbahaya. Saya mohon supaya PPIM mengeluarkan hasil penyelidikan dan kertas kerja bagaimana PPIM mendapat kesimpulan sedemikian. Saya bukan saintis jadi mungkin PPIM ada saintis mereka tetapi berdasarkan laporan UN ini (link) benzoyl peroxide dilaporkan tidak merbahaya jika digunakan dengan betul.

4. Agak malu pada saya jika PPIM hanya mengeluarkan tuduhan tanpa mengeluarkan bahan bukti. Selama ini kebanyakan tuduhan PPIM hanya dikeluarkan dalam bentuk viral dan ini adalah kali pertama saya melihat wakil PPIM menyebut secara lisan tuduhan tersebut dalam bentuk video. Saya harap untuk maruah orang Islam di Malaysia, wartakan bukti  yang boleh menhilangkan sangsi kepada umat Islam.

5. Banyak artikel dalam website PPIM adalah artikel2 persendirian yang dicedok dari internet dan tidak diketahui siapa penulisnya, samalah seperti website2 yang mengesyorkan penggunaan gelang magnetik untuk kesihatan, dipenuhi dengan gambar doktor yang tah mana datangnya. Selain itu juga banyak artikel2 fitnah diambil oleh website PPIM sebagai "bahan bukti." Saya agak malu melihat benda ni sebab PPIM menggunakan "Islam" sebagai nama organisasi.

6. Saya harap sebarang artikel dalam website PPIM yang meng"haram" kan sesuatu perlulah disertai dengan nama penulis asal dan bukanlah sekadar serkap jarang. Anda NGO bai. Kalau itu pun takleh nak buat, tulis blog macam saya dah la. Kita nak selamatkan umat Islam tapi kalau cara kita nak selamatkan tu dengan cipta fitnah orang bangsa lain, tak Islam lah kan sebenarnya cara tu?

7. Budaya edar khabar angin yang kita pakai selama ni tak betul. Kita kena create satu sistem di mana khabar2 angin dan rumours ni tak merebak dengan mudah. Selama ni bila kita dapat aje khabar angin, kita hidup dengan was-was, takut-takut. Kita dah ada Portal Halal Malaysia.....jadi, kalau ada orang nak overwrite benda tu, tolonglah, keluarkan bukti. Bukti saintifik! Bukan bukti cedok internet! Bukan bukti dengar-dengar mulut orang. Orang Melayu ni hidup penuh syak wasangka aje.....

8. Kadang2 saya sendiri tak dapat nak bezakan, PPIM ni nak selamatkan orang Melayu atau nak jatuhkan perniagaan orang Cina.

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau nk jatuhkan ekonomi cina, y not? nak harapp kat hang mantot dok wat ulasan video 3gp ja.haram x menyumbang pown.

Tanpa Nama berkata...

bukan tak boleh nak mengurangkan monopoli perniagaan orang cina tetapi bukan dengan cara keluarkan kenyataan sangsi tanpa bukti. Ini boleh dikatakan fitnah. Takkanlah kita nak menang dalam ekonomi dengan cara macam ni. Menggunakan sentimen haram untuk menakutkan orang islam. kemon lah.

Monopolilah ekonomi secara adil.

khairul

Ah Beng berkata...

ISLAM ajar kita memfitnahkah untuk bersaing en Anon 11.44? nk monopoli bersainglah secara SIHAT... takkan nk kena guna sentimen mcm ni.. Niat tak menghalalkan cara

Tanpa Nama berkata...


Keluar tajuk.

Start cuti sekolah, dah kurang pelawat memberi komen. Pembaca blog Mantot ni ramai Cikgu & murid2 kot.

Oh, hepi holiday, Mantot! Highway jem aaa..

Tanpa Nama berkata...

Mantot,

Dia ada penthouse 2 tingkat tot..
Hang apa ada? Haha

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0425&pub=Kosmo&sec=Alam_Damai&pg=al_01.htm

obesefiend berkata...

Porcine dna dalam roti dan tepung...hmm, mustahil la. Tepung bukan buat dari daging.

Lepas tu

"benzoic acid is
naturally found in fruits, spices, milk products, meats, and beverages"

so...jangan minum susu/daging/rempah/buah-buahan jugak la?

Tanpa Nama berkata...

Hai Sima Athirah...

Tanpa Nama berkata...

semua benda nak ada dna babi, entah tahu entah tidah dna tu menatang ape, main sebut je asal ade perkataan babi. sakit hati tengok orang yang suka suka hati cop benda tu ada babi padahal bukti saintifik tak ada. cakap macam hebat sains, tapi bukti takda.. hampeh!

tOy berkata...

Satu benda aku menyampah dgn PPIM (dan juga CAP), kuar je statement pasal DNA babi ke, guna bhn xdiluluskn ke, kotor ke.. Mesti xmau ckp brand apa.. So, what's is your point to make such statements? Nak galakkan pengguna buat fitnah? Kalau dh rasa diri tu betul, nape takut2 nk cakap? Or just tunggu tuan punya brand yg terasa nk hulur duit suruh keep the mouth shut? C'mon man.. Be the man.. Tulur tak dak ka??

Tanpa Nama berkata...

Hari tu kuar citer minyak yuyee cap limau tu ada unsur lemak babi.Lps owner minyak yuyi keluarkan lab result yg menunjukkan minyak tu xde langsung unsur unsur haiwan apatah lagi babi,twist plak kata takde pengesahan halal JAKIM.So syubhah.
Nota kaki kemudiannya tertulis:Belilah minyak keluaran bumiputera blablabla.Pastu suruh sebarkan.
Ini ada babi,itu ada babi.Rasa mcm hari hari duk "ter"makan babi!!

Nota kaki:Mohon jgn beli minyak wangi import Ralp Lauren,Polo etc.Takde sijil halal Jakim.

Tanpa Nama berkata...

Lupa plak nak mark **sarcasm** kat nota kaki.Kene mention,kang ada plak yg gi sebarkan.Phewwwww

onlajer berkata...

err hidupkan kembali budaya ekonomi Al-Arqam hehe

Fara Abdul berkata...

Meleis.. X pandai berniaga buat fitnah jatuhkan bisnes org lain.

Perangai klasik.

Tanpa Nama berkata...

Perhh awek wartawan tu, awal2 video nampak tali bra dia yg transparent tu. Ending video dia dah ejas balik masuk dalam baju.Puiii.. potong fantasi aku.

Tanpa Nama berkata...

x senonoh pakaian wartawan tu. haish..