November 06, 2013

"Saya Sayang Kamu Encik Berlagak Rapat-Rapat, Ketat-Ketat"

Semalam, sebab lapar benar, aku singgah makan dulu sebelum meneruskan perjalanan ke kampung. Waktu tu dah dekat jam 6.50 petang dan aku tak makan apa lagi kecuali sebungkus maggi asam laksa yang aku makan time breakfast. Aku pun singgah dekat yang first aku jumpa. Duduk dan order. Seat aku pilih betul2 depan TV sebab aku memerlukan distraction bila makan, kalau tak aku makan laju sangat.

Tang tang tang. TV3 menayangkan drama yang tengah hangat diperkatakan sekarang ni,"Love You Mr.Arrogant." Sehinggakan kawan2 aku pun berborak pasal drama ni. Bukannya kawan perempuan, tapi kawan lelaki.

Sambil mengunyah nasik dengan telur goreng, aku pun layan aje la drama tu. Siapa nama awek tu? Hot siot. Free hair ke bertudung ke, dia memang hot. Muka dia sedih pun dia hot. Dia senyum pun hot. Serba serbi hot lah. Tapi episod yang aku layan semalam tu, awek tu banyak buat muka sedih sebab dia banyak kena sound dengan husband (aku rasa) dia.

Aku tak pernah tengok langsung drama tu sebelum tu dan aku tak tau langsung apa background cerita dia...jadi aku cuba agak, cerita ni bermula sebab awek ni kahwin dengan mamat ni, anak datuk barangkali dan mak dia tak restui perhubungan diorang. Kenapa diorang kahwin aku tak tau dan kenapa mamat tu berlagak dengan isteri dia sendiri aku tak tau. Kena tangkap khalwat kot. Ter-romen kot?  Ada bau2 bacang dengan filem Ombak Rindu barangkali. Aku tak paham kenapa Mr.Arrogant? Mungkin dia suka menunjuk kekayaan, mungkin zakar dia besar jadi dia suka hebahkan supaya semua orang tau. Mungkin sebab bapak dia datuk jadi dia arrogant.

Aku memang tak tau lah jalan cerita dia tapi apa mesej yang aku dapat tangkap dari drama ni, drama ni sedaya upaya cuba menonjolkan watak seorang wanita yang menghadapi pelbagai kesusahan hidup dan struggle menghadapi rintangan yang datang dari keluarga mertua, malahan suaminya sendiri. Lagipun, semalam, muncul pulak watak seorang wanita lain yang menjadi calon pilihan mak mertua dia. Mesti ada scene mak mertua suruh anak dia ceraikan menantu sebab tak sama darjat dengan dia.

Kenapa drama kita camtu?

Seolah-olah ada template digunakan untuk create hit drama di Malaysia.Create storyline wanita susah payah kena maki, kena hina, suami dia pulak tak guna, mertua pun tak guna, bapak mertua aje memahami dan mesti ada rival antagonist yang lebih seksi berbanding watak utama. Paling penting, watak wanita heroin mestilah perempuan paling penyabar dalam dunia, semua benda jadi pun dia cuba tahan dan langsung takde sekelumit pun mengeluh. Post dalam Facebook pun tak.

Memang pelik sebab dari dulu sampai sekarang, template filem dan drama Melayu adalah sama. Mak mertua mesti busuk hati, suami (atau lelaki) mesti menduakan isteri/awek ataupun husband . Seolah-olah drama2 ni menjaja mesej kepada penonton, awasi mak mertua anda dan suami anda kerana mereka ni ada niat lain dan memang mak dengan anak lelaki ada konspirasi bila kau dah kahwin dengan diorang.

Masalahnya, penonton kita ni kadang2 bangang. Tak dapat nak bezakan drama dengan realiti. Sebab tu lah ada kesnya pelakon kena kutuk sebab dia kerap berlakon watak jahat.

Pada aku la, drama2 camni tak berubah2. Dari dulu sampai sekarang sama aje. Tak ada kreativiti sangat diaplikasikan dalam hiburan kita. Semuanya bertujuan hanya untuk filling up the time supaya golongan mak2 dan wanita2 ni duduk depan TV, layan dan relatekan diri diorang dengan apa yang diorang saksikan. Realisasikan fantasi wanita yang diorang malu nak admit.....

Aku rasa...drama2 yang menggunakan storyline camtu hit, sebab ramai kaum ibu dan wanita kita dapat relate benda tu dengan kisah dia. Ye lah, punyalah ramai wanita dalam internet komplen pasal husband dia, pasal mertua dia. Drama camni mampu meralitikan apa yang ditakuti oleh ramai wanita jadi diorang dapat kaitkan apa yang terjadi dengan diri diorang sendiri. Lagipun, aku rasa, ramai wanita anggap....mereka adalah wanita yang paling sabar dunia sama seperti watak drama tu.

Sebab tu lah kot, ramai yang suka layan drama camtu sebab memang itu target demografik mereka.Guilty pleasure masyarakat Melayu.

Kenapa "I Love You Mr.Arrogant" ? Buruk sangat ke Bahasa Melayu? Kelakar ke kalau tajuk nya "Saya Sayang Kamu Encik Berlagak" ? (agak kelakar tapi pada aku lebih catchy dan tak payah terangkan dekat aku ini based on buku ke novel ke, drama tu bahasanya Melayu). Lastly, sebab drama ni punyalah hit sehinggakan berjuta-juta orang tengok....aku pelik, kenapa tayangannya disiarkan pada waktu Maghrib? Tak ada ke waktu lain yang lebih sesuai?

Punyalah taksub masyarakat kita tengok benda ni sampaikan tukang masak tu masak tak tenang,sambil masak lari2 keluar cepat2 tanya apa jadi dekat pelayan. "Haa..ni mak dia dah boleh cakap dah sikit2..lepas tu ni lepas tu tu, mak dia jatuh dekat rumah bla bla bla..."

Come on bro. Sotong goreng tepung aku mana? Nasik aku dah nak abis dah ni. Dari tadi aku duk makan nasik dengan telur aje.


41 ulasan:

Joe Jambul berkata...

"Saya sayang kamu Si Sombong" mungkin ini tajuk yg sesuai...org melayu kita suka betul campur2 ayat melayu-english

Tanpa Nama berkata...

Haha,pukul 8 baru dpt sotong goreng tepung

Tanpa Nama berkata...

ada lagi.. guna bomoh untuk bagi cerai.. dah 2013 drama melayu kita masih terapkan percaya pada bomoh...

wootwoot berkata...

atas sebab ni aku berhenti "support" industri kita. lagi baik bukak al-hijrah ptg2 ade rancangan tanyalah uztaz

Tanpa Nama berkata...

Aku tabik kat kawan kau mantot. Dia berjaya buat kau tengok drama melayu yang sentiasa hot. he he he

JunAina berkata...

Tiba2 teringat filem Ibu Mertuaku.

faizaualudin berkata...

haha....sumpah aku tak penah negok...sebb aku pon tak layn plot drama melayu yg typikal...memang tak mencabar minda..sampai awe aku pon dh gelar aku mr.arrogont ape ke hall...sebbkn awek..aku lyn jee...

karen o berkata...

Bila nak komen, keluar benda ni "Kadang-kadang aku rasa hopeless dengan apa yang aku nampak dekat TV kita sebab aku tau benda2 bangang yang diorang tayang dekat RTM walaupun bangang..tapi sangat berkesan...untuk orang2 yang belum dapat petunjuk lagi. Melayu ni bangang sebenarnya. Kita suka percaya benda popular."

Berbalik ke Encik Berlagak tadi, kawan saya punya semangat promote cerita ni kat saya. Katanya, sangat lojik dan lebih dekat dengan kehidupan realiti. Heroinnya biasa-biasa saja, bertudung, banyak masalah macam orang kebanyakan, macam kami-kami ni jugaklah lebih kurang. Jadi, saya ambik inisiatif nak try tengok cerita ni. Episod 1, lagi 5-10 minit nak habis, saya dah stop tengok dan dah tak cuba tengok lagi.

Tak tau nak cakap macam mana, mungkin ada orang naif blur lurus betul, macam heroin tu dalam real life, tapi takkan takleh berfikir sikit pun?

lkjhgfdsa berkata...

Siap trending kat twitter kot. Rosak budak budak Melayu.

Siti Hip Mom berkata...

Entahlah, template cerita Melayu ni hampir sama sebijik je antara satu sama lain. Seolah-olah nak cakap, lelaki yang datang dari golongan keluarga kaya ni semua berlagak gile. Manakala pompuan yang miskin pulak sabar gile.

Nyampah aii.

Roja berkata...

ini adaptasi dari novel...
saya ni minat baca novel melayu...
tapi sekarang rasa dah nak muntah dah sebab semua cerita sama je...
nak muntah sbb terlalu byk baca novel melayu yg ceritanya sama je, nama watak je lain...

yg pembikin drama skang ni lak mmg suka sgt buat drama dr novel? mana ntah peginya penulis skrip-penulis skrip pegi... takkan oleh skrip dr novel je kot... bagi lah idea sendiri... so cliche...

eh! lg 1 kan pelik sggh la... novel(drama) melayu tp tajuk bahasa inggeris... pung-pang pung-pang suruh martabatkan bahasa melayu, tp penulis2 novel kita (yg melayu ni)sibuk nak guna bahasa inggeris... mmg takde penapisan ke apa ek?

*sekarang kalo pegi kedai buku nmpk novel melayu aku rasa nak muntah...

Lynna Ghani berkata...

novel tuh cedok from cerita ni dgrnya...kes ibu metua tak suka cedok fr ibu mertuaku la kot...:P

http://en.wikipedia.org/wiki/100_Days_with_Mr._Arrogant

Soulfly berkata...

Lepas tu masing2 trending wording dari drama. Love till jannah la, imamku makmumku lah.... ptuuiihhhhh......

Cili Pedas berkata...

Aku tak layan drama Melayu sebab kebanyakannya buatkan mentaliti tak berkembang. Novel Melayu pun sama. Drama Melayu adaptasi dari novel lagilah tak layan. Sorry. Aku bukan tak support Melayu. Tapi tolonglah buat rancangan tv yg nampak intellectual sikit. Ini tidak. Balik2 rancangan gosip artis, nyanyi2, drama meleleh.. novel melayu pun asik2 pasal cintan cintun berlainan darjat sambil selit2 sikit watak islamic tp sebenarnya masih lg cerita cinta jiwang karat. Thank you very much. Novel mat salleh tak perlukan scene jiwang karat meleleh pun tp tetap laku keras. Novel/drama mat salleh tak pakai formula benci tapi rindu. Novel/drama mat salleh genre matang (bukan 18sx dan bukan teen love) pakai formula subtle love yg lebih realistik yg akan send the shiver through the spine (dan ikut tahap kekerasan hati masing2, ada tasik bertakung kat mata tunggu meleleh). Cerita melayu? Meh..

plain83 berkata...

tak pernah tengok, aku dengar tajuk dia cmtu pun da rasa mcm nak termuntah... sorry ^^

Tanpa Nama berkata...

Telo goreng jer.....cian....ni la melayuuuuu

Tanpa Nama berkata...

wat la cite real skit,yb mkn duit rakyat,kaya-raya,anak2 hidup mewah.bercuti kat luar negara.makan rasuah cina,rasuah untuk jd yb.suruh rakyat berjimat,nasihat rakyat berusaha cari duit.kena report SPRM tapi terlepas,bru real mantot.

Tanpa Nama berkata...

Dia tunggu sotong goreng tepong la .... ni la melayu

Aslina berkata...

Takde hati pon nak tengok. Dengar2 citer opismate je la. Haha... Novel2 melayu jenis camni plot lebih kurang je...

Cuba buat cerita bersiri dari novel ramlee awang murshid... Baru rare... Tak pon novel paling legend... Tamar jalis punye novel...

Tanpa Nama berkata...

Wat cite mcm tu kompom pengarah finas dpt opsyen bersara awal...

Tanpa Nama berkata...

Industri filem Melayu dipenuhi oleh mereka yang tidak cemerlang dalam pelajaran. Mereka yang ada masters degree sukar didapati

Tanpa Nama berkata...

cite hindustan boleh wat cite PM tipu rakyat,test la wat skali.

Tanpa Nama berkata...

lg satu mantot....cerita melayu ni byk yg cerita org2 kaya.....mcm malaysia ni xdak dah org miskin.....

Tanpa Nama berkata...

nak tanya...ending cerita ni dia dapat makan sotong goreng tepung ke x?

achan berkata...

Slot akasia yg menayangkn cite2 cmtu mmg targetnye ditygkn jam 7-8 psl lepas tu penonton selalubya yak tukar saluran tv tros je tgk buletin utama..secara x langsung penyumbang peningkatan rating berita tu..ada informer tibitige bgtau cmtu..

Jay berkata...

Drama & novel Melayu mengajar pembaca perempuan supaya mengejar & memuja lelaki/suami kaya raya(golongan elit)yang menghabiskan wang rakyat.

Roja berkata...

sokong aslina majid... bila la penerbit drama ni nak dramakan/filemkan novel2 Ramlee Awang Mursyid...

buat semua peminat drama melayu yg cliche tu... pe kata korant try layan Chicago Fire lak... citer pasal rutin harian ahli2 bomba... yg plg best tu ada yg kena ugut dek polis sbb kes anak polis tu langgar kete org sampai mangsa lumpuh... polis tu rasuah & ugut ahli bomba tersebut supaya menipu dlm laporan... ini baru citer yg best...

ni balik2 cintan-cintun yg meleleh-leleh... mcm kata cili pedas kat atas tu, citer org putih ada gak psl cinta tp tak meleleh-leleh mcm drama melayu...

Tanpa Nama berkata...

smalam aku tertengok gak.. citer nie pasal org yg berjaya pulih dari lumpuh laa..

siku berkata...

terbelahak aku bila ko sebut tang zakar tu. hahahahaa

Aslina berkata...

Citer tamar jalis tanak? Lejen tuuu... Hahaha

AkuBukanLelaki berkata...

aku suka tgk 3 episod last sbb dr situ aku boley agak cite dr awal camne..........sbenarnya aku xberapa nak minat drama melayu sbb hampir kesemua jalan cite sama dan sama serta sama juga.

puanstoberi berkata...

setuju dengan semua artikel ni.. semua!!

sbb sy pun dah malas nak tgk citer (drama la sebenarnya) Melayu ni.. misti cliche.. sama je.. lagi2 kawen terpaksa, lps tu jatuh cinta.. bosaaannn...

Tanpa Nama berkata...

ending mcm siot...tp me n my wife mmg tgk episod terakhir je kalo cite melayu tu pun tertengok haha...

Tanpa Nama berkata...

dah itu orang melayu nak atau dah digarap template sebegitu..


Ini semua adalah kisah cerita novel tot.. sila belek novel2.. banyak cerita adaptasi novel sekarang..

Penulis skrip takda idea dah.. so ambik la cerita dari novel2 yang berlambak..

Honey Lalala berkata...

Paling aku bosan sekarang trend mesti kawen paksa xsuka lama2 suka.. mcm Cinta Jannah wadehek, Love u Mr Arumugam.. kita nantikan cter lepas ni berkisar sal ape plak..

Shawani berkata...

aku langsung x tgk drama tu.. x best.. aku jarang dh baca novel cinta skrng ni.. drama tu diorg ambik dr novel.. kebanyakan novel sama je kut! mak mertua x suka.. mula pasangan tu x suka, lps tu suka.. ntah, otak aku dh tepu dh.. aku suka baca novel tp skrng aku lebih suka cari kelainan.. novel perang, motivasi lg best.. mmg la hak penulis nak buat cerita mcm mna tp pliz.. stop!

rimba berkata...

Betul lah bro...kenapa semua drama melayu sama je..tak ada idea lain ke? Huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

KLIK LINK NI, GAMBAR AWEK COMEL

Unknown berkata...

Mmg lejen. Spai copy story dia letak dlm bb. Bosan2 leh baca hehe

nur_hanis berkata...

aku tertengok lima menet trus rasa nak baling tv.

elliotnoir berkata...

Eeii..tak habis2 lelaki kaya,perempuan cantik pastu ada watak yang jahat gila.Bosan.Tak mengembangkan minda langsung.Dalam drama tunjuk ada syarikat besar pastu famous tapi realitinya berapa kerat je syarikat orang melayu ni.