November 11, 2013

Kadang-Kadang Aku Wish Kita Tak Terlalu Cepat Jadi Digital


Aku ingat lagi dulu waktu aku kecik. Tora dan Ding Dang. 
Aku prefer Tora tapi waktu tu Tora $1.00. Ding Dang 50 sen.
Tak mampu aku beli Tora.


Aku singgah kedai kat tepi jalan sementara nak ke kampung, terjumpa
Tora dijual RM1.50 sekarang. Aku beli dengan mengharapkan still dapat merasa
coklat dia yang sedap sebab dalam dalam dia ada biskut.



Agak hampa bila bukak2 jumpa dalam kotak ada gula2 tak sedap perasa ceri ni. 
Kalau aku nak beli gula2 ni aku beli Hacks. 


Apa jadah permainan silap mata ni? 

Satu masa dulu kualiti permainan yang terkandung dalam kotak ni agak best. 
Sehinggakan Tora boleh ada iklan dalam TV dengan tagline "Tora Datang Lagi..." 
untuk mengingatkan budak2 Tora dah update permainan baru. 


Bila kenang balik, rasa beruntung jugak sebab aku still dapat merasa main basikal petang2,
main bola kat padang, main polis sentri, main galah panjang, main teng-teng,
beli Tora ramai2 dan compare apa kita dapat.

Kalau dicomparekan, rasanya generasi akan datang surely akan lebih pandai,
lebih educated dan lebih terbuka knowledge diorang, tapi macam mana pun,
takkan ada apps yang mampu ganti perasaan kau beli Tora dan berdebar2 bukak kotak
tengok apa kau dapat.

Kemudian kau bawak ke padang main benda tu ramai-ramai.

Sekarang ni, padang pun susah nak jumpa.
Padang kat sekolah pun banyak kena tarik buat binaan.

27 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau kau tak buat post dlm sehari tot, aku jadi gundah gulana.

PELiK berkata...

Perghh aku pun sama gak semalam. Shopping dengan orang rumah dekat Giant, nampak Tora, terkenang masa kecik, terus ambik. Dalam otak pikir mainan hampeh pun takpa sebab coklat dia sedap. Sekali sekarang dia bagi gula² ja. Dah la tak sedap.

Tanpa Nama berkata...

Ding dang pun sama jgk ker???

Tanpa Nama berkata...

sesape ingat tak dulu ada yg bole dpt permainan transformer dlm kotak coklat apa ntah..tp memang bestlah..aku suka yg dpt jet scarcream tu..bickut coklat tu mmg sedap

Mantot berkata...

skrg ni mainan camtu jual dekat Toys R US RM9.90..hahaha. aku tak sure la mainan apa tapi aku ada banyak dulu

Tanpa Nama berkata...

tiap2 ari surf internet tapi tak dapat duit? nak side income? kerja dari rumah pun boleh generate duit asalkan ada internet & akaun paypal...saya tidak menjanjikan hasil yang lumayan dlm sekelip mata, tapi sekiranya komited & fikir long term profit, saya gerenti anda senang2 boleh dpt 300usd setiap bulan. klik sini; Paid To Click

Tanpa Nama berkata...

Dah jadi jutawan agaknye pengeluar din-dang ngan tora ni yea.. benda murah jual mahal..

mainan ntah hape2.. tapi pelik still budak suka.. tak tau apa daya penarik.. kita yang pegang duit rasa sayang tapi bebudak tak fikir apa kadang benda kita rasa bodo tu pon menarik bagi bebudak..

isk nanti nak masukan biji getah lam kital jual kat kedai la.. hhohoho

Danial berkata...

i feel you, bro. childhood kita sama

Tanpa Nama berkata...

Ayah aku mmg tak bagi beli ding dang ke tora ke. Pembazir katanya. Tapi setiap kali tgk iklan ding dang n tora perasaan nak mainan tu meluap2. Padahal mainan bodo2 je.Penah 1 aku curi duit ayah aku pastu beli ding dang. Excited tgk cokelat bulat2 tu tapi bila makan cokelat dah lemau. Cilaka betul. Sumpah lepas tu aku mmg tak nak dah beli ding dang .Tapi rasa excited tgk mainan tu tetap ada. Canggih tu pistol air, gasing,

Cili Pedas berkata...

Walaupun biskut dalam tu selalu rasa lemau, Tora n Ding Dang memang jadi feveret. Time adik aku dah ada JoJo. Mahal woooo RM3. Seminggu kumpul duit belanja baru bleh beli 1 (tapi adik aku xyah tunggu, die mintak je. Hahahahah)

Ding Dang datang lagi dengan DINOSAUR COMEL!!! Adik2 boleh memasangnya sendiri!

Rugi kau x beli Ding Dang. Dapat dinosaur.

Tanpa Nama berkata...

Aku pun ternampak tora kat Nirwana but tak beli. Tapi terkenanglah sebab aku pun pernah rasa tora-tora ni even aku baru umur 17..Kehkehkeh. :D

apis berkata...

aku dulu time "ketam menari ronggeng" punya mainan, aku tangkap sampai 3... akibatnya aku takde duit belanja dekat seminggu...bedal air paip je time rehat

Laici berkata...

Sampai bila ko nak hadap Tora Tora ni

Tanpa Nama berkata...

sampai ko jadi laici betul

Tanpa Nama berkata...

Tora dengan Ding Dang :D. Haha terasa seronoknya jadi budak dulu dulu. Dulu aku tak kisah pasal mainan sebab mainan mesti abg aku yg rembat. Aku suka coklat dia. Tapi sekarang kalau beli mesti lemau coklat dia. Tak faham aku kenapa

lkjhgfdsa berkata...

Aku dulu selalu teringin beli Jojo tapi mahal. So beli Tora je yang mampu.

Dan baru-baru ni aku dok ngidam Nyum Nyum dengan Nini Cokelat Celup Ce-ce-lup. Terpaksa tebalkan muka beli sebab dah teringin sangat. Hahaha.

lkjhgfdsa berkata...

Eh salah eja. Nyam Nyam la.

Tanpa Nama berkata...

Petang tadi anak aku minta rm10 nak bagi kawan sebab kawan nak beli b.daman naga emas..aku bg rotan kt anak aku..

Tanpa Nama berkata...

yg pasal padang dan tempat awam yang kurang memang makin banyak padahal x ada fungsi pun sesetengah bangunan ni atau projek yang diorang buat.Tempat awam semakin mengecil aku x nak berlaku.Oleh sebab itu,aku harap mantot boleh buka story sikit pasal hal ni

PetakBunga berkata...

nostalgia

Tanpa Nama berkata...

skang bebudak beli kinder joy...ada mainan gak...n coklatnyer pon sedap...

Tanpa Nama berkata...

Tak boleh salahkan budak skrg2 utk ke arah digital. Padang, belukar, taman permainan malah laman rumah sendiri pun dh jdk tmpt target penyamun/penculik. Aman sungguh Malaysia.

LydSunshine berkata...

mainan dalam kotak ding dang yg aku paling ingat ialah tangan bergetah. Yang boleh pusing2 mcm tali cowboy pastu dia bleh lekat kat dinding. Heheh...

Aslina berkata...

Arwah mak aku beli tora ni mase aku darjah 1-3 je. Adiah la konon kalo ade apape subject test kecik2 aku dapat 100 markah. Hehe.

Paling aku ingat tora ni kalo tak silap ada satu permainan dia, bentuk bulat mcm bola, tapi dia ada part2 mcm rubic cube. Boleh bukak n cantum balik. Syiok gila rasanya. Nak beli rubic cube kan mahal dulu...

Nostalgia sungguh. Dulu tora coklat dia sedap. Dindang yg slalu ade coklat lemau.

Tanpa Nama berkata...

KLIK LINK NI, GAMBAR AWEK COMEL

Tanpa Nama berkata...

aku suka suara mat sentul bila ada iklan ding dang.....dh jd trade mark....

Unknown berkata...

Jojo paling mahal..