Ogos 20, 2013

Penyokong UMNO Tiada Seorang Pun Yang Menghadapi Masalah Membayar Pinjaman PTPTN


Terima kasih dan tahniah lah kepada mereka2 yang pangkah Barisan Nasional dan juga peminjam tegar Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional. Sebab aku sure korang, ya korang, golongan yang memenuhi kriteria

a. Pangkah BN
b. Peminjam PTPTN

...tidak akan diblacklist oleh pihak bank kalau2 kau nak buat loan rumah. Sebab kita semua sedia maklum, hanya yang pangkah pembangkang sahaja yang bakal kena blacklist ni, sebab hanya penyokong Pembangkang liat nak bayar PTPTN.

Betul kan?

Betul. It's a fact penyokong BN adalah PEMBAYAR TEGAR PTPTN! Statistik ini disahkan sendiri oleh kerani PTPTN yang aku kenal, dia kata semua yang bayar PTPTPN adalah ahli kuat UMNO. Jadi, jika kerajaan melaksanakan langkah menghalang peminjam PTPTN daripada membuat pinjaman rumah dan kereta, aku cukup sokong lah.

Ini adalah satu langkah kerajaan yang cukup bagus sebab aku sure, yang akan merasai kesannya hanyalah penyokong pembangkang yang hina dan tak cukup duit, sebab tu diorang kena buat pinjaman. Penyokong kerajaan, apa perlu dirisaukan?

Kita semua sudah sedia maklum orang2 yang menyokong kerajaan adalah orang2 yang mampu beli rumah dan kereta cash. Kenapa perlu takut blacklist loan kalau duit sendiri pun poket tak mampu nak tampung?

So, biarkanlah macai2 Anwar macam aku kepanasan.
Kami bukannya suara majoriti pun.


39 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

abis tu dah pinjam, tak payah bayar? tu la, orang suruh belajar rajin-rajin, kau sebuk berdemo. kalau dapat first class, takdenye nak kena bayar, boleh convert duit tu jadi biasiswa. kalau tak nak PTPTN, ada option tak payah pinjam masa mula-mula daftar dulu. sebab apa kena amik PTPTN? sebab tak layak dapat biasiswa la tu...sebab apa tak layak? abis dah benak sangat otak tu cari salah orang je..mujur dapat masuk universiti, tu pon dah kira nasib baik..

Tanpa Nama berkata...

Aku mana ada pangkah bn masa ari tu tp still kena byr thru potong gaji... Ingatkan dh menang pru blh jadi free,,last-last kena byr uang Ptptn sampai mati... Aku pyokong pembangkang tau...

Tanpa Nama berkata...

indahnya dunia kalo semo plajar universiti dpt 4 flat semuanya...semua dapt anugerah dekan.


kenapa ada sorga & neraka...kerana xsemua org baik.

Tanpa Nama berkata...

anon kat atas, sudah2lah. kebodohan kau dalam mentafsir message dlm sesebuah artikel terserlah. mmg sahlah penyokong BN ni suka serkap jarang, bodoh nak faham the 'whole' situation. aku kategorikan kau dlm kelas, 'badigol'.

aku sbg bkn penyokong BN, dgn rela hati menerima dgn redha. Ada hikmahnya disebalik kezaliman kerajaan ni. kita tunggu je lah sama-sama sampai penggal depan.

mr edz berkata...

aku baru baca buku jangan berhenti berlari oleh dr ustaz zaharuddin.. katanya Morrocco yg kurang hasil bumi pun boleh sediakan pendidikan percuma.. Malaysia yang penuh dengan hasil bumi dari minyak ke sumber hutan pon tak boleh buat camtu..

Tanpa Nama berkata...

kenapa diploma tak ada first class macam degree yerr....kalau x dah free dah...huhu...sedih...

Tanpa Nama berkata...

Ko ckp pndai. Tk kire la penyokong BN or PR. Tak semue pandai & dpt biasiswa, 1st class segala bagai. At least pyokong PR maju ats usaha sendiri. Bkn cam sesetengah pyokong BN yg msuk U pkai cabel politik, biasiswa, dpt keje smue pkai cabel. Tue blum cite bab dpt tender lgik. Puak BN nie brjaya bkn sbb dieorg nie pndai & bgus tp smue back to kroni.

lkjhgfdsa berkata...

Cakap baik siket, aku every sem pointer aku bagus, tapi asal aku mintak biasiswa (baik JPA, Yayasan Khazanah, dan bermacam2 biasiswa lain) mesti tak dapat.

One of the reasonnya aku tak dapat nak tipu bila kena isi pendapatan ayah aku yang kerja kat Saudi. Orang kata ayah aku kaya sebab tu tak dapat biasiswa.

Kaya? Kalau aku kaya, buat ape aku susah2 blaja asuk u kat malaysia?

Penyudahnya aku pinjam PTPTN. PTPTN yang pinjaman tu pun hanya bagi separuh pinjaman je kat aku.

Hikmahnya, aku cuma bayar rm14k untuk degree aku. Aku grad dengan pointer lagi 0.05 first class degree.

Sekarang hampir rm1000 hutang ptptn aku berjaya lunaskan.

Tolong jangan nak sedap2 tuduh kami peminjam PTPTN ni benak dan sebagainya ye cik anon yang first sekali tu.

Kawan2 aku yang dapat JPA ramai yang mengaku menipu cakap hanya ayah yang bekerja, sedangkan mak ayah diorang dua dua kerja. Jadah ape tu? Pointer aku pun lagi bagus dari diorang.

Nak hidup senang kat Malaysia ni agaknya kena menipu kot...

Tanpa Nama berkata...

macai umno bodoh, belajar susah2.. kerja gaji x seberapa pastu bayar ptptn..itu pun terlalak- lalak hidup umno..tengok anak nazri senang je keje jadi pembantu menteri walaupun x tau ada ke x de kelulusan..kes banyak pulak tu.. umno tolong rakyat ke kolong kroni..

Tanpa Nama berkata...

Janji dicapati pencapaian ntah kemana

azri berkata...

sangat tak setuju.kalau nak masuk CCRIS, patot waktu perjanjian ada term include ccris.

mana ada ccris tu dulu.sekrang tak pasal2 kena blacklist.

pinjam mesti bayar..redho dgn keadaan.
yang pasti ada balasan disana...

Tanpa Nama berkata...

Nak buat macamana..

Ko kaji dan selidik Kementerian paling Korupt/Rasuah adalah kementerian pendidikan..

Tak caye.. :) Kalau ko masuk bahagian pendidikan ko tau la dari projek buku teks hingga ke peojek besar2.. belum sekolah pemberian laptop dan sekolah terbengkalai.. :)

Macamana pendidikan nak diberi percuma.. :) Sebab itu orang BN ni dok canang bengkrap la apa kalau diberi pendidikan percuma.. Yerla mana tak bengkrap sistem yang sedia ada pun kita berhutang beratus billion lagi nak bagi pendidikan percuma.. memang BN tak mampu la..

Tapi kalau PR menang dah bersihkan semua korupsi pembaziran mungkin boleh aje.. bayar hutang dan bagi pendidikan percuma.. Tapi pada pandangan aku payah juga sebab nak basmi perasuah2 (pemberi dan penerima) dalam kerajaan ni.. Boleh dilakukan tapi memakan masa juga..


KiD berkata...

ayat cliche penyokong tegar umno, " tak reti bersyukur "

susah kalau reti bersyukur pada kerajaan je.

Tanpa Nama berkata...

Ko buatla ape pon kerajaan, aku sudah sgt hopeless dgn kamu.
"merakyatkan pentadbiran la, merasa denyut nadi rakyat la", bernanah telinga dengar.

Aku mmg niat tak kira sapa menang aku akan byr, sbb tu duit pembayar cukai, duit rakyat (betulkan kalau aku salah).
Tapi aku cuma harap 20% diskaun tu dikekalkan sampai bila2 macam 10% diskaun tu, bkn setakat 30 Sept 2013 sahaja. Sebab 20% tu lps aku kira2, dia akan waive kos pentadbiran yg gila tu. Cadangan ni boleh masuk dlm RMK14 tak?

Yang sistem ujrah 1% pulak,aku baca agreement tu sampai muntah, dulu mula2 pinjam kan masih minor, tgk2 gitu je. Ujrah tak win-win situation,ada kena sign bhgn yg ptptn blh dptkan maklumat kita kt lhdn/epf/socso/bank/mana2 agensi lain. Pada aku,mmg taaaak ahh. Lps tu ada klausa yg ckp, dia boleh tukar mana2 term tanpa kebenara kita. Itu lagilah mana boleh kan.
Lagi 1, ujrah tu dikira dari baki Jun 2008 (iaitu termasukla kos pentadbiran yg accumulate stp bln semasa mula2 kerja dan pendapatan ciput), bkn berapa jumlah yg kita pinjam.

Aku rasa peminjam hanya tension dgn kos pentadbiran yg gila tu, bkn tak nak byr.Dan pentadbiran PTPTN yg kucar-kacir tuh. Tapi mungkin nk dekat pilihanraya, peminjam request HAPUS KOS PENTADBIRAN PTPTN,tetibe jadi nak HAPUS PTPTN,kah kah...lawak la politik msia. Tp aku rasa kalo takde demo and force psl ni, takdenye diskaun2 nih. Takdenye PTPTN ni ada cawangan stp negeri.

Hanya peminjam yg phm situasi ni, yg tak berkaitan akan ckp ayat standard sprt:
-apesal tak dptkan 1st class?!
-dah sign,byrlah!!nak free je, nk masuk jamban pon kena byr.

Kita kena force pusat zakat/syarikat2 utk lebih prihatin dalam bagi pendidikan percuma, sbb aku sudah sgt lose hope dgn kerajaan. Sangat. Ini belum masuk tarif letrik. Har har...

aku cuba utk tidak maki anon yg first sbb aku nk ckp point aku.

-bkn pangkah BN-

Tanpa Nama berkata...

Lagi satu,kalau tak kecoh2 psl PTPTN nih, takde nyer bdk 1st class yg grad 2005-2009 dpt exemption. Lps kecoh2 baru dapat. Sistem mcm (fill in the blank)

Tanpa Nama berkata...

Nak buat mcmana pendidikan kan dah jadi komersil kena la hutang nak belajar bukan semua anak dato leh sponsor fama.. Yuran naik saban tahun.. Biayasiswa pulak bukan semua leh dapat.. Dahbelajar pun bukan sensng nak dapat first class nak conver hutang ke biasaiswa.. maka tangung lar hutang..

Tanpa Nama berkata...

Anon 1st.ko ni bodoh ke hape?

Tanpa Nama berkata...

Yareba2..anggre2..
Aku nak perangat lagi. Nanti loan keta pulak diperketatkan. Minimum down payment keta 20%,pinjaman hanya boleh 7 thn..kita tunggu pengumuman rasmi yek.

g keje nek beskal pon best ape,KAH KAH KAH!!

BNM byk ketatkan pinjaman sbg langkah berjaga2 aku rasa.. Hari tu personal loan, br ni ptptn masuk ccris, ni kereta pulak. Rakyat marhaen,mari mengetatkan perut.Loan shark bakal tersenyum lebar.

Aku cuba fast fwd. Mmg penting jaga utang isi umah,kalo byk sgt loan tak terbyr, bank rugi,negara rugi,penjawat awam takde gaji,bisnes rugi,aishh berkait2lah...sbb tu ekonomi kalo nk crash 1 mlm je,jeng jeng jeng...Bile semua takde duit,saham jatuh,harga rumah turun..masa tu kuasa membeli takde sebab takde cash. Sape yg ada cash lah untung sbb boleh beli dgn harga murah...

Ahh abaikan jelah fast fwd tu,itu hanya diulas pakai kaki bkn ahli ekonomi,kah kah kah!! Ini malaysia yang aman damai,tak mungkin jadi mcm tu,hihihi....

Tanpa Nama berkata...

Dah kerajaan punya loan pun banyak macamana la rakyat tak banyak loan hahaha.. :)

kerajaan borek rakyat rintik :)

Tanpa Nama berkata...

zaman aku xde pon dia offer PTPTN tu revert pada biasiswa...hekeleh....
kecoh...biasiswa pon nasib2 je dapat..pandai sekali mana pon kalau dorang xnak bagi biasiswa, xdpt gak..bangAng ar anon yg 1st tu! aku sokong yg dorang ckp 'istilah x reti bersyukur tu" bersyukur dgn kerajaan sekarang je..pui!

Nazif Razak berkata...

Walaupun belom habes blaja, hutang da berlambak, inilah realiti sekarang.


sila melawat dan follow kembali. TQ
http://nazifhakim.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

dulu aku ada kawan mmg org kuat umno kt satu daerah kt selangor. dia cakap ada 1 keje "nego" (runding terus) konon2nye suruh bos aku masuk dan bagi harga. tapi yg bestnye ayat dia adalah "ko jgn lupa mark up harga tu 30% utk aku punye portion"... last2 keje tu mmg x dapat...padan muka..

Tanpa Nama berkata...

Alangkah indahnya jika kita semua menyeru kepada pemerintah sedia ada ini menerapkan hokum Allah sepenuhnya. Syariat Allah meliputi keseluruhan dan keperluan dalam kehidupan manusia kerana Allah Maha Pencipta mengetahui apa sahaja yang diperlukan oleh manusia. Sekiranya manusia (khususnya pemerintah) mengikuti perintah dan larangan-Nya. Nescaya, permasalahan yang dilanda manusia kini dapat diatas. Itulah janji-Nya.

Kalau kita menelurusi dalam sistem pemerintahan Islam. Pendidikan itu PERCUMA. Pinjaman wang TANPA RIBA’. Tempat tinggal dan keperluan (api, air, telekomunikasi-apa sahaja yang dianugerahkan Allah wajib dikembalikan kepada rakyat) diberikan secara PERCUMA;- ia tidak diniagakan (swastakan). Contoh, Petroleum-katakan kos pengalian, proses, maintenance, gaji pekerja untuk menghasilkan 1L petrol adalah 50sen. Maka pemerintah harus menyerahkan kepada rakyat (beli) dengan harga tersebut.

Aku yakin 100% jika pemerintah terapkan 100% hokum Islam. Masalah ini akan selesai.
Negara non-Muslim seperti di Eropah yang ditidak mengamalkan sistem Islam mampu memberikan pendidikan percuma (kerana pungutan cukai).
Inikan pula kita sebagai umat Islam yang dipandukan oleh wahyu. Bayangkan, pendidikan dalam Negara Islam yang tidak dikomersialkan seperti sekarang. Segala cukai bagai tidak dipungut(jika ada tidak tinggi yang ada sekarang dan mengikut kemampuan yang ditetapkan). Mampu mensejahterakan rakyatnya.

Harus diingat. Sistem kewangan Islam tidak berteraskan ribawi. Sistem ekonomi Islam diambil dan dikembalikan kepada rakyatnya seperti sumber daya dan hasil bumi(tidak menkayakan individu-swasta).

Aku mengharapkan semua rakyat Malaysia khususnya orang Islam mengubah cara berfikir untuk menjadikan Islam asas dalam kehidupan. Baik kepada individu, sesame manusia (muamalat-pergaulan, perkahwinan dll), dan bernegara (pemerintahan). Nescaya, Allah melimpahkan rahmatNya kepada kita dalam bentuk kesenangan dunia (hasil penerapan hukum Allah) dan kesenangan Akhirat (Allah meredhai atas usaha kita)

Wallahulam…

~reset_root

Tanpa Nama berkata...

Org melyu mmng le seme bende nk free. Free educte le, pe lh.. MCm2..dh dpt pinjm, tk nk byr blik. Kte itulh inilh sebb tu sush nk byr...Melyu melyu.. Pndi wt ehem-ehem je..Hilng melyu di bumi..

Tanpa Nama berkata...

pencacai UMNO riuh rendah kalu rakyat bising sebab kena bayar PTPTN..tapi senyap macam siput babi kalu balachi2, kroni2 dan suku sakat yg ada jawatn tinggi dalam parti mentekedarah duit rakyat berjuta2 tak payah bayar!!macam sial!

Tanpa Nama berkata...

katalah tiba22 suami rosmah tiru polisi PR nak hapuskan PTPTN..gerenti musibat2 pencacai sekalian akan puji nak meleleh air liur sebab puji keraajaan perihatin la..sedar rakyat susah lah..ko tgk ja lah komen mangkuk2 cai2 waktu pembangkang soh hapus ISA..sekarang puji siot!!

Tanpa Nama berkata...

Apa yang aku perasan, orang Melayu kalau bab pelajaran anak, fuh berkira nak mati. Pinjam PTPTN bagai. Tapi yang aku heran, beli kereta harga beratus ribu mampu pulak.

P/S: Pandai pinjam, pandailah bayar balik.

Tanpa Nama berkata...

anon
August 21, 2013 at 4:19:00 PM GMT+8

anon kau ni mesti lulusan spm je kan

Tanpa Nama berkata...

Aku stuju dgn anon 1st!

Aq nk tmbh lg..ntah2 yg 'mujur' msk u tu pn rslts mcm cilaka. .dh tau x nk byr,x pyhla pnjam. Pandai htang..pandaila byar.sapa suruh x blajar rajin2..yg dh byk duit..msk la swasta..lg x mampu kan

If nk yuran pelajaran fre..myb logk,hbs duit mkn,henpon,tgk wayang,blanja awek,kerajaan kena tangung ke?x tau la korang ni guna duit ptptn 100% tk buku n yuran ja kn. . . . Puih

Tanpa Nama berkata...

kesimpulan yg aku bleh buat dr komen2 kt atas....ternyata..puak yg mnyokong umno ni puak yg xreti bhasa..ckp mcm xde tuhan....yg bg aman malaysia ni bkn najib la bangsat...tp Allah...yg bg rezeki yg bleh ko byar ptptn tu pun Allah.....ckp mcm umno ni agama ko...hei...pg mampos la..bkn sume org bernasib baik...ni la macai thap bodoh walaupun blajar pndai..puuuuiiii....

Tanpa Nama berkata...

anon August 22, 2013 at 9:11:00 AM GMT+8
hahahahaha aku sokong ko

Tanpa Nama berkata...

AHahah... Puak yang sokong PR ni macam biasa.. kentut sendiri busuk pun... ini salah KERAJAAN BN!! Haakk tuiiihhh! ahahha

Tanpa Nama berkata...

Yg ko menyemak kt sni knpa???panas ke der bila sebut nma najib?? Hakkkkkk pppuuuiiihhhh......kt kpala najib pastu ko jilat...jgn jd bodoh sgt la....

Tanpa Nama berkata...

Banduan dan juga penagih dadah pusat serenti leh bagi percuma..

Ni anak bangsa nak menuntut ilmu takan takleh bagi free bukan nak suruh belai macam banduan dan penagih DADAH tu.. Bila mereka pandai mereka juga akan membangunkan negara..

tu ramai orang jadi penenayah dan penagih dadah sebab layanan best dari rakyat sendiri semua kena bayar itu ini harga naik..

renung-renungkan lah..

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan anon August 23, 2013 at 12:07:00 AM GMT+8..

mencegah lebih baik dari merawat..

cuba kalau bagi peruntukan untuk pendidikan lebih, Insya'Allah
daripada keikhlasan kerajaan tu
akan menghasilkan buah yang baik..macam pokok kalau
akarnya sihat, pasti hasilnya menyenangkan penanamnya..

Ini kalau dah pendidikan diniagakan, kedepan kita lihatlah
hasil yang kita niagakan tu.. Bukan semua benda boleh dinigakan..
dan bukan semua benda boleh free..
Semua ada had dan batas-batasnya,
dan yang paling penting macam mana asas kita membinanya..

Ni yang dok ada U Serenti, U Sg Buluh pun dah penuh,
waiting list yang apply masuk dah tak terkawal,
tunggu lah depa tambah cawangan lagi..
hmmm hidup Malaysia..

Semoga Allah lindungi anak cucu kita..

Tanpa Nama berkata...

Kwn2 aku keje gomen tapi penyokongtegar asal bukan UMNO..ala..ABU tu..

Tapi dlm dok kutuk2 menteri itu ini..rasuah sana sini..depa ni sama juga buat

Ada yg baru tapau projek 10mil kat kelantan..clean take dia 3mil...gi keje bwk BLM je...tapi kat umah..mantot cekap maybe bleh figureout yg mana ehehe

In before 'menteri2 umno semua korup pasal tu depa ni korup'

Tapi sok kalu tuka kerajaan depa2 ni sama gak...korup jugak

Kesimpulan..bila tak dapat kat hang..hingaq sekampung..dpt kat hang..sengap trui

wassalamm

Nayanconi berkata...

Aku spm best student duduk felda tapi tak dapat pun biasiswa. Mentang2 aku orang kampung tak tahu nak turun naik pejabat mintak biasiswa jadi laa aku macam nie. Belajar university swasta total hutang ptptn aku 60k++. Pointer pun sikit lagi nak dapat 1st class. Basic gaji sekarang 1.8k. Tolak epf socso tinggal laaa 1.5k. Maka nak hantar duit baik kampung, sewa rumah, transport, makan semua.

Tanpa Nama berkata...

Bangang pnya macai BI-END

Tanpa Nama berkata...

Ini LAWAK. da tau pinjam, sila bayar balik. simple as that. kalau pinjam ah long pon kena bayar balik. statement "sebab hanya penyokong Pembangkang liat nak bayar PTPTN". is this a real fact? macam mana rezeki nak berkat & halal kalau hutang belajar pon liat nak bayar? kalau xnak pinjam PTPTN sila mintak biasiswa & belajar pandai2. please.. & bukan semua org ug sokong kerajaan banyak duit but still hutang tetap hutang.