Ogos 28, 2013

Hanya Dengan Menyokong Parti Politik Tertentu Barulah Anda Terbukti Seorang Patriotik!

Satu fakta yang ramai orang kena perbetulkan dalam kepala masing-masing adalah Kerajaan Malaysia adalah gabungan Pihak Kerajaan dan Pihak Pembangkang.  Jika tidak ada kedua-dua pihak, ini bermakna tidak lengkaplah kerajaan Malaysia. Melainkan dalam situasi tertentu di mana hanya satu pihak menang semua kerusi, tapi apa yang kita nampak depan mata kita, Kerajaan Malaysia adalah gabungan Pihak Kerajaan dan Pihak Pembangkang.

Walaupun mereka dilabelkan sebagai Pihak Pembangkang, mereka-mereka ini masih lagi sebenarnya calon-calon yang menang dalam Pilihanraya tempohari dan mereka masih lagi wakil rakyat.

Itu fakta!Kau nak gebang macam mana dengan mulut berbuih dan semangat Melayu yang ekstrim gila babi, itu faktanya. Kerajaan Malaysia = Ahli Parlimen BN + Ahli Parlimen PR, Kerajaan Negeri = Wakil Rakyat BN + Wakil Rakyat Pakatan + Wakil Rakyat Bebas Kalau kita dah sedar pasal benda tu, barulah jom kita fikirkan isu yang sedang hangat sekarang ni.

"Kenapa kita tidak patriotik?"

Isu yang cuba dimainkan oleh pelbagai pihak mengenai tahap patriotik rakyat Malaysia agak hangat sehinggakan ada cadangan nak wajibkan bendera dikibar dan diwajibkan pasang lagu Negaraku dalam panggung wayang. Tapi betul ke itu isu sebenarnya?

Tak. Kita bukannya tak patriotik. Tapi kita ni dah jadikan patriotik sebagai isu politik. Sehinggakan ada pihak yang claim, jika kau tak pangkah satu parti, kau tidak patriotik. Perangai paling bullshit dalam pelbagai jenis bullshit yang cuba dijaja oleh macai UMNO..."hanya dengan pangkah BN dan sokong UMNO kau adalah patriotik..."

Tapi, masalahnya, di segi pihak pembangkang pulak, sebab politik sendiri dah dijadikan benda paling penting dalam hidup diorang, diorang ni sampai satu tahap dah tak kisah langsung pasal patriotisme sehinggakan ada yang labelkan "Yang patriotik ni semua macai UMNO otak tak berkembang."

That's the problem pasal patriotik ni. Dari yang paling atas kepadalah ke level macai yang paling hina sekali, politik dah jadi keutamaan terlebih dahulu berbanding negara.

Macam mana kau nak pupuk patriotisme kalau dalam bab sambutan kemederkaan sendiri, kedua-dua pihak yang dalam Parlimen tidak dapat sama-sama bersatu? Ini bukannya semangat parti, this is above that. Ini isu nasionalisme. Tapi Ahli Parlimen sendiri nampaknya dua-dua pihak tak boleh pakai, masing-masing nak tunjuk yang diri dia lebih ego beserta cool. Sebab itulah kempen patriotisme takkan berjalan. Sudah terlalu lama kita meletakkan politik above everything else. Menteri sama, ahli parti sama, orang biasa yang hanya mampu undi pun sama.

Jadi kita boleh nampak, penyokong BN pasang bendera dan penyokong Pakatan boikot semua benda. Kenapa tak mampu kedua-dua pihak dalam kerajaan sama-sama menyambut Hari Kemerdekaan dalam satu upacara yang sama? Adakah sebab Pihak Pembangkang claim yang ini semua agenda British dan hari Malaysia sebenarnya adalah Hari Kemerdekaan negara?

Tak kiralah apa benda sekalipun teori yang ada tapi as part of the government, just ignore lah sekejap isu2 ni dan tinggalkan politik seketika. Sebab semua isu itu adalah isu nasionalisme yang dijadikan senjata parti politik.

Pihak kerajaan BN pula keluarkanlah invitation, panggil semua pemimpin pembangkang, tak kiralah dia tu kau dakwa kaki liwat, gayboy, syiah, ajaran sesat, kongkek bini orang dan bermacam benda lagilah yang kau claim pihak pembangkang buat, ajak diorang join sambutan kemerdekaan. Bagi diorang peluang duduk satu stage dengan kau masa perarakan. Yang kau pegi letak Macai Gred A atas pentas ramai2 buat apa? Diorang bukannya wakil rakyat pun.

Tunjukkan pada satu Malaysia, pada hari kemerdekaan, semua orang adalah orang Malaysia. Tak ada UMNO,MIC,MCA,PAS,PKR dan DAP. Tak ada lagi Melayu,Cina,India,Kadazan dan lain-lain. Semuanya sambut sebab kita orang Malaysia.

Dalam bab ni, adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan (BN+PR) untuk pupuk dan semai benda ni. Kalau kau sekadar pandai suruh orang pasang bendera buat apa? Itu level budak kecik. Fikir la besar sikit scope kau. Apa salahnya kita cuba push budaya yang elok sikit?

Macam mana la kau nak suruh orang sayangkan negara kalau kau sendiri nampak macam lagi sayang parti berbanding negara?

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam mana pembangkang nak patriotik, sambutan merdeka peringkat kebangsaan pun pihak pembangkang tidak dijemput...

Tanpa Nama berkata...

ala, sambutan pun merapu2.. konsert je manjang... baik xyah..

Taufik berkata...

berpolitik itu patriotik selagi mana berpolitik untuk kepentingan rakyat

bukan berpolitik untuk kepentingan syaitan syaitan di dalam hati tu

Tanpa Nama berkata...

Sebab tangungjawab :) kalau tahu bertangungjawab dan tahu apa tangungjawab rasanya tak jadi semua tu.. semua yang memangd ah jadi wakil rakyat untukbentuk kerajaan Malaysia bukan kerajaan BN bukan kerajaan PR..

Tapi apa boleh buat bila orang tak bertangungjawab tu jadi kerajaan Bn jadi kerajaan PR jadi pembakang apa semua dianaktirikan boikot.. pedajal orangd an sebagainya..

patut boleh je sama-sama bekerja membangunkan negara..

tu dari dulu aku fikir kenapa tak wujudkan satu parti je.. atau raja/agong ambilalih je tak payah penih buang dit nak pilihanraya ke apa.. duit tu leh buat benda lain lebih penting..

Tanpa Nama berkata...

betul tu...dulu ade member aq sorang x bangga jadi org maleis sebab die kate org maleis ngan pendatang asing same je..org maleis xde keistimewaan pon dlm negara nie...pastu aq ckp kat die ko x bangga ke ngan menara klcc ngan bangunan canggih kat maleis nie?..pastu dia ckp bangunan2 tu hak ko ke?...hahaha..terkena aq..time tu aq x tau ape2 lagi psl politik nie...tapi skarang bile pikir balik kenapa die x bangga jadi org maleis sedangkan ade banyak bende n benefit yg boleh dibanggakan jadi org maleis dan banyak jugak la yg xleh nak bangga2 sangat jadi org maleis nie...tapi itu x penting...bukan sume orang sempurna, bukan sume bangsa sempurna, bukan sume negeri sempurna, bukan sume negara sempurna...kite patut bersyukur jadi org maleis Dan berbangga dilahirkan di maleis.. cuba fikir kalau kita dilahirkan negara afrika or iraq ke mesir ke..boleh ke kite merasa suasana mcm sekarang nie? =)
Perghh..sedar x sedar dah melalut aq nie..hahahaha..

Unknown berkata...

"Tunjukkan pada satu Malaysia, pada hari kemerdekaan, semua orang adalah orang Malaysia. Tak ada UMNO,MIC,MCA,PAS,PKR dan DAP. Tak ada lagi Melayu,Cina,India,Kadazan dan lain-lain. Semuanya sambut sebab kita orang Malaysia." <<==Saya setuju dgn statement Mantot ni :)

NowPhal berkata...

Kan kita tak kena jajah? Buat apa sambut merdeka?

Tanpa Nama berkata...

Setju tanpa ragu2 dgn entry ini...

Unknown berkata...

hari merdeka ialah utk instill sense of pride kat negara.

kau proud kt negara kau pasal self-rule = itu tujuan asal.

tapi, org x rasa pride tu, harga barang naik, hutang berlambak, tengok berita pun geleng kepala.

bila ada faktor negative gitu, org ramai akan rasa "ini semua fake!, nak bangga pun aku hidup susah, buat apa?, org atasan bla bla bla".

kalau manusia tu rasa bangga ngn diri dia, dia boleh rasa bangga ngn negara dia.

anon August 28, 2013 at 3:47:00 PM GMT+8,

pemerintahan satu party tu dah bukan democracy, tu sama mcm di china dan north korea skrg. lagi susah nak membantah benda yg x betul secara practicalnya.

kalau kau org pembangkang, org UMNO da start label kau komunis, hehehe.

Mr Freak ; gatal tengkok mu berkata...

jadi macam Thailand, shabelum movie
mula, kena hormat kat sultan..

Tanpa Nama berkata...

Woh patriotik sebelum buat eh tgk wayang kena nyanyi negaraku hohoho..

Prince of Noob berkata...

kalau kau tak menyokong umno maka kau adalah derhaka dan tidak patriotik, sebab kerana umnolah tanah melayu merdeka dari jajahan british...

Tanpa Nama berkata...

pemerintahan satu party tu dah bukan democracy, tu sama mcm di china dan north korea skrg. lagi susah nak membantah benda yg x betul secara practicalnya

Sape cakap tak demokrasi.. kita buat la pemilihan pegawai2nya melaui undi.. perdana menteri atau raja juga memalui undi.. macam republik.. baru la pemimpin atau raja rakyat sebab rakyat yang pilih bukannya jadi raja atau pemimpin sebab keturunan.

Tanpa Nama berkata...

Prince of Noob...hahaha...memang fakta yg ko ckp tu

tp x brmaksud kita kena menyokong UMNO sepanjang abad, x bermaksud memilih umno dianggap relevant sepanjang masa...mereka pun ada buat silap, ada masa kejatuhan..

Berdasarkan pemerhatian aq...member2 aq yg sokong PR ni masih saygkn UMNO, dia orang harap UMNO ni akan pulih dari corruption n ect..

Tp apa pun.. kita tidak patut lupa akan perjuangan UMNO..

P/S: member aq yg melayu la..yg lain2 tu aq x tau..