Mac 28, 2013

Kerajaan Bakal Umumkan Cukai Pendapatan Tahun Ini Tidak Perlu Dibayar?

Putrajaya,28 Mac - Semua rakyat Malaysia yang diwajibkan membayar cukai pendapatan untuk tahun ini diberikan pelepasan istimewa oleh kerajaan. Dalam satu tindakan yang boleh dianggap mengejutkan, Lembaga Hasil Dalam Negeri telahpun mengeluarkan kenyataan rasmi semua pembayar cukai pendapatan individu untuk tahun ini telah pun diberikan rebat istimewa dengan bersyarat.

"Dengan memberikan rebat kepada cukai pendapatan tahun ini, kerajaan Malaysia bakal kehilangan pendapatan hampir 40 bilion tetapi kerana keberkesanan dasar kewangan yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri sebulan lepas, defisit 40 bilion itu dirasakan satu nilai yang agak kecil dan boleh di perolehi semula menggunakan unjuran pelaburan asing dalam tempoh 2 bulan," jelas Datuk Dr Sharifah Jabeer, Timbalan Pengarah Unit Perolehan Maksimum Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.

Menurut beliau melalui data-data dan kajian yang diterima, oleh kerana peningkatan kadar isi pendapatan rumah yang mendadak sehingga hampir 250% untuk sesetengah keluarga atas inisiatif kerajaan dalam mencapai status negara berpendapatan tinggi, kebanyakan pembayar cukai bakal membayar hampir dua kali ganda jumlah cukai daripada kadar biasa yang mereka bayar tahun lepas.

"Atas keadaan ini, besar kemungkinan nilai kutipan cukai yang terlalu tinggi kerana pendapatan bertambah berkali ganda, akan mengakibatkan kerajaan mempunya terlalu banyak reserve cash yang akan menjadi dormant," ujar beliau. "Situasi ini adalah satu keadaan yang kita gelarkan dalam ekonomi sebagai the stagnating effects of economic reserves yang akan mengakibtkan ekonomi negara jadi perlahan, lembap dan tidak meyakinkan."

Tambah beliau, "saya berpendapat, kerajaan membenarkan orang ramai tidak membayar cukai pendapatan tahun ini kerana kerajaan mahu orang ramai berbelanja dan hasilnya, saya pasti sangat positif kerana ini akan merancakkan lagi ekonomi kita yang sudahpun rancak."

Orang ramai yang ditemui memberikan respon positif kepada perkembangan ini.

Shamala Devi, seorang kerani yang mempunyai pendapatan RM6500 sebulan menyambut baik langkah kerajaan kerana ini bakal memberikan beliau wang lebihan untuk membeli rumah idaman beliau di Shah Alam. "Saya merasa sangat berterima kasih kepada kerajaan Barisan Nasional kerana rebat yang diberikan ini cukup untuk saya meletakkan wang pendahuluan untuk sebuah banglo idaman saya. Sudah terlalu lama saya menunggu kerajaan negeri Selangor mengotakan janji mereka untuk membina rumah mampu milik."

Lain pula ceritanya untuk Lim Hou Dong dan isteri, Sherry Liew Sien Weng yang ingin menggunakan rebat cukai yang diberikan untuk pembayaran perubatan ibu bapa mereka. "Sebagai seorang penduduk Pulau Pinang, kos perubatan di sini meningkat hampir 3 kali ganda selepas DAP memerintah. Dengan rebat ini dan kenaikan pendapatan isi rumah kami daripada RM8000 ke RM15,000 sebulan, kini kami mampu untuk berpindah ke Putrajaya bersama ibu bapa kami kerana di Putrajaya segalanya lebih murah didapati, tidak seperti Pulau Pinang."

Berita gembira mengenai rebat cukai ini bukan sekadar dirasai oleh pembayar cukai malah oleh golongan yang tidak perlu membayar cukai.

Aziz Kassim dan isterinya mencari makan dengan bermain alat muzik di tepi Pudu Sentral. "Sebelum kerajaan mengumumkan isi pendapatan rumah kita dah meningkat, tidak ramai orang yang mahu sedekah kepada kami tapi sekarang, Alhamdulillah, pendapatan kami mampu mencapai hampir RM120 secara harian. Bila ada kedengaran ura-ura tahun ni tak payah bayar cukai, ada juga seorang dua yang dah janji dengan saya, duit cukai tu akan disalurkan kepada kami."

Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan akan mengumumkan berita gembira ini esok melalui media di televisyen, radio dan internet. "Tunggu berita gembira dari saya, esok."

Update : Akaun Twitter Perdana Menteri telahpun dikemaskini dan mengesahkan cukai pendapatan tahun ini tidak akan dikutip sebagai hadiah istimewa Kerajaan Barisan Nasional untuk orang ramai.

20 ulasan:

Sang Merah berkata...

xda pn...dah padam??

Tanpa Nama berkata...

Sarcasm.....

Sang Merah berkata...

cit terkurang cerdik plak aku ngan gmbar twitter najib tu....

Tanpa Nama berkata...

No worry sang merah... It happen sometimes.... Haha...

Adoiyai berkata...

Takde pon... adoiyai. Cakap le pun nye atoi kalau troll aje. Kang jadi cam macai tv saluran perdana plak. Kan sama lebih kurang.

Tanpa Nama berkata...

PCB dah potong lar

Tanpa Nama berkata...

kerani gaji 6.5k??

skop keje ape? isap kote boss?

muahahahaha....

Kudut berkata...

Berjaga2 nak buat berita troll mcm ni.
Bukan semua org cerdik macam anda, boleh jadi anda akan menjadi penyebab sebaran fitnah.

sim_2096 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sim_2096 berkata...

Betul tu apa org kt atas aku ni tulis...mantot aku mmg suka ko punya posting ko yg mcm2 tu..tapi patutnya kat bawah posting ko tu tulis la rekaan semata2..karang x pasal2 ko kna siasat buat berita palsu..sebab ko menghasut org supaya x byr cukai..aku suggest ko edit la posting ko tu sebelum org report @ ada org yg lurus bendul yg percaya dgn posting ko tu..

Tanpa Nama berkata...

ye betul. aku lah salah sorg yg lurus bendul tu. klu x bce komen nescaya aku pcaye sbb skg kn kerajaan mmg tgh bg mcm2

Tanpa Nama berkata...

Ala x kan citer mcm tu pun ko percaya. Lurus nya ko....adoiya

Tanpa Nama berkata...

tambahan pendapatan 250% hanya pd kakitangan kerajaan,badan berkaun dan glc......yg lain hampessssss!!!!
kerani gaji 6500??jurutera 15th perkhidmatan dgn kilang MNC pon gaji 5500-7000k!!

Tanpa Nama berkata...


Kalau la betul leh dapat claim balik PCB ker.. beribu diaorang potong :|

hahaha...

Tanpa Nama berkata...

nasib baik aku baca sampai abes dan tgk komen2...kalau x xpasal2 aku jerit satu rumah cukai free..

Tanpa Nama berkata...

kebodohan adalah salah diri sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Dr data merapu kt atas mmg nmpk sgt troll.tp xdinafikn blog ni antara penyebar fitnah secara xlangsung.

Tanpa Nama berkata...

ah.. hari2 ko tgk fitnah kt tv paper, x kecoh pulak

The Didi Butter berkata...

Sayang ni troll je. Gomen dah sapu RM12k tahun lepas dr aku.

Tanpa Nama berkata...

I seldom leave a response, however i did some searching and wound up here "Kerajaan Bakal Umumkan Cukai Pendapatan Tahun Ini Tidak Perlu Dibayar?".
And I do have a few questions for you if it's allright.

Is it only me or does it give the impression like some of these responses look as if they
are coming from brain dead individuals? :-P And, if you are posting
on additional social sites, I'd like to keep up with everything new you have
to post. Could you list of every one of your social sites like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?


My blog ... logbook loan - ,