Mac 05, 2013

Golongan Mana Mati Syahid, Polis Malaysia atau Askar Kesultanan Sulu?

Semasa aku menulis sekarang ni, pasukan keselamatan negara tengah mengebom kampung di mana penceroboh negara menyorok. Apa akan jadi aku tak tau, tapi bunyinya memang agak ekstrim bila jet pejuang pun di bawak masuk untuk bom dari udara. Agaknya semalam evacuation dah berlangsung.

Bila cek laman sosial, banyak orang yang menyatakan sokongan kepada pihak pertahanan negara atas tindakan mereka untuk menghalau penceroboh. Jadi ramai la jugak kawan2 aku yang sebarkan gambar2 anggota polis yang terkorban sambil diajak beramai-ramai baca dan doakan allahyarham yang telah selamat kembali kepada-Nya.

Bagaimanapun...sebagai seorang Islam, kenapa kita sendiri tidak adil dalam benda ni, maksud aku, kita prejudis? Kenapa tidak ada rakyat Malaysia yang beragama Islam mengajak orang lain sama2 mendoakan mereka yang telah meninggal dunia dari kalangan penceroboh?

Sebab mereka penceroboh, jadi tak layak di "al-Fatihah" ke?

Kita, golongan bawahan, adalah golongan yang mudah dimanipulasi. Apatah lagi kalau kita ni kurang berpelajaran. Akal tak berapa mampu nak berfikir cara lain, jadi apa yang kita buat selalunya dikawal oleh orang-orang yang nak ambik kesempatan..yakni politician yang hanya tau suruh orang pegi tembak...tapi bila disuruh pegi tembak sendiri...dia sakit perut.

Apa kau rasa kalau aku katakan, mereka2 yang menceroboh Sabah itu merasakan perjuangan mereka itu adalah perjuangan yang benar dan mereka tahu, jika mereka mati, mereka mati syahid?

Mereka penceroboh, pada kita la. Tapi pada mereka, mereka bukan penceroboh. Pada mereka, mereka pejuang yang ingin menuntut kembali hak mereka. Betul atau tidak apa yang mereka perjuangkan, wallahuallam. Aku sendiri tak boleh nak verify dengan kau kalau kau mintak bukti, perjuangan aku nak ajak orang ramai jangan pangkah Barisan Nasional ni betul atau tidak....tapi aku percaya, apa yang aku buat ni betul.  Samalah seperti perjuangan "penceroboh Lahad Datu" ni.

Akan ada orang lain kata apa yang aku buat ni tak betul, kan? Tapi yang pentingnya...aku percaya apa yang aku buat ni betul. Samalah jugak macam kau, kau nak sokong Rosmah Mansor, sokong la. Sebab pada kau benda tu betul. Kau percaya Anwar peliwat? Percayalah. Kau percaya Melayu perlu bersatu hati dan benci dengan orang Cina sebab orang Cina akan naik lemak dan jadikan Malaysia macam Singapura? Teruskan.

Penceroboh Sabah rasa perjuangan dia betul, perjuangan syuhada. Kita sebagai rakyat Malaysia tak boleh nak deny tu. Sebab benda tu terpulang pada Allah SWT. Allah aje yang tau siapa yang berada dipihak yang benar, kita, Malaysia..atau mereka, orang Sulu. 8 orang anggota polis kita meninggal, pada aku mereka syahid. Orang2 yang meninggal sebab mereka memperjuangkan Kesultanan Sulu...aku jugak percaya mereka syahid.

"Tak adil la camtu..kau ni dah mengkhianat kedaulatan negara!
Kau takde pride Malaysia langsung ke Tot?" jerit kau.

Yang meninggal ni semua orang Islam dan kita sebagai orang Islam, kena mengharapkan mana2 orang Islam lain dapat ke syurga, walaupun perjuangan dan pandangan kita berbeza. Mereka2 yang telah meninggal, mereka yang sedang berperang, tak kiralah dari pihak Malaysia atau Filipina hanyalah askar dalam satu peperangan. Askar yang menurut perintah....macai. Kuli.

Tak salah rasanya kalau kita sedekahkan Al-Fatihah bukan hanya untuk anggota polis kita yang terkorban...tapi juga untuk pejuang Kesultanan Sulu yang telah tiada.

Kau tak setuju dengan aku sebab kau kata mereka yang salah, mereka yang ceroboh, takpelah. Orang Sulu jugak boleh kata Malaysia yang ambik tanah diorang dulu. Siapa betul? Kita tak tahu. Mereka percaya mereka betul. Kerajaan kita percaya kerajaan kita betul. Siapa tahu golongan mana yang betul? Yang penting, semua orang perjuangkan apa yang dia percaya.

"Dia" aje yang tau, jadi kita ni, sedekahkan la Al-Fatihah dekat siapa2 pun la yang terkorban, tak kiralah orang Malaysia, Sulu atau Filipina.

Yang jelasnya, Islam tembak Islam. Islam tembak Islam balik. 

76 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"Tak salah rasanya kalau kita sedekahkan Al-Fatihah bukan hanya untuk anggota polis kita yang terkorban...tapi juga untuk pejuang Kesultanan Sulu yang telah tiada."

Sebab mereka BUKAN BAPA / SUAMI / ABANG / ADIK / ANAK/ KELUARGA kau, Mantot. Tu sebab kau BERANI berkata begini. Semua ni hanyalah sekadar kata2 yg KONON KAU yang paling memahami 'apa yg pejuang rasa'.

Andai kata yg terkorban ialah BINI / ANAK kau, aku jamin kau takkan tulis entri yg serba defensif terhadap pembunuh berketurunan Sulu ni.

Tanpa Nama berkata...

bila benda macamni pun nak dipolitikkan jugak... jadi la camni

PELiK berkata...

Bongoknya anon yg paling atas tu.

Tanpa Nama berkata...

kenapa nak sedih kalau keluarga yang mati dpt syahid..patut gembira dan redha dgn ketentuan allah..doakan yg terbaik bg yg telah pergi..semoga pengorbanan mereka di balas syurga aloh allah..

Tanpa Nama berkata...

mudah saja.

ade 'orang' - tak kisah la indon je, mat rempit ke pecah masuk umah jiran waktu malam. Rogol bini jiran ngan bunuh laki dia....polis datang...

"kami polis!!! anda sudah dikepung, keluar sekarang!!!" lalu polis pun menyerbu masuk ke rumah tersebut.

anda sebagai jiran..."encik poliss....jangan tembah penjenayah tu!!! dia orang islam macam kita juga!!!! jangannnnNNNNN!!!!!!"

peng!! peng!!! peng!!!...tiuuuuunggg..- peluru tersasar

sewaktu penjenayah tu diusung keluar dalam beg plastik sampah keluar....
"Innalillah... ayuh jiran2 semua, sama2 kita sedekahkan al-fatihah kepada jiran kita dan juga penjenayah ni..mereka berdua orang Islam.....semoga dosa2 orang yang pecah masuk nih diampuni...amin..."


anon 12.06 pm

Rynn Mustafa berkata...

Saya pun terpikir benda yg sama.. mantot cuma bagi contoh pasal politik msia je.. setiap perjuangan percaya apa yg mereka juangkan itu betol. macam kes ni pun. Hanya Allah yg dpt tentukan adakah mereka pihak sulu itu syahid atau tidak. kita tiada kuasa utk menilai. kia semua x tahu apa darjt mereka di sisi Allah. just pray for the best!

Tanpa Nama berkata...

betul mantot nak sedekah Fatihah tak salah semoga bila kita mati nanti akan ada orang hadiah jugak kat kita :) itu dari segi ISlam dan fatihah.. :)


Tapi bila bercakap pasal perjuangan betul ke salah tu kita kena hati-hati.. sebagai orang Islam ada guide rule dalam perang tak boleh bunuh orang sesuka hati itu indahnya Islam..

Kalau nak balik tanah sabah orang Islam Sulu boleh bunuh orang tak berdosa tu dah salah dalam Islam.. dalam Islam juga ada medan perundingan..

tapi aku pun faham mungkin tahap pemikiran mereka yang memang sudah bergelumang dengan peperangan meja or medan perundingan lembut tidak diterima.. lebih-lebih lagi bila mungkin ada yang telah dijanjikan?

kita pun tak tahu apa perjanjian antara ketua negara dan sultan Sulu.. jadi mereka rela bermati-matian merampas hak mereka balik.. atau menuntut apa yang telah dijanjikan? entah la.. harap ketua-ketua ni boleh duduk berbincang demi keamanan semua

Rynn Mustafa berkata...

By the way. perumpamaan merebut tanah dan merogol seperti anon di atas sgt tak compatible. dalam islam sendiri kalau nk buat perbandingan mestilah yg setara.. bukan yg melampau x logik.. haish..

Tanpa Nama berkata...

Pelik, eleh....

Rynn Mustafa berkata...

Setuju juga :)

Tanpa Nama berkata...

dear mantot,

1) ang tau dak apa perjanjian bertulis yang telah ditanda tangani oleh sultan sulu dengan kerajaan british dulu?

2) ang tau dak, si jamalul kiram III bukanlah sultan yg diiktiraf kerajaan filipina kerana bukan sultan sulu yang sebenar.

3) kalau sudah termeterai dalam perjanjian bertulis lagi mau ceroboh dan tidak mahu berunding sehingga mengakibatkan kematian, tidakkah itu terang2 sudah salah?
ISLAM dan nabi muhammad ada ajar camtu ka mantot oi?

mantot mantot... disinilah perlunya AKAL bukan ikut kata2 konspirasi dan bersangka-sangka.
apa yg ang ckp ni semua...adalah SANGKAAN sahaja...yang tiada basis.
walau macam mana pon, aku setuju lah bagi orang islam mati kita sedekah al-fatihah.

sim_2096 berkata...

Takbir...mantot kena tembak...

Tanpa Nama berkata...

cik puan ryn mustafa,

konsepnya mudah sahaja....siapa yang menceroboh dikira sebagai penjenayah.

rumah kita, kalau jiran berada di dalam kawasan rumah kita dalam keadaan yang mencurigakan serta meragukan, kita berhak telefon pihak polis dengan mengatakan jiran tersebut menceroboh kawasan rumah kita.

sama la dengan apa yang berlaku, sabah sudah termaktub milik Malaysia dan 'kerajaan sulu' pun tidakdiiktiraf oleh filipina...basically, mereka adalah stateless tapi bernaung bawah kerajaan filipina.

imigran asing yang datang ke malaysia tanpa permit, kebenaran adalah dikira sebagai penceroboh. datang dengan bersenjata boleh dikira sebagai penjenayah.

dalam keadaan sekarang ni, memang benar mereka tersebut juga islam tetapi niat mereka, keadaan mereka adalah sebaliknya.

perumpamaan kedua
- orang islam, masuk ke dalam masjid...curik duit tabung derma masjid. Hukuman tetap hukuman tak kisah la dia seagama atau tidak.

anon 12.06 tadi

Rynn Mustafa berkata...

Ok kalau penjelasan mcm ni saya boleh terima. cuma contoh di atas saya xleh terima.

Tanpa Nama berkata...

sama je konsepnya, cuma contoh di atas memula tu extreme sikit...mengajak orang berfikir sebabnya keganasan sudah berlaku.

masuk pecah rumah - ceroboh negara
rogol - perbuatan yang amat buruk & keji
bunuh - ada kematian

contoh asal tu advance sikit sahaja, tak banyak.



Tanpa Nama berkata...

suatu sangkaan seperti budak2 hingusan dan skema..

rundingan telahpun dibuat awal2 lagi supaya tiada pertumpahan darah berlaku..

tetapi pihak penceroboh masih berdegil dan menyerang anggota keselamatan kita dengan serangan gerila (perangkap, serang hendap lari..) suatu taktik peperangan yang paling kotor.. zaman nabi pun tak ada guna serangan kotor macamni kecuali dlm satu sejarah org2 kafir yg membuat perangkap dengan barang2 kemas sehingga ramai askar islam menjadi terpedaya dan terkorban)

jadi kaji dahulu setiap apa yg mahu disampaikan.. bukan ikut sedap hati mengarang untuk nak dapat perhatian...

Tanpa Nama berkata...

dah terbukti cara penceroboh ni berjuang bukan seperti pejuang islam yg sebenar.. tetapi cara yg paling dianggap keji.. ibarat zaman jahiliah..

boleh tengok sendiri video2 di internet puak2 pemberontak ni di selatan filipina (video di jolo sulu)... islam sama islam bermusuhan.. mayat yg telah mati pun mereka robek dengan parang sehingga terbelah segala isi perut.. tiada hormat pada mayat.. padahal mayat tu juga islam.. begitukah cara Islam?? layakkah mereka bergelar Islam??

layakkah mereka???

Tanpa Nama berkata...

tak patut...tak patut..isk isk isk....

Mantot berkata...

nak kata tak reti membaca, reti pulak menulis...

kau paham ke tidak apa aku tulis?

yang mati semua macai,kuli, org bawahan. yang pemimpinnya duduk senang lenang, si Sultan kat Manila dan pemimpin kita...aku tak tau kat mana Menteri dalam negeri skrg.

knp mudah benar kena kawal? satu orang boleh suruh 100 orang korban diri untuk dia.

kita tak tau mcm mana diorang berfikir. kita tak tau sama ada diorang tu kena brainwash dgn Sultan diorang supaya diorang sanggup buat camtu. Samalah mcm pembunuh Altantuya...diorang just terima arahan dan diorang execute.

Islam takde ajar kau ikut pemimpin emmbuat tuli camtu.

Sebab tu aku ajak korang sedekah Al Fatihah kat diorang sekali...sebab walaupun diorang tembak polis kita, kita tak tau sama ada diorang tu mampu berfikir atau tidak masa buat tu, atau diorang sekadar dikawal oleh Si Sultan.

kalau dah hari2 Sultan kau kata kat kau, itu tanah kita,kita kena rampas,itu tanah kita, kita kena rampas..last2 mesti ada yang percaya.

Sebab diorang tak mampu berfikir sendiri.Walaupun cara diorang bukan Islam mcm ada yang sebut, tapi still agama dia Islam kan?

Ada Islam bodoh.Ada Islam pandai. Kalau kau yang pandai ni pun tak nak mendoakan org Islam yang bodoh ni, mcm mana nak tunjukkan dekat orang lain yang Islam tu agama yang lembut?

Diorang tak bernasib baik hidup diorang jadi camtu, takkan la sampai diorang dah mati pun kau nak kena kondem diorang?

Tanpa Nama berkata...

Jawapan yg sebenarnya ialah

WALLAHUALAM

full stop, xpayah hurai, xpayah komen, xpayah balas2 komen. Buat gaduh je.

Tanpa Nama berkata...

al-fatihah....

Kita hanya kuli yg mdgr arahan org atasan. tp demi kerja dan mempertahankan negara, itulah yg mereka lakukan.

Tanpa Nama berkata...

:) sebagai seorang Islam aku takda hak nak tentukan siapa dapat Syahid juga siapa salah siapa yang betul..

Sebagai seorang yang sama agama aku harap dapat selesaikan secara yang sepatutnya..

Al-Fatihan buat mereka.. tak kira siapa pun mereka.. dah mati semadikan mereka dengan elok..

hani berkata...

Agree.Mcm mantot kata,terpulangkah pada kita nk buat apa.Kalo kita rasa penceroboh tu dipergunakan dan kita rasa simpati,sedekah sahaja AlFatihah.Kalo kita rasa penceroboh x layak dapat doa kita,diam diri sahaja.Biar Allah yg membuat penilaian.
Kang elok2 kita tak apa apa,kerana satu artikel sahaja,kita plak dpt dosa bergaduh.
Pendapat dia,lantak dia lah.

Tanpa Nama berkata...

Esok kalau ada orang rompak rumah kau, letak pistol kat kepala anak bini kau. Pastu polis datang, tembak kepala "Perompak" tu..kau bacalah Al Fatihah, sebab dia kan orang Islam.

Belum kena kat muka boleh cakap ah.

Pendek akal.

Tanpa Nama berkata...

bersama2lah kita doakan agar roh perajurit @ penceroboh (tak boleh guna nama pejuang sebab aku tak sokong diorg) yg terkorban selama ini. semoga roh mereka dicucuri rahmat.

ehh... pencuri/pembunuh tu beragama Islam la, marilah kita sama2 doakan agar rohnya dicucuri rahmat! Dia pun beragama Islam. Mana tau dia berjihad anggap apa yg dibuat tu benar.

Tanpa Nama berkata...

Heh, tension betul aku pasal benda ni lah! boleh tak jangan politikkan benda ni? yang sana tuduh sini, yang sini tuduh sana. yang kerajaan tuduh pembangkang, yang pembangkang tuduh kerajaan. memang ada betul apa si mantot cakap. ye, bagi yang tau full details sejarah pasal Kesultanan Sulu ni, aku nasihatkan jangan la korang percaya 100%. sebab banyak sebenarnya fakta sejarah kat dunia ni yang dah di"twist"kan. oleh siapa? Wallahua'lam (aku orang Johor, aku tau sejarah Johor banyak juga yang di"twist"kan). tapi lantak pi laa semua tu, yang penting pertahankan keselamatan negara. dah ada berlaku pertumpahan darah pun, udah2 ler. pasal pemerintah yang tak nak turun padang sama2 berjuang kat barisan depan pertahanan, lantak pi depa la dah kalau depa tu pengecut. sok pandailah diorg jawab kat "Padang" kat akhirat nanti. tapi hormatla sikit yang ko gelar "macai", "kuli" etc. macai, macai, kuli, kuli diorg pun diorg tu turun berperang, berjihad mempertahankan negara. ko banyak cakap mantot, ko pergi la join frontlines kat lahad datu tu, ada bran???

Pape pun Al-Fatihah kepada mereka yang terkorban, tak kisahla dari puak mana pun. AL-FATIHAH...

Tanpa Nama berkata...

Ala nama pun sedekah terpulang nak bagi ke tak.. :)

Kalau orang kedekut kat sesiapa pun dia tak bagi keluarga sendiri meningal pun dia tak bagi lol..

Jadi tak perlu la nak jadi Isu.. :)

Lagipun sedekah macam ni bukan kita tahu sampai ke tak.. ada banyak faktor.. Allah je yang tahu nilai sedekah tu.. :)

So apa nak gaduh2..

Gua tak suka BN tapi Gua sayang Malaysia berkata...

Time macam ni, tak perlu la nak buat post 'berlembut' dengan pembunuh taraf macai, kuli, org bawahan.

Baik kita tolong waris2 pejuang kita yg terkorban. Ni link kpd tabung2 bantuan Wira Lahad Datu:

1) Media Prima
- Maybank 5142 7133 9000

2) Dewan Pemuda PAS
- http://1.bp.blogspot.com/-DbEECaDs8W0/UTGE4CIeiYI/AAAAAAAAChA/71_MlQIwS4k/s1600/lahat+datu.jpg

Buatlah sumbangan. Post2 yg sekadar manambah bahang ikut logik akal langsung tak membantu pun.

hairil berkata...

Salam.. aku pon nak komen jugak..
arwah abg aku dulu mmg pernah menjadi pencuri n di hukum penjara.. aku xsalahkan saper2 dalam hal ini.. bagi aku.. dia ahli keluarga aku.. walaupon dia jahat dosa mencuri ker, merompak ker, apa2 lah dosa... tu dia dengan manusia n dia dengan tuhan.. bg aku sbg seorang adik kepada pesalah tersebut..

aku juga berdoa kepada tuhan n mintak dosa abg aku diampunkan tuhan n hope nanti Allah hadiahkan syurga kepada dia, kerana kalau atas dunia ini dia mmglah dipandang jahat..

tapi apasalahnya aku doakan dia. AKU berdoa dia dipandang elok oleh allh sesungguhnya allah maha pengampun n maha pemaaf..

polis yang terkoban tu harap mati syahid..

SO DALAM KONTAC tentera sulu nie, mahupon pencuri tabung masjid, perogol mahupun penjenayah yang mati ditembak polis...
dorg mmg la nampak jahat di mata manusia..

tapi, x salahkan bg aku.. kalo dia pon perlu dimmafkan tuhan kerana semua org melakukan kesalahan atas dunia ini, n ada juga mati yang x sempat taubat...

dalam doa juga kita digalakkan berdoa supaya allah memaafkan dosa semua orang islam x kira dia jahat ataupon baik..

yang penting.. kita berdoa untuk semua org.. aku pon tak tahu suatu hari nanti aku mati dalam keadaan mana. antara kebaikan atau keburukan.. tapi aku ttp mahukan syurga itu yang kekal selama lamanya...

Tanpa Nama berkata...

pandangan saya adalah Polis malaysia melaksanakan sumpah jawatan mereka sebagai anggota yang menjaga keamanan dari digugat oleh anasir luar,manakala di sebelah sulu palsu mereka ingin mengambil @ ingin mencuri makanan orang lain,maksudnya mereka ingin merompak kembali harta yang mereka gadaikan tanpa membayar balik apa yang mereka telah makan...mereka diibaratkan sebagai pengemis jalanan bila sudah kita bagi makan mangkuk pun mereka ambil sekali

Tanpa Nama berkata...

Mintak maaf semua..ada betulnya ape mantot tulis..tp yg tak betul dia kata takde orang suruh sedekah Al-Fatihah dan doakan semua yg terkorban tu termasuk pihak Malaysia atau pihak yang satu lagi..tu salah...masjid kawasan sekitar wangsa maju dah start solat hajat dan doakan kesejahteraan semua yg meninggal sepanjang perundingan dan pertempuran tersebut. Tiada pemisah antara parti politik dikalangan jemaah untuk semua masjid2 tersebut. Ramai di kalangan kami mmg selalu bertukar masjid dan surau kerana kedudukan perumahan yg berhampiran dgn banyak surau dan masjid dan cuba umtuk mengikut majlis agama yg berbeza penceramahnya. Yang penting mantot berniat baik dan ape yg diluahkan betul. Jangan ada yg pikir kepentingan siapa yg mula2 mengeluarkan idea tersebut. Yg penting idea tu betul.
Tukar jangan tak tukar...
Abou

Khairi berkata...

WOI BAIK KORANG SEDEKAHKAN ALFATIHAH UNTUK DIRI KAU SENDIRI AJE. KORANG PON TAK LAMA LAGI MATI LA JUGAK. BAIK START MENABUNG SEKARANG. LAGIPUN BILA DAH MATI SEBAKUL FATIHAH PUN ORANG BAGI TAKKAN SAMPAI KAT KAU PUN MELAINKAN 3:

- SEDEKAH JARIAH
- ILMU BERMANFAAT (DALAM KES MANTOT, BLOG)
- DAN ANAK2 YANG SOLEH YANG DOAKAN ARWAH ABAH DIA.

KONFLIK BERDARAH NI SEPATUTNYA BOLEH SETEL DI COURT ATAU DI PEJABAT TANAH. AKU HERAN NAPA GENG SULTAN SULU TU TAKNAK PERGI APPLY GERAN KAT PEJABAT TANAH AJE. KAN SENANG.

"PERANGI MEREKA SEBAGAIMANA MEREKA MEMERANGI KAMU MENGELUARKAN KAMU DARI KAMPUNG HALAMAN MU"

SEPERTI KATA MANTOT, MALAYSIA ATAU SULTAN SULU DUA DUA BOLEH PAKAI AYAT NI SEBAB AGREEMENT MEREKA MASIH VALID.

RM5300 SETAHUN.

Tanpa Nama berkata...

Tuan punye tanah boleh lihat sendiri kan daripada komen2 orang lain..

tak ada yg mempertikaikan pengorbanan yg dilakukan oleh pihak keselamatan negara kita..

dari tajuk pon dah boleh lihat.. anda mcm mempertikaikan pengorbanan Polis atau pihak keselamatan negara.. mengapa? anda benci kerajaan so org kerja kerajaan pon sama??

kalau betul anda nak sedekah al-fatihah pada penceroboh skalipon.. buat tajuk yg sesuai... bukan mempertikaikan.. gunakan akal.. ada paham??

Mr Sylarius berkata...

Korban pertama di dalam peperangan adalah kebenaran.

zaminc berkata...

Aku pon ada terpikir camni, cuma terlebih 'fiksyen' sedikit...

satu lagi yang aku terpikir ialah golongan 'aku lebih patriotik dari kau'... asal ada org nak tanya atau pertikai serba sedikit maka golongan ini akan keluar deang label2 "tak patriotik', 'tak kena kat kau boleh la', 'kau pergi la berperang kalau berani', etc....

yang paling menonjol ialah perkasa 'laporan polis'....

Tanpa Nama berkata...

dia ni tak habis2.. konon2 fikir lain dr yg lain lah tu..hebat lah tu...

Tanpa Nama berkata...

ya.. benar kata Mr. Sylarius.. korban pertama adalah kebenaran..

seperti apa yg berlaku, pihak keselamatan kita yg pertama terkorban stelah diperangkap dengan kibaran bendera putih oleh pihak penceroboh.. kemudian diserang dari arah lain dengan serangan bertubi-tubi bahkan dengan mortar/roket launcer dan x ada tempat utk berlindung dan mengelak.. (bukan seperti cerita the matrix atau kartun boleh elak peluru)

lihat sendiri betapa kejinya serangan mereka.. betul2 jahil dan tidak bertamadun.. manusia keji paling terkutuk..

nak tahu sendiri mereka ni ganas atau tidak.. pergi sendiri di selatan filipina jumpa dgn puak2 mundu ni... dah tentu anda sndiri dijadikan tawanan/tebusan disana.. mengakulah anda islam skalipun, x ada kompromi.. dari sejarah mereka di anggap seperti lanun.. ganas.. membuat kejahatan utk menuntut kebebasan.. mereka bangsa yg sangat jahil..

Tanpa Nama berkata...

mantot..

klu ko jadi ketua/menteri nnti...aku harap ko dulu yg turun klu pegi berperang

KatakBawahTempurung berkata...

Anon 12:06, Rynn, Anon 3:12

Anologi orang pecah masuk rumah rogol anak bini bunuh si laki tak berapa kena sebab:

1) Pecah masuk rumah - niat nak buat kerosakan. Dalam kes nih analogi yang paling tepat mungkin ada lelaki, pecah masuk rumah datuk dia dulu, yang sekarang didiami oleh orang lain.

2) Rogol anak bini - Takde pulak dengar cerita, diorang ada buat apa2 kerosakan, sebelum polis datang. Tak valid.

3) Bunuh laki - Diorang takde plak bunuh penduduk kampung, sepengehtahuan aku.

Anologi yang lebih tepat, Ada sorang lelaki, pecah masuk rumah datuk dia yang dah meninggal, tanak keluar, polis datang halau. Lelaki bunuh polis sebab polis halau dia dari rumah datuk dia.

So mantot, kalau ada orang tetiba claim rumah ko tue adalah rumah datuk dia dulu, dan ko beli dengan cara tak sah, ape ko buat? adakah ko report ke polis dan suruh halau jugak?

KISAH CINTA NASI LEMAK berkata...

mati syahid mati utk berjuang kerana Allah.

semua manusia patut diberi penghormatan semasa hidup dan mati.

wargadunia berkata...

Tiada yang kedua-duanya betul. Kita menentang bukan kerana agama mereka, bukan kerana bangsa mereka. Kita tentang kerana mereka menceroboh. frasa "Islam tembak Islam, Islam tembak Islam balik" sangat naif. Bukan kerana Islam mereka ditembak, tetapi kerana sikap jahat mereka.

Tanpa Nama berkata...

golongan yg hanya tahu kondem (cetek akal) berkata..

sewaktu pencerobohan berlaku, rundingan demi rundingan dibuat, pasukan kselamatan kita maut diserang hendap... ayat mereka "kenapa x serang je diorg?.. apa guna beli senjata, jet, ketekebal,kapal selam mahal2 buat hiasan.. makan gaji buta.. ini konspirasi.. drama..sandiwara.. bla bla bla.."

slepas tindakan serangan offensif dibuat.. mereka kata pula " kerajaan kejam.. kesian islam sama islam bebunuhan.. zalim.. yahudi.. mcm israel.. "

apa kata anda? ini sume poyyoooghh..

Tanpa Nama berkata...

Jom kita fikir di luar kotak, bgm status pejuang melayu pattani yg tanahairnya dijajah akibat perjanjian british dgn siam dulu? Bgm dgn plestine, Kurdistan, umat islam myammar? Jika begitu kita fikir elok kaji semula hak mrk.. Sudahlah ditipu penjajah dan diperintah kerajaan sebangsa atau seagama. Saya pnh tgl di Ldatu, saya dpt memahami kedhaifan mrk dan survival mrk. Saya berdoa moga jalan perundingan seagama dpt ditunaskan demi keamanan bersama.

Tanpa Nama berkata...

dari penulisan beliau, jelas sekali saudara mantot ini mencari populariti dengan situasi negara di diceroboh, ayah kepada anak2 kecil yang mempertahan negara dibunuh. masih ingin menyelitkan unsur politik dalam tragedi ini. saya minta saudara mantot bayangkan terbaring kaku dan anak saudara mantot menangis menggoyangkan tubuh ayahnya supaya bangun. saya hanya hormatilah pengorbanan pejuang negara kita.

kaihnsn berkata...

tapi mantot kes di Semporna pembunihan memang terhadap polis tu amat keji. sudahlah polis tu ditipu untuk datang ke kampung tu dan masuk perangkap mereka, kemudiaan mayat mereka disiksa begitu rupa. aku tak mahu pertikai syahid atau tidak orang sulu tersebut tapi perbuatan mereka amat keji dalam mencapai matlamat perjuangan mereka.

satu perkara aku yakin adalah serangan besar2an pagi tadi akibat perbuatan pengecut dan kejam askar sulu tersebut kepada anggota polis yg terkorban di semporna.

Tanpa Nama berkata...

Pikir2kan sblm bg komen

Tanpa Nama berkata...

Sokong...ptt nye si mantot ni yg ke depan dulu baru boleh bersuara.suke2 ati je label org mcm tu.takde otak ke.

Tanpa Nama berkata...

Nama kau tu sy rasa tukar jadi bontot je' kaupun boleh jadi Dsai main bontot sama2 gan dia kepala kau kat bontot tatulah pikir macam taiikk

Tanpa Nama berkata...

Mantot ptt g berperang di dunia sebenar dulu.takat perang siber cmni xde efek ape.yg tau nk tegakkan kebenaran diri sendiri je...hurmmm..perang sebenar tu bkn maksud perang nafsu ke ape pulak.pgg senjata rasa sndr setiap langkah tu penuh dgn bahaya kt medan perang..kot2 la nnt boleh ubah pandangan ko yg pelik2 ni

TENGKU berkata...

Komen kau bodoh

hm berkata...

nanti bila smpi ajal segala macai, pencacai, kuli umno jangan lupa sedekahkan fatihah kat dorang jugak ye mantot! dorang pun mungkin fikir perjuangan dorang betul, dorang pun orang Islam.

Tanpa Nama berkata...

Hahahaha, lawaklawak jugak korang ni.

Tanpa Nama berkata...

Tak apa, betul juga kat mantot. Kalau kita dipihak sulu, kita rasa betul. tapi kita di pihak Malaysia, sebulat suara kita rasa betul.

cuma aku rasa tindakan kita dah betul. kerajaan ambil langkah yang terbaik(bukan maksud sokong kerjaan, aku ngundi pun tak boleh lagi)

just pray for them. kalau korang jadi anak polis macam aku ni yang tunggu masa ayahnya di panggil turun ke medan perang, tahulah rasanya.

ketepikan isu politik. ingat, ank muda pencorak masa depan. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum WRT sahabat sekalian,

bermcm2 komen sy bace n sy dgr pdpt semua, ap yg sy nk kongsikan di sni jgn lah hentam mantot semata2 die bg sket cebisan pdpt die klu x setuju pun jgn lah kuar kn ayt kasar n mcm org xde kesadaran sivik plak.

Sy pun x setuju gak dgn pdgn mantot psl ni sbb bg sy walau ap pun agenda yg tersembunyi ats segala tindakan n keputusan diorg menceroboh Lahad Datu yg nyata cara diorg salah! Wpun masuk ats arahan atau perintah Sultan diorg msih ttp salah! Knp? Sbb dh trg2 ko menceroboh wpun dlu tanah yg ko ceroboh ni hakmilik nenek moyang ko. dr segi perundangan dh sah2 mmg salah ko menceroboh dgn senjata segala mcm mmg dh dianggap sbg penjenayah. dr segi moral mmg sah2 ko slh gak sbb ko umpama msuk rumah org tanpa salam n izin wpun ko penah tinggal di rumah tu tp tu dh bkn rumah hakmilik ko kan? Utk pertikaikan mereka mati shahid atau tak mmg x pasti Wallahu'alam tu sume ats kebesaran Allah SWT yg Maha Mengetahui. Yg sy nak skrg ni bar semua politicians trun sne jdik frontline sbb tggjwb n sbb musaba ni sume berlaku ats tgn diorg jgk kan ckup2 lah saudara, sahabat n adik beradik kte yg terkorban skrg nie. Sedey tau bile tau yg terkorban tu org yg kite kenali sgt2

Tanpa Nama berkata...

aku terasa simpati dengan mereka..yelah tanah nenek moyang mereka ,kita duduk....bila nak ambik balik kena tembak..kita x tahu mungkin sebelum ni dah berapa puluh kali mereka berunding dengan kerajaan kita..xkan tetiba cerita terus jadi camni...kerajaan kita pulak bukan senang nak bagi sabah dengan sumber petroleum dan gas nya..so bagi ic duduk sini boleh la..tapi mereka nak berkuasa jugak..x kan tanah mereka tapi mereka x dapat hasil...jadi .. jadilah macam hari ni...pemberontakan dan pencerobohan ..tentera polis kita pulak terbunuh kerana mempertahankan negara yang ada sekarang...disebabkan percaturan strategi perisikan yang lemah..tentera kita terkorban... dan disebabkan sistem rundingan x apa..biar dulu..nantila.....dan janji pada orang sulu yang x ditepati..berlaku juga pemberontakkan...yang salah pemerintah..so yang masuk syurga x tahu siapa..tapi kita dah boleh agak siapa masuk neraka..xkiralah neraka dunia ataun akhirat..kalau nak kata orang sulu jahat sanggat dah abis dah orang kampung dia bunuh.- rogol ..sebab dah lama dia bebas keluar masuk dengan senjata..

Tanpa Nama berkata...

nmpknya strategi umno/bn lebih berhasil.

kamon DSAI..u can do it!

Nur Hafizah berkata...

baca komen dr atas smpai bawah, aku setuju dgn komen katak bawah tempurung and Anon March 6, 2013 at 10:50:00 AM.

aku rasa ada benda yg x diexplain smpai abes.x mungkin dorg sajer2 nk memberontak.ada janji yg x ditepati ni..klu nk merampas, dr dulu diorg dh rampas.

and untuk anon yg mati2 nk bg org paham anologi penceroboh masuk rumah jiran, rogol merogol tu, cmon la, komen ko kasar kemahen,hentam penulis blog mcmkan jawapan ko dh muktamad betul, padahal anologi x cukup sifat.

klau saja2 masuk nak merommpak tu lain la cter,ni dia masuk tempat yg dia rasa tu tempat dia.jgn la salahkan seratus peratus.

ko nk expect org yg idup daif ni nk serang secara bermaruah.kompem2 diorg dh terbiasa dgn idup menyelinap n serang secara gerila ni.tpo matlmat dlm kepala dia, kita xtau. mungkin nk memperjuangkan tanah hak mereka demi anak2 mereka.

problem dia kt sini, ada rundingan yg dinafikan, ada janji yg x ditunaikan.jgn duk kata la x pyh politikkan benda ni, sbb dh berlaku pertumpahan darah. nk buat mcm mana, mungkin mmg ada politik terselindung ni..too bad, pihak polis kita yg jadi mangsa.

Tanpa Nama berkata...

kataw mereka yg hanya tahu kondem (cetek akal) episod 2..

sbelum.. "knape x guna jet bom je 100 org tu. bkn ramai pon.. beli juta2 buat petunjukan.. membasir duit rakyat.."

slepas.. "knape guna jet nak serang 100 org je..x adil.. sgt kejam.. yahudi.. duit bejuta guna utk bom. bazir duit rakyat.. "

apa kata anda?.. ini semua vangang...

Tanpa Nama berkata...

hmm....cukup2 la kumpul dosa menghina satu sama lain tu....

Tanpa Nama berkata...

Matlamat tak mghalalkn cara.salah ttp salah.btl ttp btl.klu 'bodoh' dijadikan alasan alangkah mudah nya hidup ini.semua perkara boleh dibuat atas tiket 'bodoh'

Tanpa Nama berkata...

apalah salah kita nk sedekah al-fatihah dekat semua y terkorban, xkisah r sulu ke malaysia.

Allah S.W.T y maha kaya, hebat tu xpenah pon nk kedekut bg nikmat xkira org 2 perwira negara ke, pemberontak ke, perogol ke. jd apa hak kta nk kedekut dgn ilmu yang Allah S.W.T bagi?

cuma al-fatihah. bukan minta dijulang mereka. hnya mendoakan y terbaik utk semua.

Leia berkata...

betul salah satu komen di atas, jangan simply panggil orang macai, kuli. kita bila dah ambil tanggungjawab bekerja, kene jalan dengan penuh tanggungjawab. pergi check on kawasan diragui, dan diserang hendap bukan bermaksud ikut perintah bos buta tuli, itu tanggungjawab. Islam pun ajar kita jalankan tanggungjawab sehabis baik. ok mantot, jangan tulis ikut perasaan sangat. i believe u are smarter than that.

wan berkata...

semua pakat nak jadi konon-konon 'keyboard warrior' kata orang zaman sekarang.

tapi apa sumbangan yang kita dah buat? tepuk dada tanya diri.

peace yo

LaTip BogiBa berkata...

sebenarnya kita semua tak peduli pun. yang kecoh kat sini semua dengan pandangan masing-masing. esok kalau isu lain keluar. tengoklah nanti. sebenarnya aku baca kau punya karangan ni mantot sebab 'view' kau berbeza. nak terima atau tak terpulanglah pada pembaca.

Tanpa Nama berkata...

Salam, ni penulisan bangang nama dia. tak bawa satu aspek positif langsung anyway ni bloq hang so takpalah. buat lah reseach sikit baru menulis bukan menuding jari itu dan ini Sekian Wassalam

Tanpa Nama berkata...

Aku cume harap media kat malaysia 1 ari nanti sampaikan berita yang telus..
Maksud aku bukan pasal kes lahad datu ni. Sebab aku pn tak tau ape yg betul2 jdi. Cme kdg2 ape yg tngok dlm brita n yg kluar dlm paper nmpak sgt dikawal. Tak kisah la ape2 kes @ peristiwa terutamanya melibatkan org 'berkepentingan'.
Cume pendapat aku

Tanpa Nama berkata...

bodoh si mantot ni rupanya..semakin jelas kebodohan dia bila dia membalas komen anda semua..hahahaha..

akula berkata...

Ya Allah, Wahai Tuhan Kami, ampunilah segala dosa-dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan ibu bapa kami, serta kasihanilah ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil. Demikian juga AMPUNILAH SEMUA KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT baik yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia, dengan rahmatmu Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.:- doa ni biasa kita , tok2 imam baca pas sembahyang dalam bahasa arab. klu rasa x nak doa tu melibatkan org Islam sulu yg mati, bolehla buat pengubahsuaian ye.

Tanpa Nama berkata...

Haha mmg best ini kepada org2 yg xde otak nk pkir mne baik n mne burok ade akal guna ngn baik jgn pkir auta jer..jgn smpai semut kne pijjak pn nk jadi kan politik mmg xde otak

Tanpa Nama berkata...

Betol anon 1.09 ..ape pnya andaian la dorg sume nie..akai xda apa..

Tanpa Nama berkata...

Blaaa..blaaaa...blaaaa..blaaaa xbest blaaa blaaa blaaa mmg xbest lh yg penting aku doakan stiap perjuangan angkatan tentera dan polis malaysia di sabah..amin

Tanpa Nama berkata...

engkasu yang kurang pelajaran....VODOH.....

Tanpa Nama berkata...

"Tak salah rasanya kalau kita sedekahkan Al-Fatihah bukan hanya untuk anggota polis kita yang terkorban...tapi juga untuk pejuang Kesultanan Sulu yang telah tiada."

Sebab mereka BUKAN BAPA / SUAMI / ABANG / ADIK / ANAK/ KELUARGA kau, Mantot. Tu sebab kau BERANI berkata begini. Semua ni hanyalah sekadar kata2 yg KONON KAU yang paling memahami 'apa yg pejuang rasa'.

Andai kata yg terkorban ialah BINI / ANAK kau, aku jamin kau takkan tulis entri yg serba defensif terhadap pembunuh berketurunan Sulu ni.



aku setuju sangat dhn anon nih!!!!!!

please la mantot..xsalah nk sedekah al fatihah kat pengagnas tp kalau dh membunuh dgn cara yg sgt teruk..perlu kew?????

hm berkata...

rsnya ada org xfaham sarcasm, korg tahu kan mostly isu politik dlm blog ni memerli bn, dan kat luar sana byk org guna perkataan pencacai, macai. aku sendiri xsanggup pgil org pencacai umno bla2. of course mantot, no harm pun Al-fatihah, just nk igtkan ko balik org2 yg xsefahaman politik dgn ko pun org Islam, sgt irony bila dah habis sumpah seranah nak sedekah al-fatihah kan.

ros berkata...

ayat kau mantot panggil orng2 bawahan sbg kuli macai la hape smua tu mmg xptot..sprti ko tulis, mreka prcaya ap yng mreka buat adlh btul, sprti kau xsalah kiranya kau juga di gelar macai sejati, keyboard warior, hanya pandai berprasangka tp malas cari fakta, klw smua perkara boleh dibuat dgn alasan ap yg mreka buat tu di sangka betul, mmng ranap lah dunia ni, tp aku stuju smua yg mnngal di sdkahkn al fatihah, ada juga brita yng mngatakn askar sulu n mngamalkan ilmu batin, sihir tngkal dn sbg y, bknkah sihir itu dianggap mnduakan Allah?

Tanpa Nama berkata...

Better you delate your blog..cursingmalay sound that you really wanted to be treat like suluan army in lahat datu...you really make malay piss...better you watch out bastard!!!