Oktober 04, 2011

"Hantu Bonceng " Sebagai Satu Medium Mengajar Perempuan Untuk Jadi Bimbo

Ignorekan sebentar pasal kes mengucap dan mengaku Muhammad itu syaitan dalam filem Hantu Bonceng. Itu mungkin sesuatu yang agak obvious dan memang mudah dijadikan kontroversi. Aku baru aje menonton filem tu semalam sambil menungggu ayam goreng siap di masak dan nasik habis ditanak. Menonton kat mana? Kat Youtube.

Ada banyak lagi benda dalam filem itu yang sebenarnya jelas memperbodohkan orang Melayu..tapi orang Melayu macam biasa..hanya akan naik angin kepada sesuatu yang sangat obvious tapi mereka tak nampak benda2 lain yang kurang jelas dan nyata.

1. Ada scene Zizan dengan Kunyit insaf sambil nangis-nangis depan Imam Masjid sebab menyesal dengan perbuatan diorang. Scene tu dah la bodoh..tapi apa yang lebih bodoh? Dah insaf kaw2 lepas tu apa yang Zizan buat? Pegi dating pegang-pegang tangan awek. Insaf apa kejubor kau itu insaf?

2. Watak "Perempuan Gemuk Anak Tok Imam" itu adalah watak yang paling teruk sekali memperbodohkan orang Melayu. Ada waktu dia bertudung. Ada waktu dia tak bertudung. Paling kelakar? Ada satu scene, Perempuan Gemuk Anak Tok Imam ini mengaku "Saya kuat pegangan agama" tapi waktu itu..rambut terdedah dengan baju ketat menampakkan tubuh yang "super sexy."

3. Zizan selepas "Mendapat hidayah" mulut dengan pantas mengucapkan Syukur,Alhamdulillah,Ya Allah..tapi the first thing yang dia buat bila dia nak tolong adik kepada "Hantu Bonceng" adalah ajak gadis itu duduk sekali dengan dia.What the fudge?

4. Itu belum dikira lagi mesej-mesej halus yang cuba mempermainkan imej orang Tabligh atau sunnah Nabi yang cuba di"perlawakkan" oleh Kunyit.

5. Dan lastly...Aku tau kat luar sana ramai perempuan Melayu murahan. Tapi dalam filem ni...semua empat watak perempuan,tak kiralah Hantu Bonceng,adik Hantu Bonceng,awek Zizan dan gelfren kepada abang awek Zizan adalah dijadikan sama ada "cheap slut", "dumb slut" atau "cheap dumb slut."

Cheap Slut = awek abang awek Zizan yang mengandung sebab terlanjur

Dumb Slut = Hantu Bonceng sebab nak naik motor dengan mat rempit lepas baru sampai dari kampung

Cheap Dumb Slut = Awek Zizan sebab offer diri tinggal bersama serumah dan adik Hantu Bonceng sebab ...memang karakter tu agak ridiculous developmentnya.Come on...takde sebab langsung dia nak buat kakak dia macam tu.


...............

Bodoh punya filem. Memperbodohkan masyarakat.

Filem-filem macam ni lah filem bodoh yang melahirkan masyarakat yang bodoh. Kerajaan kita banned filem Fantasia (Aziz M.Osman), Schindler's List (Steven Spielberg) Passion of The Christ (Mel Gibson),alasannya..merosakkan akidah.....tapi...filem ni boleh lepas? Come on.

Siapa yang paling bodoh sebenarnya? Orang besar Lembaga Penapisan Filem. Selagi badan kerajaan membenarkan filem-filem bodoh membodohkan orang Melayu...selagi tu la filem-filem bodoh macam ni akan terus manjadikan orang Melayu bodoh. Lembaga Penapisan Filem mempunyai tanggungjawab untuk menentukan filem mana yang sesuai untuk ditayangkan. Jika mereka merasakan masyarakat Malaysia tidak sesuai untuk menonton filem "Zoolander" kerana menghina pemimpin Malaysia kenapa pula filem ini yang terang2 menghina agama dilepaskan?

Takkanlah kerana filem ini sebuah produk local filem ini wajib ditayangkan?

Satu-satunya orang yang pandai dalam filem ni? ...... David Teo.
RM8.52 juta setakat ni. Aku rasa 3 juta tak lari kot dia punya share.

........................

Satu trivia menarik...pengarah filem Hantu Bonceng....Ahmad Idham sudah pun mengarah lebih 20 filem (23 tak silap aku) . Steven Spielberg pula dari dulu sehingga sekarang baru sahaja mengarah 36 buah filem. Dengan rate yang sedia ada...Ahmad Idham mungkin akan menghasilkan lebih banyak filem berbanding Steven Spielberg. Menakutkan bukan?

Itu baru dalam industri kecil di Malaysia. Cuba bayangkan jika Ahmad Idham ke Hollywood..berapa filem dia boleh buat dalam setahun?

52 ulasan:

Fadhelectraz berkata...

facepalm. =.='

jiwa sifar berkata...

tepat mampat padat!.

Eray Majid berkata...

filem kita wajah kita..owh no.....

Tanpa Nama berkata...

tot gua rase pe lu kate tu btol kalo lu tgk secara terus..

tp cube lu tgk dari side yg lain lak.. bagi gua ader gak diantara scene2 tu yg cube memerli masyarakat kat mesia ni..

tp masing2 punyer pendapat la tot..

ikhwaniey berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ikhwaniey berkata...

rasanya tak perlulah nak bangkitkan sangat isu ni....sbnrnya kan filem ni memaparkan fenomena yg menular dlm masyarakat kita sekarang....filem ni bukanlah merosakkan masyarakat, tapi memberi gambaran sebenar akidah anak muda sekarang yang memang dah rosak, kan......filem ni memang tepat kena pada keadaan masyarakat kita sekarang....

Snowflake berkata...

Bravo tot.. Your opinions are all without doubts. Tot mohon share some of the excerpts. Thnks.

Tanpa Nama berkata...

yang aku pelik bila idham kata ada ulamak yang tengok filem tu masa penapisan..

sila explain kat aku...betul ke ulamak? dan ada beza tak antara ulamak, wali, ustaz pondok, ustaz komersial, dan pendakwah?

Mantot berkata...

kalau nak tgk drpd perspektif mcm tu..tgklah pada perspektif agama pelakon tu jugak.semua tu Melayu..

perlu ke pelakon Melayu buat dosa berlakon benda macam tu...sebab nak ingatkan Melayu yang tonton lakonan dia?

Mantot berkata...

maksud aku..jangan lupa..pelakon yang berlakon dalam tu juga sebahagian daripada masyarakat..

Tanpa Nama berkata...

Dosa seorang pelakon (yang melakonkan adengan maksiat) akan berterusan selagi orang menonton.
Dan juga ramai mana orang menonton adengan tersebut.
-Ustaz Azhar

Itu pasal ustaz duk tegur² pelakon ni. Kalau pelakon dah meninggal ustaz dah stop tegur, cuma mendoakan yang terbaik. lagipun tak guna nak marah orang yang meninggal dunia. sebab azab dalam kubur dan hari akhirat lebih teruk daripada didunia.

CikTomyam berkata...

pendapat sy pula, filem Hantu Bonceng ni bukannya memperbodohkan msyarakat tp menunjukkan realiti masyarakat yg sebenarnya, realiti masyarakat kini kan..

dgn gaya hidup yg terlalu bebas smpai boleh bawa pompuan tinggal serumah, yg pakai seksi boleh lak nasihat membe ;jgn lupa solat'

cik tomyam rasa pengarah sengaja meletakkan skrip macam tu kan..

^^

wallua'lam..

the awesome four berkata...

hahahah! seruan merakyatkan filem. aduhai.

Laici berkata...

aku cukup tak suka orang mempergunakan point "INI REALITI MASYARAKAT SEKARANG" pastu buat filem kononnya nak bagi insaf dan iktibar..padahal memperbodohkan dan menggalakkan maksiat dan benda2 buruk.. tengok budak2 kalau tengok ni, ada dorang insaf, amik iktibar? dorang nampak, jadi rempit ni best, rasa syok bila perempuan nek motor skali, pg clubbing melayu ramai dan best..sebab tu pelapis masyarakat smua hancur2, semua dah dihidangkan dengan perkara2 yg menghancurkan diri



- aku dah tengok cerita nasi lemak 2.0, lagi best dari cerita ni.walaupun pengarah dia cina yg perli dan prnah mgguris perasaan msyarakat islam, tapi dia dh mnta maaf..kalau kes ni? melayu persenda islam, kita leh maafkan,dan ttup sblah mata, kenapa bila bangsa len buat salah kita hukum sampai bila2?

Kembara berkata...

Filem kita wajah kita. Benarkah filem2 yg memaparkan [realiti] masyarakat yg makin rosak boleh MENGINSAFKAN kita? Ataupun menyebabkan kita lebih selesa, asalkan kita tak seteruk mereka?

Blog kita wajah kita. Benarkah blog yg memaparkan [realiti] masyarakat yg makin rosak(dgn gambar yg disearch online & video2 dari Youtube) boleh MENGINSAFKAN kita? Ataupun menyebabkan kita lebih selesa, asalkan kita tak seteruk mereka?

Fikir2kanlah.. filem & blog adalah media. Jika anda adalah penyumbang kpd media yg hodoh.. fikir2kanlah kesannya kpd audience & diri anda sendiri.

YAYA berkata...

filem melayu camni la yang menambahkan bad influence terhadap masyarakat terutamanya orang2 yang "lurus bendol" dan kanak2..bila diorg buat apa yang ada dalam filem tu, alasannya,"dalam filem *** ni wat asal aku xley wat?" see, how influenced filem ni kepada masyarakat. Moral story yang cuba disampaikan tu kurang jelas!

Unknown berkata...

hmmmmmmmmmmm

Azrul Hisham berkata...

well said bro Mantot...setuju dengan point2 kat atas...

Unknown berkata...

bodohnya siapa yg kata "filem ni menggambarkan realiti sebenar yg berlaku dalam masyarakat"

Tanpa Nama berkata...

br tgk smlm, amik kat member guna pandrive.. wahahaha.. tgk pun sbb org duk sibuk ckp mcm2 pasal cite nie.. sekali tgk sendiri br leh kasi komen kan.. mmg betul lah, lawak x bertempat n moral pun x bertempat.. typical cite melayu.. ntah bila otak nk berkembang.

Tanpa Nama berkata...

memang saya benci cerita melayu. drama ke, film ke. tambah2 tau ahmad idham juling ni jadi pengarah. mesti ada je selit bab lucah,khurafat. dia tu apa ha? teringin sgt tgk adegan rogol2 ni? semua pengarah cerita melayu sama je suka bikin aksi2 rogol. haram betul puak ni. mentang2 la menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dikenali sebagai menteri rogol amah. nak bodek menteri botak tu agak2 la. tuihh!!
-::venus::-

kueh bakar berkata...

'pink kolor maaa' kata zizan di awal citer.

ayat tu tak semua orang tahu makna.pink kolor itu merujuk kepada bahagian dalam alatsulit pompuan.

ye.itulah makna 'pink kolor maaaa'.

ye.zizan tutup kote stim dia dgn helmet masa nampak kain terselak.ye lucah.

malaysia ada 200 ribu(2 stadium bukit jalil) anak haram.setiap hari ada anak haram lahir...

Tanpa Nama berkata...

crite bangang.jln crite bangang.pengarah bangang.bg pengaruh buruk kat masyarakat.lawak tak bertempat.watak2 yg ada mcm memperbodohkan org islam.tajuk hantu bonceng tp hantu kuar ms awal dan akhir cite je.cite bangang pun kutipan sampai 8 juta.kesimpulannya, org yg tgk cite ni mmg bangang.

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah.. sikit2 rempit, sikit2 gengster, sikit2 hantu, sikit2 driff, sikit2 cinta.. 2 ja yg leh laku kat Malaysia ni.. kahkahkah.. aku sebagai rakyat Malaysia malu dgn diri sendiri dan bersimpati dgn "filem kita, wajah kita" KAHKAHKAHKAH..

Khairi Mohd berkata...

lawak bangang, bahasa lucah, bahasa mencarut, dan realiti hidup zaman sekarang boleh diolah baik utnuk manifest pengajaran. bukan dgn cara bangang seperti filem hantu bonceng. finas harus ban pembikin filem bodoh mcm ni.

Khairi Mohd berkata...

Anonymous said...
memang saya benci cerita melayu. drama ke, film ke. tambah2 tau ahmad idham juling ni jadi pengarah. mesti ada je selit bab lucah,khurafat. dia tu apa ha? teringin sgt tgk adegan rogol2 ni? semua pengarah cerita melayu sama je suka bikin aksi2 rogol. haram betul puak ni. mentang2 la menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dikenali sebagai menteri rogol amah. nak bodek menteri botak tu agak2 la. tuihh!!
-::venus::-


--- peh.. berpeluh gua baca.

Tanpa Nama berkata...

sebenonya, aku dah lama tak nengok citer melayu.. bukan tak nak sokong tapi, tak nak menaikkan bp n membodohkan diri.. --> aku teringin nak nengok orang kita buat filem mcm laskar pelangi, children of heaven n film2 seumpanya.. watak dia budak2 je.. tp sangat HEBAT

None berkata...

LPF guna penapis teh kot, tak pun penapis cendol, tu pasal jadik macam tu...hehe=)

SN berkata...

setuju dgn mantot,

walaupun tu realiti msyrkt skrg, tapi citer yg dia buat ni lg berganda sampah & x btl nyer...

mcm xkan jadi pengajaran je,dialog ntah ape2 tu org ikot adelah.

Tanpa Nama berkata...

Aku sebenarnya hairan. Kalau kat dunia internet ni, macam ramai jer rakyat Malaysia yang berfikiran kritis, menjana minda mengatakan filem2 ni bodoh dan sebagainya.

Tapi aku tak faham mengapa dia boleh dapat kutipan sampai 8 juta. Adakah ini maksudnya 1 orang bijak berfikir di Malaysia = 100 orang fikiran bengap, bebal bodoh di Malaysia?

Mengapa masih dapat sambutan jugak?
Dorang semua ni x baca internet ker?? Please explain macam mana filem ini boleh dapat sampai 8 juta.

Sebab aku tengok komen2 sini banyak kata filem tu bodoh. Tapi komen x ditunjukkan dengan fakta yang sebenar.

Kenapa korang x ckp jangan tengok filem ni. Masih blur, filem bodoh, dapat juga 8 juta.

Tanpa Nama berkata...

di malaysia, 1 org bjak 100 org bengap? haha aku suka statement ni.

ijan naruto berkata...

perg.. komen ko memang mantap bro.. ak pun bila tgk filem ni, kelakar langsung hilang, sbb aku dah kecewa dengan watak dan cara dioarng mempermainkan islam.. anyway.. bravo bro!!!

Ze_Mhis berkata...

filem ini saye tengok 10 menet pertama je. lepas tu terus delete dari hard disk. terasa bangang cuba memaksa diri menonton masa tu. sebab sumpah walillah, tak tahu di mana moral yang boleh didapati dari movie. maap.

PELiK berkata...

"Mengambarkan realiti masyarakat sekarang jadi dengan ada filem ni, masyarakat akan insaf"

Oh? Kalau ada orang buat maksiat sampai terlanjur, aku pun perlu buat maksiat sampai terlanjur untuk tujuan menasihatkan dia? Yg cakap tu mesti penah cakap 'matlamat tak menghalalkan cara' kan? Jadi, apa matlamat citer ni? Boleh explain?

Kenapa boleh dapat 8 juta walaupun dah ramai org cakap jangan tengok? Kenapa ramai orang berlagak jadi prihatin kalau berlaku kemalangan kat jalan dengan memperlahankan kenderaan walaupun polis dah bertahun cakap jangan jadi prihatin sangat? Jawapan dia sama.

Tanpa Nama berkata...

sama lah dgn pompuan kat link bawah ni:

http://www.facebook.com/KaLaLina.LoLiTA

Tanpa Nama berkata...

sama lah dgn pompuan kat link bawah ni:

http://www.facebook.com/KaLaLina.LoLiTA

Tanpa Nama berkata...

apa yang sama jawapan dia???

x faham

Tanpa Nama berkata...

Review yang memang spot on! Masyarakat melayu makin lama makin teruk diperbodohkan, dan memperbodohkan diri.

Berita Bola Johor berkata...

actually , aku pon tak berapa suka dengn citer ni . dah la tak lawak langsung . plus , langsung xde plot . brb . mmg tak puas ati tgk citer ni *imho*

Tanpa Nama berkata...

to Encik Khairi, biar berpeluh,jangan berdarah hidung tengok film terlampau orang melayu :P
-::venus::-

Tanpa Nama berkata...

'ini realiti masyarakat sekarang'? alasan lapuk pengarah untuk buat satu cerita. dari dulu pun guna ayat yang sama. pastu mula la jalan cerita ntah kemana-mana. walaupun saya melayu, saya tak berminat untuk menyokong cerita melayu yang takde kualiti

Tanpa Nama berkata...

point2 sedara mantot sumanya bernas...tahniah~

tujuan utama kita p tgk wyg utk berhibur, isi masa lapang.bukan nak tambah lg tekanan2 yg mmg dok sedia ada kan...

yg baik tu kita terima, yg sebaliknya tu kita jdkan sempadan...

ada gak movie2 luar negara yg teruk dan dahsyat tahap kelucahannya dan tahap ke'bangang'annya...tp ada jgk kelompok manusia yg rs terhibur tgk crita2 mcm tu..he

pape pun sy mmg tak tgk pn hantu bonceng.dan tak akan tgk kot :D

shidaidris berkata...

mula-mula nak bagitau citer ni penerbit adalah ahmad idham, memang xder kena mengena ngan davod teo.
so, yang kayanya memang ahmad idham.

keduanya nak bagitau citer ni memang suck

ketiganya nak bagitau aku pun x paham taste orang melayu yang menyebabkan cerita ni boleh jadi 8 juta again sama ngan citer kongsi.

Tanpa Nama berkata...

one word: sampah.

Tanpa Nama berkata...

emo aku baca ko nyer topik ni, the prob is dia akan terus buat cerita sampah selagi ada orang kayakan dia dgn tgk filem2 sampah. wut to do?

Tanpa Nama berkata...

Orang bodoh mmg sesuai & layak disajikan dgn hidangan2 yg setaraf dgn citarasa mereka...biarkan si luncai terjun dgn labu2 nya. Cakap byk pun 8juta tu sikit pun X tempias kat korg. Org yg pandai adalah org yg mampu kaut keuntungan & mengambil kesempatan atas kelompok2 yg malas menggunakan otak nya utk berhibur.
Drp,
RYSMHP

Unknown berkata...

direct la 100 filem pun, kalau idea macam budak tak sekolah, baik dok diam2 tanam jagung

Fitrix berkata...

Mantot oh Mantot

Knape byk cerita bodoh?Sebab masyarakat sendiri yg suka tengok.Masyarakat sendiri yg suka diperbodohkan.

Buat filem ni bisnes,nk untung.Skrg ni buat filem bodoh laku mcm goreng pisang.Filem yg x bodoh?Lingkup.

Kalau buat filem x bodoh tapi xde sape tgk lalu rugi sampai syarikat lingkup,xde duit nk byr gaji cameraman,catering dan paling teruk kena byr blk pinjaman yg dibuat utk modal filem tersebut,sape nk?Bunuh diri namanya tu

Jadi x rasionallah nk slhkan pembuat filem bodoh ni.Diaorg nk cari mkn nk sara kehidupan.Kalau buat filem bodoh blh sara kehidupan diaorg,nk buat mcmana??

Akhir sekala ia psl SUPPLY dan DEMAND.Sekarang ni masyarakat DEMAND cerita bodoh,jadi SUPPLY pun cerita bodoh la.Kalau masyarakat DEMAND cerita x bodoh,maka SUPPLY pun cerita x bodoh la

punchdrunk lovesick berkata...

cucu tun teja

-sbnrnya kan filem ni memaparkan fenomena yg menular dlm masyarakat kita sekarang

lepas nie gua nak buat cerita blue melayu,,,hahahahahah

Tanpa Nama berkata...

Filem2 M'sia belum boleh dikategorikan sebagai filem, lebih kepada tele-filem, cerekarama yang sesuai untuk dipasarkan dalam bentuk CD, DVD. Malu aku tgk filem2 Melayu mcm ni. Aku gelak bila tgk, bukan gelak sebab jalan cerita dia, tapi gelak sebab filem yang konon2 nya hebat boleh cecah sampai 8juta tapi macam taraf2 cerita budak2 Uni buat projek final. (bagi yang amik perfileman lah), aku rasa budak2 Uni yang belajar buat filem pun malu kalau nak samakan taraf diaorang dengan filem ni.

David Teo mmg bijak. Bijak menggunakan kesempatan ke atas masyarakat melayu mmg aku boleh cakap MAJORITI bebal dan bodoh. Sudah2 la tu dengan filem2 bangang ni, tak malu ke orang luar tgk hasil filem dari M'sia mcm ni. Takde lagi ke manusia2 yang kreatif kat M;sia ni, Sedih sialllllllll.....

ThatReasonablePerson berkata...

Sigh. Aku paling boring bila org komen gila2 pasal cerita melayu pastu bandingkan dengan filem HOLLYWOOD. Pastu lagi, siapa yg disalahkan? KERAJAAN jugak yg salah. Diri sendiri apa pulak sumbangan terhadap bangsa dan agama? Setakat komen je apa pun tak jadi beb.

Tolong la beb, aku pun meluat dgn cerita melayu yg ala2 bodoh tu, tapi bila kau bandingkan dengan filem2 STEVEN SPIELBERG, kau memang dah hilang kredibiliti la bro. Filem2 Steven Spielberg pun byk cliche, overused plot, just typical hollywood bullshits, sama 2x5 je. Transformers yang penuh dgn cgi gempak tapi isi langsung tak ade pun. Jurassic Park 3 yg totally shitty and ruined the first 2 prequels, all in the hands of Steven Spielberg. A.I -- good premise, shitty execution. Catch Me If You Can -- didn't even do justice to the real Frank Abagnale. I can go on and on, but to summarize...cerita melayu memang bodoh2 alang, tapi jgn naive sangat utk menjulang tinggi filem2 hollywood yg 2x5=10 je tu.

Lagi satu, Passion of Christ tu kau dah tgk ke utk cakap sewenang2nya? Kalau kau boleh komen cam ni sekali kat Hantu Bonceng, cuba kau tgk pulak Passion of Christ. Filem tu mmg boleh mengelirukan umat islam yg kurang ilmu. Lain kali cakap jgn ikut sedap mulut atau keyboard kau je. Nanti org lain pulak yg kata kebodohan kau melebihi kebodohan drama2 dan filem2 melayu yg pernah dibuat kat msia ni. SEKIAN.

ThatReasonablePerson berkata...

Lupa nak tick 'email follow up comments' kat bawah tu. Ni komen lagi sekali sbb nak tick benda tu hehe :P