Januari 22, 2009

Serban = Emo Gothic + Shuffle


Serban tidak boleh disamakan dengan "Shuffle."

Atau budak-budak muda memakai seluar jatuh ke bawah untuk menunjukkan brand boxer.Atau trend perempuan Melayu gemar memakai tudung dan memakai baju dan seluar ketat menampakkan bentuk tubuh.

Serban bukan trend.

Jika baju melayu jadi simbol bangsa melayu,serban pula simbol orang Islam.Serban juga simbol penganut Sikh tapi serban mereka berlainan.Jadi kenapa alasannya takut serban jadi trend?

Kenapa takutkan serban?Kenapa tak takutkan trend betina pakai bra diluar?Atau trend lelaki cinta lelaki yang berleluasa?Budaya barat boleh pula dibenarkan.

Jadi,kenapa disalahkan pemuda itu yang memakai serban.Bukannya dia memakai serban dan memakai seluar pendek,bertattoo di lengan,bertindik di bibir dan hidung.

Atau mungkinkah selepas ini akan wujud satu kelompok manusia yang benar2 menjadikan pemakaian serban sebagai satu trend tetapi terkinja-kinja semacam beruk di depan Sg Wang.Salahkan siapa?Siapa pioneer nya trend itu?

Siapa lagi kalau bukan Musa Hassan,ketua polis negara.Mungkin jika serban diganti dengan topi FRU,saman dan lokap tak dikenakan langsung malah bebas membuat pulak membuat jenayah.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak pe kalau rase tua...
Yg penting sihat dan fit..buat pe kalau muda tapi asyik sakit je...
Selsema jiran sebelah umah pun dah jangkit...hehe

Tanpa Nama berkata...

ala....silap komen la pulak.. terkomen ttg geng serban...hehe...
Sorry la..

Tanpa Nama berkata...

apa tuh komen2 tuh?? xpaham aku.sewel ke hape??!!

Iskandar Shah berkata...

yang ni serius aku tak faham kenapa dia kene jatuh hukum masuk penjara. Sebab kalau aku bc paper, dia cakap, mamat tu ditangkap tak pakai helmet pukul 630 petang. kalau tak silap aku, kalu pakai serban, songkok within or near waktu solat, bukan ke takpe?

Aku masa keje kat KL dulu, gi solat dari jln sultan Ismail ke KLCC tak pakai helmet pun, takde kene apa. cuma aku tak pernah try dari jln sultan ismail gi masjid negara lagi la.

juwei berkata...

Pelik betul kalo hal-hal yang tidak menyalahi agama terkinja-kinja cari kesalahan, padahal masih berlambak lagi maksiat yang terang-terang menyalahi agama tapi tindakannya tak seberapa.

rentaka berkata...

aku cuma nak kongsi pendapat...kenapa diwajibkan memakai topi keledar masa menunggang motor?untuk keselamatan...jadi wujud undang2...kenalah patuh, pemakaian serban mmglah sunnah tapi bg yg memahami konsep maqasid syariah, mereka akan patuh pada undang2 tersebut...bukan melarang pakai serban, cuma klu naik motor ape salah tanggal kejap pakai helmet...jgn bandingkan dgn sikh, serban bg diorang wajib tapi tak jatuh hukum wajib pakai serban dlm Islam...tentera islam dulu masa pi berperang pakai baju topi besi,utk ape?keselamatan, jadi ape salah pki helmet mase menunggang moto, dah sampai pakai balik serban...

rentaka berkata...

aku cuma nak kongsi pendapat...kenapa diwajibkan memakai topi keledar masa menunggang motor?untuk keselamatan...jadi wujud undang2...kenalah patuh, pemakaian serban mmglah sunnah tapi bg yg memahami konsep maqasid syariah, mereka akan patuh pada undang2 tersebut...bukan melarang pakai serban, cuma klu naik motor ape salah tanggal kejap pakai helmet...jgn bandingkan dgn sikh, serban bg diorang wajib tapi tak jatuh hukum wajib pakai serban dlm Islam...tentera islam dulu masa pi berperang pakai baju topi besi,utk ape?keselamatan, jadi ape salah pki helmet mase menunggang moto, dah sampai pakai balik serban...

rentaka berkata...

aku cuma nak kongsi pendapat...kenapa diwajibkan memakai topi keledar masa menunggang motor?untuk keselamatan...jadi wujud undang2...kenalah patuh, pemakaian serban mmglah sunnah tapi bg yg memahami konsep maqasid syariah, mereka akan patuh pada undang2 tersebut...bukan melarang pakai serban, cuma klu naik motor ape salah tanggal kejap pakai helmet...jgn bandingkan dgn sikh, serban bg diorang wajib tapi tak jatuh hukum wajib pakai serban dlm Islam...tentera islam dulu masa pi berperang pakai baju topi besi,utk ape?keselamatan, jadi ape salah pki helmet mase menunggang moto, dah sampai pakai balik serban...

wargadunia berkata...

aku sokong RENTAKA. yang tak maunya bila dijadikan memakai serban sebagai trend bila nak tunggang moto. kalau tak tunggang atau bonceng, nak pakai serban pakai la.

milo boyd berkata...

sapa kata serban tak trend? la ni depa lilit kat tengkuk style mafla, tgh2 ari buta..wah its rhyme!..urban tuh..

Tanpa Nama berkata...

hahahaahahah.....my fellow gunners....

aq rse mmg wjr diorang kene saman.....

mmg ler srbn 2 sunnah......tp 4 safety,,,,,,,,better dieorang pkai helmet yg ade cop sirim......nabi dl pun ms perang dgn kafir,,,,,,pkai helmet....bj besi,,,,,,,,,kasut thn lasak.....x de ler pkai jubah n capal jer.....
islam 2 btl....cme slh penganutnyer......

Tanpa Nama berkata...

dude...aky rasa yg diorg maksudkan ialah kain yg kotak2 tu buat serban yg diorg pakai kat atas bahu.. tu yg diorg nak band.. tp pada aku la kan..tu just fasion statement.. benda2 kecik camtu takyah la nak kecoh2..ada byk lagi benda besar2 yg patut bg perhatian... takyah la aku sebut dlm comment ni kan...u alls leh fikir sendiri..

Penunggang Phoenix I berkata...

kah kah..~

aku suka post ni.. :D

Tanpa Nama berkata...

Di golok (Thailand) orang tak pakai tak kena saman. Ini peraturan negara Thai. Tidak pula timbul soal pakai topi keledar boleh selamat atau tidak. Tapi di Malaysia ia di menjadi peraturan. Kecuali mereka yang pakai serban dikecualikan dari peraturan ini. Jika peraturan membenarkan, mengapa polis menyaman??