Januari 04, 2009

Kenapa Salahkan Perempuan Itu?

Sehari selepas sambutan tahun baru,keluar cerita mengenai seorang selebriti Astro yang membaca berita di Astro Awani ditangkap bersama 20 orang lebih dalam satu bilik di sebuah hotel.

Betul ke tidak ada parti orgy yang berlaku takde pulak pengesahan tapi memandangkan ada satu bilik dan ada 20 orang lebih lelaki perempuan bercampur gaul,tidak mungkin lah mereka ingin melakukan solat hajat atau bersolat sunat.Kalau takde orgy,paling kurang mesti ada peluk cium dan duduk atas riba,kan?

Aku gi lepak Uptown tadi,duduk kat situ tengok orang.Tiba-tiba member aku berbisik "Uish,perempuan pakai tudung merokok" dan aku hanya reply balik "Biasalah Malaysia,maju dan moden"

Memang bila ada aje benda buruk yang perempuan lakukan,mereka dipandang SANGAT HINA.Bila mereka mengandung seorang anak luar nikah,masyarakat salahkan perempuan.Bila ada bayi yang dibuang,masyarakat salahkan ibunya.Patutnya kita salahkan company yang buat kondom (kalau mereka memakai kondom) atau salahkan pihak lelaki kerana tidak mampu mengawal ejakulasi pra matang mereka.

Salahkah perempuan Melayu menayangkan cleavage mereka?Menunjukkan tubuh mereka yang montok dan punggung yang mantap.Salahkah perempuan Melayu memakai baju seksi dan skirt pendek?Bukankah itu yang kaum lelaki mahukan?Hidangan indah didepan mata yang tersedia untuk ditatap selama yang mampu sebelum mata pemiliknya menjeling marah.

Jadi,salahkah perempuan Melayu tidak ingin kehidupan Melayu?Tidak mahu bergelar perempuan Melayu terakhir?Mereka juga ingin kehidupan sosial yang bergelumang dengan seks dan keseronokan.Mereka juga ada hak untuk tidur dengan siapa saja yang mereka suka,boifren,ofismate,adik angkat,abang angkat,bos,majikan,tukang kebun.

Kenapa besarkan pasal hal pemberita Astro ditangkap ketika menghadiri parti semasa khayal dengan dadah?Bukankah itu yang kita kejarkan,hak peribadi melakukan apa saja yang kita mahukan?Kenapa kecoh?Bukan benda tu dah biasa ke jadi dekat sekeliling kita?

Bising macam mana pun ada perubahan ke?Orang Melayu,Timbalan Perdana Menteri,Datuk-Datuk,Datin-Datin sendiri kutuk dan tolak hukum hudud.Nak expect apa lagi?Setakat kena kutuk sekejap.Sabar ajelah ye siapa yang kena.Lepas dah cool down boleh buat balik.

7 ulasan:

Che underscore Lee berkata...

Aku kenal pembaca berita Astro Awani tu. Member kepada member aku... sian dia.. lagi seminggu nak kawin okey..

Tatau ler jadi ke tak kawin.. mak mertua mana nak terima menantu cenggitu ye tak?

Tapi memang kesian la.. sebab berita dia dibersar2kan.. tapi mmg salah dia pun hehe..

Tanpa Nama berkata...

sedikit sbanyak ada politik nie...hehe
aku x bese sgt ngan politik...tp sal hudud 2...malaysia x jalankan hudud pn sbb under ulama kasi kan...
and kisas..aku prefer kisas dr hudud...

and kau nk ke hukum hudud dijalankan...
zina-sebat 80-100 kali, yg da kawin, rejam
mencuri-potong tangan kanan-> kiri-> kaki
trus trang aku ckp..aku bukan budak yg baik...and klu hukum hudud dijalan kn..mmg x lama hidup la aku
tp 2 la...kdg2 aku pk...klu hudud dijalankan...x der la truk sgt sbb stakat ni 6 bende dalm hudud offences x pernh lagi aku bt...
ye la mane tau kan masa dpn...kot2 aku kne prangkap mencuri, kne fitnah mencuri...and bla2 x pasal2 hilang tangan aku

lg 1..

aku x brape faham sbnrnya...tp cara kau ckp cam kau sokong hudud...tp ayat kau kat bawah ni mcm x nk hudud lak..(x tau la klu kau perli jer)

benda2 yg kau ckp diatas ada benda2 yg dilarang...and mmg terlarang...
bayangkan...klu benda terlarang nie dilarang, apa akan jadi klu benda ni x dilarang?sedangkan yg dilarang pn rmai gle org bt...
slain 2..
adakah perlu hudud tuk jadi negara islam?
da 2 apa guna kisas diwujudkan?
(sori klu fakta aku salah)

Sabda Baginda yang bermaksud, : andai kata kamu berbalah mengenai satu pendapat hendaklah kamu kembali kepada jalan Allah..'
jalan Allah 2 ada lah Alquran..
tp dlm kes ni kita perlu merujuk pd keadaan..
cuba buka Alquran tgk ada x ciri2 nagara Islam?
hanya 0.1% yg menyentuh sal negara dlm alquran (info http://www.darulnuman.com klu info 2 salah, jgn salahkan aku..lg pn aku pn x pernah dgr gak sal ciri2 negara Islam dlm Quran...zaman Rasulullah dlu pn ada maksiat masa Nabi memerintah..so negara mana x der maksiat)

hmm...

kau tau nape aku prefer kisas...sbb kisas bg kita lebih byk peluang tuk insaf
klu hukum hudud...mencuri da kne potong tangan....sure insaf...tp kne fikir sal jangka panjang...
apa yg akan jadi kat si pencuri 2 tuk hidup dlm zaman yg perlukan duit nie? makin byk lak fakir2 miskin kat malaysia..
andai kata dia insaf...da x leh maju da...da tangan x der...mcm mana nk idup? mencuri lagi ke? sampai kaki2 pn kne potong?
aku ckp cam ni sbb zaman skrg, money is damn everything...sikit2, duit...sume benda nk duit..

aku bukan mempertikaikan hukum Islam tp just memberitahu sbb apa Islam memberi pilihan dlm mmilih hukum(perbezaan zaman) and nape para ulama diwujudkan

bg aku...mungkin sbb kita mambesar dgn pandangan perempuan lemah lembut...ayu dan sbgainya...
cam bertudung gak...bila bertudung org akan fikir dia btl2 bek pdhal tudung skrg ni just tuk fesyen...
aku benci gile ngan awek bertudung chips more ni...sbb 2 aku nyampah tgk pic2/vids awek bertudung main...da nk main tu tanggal la tudung..
baju leh tanggal..tudung x leh lak..ngada2

sbb apa? sbb x nk kasi org len ikut prangai dia,mungkin?
and knp dia je padahal rmai lg org len yg prangai sama?
sbb dia adalah selebriti...and klu media and paper amik cite org yg bukan celeb yg ada kes sama, alamatnye paper and tv penuh ngan brita cam nie je la

Tanpa Nama berkata...

mmm.pendapat budak kat atas ni maaa ...agak ekstrim..tapi jangan lupe hukum Allah itulah yg paling sempurna..
Mungkin kalau kita pakai sitem ni satu dunia akan aman...
Sistem kewangan dunia(kapitalis) spt skrg ni akan berubah..
Duit bukan lagi matlamat utama..

Tanpa Nama berkata...

budak tu aku rasa tak faham agama.

perkataan 'prefer' tu je menunjukkan bahawa dia akan mengambil bhgn yg dia suka shj atau mampu terima shj sedangkan selemah-lemah iman pun org islam perlu menerima bahawa hukum hudud itu adalah hukum Allah yang perlu diterima. Syukurlah kita ni bukan org yg Allah bg dugaan kuasa untuk jlnkan hudud atau tak. yang ada kuasa tu menjawab la nanti kat sana.

wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

bahalol jugak sape yang nulis pasal hudud kat atas tu..

'aku lebih prefer kisas'
ko tau tak kisas tu apa maksudnya, kisas tu balas bunuh laaa...tu laa org susruh blajor skola agama petang petang ko cabut skola...

aku pon sarankan ko mengucap dua kalimah shahadat balik la...bhaya betul cara pemikiran ko tu, ingat habis moden habis sempoi la tu nak cakap pasal hudud ni dah tak sesuai zaman sekarang...kalau yahudi yang cakap aku tak kesah, ni org islam sendiri yang cakap sedeh betul aku...kalau kita tak tau lebih baik kita diam.

sape yang jadikkan kita ni, Allah taa'la yang jadikkan kita yang cipta kita, so hanya pencipta kita saje yang maha mengetahui undang undang dan hukuman yang sesuai pada ciptaan Nya...untuk org mcm ko nak paham, aku bagi satu contoh bodo la...pengeluar kete lepas dia siap kereta dia akan sediakan manual cara cara nak guna dan apa yang jangan buat kat kete, so takkan la kita nak pegi tanya kat tukang kayu pulak untuk manual kereta tu, mesti la manual yang lengkap datang dari pnegeluar kete tu sendiri...pastu kita kene folow manual kalau tak rosak la kete yang kita pakai tu...tak kesah la zaman apa pon still kita kene folow manual pengeluar...ni contoh kalo ko paham laa...

pastu hujah hujah ko tu, berbahaya betul untuk orang islam yang masih lemah ilmu pengetahuan dalm agama...tahu tak ko semua hukuman hudud termasuk la kisas(balas bunuh) tu ada dalm al-quran...dan diperincikan lagi oleh rasulullah...jangan la guna ayat quran untuk suite ko punya kemahuan..dosa besar beb... panduan kita adalah Al-quran dan Sunnah.

lagi satu pasal potong tangan ni, pelik betul la aku, yang ko takut sangat pasal potong tangan tu apasal, ko ni pencurik ke...aku rasa baik ko belajor abis abis dulu pasal bab jinayat ni, bukan senang nak jalankan hukuman terus pada orang mencuri , bunuh, zina ni seme... ada syarat yang ketat, mesti disertai dengan saksi yang jujur la, banyak lagi perkara mesti diperincikan baru bole jalan hukuman...pastu kalau mencuri, setakat curik 10 20 ringgit tak la sampai potong tangan, cuma ditakzirkan je nilai curian tu, n pencurik kene denda mengikut nilai curian...tu aku cakap ko patut banyak belajor lagi...

lagi satu pasal apa nak guna contoh ,potong tangan kesian la macam mana nak carik duit la... haprak betul la pemikiran...kalau ko kupas pastu teliti balik betul betul, hudud ni lebih bersifat menghindar dari menghukum... kalau ko dah tau kalau curik kene potong tangan, dah kawin berzina kene rejam, kalau membunuh kene balas bunuh, dah tentu la sebagai manusia waras kita tak nak buat semua kesalahan tu...ni dah tau hukuman masih nak buat aku tak tau la....ko bayang la kalau sedara mara ko kene bunuh... pastu pembunuh tu senyum je bila mahkamah jatuhkan penjara 20 tahun sambil cakap kat ko "alah apa ada 20 tahun, nanti bila aku keluar balik, siap la korang aku bunuh seme sekali" masa tu baru ko nak terpikir banyaknya kelemahan undang undang dan hukuman buatan manusia ni.

lastly sebagai orang islam kita wajib percaya pada kehidupan selepas mati (hari akhirat & pembalasan)...hudud ni sebenrnya adalah hukuman yang ditetapkan oleh tuhan pencipta kita merangkumi hidup kita kat dunia ni dengan kat akhirat kelak...aku harap ko pikir la bebaik, jangan main lepas sebarang je...kalau orang kafir yang menetang hudud tu aku tak kesah, tapi kalau orang islam sendiri memang aku sedeh...kalau kita tak tau lebih baik kita diam, jangan cakap something yang boleh merosakkakn shahadah kita...

okeh adiosss.... jangan marah aku cuma berpesan pesan je....

p/s : kepada sesape yang tak paham tulisan mantot,dia tu lebih pada perli la....baca betul betul untuk paham maksud sebenar mantot...

Tanpa Nama berkata...

(p/s : kepada sesape yang tak paham tulisan mantot,dia tu lebih pada perli la....baca betul betul untuk paham maksud sebenar mantot...)

btl lar..saya pengikut blog mantot n i'm a gurl....
saya paham sangat ape y mantot nk sampaikan, xlain xbukan mmg perli la....

Tanpa Nama berkata...

(p/s : kepada sesape yang tak paham tulisan mantot,dia tu lebih pada perli la....baca betul betul untuk paham maksud sebenar mantot...)

btl lar..saya pengikut blog mantot n i'm a gurl....
saya paham sangat ape y mantot nk sampaikan, xlain xbukan mmg perli la....