Mei 11, 2013

Selalu Dengar Anwar Ibrahim Kenalah Bersumpah, Apa Kata Orang Lain Pulak Yang Bersumpah?


Oleh kerana orang2 penyokong Kerajaan selalu benar Anwar Ibrahim bersumpah dan rasa ragu2 jika Anwar tidak bersumpah, maka pada hari ini, aku ingin mengajak korang semua, tak kira pemangkah Pakatan atau Barisan..agar ;

Menggesa Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia supaya bersumpah atas nama Allah SWT, yang tidak ada langsung apa-apa tindakan yang diambil oleh orang-orang atasan SPR yang boleh membawa kepada sebarang perubahan atau pindaan kepada keputusan pilihanraya.

Dan beliau juga perlu bersumpah yang proses pilihanraya berlaku dengan adil, sempurna dan saksama, tidak ada sebarang tekanan politik dikenakan ke atas dia dan beliau tidak terlibat dalam apa2 tindakan yang mampu mengubah jumlah undian pilihanraya.

Ada berani, penyokong BN?

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya tiada masalah bersetuju. Mungkin sebab saya bukan "penyokong BN". Cuma kalau nak play this game, perlu kena dengan cara nya, establish the rule, baru lah fair & square.

Bila nak mencabar, pihak pencabar harus lah mulakan dahulu, kemudian disahut oleh pihak yg dicabar.

Contoh, dalam kes Saiful, Saiful mencabar Anwar. Lalu Saiful bersumpah dahulu, kemudian Anwar perlu sahut bersumpah.

Dalam kes SPR ni, kalau penyokong PR yg mencabar, maka haruslah Anwar bersumpah dahulu (bahawa semua tuduhan nya terhadap SPR itu adalah sahih) kemudian disahut oleh Pengerusi SPR.

Btw, pertanyaan ada 'berani penyokong BN?' adalah tidak tepat kerana saya rasa penyokong BN tidak menganggap SPR = BN. Mereka consider SPR as an impartial body.

Tanpa Nama berkata...

Blogger yang kurang bijak memilih topic..maybe akademik tidak mencapai peringkat master.

Tanpa Nama berkata...

Walau PR menang 5,623,984 hanya 86 kerusi berbanding BN yang menang 5,237,69 dapat 133 kerusi.. tak balance tu.. :)

Memang sistem yang diguna pakai di Malaysia sejak PRU pertama pada 1959, menetapkan parti yang berhak membentuk kerajaan bukan berasaskan jumlah undi popular yang diperoleh, sebaliknya jumlah kerusi Parlimen yang dimenangi.

Tapi SPR tidak menyentuh tentang persempadan semula yang mewujudkan jurang besar dalam peratusan ini :) ada clause pasal rule untuk penyempadana semula yang telah dimansuhkan. bermakna penyempadan semula telah direka bagi mebolehkan BN menang mudah.. walaupun undi terbanyak berpihak pada PR.

dengan kata lain ada kawasan kerusi yang menunjukan populasi yang sangat ramai dan ada kawasan populasi yang sedikit. jadi BN hanya perlu menang banyak di kawasan yang populasi sedikit ini.

PR pun boleh kalau fokus pada populasi sedikit tapi banyak kerusi :) tapi kawasan ni memang hardcore BN kawasan ceruk pendalaman yang hanya tahu kerajaan malaysia ialah kerajaan bn semata-mata.. :)

untuk PRU14 harap PR boleh fokus kawasan2 ini.. tak perlu ke bandar sangat sebab kat bandar ramai dah orang sedar.. :) kena brainwash makcik pakcik kat kampung untuk sokong PR..

Biar benda ni makan diri kat BN dan SPR.. selain masa pengundian kena kawal ketat semua pusat pengundian dari anasir2 penipuan..


aninomos berkata...

Mantot aku tak sangka ko akan ckp macam ni. sbb ko tak pernah gesa anwar suruh sumpah. so aku ingat ko not into sumpah2 ni.. takyah la kita menggalakkan benda ni sampai jadi budaya. sikit2, u tak caya i, i sumpah. lagipun blaja la dari pengalaman, ko ingat org2 itu, takut ke nak sumpah2 ni?

jgn sampai nilai bersumpah jadi tak berharga. bila buat kerana tercabar, nawaitu tu boleh jadi lain, berani tu pun boleh jadi lain macam.

Tanpa Nama berkata...

Amacam Pengerusi SPR ada bran bersumpah? boleh guna teknik layar hijau, nak latar belakang apa? kaabah, siam, rome etc?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum
Amalan bersumpah ini adalah amalan org munafik. Org munafik mmg buat sumpah sbb tiada keyakinan diri dan utk meraih keyakinan org ramai.Tak perlulah bersumpah2 bagai..nampak #kebodohan je..

mantot berkata...

Gurau sikit pun takleh...sensitif benar la

Tanpa Nama berkata...

Lawak la derr!!!!

Tanpa Nama berkata...

Agree 101% [:)] with ANON May 11, 2013 at 10:44:00 AM GMT+08:00

Pihak pencabar SPR yakni PR (ANWAR) bersumpah la dulu.. Saiful Bukhari da lama bersumpah, siap 2x ulang lagi. Siapa yang takut sekarang ni derrr.... :)

Unknown berkata...

among your commentators r those who r educated n responsible people. good to help u check n balance..should take it as a compliment!

Tanpa Nama berkata...

macam ler ngko pandai sangat! kenapa takat master jer, baik ngko tulis Ph.D terus! kalo dah rasa pandai sangat tak payah nak menyemak kat blog-blog yang kau rasa tak bijak nih... nanti ngko nampak bodoh lak ngan master yang ngko banggakan sangat tuh!!

Wani berkata...

tak sampai tot kau punya gurau..orang tgh serius..eh die begurau pulak..haha :)) takpaa aih..aku paham jaaa.Takyah kot sampai nak duk komen ang punya tahap pencapaian akademik.lol.

Tanpa Nama berkata...

Yg ko trlbh meroyan ni ape ke he?

plain83 berkata...

jangan suka bersumpah nnt kena sumpah menjadi sesumpah yang ada bersepah-sepah kat tempah sampah...

Unknown berkata...

Allah maha mengetahui... Moga2 ade suatu hikmah tersembunyi yang lebih baik utk kita...

Tanpa Nama berkata...

Slowpoke.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin juga kita tahu tapi kita buta dalam menilai..

Tanpa Nama berkata...

mantot, bagi aku kan, kalau PR nak re-election semula...waste...sebabnya bagi aku, x guna re-election kalau SPR x clean..aku still akan sangsi result SPR walaupun 60 juta kali diadakan election.sebabnya:

1. dakwat kekal. itu jelas...ada org kata, apa kisah ia kekal ke x. meh aku nak lempang sedas. hg taw dak duit beli dakwat tu 5 juta? dan dia punya syarat2 adalah ia akan kekal 7 hari. tp setengah hari pon dh hilang, apa cerita? mcm mana kita nak percaya ketelusan keputusan pilihanraya kalau dakwat kekal 7 hari tiba-tiba boleh jadi setengah hari??? itu pun dah meragukan.

2. pasal pangkah X. tan sri ni kata, kalau hg x pangkah X pon xpa, even hg letak fullstop saja dalam kotak tu, dikira satu undi. bengong nak mampus. awat hang tak clarify before voting? awat hag clarify after result dah keluar 2, 3 hari? saja ja nak bangkitkan kemarahan rakyat.

bagi aku, blackout 505 yg depa buat tu bukan untuk kemenangan PR. bagi aku, aku memperjuangkan ketelusan SPR. once SPR dah terus, baru akus emangat fight untuk PRU. selagi x telus, xdak maknanya wei.

Unknown berkata...

tak suke pakcik tu.. bgkomen pasal dkwat tak kekal mcm nk kena sepuh dahi, so jawabla kat akhirat. komen ambe.. sumpah2 ni tk selesai mslh pon. dia dah ikrar seawal dia jd penjawat awam.