Mei 04, 2013

Kenapa Penjawat Awam Perlu Gusar Mahu Undi Bukan Barisan Nasional?

Salah satu benda yang paling kita kena ubah, selain daripada Barisan Nasional, adalah mengubah mentaliti penjawat awam yang selama ni cukup takut dengan bayang2 sendiri sehinggakan dia ingat, sebab dia kerja gomen, dia kena pangkah BN.

Kalau itu mentaliti cara kau berfikir, itu bermaksud sistem demokrasi kita sendiri ramai orang tak faham. Penjawat awam perlu bangun dan sedar yang parti politik tidak ada kuasa ke atas suara undi mereka dan yang paling penting, tidak boleh wujud sebarang tekanan ke atas penjawat awam supaya mereka memilih mengekalkan kerajaan sedia ada.

Dari zaman tahun 80 an sampai sekarang aku dengar pasal staff public sector kena transfer ke kawasan lain. Semalam baru keluar Harakah askar yang buat report polis pasal ink dekat jari dia mudah gila tanggal dah pun ditukar ke kawasan lain.

Sampai bila penjawat awam nak dijadikan catur dan contoh pengajaran kepada orang2 lain? Hebat sangatkah politician2 tu sampai boleh suka2 hati tunggang terbalikkan hidup orang lain hanya semata2 anda tak setuju dengan dia?

Sampai bila penjawat awam perlu hidup takut2? Nak mengundipun takut...."kalau aku pangkah PAS, nanti aku kena transfer....susahla sebab anak2 aku semua dah elok aje sekolah sini.."

Tak ke anda semua sedar, itu yang diorang harapkan. Kalau anda takut nak memangkah pembangkang, anda akan pangkah BN walaupun anda tak nak. Jadi yang akan menang sampai bila2 adalah BN,BN dan BN. Taktik nak menakutkan ni sama lah macam kau nampak budak tengah kena buli, tapi ada yang jaga kat tepi warning kau jangan masuk campur.

Sampai bila nak biarkan the big bully terus membuli?

Pada aku, dah sampai masanya kita buang rasa takut tu. Pangkah ikut apa yang kau nak. Ada nombor siri? Takut nanti diorang boleh trace kau pangkah mana? Takut nanti habis semua family kena transfer?

Itu yang diorang nak anda rasa.Gunakan ketakutan untuk peroleh undi. Buli penjawat awam supaya pilih diorang. Takkan la sebab ada nombor siri kau takut nak suarakan pendapat kau?

Jadi ayuh, tumbangkan Barisan Nasional penjawat awam semua! Lagipun, aku bukannya dibayar apa2 pun untuk benda ni. Apa untungnya aku kalau BN jatuh? Aku rasa kalau BN jatuh benefit lebih banyak dekat penjawat awam sendiri. Kalau kita tak suka cara diorang, kena beramai2 la berani ubah. Kalau diorang jatuh, apa lagi kuasa diorang ada nak transfer kau? Kau takkan berubah kalau kau sendiri takut nak berubah. Kalau satu deparment kau pangkah Pakatan, mampu ke diorang transfer semua sekali?

Ingatkan diri anda, politician needs your vote more than you actually needed them. Kalau lepas ni Pakatan buat balik perangai yang sama, kita ubah dan ubah dan ubah dan ubah, sampai negara kita lebih ramai pemimpin berbanding politician.

10 ulasan:

RD berkata...

kalau rasa takut tu masih ada jelaslah malaysia bukan negara demokrasi

cik siti fairuz berkata...

Sampai bila nak rasa takut? Esok lusa kau mati mengejut, pasti ke nasib anak2 kau terbela?

Tanpa Nama berkata...

Sokong... andai kata satu department pangkah pembangkang... Pe derang bley wat... kalu semua pangkah pembangkang.. sure korang xkene transfer sbb yg suke transfer korang dah jatuh terduduk... dan naik la kerajaan baru yg akan menunaikan 13 janji bg penjawat awam... so next 5 year if they dun fulfill their promises.. we can change them again.. this is the power bestowed upon us as citizen/civillian.... make sure we use this power otherwise it will be such a waste... just my 2cent...

jebattalking berkata...

The timing is now just perfect for the empowerment of the rakyat. We hv to let the politicians know that the REAL power is with the Rakyat. Politicians shd be the one 'terhutang budi' to rakyat for choosing them as leaders, not the other way around. So vote wisely!

Tanpa Nama berkata...

betul kata org...jangan banyak sgt makan budi nanti tergadai diri, menjerat leher sendiri.

ahhh...nikmatnya lepas suami bersara dari tentera setelah khidmat 25 tahun, rasa bebas nak memilih. (teringat zaman undi pos yang aku sendiri tak pernah tengok kertas undi tu)

Sepatutnya aku nak undi PR berkata...

DSAI jadi PM, Hj Hadi Awang & LIM KIT SIANG jadi TPM? Kecewanya aku. Sah esok aku undi BN.

lkjhgfdsa berkata...

Tapi bangla ramai kot...... Kecewa betul bila aku dapat tau pasal bangla tu.

Nampak sangat 'mereka' dah tak percaya pada rakyat 'mereka' sendiri.

Aku rasa dikhianati. Seriyes.

Tanpa Nama berkata...

tak pernah takut ini kali ke 3 saya mengundi Pas okay je walaupun status penjawat awam

Tanpa Nama berkata...

ini kali lah!!! pastikah anwar yg menjadi PM??

Tanpa Nama berkata...

SPR pun tak takut pe :)