Mei 07, 2013

Orang Melayu Tipikal Mesti Rasa Kalau Rasulullah Masih Ada, Rasulullah Pun Maki Orang Cina, Kan?

Parah orang Melayu ni. Khasnya penyokong BN. Apa saja Najib sebut, diorang percaya, diorang ikut, diorang ulang dan jadikan seolah-olah benda tu datang daripada fikiran diorang. Tak reti nak berfikir sendiri. Balik2 "Bersatulah Melayu, bersatulah Melayu!"

Aku dah ajak pangkah PAS ramai2. Yang kau pegi pangkah BN jugak buat apa? Wajib ke kalau Melayu bersatu mesti bawah BN? 

Yang peliknya, atau lebih kasar lagi, yang pelirnya ; kalau orang Melayu yang pangkah PAS diorang tak anggap orang Melayu tu bersatu. Macam kat Kelantan. "Kecek2 tu tak bersatu boh! Pangkah BN baghu bersatu boh! Baru bereh!"

Aku setuju betul tindakan orang Cina terus abandon MCA. Tahniah orang Cina! Tahniah! Tapi untuk menjadikan Malaysia geared a more open non-race based politics, kita kena sama2 usaha sedarkan orang2 Melayu ni yang BN is actually a cancer to the country. Bukan sekadar kepada orang Cina, malahan kanser kepada orang Melayu sendiri.

Sebab itu PAS takkan bersatu dengan UMNO. Kalau nak bersatu, kenapa perlu bersatu dengan orang yang anak tirikan kau semata2 kerana pahaman politik lain-lain? Orang Melayu yang hanya membantu ikut parti politik....aku tak nampak kenapa aku perlu sokong orang macam tu. Even kat kampung wife aku sendiri, Negeri Sembilan, orang Melayu PAS dipinggirkan sampai takut nak pakai kopiah, nanti ramai yang kutuk.

Aku sure ramai yang tengah berapi2 nak mempertahankan Melayu.

Aku just nak ingatkan kau, kenapa Najib dan BN itu kanser orang Melayu. BN adalah penjaja kepada semngat bangsa dan bila kau memperjuangkan bangsa, kau akan letak bangsa nombor satu, agama nombor dua. Itu kanser orang Melayu yang diorang akan try api2 kan. Apa ending dia aku tak sure tapi aku merayu pada korang, ingat satu benda ni.

Aku nampak banyak komen2 berapi fanatik BN yangt tulis "Pukimak Cina!" atau "DAP Lancau!" atau "Cina nak takeover Malaysia!" dan pelbagai lagilah yang terang2 racist.

Kau orang Islam, kau takleh racist! Aku ulang lagi! KALAU KAU ISLAM, KAU TAKLEH RACIST! Kalau ada bangsa lain racist,biarkan, tapi mesej Islam simple, kita agama keadamaian, kita takkan carik gaduh, kita takkan carik pasal dan kita takkan buat jahat. Tapi kalau ada orang buat jahat dengan kita, kita kena balas dan lawan.

Dalam internet penuh betul orang Melayu maki "CINA LAKNATULLAH! CINA LAKNATULLAH!"

Kau ingat kau siapa nak tulis2 camtu? Nama kau Allah ke? Kafir di laknat Allah, tapi siapa kita nak laknat diorang? Kau dah baca pasal jenis2 kafir ni? Agama kita dah perfect, dia dah ada bagi kita guide macam mana nak treat orang Kafir ni dan sah2 la bukan macam apa yang BN buat ni.

Yang paling pelik, kenapa double standard? Jika kau kata DAP itu laknatullah, MCA juga laknatullah. Selain itu ; Justin Bieber, PSY, Robert Downey Jr, Brad Pitt., Bruno Mars, Taylor Swift dan Michelle Yeoh dan pelbagai lagilah juga kafir yang kau kata Laknatullah. Tak pernah pulak aku nampak kau panggil diorang Laknatullah? Adakah sebab dia parti DAP, kau panggil dia Cina Laknatullah? Come on orang Melayu? IC ada cop Islam tu!

Yang lebih menyedihkan, gerombolan2 Melayu fanatik ini kata Cina DAP Chauvinist. Cina DAP racist. Cina DAP buruk. Cina DAP lancau. Tapi sebenarnya, siapa yang chauvinist? Siapa yang racist?

Kau la. Melayu fanatik BN. Dengan Melayu yang tak pangkah BN pun kau racist apatah lagi dengan orang Cina yang tak pangkah BN. Kemudian kau kata Cina racist? WTF punya mentaliti.

Hahaha. Kelakar. Cina MCA tak racist? Dah berhari2 aku tunjuk iklan MCA dalam paper...takutkan orang Cina pasal hudud, pasal kerjasam DAP dan PAS tapi orang Cina still vote DAP. Kau nampak tak apa maksud dia? Takleh fikir sendiri ke?

Kepada yang kerap ajak Melayu bersatu, aku ajak lagi sekali...jom kita bersatu bawah PAS dan kita humbankan BN ni jauh2, sebab itu aje cara Melayu ni nak berubah. Kalau tidak, Melayu masih ditakuk situ aje la. Tipikal Melayu rasanya camni description dia;

Seorang racist yang percaya parang terbang, fanatik pemimpin, pejam mata kalau ada salah laku, tak berapa reti berfikir sendiri, hari2 ulang aje balik apa ayat pemimpin diorang, berharap dengan kroni, percaya BN bagi nikmat, berharap dapat tender dari kerajaan untuk ubah nasib dia tapi sementara tu duduk la rumah flat...kemudian claim agama mereka Islam dan Islam itu mereka punya, tapi dia sanggup mati untuk pemimpin yang dia sayang.

Akhirnya, aku jelaskan, orang Islam yang takut Tuhan dia takkan tulis apa yang ada depan frontpage Utusan hari ni. Sebab itu aku merayu, bukak mata luas2, tanya dengan iman kita, kalau Rasulullah ada lagi hari ni dan dia nak kembangkan Islam, adakah Rasulullah akan gunakan taktik BN ni dan kemudian maki hamun orang kafir kalau tak nak peluk Islam?

......................

Yang paling penting, orang Melayu perlu fokus on the correct issue. Apa yang ada nampak sekarang adalah diversion tactic BN yang selalu diorang pakai. Diorang tak nak anda semua tengok benda2 yang sedang berlaku di dalam BN sekarang ni.

Najib tengah ditekan hebat dari semua penjuru dan dah sah lah, bukan orang Cina yang tekan dia. Sabah Sarawak punya calon sangat2 berkuasa, sebab diorang tau, BN menang sebab diorang. Beberapa negeri juga 50-50. Tekanan orang2 yang nak jadi PM dan TPM akan bermula lepas gagal dapat 2/3 majoriti. "Tsunami Melayu dan Buiiputera" sedang melanda Najib sebenarnya. Berangan nak menyatukan Melayu bawah UMNO, haha. Dalam UMNO sendiri budayanya tikam belakang dan ugut mengugut. Ada hati nak ajak Melayu bersatu bawah UMNO.

Tunggu dan lihat. Jangan hanya baca Utusan Malaysia. Utusan penuh dengan artikel2 mengarut yang diorang nak kita tau supaya kita tak peduli dengan benda2 yang diorang tak nak kita tau.





66 ulasan:

Yumiko Yasuo berkata...

sangat setuju !!!

Tanpa Nama berkata...

Hanya kerana kita ni berlainan warna parti mereka cop kita sebagai racist dan tidak tahu bersyukur.

Aku fedap bila news feed aku penuh dgn budak2 penyokong BN tegar dok cakap MELAYU KENA PIJAK NGAN CINA, CINA (dan segelintir MELAYU) TAK TAHU BERSYUKUR. APA LAGI YANG KORANG NAK DARI KERAJAAN?

Kesian betul diorang ni.

Aku tengok sendiri kat page yang admin nya Cina, diorang boleh puji Izzah, TGNA, melambung-lambung. Lebih dari orang Melayu puji dua figure tu. Racist ke macam tu? Melayu ni yang racist. Melayu yang sokong BN.

AzmanV2 berkata...

divide and rule system. we must abolish this bullshit. together unite as one! the people of malaysia! together we fight!

Tanpa Nama berkata...

kesian kat laki aku. disebabkan aku post/update status pasal "melayu mudah melatah" dan "melayu mudah lupa Rukun Iman ke-6: Beriman kepada qada' dan qadar" kat fb, laki aku masuk2 ofis je terus kene jerkah dgn member2 sebagai "pengkhianat bangsa". huhu.

** dunia dah akhir zaman...

macha berkata...

utusan malaysia ni adik beradik dengan tv3. lawak lawak je cerita dia -,-

semoga Melayu yang lain cepat sedar, tukar mindset daripada melayu ke mindset islam. amiin.

Tanpa Nama berkata...

maaf menyampuk..tp sejarah PRU 11 dan kebawah..kalo korng duduk kelantan, kempem diorang sama dengan skrg..membenci cina..cuba cari harakah tahun 90-an..blambak2 artikel psal cina nk take over malysia..dan sekarang bila BN ckap pasal bangsa yng xkenang budi..smua tuduh UMNO racist.

Tanpa Nama berkata...

khannnnn....aku pong tak phm la minda melayu yg mcm nie....overprotactive btul...melayu...melayu...melayu....smpe biler weh...kecewe btul melayu yg tknk berubah...cina jugak yg pandai...diorg tau biler diorg nkkan perubahan...dan melayu msih dtakuk lamer.....sad......so sad......

Tanpa Nama berkata...

kelantan dapat dekat pas pun salah orang cina ke, kedah dapat balik dekat Bn salah orang cina ke

Tanpa Nama berkata...

korang yang kata melayu bangang tu korang melayukan......dah jadi macam ni pun salahkan melayu jugak...
kekonon kalau menyokong PR kategori melayu buka mata dan tak bangang....piiirraahhh...haaakkkktuihhh...

dey thambi berkata...

kitaorg ni melayu..tp bukan melayu bangang mcm melayu parti umno..orang2 bangang jer suka parti umno..eh..parti bn

mr edz berkata...

UMNO = bangang

Tanpa Nama berkata...

syabas mantot! kat ofis aku pon belambak penyokong tipikal umno yg x abes2 salahkan cina. kata cina pandai melayu bodo. yg bodo tu melayu tegar penyokong bn, suruh pangkah pas xnak. aku heran btol, nak bagi free eduction pon taknak, free toll pon xnak,minyak murah pon xnak...bila cina nak dorang kata cina nak takeover malaysia la, cina naik la,cina bersatu la.adehh....migrain kepala otak aku dengar dorang sembang. kesian je aku dengar....very tipikal malay u know...huhu

bijan berkata...

betul dan sangat setuju dengan pendapat ini.Typical melayu ni terlebih melayu dan racist terhadap cina....kalu dah tak boleh terima cina dap kenapa boleh terima cina mca?

cmon la melayu umno dalam DAP pun ada melayu yg bertanding dan menang. MCA ada ahli melayu? skrg siapa yg racist? cai UMNO sila jwb....aku tunggu!!!

Tanpa Nama berkata...

BN sbrnya mmg dah kalah, ada kawan saya kerja di PWTC sana pasang plasma. Sewaktu pengiraan undi, diorang taknak siarkan live, Najib yg taknak. Sbb semasa pengiraan semua dah dibuat, PR punya undi mmg mengatasi BN. So apa boleh buat? Kena tipu je lah hidup nih. Bila PR masih pegang Selangor dan cdgkan imbuhan2 baru utk rakyat Selangor, ada je yg menyampuk ckp Selangor tipu lah, buat dulu lah baru leh percaya. Yg saya tak faham, kenapa diorang taknak ckp BN tipu walhal dah banyak penyelewangan dan penipuan berlaku melibatkan BN? Kenapa mentaliti diorang jadik mcm tuh? Dan sekarang nih kenapa masih nak tiup kan isu perkauman dlm politik nih? Kalaulah 80% cina kat Malaysia nih beragama Islam, dan semuanya mengundi PR, sentimen apa lagi agaknya diorang nak mainkan kat sini ye? Cina nak pijak Melayu lagi ke? Kita selalu nampak apa yg kita nak nampak je, tapi perkara yg sepatutnya kita nampak, dibuta-butakan.
-RR

Tanpa Nama berkata...

-_-

Tanpa Nama berkata...

aku bangsa melayu, tp aku malu dengan 'sesetengah melayu'....kenapa perlu bangga dengan bangsa? agama itu yg pertama dalam segala galanya...

Bangsa Layu.

nana berkata...

Memalukan je dgn sentimen rasis yg dah sepatutnya pupus selepas 55 tahun. Org2 cina pun agaknya pelik dgn isu yg diada2kan ni. Bergaul lah dgn mereka to get to know them better. Lgpun yg ramai kat penjara n pusat serenti tu pun bkn bangsa cina. Yg tokoh2 terkaya kat Malaysia ni pun bangsa diorg jugak. Diorg maju ke hadapan dan yg sedihnya kita ni nk mundur ke belakang.. after 55 years.

nana berkata...

Memalukan je dgn sentimen rasis yg dah sepatutnya pupus selepas 55 tahun. Org2 cina pun agaknya pelik dgn isu yg diada2kan ni. Bergaul lah dgn mereka to get to know them better. Lgpun yg ramai kat penjara n pusat serenti tu pun bkn bangsa cina. Yg tokoh2 terkaya kat Malaysia ni pun bangsa diorg jugak. Diorg maju ke hadapan dan yg sedihnya kita ni nk mundur ke belakang.. after 55 years.

Tanpa Nama berkata...

aku nak kata satu ja mantot. Aku benci BN. menjadi pemimpin atas tiket undi tipu

Tanpa Nama berkata...

bn pengkhianat islam, melayu, rakyat dan negara

onlajer berkata...

pergh tajuk surat khabar dia tak agak - agak

Tanpa Nama berkata...

salam..sentimen najib tuk blame pecahan undi oleh kaum cina..blame ngn tajuk muka depan surat kabor cnggitu,,dah la tu ..tau tak rakyat dh letih ngn politic bangang cmni..dia kasik lu lagik 5 tahun ni kasik buat la tgk cmne,..nape majoriti DAP kat penang sgt2 tinggi..pasai depa wat keja..ampa ni dok nyalak ...pa kata kencing dlm tempurung...suluh muka sndiri..opsss terrefles muka botox seseorang..aku tgk kputusan kat bernama tv,,1 of da panel tu hangin bila tiba2 info disekat..sure PRU 14 tak panggil dh panel tu..hahaha..malay..majukan diri la weh..jgn dok heboh ngn smua ni tapi pada dasarnya ...mlayu mkin layu..jgn dok asik slahkan cina...tapi lupa plak 55 tahun ngn katanya mcm2 benefit nape kita dok takat jugak...stop blaming others..tgk diri sndiri la weh..nape BR1m byk mlay sbb malay nya taraf idup takat tu la smpai krajaan kena derma cmtu..sori kasar bahasa kan,,tapi tu la..elok bagi benih tuk dkmbangkan bukan bg bua arini je knyang sok2 busuk,,,,

Tanpa Nama berkata...

"pukimak punya cina" ujar man (bukan nama sebenar) setelah mendengar cerita rakan umno di kedai kopi sementara menunggu anak tokey wong di sekolah sambil tangannya mengenggam erat kunci mercedes boss nya..
Sian melayu...m

Tanpa Nama berkata...

marah bila dikatakan bkn smua mlayu tu islam...kalau ko islam nape takut pada islam..kenapa? dh tu dok mngagungkan bangsa,,,islamtak pernah suruh mngeji cina..sdangkan islam mnyaran kan kita saling mngenali antara bangsa,,ni la sbb nya supaya matang sikit berfikir dr dok bwh pngaruh org yg dangkal otaknya...kuching jatuh kat DAP napa tak tulis,,,apa lagi iban mau contohnya? nape...adohai malaysian...

Tanpa Nama berkata...

najib ,,,meludah ke langit,,,gedebuk jatuh atas muka botox bini sndiri,,,sentimen ni sapa baja kan?

Tanpa Nama berkata...

Igt tak sebelum PRU seorang Mejar TUDM dipindahkan angkara membuat laporan polis pasal dakwat kekal?? bkn ke zalim pd pegawai Melayu tu? berapa ramai cikgu Melayu kena pindah sbb sokong PAS..penyokong PAS dinafikan bantuan kebajikan?? siapa lebih kejam wahai penjilat tegar UMNOpornO?? hari ini kamu cerita bersatu lah sambil tangan disebelah terus dihambat barah korupsi..

Tanpa Nama berkata...

pang chinn fei ada hati ke nk baca berita "apa lagi cina mahu?" kt buletin utama tv3?

Tanpa Nama berkata...

Manusia berubah kan.Takkan nak duk ditakuk lama.Pemikiran manusia akan berevolusi.Nape nak ungkit zaman dulu punya cerita? Org bercakap apa yg berlaku skang.Lgpun,masa harakah keluarkan isu tu dulu,diorg pun kene kecam kan?
Sbb tu melayu asyik ditakuk lama,sbb suka undur ke belakang.
Nampaknya itulah yg berlaku pd BN
Org lain sumer dh maju ke depan!Dia terhegeh hegeh pandang ke blkg.

Tanpa Nama berkata...

Ada lg satu status kat page penyokong BN.Mintak kerajaan pusat jgn buat pembangunan kat kelantan sebab rakyat kelantan masih tolak BN.Sedangkan majoriti rakyat kelantan melayu.Hanya kerana tak sehaluan fahaman politik,bangsa sendiri nak ditindas.
Kalo mcm tu,jgn ambik tax dr negeri kelantan.Hasil minyak kelantan pun disebat.Pulangkan semua hasil tanah kelantan pd rakyatnya,maybe diorg takkan perlukan BN selamanya.

Prince of Noob berkata...

apa lagi yang cina nak sebenarnya ni? sial ah aku dah terpengaruh dengan utusan.

Tanpa Nama berkata...

Sebagai seorang beragama Islam sebagai seroang Khalifah jangan la racist.. Sebab kita punya tangungjawab besar dalam menyampaikan kebenaran..

Islam itu untuk semua..

Tanpa Nama berkata...

Duk sibuk kat RTM kata Pakatan ni perkauman. Puiii..!

Tengok dia dah menang pun nak sibuk provokasi perkauman. 1Malaysia konon. Puiiii!

Tanpa Nama berkata...

bodo punya melayu2 yg dok takut sgt kt cina ni..aku rasis,tapi aku tak bodoh...aku tak tuduh tak pasal2..boodooo, aku nak hempuk sekor2 member2 aku yg bodo marah bila penang jatuh kat DAP.

Tanpa Nama berkata...

apa alasan melayu2 ni skong BN walaupun aku cakap calon BN pn cina gak


- aku sokong BN sebab walaupun cina, najib kt atas,dia melayu..dia boleh kawal MCA..DAP tak boleh,DAP yg kawal PAS,PKR..

Tanpa Nama berkata...

Tempat aku ni BN lawan DAP. Kau nak aku undi apa mangkuk?

Abenawe MacNeil berkata...

come on lah.

takkan just a few people dlm UMNO being racist towards chinese, semua org melayu labeled as rasict?

UMNO may promote rasicm against chinese or indian, tapi itu tak melambangkan semua orang melayu kat malaysia had the same attitude mcm diorang..

jangan terperangkap dlm 'game' segelintir yg claim diri diorg pejuang bangsa whatsoever..sbb itu yg diorang nak...sampai to a point they are the bad guys and we (melayu) are the good guys takpayah sebut pasal parti politik pun..

Tanpa Nama berkata...

- aku sokong BN sebab walaupun cina, najib kt atas,dia melayu..dia boleh kawal MCA..DAP

lol.. CSL keluar kenyataan bantah Hudud semua terkedu.. takda sape pun berani kondem.. Kawal apebendanye.. semua dah kaw tim kaw kaw punya lar..

Korang mana tahu berapa banyak projek2 bahagi antara pemimpin UMNO, MCA, MIC ni.. Skandal PKFZ antaranya.. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada Dato Seri Najib Razak,
Perdana Menteri Malaysia

Kami dari Gerakan 1MMNRU (1Malaysia Mahu Najib Razak Undur) mendesak agar Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak bertanggungjawab ke atas keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 yang disifatkan paling teruk dalam sejarah Barisan Nasional dan seterusnya meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional atas sebab-sebab berikut:

1. Prestasi yang semakin merosot dengan mendapat hanya 133 kerusi Parlimen, penurunan 7 kerusi berbanding PRU12 mendapat 140 kerusi.

2. Amat memalukan apabila 4 calon bertaraf Menteri Kabinet, 4 Timbalan Menteri dan 2 Menteri Besar telah tewas.

3. Kehilangan sokongan daripada pengundi bukan Melayu dan Bumiputera terutamanya daripada kaum Cina menunjukkan bahawa gagasan 1Malaysia telah gagal sama sekali.

4. Kegagalan Dato Seri dalam menangani isu-isu semasa yang dibangkitkan seperti korupsi yang melibatkan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Taib Mahmud dan lain-lain pemimpin tertinggi Barisan Nasional memperlihatkan kelemahan Dato Seri sebagai Pengerusi Barisan Nasional.

5. Kontroversi yang melibatkan isteri Dato Seri, Datin Seri Rosmah Mansor adalah merupakan liabiliti terbesar bagi para pemimpin dan penyokong Barisan Nasional dan antara penyebab utama segala usaha yang telah kami buat selama ini untuk kembalikan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional dan UMNO menjadi sia-sia.

Dengan alasan-alasan yang telah diberikan, maka dengan ini amat wajarlah sekiranya Dato Seri Najib Razak mengundurkan diri dan memberi laluan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menggantikan tempat Dato Seri sebagai Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional dan Perdana Menteri Malaysia yang baru.


Sekian dari kami,
Gerakan 1MMNRU (1Malaysia Mahu Najib Razak Undur)

MOHON SEBARKAN!!!

Aril berkata...

Byk org korup dan x senonoh dlm umno..kalau PAS gabung dgn UMNO, non muslim pasti akan pandang selekeh pada Islam seolah2 islam adalah agama yg mengiktiraf org2 yg korup...lg la makin jauh hati mereka pd islam

SyaitanCantek berkata...

Header tue mintak jangan nak mempermain2 kn Rasullulah. Tukar header laen plz

Tanpa Nama berkata...

Ala mantot.. ko je la yg betul.. typical macai pr...

Master Yoda berkata...

"maaf menyampuk..tp sejarah PRU 11 dan kebawah..kalo korng duduk kelantan, kempem diorang sama dengan skrg..membenci cina..cuba cari harakah tahun 90-an..blambak2 artikel psal cina nk take over malysia.."

GUA MINAT YG PSL HARAKAH TU...LU ADE SIMPAN TAK BRO?? KALAU CKP JE, ANAK GUA YG 3 THUN PUN BLH CKP


"Byk org korup dan x senonoh dlm umno..kalau PAS gabung dgn UMNO, non muslim pasti akan pandang selekeh pada Islam seolah2 islam adalah agama yg mengiktiraf org2 yg korup...lg la makin jauh hati mereka pd islam"

LU ADA POINT YG BAGUS BRO...

"aku sokong BN sebab walaupun cina, najib kt atas,dia melayu..dia boleh kawal MCA..DAP tak boleh,DAP yg kawal PAS,PKR.."

TEPAT BRO..SBB MCA NGAN UMNO DAH KAWTIM..LU (UMNO) ROMPAK DUIT RAKYAT, GUA (MCA/MIC) BUAT2 TAK NAMPAK...LU (MCA/MIC) PUN ROMPAK, GUA (UMNO) PUN BUAT2 TAK NAMPAK

BIAR KITA2 JE KAYA, RAKYAT MARHAEN PI JAHANAM...

LU MASIH TAK NAMPAK LG KOT...

BR1M, KR1M, PR1MA, APE LAGI 1M TU JUST GULA2 NAK SEJUKKAN HATI RAKYAT MARHAEN...LAGI2 YG DOK CERUK KG, SELESA NGAN SEMUA MENDE NAK FREE

Tanpa Nama berkata...

Aku sedih, sedih sangat dekat makcik2 kat kampung yang tak tahu apa2. serius kesian. Aku lagi sedih bila kawan2 aku yang belajar lagi pandai dari aku tapi macai. Siap cakap sources from internet is unreliable. come on lah. Aku xtahu mana diorang letak logical thinking diorang. Ada jugak yang tak ambil pusing langsung pasal politik. Bila cakap nama menteri, satu pun xkenal. Bila aku mintak pendapat ttg politik, dgn selamba jwb " aku xminat politik". Xda effort langsung nak ambil tahu. Melayu susah nak sedar. Btw aku still student yang tercari2 kawan yang boleh diajak asah minda ttg politik.

Tanpa Nama berkata...

Master Yoda

ko tak baca betul,aku quote jer orang2 ckp ,bukan aku yg ckp cmtu =)

apa alasan melayu2 ni skong BN walaupun aku cakap calon BN pn cina gak?...."aku sokong BN sebab walaupun cina, najib kt atas,dia melayu..dia boleh kawal MCA..DAP tak boleh,DAP yg kawal PAS,PKR.."

Tanpa Nama berkata...

Yang untung korang rasa sape? huah huah..tok det la....dia tu mmg kepala otak strategi btl...

Masa kempen semangat giler,turun putrajaya ngan Kedah tu..bila dah dpt Kedah, anak dpt jd MB..tetibe kuar statement "I didn't expect Najib is worse than Abdullah"-malaysiakini-. aku terus,dia buat daaahh...

Bile Najib tak dapat majority 2/3, dia mesti ditekan utk turun mcm Pak Lah, muhyiddin naik..tp muhyiddin tak dpt mandate,jd muhyiddin struggle lg..jadi cycle nye sama jer...lama2 anak dialaq pulak PM.

Memang tok det cantas abesla anak2/kerabat PM dulu,dia wujudkan legasi dia,selamatla semua yg dia dh bina kan...Tp org melayu purba syg tok det giler2..tak kesahla harga brg2 naik ke ape..jap lg sape yg sokong BN serabut psl pempes,susu anak,tol ke minyak naik ke, GST tetibe timbul balik ke,mmg best jgk nk bahan kan..hihi..

Bila kalah,refleks diri/muhasabah..mcm Pas Selangor mrh kt Pas kota damansara sbb g jgk kempen utk calon pas,kalo gabung undi pas ngn psm dah menang lwn BN tu..hampeh...calon PAS kdg mcm takla hebat tp mcm nk kuasa..hadoi..tp yg bagus mmg bagusla..
Ni psl nk pilih MB Selangor, tlg la Khalid Ibrahim kekal, PAS mcm nk intai2 peluang siap Hasang pn menyebok nk PAS jd MB,n tlgla jgn azmin...kalo tak, PRU14 silap2 boleh terlepas Selangor.Khalid dh set a standard di situ, cina2 pon nk dia. Katanye dia ni naik airasia je, tarik beg pun sendiri je

Pd aku Lim kit siang berprinsip, walau DAP byk menang kerusi parlimen, tp masih nk Anwar kekal ketua pembangkang,nampakla keikhlasan dia. Kalo PAS tetibe p gabung ngn umnno, mmg sampai ke sudah org tak caya dah...ni review org kalah la..

Tp org menang pulak g tuduh cina tak kenang budi,hadoi...apedaaa analisis,aku tak tau derang ni berpikir ke tak...Ni urban tsunami la...bknnye sbb undi cina...bacala one of the analysis..(tp puak2 ni suka baca headlines je, tgk bilangan kerusi je..hadoila..)
https://www.facebook.com/ustazhasrizal/posts/509656439081886


-mks-

Tanpa Nama berkata...

Tahun 20XX nnt, kamus dewan bahasa dan pusaka ada keluar maksud melayu.

Melayu = bangsa yang suka tengok bangsa dia sendiri ditindas oleh bangsa sendiri tapi memarahi bangsa lain yang nak menolong bangsa dia.

Hahahahaha! Style kn? Kalau ada kamus macam ni tunjuk dkt penyokong tegar BN takpun Najib sekali. Kalau dorang tanya apa maksud ayat ni? Jawab; "Bangsa kau rasis dan kau pengajar dia!"

Hahahahaha! Mcm cool je ayat ni buat dalam filem. Hahahaha! Besar jgk cita-cita aku.

Tanpa Nama berkata...

atas bumi ni, aku nampak ada 2 saja bangsa yang bersungguh-sungguh nak mempertahankan bangsa mereka

Melayu dan Yahudi.

tak tau la kalau2 ada lain.

Tanpa Nama berkata...

Bila melayu sokong PAS dan PKR tahun 1999 bersepah2 video kat TV yang kata PAS ni bawak islam yang ekstrem. Kena plak masa tu 2001 WTC kat US dilanggar Alqaeda. Masa tu abis tv malaysia tunjuk pasal taliban pukul perempuan dengan orang memali mengamuk masa peristiwa memali. Semua ni ditunjukkan di TV untuk takutkan orang bukan islam pada PAS dan masa tu PAS tgh dilanda isu perlaksanaan hukum hudud. Tahun 2004 BN menang besar hasil bantuan cina dan India. Tahun 2008 bila bukan melayu alih undi pada PR, udah lain plak bunyinya. PAS telah lari dari perjuangan islam lah, PAS kuda DAP la, PAS lari konsep la. Aku tak paham la melayu dalam BN ni

Tanpa Nama berkata...

ko pun melaknat orang gak. tiap post ko mengutuk, mengeji, melaknat, menghasut... siapa ko utk laknat org?

Tanpa Nama berkata...

Aku sedih, sedih sangat dekat makcik2 kat kampung yang tak tahu apa2. serius kesian. Aku lagi sedih bila kawan2 aku yang belajar lagi pandai dari aku tapi macai. Siap cakap sources from internet is unreliable. come on lah. Aku xtahu mana diorang letak logical thinking diorang. Ada jugak yang tak ambil pusing langsung pasal politik. Bila cakap nama menteri, satu pun xkenal. Bila aku mintak pendapat ttg politik, dgn selamba jwb " aku xminat politik". Xda effort langsung nak ambil tahu. Melayu susah nak sedar. Btw aku still student yang tercari2 kawan yang boleh diajak asah minda ttg politik.

Betul tepat sekali. Aku rasa nak lempang je bila ade kawan-kawan aku yang jawap "aku tak minat politik-politik ni." Lepas tu dok layan kpop je manjang. Haihhhh. Cuba lah bukak minda tu siket.. At least ade effort untuk ambil tahu sudah. Ini tidak, awal-awal lagi dah reject dan lebih merelakan diri dijajah oleh kpop.

Pn Daisy berkata...

Saya mahu Rosmah Mansor pakai tudung litup!!!!!

Pn Daisy berkata...

Mantot ada guna perkataan 'pelir'...tak bagus tak bagus...org PAS tak buat perkara mcm tu!

hani berkata...

Saya suka komen kamu.Tepat sekali.Che Det sudah berjaya!!

Tanpa Nama berkata...

Macam ni je ulasan ko mantot? Pethatic i must say.
Such a plain denial. Jadi kau la antara yg pangkah DAP? Frankly man, kalau la pilihan parlimen yg bertanding di tempat aku tu DAP dan PAS, aku takkan heret mentaliti hasad seperti engkau dan berlapang hati memangkah PAS.

Memang bukan semua yg islam itu melayu. Tapi aku sedar majoriti masyarakat Malaysia yg melayu beragama islam.

Dan aku tak nafikan sebagai melayu tipikal, aku tak mahu bangsa lain lebih berkuasa di bumi tanah Malaysia. Hari ini kita tutup pintu hati n become an orderly kepada bangsa lain. Hari esok anak cucu kau akan terus mewarisi that orderly behaviour. Termasuk anak2 kau yg melayu dan islam mantot. Jangan terlalu yakin dengan masa depan u know what i mean.

Anyways penyokong2 PAS yg keras hatinya misalnya kau ye mantot, tak perlu bersatu dengan BN jika tidak ikhlas. Jika rasa tak mahu bersekongkol menanggung dosa dan laknat. Tapi jangan jadi bodoh dan diperbodohkan oleh bangsa lain. Kata nak perjuangkan islam. Tapi terang2 menyokong parti yg bukan beragama islam?

U guys just lost your initial direction man. Untuk masa 5 tahun akan datang, apa yg perlu korang reconcile? Fikir2kan..

- Sayang Melayu



hoya berkata...

PRU 2008

Kegagalan BN
http://chedet.cc/?p=59#more-59
still xle link kat FB...secara totalnya salah Pak Lah...huhuh

Tanpa Nama berkata...

Sian melayu camni... Patut la melayu lemah sebab asyik salahkan orang lain atas kebodohan sendiri.. Agak-agak nya.. Kalau boleh keluar bangsa melayu.. Ramai kot yang apply kat court..

Tanpa Nama berkata...

Selalu aku tengok penyokong PAS akhlak dan tutur dia tak synchro dgn perjuangan dia.
Sepatutnya Rasulullah S.A.W. Ya walaupun dgn hanya menulis.
Jangan keras hati. Terima teguran dgn dada yang lapang. Mungkin kerana hal2 sekecil ini Allah takdirkan PAS kalah teruk haritu. Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

ak sgt kecewa bn menang 5 thn tu lma maa

Tanpa Nama berkata...

Kit siang nak anwar kekal jadi ketua pembangkang bkn kerana dia ikhlas. Tapi kerana anwar ada pengaruh hebat utk tarik penyokong BN. In a way timbul la rasa benci pada kerajaan BN.
Halah halah halaaahh syo syweeeett kalau anggap Kit siang tu ikhlas.
Permainan politik ni as in general ya, yang ada power dan akal yang strategic naik la. Yang lemah gemalai obviously mudah dijatuhkan. Kalau dah kita ni fall into level yang 'biasa-biasa' terima la dengan hati dan minda yang terbuka.

Tanpa Nama berkata...

pung pang pung pang sibuk berckp soal racist. last² umum dia menang, berucap sibuk duk ckp psl tsunami cina bagai. pada aku itu sangat bodoh tahap peringkat lapan. elok² mende takde pape, dia sibuk bangkitkn soal racist. sangat sedih sbb negara ni dipimpin oleh orang yang tak ade langsung ciri² pemimpin, pangkah cmna skalipn, klu semua diorang yg control, dia jgk yg akan menang, da mmg kejenya main kotor je dari dulu lg. igtlah semua, malaysia ni bkn DEMOKRASI, tp DEMOKRONI

Cinotz87 berkata...

Sekarang aku bersifat neutral... Xmemilih sape2.. BN ke PR ke... Sbb ape? Sbb mereka saling terjah menerjah duk propa...pastu org2 yg xfikir pnjang bulat2 duk caye.... Sedangkan sekarang rakyat2 Malaysia ni semua berpendidikan...paling rendah pun sekarang SPM...klu blaja smpai darjah 6 pun bleh kire je sbb yuran skolah xpayah bayar... Fikir lah secara terbuka.... Think wisely why all the statements say dat?.?? Jangan lah duk percaye trus... Mmg org melayu sekarang mcm 2.... Tp xbgun majukan diri dulu cm org cina sblum ckp psl politik... Malaysia duk golak2 cm ni buat org luar gelak suka riang sbb nk musnahkan Malaysia...
Sedarlah....

Sy suke admin kte Islam agama kedamaian.... Xske cr gaduh... Tp skrg x de pun element cm 2 diutamakan... Sbb taksubiah sangat.... Kita hidup serumpun pelbgai bangsa n agama....

Cinotz87 berkata...

Sekarang aku bersifat neutral... Xmemilih sape2.. BN ke PR ke... Sbb ape? Sbb mereka saling terjah menerjah duk propa...pastu org2 yg xfikir pnjang bulat2 duk caye.... Sedangkan sekarang rakyat2 Malaysia ni semua berpendidikan...paling rendah pun sekarang SPM...klu blaja smpai darjah 6 pun bleh kire je sbb yuran skolah xpayah bayar... Fikir lah secara terbuka.... Think wisely why all the statements say dat?.?? Jangan lah duk percaye trus... Mmg org melayu sekarang mcm 2.... Tp xbgun majukan diri dulu cm org cina sblum ckp psl politik... Malaysia duk golak2 cm ni buat org luar gelak suka riang sbb nk musnahkan Malaysia...
Sedarlah....

Sy suke admin kte Islam agama kedamaian.... Xske cr gaduh... Tp skrg x de pun element cm 2 diutamakan... Sbb taksubiah sangat.... Kita hidup serumpun pelbgai bangsa n agama....

Tanpa Nama berkata...

melayu mudah lupa, tapi cina tak mudah lupa! Keris,ibrahim ali, suruh kita orang balik china, semuanya kita belum lupa lagi

Tanpa Nama berkata...

see? takkan tak tau lagi? i tell u, cina tetap cina. melayu tetap melayu. we don't need another China or India. kita cuma ada satu negara Malaysia sahaja. which belongs to melayu in majority. kalau yang satu ni tergadai memang pathetic gila.
call this racist but yes walau kita cuba nak deny, pasti ada ketika yang kita akan bela bangsa sendiri compare to other races.

Tanpa Nama berkata...

sorryyy to sayy laa...akuu bukannyee nak sokongg mne2 pihakk....korg kutukk2 melayu ni,korg bukan melayuu...ke warge asing yang terkejar2 cari kerja..??nak tanya ye yang menaikkann name dan mengharumkan malaysia siapa?? yang memerdekakan malaysia dari jajahan inggeris jepun komunis..siapa?? korang ke?? yang terpaksa bertungkus lumus dapatkan keamanan siapa pulakk yee?? korang...?? come on laa orang melayu jangan asyik judge orang sesuka hati jee... bangkit laa... orang melayu kutuk orang melayu?? PELIK DAN KELAKAR pun ade..orang cina ke melayu ke india.. sama je... sesetengah jee yang tak pernah belajar sejarah memang fikiran pun macam orang tak bersekolah...korang ni mesti failed subject sejarah kan.. tu yang dok kutuk2 sesama sendiri... fikir fikir dan renung2 kanlah ye...

Tanpa Nama berkata...

Lawak la baca komen. Sumpah. Ni agenda nak menjahanamkan bn ke nak menjahanamkan diri sendiri? Admin pn satu hal jugak. Says bn racist, but you are being racist yourself. Tbh, aku tak pernah mengundi. Why, sebab setakat ni kerajaan bn ke pas ke, takde lagi yang kacau hidup aku. Macam mana aku boleh kata macam tu? Sebab kalau kau nak bebas mudah je. Faham. Yess. Faham dasar dasar satu kejadian/matlamat/tujuan, dan kau takkan rasa terbeban pun sebenarnya. Harga barang naik? Gaji pun naik kot. Kan ada br1m semua. Dah tahu barang mahal, orang melayu ni suka lagi shopping separuh gila. Cuba kau duduk diam diam kat rumah makan nasi kicap ikan goreng. Tak lapar pun kan? Tak ada lagi kes mati kebulur kat malaysia sebab harga barang naik. Aku tengok tak berkurang jugak orang dekat fast food restaurant, dekat hotel, dekat movie cinema, dekat shopping complex. Satu je aku perasan melayu ni. Suka mengeluh. Suka sangat. Nak pakai kereta tak mau national punya brand, lagi nak yang full specs. Dah full specs tambah lagi accesories. Tak nak kerja buruh berat. Panas. Nak yang ada ekon. Pergi sekolah belajar abc malas. Gaji tak mau ciput. Nak kalau boleh sebulan gaji boleh buat bayar muka rolls royce. Lepas ti marah bangla dengan india ramai. Weh, sapa nak siapkan bangunan lapan puluh ribu ratus tingkat tu kalau tak upah depa? Ada pikiaq sama dak?

Kau nak kata bn teruk sebab racist? How about pas yang pernah mengkafirkan bn sebab bn bercampur agama n race? N sekarabg pas pun dah bergabung under pkr which also contain dap. So sekarang pas pun dah kafir ke belum ni? Ke ftwa dah tarik balik? Yes. Pas salah bn pun salah. Kalau under pas melayu baru boleh bersatu, how about those malays under bn? Still tak mendifinisikan 'bersatu' secara total kan?

Tbh jugak, im half and half. Mom's a chinese and dad a malay. See? Nothing offends me at all. And yes i'm a muslim. So what shoul i'm called? A malay or chinese muslim? And wht should my party would be? Bn? Pas? Dap? Mca? Hahaha.. riddikulus~~

Sori komen ni mgkin nampak bias. Tapi kemonla, consider this as debate. Ni forum pas, so haruslah aku menperkatakan keburukan pas juga. Sebab dalam artikel dah banyak sangat keburukan bn/umno (which is confusing and repetitive)