Mei 29, 2013

Kenapalah Kau Nak Mop Masa Aku Tengah Makan Nasi Goreng Kampung?

Meneruskan siri pandangan aku pasal kedai makan Melayu yang tergendala semalam sebab ada hal sikit, hari ini aku akan cuba menyenaraikan beberapa masalah yang aku nampak tiap2 kali aku makan yang kadang2 membuatkan aku rasa kadang2 pelik, betul ke orang Melayu yang beragama Islam meniaga ni?

1. Kedai tepi jalan

Orang melayu kita memang ramai yang tak mampu meniaga dekat kedai yang proper jadi kebanyakannya meniaga kat tepi jalan. Ada gap antara jalan dengan lot kedai pun ada la dalam 5 kaki, kalau kita tengok gerai2 kuih ni. Kereta lalu lalang depan makanan dan aku sure habuk berlambak gila melekat cuma kita tak nampak.

2. Pembungkus makanan

Banyak negara luar dah cuba mengharamkan penggunaan bekas polisterin sebab kandungannya sebenarnya bahaya dan sepatutnya diganti dengan benda lain. Tapi Malaysia ni, kita bukan setakat satu langkah ke belakang, kita DUA langkah ke belakang bila masih ada yang bungkus makanan pakai paper biasa, yang kau pegang dengan tangan kadang2 dakwat dia tanggal. Seolah-olah ramai peniaga tak nak keluarkan kos sikit untuk bungkus pakai kertas minyak yang senonoh la sikit untuk makanan ni.

3. Straw Yang Disentuh

Aku tak tau kalau kau perasan..tapi kadang2 tukang bancuh air,bila ada tumpah, dia lap pakai kain, kemudian dia pegang straw yang kau akan minum untuk diletak dalam air kau. Alternatifnya adalah sediakan straw berbungkus macam dekat kedai kopi mahal tapi...kos nya la pulak. Ada idea?

4. Tak pakai topi atau apron

Ni memang jelas kelihatan lah dekat mana2. Khasnya pelayan kedai. Yang aku pelik, kalau kau compare kedai mamak dengan kedai Melayu, kedai mamak lebih disiplin dalam benda ni.Walaupun bau ketiak kuat tapi topi dengan apron mesti tak tanggal.

5. Kucing dan binatang lain

Satu masa dulu aku pernah menjerit dengan penuh ke-pondanan, apabila tengah makan ada tikus masuk dalam seluar aku sehingga satu kedai tengok aku. Itu tak masuk lagi gangguan2 kucing yang ada. Kalau kucing liar aku boleh paham sebab kadang2 kita takleh nak kontrol tapi kucing tuan punya kedai pun dibiarkan aje kacau pelanggan tengah makan....come on la.

6. Simpan bahan asing dalam peti sejuk minuman

Benda yang aku paling turn off kalau nak beli air tin adalah kalau kau nak ambik air, dalam tu kau nampak ada sayur, ada ikan. Kadang2 ada jugak botol air staff yang dah di minum diletak sekali dengan barang jualan. What the hell?

7. Basuh pinggan dan mangkuk ala kadar

Benda ni sangat jelas kalau kau tengok kedai2 yang "haram" yakni kedai yang tak sepatutnya wujud macam kedai rojak dan cendol yang jual atas lori. Mana datang sumber air? Dah berapa kali dah air dalam baldi tu diguna untuk basuh?

8. Campurkan benda2 lain satu kotak dengan ais

Bukak ice box, nampak buah. Bukak kotak polisterin ais, ada susu segar. Aku tak pernah lagi lah nampak ayam atau daging disimpan dalam ais untuk minuman...cuma aku tak terkejut kalau ada.

9. Rajin sangat nak mop masa kau makan

ARGH!! Aku cukup tak suka benda ni berlaku....tengah sedap2 makan, dia datang mop. Tengah sedap2 minum, dia datang mop. Jadi aku kena angkat kaki kalau tak nak kasut kena mop. Ni selalu berlaku dekat kedai mamak dan food court makanan murah yang majoriti pengunjungnya orang Melayu...

10. Tiada sijil halal...

Selama ni aku rasa implementation sijil halal kita adalah salah kerana sijil halal kita lebih menjurus kepada memastikan peniaga bukan Islam ada sijil halal...sehingga membuatkan mentaliti orang kita terima, "asal kedai itu Islam, sah sah dia halal."

Aku just nak ajak korang buat satu benda, khasnya kalau kau rajin makan kedai Tom Yam ni, perhatikan apa benda yang diorang pakai. Semua kedai siam mesti ada guna sos sotong dan sos ikan yang diimport dari Thailand. Aku pun pernah beli sos tu sebotol tapi aku buang sebab tak ada sijil halal...hanya sekadar tulisan halal ada di situ.

Tapi apa yang buatkan aku stop terus makan kedai tom yam bermula awal tahun hari tu adalah bila aku gi kedai yang aku suka...aku nampak ada dia susun stok sos yang diorang pakai. Ada satu jenis sos ada gambar "Buddha duduk" dekat label dia. Bukan aku nak kata benda tu haram sebab aku tak tau apa content dia...tapi masalahnya AKU TAK TAU APA CONTENT DIA! Jadi aku stop makan kedai tom yam sebab aku dah ragu2.

Aku ignin mengesyorkan kepada JAKIM dan pihak kerajaan, janganlah jadikan syarat wajib sijil halal hanya untuk peniaga Cina dan India tapi orang Islam sendiri perlu ada sijil halal, kerana kita sendiri tak tau halal atau tidak ingredient diorang pakai ni.

...............

Menjadi seorang Melayu memang susah kau nak carik benda nak makan sebenarnya, khasnya kalau waktu malam. Waktu malam, mana ada kedai masakan Melayu yang bukak...semuanya masakan orang Thai, orang India atau orang putih.

Dalam bab makanan ni, selalunya kita memang nak bersangka baik dengan peniaga. Kita kena trust dan percaya dengan diorang. Tapi, macam yang kita kadang2 terdengar, ada la jugak seorang dua yang memang takleh pakai ni..macam kes pekerja KFC guna kaki hari tu. Aku dah paranoid sikit nak makan luar. Dalam bab penyelenggaraan makanan ni, benda yang seboleh-bolehnya kau elak buat adalah tengok macam mana makanan kau disediakan. Kalau kau tengok, kau sendiri jadi takut nak makan...melainkan yang masak tu isteri-isteri atau mak-mak sendiri atau kau sedang order makanan dekat restoran jepun yang masak depan kau live.

Eleh, kadang2 kau korek hidung pun kau terus lap kat seluar...takkan la orang lain tak buat camtu? Menjadi tak cubaan aku nak merosakkan mood lunch kau?

Untuk orang yang banyak duit, diorang boleh makan tempat yang proper, yang jaga standard dan kualiti, tapi untuk orang macam aku yang tak nak spend banyak untuk makan, aku agak terjerat sikit la. Ye lah...orang gila mana sanggup bayar Rm15 untuk segelas kopi dan RM17 untuk sepinggan nasik, sayur dan ayam seketul? Tahniah la aku ucapkan kalau kau mampu makan benda camtu tapi aku rasa kalau kau fikir itu affordable, kau gila. Dengan gaji purata kita RM2000, Rm17 untuk sekali makan tengahari adalah nilai yang gila. GILA!

Tapi Malaysia being Malaysia...nak affordable means kualiti kena la drop kaw2. Dah low class buat la cara low class, kan? Tak suka, sila migrate. Nak bersih, kena lah usaha kerja sampai mampu makan tempat yang class sikit. Inilah dia takdir orang Malaysia. Kita kena kerja keras supaya mampu beli makanan yang overprice.

34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

First

Tanpa Nama berkata...

susah ko nk survive kalau dkt negara luar mcm ni. remember! sos siam kalau dh ade tanda tulisan halal tu,halal la dia. mak aku orang siam,kalau die masak aku bedal je la. xkn nk pertikaikan sos tu halal ke x.

Len Inouie berkata...

Terima kasih sebab highlight pasal straw. Itu memang sgt menggelikan.
Kadang-kadang tak sanggup tengok orang sediakan makanan.

Dapat air, baca doa banyak kali bukan sekadar nak bersyukur tapi dengan harapan tak kena cirit birit.

Len Inouie berkata...

Pegang handphone, terus pegang cheese untuk letak atas burger.
Tangan tak cuci. Hp tu sebelum tu jatuh atas jalan. Mungkin semalam terjatuh atas lantai tandas.

Dia korek2 hidung sambil bersms.
Hmmm.... kalau tak pakai glove, aku memang tak akan beli.

cik siti fairuz berkata...

depan aku mamak pegang kain lap-pegang roti canai, korek taik mata-pegang roti canai.. kembang tekak

Tanpa Nama berkata...

ӏt's an amazing piece of writing designed for all the web users; they will get benefit from it I am sure.

My web-site ... hcg injections

Tanpa Nama berkata...

sebab tu aku dah tak makan kedai. kalau penat sangat pun aku masak nasik & goreng telur je. sayur hiris timun je sudah. tak pun mkn je ulam2. nak lagi mabeles aku standby je apa2 sambal dlm esbok utk lawan dgn telur tu. sambal kicap/asam/tempoyak/etc.

aku mula tak makan kedai sebab kadang nak guna toilet dia lalu dapur dulu. kotor nauzubillah. aku yg tak berapa rajin pun rumah & dapur takde la sekotor/sesemak tu. dgn tikus lipas semua ada.

lepas tu aku jeling2 jugak ramuan2 dia. kicap ke apa entah majoriti botol2 tulisan cina. jenama pun yg pelik2 je bkn yg selalu jumpa. so tak pasti halal ke tak. adakah itu buat mee goreng aku tmbh sedap taktau la. dgn lalat hinggap sana sini.

pastu tiap kali gi kedai mesti air aku order bersemut. kalau mintak tukar pun konpem dia buang semut tu je bkn buat lain pun. so aku salahkan kedai bagi aku mkn semut sbb tu makin tua makin cpt lupa.

aku jenis suka perati org. kalau yg tukang amik order & tukang masak kuku panjang lagi hitam, sanggup aku balik. hu3 bertabah je aku masak hari2 skrg walaupun kadang bosan jugak. nak mkn luar pun pegi kedai biasa pergi je yg aku pasti tahap bersih halal dia camne. mamak pun aku dah tak pegi sbb kedai mamak kat kg aku penah buat hal.

Tanpa Nama berkata...

entry ko ngn komen anon ats ni buat aku ilang selera nk makan kedai..

aku mmg tgh cuba nk kurgkn mkn luar, kecuali time lunch weekdays,xleh nak elak...xkn gigih nk balik umah masak jgk..mngamok bos aku hari2 aku ilang nti.kahkahkah

Adam QA berkata...

Memang banyak barang yang dilabel halal pada produk tp tiada sijil halal... Bila refer JAKIM, brng tu memang xde approve halal.

Irfa berkata...

aku banyak bende nak komen tp aku malas dan penat nak taip,jd aku baca je komen org

adam berkata...

mmg la macam tu abg mantot...ko nak mkn sedap ko pilih, masak sendiri atau ko pergi kedai yg mmg betul2 masak sedap atau ko pergi je kedai mahal yg sedap. Kau nak yang mahal, ko kena ada duit, ko nak ada duit banyak ko kena kerja keras....

kau takde duit buat cara takde duit...takyah berangan sangat nk mkn sedap. jadi orang bersyukur. tgk org yang hidup susah tkde la pulak duk mengeluh mcm ko ni mantot. anak nak apa2 yg sedap pun, kena ajar erti bersyukur dan bersabar.

takyah mkn luar...gigih2kan aje diri masak kt rmh. kalau rasa dah geli sgt dgn org lain masak. kalau rasa negara luar tu bersih ke apa ke, pi duk luar negara tu..pi pi pi...

ok komen ni sekadar panaskan entry ni je. hehehe.

aku terpikir mesti org kaya, atau orang yg jenis asal boleh aje akan pikir mcm komen aku kt atas ni. tah kenapa, peniaga makanan mmg mcm ni...apa alasan dorang ye kalau kita komplen mcm2 spt mantot ni kt dorg?

Tanpa Nama berkata...

yep setuju..pernah ada kes pembuat roti canai g toilet pastu xcuci betul2 n taik terlekat kat cincin dia..n terkena kat roti yg dia buat..pelanggan sampai nak bertumbuk dengan owner dia..eeee geli aku..aku dah stop makan kat luar esp gerai and restoran murah dah..if nak makan standard je..xpe berhabis duit beratus pun asal tak kotorrrrr

Tanpa Nama berkata...

tu xkira lg straw yg direycle..
tp itulah standard kedai mkn melayu..kedai mkn mana2 pun sama ja..klu hampa pi pesan mkn kat hotel ataupun restorant bertaraf bintang pun sama juga..aku tau la aku kerja dlm bidang makanan..

Laici berkata...

waktu bas express berhenti rehat kat RTC, Agro Mall,aku pun pg nk mengisi perut kat gerai2 kat situ..aku pun pg kat kedai mamak "Nasi kandaq" yg hujung tu..aku p kat tempat bancur air, nk order air..mamak tu baru siap bancuh air org len, bila turn aku, aku nampak dia paling muka,dia LUDAH depan aku, tapi dia ludah kt belah tepi..dia pun selamba tanya "nk air apa" macam tak ada apa2.

cilaka punya mamak,pengotoq

Tanpa Nama berkata...

apa kata ko masak je kat rumah. jimat pun jimat, dan status halal bahan2 tidak diragui.

Tanpa Nama berkata...

1. kalu beli air kat convenient store or fastfood restaurant kan ada straw dispenser and selalu ada straw terlebih tertinggal kat luar. Minta ampun la..aku takkan amik straw tu. aku rela picit amik straw baru. ntah sapa dah pegang pastu aku gi amik minum.yucks.

2. Aku takkan beli org yg jual air pakai lori atau motor dlm tong tu. walaupun berwarna-warni, aku takkan beli.

3. aku naik saspen tgk mamak buat roti canai, pastu berpeluh2. no way!

4. Kalu aku nampak tikus lalu area2 kedai tu, mmg sumpah aku x mkn situ.

5. Aku xkan sentuh kepala paip kat sinki basuh tgn. aku geli.

6. Aku takkan mkn pakai sudu and garpu yg masih basah baru basuh. Please. Aku xde masa nak lap.

arrghhh byk lagi kegelian aku tapi terima kasih krn highlight benda ni mantot.

p/s: aku gelak mcm setan baca yg no.5.

Miss FZ berkata...

menjerit dengan penuh kepondanan? ahahahaha.

inspektor kesihatan berkata...

sebagai pemeriksa kebersihan kedai makan,apa yg mantot mention adalah point yg selalu diperiksa...malangnya itu yg sering berlaku,berkali ditegur pekara sama gak berulang...dari pengalaman aku peniaga melayu kebanyakkan xpeduli pasal kebersihan,bermacam alasan diberi apabila ditegur.walaupun kedai penah ditutup atas sebab kotor...still xpenah serik..mybe atas faktor orang still makan kat kedai tu walaupun dh taw kedai kotor & akta makanan kita xcukup kuat...sakit hati tgk bila org kita bagi makanan xbersih...

Tanpa Nama berkata...

Mak aku ajar aku makan kat umah..not kedai..tula org melayu..suka makan kedai luar byak..tk reti msk..

Tanpa Nama berkata...

tengah syok melantak, ada pulak brader sales person pakai tali leher mintak time ko 2minit nk promote barang dia.... aku rasa nak suap je brader tu sekali! gler aku menyampah org yang kacau aku tengah makan!

Tanpa Nama berkata...

Mungkin target customer restoran yg kotor ni ialah perokok Malaysia, Bangla & Indon. lol

Amin A. R berkata...

peniaga kalau guna apron. tapi apron tu pon penuh berkulat lagi bertahi lalat, selera ke? tak jugak.

bab straw yang dibasuh, dikeringkan dan digunapakai semula adalah benar ye. jangan ingat pekedai2 ni rajin nak bukak paket straw yang baru kalau yg lama boleh dikitar semula.

Tanpa Nama berkata...

10. Tiada sijil halal..

Takkan la ko nak harapkn JAKIM keluarkn sijil halal utk meyakinkan ko makan di sesebuah kedai makan muslim.
Kenapa tak tanye kat kenduri kawin/kedai kuih(muslim) tp jalan ade ke sijil halal JAKIM..
Kalau gi luar negara xkan nak harapkn sijil halal JAKIM utk makan di kedai muslim?
Tapi kalau ragu2 baik jangan makan di kedai tersebut..13

Tanpa Nama berkata...

Kalau di Kajang ada satu Restoran tepi jalan, Malee TomYam, dekat jalan Sg Kantan. Yang bestnya, pinggan makan dia bahagian surface Nasi nampak bersih, kadang oily jgk, aku musykil, aku terbalikkan pinggan tu, tgk kerak dia skali dgn lelendir bai. Macammana punya bersih dia basuh. Lagi satu, aku pernah byk kali nampak pekerja dia betulkan bra dgn tarik celah ketiak, lepas tu sambung perpare hidangan! Dengan peluhnya. Tapi harga mahal gakk. Kalau kat Kajang mmg tak byk pilihan Kedai. Mmg ada choice, tapi takkan nak makan kedai sama je setiap hari.

Tanpa Nama berkata...

kalau order makanan berkuah macam mee sup ke aku pantang kalau org tu angkat mangkuk ibu jari masuk dlm kuah.

Tanpa Nama berkata...

nasib baik cagu banyak jadik kat kaki... kalau jadik kat ibu jari pastu celup dalam mee supp... wah wah

lkjhgfdsa berkata...

Tensyen je aku baca komen kat sini.. Dengan cerita2 korang.. Rasa kembang je tekak.. Ergh.

Anyway.

Masak sendiri kat rumah bukan penyelesaian kepada masalah tempat makan kotor. Penyelesaiannya sepatutnya kedai makan tu sendiri la kena jaga kebersihan.

Kalau korang duduk rumah boleh la masak, aku ni student, mmg mengharap makan kat kedai je, so macam mana?

Bawak dapo secara harom kat hostel? Rajin pulak kan aku nak masak. Argh tensi2.

onlajer berkata...

apa lagi bhai masak pastu bawak bekal la settel sikit masalah

ZeroFourEleven | DF | berkata...

Satu lagi. Pembunuh serangga yg bunuh lalat tu. Yg bila lalat hinggap, akan bunyi 'pop' tu.
Sebenarnya, aku sebagai bakal Inspektor Kesihatan nk bgtau andai itu sebenarnya tidak digalakkan.
Kerana bila lalat hinggap disitu, badan lalat akan meletup, dan boleh masuk ke dalam lauk.
Sekian.

Tanpa Nama berkata...

bagus posting ni sebab kau bukan la pakar makanan, kau juga bukan inspektorKKM yg pantau tahap kebersihan, tp kau cuma rakyat biasa yang hanya mampu gunakan blog ni untuk bg kesedaran.. at least dari 100% info, ade la jugak 30% yg akan diguna pkai oleh readers sume.. ok la 30% dari takde langsung.. jd kira kau dah usaha cara kau dgn sehabis baik, aku hormat dan aku salute..

aku nak ckp jgk sikit, kpada org2 yg rase agak sukar nk masak sndiri.. takpe, tak ade salahnya klu tak pandai masak.. takde nye mundur malaysia ni kalau korang tak pandai masak.. cuma bila kau pandai masak ade la kelebihannya sket.. aku tak pandai masak, tp aku suka masak.. aku sgt jrg makan kat luar sbb aku jd mati akal tak tau nak mkn ape.. aku rasa sgt tak berbaloi habiskan duit kat kedai sdgkan aku pun bleh buat ape yg diorang masak.. ok..

aku selalu masak kat rumah.. pagi2 hari bekerja aku bgn kul 5.30 siam sempat masak lauk lg utk mkn tghari kat opis.. nasi je beli kat kantin opis tu, lauk aku dah ade dah.. hehehe.. cuba la, jimat gila dan rase lebih yakin..

btw, aku dok sendiri sorang2 bujang kat rumah ni dah 2 thn, dn aku ialah seorang lelaki.. kalau aku boleh, korang mesti boleh.

Nur berkata...

rasanya kat thai memang logo halal dia tulis "halal" dalam jawi camtu je.

Fara Abdul berkata...

kita pengguna ada pilihan. nampak kedai yg x berkenan sbb x bersih, jgn makan situ. ada byk lagi kedai melayu yg bersih.. kan tot.

shah_kajang berkata...

Perrgh..aku memang respect comment ko bro...banyak hipokrit sebenarnya kat sini..kat sini taip lain..reality..kedai makan india tupun dia sapu..kepada you all yang poyo2 tu..toksah nak berlagak laa.

shah_kajang berkata...

Poyo juga komen ko nikan..aku rasakan yang ko taip ni bukan tegur but to condemn..beb...aku dapat rasakan ko hipokrit dalam bende2 camni..toksah nak berlagak lah..poyo tau tak..kalau satu hari nanti (or selalu?who knows kan) ko makan kat kedai macam ko condemn kat komen ko ni..ko.mesti akan teringat apa yg aku bidas ko ari ni