April 05, 2013

Awkward Agama : Bekas Kekasih Bertemu Semula, Datang Dengan Suami dan Isteri Masing-Masing

1. Sebagai seorang lelaki, benda yang paling aku tak suka semasa bercinta, adalah keluar dating. Sebab bila aku keluar dating dulu2, time tu lah setan2 ni akan datang dan bagi aku imaginasi yang aku suka bayangkan, tapi aku takleh nak buat.Semua benda tak elok yang lelaki dan perempuan boleh buat, setan akan tiupkan senyap2 dekat lelaki dan push supaya lelaki tu buat dekat awek dia.

2. Bercinta sebelum berkahwin membuatkan gadis berisiko untuk dinodai. Apabila sekali aje gadis dah rela buat maksiat, lepas2 tu susah nak stop. Dah bagi betis nak peha. Dah bagi tangan nak mulut. Dah bagi mulut nak telinga....lepas telinga nak gigit lubang hidung.

3. Benda yang aku rasakan paling membazir adalah cakap telefon lama-lama. Aku cukup tak suka cakap telefon ni. Apatah lagi bila kira berapa aku kena spend semata2 sebab nak cakap telefon. Banyak sebenarnya kalau dihitung-hitung balik. "Setakat dengar suara, buat apa? Baik jumpa....bila dah jumpa..boleh try mintak ringan2," bisik Setan setiap kali aku terfikir pasal kos prepaid aku dulu2. "Jumpa kan lebih cost effective?" tambah Setan lagi.

4. Lepas kau dah kahwin, kalau kau jenis yang bercouple lama, apa yang kau akan buat adalah "menyesal." Level mana kau menyesal bergantung kepada berapa jauh kau "terlanjur." Ada yang terlanjur setakat habis beratus2 sebab belanja pasangan yang akhirnya gi dengan orang lain,  ada jugak yang terlanjur sampai bagi vagina dekat boifren sebab boifren dia nak mintak break tapi tengok2 dia kahwin dengan orang lain. Nasihat aku, dari mula lagi...letak kekangan. Jangan nak jumpa sangat pasangan, jangan nak mengada2 dan manja2....lebih elok...takyah couple sebenarnya. Tapi kalau dah tersuka, berkawan tak salah, kan? Tapi macam mana pun, kekangan tu kena ada especially dari side perempuan.

5. Kalau kau perempuan,nasihat aku paling mudah kalau kau dah bercouple, jangan percaya boifren anda apabila masuk bab hubungan anda dengan dia, tak kiralah dia tu calon suami mithali sekalipun. Simpan benda ni dalam kepala anda, "sealim mana pun pun boifren saya, sebelah saya, dia horny." Apa saja pasal perempuan, even bulu hidung sekalipun, lelaki cair. Sebelum kahwin ni, memang kuat setan ni hasut suruh pegang2. Lepas kahwin setan tukar taktik, hasut suruh menyampah pulak tengok bini.....

6. Jangan buat aksi romantik walaupun tak bersentuhan kulit. Merenung mata, jeling-jeling,membasahkan bibir, makan lollipop atau aiskrim depan boifren. Ini akan memberikan boifren anda signal yang "anda sebenarnya mahu tapi anda malu." Seorang boifren tiap2 masa akan cuba cari signal ni daripada anda dan jika dia nampak (walaupun tak betul sangkaan dia) dia akan assume anda nak try ringan2 dengan dia.

7. Tahukah anda, adalah haram untuk seorang perempuan makan makanan dan minuman yang telah dimakan oleh seorang lelaki bukan muhrimnya? Jadi, tak payah nak berkongsi2 air, atau berkongsi ais krim Tutti Frutti macam aku nampak satu couple budak sekolah hari tu makan semangkuk Tutti Frutti tapi sudu asing-asing.

8. Berdasarkan pengalaman aku, sebab aku couple lama,tidak ada benda yang baik datang daripada bercouple ni. Semuanya menjurus ke arah maksiat. SEMUANYA! Tak kiralah kau keluar dating dengan niat nak mengkaji keindahan seni bina masjid sekalipun, still akan menjurus ke lembah maksiat.  Kenapa pulak? Sebab basically, bercouple ni haram. Tengok balik semua keburukan bercouple yang aku list down, semuanya menjurus ke arah maksiat.

9. Satu2 nya cara kau nak bercouple dan tidak menjurus ke arah maksiat adalah buat perjanjian dengan orang yang serius nak ambik kau jadi pasangan dia. Takde jumpa-jumpa, tak ada dating-dating, call pun kalau boleh jangan. (sebab suara perempuan tu aurat) Kalau terpaksa call, jangan manja2. Jangan mendayu2. Lelaki kena tetapkan sekian2 tarikh ni, dia akan buat ni, buat tu. Kalau tak dapat penuhi janji, kena beritahu awal-awal supaya kau boleh move on.

10. Macam ahli agama ada cakap, jangan bercouple kalau dia tak nak kahwini kau. Ada aje lelaki minat nak kenal kau, tanya dengan dia, "serius ke tak? Bila nak tunang? Kau betul ke nak kahwin dengan aku?" Kalau dia kutuk kau sebab kau tanya benda2 camtu, itu maknanya dia tak serius.

11. Seperti point 10, lelaki juga perlu main peranan. Jangan approach awek tanpa ada niat nak kahwin sebab kalau kau approach awek dengan niat nak ajak bercinta dan tengok dulu serasi atau tidak, siapa yang tergelak besar suka hati? Setan Yang Di Rejam. Dia dah tau niat kau tak betul, mudah benar dia nak pesong kau buat maksiat.

11. Aku rasa, tapi ni pada aku la, untuk orang perempuan, tidak perlu wujud term "exclusivity dalam bercouple." Selagi tidak bertunang atau berkahwin selagi tu sepatutnya kau boleh keep an open mind dan lihat pilihan2 jodoh yang ada.  Tapi untuk lelaki pulak, once kau dah janji nak kahwin dengan dia, kau kena cpat2 tunaikan. Apa positifnya di sini? Kau boleh tau lelaki mana yang serius nak kahwin dengan kau. Kalau dah jadi suami isteri, isteri pun boleh paham suami serius atau tidak nak kahwin lagi seorang di masa depan.

12. Kadang2 aku pun naik menyampah tengok couple2 Melayu duduk berdua-duaan sambil beromantis tak kira masa, jadi aku nak suggest kita buat satu benda. Tiap2 kali kau nampak ada couple duduk rapat2, kau pegi dekat diorang tanya dia, "Dah kahwin ke belum ni?" Kalau dia jawab belum, kau duduk dan join diorang sekali, buat macam dah kenal lama. Kalau diorang tanya apa benda yang kau cuba lakukan, kau hanya perlu jawab, "halau setan bro!" Sengih lebar2.

13. Kesimpulannya, apa sebenarnya faedah tak bercouple ni? Mungkin ramai orang tak nampak tapi sebenarnya kalau korang tak bercouple, membolehkan orang macam aku,yang dah kahwin sorang tapi ada pasang niat nak tambah lagi seorang dua,  mempunyai lebih ramai potential wife selection. Itulah sebabnya aku syorkan, jangan eksklusifkan diri anda dengan pasangan sebab mana lah tau, aku sebenarnya jodoh korang.

14. Tapi seriously, kenapa kita diharamkan bercouple tanpa usaha nak kahwin?

Kau cuba pergi reunion universiti kau. Cuba tengok kalau ada member2 kau yang dulu bercouple tapi tak kahwin, akhirnya kahwin dengan orang lain. Kau dah duduk sama2 satu masa dulu, jadi semua cerita pasal diorang kau dah tau. Kau ada rasa simpati tak dengan pasangan dia? Mesti ada, walaupun kau tak nak admit. Kita manusia, kita akan sentiasa look and compare.

Bagaimanapun, cuba fikirkan, kau rasa, ada tak orang lain yang simpati dengan kau?
Atau pasangan kau? :)

..............

Lebih baik cegah daripada mengubati.
Allah memang tutup aib kau, tapi bukan ke lagi baik kau tak cipta aib dalam hidup kau?

Jangan couple. Itu aje jawapan dia. Benda dah sah haram. Satu2 nya couple yang dibenarkan oleh agama adalah suami isteri. Kalau degil nak couple jugak, takyah declare2 dan dating ni. Paham2 sendiri sudah. Gi jumpa bapak perempuan tu kalau serius. Itu benda first sekali orang lelaki kena buat. Itu jugalah bukti si lelaki ni serius dan bukan sekadar nak "touch and go." Cuba sedaya upaya cepatkan berkahwin. Dah kahwin, inzal la dekat dalam berapa ratus kali pun. Dapat anak pun gembira!

Kurang la kes terjumpa bayi kena buang dalam tong sampah. Balik-balik baby Melayu.

Letak aje la kat Facebook "saya tak nak anak saya." Masyarakat kita sangat penyayang. Insya Allah ramai yang nak tolong jagakan. Teknologi ada. Gunakan!



29 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

First!

Tanpa Nama berkata...

Setuju!

Tanpa Nama berkata...

Takbir!

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah

memang betul masa couple dating memang seronok je bila dah kawin ada je yang tak seronok..

tak kira lelaki ke perempuan sama je..

Dakulala berkata...

well said. point no 12 paling feveret. haha
halau setan bro.

Tanpa Nama berkata...

salam bro..tiba2 Allah takdirkan aku terbaca post ko yg ni, jadi alang2 aku nak tanya terus la.

aku ade kenal sorang perempuan ni.aku niat nak jadikan dia isteri aku. jadi camne cara sepatutnya, patut ke aku:

a) bgtau dia dulu, tengok respon dia

b) bgtau ayah dia terus, tengok ape respon ayah dia.

ape patut aku buat bro?

budaknakbelajar berkata...

abg mantot. nk tanya.

"Tahukah anda, adalah haram untuk seorang perempuan makan makanan dan minuman yang telah dimakan oleh seorang lelaki bukan muhrimnya? "

ad bukti tak? hadis ke? tafsir ke? saja la nk tau sbb xpenah dgr.

Tanpa Nama berkata...

point no 7,

dorang makan tuti fruity kongsi 1 bekas bukan sebab nk menggatal, tapi sebab mahal gler rege benda alah tu! semangkuk paling kurang pon mau $10, belum ko letak pelbagai aneka topping lagi, rabak poket pasal benda sedap ni. lagi pun, dorang kan student, mesti $ ptptn x masuk lagi tu... kahkahkah

Mantot berkata...

apa yang aku baca;

haram bukannya atas dasar makanan tu, tapi atas kelakuan tu.

laki pempuan bukan mahram lepak sama2 sampai boleh berkongsi2 makanan, boleh dikira masuk pergaulan bebas. mungkin aku perlu perjelaskan lebih lanjut sbnrnya tp cth tutti frutti dah ada.

lebih2 lagi kalau couple yang memang ada niat nak bermanja2 walaupun tak bersentuhan langsung.

TAPI,

ada jugak yang kata haram sebab air liur berpindah2.mendekati zina kata mereka.Even Azhar Idrus sendiri kata haram, sebab dalam air liur, ada nafsu, ada syahwat.

http://sonatadecember.blogspot.com/2011/11/hukum-kongsi-makanan-dengan-bukan.html

TAPI, Ustaz Azhar Idrus contradict balik statement dia dekat video ni.

http://www.youtube.com/watch?v=zQGszxMkXmQ

mana yang kau nak ambik terpulang la.

ada jugak yang aku dengar, haram untuk perempuan, tak apa untuk lelaki makan bekas perempuan. yang ni aku pelik sikit bila aku baca.

tapi nak senang, takyah buat.

kalau aku tau wife aku ada minum atau makan lebihan makanan lelaki lain, menyirap rasanya.begitulah jugak sebaliknya kalau ada wife tau suami dia kongsi2 straw minum dengan ofismate dia, balik mesti pinggan terbang.

benda tak elok, jauhkanla, kalau keadaan tak memaksa. semua ni bergantung dengan situasi.

aku tak ada hadis sahih sebab ini apa yang aku tau masa aku couple dulu.

tapi pelik kan kalau gelfren boifren kongsi2 makanan ni?

Tanpa Nama berkata...

point no 12 tu mmg best..nk try la nnti..haha.

lkjhgfdsa berkata...

Ini terbaik broo. Budak2 sekolah dan budak2 u patut baca ni. Gejala couple ni dah berleluasa sangat dah.

Dan thanks sebab ko sangat 'jujur' menceritakan perasaan lelaki bila ade pompuan dekat ngan dia, dari dulu lagi.

Atas sebab tu la aku mmg sentiasa beware bila ngan lelaki. Kalau takde benda penting mmg aku takde nak cakap ngan lelaki.

Thanks bro. Aku seriyes menyesal sebab dulu aku penah couple. Walaupun kitorang tak penah ringan2 watsoever, tapi bila ingat balik, haihh memang menyesal gila gila ah.

Kawan aku yang couple, lepas tu alhamdulillah jodoh diorang panjang, dia cakap kat aku yg takde beza pun couple ngan kahwin sebab diorang mmg rapat dari dulu lagi..

So.. aku macam.. hmmm..

Oke lah aku tamatkan bebelan aku di sini.

lkjhgfdsa berkata...

Ini terbaik broo. Budak2 sekolah dan budak2 u patut baca ni. Gejala couple ni dah berleluasa sangat dah.

Dan thanks sebab ko sangat 'jujur' menceritakan perasaan lelaki bila ade pompuan dekat ngan dia, dari dulu lagi.

Atas sebab tu la aku mmg sentiasa beware bila ngan lelaki. Kalau takde benda penting mmg aku takde nak cakap ngan lelaki.

Thanks bro. Aku seriyes menyesal sebab dulu aku penah couple. Walaupun kitorang tak penah ringan2 watsoever, tapi bila ingat balik, haihh memang menyesal gila gila ah.

Kawan aku yang couple, lepas tu alhamdulillah jodoh diorang panjang, dia cakap kat aku yg takde beza pun couple ngan kahwin sebab diorang mmg rapat dari dulu lagi..

So.. aku macam.. hmmm..

Oke lah aku tamatkan bebelan aku di sini.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu bang... selalu gak time lunch tengok cik kak dan encik abang yang berstatus isteri dan suami orang keluar makan bersama walaupun secara berkumpulan tapi mesra nyer lain macam atas dasar opis-mate. Kalo kongsi straw pun dah boleh buat pinggan terbang, agak nyer kalau pasangan masing-masing tengok kemesraan sedemikian rupa camna lak jadi nyer? Nasib baik kilang tempat saya kerja semua jantan, tak payah isteri nak penat-penat cemburu hehehe...

budaknakbelajar berkata...

oooooo. trimas bang. terang, jelas dan nyata.

tp mmg pelik pon klo laki pmpuan kongsi air satu straw, makan satu sudu.

Tanpa Nama berkata...

yg couple2 minum 1 straw tu,..tp bila kawin nnt ko tengok la straw tu dok kt mana..hehehe..tk caya ko cek la..

Tanpa Nama berkata...

yg couple2 minum 1 straw tu,..tp bila kawin nnt ko tengok la straw tu dok kt mana..hehehe..tk caya ko cek la..

Tanpa Nama berkata...

aku penah tengok sorang lecturer pompuan islam kongsi makan mee hailam berkuah dalam satu pinggan dengan sorang student dia yg berjantina lelaki (dan dorang bukan kapel) depan2 aku, aku rasa geli meloya dan hilang selera nak makan...sebagai colleague pompuan tu dan juga sebagai seorang pompuan, dan budak tu juga merupakan student aku (yg agak bermasalah)...aku rasa perbuatan tu SANGAT TAK SENONOH...aku ada tegur, tp malangnya dorang tak makan saman...kekononnye sporting abis la tu share mee sepinggan slurp slurp dgn student...aishhh susah beb susah...

Tanpa Nama berkata...

Klu couple ditmpt awam tanpa aksi2 mksiat mcm mana?konsepnye lbh kurg sama mcm berjalan di dlm kumpulan juga.apa pendpt tuan blog?

Unknown berkata...

disturbing...babak tu je d tv d depan mata dgn aksi terlarang bagai. Apa kita buat? Salahkan pengaruh barat, media n the rest of the world. Bad behaviour reflects bad upbringing reflects bad parenting reflects a bad US- the society

Header blurr!

Unknown berkata...

cont...reflects government!?

Tanpa Nama berkata...

no.5 pling aku stuju.....blum kawin rapat nk mmpus mcm tkder ruang, kalu boleh nk duk 1 kosi u...tpi dah kawin, lagi2 kalu dh ader ank, 1 jln dpn 1 jln blkang.....pecayer la adik2 aper yg abg mantot ckp ni smua betul....hohohoho......

Tanpa Nama berkata...

Tulisan kat header kecik sangat.

Tanpa Nama berkata...

Bro.. menda2 agama ni tak yah nak kata ikut pala tau la. Keluarkan hadis sahih & Nas-nas la bro! Adab, Adat & Agama... nampak je mcm sama, tapi hakikatnya tak macam tu.

Tanpa Nama berkata...

derma derma.. derma la ikhlas. jgn x derma plak.. penat nak berucap ni. telan air liuk. derma la.. derma derma. ikhlas je tp jgn x derma.. haram. nnt masuk neraka.. derma la ikhlas.. hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

pastikan derma rm50 keatas. jgnla derma singgit duengget. derma la ikhlas.. munafik kalau x derma.. hahahahhaha..

Unknown berkata...

suke no 12!

ndz berkata...

awkwardddddd haha nice one!

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan berkata...

Nice

Tanpa Nama berkata...

Aku suka no.12..tapi nak tambah sikitlah..kalau nak buat macam ko cakap tu, adalah lebih baik bawak member 2,3 orang ke..kalau sorang, maunye kena bantai ngan pakwe tuh..

Betul semua yang ko kata to Mantot..aku sendiri pun ber-couple..ngan budak perempuan sekelas masa sekolah menengah dulu..nak elak semua kat atas tuh, aku g belajar jauh2 nun seberang laut sana..sangat jarang berjumpa..

Nak jadikan cerita, satu hari, dia ambil keputusan tinggalkan aku..and to be honest, not a single fuck was given that day..serius..aku rasa macam total freedom..aku tak marah kat dia..aku faham kenapa dia buat keputusan tuh..dia fikir masa depan..dia ada family planning nak kahwin cepat dan aku pulak masih tak habis study..

But it's okay, kami still berkawan..dan aku harap dia akan berbahagia dengan sesiapa yang dia bersama..gentleman tak aku cakap macam nih???hehe

Megah Angkasa.