April 17, 2013

Food Review : KFC North Korean Spicy Chicken

Apa kena dengan KFC ni?

Aku boleh pejam sebelah mata kalau diorang try ambik kesempatan nak bergantung dengan populariti K-Pop dan bahana demam PSY yang melanda Malaysia tempohari, membuatkan KFC joining the bandwagon introduce ayam Korean ni. Tapi, jangan menipu. Dalam gambar, punyalah luas liputan sos atas ayam tu. Sekali dapat? Mak aih. Cover seciput je.

Pada aku, ayam tu sedap dah . Aku suka sos yang dia letak tu. Mulut aku suka benda manis ni. Tapi, bila kena top up dua posen seketul untuk dapat seciput aje sos atas ayam hot n spicy biasa, baik takyah re-branding balik ayam Hot n Spicy tu. Ini macam hal assed effort KFC yang hanya nak create gimik untuk tarik pelanggan. Semua benda baru yang KFC introduce, macam Tangy Zinger tu pun macam benda main-main.

"Oh, ini ayam ada sos Korean, kita up 20 sen. Ini burger ada sos cheezy, kita upkan harga 50 sen."

Untuk orang macam aku yang berkira, 20 sen seketul untuk sedikit sos adalah harga yang aku tak nak bayar. Tapi aku takleh nak order ayam hot n spicy biasa sementara ni sebab ada dua aje choice, original dan "Korean" spicy.

Apa yang Korean-nya? Mana satu Korean-nya? Korean ada dua. Dengan tambahan 20 sen tu, aku rasa menu ni lebih ke arah "North Korean Spicy."



Gambaran Ayam Untuk Rujukan. Nasik, petola dan pucuk ubi tidak termasuk dalam hidangan.

Tapi, dengan nada serius...

KFC perlu mencipta menu yang mampu kekal lama bukannya seperti KFC Golden Chicken Wrap sebelum ni yang kosnya mahal pada pembeli dan tak berbaloi. Produk macam Krushers yang aku suka dah tak ada pulak, agak affordable tapi mungkin kos dekat KFC untuk maintain machine besar kot atau mungkin aku aje yang suka Krushers ni sebab aku tak pernah tengok orang order. Banyak aku minum Krushers blueberry dulu.

Berbalik kepada kisah ayam "North Korean Spicy" ni, pada aku, tak berbaloi. Jika aku seorang consumer, Rm15.80 (tidak termasuk tax) untuk 3 ketul ayam Korean hot n spicy, corn salad dan wedges beserta air gas ni tak berbaloi. Lebih baik aku beli dinner plate biasa takde air. Masalahnya , menu KFC seminggu dua ni dah bercanggah.

Aku takleh nak order Dinner plate dengan ayam Hot n Spicy biasa sebab ayam tu ditiadakan dulu. Jadi aku terpaksa top up 60 sen kalau aku order Dinner Plate. Forcing a customer to pick a sub par product is a good way to make your business go down under.

Aku tak nampak mana valuenya sos seciput harga 60 sen.melainkan sos tu cover seluruh ayam....itu terbaik. Aku bungkus bawak balik ayam ni dengan harapan agar makan sambil nampak Yoona, tapi aku nampak Kim Jong Il sedang ketawa.

33 ulasan:

onlajer berkata...

gua mohon kerajaan kurangkan cukai lagi bagus tak perlu cukai untuk membolehkan gua menikmati seketul ayam goreng cap kepala atuk

Sheherazade berkata...

krushers not bad,saya suka

saya layan k-pop,k-food x kena dgn selera saya

Tanpa Nama berkata...

dia patutnya salut full ayam tuh.cuma salah budak tuh yang tak ikut SOP-standard operation procedure.dia main halal balal jer taruk sikit.dia kalau nak confirm benda mcm ni panggil manager dia tanya.sebab saya org fastfood jugak.manager lagi.jadi saya tau benda2 mcm nih

Tanpa Nama berkata...

boikot Kfc - sekutu israel !!!!!

Irfa berkata...

dia x salut semua ayam tu ke?belum uba lagi so x tahu..mgkin cwgn tu je buat mcm tu sbb dlm gambar nampak cam salut semua hehe

Tanpa Nama berkata...

kalau ni salah staf yg pemalas nak sapu sos kenape sy g kfc memane tu mmg camtula ayamnye yer?

Tanpa Nama berkata...

bukan kot..kat tempat aku kt kfc balik pulau pun letak sikit je..aku makan pun xpuas...letak kat atas sikit je...belah bawah xde langsung..member aku beli dekat kfc sungai dua pun sama jugak...

Tanpa Nama berkata...

Dia patutnya cover full eh?

Aku ada beli dinner plate campur la ori & korea ni sebab anak aku tak makan pedas so aku nak rasa la seketul hahaha..

Ok la cruncy gitu tapi macam mantot cakap tak cover semua pun.. tak puas huhu Apa-apa la aku bukan pelangan tetap saje nak merasa kot orang cakap tak la jakun huhu..

cewek.medusa berkata...

wah wah.. sama la taste kita mantot. aku selalu lompat2 comel kt kaunter gi beli blueberry tu. xde pulak budak kecik kt situ yg minum krusher.
Ayam korea ni blom pernah try, sbb dlm menu rupa dia mcm ayam nak hangus-gelap. turnoff

Tanpa Nama berkata...

dua kali aku beli ayam korean ni. first time kat wangsa maju n 2ndtime kat ong tai kim.memang sos die letak sikit je lain dari gambar

susumanis berkata...

menciii..penipu, salut setoit jer, dalam iklan siap hijab semua, tu namapk best giler n aku dah tertipu k..hampeh

Tanpa Nama berkata...

komplen2...
meh tolong majukan bisnes Kelantan Fried Chicken... (KFC)
RM2.50 seketul!

Anon berkata...

Asalamualaikum.

Masa makan kat KFC K.Pilah aritu memang kecewalah tengok ayam korea ni.macam ayam original letak 1 suduh sos bijan.tapi harga naik bukan main lagi.

Makin lama makin teruk kualiti KFC. Memang ade harapanlah customer nak lari.Makan kat Nasi ayam Gemas Senawang lagi sedap.Harga pun affordable.

Unknown berkata...

nasik petola n pucuk ubi je, no chicken.teh o panas satu. Kira brapa dik!

Bila gaji nih

shida idris berkata...

aku pun suka amat crushers tapi frust kot setiap kali aku g kfc )lain2 tempat) aku akan selalu tanya ada crushers x tapi hampaa.

maaf, aku makan kfc original je so mmg x layan produk baru...hehe

Laici berkata...

aku balik kelas hari tu, singgah la kfc..kena lak hari tu hari selasa ( Snack Plate diskaun 25%)

aku order la, pastu siap aku bg kad siswa skali utk tambah diskaun 5%, dapat la 30% diskaun..aku order seketul original,seketul yg korea (nk merasa)...sepatutnya dalam RM 8 jer aku kena bayar, alih2 dia bg kt aku 5 sen je..



aku tak perasan lagi time tu, aku g meja,baru aku fikir,aku tanya dia, kenapa baki 5 sen jer,dia cakap "ayam baru ni kena tambah duit"


hari ni baru aku tau ayam tu kena tambah 20 sen, tapi kenapa mahal sampai RM9.95..aku syak pekerja kfc tu tipu aku,atau lupa nak key in diskaun tu.apa2 pun, ayam korea tu tak sedap sgt pn..sos dia sapu kat bhgian atas je

Tanpa Nama berkata...

Cuba baca tulisan kecik tu..kalau die ada kata ....pictures shown are for illustrations only..kene trima hakikat la

Unknown berkata...

mantot , ble nak buat post "pandangan seorang lelaki konservatif" atau "sexist" ?

rindu la nak bace post kau yang tu

Tanpa Nama berkata...

ayam kampung goreng lagi sodap...

plain83 berkata...

aku suka crusher nescaffe ngan blueberry... kekadang aku pi kfc sbb nk order crusher nescaffe semata-mata... hahah

Eray Majid berkata...

rasa memang sedap dah..tapi tang 0.20 tu memang cam hampeh...citt kfc

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/04/penyusuan-susu-ibu-bekerja-tips-hebat.html

Tanpa Nama berkata...

Aku stay di bangkok kfc sana ada jual tart telur dgn tart stroberi...pastu siap jual kopi blended noks..krusher jgn ckplah heaven gila 3 perasa .semua ni dia letak satu tempat....plak tuh siap ada air sejuk tuk custmer kalau tercekik tulang ayam ahahaha

Aslina berkata...

Kfc tesco tanjung pinang pon seciput je sos dia...

Patut letak semua ke? Tskk...

Tanpa Nama berkata...

benda2 mcm ni aku dah boleh agak..
dari pelbagai produk yg kfc, jual..semua sama.. kat gambar advertsing... peha ayam lebih besar dar pinggan dan cawan .. dan mcm2 lagi.//..

that y kalau aku nak mkn.. jgn letak high expectation...
-sekadar pendapat

https://www.google.com.my/search?q=kfc+poster+malaysia&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Xj5vUf2RIcfZrQfo24HYBQ&biw=1092&bih=480&sei=Yj5vUZDvKcLYrQeloIHgAQ#imgrc=FHSnt4tVByo-vM%3A%3BKm7K4w1K_nUSsM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kfc.com.my%252Fimages%252Fcolonel-menu%252Flarge%252F05-chickenrice.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kfc.com.my%252Fcolonel-combo.php%3B400%3B400

Tanpa Nama berkata...

ohoi, saper tdi yg manager tu.....aku beli pong sos dier pon skit jer.....tpi nsip ltk skit, aku rse kalu ltk the whole chicken, mau mati kepedasan masing2....aku mkn smalam....harini, tk abis lagi pegi jamban sakit perut, mmg berk-pop btul aym tu dlm prut aku.....kah...kah..kah....

Muhamad Hafizee Haris berkata...

sebelum try aku pun ingatkan dia celup ayam tu dkm sos korean tu tapi bila dh order ciputnya mcm gampang!

Tanpa Nama berkata...

Krusher tu je bagi aku, janji ditepati. Yang lain semua macam hampeh. KFC ni dah boleh short listed dalam senarai boikot.

akusayangmalaysia berkata...

Dah lm boikot mana2 fastfood kt malaysia ni.makan kedai pak harun lg baik.bole dia bayar utang along.

Tanpa Nama berkata...

korean dia kat sos tu la. bahan utama utk sos tu korean hot pepper paste. pepper paste tu pulak jauh lebih mahal dari chilli paste biasa. sebab tu letak seciput je. sekian

Brader P.E.T fka Tinta Melayu berkata...

Diorang dah cover baek punya laaa... hehehe. 'Ilustrasi untuk hiasan sahaja.' Takpe, ada masa nanti insyaAllah teman cuba beli plak, buat coverage kat blog.

Miss FZ berkata...

nasib baik suke ayam original..so tak layan produk2 baru ni.hehe

Brader P.E.T fka Tinta Melayu berkata...

http://m.braderpet.com/2013/04/wow-ayam-korea-tu-baek-punyaaa.html

Tanpa Nama berkata...

Cukai banyak sangat bawah jajahan BN

yg merana sbb cukai tinggi nie , customer @ rakyat jugak ...

seyes aq harap PR dapat ubah situasi sekarang nie ...

nk harap kt BN , x bole pakai ... duit yg lebih masuk poket menteri2 dan konco2 ...